Inloggen
KONINGIN REGENTES - ID 3496


Kroniekberichten

Datum 12 juli 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 9 juli. Het tweede voor rekening der Stoomvaart Maatschappij Zeeland gebouwde stoomschip KONINGIN REGENTES is gisteren met gunstig gevolg van de werf van John Elder te Glasgow te water gelaten.

Afbeelding
Datum 11 februari 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 10 februari. Tengevolge van dikke mist is de op de rede liggende bark CAMBRIDGE QUEEN door de mailboot KONINGIN REGENTES aangevaren. Beide schepen kregen averij.

Afbeelding
Datum 21 februari 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 19 februari. De reparatie aan de mailboot KONINGIN REGENTES is heden gereed gekomen. Morgen, donderdagavond, vertrekt zij weer naar Queensborough.

Afbeelding
Datum 12 april 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 11 april. Het stoomschip KONINGIN REGENTES van de Maatschappij Zeeland, vertrekt woensdag a.s. naar Charlois om te dokken.

Afbeelding
Datum 23 april 1896
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 29 april. De dagboot DUITSCHLAND van de Maatschappij Zeeland, die tijdens de reparaties van de nachtboot KONINGIN REGENTES als nachtboot dienst deed, heeft de overtocht van hier naar Queensboro in acht uur gemaakt, terwijl ze de terugreis in zeven uur deed, waardoor deze boot met een snelheid van 20 Engelse mijlen heeft gelopen.

Afbeelding
Datum 12 mei 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 11 mei. Door het breken van een wielplank is de mailboot KONINGIN REGENTES zondagochtend eerst om 8 uur alhier aangekomen.

Afbeelding
Datum 06 februari 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 4 februari. De Nederlandse mailboot KONINGIN REGENTES van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland heeft op haar jongste overtocht van Vlissingen naar Queensborough door de hevige storm nogal dekschade opgelopen. De verschansingen aan de boeg zijn ingedeukt en de in het voorruim geladen goederen hebben geleden. Na voorlopige reparatie heeft het stoomschip de terugreis kunnen aanvaarden.

Afbeelding
Datum 17 januari 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 16 januari. De nachtboot KONINGIN REGENTES is wegens het breken van het stuurtoestel 2½ uur te laat van Queensborough hier aangekomen.

Afbeelding
Datum 24 december 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 december. Het Admiraliteitshof deed gisteren uitspraak in zake de aanvaring van de mailboot KONINGIN REGENTES, van de Maatschappij Zeeland te Vlissingen en de Engelse barge PROGRESS en verklaarde de KONINGIN REGENTES als alleen schuldig aan de aanvaring op grond dat de mailboot, de zware mist in aanmerking genomen, te veel vaart heeft gelopen; de bewering dat de barge geen mistbel heeft doen horen werd niet als bewezen aangenomen.

Afbeelding
Datum 02 februari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 31 januari. Het stoomschip KONINGIN REGENTES, van de Maatschappij Zeeland is gehuurd om de grootvorst Michael van Rusland, na aankomst van de extra trein om10.40 uur, naar Engeland over te brengen.

Afbeelding
Datum 08 november 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 7 november. De Nederlandse mailboot KONINGIN REGENTES, van Port Victoria naar Vlissingen, en het Engelse oorlogsschip PROSERPINE zijn bij Sheerness met elkaar in aanvaring geweest. De KONINGIN REGENTES moest bij Cheyney Rock aan de grond worden gezet. De mails en de passagiers zijn overgebracht op de PROSERPINE.

Afbeelding
Datum 08 november 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 november. Volgens telegram uit Vlissingen werd het stoomschip KONINGIN REGENTES, dat tijdens mist op de Thames in aanvaring was met het Engelse oorlogsschip PROSERPINE, in de midscheeps getroffen, waardoor een gat werd veroorzaakt en men genoodzaakt was het op de St. Jacobsbank aan de grond te zetten. Engelse marinesleepboten vertrekken derwaarts ter assistentie. De passagiers en mail van de KONINGIN REGENTES zijn hedenavond per dagmailboot NEDERLAND te Vlissingen aangekomen.

Afbeelding
Datum 09 november 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Roterdam, 8 november. Volgens telegram van Lloyd’s is de mailboot KONINGIN REGENTES vlot gebracht en Gravesend gepasseerd met bestemming naar Tilbury Docks. Vijf platen zijn beschadigd, benevens de raderkast. Het schip kwam te middernacht tijdens dikke mist in aanvaring met het bij de Nore ten anker liggende Engelse oorlogsschip PROSERPINE.

Afbeelding
Datum 14 november 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 november. Volgens telegram van Lloyd’s is het Engelse stoomschip NAUTILUS met schade aan bakboordsboeg boven de waterlijn te Gravesend aangekomen, na aanvaring met het Nederlandse stoomschip KONINGIN REGENTES.

Afbeelding
Datum 14 november 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 13 november. De binnengekomen nachtboot KONINGIN REGENTES is hedenmorgen 3 uur bij de West-Hinder in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip NAUTILUS, van Antwerpen naar Londen, waarvan de boeg werd ingedrukt, doch dat desniettemin de reis voortzette. De KONINGIN REGENTES kreeg schade aan de bakboords-raderkast, terwijl 2 sloepdavits werden weggeslagen en is te Vlissingen met enige vertraging van Port Victoria binnen gelopen.

Afbeelding
Datum 23 januari 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 januari. Het stoomschip KONINGIN REGENTES, dat aan de westkust bij Sheerness was vastgelopen, is gistermiddag met behulp van de Engelse sleepboten DILIGENT, CORINDA en SHEERNESS vlot gebracht en te Port Victoria binnengelopen.

Afbeelding
Datum 28 januari 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 27 januari. Het op 25 januari alhier van Port Victoria aangekomen stoomschip KONINGIN REGENTES is uit de vaart genomen. De schade wordt geschat op NLG 10.000 en het schip is voor reparatie naar de werf ‘De Schelde’ gegaan.

Afbeelding
Datum 17 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 16 juli. De zaterdagavond (opm: 15 juli) van hier vertrokken nachtmailboot KONINGIN REGENTES is des nachts ongeveer half drie in aanvaring geweest. De KONINGIN REGENTES bekwam belangrijke schade aan de voorsteven en ging direct voor anker. De van Engeland vertrokken mailboot PRINS HENDRIK was in de onmiddellijke nabijheid en verleende terstond assistentie. Een sloep werd uitgezet en enkele passagiers van de KONINGIN REGENTES op de PRINS HENDRIK gebracht. Het bleek evenwel na onderzoek, dat er geen direct gevaar bestond en kon de KONINGIN REGENTES met eigen stoom naar Vlissingen terugkeren en na een langdurig oponthoud vertrok de PRINS HENDRIK ook naar hier. De KONINGIN REGENTES had ongeveer 120 passagiers aan boord.

Afbeelding
Datum 18 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 17 juli. Het is gebleken, dat het stoomschip, waarmede de mailboot KONINGIN REGENTES in aanvaring is geweest, was het Belgische stoomschip TOPAZE, van Ostende naar Tilbury Dock bestemd. De TOPAZE heeft ook belangrijke averij gekregen aan schip en machines en moest naar Ostende terugkeren. Inmiddels is dit schip naar Hoboken bij Antwerpen vertrokken om daar te dokken. De aanvaring vond plaats in dichte mist. De TOPAZE werd ter hoogte van de machinekamer aan bakboord getroffen. De schade is aanzienlijk.

Afbeelding
Datum 19 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 18 juli. De averij aan de KONINGIN REGENTES is van dien aard, dat de boot geruime tijd buiten dienst gesteld moet worden. Het schip vertrekt morgen naar het dok te Rotterdam ter herstelling der schade (opm: 19 juli aangekomen in de Nieuwe Waterweg)

Afbeelding
Datum 09 augustus 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 8 augustus. Zaterdag aanstaande (opm: 12 augustus) wordt de nachtboot KONINGIN REGENTES, die tot herstelling der schade bij de laatste aanvaring bekomen, de vorige maand in het dok te Rotterdam werd opgenomen, wederom alhier verwacht om in de geregelde dienst gesteld te worden.

Afbeelding
Datum 06 november 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 6 november. De mailboten KONINGIN WILHELMINA, KONINGIN REGENTES en PRINS HENDRIK van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, welke thans in de nachtdienst voorzien, zullen, als de drie nieuwe boten in de vaart komen, in de dagdienst overgaan. Reeds thans wordt geleidelijk aan deze boten de nodige veranderingen aangebracht, voor zover dit thans mogelijk is. De boten zullen alle een promenadedek krijgen en de passagiershutten zullen vervallen.

Afbeelding
Datum 05 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 februari. Naar wij vernemen, zal de eerste van de drie nieuwe mailboten van de Maatschappij ‘Zeeland’, het stoomschip PRINSES JULIANA, op zaterdag 2 april in de vaart komen. De mailboten ORANJE NASSAU en MECKLENBURG zullen respectievelijk 9 en 16 april in de geregelde dienst worden opgenomen, terwijl dan ook de tegenwoordige nachtboten, de PRINS HENDRIK, KONINGIN WILHELMINA, en KONINGIN REGENTES, geleidelijk in de dagdienst zullen overgaan.

Afbeelding
Datum 12 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 12 april. De mailboot ORANJE NASSAU van de Maatschappij ‘Zeeland’ vertrekt deze week naar Rotterdam om in het dok daar te worden schoongemaakt. Daarna blijft dit schip nog enkele dagen te Rotterdam liggen en zal de 19e de eerste reis naar Engeland aanvaarden en zullen dan de drie nieuwe mailboten alle in de vaart zijn. De tegenwoordige nachtboten, de PRINS HENDRIK, KONINGIN REGENTES en KONINGIN WILHELMINA worden nu gereed gemaakt voor de dagdienst.

Afbeelding
Datum 24 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Stoomvaart Maatschappij ‘Zeeland’ in 1909.
Hedenmiddag werd te Vlissingen de jaarlijkse algemene vergadering gehouden van aandeelhouders van de Stoomvaart Maatschappij ‘Zeeland’, Koninklijke Nederlandsche Postvaart. Hierin werd door commissarissen het verslag uitgebracht over het 35e boekjaar, waarin zij in de eerste plaats herinneren aan het verlies, dat de maatschappij getroffen heeft door het overlijden van de commissaris Mr. Æ. baron Mackay.
In de toelichting tot de balans zeggen commissarissen, dat de nog on-uitgelote obligaties van de 3 procent lening Anno 1886, groot NLG 3.600.000, thans voor het bij aflossing verschuldigde bedrag in het credit van de balans zijn opgenomen. Het verschil tussen het nominale bedrag van de obligaties en de som, voor welke zij werden uitgegeven, werd tot dusver als verlies geboekt, zo dikwerf aflossing plaats had. Het komt commissarissen echter regelmatig voor, het verschil tussen opbrengst en verschuldigd bedrag thans voor het gehele nog onafgeloste bedrag van de lening als verlies te beschouwen en dus uit het nu voor afschrijving beschikbare te bestrijden. Voorts wordt opgemerkt, dat in het debet van deze balans de hoofden van rekening “Belegd Reserve-ketelfonds” en in het credit die van het “Reserve- en ketelfonds” niet meer voorkomen. De gelden, aan deze fondsen toebehorende, zijn, voor zover die belegd waren, gebruikt tot versterking van de kasmiddelen, in verband met de bouw van de nieuwe schroefboten, terwijl de saldo’s van het reserve- en van het ketelfonds, per 31 december 1909 bedragende NLG 29.247 respectievelijk NLG 407.967, op de stoomschepen zijn afgeschreven. De gelden van het ketelfonds behoorden feitelijk aan de thans uit de vaart gaande dagboten. Waar die schepen binnenkort zullen verdwijnen, bestaat voortaan geen behoefte aan dit fonds. Echter bestaat het voornemen, in een volgend jaar een nieuw ketelfonds te vormen, bestemd voor het laatst aangeschafte materieel.
De post te betalen wissels ad. NLG 1.468.000 vertegenwoordigt het per 31 december 1909 nog aan The Fairfield verschuldigde voor de bouw van de 3 nieuwe schroefboten, waarvoor accepten zijn afgegeven.
Met het oog op de reeds plaats gevonden afschrijvingen, ook per 31 december 1909, staan de raderstoomschepen thans op zodanig cijfer, dat commissarissen menen een deel van het overschot op de exploitatie thans ook te kunnen bestemmen voor afschrijving op andere eigendommen van de maatschappij, zodat 1°. Abattoirs: gebouwen en inventaris, 2°. Terrein, gebouwen en meubelen, 3°. Werktuigen en gereedschappen thans op de balans voorkomen met resp. NLG 30.000 (v.j. NLG 68.267); NLG 50.000 (NLG 103.785) en NLG 34.333 (NLG 43.218).
Ofschoon de drie nieuwe dubbelschroefboten reeds vóór 31 december 1909 door The Fairfield waren afgeleverd en door de Maatschappij geaccepteerd, moesten deze schepen toen nog worden gemeubileerd en gedecoreerd, waarom deze schepen nog op de balans voorkomen onder het hoofd van rekening ‘Stoomschepen in aanbouw’. Ten gevolge van de aanbouw van meergenoemde 3 nieuwe schepen, is het reserveschip WILLEM, PRINS VAN ORANJE in augustus 1909 verkocht aan de Scheepsslooperij Holland te Hendrik-Ido-Ambacht.
De vloot van de Maatschappij bestond op 31 december 1909 uit de stoomschepen NEDERLAND, DUITSCHLAND, ENGELAND, PRINS HENDRIK, KONINGIN REGENTES, KONINGIN WILHELMINA, PRINSES JULIANA, ORANJE-NASSAU en MECKLENBURG.
Van de 3 procent obligatielening Anno 1886 werden geen obligaties uitgeloot, zodat in omloop bleef NLG 2.856.000. Het door de maatschappij betaalde voorschot op kosten van vernieuwing van de ketels van de nachtboten verminderde met NLG 25.200, zodat dit voorschot op 31 december 1909 bedroeg NLG 55.083. Van de kasmiddelen was op 31 december 1909 NLG 133.650 in effecten belegd. Het hoofd “Effecten” wijst dit jaar een groter bedrag aan dan het vorig jaar. Deze verhoging is veroorzaakt doordien op 31 december 1909 nog niet gerealiseerde effecten, welke deel uitmaakten van het ketel- of reservefonds, thans mede onder dit hoofd zijn ondergebracht. Het fonds tot aflossing van de hypothecaire geldlening ad. NLG 2.810.898, onder beheer van de Maatschappij tot Expl. van Staatsspoorwegen, waarin op 31 december 1909 aanwezig was NLG 1.980.302, werd gedurende 1909 vermeerderd met: maandelijkse bijdragen NLG 140.545 en gekweekte rente NLG 71.671, zodat het op 31 december 1909 in totaal aanwijst NLG 2.192.518.
De resultaten van de exploitatie over het afgelopen jaar zijn de volgende:
Er werden 730 reizen afgelegd, zijnde drie reizen minder dan in het vorige jaar. De bruto opbrengsten beliepen NLG 2.409.223 (NLG 2.302.884), waarvan wegens het vervoer van reizigers en bagage NLG 1.059.945 (v.j. NLG 1079.800), in 1907 NLG 980.801); wegens het vervoer van koopmangoederen en pakketten NLG 617.207 (resp. NLG 575.488 en NLG 588.573); wegens het vervoer van brievenmalen enz. NLG 561.261 (resp. NLG 478.538 en NLG 317.550); wegens huur van hutten op de stoomschepen NLG 118.910 (resp. NLG 120.110 en NLG102.676), wegens buitengewone ontvangsten NLG 51.819 (resp. NLG 48.947 en NLG 44.249). Per reis werd ontvangen NLG 3.300 in 1909, tegen NLG 3.141 in 1908 en NLG 2.786 in 1907. Er werden in 1909 128.715 reizigers en 50.342 tonnen goederen à 1.000 kg. vervoerd, tegen resp. 132.946 en 54.647 in 1908 en 120.059 en 56.327 in 1907. Voor het postvervoer werd ontvangen: Brievenmalen (gewaarborgde som) NLG 450.000; de vergoeding voor het vervoer van buitenlandse brievenmalen gedurende het jaar 1909 bedraagt voor de Maatschappij, boven de gewaarborgde som circa NLG 85.000. Over 1908 werd meer ontvangen voor de buitenlandse brievenmalen dan geraamd werd NLG 9.226. Voor buitenlandse postpakketten werd ontvangen NLG 10.473 en voor binnenlandse NLG 8.853, totaal dus NLG 563.552, waarvan moet worden afgetrokken voor betaalde zegel en leges NLG 2.291. Aan brievenmalen werden vervoerd in 1909: Buitenlandse 3.006.553 kg, Hollandse 500.899 kg, totaal 3.507.452 kg, tegen in 1908 resp. 2.908.814, 447.452 en 3.356.251.
De exploitatiekosten bedroegen in 1909 NLG 1.354.458 of gemiddeld NLG 1.855 per reis, tegen NLG 1.391.494 of gemiddeld per reis NLG 1.898 in 1908. De verhouding van de exploitatiekosten tot de ontvangsten was 56,219 pct., tegen 60,424 pct. in 1908.
Het voordelig saldo bedraagt dus NLG 1.054.765 (NLG 911.390). Hiervan moet worden afgetrokken:
1e het nadelig saldo van de intrestrekening, voortspruitende uit de rente van de leningen, na aftrek van de rente van uitgezette gelden NLG 100.972 (v.j. NLG 68.906).
2e. Bijdrage ten behoeve van het ketelfonds nieuwe stoomschepen NLG 25.209, evenals v.j., zodat de beschikbare winst bedraagt NLG 928.592 (NLG 817.193), welke zowel voor het disagio op de nog niet uitgelote 2.856 obligaties van de 3 pct. geldlening Anno 1886, als voor afschrijving op schepen en andere eigendommen worden bestemd.
De vergadering van aandeelhouders van de Maatschappij ‘Zeeland’ besloot op voorstel van commissarissen om het beschermheerschap van de Maatschappij aan Prins Hendrik aan te bieden. Tot commissaris werd in de plaats van wijlen baron Mackay benoemd de heer J.T. Cremer, president van de Nederlandsche Handelmaatschappij en commissaris van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen.

Afbeelding
Datum 12 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 12 juli. De mailboot KONINGIN REGENTES van de Mij. ‘Zeeland’ zal de volgende week naar Rotterdam vertrekken om in het droogdok enkele voorzieningen te ondergaan.

Afbeelding
Datum 13 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 13 juli. Wanneer de mailboot KONINGIN REGENTES van de Mij. ‘Zeeland’ in de dagdienst wordt opgenomen, zal de tegenwoordige dagboot NEDERLAND buiten dienst worden gesteld.

Afbeelding
Datum 21 juli 1910
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Vlissingen, 19 juli. De dagboot NEDERLAND is buiten dienst gesteld en ligt op om verkocht te worden. De nachtboot KONINGIN REGENTES is naar Rotterdam vertrokken om te dokken en komt daarna als dagboot in de vaart.

Afbeelding
Datum 03 maart 1911
Krant VCO - Vlissingsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 2 maart. De gisteravond binnengekomen dag mailboot KONINGIN REGENTES raakte met de kastbalk tegen de hoek van de zuidelijke ponton. Ten gevolge hiervan brak een van de kettingen, welke de ponton met de wal verbinden. Door de krachtige stoot werd de brug naar voren gedrukt en van alle kanten vlogen de stukken ijzer en hout van de ponton af. De zich op het ponton bevindende mensen verlieten zo snel mogelijk de ponton. De brug welke meer dan een meter in de hoogte werd geduwd, werd ook gedeeltelijk op het bordes geschoven, waaraan de brug bevestigd is. Het ongeluk bepaalde zich alleen tot materiële schade, welke zeer aanzienlijk is. De KONINGIN REGENTES bekwam in het geheel geen averij en is hedenmorgen dan ook weer van hier vertrokken. De boot is evenwel niet van de zuidelijke ponton kunnen afvaren, doch van de nachtponton vertrokken. Omtrent de omvang van de schade is nog niets met zekerheid te zeggen en zal vanwege de Waterstaat daar omtrent eerst een nauwkeurig onderzoek moeten worden ingesteld.

Afbeelding
Datum 10 maart 1911
Krant VCO - Vlissingsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 9 maart. De schade aan de zuidelijke ponton in de Buitenhaven alhier, veroorzaakt door de aanvaring op 1 maart van de dag mailboot KONINGIN REGENTES, is door de Rijkswaterstaat getaxeerd op ongeveer NLG 3.000.

Afbeelding
Datum 25 februari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Men meldt ons dat de Maatschappij Zeeland de DUITSCHLAND uit de vaart heeft genomen, omdat het het oudste schip van de Maatschappij is, en vervangen zal worden door de KONINGIN REGENTES; daar deze boot nog niet reisvaardig was, is dinsdag de nachtboot PRINSES JULIANA vertrokken. Van weigering van de bemanning is geen sprake geweest.

Afbeelding
Datum 21 juni 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Aan het jaarverslag van de Stoomvaart Mij. ,,Zeeland" is nog het volgende ontleend: Over 1914 wordt een bedrag van NLG 100.000 voor de pensioenregeling van het personeel afgezonderd. Die gunstige resultaten geven eveneens aanleiding, over dit jaar een bedrag van NLG 150.000 te bestemmen tot versterking van het ketelfonds, terwijl, evenals vorige jaren, met het oog op de mogelijkheid, dat binnen weinige jaren tot aanbouw van nieuwe dagboten moet worden overgegaan, mede met het oog op de altijd onzekere toekomst, ook thans weer een aanzienlijk deel van de nettowinst bestemd is voor afschrijving op de schepen en andere eigendommen van de Maatschappij. De vloot van de Maatschappij bestond op 31 december 1914 uit de volgende stoomschepen: DUITSCHLAND groot 4.682 m3 met 4.500 pk; PRINS HENDRIK groot 5.508 m3; KONINGIN REGENTES groot 5.514 m3, KONINGIN WILHELMINA groot 5.502 m3, alle drie met 9.000 pk; en verder PRINSES JULIANA, ORANJE NASSAU en MECKELENBURG, allen groot 8.171 m3 met 10.000 pk. Van de 3% obligatielening anno 1886 werden in 1914 103 obligaties uitgeloot zodat in omloop bleef een bedrag van NLG 1.657.000.
Van de 4% geldlening anno 1912 primitief groot NLG 450.000 werd in de loop van 1914 NLG 30.000 afgelost, zodat op 31 december 1914 nog verschuldigd was een bedrag van NLG 345.000. Het ketelfonds bedroeg op 31 December 1914 NLG 376.863, waarvan voor een nominaal bedrag van NLG 252.000 in effecten is belegd, met een boekwaarde van NLG 228.200.
De ontvangsten uit de exploitatie stegen in percenten (1912 berekend op 100 %) in 1913 tot 107/33% en in 1914 tot 130/15%. Het aantal reizigers bedroeg in 1910 148.842; in 1911 154.842; in 1912 158.811; in 1913 169.705 en in 1914 200.582.
Het aantal tonnen goederen was in die jaren respectievelijk 57.277, 61.183, 62.847, 70.901 en 78.427.
In die zelfde jaren bedroeg de winst uit de exploitatie NLG 1.058.394, NLG 840.798, NLG 935.892, NLG 1.014.465 en NLG 1.604.187. De winst- en verliesrekening geeft dit laatste bedrag als eindcijfer aan en het is ook het enige cijfer aan de creditzijde; aan de debetzijde komen de volgende posten voor: Interestrekening NLG 10.334, ketelfonds NLG 150.000, pensioenregeling NLG 100.000; stoomschepen en andere afschrijvingen NLG 1.094.374 en saldo winst NLG 249.478.
De balans heeft een eindcijfer van NLG 5.302.644 en geeft onder debiteuren de volgende cijfers; kassa en kassiers NLG 348.405; prolongaties NLG 742.500 deposito NLG 1.000.000; materialen in de werkplaats NLG 30.475; magazijn NLG 26.272; steenkolen NLG 16.593; wissels NLG 37.432; drukwerken NLG 2.949; plaatskaarten NLG 1; materiaal havendienst NLG2; assuranties (aandeel 1915) NLG 99.465; gedeponeerde warden NLG 29.364; belegd ketelfonds NLG 228.200; abattoirs NLG 2; stoomschepen NLG 1.591.000; terrein gebouwen en meubelen NLG 4; werktuigen en gereedschappen NLG 5; en diverse debiteuren NLG 1.146.787.
Aan de creditzijde vinden wij de volgende posten: Kapitaal NLG 2.020.500; 3% geldlening NLG 1.657.000; 4% geldlening NLG 345.000; ketelfonds NLG 376.863; reservefonds NLG 5.627; pensioenregeling NLG 202.650; vernieuwingsfonds havendienst NLG 13.462; borgstellingen NLG 31.364; te betalen coupons NLG 24.705; te betalen vergoeding voor opheffing van de preferentie van de aandelen Serie B (onopgevraagd bedrag) NLG 10.300; dividend 1913 NLG 772,50; uitgelote obligaties van de geldlening 1886 NLG 4.000; diverse crediteuren NLG 358.562; onverdeeld dividend saldo 1913 NLG 161 en winst en verlies NLG 249.748.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 1 oktober. De mailboot MECKLENBURG is gistermorgen op last van de Engelse Admiraliteit te Tilbury Docks opgehouden, zodat zij gisteravond niet is aangekomen. De mailboot KONINGIN REGENTES is in gereedheid gebracht en hedenochtend van hier vertrokken. (In verband hiermee is de Eng. post niet te Rotterdam aangekomen)

Afbeelding
Datum 04 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 1 oktober. De dienst van de Maatschappij Zeeland is thans voorlopig geheel gestaakt.
2 oktober. Nu ook vrijdag geen boot uit Engeland terugkeerde en er die dag wel een van hier vertrok, liggen er thans drie boten van de Zeeland in Tilbury Docks en wel de MECKLENBURG, die hier woensdagmorgen vertrok, de PRINSES JULIANA die donderdag de overtocht maakte en de KONINGIN REGENTES, die vrijdag van hier voer. Vanaf heden varen er nu tot nader order ook geen boten van hier.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Vaart op Engeland.
Zaterdag is te Vlissingen ook de KONINGIN REGENTES van de Mij. Zeeland teruggekeerd, die te Rotterdam heeft gedokt, terwijl ook aankwamen lichters met 3.200 ledige vaten, die nu in de KONINGIN REGENTES worden geladen, welk schip 28 dezer in de vaart komt.

Afbeelding
Datum 05 september 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De ZEEAREND door een Duitse duikboot tot zinken gebracht.
Het Hollandse motorschip ZEEAREND geladen met stukgoed, donderdagnacht van hier vertrokken, is vrijdag halfeen door de Duitse duikboot No. 30 met bommen tot zinken gebracht, 19 mijl WNW van het lichtschip Maas. Door een boot van de Maatschappij Zeeland is de gehele bemanning gered en te Vlissingen aangebracht. De ZEEAREND was een motorschip, groot 462 ton bruto en 242 ton netto, toebehorende aan de Overzeesche Vrachtvaart Maatschappij, directie Vermeer en Van den Arend alhier en gecharterd door de Batavierlijn. Het was geladen met stukgoed bestemd voor Londen en bemand met 12 koppen, met inbegrip van kapitein L. Veldman en de officieren. De duikbootcommandant had de bemanning na onderzoek van de papieren 5 minuten tijd gegeven om het schip te verlaten en dit toen door 2 bommen buitenboord doen zinken. Hij had vervolgens de sloep met de schipbreukelingen op sleeptouw genomen naar het lichtschip Schouwenbank. Het was een vreselijke reis over de hoge zee, die 6 uur duurde en meermalen verkeerden de mensen in levensgevaar, doch de duikbootcommandant weigerde hen aan boord te nemen. Op het lichtschip werden de schipbreukelingen liefdevol behandeld en van al het nodige voorzien. Later haalde de mailboot KONINGIN REGENTES hen af en bracht hen naar Vlissingen, waar de kapitein zijn verklaringen voor de militaire overheid aflegde en zaterdagavond halfelf kwamen zij per spoor hier aan. De ZEEAREND was in 1913 gebouwd. Nader vernemen wij, dat de lading van de ZEEAREND bestond uit melk, cichorei en kaas. Het casco was verzekerd voor NLG 100.000 op de Rotterdamse en voor NLG 40.000 op de Londense beurs.

Afbeelding
Datum 03 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Vaart op Engeland. De beide mailboten KONINGIN REGENTES en PRINS HENDRIK zijn woensdagmiddag te Vlissingen binnengekomen. Zij hadden samen 77 passagiers, onder wie de tweede stuurman Moerdijk en de stuurmansleerling Verwaaijen van de FORTUNA. Ook was aan boord de steward van het Engelse schip WHILE PRINCE, dat in de Middellandse Zee getorpedeerd is, waarbij een deel van de bemanning omkwam. De overlevenden zijn over Frankrijk naar Engeland gekomen. De steward is geboren in Suriname en kwam daarom naar Vlissingen door.

Afbeelding
Datum 13 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Nederland en de oorlog. De KONINGIN REGENTES naar Zeebrugge opgebracht.
De mailboot KONINGIN REGENTES, vrijdagmorgen van Vlissingen vertrokken, is door de Duitsers aangehouden en naar Zeebrugge opgebracht. Aan boord waren 18 Engelsen, waaronder 12 vrouwen en kinderen, waarvan er 8 in Duitsland waren vrijgelaten, 3 Amerikanen, waaronder een Amerikaanse koerier, 2 Italianen, 1 Noor, 9 Franse vrouwen en kinderen, 56 Belgen, waaronder 27 vrouwen en kinderen, en 1 Belgische koerier. Men vermoedde dat de boot heden (zaterdag) weer zou worden vrijgelaten en haar reis naar Engeland zou kunnen voortzetten. Over de aanhouding van de Vlissingse mailboot verneemt de Telegr. nader: Toen de boot vrijdagmorgen op reis naar Engeland was, verschenen in de nabijheid van het lichtschip Schouwenbank 2 Duitse watervliegtuigen, die het schip enige tijd volgden. Toen gaven de aviateurs seinen en onmiddellijk doken twee duikboten op, die de boot aanhielden. Er waren Nederlandse marinevaartuigen in de buurt, die de plaats naderden. Een van de marineautoriteiten vroeg nadere verklaring van het gebeurde en de commandant van een van de duikboten antwoordde, orders te hebben ontvangen de mailboot op te brengen. Deze voer daarna in de richting van de Belgische kust. Men zag, dat er onder de passagiers grote opwinding heerste en één zelfs wanhopige pogingen deed om overboord te springen, waarvan men hem met geweld moest weerhouden. Van de Vlaamse kust naderden intussen Duitse torpedoboten.

Afbeelding
Datum 14 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De aanhouding van de KONINGIN REGENTES.
Het Wolff-bureau seint niet-officieel uit Berlijn: Ter zake van het reeds vermeide opbrengen-van de Nederlandse mailboot KONINGIN REGENTES, op weg van Vlissingen naar Londen, vernemen wij nog: Dadelijk, nadat het schip aangehouden was werden een aantal zakken, die naar het scheen poststukken bevatten, over boord geworpen. Eén daarvan werd door de bemanning van de onderzeeër opgevist. Hij bevatte in hoofdzaak couranten voor het ministerie van buitenlandse zaken te Londen. Dertig voor de militaire dienst geschikte onderdanen van vijandelijke staten die aan boord van het schip waren, werden gearresteerd, o.a. een Engelse soldaat uit een Nederlands interneringskamp, die met verlof was.
De KONINGIN REGENTES ligt nog altijd aan de pier te Zeebrugge Zij is met een goede kijker van de kust van Zeeuws Vlaanderen soms zichtbaar. Ze ligt met de voorsteven naar de binnenkant van de haven. Of het vaartuig spoedig vrijgelaten zal worden is niet bekend. De boot had geen contrabande aan boord; zoals men weet, vervoert de Maatschappij Zeeland geen goederen. Op het schip bevond zich ook de Vlaamse schilder Steenackers.
Aan boord van de KONINGIN REGENTES bevond zich naar de Gazette de Holde meedeelt: „Dan" Godfrey van de Timbertown Follies. Hij bevond zich in Engeland met verlof en was teruggekomen voor de voorstellingen te 's-Gravenhage, Amsterdam en Rotterdam ten bate van het Britse Rode Kruis. Hij ging thans naar Engeland terug om de rest van zijn verlof te genieten, doch is nu door de Duitsers gevangen genomen. Heden maandagmorgen zou de mailboot PRINS HENDRIK van Vlissingen vertrekken.

Afbeelding
Datum 15 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Het opbrengen van de KONINGIN REGENTES.
Bij de Mij. Zeeland te Vlissingen is nog steeds geen bericht ontvangen van de KONINGIN REGENTES. Dit lange ophouden van deze mailboot wekt temeer verwondering waar bij de aanhouding van de mailboot, PRINS HENDRIK op 23 september deze boot enkele uren later weer werd vrijgelaten. Als vermoedelijke reden van het aanhouden van het schip wordt o.a. aangenomen het feit, dat zich aan boord bevond een Belgische gravin, familielid van de Belgische minister van oorlog, De Broqueville, die van de Duitsers permissie had gekregen om een reis naar Holland te maken, doch die een verklaring had moeten afleggen, dat zij niet naar Engeland zou gaan. Zij had echter haar belofte gebroken en was onmiddellijk na haar aankomst in Holland naar Vlissingen gegaan, om passage naar Engeland te nemen. Het is wellicht de moeite waard in verband met het aanhouden van de KONINGIN REGENTES de aandacht te vestigen op het feit, dat zich ook aan boord bevond een Duits sprekende dame, die de vorige dag uit België door een Duitser naar Vlissingen was gebracht. Geconstateerd is, dat in de morgen, waarin de KONINGIN REGENTES werd opgebracht, de Duitser via Rozendaal naar Antwerpen vertrok.

Afbeelding
Datum 16 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De vaart op Engeland. De dienst van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, van Vlissingen naar Engeland, is gestaakt. Hedenmiddag wordt nog het stoomschip PRINS HENDRIK verwacht. Van de KONINGIN REGENTES is nog geen enkel bericht bij de Maatschappij Zeeland ontvangen.

Afbeelding
Datum 16 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Het opbrengen van de KONINGIN REGENTES.
Tot hen, die bij het opbrengen van de KONINGIN REGENTES van de Maatschappij Zeeland zijn aangehouden, behoren de koeriers van de gezantschappen te 's-Gravenhage van Engeland en van België. De koerier van de Amerikaanse legatie, die ook aan boord werd aangetroffen, is weer vrijgelaten.

Afbeelding
Datum 18 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De KONINGIN REGENTES.
In een deel van onze vorige oplage deelden wij mee dat in Den Haag bericht was ontvangen, dat de KONINGIN REGENTES van de Mij. Zeeland te Vlissingen, Zeebrugge verlaten heeft, koers zettende om de west.
De directie van de Maatschappij Zeeland deelt aan de Vlissingsche Courant mee dat de mailboot KONINGIN REGENTES is vrijgelaten en van Zeebrugge naar Vlissingen zal terugkeren. Volgens nader bericht is de KONINGIN REGENTES, die uit Zeebrugge was vertrokken en stomende was gezien, uit het gezicht verloren en is het dus nog onzeker of de boot naar Vlissingen zal terugkeren. Het is ook mogelijk, dat de boot naar Ostende is gebracht, omdat deze te Zeebrugge wegens de breedte van het schip door de raderkasten niet door de sluizen kon.

Afbeelding
Datum 18 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De KONINGIN REGENTES.
Naar wij vernemen is thans wel als vast aan te nemen, dat de KONINGIN REGENTES naar Ostende is overgebracht, nadat de postzakken van boord waren gehaald en op spoorwegwagons geladen, waarschijnlijk om naar Berlijn te worden vervoerd. Het schijnt in de bedoeling van de Duitsers te liggen, het schip voor een prijzenhof te brengen, hoewel men ons verzekerde, dat er geen contrabande aan boord was.

Afbeelding
Datum 21 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De KONINGIN REGENTES.
De drie achtergebleven leden van de bemanning van de KONINGIN REGENTES zijn nog niet uit Brugge teruggekeerd. De Duitsers hebben de voorraad levensmiddelen en wijn aan boord van de mailboot in beslag genomen en betaald.

Afbeelding
Datum 01 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De KONINGIN REGENTES wordt vrijgelaten.
Het Wolff-bureau seint uit Berlijn: Naar wij vernemen zal de Hollandse mailboot KONINGIN REGENTES, (van de Maatschappij Zeeland te Vlissingen), welke onlangs als prijs opgebracht werd, weer worden vrijgelaten. Het Wolff-bureau tekent hierbij aan: Deze boot werd 1 november op reis van Vlissingen naar Londen, nabij het lichtschip Noord Hinder, overeenkomstig het prijzenrecht door een Duitse onderzeeboot aangehouden. Daar een grondig onderzoek van de stoomboot op de plaats van aanhouding, met het oog op mogelijkerwijs opduikende vijandelijke strijdkrachten uitgesloten was, werd de boot naar Zeebrugge en van daar naar Oostende gebracht. Uit het onderzoek bleek, dat de kapitein en de telegrafist van de mailboot draadloze telegrammen hadden afgezonden om Hollandse oorlogsschepen hulp te roepen en daar deze draadloze berichten ongetwijfeld ook door Engelse zeestrijdkrachten hadden kunnen worden opgevangen, kon dit als ondersteuning van de vijandelijke zee-oorlogvoering worden opgevat. Het onderzoek wees verder uit, dat drie leden van de bemanning van de mailboot de Engelse koerier hulp verleend hadden, door op diens wens zijn koerierszak onder postzakken van de mailboot te verbergen. Tegen deze drie Hollanders is een krijgsgerechtelijk onderzoek wegens begunstiging van de vijand ingeleid. De post van de mailboot werd, naar we horen, op contrabande, papiergeld, handelspapieren van waarde en verkoopbare effecten onderzocht en van de uitslag van dit onderzoek haar doorzending afhankelijk gesteld. Waar de mailboot zelf vrijgelaten zal worden, moet daar door het met de neutraliteit strijdige gedrag van een deel van de bemanning een aanklacht tegen het schip zelf afgeleid en dit aan de behandeling voor een prijsgerecht onderworpen kon worden, de vrijlating als een teken van grote tegemoetkoming jegens de Hollandse eigenaren worden aangemerkt. Zekere gebeurtenissen, welke zich na de opbrenging tussen de onderzeeboot en de door de mailboot draadloos geroepen Hollandse zeestrijdkrachten hebben afgespeeld, zullen naar we horen, een diplomatiek naspel hebben.

Afbeelding
Datum 09 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

De KONINGIN REGENTES.
Na 3 weken angstig wachten ontving donderdagavond de familie van de drie te Brugge opgehouden leden van de KONINGIN REGENTES het aangenaam bericht, dat allen in vrijheid gesteld waren. Met de laatste trein waren de heren Luitwieler, Mahieu en Pihl te Roosendaal aangekomen en om 11 uur arriveerden ze te Vlissingen. Men herinnert zich, dat ze 16 november op het station te Brugge gearresteerd werden, onder verdenking hulp verleend te hebben bij het verbergen van koerier zakken. De Duitsers hebben echter niets te hunne laste kunnen vinden. Aan de mannen werd verzocht zich over de zaak niet uit te laten, alvorens ze officieel zijn gehoord, hetgeen vandaag zal geschieden. We vernemen, dat de terugkeer van de opgebrachte mailboot nu spoedig te verwachten is.

Afbeelding
Datum 12 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De KONINGIN REGENTES vrijgelaten.
Officieel. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft van Hr.Ms. gezant te Berlijn bericht ontvangen, dat het stoomschip KONINGIN REGENTES van de Mij. Zeeland te Vlissingen, door de Duitse regering is vrijgelaten.

Afbeelding
Datum 13 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De dienst op Engeland.
Zondagmiddag keerde alhier terug de mailboot ZEELAND (vroeger DUITSCHLAND) van de Mij. Zeeland, die te Rotterdam gedokt heeft en nu ook geheel gereed is om weer dienst te doen. Hierdoor beschikt de Maatschappij thans over 3 goede raderboten n.I. PRINS HENDRIK, ZEELAND en KONINGIN REGENTES, daar deze boot ook een van deze dagen wordt terugverwacht uit België. Tevens is nog een schroefschip, de ORANJE NASSAU, in het bezit van de 'Zeeland'. Verwacht wordt, dat nu spoedig de dienst op Engeland zal worden hervat.

Afbeelding
Datum 15 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Men meldt ons uit Vlissingen: Naar wij vernemen zal de bemanning van het stoomschip KONINGIN REGENTES vrijdagmorgen naar Zeebrugge vertrekken.
De mailboot zal waarschijnlijk zaterdag of zondag te Vlissingen met eigen bemanning terugkeren.

Afbeelding
Datum 19 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De KONINGIN REGENTES in Vlissingen terug.
De mailboot KONINGIN REGENTES van de Mij. ‘Zeeland’, die na de vrijlating door de Duitsers, op weg was van Oostende naar Vlissingen, heeft wegens zware mist enige tijd tussen Westkapelle en Vlissingen geankerd gelegen. Nadat de mist was opgetrokken, heeft de KONINGIN REGENTES de reis voortgezet en is zondagavond 6 uur te Vlissingen aangekomen.

Afbeelding
Datum 19 januari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De PRINS HENDRIK. De directie van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland heeft alleen van Nederlandse zijde bericht ontvangen van het opbrengen van het stoomschip PRINS HENDRIK naar Zeebrugge. Omtrent de redenen voor de opbrenging is bij de Maatschappij niets bekend. Aan boord van de mailboot waren drie Belgen; het was de eerste maal dat weer Belgen werden vervoerd na het opbrengen van de KONINGIN REGENTES.

Afbeelding
Datum 21 januari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De PRINS HENDRIK. Men meldt ons uit Vlissingen, dat de mailboot PRINS HENDRIK, van de Maatschappij Zeeland, welke naar Zeebrugge was opgebracht, gisteravond te 7 uur van Zeebrugge aldaar is aangekomen. Maandag vertrekt weer een boot naar Engeland. Van de passagiers van de PRINS HENDRIK werden 6 achtergehouden; van de mail werd een gedeelte van boord gehaald. Betreffende het ophouden van de boot meldt men ons nog uit Vlissingen, dat dit geschiedde vrijdagmorgen, even nadat de territoriale wateren verlaten waren. Drie Duitse torpedoboten begeleidden het schip naar Zeebrugge; ook hielden twee vliegmachines een oog in het zeil. Aldaar werd de passagiers gelast in de salons te blijven. Zij, die zouden trachten deze zonder toestemming te verlaten, zouden worden opgesloten. Na een ingesteld onderzoek werden van boord gehaald de drie Belgische mannen en twee Franse mannen en vrouwen, terwijl de echtgenote van een van de Belgen verkoos haar man te volgen en ook de boot verliet. Vrijdag bleef de PRINS HENDRIK te Zeebrugge, maar zaterdagmorgen vroeg werd zij naar Oostende gebracht, waar het onderzoek van de mail- en pakketpost plaats had. Aanvankelijk werd alles van boord gehaald, maar later een deel weer teruggegeven. Zaterdagmiddag half drie kon de boot vertrekken, tot buiten het mijnenveld begeleid door een torpedoboot. Toen men het mijnenveld verlaten had, bevond men zich op 51°-22' Noorderbreedte en werd van daar uit gekoerst naar het vuurschip Schouwenbank, waar de boot ongeveer een uur bleef liggen en door de draadloze telegrafie om orders vroeg. Deze gaven Vlissingen als doel aan en daarom keerde de boot naar haar station van uitgang terug. Over de bejegening, van de zijde van de Duitsers ondervonden door bemanning en passagiers, valt niet te klagen. De PRINS HENDRIK zal nu maandag haar reis opnieuw aanvaarden; de passagiers overnachten tot dan aan boord. De KONINGIN REGENTES, die aanvankelijk maandag moest vertrekken, maakt nu woensdag weer een reis. Van een van de passagiers vernamen wij nog, dat de wacht betrokken werd door oude marine soldaten, die heel rustig hun sigaret stonden te roken. De passagiers waren in de gelegenheid kennis te maken met het brood, dat aan de soldaten werd verstrekt. Het was van buiten droog en hard, maar van binnen zachter. De smaak is enigszins zuurachtig. De Duitsers waren tegenover de Nederlanders vrij hoffelijk, maar ook hun bagage werd gevisiteerd. Aan boord bevond zich ook de heer Den Tex, directeur van de Kon. Holl. Stoomboot Maatschappij.

Afbeelding
Datum 27 januari 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De vaart op Engeland. De reden waarom de KONINGIN REGENTES heden niet van Vlissingen vertrokken is, is dat de reddingsmiddelen waren bevroren. Aan boord bevonden zich 16 geïnterneerde Engelsen uit Ruhleben en 8 andere passagiers.

Afbeelding
Datum 16 maart 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 16 maart. De mailboot KONINGIN REGENTES van de Maatschappij Zeeland is van de buitenhaven naar de binnenhaven alhier verhaald en dit zelfde zal volgende week met de PRINS HENDRIK gebeuren. Er ligt dan geen mailboot meer buiten. De mailboot ZEELAND wordt in gereedheid gebracht om bij eventuele hervatting van de dienst een maal per week die dienst uit te voeren.

Afbeelding
Datum 28 april 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 26 april. De mailboot ZEELAND, waarmee men a.s. maandag tijdelijk de dienst op Engeland zal hervatten, om ongeveer 700 Nederlanders, die in Engeland wachten op gelegenheid om huiswaarts te keren, af te halen, is de vroegere dagboot DUITSCHLAND, die in de laatste maanden geheel is hersteld. Tot nu werd de dienst onderhouden met de PRINS HENDRIK en de KONINGIN REGENTES, die indertijd van nachtboot dagboot werden, toen de drie schroefboten, waarvan thans alleen nog de ORANJE NASSAU over is, werden aangeschaft. De ZEELAND is, evenals de PRINS HENDRIK en de KONINGIN REGENTES een raderboot. Voor de overtocht van Vlissingen naar Southwold wordt zes uur gerekend.

Afbeelding
Datum 17 juni 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De Zeeland.
Uit Vlissingen wordt ons geseind: In de aandeelhoudersvergadering van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland werd door de heer F.C.O.M. Hombach uit Hulst bij de behandeling van het jaarverslag gevraagd of de beslissingen over al of niet varen na het vergaan van de MECKLENBURG en PRINSES JULIANA door de directie alleen of in overleg met commissarissen werden genomen. De voorzitter, mr. E. Fokker, zei dat op deze algemene vraag geen antwoord is te geven. Er waren onverwachte gevallen waarin de directie alleen moest beslissen. De heer Hombach bedoelde niet zulke gevallen, maar de hoofdbeslissing over het al of niet doorzetten na de rampen. Hij vraagt of daarvan de commissarissen de verantwoordelijkheid op zich namen. De voorzitter beantwoordde die vraag bevestigend. De heer Hombach drukt daarop zijn leedwezen uit over de wijze van beheer van de Maatschappij en meent dat over zulke belangrijke kwesties een buitengewone vergadering van aandeelhouders had moeten worden gehoord. De voorzitter zegt dat het beheer bij de directie en het toezicht bij commissarissen behoort. Over belangrijke zaken wordt overleg gepleegd. Het staken van de dienst zou gevaar voor verlies van het postcontract hebben gehad. De heer Hombach zegt dat nu toch door overmacht de dienst is stop gezet. De voorzitter begrijpt niet waarom in de vorige vergadering, toen ook reeds twee schepen verloren waren gegaan, geen waarschuwing is gehoord. Nog vraagt de heer Hombach of er pogingen zijn aangewend om schadevergoeding te krijgen voor het opgebrachte schip. De voorzitter zegt dat deze zaak in handen is van Buitenlandse Zaken. Op een andere vraag zegt de directeur dat er op de KONINGIN REGENTES geen dienstplichtige Belgen waren en dat het schip is opgebracht om dat een van de passagiers een pakje over boord wierp. Bij de behandeling van de balans vraagt de heer Hombach of de havendienst geen verlies oplevert en er reden zou zijn om die stop te zetten. De directeur zegt dat in 1916 een verlies van NLG 132 ontstond en dat nu met 1 juli de dienst wordt beperkt om verlies van dit jaar te voorkomen. Nog stelt de heer Hombach bij de rondvraag voor te beslissen niet meer de dienst te hervatten voor er betere tijdsomstandigheden zijn ingetreden. De voorzitter zegt dat dit voorstel volgens de statuten niet kan worden behandeld, maar zegt toe dat de directie deze kwestie zeker ten volle overweegt. Alleen het af en toe varen van de Zeeland onder bijzondere waarborgen kan niet beschouwd worden als hervatting van de dienst.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Het afhalen van de Duitse krijgsgevangenen.
Betreffende het afhalen van de Duitse krijgsgevangenen uit Engeland door de SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd en de ZEELAND en de KONINGIN REGENTES van de S.M. Zeeland, wordt gemeld, dat de drie boten in konvooi zullen varen. De afstand van de Engelse haven Boston naar Rotterdam is 220 mijl en daarom zal telkens twee dagen over de reis gedaan worden en 's nachts zullen de schepen op een geschikte plaats voor anker komen.

Afbeelding
Datum 19 december 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De mailboot KONINGIN REGENTES van de Maatschappij ‘Zeeland’ is te Rotterdam aangekomen om in het dok te worden opgenomen. De mailboot ZEELAND, die aanvankelijk op 10 dezer eveneens naar Rotterdam zou gaan, zal eerst donderdag 27 december hierheen vertrekken en wel omdat het vertrek van de beide mailboten en van de SINDORO naar Engeland voor het afhalen en overbrengen van krijgsgevangenen van 27 december tot 2 januari is verschoven.

Afbeelding
Datum 16 februari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 februari. De hospitaalschepen SINDORO, KONINGIN REGENTES en ZEELAND zijn 13 februari van Rotterdam te Boston aangekomen. Ze zullen vermoedelijk 15 febr. weer van daar vertrokken en 16 febr. ‘s avonds te Rotterdam aankomen.

Afbeelding
Datum 25 februari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 februari. De hospitaalschepen SINDORO, KONINGIN REGENTES en ZEELAND zijn 22 februari ‘s namiddags 3 uur van Rotterdam te Boston (Engeland) aangekomen.

Afbeelding
Datum 04 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De hospitaalschepen. Wegens het niet aankomen van de trein uit Duitsland met Engelse krijgsgevangenen, zullen de hospitaalschepen KONINGIN REGENTES, ZEELAND en SINDORO vannacht om 3 uur ledig naar Engeland vertrekken.
De KONINGIN REGENTES als hospitaalschip. (foto Ned. Zeewezen)

Afbeelding
Datum 12 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. De ZEELAND en de KONINGIN-REGENTES zijn zaterdagavond aan de Lloydkade gekomen, de SINDORO moest door mist overvallen, voor Maassluis ankeren en kwam pas zondagochtend voor de wal. De drie schepen brachten, zoals wij reeds meldden 814 Duitsers mee. Zij bleven aan boord tot vanmorgen en zijn met drie treinen, om negen uur, halfelf en een uur vertrokken; 152 burgers, 24 doctoren en 40 man van het Rode Kruis naar Duitsland, de 588 overige burgers naar Hattum en Wolfhezen om geïnterneerd te worden. Uit de loods worden de Engelsen, die zich daar zeer wel gevoelen en de verpleging door dr. Bosman en zijn staf hartelijk roemen, vanmiddag of morgenochtend aan boord gebracht, waarna de drie schepen om een nieuw konvooi Duitsers te halen, vermoedelijk dinsdag in de voormiddag zullen vertrekken.

Afbeelding
Datum 14 maart 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. De SINDORO, ZEELAND en KONINGIN REGENTES zijn vannacht om drie uur naar Boston vertrokken. Aan boord bevonden zich de 120 Engelse uitgewisselde burger gevangenen uit Ruhleben. Te halfzes waren de schepen in zee.

Afbeelding
Datum 20 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitgewisselde krijgsgevangenen. Gistermiddag zijn wederom de SINDORO, de KONINGIN REGENTES en de ZEELAND uit Boston hier weergekeerd. Op de SINDORO waren 359 burgers waarvan 115 voor Duitsland bestemd, onder wie 4 zwaar zieken en 10 krankzinnigen. De overige 244 worden te Hattum of Wolfheze geïnterneerd. Op de KONINGIN REGENTES bevonden zich 151 burgers, van wie 13 voor Duitsland en 138 voor internering bestemd. Op de ZEELAND tenslotte 200 burgers met 147 voor Duitsland en 53 voor internering. Gelijk te doen gebruikelijk bij de laatste aankomsten, bleven de passagiers tot hedenmorgen aan boord. Toen werden zij in de loods Holland ondergebracht, terwijl de schepen werden schoongemaakt. Heden zijn, in een afzonderlijke afdeling, een vijftiental Engelsen, behorende tot het hospitaalpersoneel daar gehuisvest. Morgen zullen de Duitsers met de extra-treinen vertrekken en in de nacht van woensdag op donderdag varen de drie schepen weer uit naar Boston, om nieuwe uitgewisselde Duitsers te gaan afhalen. Zij nemen de vijftien Engelsen mee.
De SINDORO als hospitaalschip. (Collectie onbekend)

Afbeelding
Datum 04 april 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitwisseling van krijgsgevangenen.
Vanmiddag zijn de drie hospitaalschepen uit Boston weer aan de Lloydkade voor de wal gekomen. De SINDORO bracht 400 Duitse militairen mee, die in onze stad worden geïnterneerd; de KONINGIN REGENTES 100 voor internering bestemde militairen en 50 leden van het medisch personeel, die naar Duitsland gaan en de ZEELAND zes ter internering uitgeleverde burgers en 24 burgers, die naar het vaderland terug mogen. Allen zijn gezond. Zij zullen morgen, in de loop van de dag, naar hun bestemmingen vertrekken.

Afbeelding
Datum 11 juni 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De KONINGIN REGENTES.
Officieel wordt van Duitse zijde de mogelijkheid van een torpedering van de KONINGIN REGENTES tegengesproken. Een Wolff-telegram n.l. zegt: Volgens berichten uit Nederland zouden verschillende leden van de bemanning van de KONINGIN REGENTES beweerd hebben, dat het schip getorpedeerd is. Na de door de Duitse regering met Nederland getroffen overeenkomst betreffende een veilige overtocht en de dienovereenkomstig aan de onderzeeboten gegeven orders, is het volkomen uitgesloten, dat de KONINGIN REGENTES door een Duitse duikboot beschoten is. Daarom moet de, overigens in tegenspraak met uitlatingen van andere waarnemers staande, verdachtmaking in een deel van de Nederlandse pers, alsof een Duitse duikboot schuld zou hebben aan het verlies van het stoomschip en verscheiden mensenlevens, ten sterkste afgewezen worden.
Ook van ambtelijke zijde uit de Duitse marine wordt een tegenspraak verzonden: De Duitse zeestrijdkrachten hebben de strengste orders de schepen, welke bij de uitwisseling van de gevangenen dienst doen, geheel ongehinderd te laten. In enige Hollandse bladen is het vermoeden geuit, dat de KONINGIN REGENTES opzettelijk door de torpedo van een Duitse duikboot vernietigd zou zijn, waar hij bovendien een aanslag op de zich aan boord bevindende Engelse commissie in het voornemen zou hebben gelegen. Deze onderstelling is onhoudbaar. Het is buitengesloten, dat het een Duitse duikboot bekend zou hebben kunnen zijn, dat de Engelse commissie op een hospitaalschip en wel juist op de KONINGIN REGENTES de overtocht maakte. Het vermoeden van een torpedering is te meer onwaarschijnlijk, waar Duitse zeestrijdkrachten onmogelijk van te voren weten konden, of niet uitgewisselde gevangenen van Duitse nationaliteit met de schepen meekwamen, respectievelijk op welk schip zich Duitsers bevonden. Duitse zeestrijdkrachten moesten het veeleer als zeker aannemen, dat zich op al de hospitaalschepen bij alle tochten van Engeland naar Nederland een aantal Duitse uitgewisselde gevangenen, waaronder zwaar verminkten, zouden bevinden. Een aanslag op die hospitaalschepen op hun weg van Engeland naar Holland zou derhalve slechts Duitse belangen en geen Engelse benadeeld hebben, waarmee de onhoudbaarheid van de vorengenoemde merkwaardige onderstelling als voldoende aangetoond kan worden geacht.
Wij vernemen dat de masten van de KONINGIN REGENTES voor een klein gedeelte boven water steken, zodat wellicht een onderzoek mogelijk is naar de oorzaken van de ramp.
Het Vaderland betoogd in een hoofdartikel dat het plicht is om de uitkomst van het onderzoek af te wachten voor en aleer met dat marine bestuur of zelfs de Duitse regering van een wandaad beschuldigt, als die het opzettelijk torpederen van de KONINGIN REGENTES zou zijn. Terecht. Maar dat dit onderzoek dan ook spoedig plaats heeft.
Het stoffelijk overschot van de overleden administrateur W. Smit is naar Vlissingen overgebracht. Ook de acht gewonden zijn daarheen vervoerd. De toestand van de stoker B. Schuurbiers was nog van die aard, dat hij de reis niet kon maken. Hij blijft voorlopig hier in het ziekenhuis Coolsingel.
Door H.M. de Koningin is aan de directie van de Maatschappij Zeeland een telegram gezonden met de betuiging van haar deelneming in het geleden verlies en met verzoek, haar deelneming te willen overbrengen aan de nabestaanden van de slachtoffers.

Afbeelding
Datum 16 juni 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Stoomvaartmaatschappij Zeeland.
In de heden (zaterdag) te Vlissingen gehouden vergadering van aandeelhouders van de Stoomvaart Maatschappij ‘Zeeland’, Koninklijke Nederlandsche Postvaart, werd het verslag over het 43ste boekjaar uitgebracht door commissarissen.
De voorzitter, mr. E. Fokker, herdacht de ramp van de KONINGIN REGENTES. Spreker bracht hulde aan de omgekomenen en sprak een woord van troost voor de nabestaanden. Hij herinnerde eraan, dat commandant Reedeker reeds drie schepen onder zich zag verdwijnen. Over de oorzaak van de ramp treedt spreker niet in beschouwingen, nu het Regeringsonderzoek gaande is. Noch directie noch commissarissen denken er aan, met varen te stoppen. Zij vertrouwen, dat de Regering zal waarderen wat de Maatschappij in de laatste twee jaar deed. Het verslag werd voor kennisgeving aangenomen en de winst- en verliesrekening en balans werden goedgekeurd.

Afbeelding
Datum 20 juni 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De KONINGIN REGENTES. De zeesleepboot ZEELAND van Bureau Wijsmuller’s Scheepvaart, Transport en Zeesleepvaart Maatschappij, is gisteren namiddag van Maassluis naar zee vertrokken, in verband met het onderzoek van het wrak van de KONINGIN REGENTES. Gezagvoerder is kapt. L. Hemmes. Behalve de luit. ter zee 1e klasse van de Nederlandse Marine Vink, onder wiens leiding het geheel staat, gingen o.m. mee kapitein luit. ter zee Fargus, van de Engelse marine, kapitein luit. ter zee Gadow van de Duitse marine en de 2e stuurman van de KONINGIN REGENTES evenals het duikerpersoneel van de Nieuwe Berging Mij., directie Dirkzwager te Maassluis, onder leiding van J. Nieman en twee van haar duikers, de Gebr. Sperling.
De ZEELAND is weer naar Nieuwediep teruggekeerd, wegens defect aan de draadloze telegrafie inrichting.

Afbeelding
Datum 02 juli 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 1 juli. De sleepboot ZEELAND is zaterdagmiddag half drie weer uitgevaren voor het onderzoek naar het wrak van de KONINGIN REGENTES.
Later bericht. De ZEELAND is voorlopig uit zee te Nieuwediep teruggekeerd, omdat men van het wrak van de KONINGIN REGENTES niets meer heeft kunnen ontdekken.

Afbeelding
Datum 15 juli 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De KONINGIN REGENTES.
(Officieel). Na het bekend worden van het ongeval aan het stoomschip KONINGIN REGENTES overkomen tijdens de overtocht van Engeland naar Nederland op 6 juni jl. werd door het Departement van Marine een sleepboot ingehuurd om te trachten de plaats van het wrak te vinden en daar uit de getuigenverhoren, door de Marine autoriteiten afgenomen, de overtuiging werd gevestigd, dat het schip door een torpedo werd getroffen, zo mogelijk een onderzoek naar de herkomst daarvan in te stellen. De leiding werd opgedragen aan een Nederlands zeeofficier, terwijl vergunning was verleend dat bij het onderzoek een Britse en een Duitse zeeofficier tegenwoordig zouden zijn. Na het aan boord nemen van bekwame duikers en duikermateriaal en verdere uitrusting, en na de 24e juni bericht te hebben ontvangen dat de Duitse regering voor de veiligheid van het schip kon instaan, vertrok het naar zee, maar werd door stormweer geruime tijd opgehouden en zelfs genoodzaakt terug te keren. De 30e juni bij fraai weer vertrok de sleepboot wederom naar de vermoedelijke plaats des onheils, maar kon niettegenstaande een uitgebreid onderzoek, geen spoor van het wrak vinden. Van verdere pogingen, welke nog zouden kunnen worden ingesteld, is afgezien in verband met de omvangrijke tijdrovende en kostbare maatregelen, welke daarmee gepaard zouden gaan en de zeer geringe kans om thans nog op het wrak, indien het gevonden werd, overtuigingsstukken te zullen vinden, waardoor de herkomst van de torpedo zou kunnen worden vastgesteld.

Afbeelding
Datum 17 juli 1918
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
De ondergang van het stoomschip KONINGIN REGENTES. (Vervolg)
De heer Van Vollenhoven, adjunct inspecteur van de Rotterdamsche Lloyd, verklaart dat een sloep van de KONINGIN REGENTES door de SINDORO te Rotterdam is aangebracht. Deze sloep is nauwkeurig onderzocht, doch er zijn geen ijzerdelen in gevonden. De scheepstimmerman van de KONINGIN REGENTES, C. Baan, heeft vlak voor de ontploffing, terwijl hij met de matroos V.d. Est aan bakboordzijde van het sloependek was, eerst een vreemd blazend geluid als van een vis gehoord en onmiddellijk daarop een vreemd verschijnsel gezien in het water, dal op 100 meter afstand een witte streep vertoonde. Een voorwerp kwam snel met een hoek van 45 graden op het schip toe; getuige dacht dat het een vis was en vond het niet de moeite waard om te roepen. Hij zag de witte streep zich in het water verlengen in de richting van het schip en zover als de raderkast hem het gezicht niet belemmerde. Toen had de ontploffing plaats. Ph. v.d. Est, matroos, verklaart achterlijker dan dwars een witte streep, afgebroken door donker, op het schip te hebben zien afkomen. Hij hoorde een fluitend geluid en dacht onmiddellijk aan een torpedo. Meermalen heeft hij bij manoeuvres torpedo's zien afschieten. De torpedo kwam zo schuin op het schip af, dat getuige meende dat ze voor het schip langs zou gaan. P. de Klerk, kwartiermeester, verklaart een blinkend voorwerp in snelle vaart op het schip te hebben zien afkomen. Even was het boven water, dan weer onder water. Getuige heeft duidelijk een bellenbaan gezien. De richting was meer naar het voor- dan naar het achterschip. Onmiddellijk begreep hij, dat het een torpedo was; nog voor de ontploffing is hij naar stuurboordzijde, naar zijn boot gevlucht. Hij heeft we! eens een torpedo gezien, er nooit een zien afschieten. Getuige heeft, toen het voorwerp boven water kwam, het geluid van een vliegmachine gehoord, maar niet zo sterk. Getuige kan begrijpen dat het geluid op de brug niet gehoord is (hij bevond zich achter de raderkast) omdat op de brug het gedreun van de machine te sterk is. De kwartiermeester Wareman had uitkijk voorop de bak. Hij had een goed uitzicht in alle richtingen. Hij lette niet alleen op schepen, maar op alles wat hij op het water zou zien. Hij heeft wel eens een torpedo zien afschieten, een witte streep op het water waarnemend, welke hij herkende als een bellenbaan, begreep hij onmiddellijk dat het een torpedo was. Een ogenblik daarna ging het voorschip na een ontploffing naar de diepte. Dit alles geschiedde in zo weinig tijd, dat hij niets heeft kunnen uitroepen. Een geluid heeft hij niet gehoord en hij heeft niets anders dan een bellenbaan gezien. Achter de plaats, waarvan hij de torpedo heeft zien komen, heeft getuige een lichtgrijs mastje boven het water zien uitsteken; hij heeft er eerst later aan gedacht, dat dit de periscoop van een onderzeeër kan zijn geweest. Niemand van de andere tot dusver gehoorde getuigen heeft van dit mastje iets gezien. De stoker Leijdekker beschrijft eveneens een door hem in het water waargenomen verschijnsel, hetwelk doet denken aan een bellenbaan, welke hij ongeveer tot aan het schip heeft kunnen volgen. Hij heeft een ronkend geluid gehoord. De stoker Lippens bevond zich met 11 anderen in het logies, voor onder in het schip. Onmiddellijk voor de ontploffing heeft hij iets gehoord dat het geronk van een vliegmachine had. Van de 12 mensen, die in het logies waren, zijn slechts 3 met moeite boven kunnen komen. Twee oliemannen en twee stokers zijn hier omgekomen. De trap was versperd door het binnenstromende water.
Een van ons, zo verklaarde deze getuige, werd bij het naar boven klimmen door een ander bij het been vastgegrepen; hij trapte hem van zich af en geraakte zo weer vrij. De matroos Lambrechts was in het matrozenlogies; hij meende even voor de ontploffing een
vliegmachine te horen en heeft nog gezegd: „Wat vliegt die laag." De matroos Van de Klooster, van de ZEELAND, had op dit schip uitkijk. Op grote afstand heeft hij in het water een stilliggend voorwerp gezien, waarvan hij niet begreep wat het was. Hij riep de timmerman erbij, en deze zei dat het een onderzeeër was. „Dat dunkt me ook", zei getuige, gaf drie stoten op zijn hoorn, draaide zich om in de richting van de brug en wees de kapitein naar bovenbedoeld voorwerp. Toen hij zich weer omkeerde, was het voorwerp verdwenen. Het was te groot voor een mijn en had de vorm van een cilinder. De ondergang van de KONINGIN REGENTES heeft ongeveer 20 minuten daarna plaats gevonden. De scheepstimmerman van de ZEELAND verklaarde dienovereenkomstig. Hij schat de afstand, waarop hij het voorwerp gezien heeft, op 1.000 à 1.500 meter. De afstand was te groot om te kunnen onderscheiden, of er een mastje op was. De olieman Ventevogel bevond zich op de ZEELAND vooruit; hlj heeft ook iets gezien, dat hem deed denken aan een duikboot. Het leek niet op een drijvende mijn en bleef op een hoogte. Getuige is er attent op gemaakt door het blazen van de uitkijk. Aangezien de afstand niet kleiner werd, dacht getuige dat hetgeen hij voor een onderzeeër aanzag zich met het schip mee voortbewoog. Toen hij weer eens keek, was het voorwerp van de waterspiegel verdwenen. Ongeveer een half uur daarna heeft de ontploffing aan boord van de KONINGIN REGENTES plaats gevonden. De heer Canters zei, dat uit de getuigenverklaringen met zekerheid moet vastgesteld worden, dat de KONINGIN REGENTES in het onderschip door een torpedo is getroffen. Dit wordt waarschijnlijker gemaakt, doordat een van de getuigen het voorwerp enige ogenblikken boven water heeft gezien. Het is geen uitzondering, dat een torpedo, onmiddellijk na het verlaten van de lanceerbuis, even zich boven water beweegt. Men noemt dit „richting zoeken". Volgens deskundige is het niet uitgesloten, dat het voorwerp, door de laatst gehoorde getuigen gezien, een onderzeeër is geweest. Het mastje, door een van de getuigen gezien, moet de periscoop zijn geweest. Minder goed verklaarbaar is voor deskundige het geronk, dat verschillende getuigen, die zich aan dek bevonden, gehoord hebben. Deskundige wijst er nog op, dat de hevigheid van de ontploffing even groot is bij een mijn als bij een torpedo; het verschil kan slechts gemaakt worden door de plaats waar het schip getroffen wordt. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Uitwisseling van krijgsgevangenen.
Naar wij vernemen zullen de SINDORO en de ZEELAND in de nacht van vrijdag op zaterdag naar Boston vertrekken. De bedoeling is alleen de krijgsgevangenen wederzijds over te brengen, die achtergebleven zijn, toen door het ongeluk met de KONINGIN REGENTES de vaart is gestaakt. Nieuwe gegadigden komen dus thans niet in aanmerking.

Afbeelding
Datum 17 september 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De torpedering van de KONINGIN REGENTES.
Naar Havas uit Kopenhagen seinde, zou aldaar een gedeserteerde Duitse matroos — afkomstig van de hoofd-flottielje uit Emden, die onder bevel van kapitein Krausse staat — verteld hebben, dat de KONINGIN REGENTES op 6 juni getorpedeerd zou zijn door de Duitse duikboot U-86, onder bevel van de 2e luitenant Patzig. Het Wolff Bureau haast zich een tegenspraak van dit bericht te seinen en meldt, dat de onmogelijkheid de torpedering door de U-86 kan geschied zijn, daar zowel het schip als de aangeduide officier zich van het laatst van mei tot midden juni in de haven te Emden bevonden.
(opm: Pas veel later werd bekend dat de KONINGIN REGENTES was getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot UB-107).

Afbeelding
Datum 16 november 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De aandeelhoudersvergadering van de Mij. Zeeland te Vlissingen, besloot tot het aangaan van een geldlening van ten hoogste NLG 1.200.000, ten behoeve van de bouw door de Kon. Mij. De Schelde van een derde schip in plaats van de KONINGIN REGENTES en in verband met het nieuwe postcontract.

Afbeelding
Datum 21 juni 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In de heden gehouden vergadering van aandeelhouders van de Stoomvaart Maatschappij
Zeeland, Koninklijke Nederlandsche Postvaart, werd het verslag over het boekjaar 1918 uitgebracht, waaraan het volgende is ontleend:
Wegens het voortduren van de oorlogstoestand was het ook in dit jaar niet mogelijk de geregelde dienst te hervatten, zodat de directie zich moest bepalen tot het vervoer van Engelse en Duitse krijgsgevangenen, welk vervoer met de stoomschepen KONINGIN REGENTES en ZEELAND van Rotterdam naar Boston a/Wash vice-versa plaats vond op grond van het in het vorig jaarverslag vermelde contract, dat door bemiddeling van het Ministerie van Buitenlandse Zaken met de Engelse en Duitse regeringen werd gesloten. Beide regeringen hadden de vrije vaart tussen Rotterdam en Boston gegarandeerd. Desniettegenstaande ging de 6e juli de KONINGIN REGENTES verloren. Volgens de uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart is dit schip getorpedeerd. Door deze ramp had de Maatschappij ook het verlies van 7 leden van de equipage te betreuren, van wie de meesten de Maatschappij gedurende een aanzienlijk aantal jaren met ijver en toewijding hebben gediend. Directie en commissarissen brengen in het verslag hulde aan hun nagedachtenis. In verband met deze ramp werd de bouw van een derde schip aan de Koninklijke Maatschappij De Schelde opgedragen en werd de overeenkomstig het contract aan de Maatschappij uitgekeerde vergoeding voor het verlies van het schip, na aftrek van de boekwaarde en diverse onkosten, NLG 1.203.448 bedragende, op het hoofd van rekening stoomschepen in aanbouw afgeschreven.
Wegens gebrek aan de nodige materialen kon de aanbouw van de bestelde schepen nog steeds niet met de gewenste spoed worden voortgezet.
De exploitatiekosten over 1918 konden aanzienlijk verminderen, doordat de gages, de voeding, de prijs van steenkolen enz., voor de ten behoeve van het krijgsgevangenenvervoer varende schepen ten laste van de daarbij betrokken regeringen kwamen, terwijl de overige schepen waren opgelegd.
De inkomsten bestonden, behalve uit de vergoeding die de Maatschappij krachtens het met de Staat der Nederlanden gesloten postcontract genoot, uit de baten, die het krijgsgevangenenvervoer opleverde. Deze baten ad NLG 137.808 stelden de directie in staat een gedeelte daarvan te bestemmen voor afschrijving op verschillende eigendommen van de Maatschappij en de winst- en verliesrekening af te sluiten met een voordelig saldo van NLG 158, dat op nieuwe rekening is overgebracht.
Daar het met de Staat der Nederlanden voor tien jaar gesloten postcontract de 30e september 1918 afliep, werd een nieuwe overeenkomst, ingaande oktober 1918, voorlopig voor de tijd van 15 maanden aangegaan.
De vloot van de Maatschappij bestond op 31december 1918 uit de volgende stoomschepen: ZEELAND, groot 4.682 m3 met 4.500 pk.; PRINS HENDRIK, groot 5.508 m3 met 9.000 pk.; ORANJE NASSAU, groot 8.171 m3, met 10.000 pk., en drie stoomschepen in aanbouw.
Van de 3% obligatielening 1886 werden in juli 1918 116 obligaties uitgeloot, zodat in omloop bleef een bedrag van NLG 1.214.000, terwijl van de 4% lening 1912, in 1918 niets werd afgelost en hiervan nog NLG 300.000 verschuldigd bleef. Het ketelfonds steeg tot NLG 568.107. Het reservefonds vermeerderde met een bedrag van NLG 43.065 wegens gekweekte rente, zodat dit fonds op 31 december 1918 bedroeg NLG 998.299. De bruto-opbrengsten beliepen in 1918 NLG 602.555 (vorig jaar NLG 717.189), de exploitatiekosten NLG 553.541 (vorig jaar NLG 767.818). De brievenmalen brachten op NLG 441.593 (vorig jaar NLG 447.709). Voor het vervoer van 7.733 krijgsgevangenen werd ontvangen NLG 137.808 en in 1917 voor 1.972 reizigers NLG 263.842.
In 1917 was het nadelig verschil tussen ontvangsten en exploitatiekosten NLG 50.629 en waren de kosten 107,059 procent van de ontvangsten, nu is er een voordelig verschil van NLG 49.013 en is het percentage 91,865.
Bij het voordelig saldo over 1917 ad NLG 1.705 en dat van de interestrekening ad NLG 12.532, totaal samen NLG 63.251. Hiervan gaat af waardevermindering van effecten NLG 32.883, nadelig saldo van de havendienst NLG 2.209, zodat er een voordelig saldo van NLG 28.158 overblijft, waarvan NLG 28.000 (vorig jaar -) op de stoomschepen wordt afgeschreven en NLG 158 op nieuwe rekening wordt gebracht. Onder de exploitatiekosten is begrepen een bedrag van NLG 50.000, als bijdrage aan het zelfstandig pensioenfonds van het personeel.
De winst- en verliesrekening geeft de volgende cijfers: debetzijde: Effecten NLG 32.883 (-); havendienst NLG 2.209,(-); stoomschepen NLG 28.000 (-); saldo NLG 158 (1.705); creditzijde: saldo anno passato NLG 1.705 (-); interestrekening NLG 12.582 (52.334); exploitatierekening NLG 49.013 (-).
De balans meldt aan activa: kassa en kassiers NLG 135.770 (92.501); deposito NLG 1.761.000 (1.916.000); materialen in de werkplaats NLG 35.096; magazijn NLG 36.395; steenkolen NLG 3.945 (vorig jaar magazijn, kolen etc. NLG 163.299); effecten NLG 344.966 (466.297); drukwerken NLG 3.208 (-); wissels NLG 1.802 (-); gedeponeerde waarden NLG 11.080 (12.080); belegd ketelfonds NLG 460.378 (480.190); belegd reservefonds NLG 18.000 (als vorig jaar); stoomschepen NLG 381.000 (419.000); stoomschepen in aanbouw NLG 156.723 (461.317); Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ NLG 55.041 (568.116); diverse debiteuren NLG 1.465.729 (768.200).
En aan passiva: Kapitaal NLG 2.020.500 (als vorig jaar); 3% geldlening NLG 1.214.000 (1.330.000); 4% geldlening NLG 300.000 (als vorig jaar); ketelfonds NLG 568.107 (541.897); reservefonds NLG 998.299 (955.234); vernieuwingsfonds havendienst NLG 11.134 (als vorig jaar); borgstellingen NLG 13.080 (14.080); te betalen coupons NLG 18.465 (20.400); te betalen vergoeding voor opheffing van de preferentie van de aandelen serie B (onopgevraagd bedrag) NLG 9.700 (als vorig jaar); dividend 1912/14 NLG 1.577 (1.702); uitgelote obligaties van de geldlening 1886 NLG 9.000 (7.000); onverdeeld saldo 1914 NLG 2.901 (als vorig jaar); diverse crediteuren NLG 303.229 (198.242); winst- en verlies NLG 158 (1.705).

Afbeelding
Datum 27 juni 1919
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 juni. Zaterdag heeft het Prijzenhof te Hamburg inzake de KONINGIN REGENTES en de PRINS HENDRIK aan eisers hogere bedragen van schadeloosstelling toegekend. Inzake de op de KONINGIN REGENTES in beslaggenomen geldswaardige papieren is nog geen definitief besluit genomen.

Afbeelding