Inloggen
KONING WILLEM I - ID 3484


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-11-12 / 1913-10-31 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Rig: Hydraulic cranes, 4x.
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 89
Date Laid Down: 1897-09-21
Launch Date: 1897-08-13
Delivery Date: 1897-11-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 4000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: 3 double ended scotch boilers, 6 furnaces each. Engine: 27½" x 39" x 55" x 82" - 60". Bunkers: 1050 tons of coal / consumption 60 tons/day.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4413.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2760.00 Net tonnage
Deadweight: 4455.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 154000 Cubic Feet
 
Length 1: 384.08 Feet (British) Registered
Beam: 45.00 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 29.08 Feet (British) Depth to Main Deck
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
68 32 16 40 0 156
Configuration Changes

Datum 02-06-1897
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Ordered: 02-06-1897, Contract price was: ƒ 1.403.000,-

The ship was named after Koning Willem I (1772-1843), King of the Netherlands in the period of 1815-1840.

Decks: 2 x tween deck, main deck.

WT compartments: ?

Hatches: 3.

Max. speed was 14 knots.

Rigging: Probably provisions only for: fore topmast staysails to minimize rolling.

Also accommodation for 16 militairy on board. Crew: 87 persons.

Datum 00-00-1913
Type: Rebuilt
Omschrijving: Rebuilt, tonnage became: 4331 BRT., 2704 NRT.
accommodation: 92 (Ist class), 74 (IInd class), 64 (IIIrd class)

Ship History Data

Date/Name Ship 1898-11-12 KONING WILLEM I
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHNG
Additional info: Sold for £ 32,250,-.

Date/Name Ship 1913-10-00 ABDA
Manager: Compagnie de Navigation Marocaine & Arménienne, Marseille, France
Eigenaar: Compagnie de Navigation Marocaine & Arménienne, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Date/Name Ship 1920-00-00 ABDA
Manager: Cie. De Navigation Paquet S.A., Marseille, France
Eigenaar: Cie. De Navigation Paquet S.A., Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Ship Events Data

1913-10-31: Sold to foreign country
Op 31 oktober 1913 verkocht naar Frankrijk aan de Compagnie de Navigation Marocaine et Arménienne te Marseille herdoopt in Abda.
1931-08-00: Final Fate: Scrapped

In augustus 1931 verkocht aan sloperij La Seine te Marseille.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Bruyns, A.G.M.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk werd geboren op 09 sept. 1854 te Bolsward als z.v. Hermanus Hubert (koopman) en Marijke Brouwer.

Dirk (34) (scheepsgezagvoerder) trouwde op 02 mei 1889 te Amsterdam met Davida Berkhout (32) (onderwijzeres) – geb. te A’dam – d.v. Willem Carel Berkhout (handelsagent) en Maria Hendrina Rodenberg

Dirk overleed op 24 nov. 1926 te Heemstede (72).

Kinderen

D. Hubert

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 5 oktober 1899 staat de uitslag van de wedstrijd beste kompasjournalen 1896/1897 met als uitslag: Goud voor S.Fenenga met het ss “Voorwaarts”, zilver voor D.Hubert met het ss “Burgemeester den Tex” en brons voor G.J.Wilmink met het ss. Ceres”042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 04 januari 1900 wordt verslag gedaan van de uitreiking door Mr. Mouthaan, secretaris van de Commissie voor de Wetenschappelijke Zeevaart, van de medailles in de wedstrijd voor gehouden kompasjournalen in de periode 1896-97, waarbij de gouden medaille is toegekend aan S.Fenenga, gezagvoerder van het stoomschip “Voorwaarts”, de zilveren medaille aan D.Hubert, gezagvoerder van het stoomschip “Burgemeester den Tex” en de bronzen medaille aan G.J.Wilmink, gezagvoerder van het stoomschip “Ceres”. Kapitein Wilmink is tijdens de zitting afwezig.023

 In 1920 wordt vermeld dat D. Hubert wordt benoemd in de commissie tot het afnemen van Stuurlieden examens: de heer D. Hubert, oud-gezagvoerder,  alhier; = (’s-Gravenhage).
 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Hubert als gezagvoerder gedurende:

*    1891 t/m 1895 van het schr.ss “Prinses Marie”, gebouwd in 1879 bij John Elder & Co te Glasgow, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland;

*    1897 t/m 1899 van het ijzeren schroefstoomschip “Burgemeester den Tex” ex Insulinde, gebouwd in 1882 te Glasgow, 3044 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam;

*    1900 e.v. van het stalen schroefstoomschip “Koning Willem I”, gebouwd in 1898 te Vlissingen, 4476 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

D.Hubert vervoerde vanuit Amsterdam met de “Prinses Marie” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia tijdens de volgende reizen:065*

*    Vertrek 04 juli 1891. Aankomst 09 augustus 1891 na 36 dagen. 3 officieren en 54 manschappen. Bij aankomst waren er 2 manschappen bijgekomen zonder vermelding van de herkomst.

*    Vertrek 07 november 1891. Aankomst 17 december 1891 na 40 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*    Vertrek 26 maart 1892. Aankomst 03 mei 1892 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen. Bij aankomst was er 1 officier meer aan boord terwijl er 3 manschappen ontbraken, beide zonder opgave van redenen.

*    Vertrek 30 juli 1892. Aankomst 04 september 1892 na 36 dagen. 2 officieren en 54 manschappen..

*    Vertrek 02 december 1892. Aankomst 11 januari 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 16 december 1893. Aankomst 27 januari 1894 na 42 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*    Vertrek 21 april 1894. Aankomst 30 mei 1894 na 39 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 25 augustus 1894. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 43 manschappen. Geen vermelding van aankomstgegevens; in de archieven van “Oorlog” en “Koloniën” wijst evenwel niets op een onregelmatig verloop van de reis.

*    Vertrek 29 december 1894. Aankomst 04 februari 1895 na 37 dagen. 3 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 04 mei 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 48 manschappen.

*    Vertrek 01 september 1895. Aankomst niet gemeld. 3 manschappen.

Vanuit Amsterdam met de “Burgemeester den Tex” op de volgende reizen:

*    Vertrek 17 april 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 07 augustus 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 84 manschappen.

*    Vertrek 19 maart 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier en 1 manschap.

*    Vertrek 09 juli 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 44 manschappen.

*    Vertrek 10 juni 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier en 1 manschap.

*    Vertrek 30 september 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 1 manschap.

*    vertrek 20 januari 1900. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren.

*    Vertrek 15 september 1900. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier.

 

In het tijdschrift De Zee, Jg.1899 staat op p. 514-517 een “Verslag van de Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het College “Zeemanshoop” van den wedstrijd 1896/1897” waar ook melding wordt gemaakt van de zilveren medaille voor kapitein D.Hubert van de “Burgemeester den Tex”.

 De Tijd 26-03-1907
Ereteken voor schippers, enz.
Bij Koninklijk besluit van 23 maart 1907 is ingesteld, ter gelegenheid van de herdenking van de geboorte voor driehonderd jaren van Michiel Adriaanszoon de Ruyter, luitenant-admiraal-generaal van Holland en West-Friesland, geboren te Vlissingen, de 24e maart 1607, een ereteken voor schippers, stuurlieden en verdere leden der bemanning van koopvaardij- en vissersschepen en andere personen, die zich door verdienstelijke daden voor de Nederlandsche scheepvaart hebben onderscheiden. Bedoeld ereteken is toegekend: in zilver aan de heer:
- D. Hubert, gezagvoerder van het Nederlandsche stoomschip REMBRANDT, van de Stoomvaart Maatschappij Nederland; 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: HUBERT, DIRK

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Wijsman, L.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Beemen, C.J. van
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Braat, M.C.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: KONING WILLEM I met grijze romp bij vertrek uit Genua
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).

Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Fleetlist made by "Afdeling Dislocatie" of the S.M.N. in Amsterdam.