Inloggen
KONING WILLEM I - ID 3484


Kroniekberichten

Datum 06 november 1898
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 5 november. Tijdens een geslaagde proeftocht werd het stoomschip KONING WILLEM I heden door scheepswerf ‘De Schelde’ alhier overgedragen aan de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam. (opm: de KONING WILLEM I vertrok op 12 november van Amsterdam voor haar eerste reis naar Batavia)

Afbeelding
Datum 26 september 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 25 september. Het Nederlandse stoomschip KONING WILLEM I, van Batavia naar Amsterdam, zit sedert gisteren in het Suezkanaal aan de grond. Men is bezig de lading te lossen. Assistentie is verstrekt. De scheepvaart in het kanaal wordt door het stoomschip niet belemmerd.

Afbeelding
Datum 27 september 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 september. Volgens bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland ontvangen bericht uit Port Said is het in het Suezkanaal aan de grond gevaren stoomschip KONING WILLEM I heden vlot gekomen na een gedeelte van de lading in lichters gelost te hebben. Het weder innemen van die lading zal vermoedelijk hedenavond geëindigd zijn.

Afbeelding
Datum 20 december 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 december. Het stoomschip KONING WILLEM I volbracht de reis van Batavia via Padang naar Genua in 21 dagen en een uur. Dit is tot heden de snelste reis op de lijn.

Afbeelding
Datum 13 mei 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 mei. Het stoomschip KONING WILLEM I vertrok hedenvoormiddag van hier naar Batavia, heeft echter te IJmuiden moeten vastmaken, daar de bemanning niet voltallig was. Het ontbrekende deel der equipage is des namiddags van hier naar IJmuiden vertrokken en heeft het stoomschip ongeveer om half zes zee kunnen kiezen.

Afbeelding
Datum 15 april 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 april. Volgens bij de Stoomvaart-Maatschappij Nederland ontvangen bericht is het stoomschip KONING WILLEM I op 13 april tussen Dungeness en Folkestone tijdens dikke mist in aanvaring geweest met een onbekend gebleven schip, waarbij de KONING WILLEM I enige schade bekwam boven de waterlijn. Het schip was op reis van Amsterdam naar Batavia en is te Southampton binnen gelopen.
Later bericht. De herstelling der schade zal ca. 3 dagen duren en het stoomschip zal vermoedelijk a.s. donderdag reeds van Southampton kunnen vertrekken.
Volgens bij Lloyd’s ontvangen bericht heeft het te Southampton aangekomen Nederlandse schip KONING WILLEM I schade aan de voorsteven.

Afbeelding
Datum 17 juli 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Advertentie van de Stoomvaart-Mij ‘Nederland’: Daar het stoomschip KONING WILLEM II wegens bekomen averij in de Noordzee te IJmuiden is teruggekeerd en de reis niet kon voortzetten, zal het stoomschip KONING WILLEM I a.s. zaterdag 21 juli ter vervanging van de KONING WILLEM II van Amsterdam en (zonder Southampton aan te doen) den 30 juli van Genua vertrekken. Het stoomschip KONING WILLEM II zal zaterdag 28 juli naar Indië vertrekken.

Afbeelding
Datum 23 juni 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Zeeliedenstaking. Amsterdam, 23 juni. Door 17 Chinezen, uit Engeland aangekomen, kon de Mij. „Nederland" de bemanning voor de KONING WILLEM I voltallig maken. Het schip vertrekt morgen. Van de „Koninklijke" vertrokken twee boten, waarvan de bemanning zich niet bij de stakers kon voegen.

Afbeelding
Datum 17 november 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 17 november. In de Shipping Gazette van 13 november kwam bericht voor dat het Nederlandse stoomschip KONING WILLEM I was verkocht. Thans deelt dat blad mee dat het stoomschip aan de Pacquet Compagnie te Marseille is verkocht en wel voor GBP 30.000. (opm: gebouwd in 1898 te Vlissingen).

Afbeelding
Datum 13 december 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

IJmuiden, 11 december. Het stoomschip KONING WILLEM I is naar Frankrijk verkocht en heden onder de nieuwe vlag met de naam ABDA naar Marseille vertrokken.

Afbeelding
Datum 09 april 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Stoomvaart Maatschappij Nederland.
Blijkens het verslag over het afgelopen jaar bleef de ontwikkeling van het passagiersverkeer en van het goederenvervoer aanhouden. Des te meer is het te betreuren, dat grote teleurstelling werd ondervonden bij de aflevering van de in aanbouw zijnde stoomschepen. Het aantal reizen van de vrachtschepen is minder dan in het vorige jaar, wat grotendeels moet worden toegeschreven aan het toenemende oponthoud voor lossen en laden in de Nederlands-Indische havens. De Indische Regering heeft echter de havenverbetering met kracht ter hand genomen. Hierover haar dank uitsprekende, voegt de directie van de Maatschappij daarbij de wens, dat de uitvoering van deze werken ongestoorde voortgang mogen maken. Ten opzichte van de verbinding van het Noordzeekanaal met de Noordzee wordt met genoegen geconstateerd, dat overeenstemming is verkregen tussen het Rijk en de Gemeente Amsterdam. Met de mailboten werden gemaakt 26 (v.j. 27) rondreizen. In de vrachtbootdienst werden gemaakt 39 (v.j. 41) reizen naar- en evenveel reizen van Nederlands-Indië.
In de Java Bengalen Lijn vonden een vrachtboot het gehele jaar en drie vrachtboten gedurende een gedeelte van het jaar emplooi. De bate op de reizen van de stoomschepen bedraagt NLG 4.576.814 (v.j. NLG 4.175.198), op de interestrekening NLG 228.151 (NLG 153.526), op de assurantie eigen risico NLG 63.332 (NLG 236.140), saldo vorige rekening NLG 3.805 (NLG 6.228), zodat de creditzijde van de winst- en verliesrekening stijgt tot NLG 4.872.103 (v.j. NLG 4.646.094, met inbegrip van NLG 75.000 bijdrage tot de winst uit het agio op geplaatste aandelen. Twee jaar geleden bedroeg het winstcijfer NLG 3.219.592). Van het winstcijfer zal worden bestemd: Voor afschrijving op de stoomschepen NLG 2.010.481 (v.j.) NLG 1.903.405), op de etablissementen IJkade NLG 22.500 (als v j.), op de machinedelen in magazijn NLG 2.560 (NLG 3.958), voor versterking van de rekening van afschrijving NLG 500.000 (NLG 322.305), van de reparatierekening NLG 6.500 (NLG 100.000), voor reserve voor pensioenregeling NLG 50.000 (als v.j.), voor betaalde premies ingevolge de Ongevallenwet moet worden geboekt NLG 39.631 (NLG 40.040). Het verlies in wisselkoers. bedraagt NLG 284 (NLG 12.921). Vorig jaar werd nog afgeschreven op huizen en erven NLG 11.000.) De kostprijs van de stoomschepen is NLG 30.302.991 (NLG 29.610.837), hierop werd tot ulto. december afgeschreven NLG 11.266.991 (NLG 10.474.837), zodat de schepen thans op de balans voorkomen met NLG 19.036.000 (NLG 19.136.000). De in aanbouw zijnde schepen, waaronder ook gerekend worden de op 31 december 1913 reeds in de vaart zijnde stoomschepen RADJA en KONINGIN EMMA (waarvan de bouwrekening eerst na terugkomst van de eerste reis wordt afgesloten) komen op de balans voor met NLG 11.186.202.
In de loop van het jaar werden aan de vloot toegevoegd de vrachtboten BOETON, BATJAN en RADJA en het dubbelschroef mailschip KONINGIN EMMA. Het vroegere mailschip KONING WILLEM I werd daarvan afgevoerd en verkocht; het boven de boekwaarde bij deze verkoop verkregen bedrag, zijnde NLG 174.171, is op „Liquidatie Rekening der Stoomschepen" gebracht, waardoor deze reserve tot NLG 424.305 opgevoerd wordt. Van de in het vorige jaarverslag als besteld vermelde schepen, waren op 31 december nog in aanbouw de mailschepen PRINS DER NEDERLANDEN (9.322 ton) en JAN PIETERSZOON COEN (11.200 ton) en de vrachtboten ROEPAT, RIOUW, ROTTI, RONDO, BANKA, BOEROE en BAWEAN (elk 6.600 à 7400 ton). In de aanvang van 1914 werden opgeleverd het mailschip PRINS DER NEDERLANDEN en de vrachtschepen ROEPAT en BANKA. Er zijn thans (april 1914) nog in aanbouw 1 mailschip en 5 vrachtboten. Kapitaal. Het geplaatste kapitaal bleef onveranderd NLG 16.000.000. Ofschoon niet tot dit verslagjaar behorende, zij hier reeds vermeld dat in 1914 nog NLG 3.000.000 aandelen 6e serie aan de Nederlandsche Scheepvaart Unie werden verkocht tegen de koers van plm. 128%; de storting had 17 februari 1914 plaats. De rekening van afschrijving bedroeg op 1 januari 1913 NLG 2.500.000. De resultaten van het jaar geven aanleiding een versterking voor te stellen ten bedrage van NLG 500.000, zodat het totaal van deze reserve dan bedraagt NLG 3.000.000.
Het reservefonds bedroeg op 1 januari 1913 NLG 1.611.971. In het debet van deze rekening is gebracht, wegens waardevermindering van in het belegd Reservefonds liggende effecten NLG 18.060. Door goedkeuring van de balans zal het gecrediteerd worden met 10% van de overwinst NLG 133.333 en op nieuwe rekening overgebracht worden met NLG 1.727.244. Op het etablissement IJkade werd weer NLG 22.500 afgeschreven. De gebouwen, die voor de uitbreiding van de dienst op de Noordelijke IJkade worden opgetrokken, zullen waarschijnlijk in september a.s. worden opgeleverd. Op rekening van de bouwkosten werd gedurende de loop van het jaar betaald NLG 157.192. Assurantie eigen risico. De premies, in 1913 geboekt, bedroegen NLG 337.097 (NLG 309.708), vorig jaar gereserveerde premies en schaden NLG 83.825 (NLG 188.708), de in 1913 betaalde en de reserves voor schaden bedragen NLG 362.590 (NLG 261.914). Als winst werd geboekt NLG 63.332 (NLG 236.140). De op de balans nog openstaande NLG 333.951 (NLG 188.825) zijn getaxeerde, doch nog niet afgerekende schaden en gereserveerde premies. Hieronder is begrepen de reserve voor de averijen KRAKATAU-stranding nabij Djeddah en KANGEAN-brand te Lissabon.
Ondersteuningsfonds voor het personeel. Het saldo van vorige rekening was NLG 736.237. Het fonds vermeerderde door gekweekte rente met NLG 34.385. Door verkoop van toegangsbewijzen, boeten, enz. met NLG 5.399. Door afboeking van verjaarde niet ter betaling aangeboden dividendbewijzen met NLG 6.211 totaal NLG 45.996. Het werd gedebiteerd voor: Onderstand aan personeel en nagelaten betrekkingen van personeel met NLG 66.726. En nadelig koersverschil van de in het belegde fonds liggende effecten, met NLG 21.432 totaal NLG 88.158. Het fonds wordt door goedkeuring van de balans gecrediteerd met 5% van de overwinst, d.i. met NLG 66.666, zodat het op nieuwe rekening wordt overgebracht met NLG 760.741. Reserve voor pensioenregeling. Deze rekening stond op de vorige balans credit NLG 314.251 en vermeerderde in 1913 door toegevoegde rente en andere baten met NLG 44.272; af betaalde pensioenen NLG 6.542. Deze reserve wordt verhoogd met NLG 50.000 en op nieuwe rekening overgebracht met NLG 401.980.
Ten einde zich van de goede gang van het bedrijf in Nederlands-Indië te overtuigen, heeft een van de leden van de directie onlangs de verschillende havens in Indië bezocht. De balans vermeldt in het debet, behalve de boven besproken posten, kassa en kassier NLG 123.045 (v.j. NLG 183.207), gelden op prolongatie NLG 2.063.000 (NLG 8.327.000), idem à deposito NLG 400.000 (NLG 600.000), effectenrekening NLG 2.105.559 (1.637.074), belegd reservefonds NLG 821.978 (NLG 895.586), belegd ondersteuningsfonds NLG 706.235 (NLG 690.911), diverse debiteuren NLG 1.197.529 (739.896), huizen en erven NLG 150.000 (NLG 150.000), etablissementen IJkade NLG 742.192 (NLG 607.500), reisonkosten over lopende reizen NLG 1.262.578 (NLG 1.063.086) en in het credit het kapitaal; de obligatierekeningen ten gezamenlijke bedrage van NLG 7.489.000 (NLG 7.692.000), de reserves en afschrijvingsrekeningen met een totaalcijfer van NLG 7.298.259 (NLG 6.505.991), de ondersteuningsfondsen etc. als bovenvermeld, vracht en passagegelden over lopende reizen NLG 2.274.436 (NLG 1,994.144), diverse crediteuren NLG 4.214.192 (NLG 2.428.339), rekening van uitdeling NLG 1.600.000 (NLG 1.600.000). Het dividend zal, zoals reeds meegedeeld, 10% bedragen (evenals v.j.).

Afbeelding
Datum 19 juni 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Almeria, 12 juni. Het Franse transportschip ABDA, dat op weg was naar Marseille, is op de Spaanse kust bij Kaap Sabinal gestrand. De Italiaanse sleepboot ESTELLA is ter assistentie derwaarts vertrokken. Het stoomschip ABDA (ex. KONING WILLEM I, is groot 4.413 bruto en 2.760 netto ton, werd in 1898 gebouwd en behoort aan de Cie. De Nav. Maroc en Arménienne (N. Paquet & Co.) te Marseille.

Afbeelding