1907-05-11: |
NRC 12.05.1907; Vlissingen, 11 mei. Hedenmiddag te 2 uur werd van de werf der Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip KAWI, gebouwd voor de Rotterdamsche Lloyd voor haar maildienst Rotterdam – Oost Indië.
De laatste beletselen werden weggenomen door Mej. A.M. Dijckmeester, dochter van de Commissaris der Koningin in Zeeland. De afmetingen zijn: lengte over alles 408 voet, tussen de loodlijnen 394 voet, breedte 47 voet, holte tot opperdek 29 voet, 9 duim, diepgang geladen 23 voet, laadvermogen ruim 4250 ton. De eersteklasse passagiersinrichting bevat 27 eenpersoons- en 23 tweepersoonshutten met gezamenlijk 73 couchettes; in iedere tweepersoons hut 1e klasse bevindt zich bovendien een couchette voor een kind. Voor de tweedeklasse zijn in het achterschip 19 hutten. De grote eetsalon biedt plaats aan 74 personen en is getimmerd in blank eikenhout en versierd met Rozenburg tegels. Op hetzelfde dek bevinden zich moderne lavatories en badkamers. Het sloependek draagt 7 reddingsboten. Op het promenadedek, dat zich uitstrekt van boord tot boord en een lengte heeft van 96 voet, bevinden zich het damessalon en de rookkamer, beide door de firma Mutters & Zoon in molderne stijl betimmerd. Het damessalon is uitgevoerd in blank eikenhout met panelen van Hongaars esdoornhout, welke panelen met rijke motieven zijn beschilderd. Behalve de in compartimenten verdeelde hoekjes met divans en fauteuils, met lichtblauw velours bekleed, bevinden zich in dit salon gemakkelijke schrijftafels en een piano in dezelfde houtkleur. De rookkamer is uitgevoerd in oud eikenhout, de wanden zijn verdeeld in panelen met inlegwerken van gekleurde houtsoorten. Door schotten worden de compartimenten gevormd waarin zich bevinden gemakkelijke divans en fauteuils bekleed met rood velours. De dekversieringen in balkverdeling, waarin panelen met beschilderd Lincrusta Walton. Voor de 2e klasse passagiers zijn in het achterschip 19 hutten en een eetsalon voor 42 personen, benevens de nodige badkamers. Er zijn vier stoomketels, alle 13 voet middellijn, waarvan twee van 19 voet lang en aan beide einden gestookt worden, en twee van 10½ voet lang, slechts aan één zijde te stoken. Het aantal vuren bedraagt 8, het verwarmend oppervlak 10150 vierkante voet en het roosteroppervlak 250 vierkante voet. De triple-expansiemachine kan bij 70 omwentelingen 200 lbs. stoomdruk 4000 IPK ontwikkelen en het schip een vaart van 14 mijl doen lopen. Van de hulpmachines verdienen vermelding de ijsmachine met vrieskamer voor proviand, een electrische deeg-kneedmachine voor de broodbakkerij en een electrische wasmachine. (opm: artikel bekort)
|