Inloggen
KATENDRECHT - ID 3394


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-04-03 / 1915-05-21 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 418
Date Laid Down: 1899-04-20
Launch Date: 1900-04-05
Delivery Date: 1899-05-09
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Eng. additional info: 21 1/2, 35 1/2 & 58-39
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2155.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1364.00 Net tonnage
Deadweight: 3700.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 180000 Cubic Feet
Bale: 167000 Cubic Feet
 
Length 1: 293.00 Feet (British) Registered
Beam: 42.90 Feet (British) Registered
Depth: 22.30 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-04-03
Register nr: 0
Scheepsnaam: KATENDRECHT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jongh, H. de
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
1900-04-03, uitreiking87-

Ship History Data

Date/Name Ship 1900-04-03 KATENDRECHT
Manager: Firma Phs. Van Ommeren, 1923: Phs Van Ommeren's Scheepvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHDW

Date/Name Ship 1915-05-21 FORDE
Manager: Halfdan Kuhnle, Bergen, Norway
Eigenaar: Halfdan Kuhnle, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway

Ship Events Data

1900-06-03: Collision
Sundsvall, 6 juni 1900. Het Zweedse stoomschip MARY LOHDEN werd de 3e dezer, in de fjord voor anker liggende, door het van Stockholm komende Nederlandse stoomschip KATENDRECHT aangevaren, waarbij van beide schepen boegplaten gebroken werden.
1902-05-22: Collision
Rotterdam, 22 mei 1902. Hedenochtend te ongeveer 4.00 uur heeft op de rivier bij Schiedam een aanvaring plaats gehad tussen het uitgaande stoomschip VITTORIA (ex-MAASDAM) en het inkomende stoomschip KATENDRECHT.
1919-03-04: Final Fate: Grounded

Op reis in ballast van Le Havre naar Barry is de ‘FØRDE’ op 4 maart 1919 bij Manacle Rocks aan de grond gelopen en verloren gegaan. (Plaats van vergaan is ten westen van Manacle Buoy).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Lourens werd geboren op 29 oktober 1868 te Schiermonnikoog als zoon van Tjeerd Klazen Visser en Aafke Teensma.

Hij trouwde te Schiermonnikoog op 28 mei 1908 Grietje Jansma, geboren op 13 september 1882 te Schiermonnikoog als dochter van Harmen Eeltjes Jansma en Ytje Jacobs van der Vliet. Zij overleed nà 1951.

Lourens overleed op 15 juni 1951 te Schiermonnikoog.117.

Hij ligt begraven op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 5016. Het graf is in eigendom.117

 

In het tijdschrift “De Zee” Jg 1889, p52 staat een veslag van de “Examens voor Rijkscommissie tot examineering van stuurlieden ter koopvaardij in Decemberzitting te Rotterdam”. Het diploma A als 2ste stuurman op de grote zeilvaart werd toegekend aan L.Visser. (is dit dezelfde?)

In het tijdschrift “De Zee” Jg.13, p.287, 1891 staat de uitslag van examens in april 1890 door de Rijksexamencommissie voor de koopvaardij. Een aanvullingsexamen als 3e stuurman voor de grote stoomvaart werd met goed gevolg afgelegd door L.Visser.

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.13, p.479, 1891 staat de uislag van examens in september 1890 door de Rijkscommissie voor de Koopvaardij. Het diploma 1e stuurman grote zeilvaart A werd toegekend aan L.Visser.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1899 van het stalen schroefstoomschip “Sliedrecht”, gebouwd in 1895 te Newcastle, 1864 ton n.m., varend voor de Maatschappij “Sliedrecht Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*   1900 en later van het schroefstoomschip 1250 ipk “Katendrecht”, gebouwd in 1900 te Alblasserdam, 2151 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Mij. “De Maas” Ph. van Ommeren te Rotterdam.

De Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij vermeldt L.Visser in 1902 t/m 1905 als gezagvoerder van het stalen stoomschip “Barendrecht”, gebouwd in 1901 te Rotterdam, 3223/2092 ton bruto/netto, varend voor de stoomvaart maatschappij “De Maas” te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Visser, Lourens

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Katendrecht 1900
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 300103. Londen, 28 januari 1903. Het stoomschip KATENDRECHT, 1.365 ton netto, is bevracht van Pensacola of Ship Island naar één haven in Nederland, basis Sh.80/-, laden maart/april. (opm: waarschijnlijk hout)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten