Inloggen
JANTJE - ID 3179

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1894
Nat. Official Number: 4902 GRON 1894
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1894-08-14
Delivery Date: 1894-11-08
Technical Data

Gross Tonnage: 168.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 159.63 *** Onbekend ***
 
Length 1: 32.13 Meters Registered
Beam: 6.61 Meters Registered
Depth: 2.58 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 1906-07-00
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Hoofdmotor ingebouwd, een 4-cil. 2-takt e.w. Paraffinmotor van 60 pk, 5,5 knopen.

Ship History Data

Date/Name Ship 1894-11-08 JANTJE
Manager: P.P. Koops & Jacob Kramer, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: P.P. Koops & Jacob Kramer, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PFBK

Date/Name Ship 1900-06-00 JANTJE
Manager: W. Nettleton, Hull, Great Britain
Eigenaar: W. Nettleton, Hull, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hull / Great Britain

Date/Name Ship 1905-00-00 MARY
Manager: W. Nettleton, Hull, Great Britain
Eigenaar: W. Nettleton, Hull, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hull / Great Britain

Ship Events Data

1898-10-17: Tijdens een zuidooster storm gestrand bij Buckhaven in de Firth of Forth, in ballast op weg van Granton naar Methil om kolen te gaan laden. De vijf opvarenden werden gered. Kapitein: J. Kramer, Groningen.

PGC 191098
Londen, 18 oktober. De Nederlandse (opm: 2-mast) schoener JANTJE, kapitein J. Kramer, te Groningen tehuis behorende, van Granton naar Methil bestemd, is op drift geraakt en te Buckhaven op strand gedreven. Het vaartuig is vol water en wordt mogelijk wrak. De bemanning werd gered.

PGC 211098
Wemyss, 18 oktober. Gisteren werd door een orkaan het gehele Oosterhavenhoofd van Wemyss vernield, waardoor al de schepen, die op lading lagen te wachten, aan de volle kracht van de storm waren blootgesteld. Een kleine smak brak het eerst van de kettingen los en geraakte onklaar, evenals zes andere schepen, die alle op het strand dreven, waar zij op de klippen wrak werden. Onder deze was ook de Nederlandse schoener JANTJE, in ballast van Granton bestemd naar Methil (opm: zie PGC 191098). Al de opvarenden der gestrande schepen zijn gered.

NRC 021198
Veendam, 1 november. De Nederlandse gaffelschoener JANTJE, kapt. J. Kramer, te Buckhaven (Schotland) gestrand en afgekeurd, is met de inventaris verkocht voor GBP 152. (opm: als JANTJE in juni 1900 onder Engelse vlag weer in de vaart gebracht)

PGC 051298
Glasgow, 1 december. De in oktober bij Buckhaven gestrande Nederlandse schoener JANTJE (opm: zie PGC 191098), die met de inventaris werd verkocht voor GBP 152, is op 29 november vlotgebracht.

1899-00-00: Wrak verkocht aan W. Nettleton te Hull ‘as is’. Vlot gebracht en weer gerepareerd. 06.1900 weer in de vaart onder gezag van kapitein Ellison, zelfde naam JANTJE
1900-11-15: NRC 171100
Bridlington, 15 november. De schoener JANTJE, beladen met graniet, is bij Barmster door het breken van het stuurtoestel gestrand.
1900-11-16: NRC 181100
Bridlington, 16 november. De Engelse (ML:?) schoener JANTJE, met graniet beladen, die bij Barmston op strand geraakte, is vlot en hier in de haven gekomen. Het heeft geen schade geleden.
1913-01-31: Final Fate:
Op weg van Plymouth naar Hull met een lading porceleinaarde, tijdens een zware storm op één mijl ten zuiden van Kaap Griz Nez op de Franse kust gestrand en wrak geslagen. De gehele bemanning, onder wie kapitein Lord en een Nederlandse matroos, kwam hierbij om.

Afbeeldingen


Omschrijving: Jantje gestrand in Firth of Forth - 1898
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding
Bronnen


Jaar: 1969
Bron: Book
Omschrijving: De Groninger Zeevaart in de tweede helft der 19e eeuw - Dr. P.J. van Herwerden - Arnhem 1969 - zie blz.97 foto stranding

Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: De Schippers Mulder - door G.J. Mulder - blz. 56/57