Inloggen
JAN DERK - ID 3137


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1893-09-30 / 1901-09-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1893
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 4787 GRON 1893
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1893-07-26
Delivery Date: 1893-11-02
Technical Data

Gross Tonnage: 272.00 Gross tonnage
Deadweight: 380.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.85 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.11 Meters Depth, moulded
Draught: 2.98 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1893
Datum agenda: 1893-09-30
Register nr: 0
Scheepsnaam: JAN DERK
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoen, M.D.W.
Plaats: Hoogezand
Opmerkingen: ja, eerste
1893-09-30, uitreiking59-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1893-11-02 JAN DERK
Manager: Mr. D.M. Hoen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mr. D.M. Hoen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PDHT

Date/Name Ship 1896-07-00 FOXHAM
Manager: Johannes Post van Leggelo, Foxham
Eigenaar: Johannes Post van Leggelo, Foxham, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Foxham / Netherlands
Callsign: NRTB

Date/Name Ship 1899-01-00 VOORSPOED
Manager: Firma Duinker & Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Duinker & Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PWJR

Date/Name Ship 1901-09-00 TITANIA
Manager: C.T. Bowring, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: C.T. Bowring, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Ship Events Data

1893-07-26: PGC 290793
Groningen, 28 juli. Van de werf van de heren Niestern & Te Velde, scheepsbouwmeesters te Martenshoek, liep de 26e juli met goed gevolg te water het stalen driemast schoenerschip JAN DERK, groot, ongeveer 330 reg. ton, dat bevaren zal worden door kapt. P.A. Mulder van Veendam. Daarna werd de kiel gelegd voor een ijzeren aak, groot ongeveer 160 ton, voor rekening van schipper M. Sibrijns van Amsterdam.
1894-03-26: PGC 290394
Hoogezand, 27 maart. Gisteren is te Rio Grande binnengelopen het driemastschip (opm: schoener) JAN DERK, kapt. P.A. Mulder.
1896-07-13: NRC 010796
Advertentie. De Notaris Spruyt te Sappemeer zal op maandag 13 juli 1896, des avonds 6½ uur, in het hotel De Unie te Hoogezand publiek verkopen het in 1893 te Hoogezand naar de eis geconstrueerde en in uitnemende staat onderhouden snelzeilend stalen Nederlands driemast schoenerschip genaamd JAN DERK, laatst gevoerd door nu wijlen kapitein P A. Mulder, groot netto 272.6/100 tonnen, van 2,83/100 kub. meter, geclassificeerd bij de Eng. Lloyd *100 A1, liggende te Liverpool, aan het North Carriers Dock, met al deszelfs rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, een dubbel stel zeilen, chronometer en al hetgeen zich op de verkoopdag verder aan boord bevindt en tot einde oktober a.s. voor NLG 30.000 tegen alle gevaren verzekerd.
Betaling der kooppenningen acht dagen na de toeslag, mits bekende solide borgen stellende.
Inlichtingen te bekomen bij de heren Rettmeijer en Hessenmüller, makelaars te Hamburg, Van Santen, Meijer en Darmer te Liverpool, het Nederlands consulaat, 11 City Buildings, 23 Old Hall Street, en bij de boekhouder, de heer Mr. D.M. Hoen te Hoogezand, bij wie, evenals bij de voornoemde notaris, inventarislijsten op franco aanvrage te verkrijgen zijn.
NRC 210796
Het Nederlandse ijzeren driemast schoenerschip JAN DERK, groot 272 ton, gebouwd te Hoogezand in 1893, van Maracaibo te Liverpool aangekomen is te Sappemeer verkocht aan de heer Joh. Post van Leggelo te Foxham voor NLG 14565.

1897-07-08: PGC 100797
Martenshoek, 9 juli. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is de Nederlandse driemast schoener FOXHAM, kapt. Wyrdeman, op 8 juli van Paysandu (opm: Uruguay) te Hamburg aangekomen. Alles wel aan boord.
1898-10-00: PGC 061098
Londen, 5 oktober. Het Nederlandse schoenerschip FOXHAM, kapitein R.J. Wyrdeman, van Mexico naar Falmouth, is te Wilmington met schade binnengelopen.
PGC 191098
Wilmington N.C, 4 oktober. Het Nederlandse schip FOXHAM, kapitein R.J. Wyrdeman, alhier binnen, heeft door stormweer de hut verloren, beschadigd stuurtoestel, bedorven proviand en meer andere averij.

1899-01-00: PGC 240199
Naar wij vernemen zal het door de heren Duinker & Goedkoop aangekochte schip FOXHAM herdoopt worden in VOORSPOED en bevaren worden door kapt. K.W. de Grooth, die thans gezagvoerder is van de VOORUITGANG. Het bevel van laatstgenoemd schip zal worden overgedragen aan kapt. H. Oldenburger.
1899-05-00: NRC 070599
Opgericht Maatschappij Zeilschip Voorspoed, te Amsterdam. Doel: het exploiteren van het in de titel genoemd schip. Kapitaal NLG 27000, in aandelen van NLG 1000, op naam, geheel geplaatst. Voor de eerste maal benoemd tot directeur de heer J.J. Duinker, en als diens plaatsvervanger de heer F. Meijerdirck Jr. (opm: voor statuten zie Staatscourant No. 107)
1901-01-00: NRC 08.01.1901: Rotterdam 7 januari: Volgens telegram van Lloyds is de Nederlandse schoener “Voorspoed”, van Londen naar Newport, na stranding te Swansea binnengesleept. De bemanning, die van te voren het schip had verlaten, is te Port Talbot geland.
NRC 12.01.1901: Amsterdam, 11 januari.
De Nederlandse driemastschoener “Voorspoed” gisteren op sleeptouw van Swansea vertrokken naar Cardiff, alwaar het heden is aangekomen.
NRC 15.01.1901: Cardiff, 12 januari.
Het Nederlandse schoenerschip “Voorspoed” arriveerde gesleept in het Westdok. Volgens rapport heeft het te Scarweather aan de grond gezeten. Na de uit leem bestaande lading te hebben gelost zal het waarschijnlijk in het droogdok worden onderzocht.
1901-03-00: DS 08.03.1901:
De Nederlandse 3 mast schoener “Voorspoed” is gisteren gestrand te Perranporth op reis van Cardiff naar Aracaju met een lading steenkool. De opvarenden zijn gered door de kustwacht met het vuurpijltoestel.
NRC 09.03.1901: Londen, 8 maart.
Gisterenochtend zag de kustwacht bij Parranporth een schoener naar het strand zeilen en stranden. Het bleek te zijn de driemastschoener “Voorspoed”, kapt. De Grooth, bestemd van Cardiff met kolen en machinerieën naar Brazilië. De bemanning werd door middel van het vuurpijltoestel gered. De gezagvoerder was eerst niet van plan het schip te verlaten, doch heeft zulks later gedaan. Bij het wegvallen van het water zat het schip geheel droog, en heeft men de gehele achtermiddag zoveel mogelijk van het schip afgehaald. Sedert het vertrek uit Cardiff had het schip aanhoudend stormweder gehad.
NRC 09.03.1901: Amsterdam, 8 maart.
Volgens hier door de rederij ontvangen telegram is het gestrande schip “Voorspoed” wrak geworden.
NRC 12.03.1901: St. Agnes, 8 maart.
Men is bezig de machinerieën en de kolen uit het gestrande ijzeren driemast schoenerschip “Voorspoed” te brengen, waartoe het schip gunstig op het strand zit. Men verwacht geen meerdere schade aan het schip.
NRC 13.03.1901: Londen, 9 maart.
Volgens telegram aan de Salvage Association uit Perranporth van heden ligt het gestrande driemast schoenerschip “Voorspoed” met de kop in de richting van NWtW en is het bloot gesteld aan wind van WZW west tot noord. Met laagtij is het over 200 yards droog van af het water en met hoogtij komt het water tot aan het schip. Men is bezig de lading kolen en machinerieën, die in het ruim dooreen zit, met karren te lossen. De Nederlandse consul te Falmouth heeft de zorg van het schip op zich genomen en heeft een accoord gemaakt om het te bergen voor 1/3e der waarde. Het schip zou nog geen water maken.
NRC 21.03.1901: Rotterdam, 20 maart.
Volgens telegram van Lloyds is de bij Perranporth gestrande Nederlandse schoener “Voorspoed” vlot gebracht en werd naar Falmouth gesleept, waar het heden is aangekomen. Het maakt enig water.
NRC 16.04.1901: Amsterdam, 15 april.
De Nederlandse driemastschoener ”Voorspoed”, die na op het strand te hebben gezeten zwaar beschadigd te Falmouth werd binnengebracht, is afgekeurd en zal in veiling worden verkocht.
NRC 19.04.1901: Amsterdam, 18 april.
De na stranding te Falmouth binnengebrachte schoener “Voorspoed” zal 27 dezer te Falmouth worden verkocht.
DS 28.04.1901 :Falmouth, 27 april.
Het schoenerschip “Voorspoed” is heden te Falmouth verkocht.
NRC 14.05.1901: Amsterdam, 13 mei.
De te Falmouth afgekeurde Nederlandse driemastschoener “Voorspoed” is dezer dagen naar Queenstown verkocht en is gisteren van Falmouth derwaarts vertrokken.
NRC 28.09.1901: Londen, 26 september.
De Nederlandse driemastschoener “Voorspoed”, groot 272 registerton, te Martenshoek in 1893 gebouwd, die in Engeland in maart ll. na stranding werd verkocht, is weder in de vaart gebracht onder de naam “Titania”, voor rekening van de firma C.T. Bowring te Liverpool.
1901-11-00: Final Fate:
NRC 20.11.1901: St. John’s (NF), 18 november.
Het barkentijnschip “Titania”, ex Nederlands “Voorspoed”, van Queenstown naar St. John, is te Pound Cove (Trefassey) totaal verongelukt. De bootsman is gedood en de gezagvoerder en enige der equipage zijn gewond.

Gezagvoerders

DE NAVOLGENDE GEGEVENS GEEF IK ONDER VOORBEHOUD.

 

Familiegegevens en opleiding

Pieter werd geboren op 24 juni 1858 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Albert Mulder en Geertje Hekman.

Pieter trouwde op 23 januari 1890 te Veendam als zeeman met Lammechien Brouwer, geboren op 22 maart 1867 te Wildervank als dochter van de schipper Simon Brouwer en Marchien Prins

Pieter staat als overleden in een huwelijksakte van een zoon uit 1922 te Veendam. In dezelfde akte staat moeder Lammechien als “bakkersche” uit Wildervank.

 

Nurgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Pieter als zeeman in 1890, als schipper/scheepskapitein in 1891, 1893, 1895

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

P.A. Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 168 in de periode 1889 t/m 1900.

 

P.A.Mulder was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer 18 in de perode 1893 t/m 1895.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.A.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1893 t/m 1895 van de ijzeren 3-mastschoener “Jan Derk”, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 272 ton n.m., varend voor Mr. D.M.Hoen te Hoogezand. Het schip werd door dezelfde reder in 1896 herdoopt in “Foxham”.

 

In de ledenlijsten van het Pekelder zeemanscollege “Voorzorg” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart  met vlagnummer 168  wordt P.A.Mulder vermeldt als kapitein van de “Oldambt II” in de jaren 1889 t/m 1891. Bouma koppelt dit schip in de jaren 1894 t/m 1891 aan kapitein A.B.Mulder.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

Geen datum, 1872, schoener “Elsina Geertruida”, kapitein Albert B.Mulder, kajuitwachter Pieter A.Mulder, 14 jaar uit Nieuwe Pekela.

27 januari 1875, schoener “Mercator”, kapitein R.R.Huisman, lichtmatroos Pieter A.Mulder, 16 jaar uit Nieuwe Pekela.

23 februari 1881, bark “Oldampt”, kapitein Albert B.Mulder, 2de stuurman Pieter A.Mulder, 22 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Mulder, Pieter Albertz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

De naam wordt ook gespeld met een Y

Rikkert Wijrdeman werd geboren te Woltersum, gem. Ten Boer op 23 januari 1851 als zoon van de kuiper Jacob Wijrdeman en Hillechien Broeksema.

Hij trouwde als varensgezel op 21 september 1882 te Ten Boer met Aafke Mulder, geboren te Ten Boer, als dochter van Harm Geerts Mulder en Anje Klaassens Bolt. Zij overleed op 11 april 1919 te Delfzijl, 64 jaar.

Rikkert Wijrdeman overleed op 04 maart 1929 te Delfzijl, 78 jaar. allegroningers.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.J.Wijrdeman was effectief lid van het zeemansccollege de “Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 3 in de periode 1903 t/m 1913 (of later).

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.J.Wyrdeman als gezagvoerder gedurende:

*   1886 t/m 1890 van de 2-mastschoener “Wilhelm”, gebouwd in 1878 te Stettin, 114 ton o.m., varend voor J.J.Sydzes te Farmsum. Het schip werd in 1890 verkocht naar Liverpool;

*   1892 t/m 1895 van de brik “Johanna”, gebouwd in 1872 te Pekela, 229 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in 1895 op Helgoland gestrand, afgekeurd en verkocht;

*   1896 van de ijzeren 3-mastschoener “Foxham” ex Jan Derk, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 272 ton n.m., varend voor Mr. D.M.Hoen te Hoogezand;

*   1896 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Post van Leggelo te Foxham. Het schip voer in 1898 voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam en was herdoopt in “Voorspoed”;

*   1900 en later van de stalen 2-mastschoener “Hoogezand I”, gebouwd in 1895 te Martenshoek, 220 ton n.m., varend voor J. v/d Goot te Hoogezand.

 

Monsterrollen uit het Gemeentehuis van Delfzijl

Monsterrol 1867-32, 26 maart 1867, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert van der Linde, 27 jaar uit Farmsum, kok Rikkert Wyrdeman, 16 jaar uit Ten Boer, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1868-21, 09 maart 1868, kof “Aaltje Bloema”, kapitein Augustinus de Jonge, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Smit, 39 jaar uit Delfzijl, kok Rikkert Wyrdeman, 17 jaar uit Woltersum, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1870-21, 15 maart 1870, kof “Alida”, kapitein Eildert J.Feiken 52 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Freerk G.Post, kok Rikkert J.Wyrdeman, 19 jaar uit Slochteren en een matroos;

Monsterrol 1870-61, 21 juli 1870, kof “Alida”, kapitein Eildert Feiken, 52 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Freerk Post, 35 jaar uit Farmsum, kok Rikkert Wyrdeman, 19 jaar uit Woltersum en 2 matrozen;

Monsterrol 1870-90, 14 oktober 1870, brik “Pelikaan”, kapitein Willem A. de Jonge, 26 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Bernard Hendrik Geertsema, 26 jaar uit Farmsum, kok, 4 matrozen en de lichtmatroos Rikkert Wyrdeman, 19 jaar uit Woltersum;

Monsterrol 1875-75, 28 juni 1875, kof “Maria Theresia”, kapitein Kornelis Theodorus Wakkerman, 36 jaar uit Appingedam. Voorts kok Rikkert Wyrdeman, 24 jaar uit Woltersum;

Monsterrol 1875-102, 10 augustus 1875, kof “Maria Theresia”, kapitein Kornelis Theodorus Wakkerman, 36 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Daniel Jacobus Meijer, 25 jaar uit Scheemda, kok en de matroos Rikkert Wyrdeman, 24 jaar uit Woltersum;

Monsterrol 1876-34, 10 maart 1876, schoener “Tjadduwina”, kapitein Jakob Okkes Staal, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Hindrik H.Ebes, 47 jaar uit Harlingen, kok, 2 matrozen waaronder R.J.Wyrdeman, 25 jaar uit Woltersum, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1877-28, 09 maart 1877, schoener “Tjadduwena”, kapitein Jakob O.Staal, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts 2 matrozen waaronder Rikkert Wyrdeman, 26 jaar uit Ten Boer;

Monsterrol 1877-111, 23 juli 1877, schoener “Tjadduwena”, kapitein Jakob O.Staal, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Okko Staal, 23 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen waaronder Rikkert Wyrdeman, 26 jaar uit Ten Boer en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-167, 22 september 1877, schoener “Tjadduwena”, kapitein Jakob O.Staal, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Okko H.Staal, 23 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen waaronder Rikkert Wyrdeman, 26 jaar uit Ten Boer en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-34, 08 april 1885, schoener “Wilhelm”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 34 jaar uit Ten Boer. Voorts stuurman Harm de Jonge, 38 jaar uit Wildervank, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-53, 09 juli 1888, schoener “Wilhelm”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 37 jaar uit Ten Boer. Voorts stuurman Jan Oldenburger, 27 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-2, 30 januari 1890, schoener “Wilhelm”, kapitein Rikkert Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Ten Boer. Voorts stuurman Jan Oldenburger, geen leeftijd vermeld uit Nieuwe Pekela;

Monsterrol 1891-100, 07 oktober 1891, schoener “Johanna”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 40 jaar uit Ten Boer. Voorts stuurman Hindrik Lukkien, 42 jaar uit Ten Boer, kok, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1892-47, 25 april 1892, schoener “Wilhelm”, kapitein Rikkert Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Ten Boer. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-89, 17 augustus 1895, schoener “Johanna”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albert de Jonge, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-4, 27 januari 1896, schoener “Johanna”, kapitein Rikkert Wyrdeman, 27 januari 1896, geen leeftijd vermeld uit Ten Boer. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1897-3, 20 februari 1897, schoener “Johanna”, kapitein Rikkert Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-48, 21 mei 1900, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman D.Platerink, 20 jaar uit Amsterdam-Buiksloot, 2de stuurman R. van Driesum, 45 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1900-71b, 22 augustus 1900, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-74, 29 augustus 1900, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman R. van Driessum, 45 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman, matroos, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1900-78, 14 november 1900, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.J.Wyrdeman, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman R. van Driesum, 46 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1901-66, 14 december 1901, schoener “Hoogezand1”, kapitein R.Wyrdeman, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J. ten Have, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1904-51h, 04 augustus 1904, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1904-60a, 01 november 1904, schoener Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 1ste stuurman J.P.Smits, 28 jaar uit Delfzij en een kok;

Monsterrol 1911-94, 02 september 1911, schoener “Hoogezand 1”, kapitein R.Wyrdeman, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Smits, 34 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een scheepsjongen.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Rikkert is in de monsterrollen ook vermeld met de initialen R. resp. R.J.
  2. Er zijn in totaal 27 monsterrollen met de naam van Wyrdeman op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle monsterrollen zijn afkomstig van het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1867 t/m 1911 met als leeftijden 16 t/m 60 jaar. De zeemanscarriére heeft derhalve minstens 44 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is tot in bein 90-er jaren Ten Boer/Woltersum opgegeven en daarna steeds Delfzijl.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1867                  kok op de kof “Eendragt”, kapt. Derk de Witt                                                 16 jaar

       *     1868                  kok op de kof “Altje Bloema”, kapt. Augustinus de Jonge                           17 jaar

       *     1870                  kok op de kof “Alida”, kapt. Eildert J.Feiken                                                  19 jaar

       *     1870                  lichtmatroos op de brik “Pelikaan”, kapt. Willem A. de Jonge                     19 jaar

       *     1875                  kok op de kof “Maria Theresia”, kapt. Theodorus Wakkerman                  24 jaar

       *     1876-1877       matroos op de schoener “Tjadduwena”, kapt. Jakob O.Staal                       25-26 jaar

       *     1885-1890       kapitein op de schoener “Wilhelm”                                                                  34-39 jaar

       *     1891                  kapitein op de schoener “Johanna”                                                                  40 jaar

       *     1892                  kapitein op de schoener “Wilhelm”                                                                  41 jaar

       *     1895-1897       kapitein op de schoener “Johanna”                                                                  44-46 jaar

       *     1900-1911       kapitein op de schoener “Hoogezand 1”                                                          49-60 jaar

 

Overige bijzonderheden

Melding van het overlijden van stuurman E.H.Boswijk op 09 mei 1894 aan boord van de schoenerbrik “Johanna”, onder directie van F.L.Drenth te Oude Pekela, kapitein R.J.Wijrdeman. Het overlijden geschiedde te Hapemirim en de begrafenis vond plaats op het kerkhof te Villa Hapemirim, Pernambuco op 21 mei 1894.115.

 

NRC 17 augustus 1894114

Havre, 14 augustus. Het Nederlandse schip (opm: brik) JOHANNA, kapt. J.R. Wyrdeman, arriveerde alhier van Pernambuco via Falmouth met de lading huiden van het afgekeurde schip ANE CATHERINE (opm: waarschijnlijk buitenlander), dat op de reis van Rio de Janeiro naar Falmouth aldaar met schade binnenliep.

 

Provinciale Groninger Courant 19 november 1895114

Londen, 17 november. Het Nederlandse schoenerschip (opm: schoenerbrik) JOHANNA, geladen met delen, van het volk verlaten, is bij Helgoland gestrand en wrak geworden. De lading zal vermoedelijk geborgen kunnen worden. Het Nederlandse schoenerschip JOHANNA, kapt. R.J. Wyrdeman, was de 4e oktober van Nyköbing te Helsingfors (opm: Helsinki) gearriveerd.

 

Provinciale Groninger Courant 20 november 1895114

Delfzijl, 18 november. Volgens telegram uit Bremerhaven is de Nederlandse brik JOHANNA, kapt. Wyrdeman (totaal verloren gegaan en is de stuurman (opm: Albert de Jonge, 23 jaar) in de storm verdronken.

 

Provinciale Groninger Courant 21 november 1895114

Bremerhaven, 18 november. Omtrent het te Oude Pekela thuisbehorende schoenerbrikschip JOHANNA, kapt. Wyrdeman, van Helsingfors (Helsinki) naar Groningen bestemd, wordt nader gemeld, dat het in de nacht van zaterdag op zondag j.l. (opm:van 16 op 17 november) in de nabijheid van de westkust van Jutland door de stoomtrawler VEGESACK werd aangetroffen. Het schip had in de laatste dagen stormweder ondervonden, was lek geworden en dreef op de lading. De stuurman was de vorige dag overboord geslagen en verdronken. De stoomtrawler trachtte het schip te slepen, maar moest het bij Helgoland laten slippen,daar het te dicht onder de wal kwam. De opvarenden werden daarna door de trawler gered.

 

Provinciale Groninger Courant 10 juli 1897114

Martenshoek, 9 juli. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is de Nederlandse driemast schoener FOXHAM, kapt. Wyrdeman, op 8 juli van Paysandu (opm: Uruguay) te Hamburg aangekomen. Alles wel aan boord.

 

Provinciale Groninger Courant 12 januari 1899114

Amsterdam, 11 januari. De Nederlandse ijzeren driemast schoener FOXHAM, laatst bevaren door kapt. Wyrdeman en op 26 december j.l. van Laguna te Hamburg aangekomen, is verkocht aan de heren Duinker en Goedkoop alhier. De FOXHAM heeft een inhoud van 286 registerton en werd in 1893 gebouwd door Niestern en Te Velde te Martenshoek. (opm: zie PGC 240199)

 

Provinciale Groninger Courant 24 januari 1899114

Naar wij vernemen zal het door de heren Duinker & Goedkoop aangekochte schip FOXHAM herdoopt worden in VOORSPOED en bevaren worden door kapt. K.W. de Grooth, die thans gezagvoerder is van de VOORUITGANG. Het bevel van laatstgenoemd schip zal worden overgedragen aan kapt. H. Oldenburger.

 

Provinciale Groninger Courant 20 februari 1902114

Falmouth, 17 februari. Het Nederlands schip HOOGEZAND I, kapt. Wyrdeman, van Figueira naar Newlyn (ten zuiden van Penzance, Cornwall) met een lading zout, verloor de 15e dezer op 20 mijlen van de Scilly’s al het tuig en werd hedenochtend vanaf de Lizard door de sleepboot HECTOR hier binnengesleept.

 

Provinciale Groninger Courant 01 februari 1902114

Londen, 31 januari. Het Nederlandse schip HOOGEZAND I, kapt. R. Wyrdeman, van Avonmouth naar Cardiff, is bij het binnenkomen van laatstgenoemde haven tegen het havenhoofd gevaren en bekwam enige schade aan de boeg.

 

Provinciale Groninger Courant 29 oktober 1903114

Hamburg, 27 oktober. De Nederlandse schoener HOOGEZAND I, kapt Wyrdeman, van Hamburg naar Frontera de Tabasco (opm: Mexico), is op 25 oktober. met verlies van enige zeilen en schade aan het tuig te Plymouth binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 10 juni 1905114

Groningen, 9 juni. Volgens heden door de rederij uit Rosario ontvangen telegram is de te Foxham thuisbehorende schoenerbrik HOOGEZAND I, kapt. R.J. Wyrdeman, geladen met huiden, aldaar binnengesleept na aan de grond te hebben gezeten. Het schip heeft het roer gebroken en moet dokken.

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Wijrdeman, Rikkert Jacobs
College: De Vereeniging, Delfzijl
Vlagnummer: 3
Overige informatie: Geboren te Woltersum (Gem. Ten Boer) op 23.01.1851 zoon van Jakob Wyrdeman (kuiper) en Hillechien Broeksema Getrouwd te Ten Boer op 21.09.1882 met Aafke Mulder geb. op 19.04.1859 Te Ten Boer Aafke Mulder overleed (64j.) te Delfzijl op 11.04.1919. R

Familiegegevens en opleiding

Klaas de Grooth werd geboren te Nieuwe Pekela 16 juli 1842 als zoon van de schipper Wolter Klaassens de Grooth en Elsien Jans Koster.

Hij trouwde op 29 januari 1874 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met Annegien Kuiper, geboren te Nieuwe Pekela 20 januari 1849 als dochter van de scheepskapitein Roelf Jans Kuiper en Elsien Berents Smit. Annegien overleed op 12 januari 1910 te Borger, 60 jaar.

Klaas hertrouwde op 26 april 1913 te Borger als sluismeester met Tijtje Hageman geboren 20 augustus 1853 te Anloo als dochter van de schipper Harm Hageman en Geertje Boerma. Tijtje was de weduwe van Derk Moolhuizen. Tijtje overleed op 10 juli 1936 te Groningen, 82 jaar.

Klaas overleed op 09 september 1916 te Hoogezand, 74 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Klaas Wolters als buitenvaarder/zeeman in 1874, 1897, als schipper in 1878, als sluismeester in 1902, 1913

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een K.W. de Grooth was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 90 in de periode 1876 t/m 1916.

 

Een K.W. de Grooth was effectief lid van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 42 in de periode 1895 t-m 1904.

 

K.W. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 85 in de periode 1887 t/m 1896.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.W. de Grooth/Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1880 van de schoenerkof “Jan Visser”, gebouwd in 1846 te Lemmer, 142 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer. Het schip werd verlaten te Bremerhaven binnengebracht en afgekeurd;

*    1887 van de 2-mastschoener “Eendragt”, ex Laurens, ex Ida, gebouwd in 1854 op de werf van E.H.Meursing te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor W.S. van de Wetering te Delfshaven. Het schip is bij Rossiten ( O-Pruissen) gestrand;

*    1888 van de 2-mastschoener “Confiance”, gebouwd in 1860 te Hoogezand; 141 ton o.m., varend voor L.B.Brongers te Wildervank. Het schip is in 1888 gestrand bij Crail (Schotland) en wrak geraakt;

*    1890 t/m 1895 van de schoenerbrik “Spruit”, gebouwd in 1871 te Pekela, 198 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd te Hamburg als wrak verkocht;

*    1895 t/m 1898 van de 2-mastschoener “Zeemeeuw” ex Svartvik, gebouwd in 1866 bij J.A.Strandberg te Hernösand, 180 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd in 1898 verkocht te Geestemünde;

*    1898 t/m 1899 van de 3-mastschoener “Voorspoed”, ex Foxham, ex Jan Derk, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 272 ton o.m., varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam;

*    1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Duinker te Amsterdam; (zie hierna voor vergaan in 1901)

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Klaas Wolters op

09 maart 1858, schoenerkof “Johanna Maria”, kapitein Wolter Klaassens de Grooth, 57 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een lichtmatroos/hofmeester Klaas Wolters de Grooth, 14 jaar uit Nieuwe Pekela.

04 februari 1868, schoener “Amicitia”kapitein Eertwijn Hindriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwee Pekela. Voorts stuurman Klaass Wolters de Grooth, 25 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok.

18 augustus 1868, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hendriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 3 matrozen;

11 februari 1869, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hindriks de Grooth, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

28 februari 1873, schoener “Pax”, kapitein R.H. de Groot, 35 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 30 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en een matroos.

11 april 1874, schoener “Jakob Bernardus”, kapitein Roelf Jans Kuiper, 58 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 4 matrozen;

18 februari 1876, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 33 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.

01 mei 1876, schoenerkof “Jan Visser”, kapitein K.W. de Grooth, 33 jaar uit Pekela. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

19 september 1878, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Groot, 37 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een lichtmatroos.

25 januari 1886, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 44 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos en een scheepsjongen.

16 februari 1887, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 45 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman en een kok.

26 mei 1888, schoener “Confiance”, kapitein Klaass de Groot, 46 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

26 juli 1888, bark “Ida”, kapitein Albert Hindriks Wolkammer, 64 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas de Grooth, 46 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 4 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw;

18 februari 1889, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 47 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een kajuitwachter.

02 februari 1891, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 48 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen.

28 februari 1892, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 49 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman.

02 juli 1894, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 52 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Johannes Groothuys, 57 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een passagier,

 

In de 17 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van K.W; Klaas,  Klaas W. en Klaas Wolters.

Het overzicht luidt:

1858                       lichtmatroos op de schoenerkof “Johanna Maria” onder Wolter K. de Grooth   14 jaar

1868-1869            stuurman op de schoener “Amicitia” onder Eertwijn H. de Grooth                       25 jaar

1873                       stuurman op de schoener “Pax” onder R.H. de Groot                                              30 jaar

1874                       stuurman op de schoener “Jakob Bernardus” onder Roelf J.Kuiper                       31 jaar

1876                       kapitein op de kof “Jan Visser”                                                                                     33-37 jaar

1886-1887            kapitein op de schoener “Eendracht”                                                                          44-45 jaar

1888                       kapitein op de schoener “Confiance”                                                                          46 jaar

1888                       stuurman op de bark “Ida” onder Albert H.Wolkammer                                         46 jaar

1889-1894            kapitein op de schoener “Spruit”                                                                                  47-52 jaar

 

In de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staan ledenlijsten van “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela waarbij vermelding van de schepen en wel in 1881 van “Jan Visser”; in 1884 t/m 1887 van de “Eendracht”; in 1890 t/m 1896 van de “Spruit”; in 1897 t/m 1900  van de “Zeemeeuw”; en in 1901 t/m 1903  van de “Voorspoed”.

 

Overige bijzonderheden

In het boekje Shipwrecks on Cornwall’s North Coast” door Richard & Bridget Larn (Tor Mark Press  POB 4 Redruth, Cornwall TR16 5YX. Niet gedateerd maar in juni 2000 te koop in boekhandels in Cornwall) staat een foto van het schip de “Voorspoed” met als bijschrift:

“When the wreck of the Dutch steel barquentine Voorspoed ebbed dry at noon on 7 March 1901 after going ashore in a gale on Perran Beach near Drosbyn Point, looting started on unprecedented scale. Captain de Grooth later stated “I have been wrecked in different parts of the globe even in the Fiji islands, but never among such savages as those of Perranporth”

 

In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:

“Rederij-contract

van het schoonerschip “Eendracht”, bestaande uit 14 artikelen en een slotartikel.

Art.1: tot kapitein wordt benoemd de medereder K.W. de Grooth voor een jaarlijks loon van f 500,- en 5% van de zuivere uitdeling. Art.5: tot boekhouder is benoemd J.J.Koerts en tot assistenten P.R.Brons en J.W. de Grooth. De boekhouder zal voor de administratie jaarlijks f 25,- genieten.

Vastgesteld in de vergadering van de reders van genoemd schip te Oude Pekela op 1.3.1883 en ondertekend door J.W. de Grooth, J.J.Koerts, R.P.Brons & Zn, K.W. de Grooth.

inv.nr. SW 1998-51.

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p.325-329 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij inzake de stranding van het schoenerschip “Voorspoed” onder gezag van kapitein K.W. de Grooth. Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen volg een verslag van het gebeurde. “Het Nederlandsche Schoenerschip “Voorspoed” … heeft van den 21sten tot den 24sten December 1900 te Londen eene lading leem ingenomen.” Vanwege tegenwind werd het schip naar de Downs gesleept en aldaar ankerde. Op 31 december werd het anker gelicht en met afwisselende winden door het Engelsch Kanaal gevaren. Op 04 januari 1901 rondde men Lands End en zette de reis in het Kanaal van Bristol voort. Na diverse nautische handelingen strandde het schip op de Searweatherbank, volgens de kapitein door de sterke stroom. De bemanning wilde, vanwege de risico’s van boord en bereikten na 7 uur roeien Port Talbot. Het schip werd naar Swansea gesleept alwaar de kapitein het commando weer overnam.

De Raad kwam tot de volgende conclusie: “… de stranding  … is veroorzaakt door eene daad en nalatigheid van den aangeklaagde K.W. de Grooth, daar hij na 10 uur in den avond van 5 Januari, zonder genoegzame zekerheid te hebben aangaande zijn bestek, te veel in Noordelijke richting heeft gestuurd en daar hij verzuimd heeft te looden, en dientengevolge niet genoeg rekening heeft gehouden met den stroom.” De Raad schorste de kapitein voor 6 weken het gezag uit te oefenen over een Nederlands koopvaardijschip en veroordeelde hem tot betaling van de kosten van de zaak ad f 29,15.

 

Melding van het overboord vallen en verdrinken op 19 augustus 1877 van de stuurman A.R.Kuiper van het schip “Jan Visser, kapitein K.W. de Grooth.  “…peilende om 5 uur de toren van Hans N.N.W. …”

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Grooth, Klaas Wolters de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: VOORSPOED maart 1901 op de Engelse kust.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: VOORSPOED maart 1901 op de Engelse kust.
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: VOORSPOED maart 1901 op de Engelse kust.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: VOORSPOED maart 1901 op de Engelse kust.
Collectie: Haver, Jos
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Stranding
Algemene informatie

Reizen van de FOXHAM:

– vertrokken van Liverpool, 10 okt. 1896 - kapt. Wyrdeman, FOXHAM naar Rio Grande.
- binnengekomen te Rio Grande, 6 dec. 1896 - kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Liverpool.
- binnengekomen te Montevideo 20 maart 1897, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Rio Grande.
- binnengekomen te Cuxhaven, 9 juli 1897, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Montevideo.
- binnengekomen te Hamburg, 8 juli, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Paysandu.
- vertrokken van Hamburg, 16 sept. 1897, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Hamburg naar Pernambuco.
- gepasseerd Dungeness, 21 sept. 1897, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Hamburg naar Pernambuco.
- binnengekomen te Pernambuco, 6 dec. 1897 kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Hamburg.
- vertrokken van Pernambuco, 14 dec. 1897, kapt. Wyrdeman, FOXHAM naar Barbados.
- gepraaid op 15 febr. 1898 op 19NB en 38WL, kapt. Wyrdeman, FOXHAM, van Pernambuco naar Barbados.
- vertrokken van Liverpool, 7 mei 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM naar Ceara.
- binnengekomen te Ceara, 10 juni 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Liverpool.
- binnengekomen te Barbados, 21 juli 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Ceara.
- vertrokken van Barbados, 25 juli 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM naar Laguna.
- binnengekomen te Laguna, 9 sept. 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Barbados.
- vertrokken van Laguna, ??sept. 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM naar Falmouth, met mahonie- en verfhout.
- binnengekomen te Wilmington, 20 nov. 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Mexico naar Falmouth, met schade binnengelopen.
- vertrokken van Wilmington, 20 nov. 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM naar Falmouth en Hamburg, na volbrachte reparatie.
- binnengekomen te Falmouth, 20 dec. 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Laguna, laatst van Wilmington.
- vertrokken van Falmouth, 21 dec. 1898, kapt. Wyrdeman, FOXHAM, van Laguna naar Hamburg.
- binnengekomen te Hamburg, 26 dec. 1898 kapt. Wyrdeman, FOXHAM van Laguna.
- Aldaar verkocht in januari 1899 aan de heren Duinker & Goedkoop te Amsterdam en herdoopt VOORSPOED.

 

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk