Inloggen
Gezagvoerder

Grooth, Klaas Wolters de

Naam: Grooth, Klaas Wolters de
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
JAN DERK 1893 Schoener Sailing Vessel 3137 Bekijk schip
IDA 1854 Schoener Sailing Vessel 14698 Bekijk schip
SPRUIT 1871 Schoenerbrig/Brigantijn Sailing Vessel 18107 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Klaas de Grooth werd geboren te Nieuwe Pekela 16 juli 1842 als zoon van de schipper Wolter Klaassens de Grooth en Elsien Jans Koster.

Hij trouwde op 29 januari 1874 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met Annegien Kuiper, geboren te Nieuwe Pekela 20 januari 1849 als dochter van de scheepskapitein Roelf Jans Kuiper en Elsien Berents Smit. Annegien overleed op 12 januari 1910 te Borger, 60 jaar.

Klaas hertrouwde op 26 april 1913 te Borger als sluismeester met Tijtje Hageman geboren 20 augustus 1853 te Anloo als dochter van de schipper Harm Hageman en Geertje Boerma. Tijtje was de weduwe van Derk Moolhuizen. Tijtje overleed op 10 juli 1936 te Groningen, 82 jaar.

Klaas overleed op 09 september 1916 te Hoogezand, 74 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Klaas Wolters als buitenvaarder/zeeman in 1874, 1897, als schipper in 1878, als sluismeester in 1902, 1913

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een K.W. de Grooth was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 90 in de periode 1876 t/m 1916.

 

Een K.W. de Grooth was effectief lid van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 42 in de periode 1895 t-m 1904.

 

K.W. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 85 in de periode 1887 t/m 1896.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.W. de Grooth/Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1880 van de schoenerkof “Jan Visser”, gebouwd in 1846 te Lemmer, 142 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer. Het schip werd verlaten te Bremerhaven binnengebracht en afgekeurd;

*    1887 van de 2-mastschoener “Eendragt”, ex Laurens, ex Ida, gebouwd in 1854 op de werf van E.H.Meursing te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor W.S. van de Wetering te Delfshaven. Het schip is bij Rossiten ( O-Pruissen) gestrand;

*    1888 van de 2-mastschoener “Confiance”, gebouwd in 1860 te Hoogezand; 141 ton o.m., varend voor L.B.Brongers te Wildervank. Het schip is in 1888 gestrand bij Crail (Schotland) en wrak geraakt;

*    1890 t/m 1895 van de schoenerbrik “Spruit”, gebouwd in 1871 te Pekela, 198 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd te Hamburg als wrak verkocht;

*    1895 t/m 1898 van de 2-mastschoener “Zeemeeuw” ex Svartvik, gebouwd in 1866 bij J.A.Strandberg te Hernösand, 180 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd in 1898 verkocht te Geestemünde;

*    1898 t/m 1899 van de 3-mastschoener “Voorspoed”, ex Foxham, ex Jan Derk, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 272 ton o.m., varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam;

*    1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Duinker te Amsterdam; (zie hierna voor vergaan in 1901)

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Klaas Wolters op

09 maart 1858, schoenerkof “Johanna Maria”, kapitein Wolter Klaassens de Grooth, 57 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een lichtmatroos/hofmeester Klaas Wolters de Grooth, 14 jaar uit Nieuwe Pekela.

04 februari 1868, schoener “Amicitia”kapitein Eertwijn Hindriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwee Pekela. Voorts stuurman Klaass Wolters de Grooth, 25 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok.

18 augustus 1868, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hendriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 3 matrozen;

11 februari 1869, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hindriks de Grooth, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

28 februari 1873, schoener “Pax”, kapitein R.H. de Groot, 35 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 30 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en een matroos.

11 april 1874, schoener “Jakob Bernardus”, kapitein Roelf Jans Kuiper, 58 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 4 matrozen;

18 februari 1876, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 33 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.

01 mei 1876, schoenerkof “Jan Visser”, kapitein K.W. de Grooth, 33 jaar uit Pekela. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

19 september 1878, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Groot, 37 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een lichtmatroos.

25 januari 1886, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 44 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos en een scheepsjongen.

16 februari 1887, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 45 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman en een kok.

26 mei 1888, schoener “Confiance”, kapitein Klaass de Groot, 46 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

26 juli 1888, bark “Ida”, kapitein Albert Hindriks Wolkammer, 64 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas de Grooth, 46 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 4 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw;

18 februari 1889, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 47 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een kajuitwachter.

02 februari 1891, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 48 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen.

28 februari 1892, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 49 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman.

02 juli 1894, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 52 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Johannes Groothuys, 57 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een passagier,

 

In de 17 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van K.W; Klaas,  Klaas W. en Klaas Wolters.

Het overzicht luidt:

1858                       lichtmatroos op de schoenerkof “Johanna Maria” onder Wolter K. de Grooth   14 jaar

1868-1869            stuurman op de schoener “Amicitia” onder Eertwijn H. de Grooth                       25 jaar

1873                       stuurman op de schoener “Pax” onder R.H. de Groot                                              30 jaar

1874                       stuurman op de schoener “Jakob Bernardus” onder Roelf J.Kuiper                       31 jaar

1876                       kapitein op de kof “Jan Visser”                                                                                     33-37 jaar

1886-1887            kapitein op de schoener “Eendracht”                                                                          44-45 jaar

1888                       kapitein op de schoener “Confiance”                                                                          46 jaar

1888                       stuurman op de bark “Ida” onder Albert H.Wolkammer                                         46 jaar

1889-1894            kapitein op de schoener “Spruit”                                                                                  47-52 jaar

 

In de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staan ledenlijsten van “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela waarbij vermelding van de schepen en wel in 1881 van “Jan Visser”; in 1884 t/m 1887 van de “Eendracht”; in 1890 t/m 1896 van de “Spruit”; in 1897 t/m 1900  van de “Zeemeeuw”; en in 1901 t/m 1903  van de “Voorspoed”.

 

Overige bijzonderheden

In het boekje Shipwrecks on Cornwall’s North Coast” door Richard & Bridget Larn (Tor Mark Press  POB 4 Redruth, Cornwall TR16 5YX. Niet gedateerd maar in juni 2000 te koop in boekhandels in Cornwall) staat een foto van het schip de “Voorspoed” met als bijschrift:

“When the wreck of the Dutch steel barquentine Voorspoed ebbed dry at noon on 7 March 1901 after going ashore in a gale on Perran Beach near Drosbyn Point, looting started on unprecedented scale. Captain de Grooth later stated “I have been wrecked in different parts of the globe even in the Fiji islands, but never among such savages as those of Perranporth”

 

In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:

“Rederij-contract

van het schoonerschip “Eendracht”, bestaande uit 14 artikelen en een slotartikel.

Art.1: tot kapitein wordt benoemd de medereder K.W. de Grooth voor een jaarlijks loon van f 500,- en 5% van de zuivere uitdeling. Art.5: tot boekhouder is benoemd J.J.Koerts en tot assistenten P.R.Brons en J.W. de Grooth. De boekhouder zal voor de administratie jaarlijks f 25,- genieten.

Vastgesteld in de vergadering van de reders van genoemd schip te Oude Pekela op 1.3.1883 en ondertekend door J.W. de Grooth, J.J.Koerts, R.P.Brons & Zn, K.W. de Grooth.

inv.nr. SW 1998-51.

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p.325-329 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij inzake de stranding van het schoenerschip “Voorspoed” onder gezag van kapitein K.W. de Grooth. Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen volg een verslag van het gebeurde. “Het Nederlandsche Schoenerschip “Voorspoed” … heeft van den 21sten tot den 24sten December 1900 te Londen eene lading leem ingenomen.” Vanwege tegenwind werd het schip naar de Downs gesleept en aldaar ankerde. Op 31 december werd het anker gelicht en met afwisselende winden door het Engelsch Kanaal gevaren. Op 04 januari 1901 rondde men Lands End en zette de reis in het Kanaal van Bristol voort. Na diverse nautische handelingen strandde het schip op de Searweatherbank, volgens de kapitein door de sterke stroom. De bemanning wilde, vanwege de risico’s van boord en bereikten na 7 uur roeien Port Talbot. Het schip werd naar Swansea gesleept alwaar de kapitein het commando weer overnam.

De Raad kwam tot de volgende conclusie: “… de stranding  … is veroorzaakt door eene daad en nalatigheid van den aangeklaagde K.W. de Grooth, daar hij na 10 uur in den avond van 5 Januari, zonder genoegzame zekerheid te hebben aangaande zijn bestek, te veel in Noordelijke richting heeft gestuurd en daar hij verzuimd heeft te looden, en dientengevolge niet genoeg rekening heeft gehouden met den stroom.” De Raad schorste de kapitein voor 6 weken het gezag uit te oefenen over een Nederlands koopvaardijschip en veroordeelde hem tot betaling van de kosten van de zaak ad f 29,15.

 

Melding van het overboord vallen en verdrinken op 19 augustus 1877 van de stuurman A.R.Kuiper van het schip “Jan Visser, kapitein K.W. de Grooth.  “…peilende om 5 uur de toren van Hans N.N.W. …”