Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
J.P.de Vries was van 1867-1873 gezagvoerder van het ijzeren stoomschip “Amicitia”, in 1856 gebouwd als Vivandière, 291 ton n.m., 70 pk., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam. Het schip werd in 1873 naar het buitenland verkocht025 en 052
Bouma025 vermeldt J.P.de Vries als gezagvoerder gedurende:
* 1867 t/m 1873 op het schroefstoomschip “Amicitia” ex Vivandière, gebouwd in 1856, bouwplaats niet genoemd, 291 ton o.m., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam. In 1873 verkocht naar het buitenland;
* 1874 op het schroefstoomschip “Bergen”, gebouwd in 1873 te Newcastle, 325 ton o.m., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam;
* 1875 t/m 1880 op hetzelfde schip maar nu varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1882 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1883 t/m 1885 op het schroefstoomschip “`Olaf Kyrre” ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Pt.Glasgow, 400 ton, varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1886 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1889 op het schroefstoomschip “Olaf Kyrre” ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Pt. Glasgow, 400 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Bij Bergen gestoten en gezonken.
Overige bijzonderheden
Het ss. “Olaf Kyrre” stootte op 28 september 1889 op een rif in de Korsfjord bij Bergen en zonk. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Bergen naar Rotterdam.
Het ss “Olaf Kyrre” werd gebouwd in 1866 bij R.Hill & Co te Glasgow, mat 426 Brt en voer voor D.Burger & Zn te Rotterdam072.
gegevens kunnen slaan op één van de navolgende kapiteins Ouwehand met het initiaal D
Familiegegevens en opleiding
In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Ouwehand was met vlagnummer R54 in de periode 1879 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mag voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02 maart 1893 staat vermeld een: “Brief van de Weduwe D.Ouwehand, bedankende voor de eervolle vermelding in de dagbladen voor de gehouden kompasjournalen door wijlen haren echtgenoot. Aan de Weduwe is door de Heeren Secretarissen een rapport toegezonden.”023
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein D.Ouwehand met vlagnummer R54 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1880 van het ss. “Bergen” 380 ton n.m. varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam
- 1881 van het ss. “Olaf Kyrre” 426 ton varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam
- 1882 van het ss. “Ingerid” 587 ton varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam
- 1883 van het ss. “Othello” 478 ton varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam
Bouma025 vermeldt D.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:
* 1878 t/m 1880 op het schroefstoomschip “Olaf Kyrre” ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Port Glasgow, 400 ton o.m., 60 pk, varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam
* 1881 op het schroefstoomschip “Bergen”, gebouwd in 1873 te Newcastle, 325 ton o.m., 50 pk, varend voor D..Burger & Zn te Rotterdam;
* 1882 wederom op de “Olaf Kyrre”, varend voor dezelfde reederij;
* 1883 op het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 587 ton o.m., 80 pk, 560 ipk, varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1884 t/m 1885 op het schroefstoomschip “Othello”, ex Count d’Aspremont, gebouwd in 1874 te Nescastle, 518 ton o.m., 65 pk, varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1883 |
Kapitein: |
Ouwehand, D. |
Overige informatie: |
0 |
Datum vanaf: |
1884 |
Kapitein: |
Janzen, J. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
J.P.de Vries was van 1867-1873 gezagvoerder van het ijzeren stoomschip “Amicitia”, in 1856 gebouwd als Vivandière, 291 ton n.m., 70 pk., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam. Het schip werd in 1873 naar het buitenland verkocht025 en 052
Bouma025 vermeldt J.P.de Vries als gezagvoerder gedurende:
* 1867 t/m 1873 op het schroefstoomschip “Amicitia” ex Vivandière, gebouwd in 1856, bouwplaats niet genoemd, 291 ton o.m., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam. In 1873 verkocht naar het buitenland;
* 1874 op het schroefstoomschip “Bergen”, gebouwd in 1873 te Newcastle, 325 ton o.m., varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam;
* 1875 t/m 1880 op hetzelfde schip maar nu varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1882 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1883 t/m 1885 op het schroefstoomschip “`Olaf Kyrre” ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Pt.Glasgow, 400 ton, varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1886 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1889 op het schroefstoomschip “Olaf Kyrre” ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Pt. Glasgow, 400 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Bij Bergen gestoten en gezonken.
Overige bijzonderheden
Het ss. “Olaf Kyrre” stootte op 28 september 1889 op een rif in de Korsfjord bij Bergen en zonk. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Bergen naar Rotterdam.
Het ss “Olaf Kyrre” werd gebouwd in 1866 bij R.Hill & Co te Glasgow, mat 426 Brt en voer voor D.Burger & Zn te Rotterdam072.
Familiegegevens
Geert Hendrik werd geboren op 03.09.1859 te Wildervank als z.v. Jan Leffers (schipper) en Bettje Lubberts Pekelder.
Geert Hendrik (25) (stoomboot-stuurman) trouwde op 22-01-1885 te Winschoten met Janna Kuilman (27) (dienstmeid) – geb. 22.08.1857 te Bellingwolde – d.v. Derk Kuilman (arbeider) en Hindrikje Havinga.
Janna Kuilman overleed op 14.11.1915 te ’s-Gravenhage (58).
Geert Hendrik (58) (inspecteur v.d. scheepvaart) hertrouwde op 08.03.1918 te ‘s-Gravenhage met Neeltje Snel (46) – geb. 08.04.1864 te Schoonhoven – d.v. Cornelis Snel en Neeltje Verburg.
Geert Hendrik overleed op 08.01.1922 te ’s-Gravenhage (62).
Kinderen
- Jan Geert Hendrik – geb. 24.11.1886 te Rotterdam
- Dirk Johan – geb. 13-09-1888 te Rotterdam
- Johanna Hendrika Bettina – geb. 11.09.1895 te Rotterdam
De schepen van de kapitein
* 1886 – 1888 van het s.s. OLAF KYRRE
* 1889 – 1891 van het s.s. INGERID
* 1892 – 1898 van het s.s. OLAF KYRRE
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij D. Burger & Zoon te Rotterdam.
GEGEVENS VAN DE HEER S. PARMA.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.H.Leffers werd met vlagnummer 959 per 07 september 1911 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
959 1911-1914 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt G.H.Leffers als gezagvoerder gedurende:
* 1886 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Olaf Kyrre”, ex James Rankine, gebouwd in 1866 te Pt.Glasgow, 400 ton o.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1889 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1892 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Olaf Kyrre”, gebouwd in 1891 te Feyenoord, 840 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
L.Hoogerwerff 1869-1870 DOURO
1870-1874 ZEUS
1876-1876 KONING WILLEM III
1876-1879 AMELIA
1883-1883 CATHARINA
Bouma025 vermeldt L.Hoogerwerff als gezagvoerder gedurende:
* 1870 van de galjoot “Douro” ex Manus, ex Ernst, gebouwd in 1859 te Saterland, 60 ton o.m., varend voor van Hartwegen & den Breems te Vlaardingen;
* 1871 t/m 1874 van de 2/msch “Zeus” ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor van Harwegen & den Breems te Vlaardingen;
* 1875 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
* 1877 t/m 1879 van de 2/m sch. “Amelia” ex Koning Willem III, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 188 ton o.m., varend voor J.W.Muurling te Vlaardingen. Het schip is in 1879 op de kust van Mexico verongelukt;
* 1883 van het schroefstoomschip “Tollens”, gebouwd in 1880 te Slikkerveer, 450 ton n.m., varend voor Lels & van Dam te Rotterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Denemarken;
* 1885 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam;
* 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Brinio”, gebouwd in 1882 te Pt. Glasgow, 665 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Engeland;
* 1892 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
In september 2002 kreeg ik van mevr. Blokland-Visser uit Papendrecht een “Bewijs van Ontslag” van Daniël Hoogerwerff, opgesteld door de Waterschout van Rotterdam en gedateerd 16 oktober 1887. Hij had onder kapitein L.Hoogerwerff (zijn vader) een reis gemaakt als kajuitjongen naar de Oostzee en was op 07 juni 1887 vertrokken.
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Uitgegaan:
“Lissabon 2 Jan. Amelia, L.Hoogerwerff Az, Vlaardingen.”
Familiegegevens en opleiding
Hendrik Lever werd geboren 14 maart 1833 te Winschoten als zoon van de schipper Hendrik Hendriks Lever en Elsje Stevens ten Cate. Hendrik werd geboren met zijn tweelingzusje Engelina.
Hij trouwde op 13 december 1860 te Wildervank als zeeman met Grietje Koops, geboren 19 april1 1834 te Wildervank als dochter van de schipper Fredrik Harms Koops en Geertje Kornelis Holscher. Grietje overleed op 29 november 1910 te Rotterdam, weduwe van Hendrik Lever, 76 jaar.
Geen overlijdensakte gevonden van Hendrik Lever.
In BS-akten uit de provincie Groningen wordt Hendrik vermeld als “schipper” in 1861, 1863 en 1882 en als “stuurman” in 1865 en 1873.
Deze BS-gegevens op deze plek geplaatst vanwege het overlijden van Grietje Koops te Rotterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Lever was met vlagnummer R124 in de periode 1896 t/m 1897 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1897 voor het lidmaatschap heeft bedankt058.
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslag 1896 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H.Lever met vlagnummer R124 in de ledenlijst als gezagvoerder van het ss. “Ingerid”, 505 ton netto/706 ton bruto, varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt H.Lever als gezagvoerder gedurende:
* 1893 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1899 van het stalen schroefstoomschip “Olaf Kyrre”, gebouwd in 1891 te Feyenoord, 840 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam;
* 1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Noorwegen” D.Burger & Zn te Rotterdam.
In de monsterrollen uit de collectie van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt in een reeks van gevallen een Hindrik Hindriks Lever genoemd die rond 1833 is geboren. In alle gevallen heeft deze Hindrik Hindriks de rang van stuurman.
19 juni 1849, kof “Caharina”, schipper Geert Geerts Bakker, 26 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok Hendrik H.Lever, 16 jaar uit Wildervank, matroos en een lichtmatroos.
28 februari 1852, kof “Elsina Engelina”, schipper Hendrik Hendriks Lever, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok en de matroos Hindriks Hindriks Lever, geen leeftijd en woonplaats verrmeld.
19 januari 1854, galjoot “Elsina Engelina”, schipper Hindrik Hindriks Lever, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman en een kok Hindrik Hindriks Lever, geen leefijd en woonplaats verrmeld..
14 februari 1857, kof “Twee Broeders”, schipper Jan Remkes Prins, 50 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Hendrik Lever, 23 jaar uit Wildervank, 2 matrozen en een lichtmatroos.
09 februari 1861, koftjalk “Harmonie”, schipper Hendrik Hendriks Lever, 63 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Hendrik Lever, 27 jaar uit Wildervank en een kok.
18 februari 1865, schoenerkof “Harmonie” schipper Hendrik H.Lever, 67 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Hendrik H.Lever, 33 jaar uit Wildervank en een matroos.
20 januari 1866, galjoot “Harmonie”, schipper Hendrik H.Lever, 68 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Hendrik Lever Hz, 32 jaar uit Wildervank, en een matroos.
21 februari 1867, schoener “Moderatie”, schipper Jan Jns Scholten, 49 jaar uit Wildervank. Voorts 1ste stuurman Hendrik H.Lever, 33 jaar uit Wildervank, , 2de stuurman, kok en een lichtmatroos.
23 februari 1874, schoener “Zwaluw”, schipper Jan B.Brongers, 32 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Hendrik Lever Hz, en een kok.
23 februari 1880, schoenerbrik “Sincerite”, kapitein Jan Harms de Vries, 58 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Hendrik Lever, een kok.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geert Hindrik Bouman werd geboren te Groningen op 23 december 1863 als zoon van de schipper Hindrik Bouman en de modiste Roelfien Pot.
Hij trouwde op 21 februari 1889 te Groningen als schipper met Jenneke Mensinga, geboren te Groningen op 11 april 1863 als dochter van de timmerman Coenraad Mensinga en Jantien Haverkamp.
Geert overleed te Groningen op 16 december 1943, 79 jaar wonende te Haren. In een overlijdensadvertentie op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag wordt hij vermeld als oud-inspecteur voor de scheepvaart en Officier in de Orde van Oranje Nassau.
In huwelijksakten van een dochter, Groningen 1920, staat hij vermeld als inspecteur en van een zoon in 1924 te Groningen als “expert”.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.H.Bouman was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 27 in de periode 1890 t/m 1894.
G.Bouman was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer42 in de periode 1890 t/m 1893.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.H.Bouman als gezagvoerder gedurende:
-
1888 t/m 1890 van de brik “Nijenstein” ex Cornelia, ex Doesborgh, gebouwd in 1862 te Rotterdam, 304 ton o.m., varend voor S.Barends te Delfzijl. Het schip is in 1890 op de Gunfleet gestrand, afgebracht en wrak geraakt;
-
1891 t/m 1892 van de bark “Nijenstein” ex Confidenza, gebouwd in 1869 te Varazza bij D. Craviotto, 524 ton o.m., varend voor S.Barends te Delfzijl;
-
1899 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1882 te Dumbarton, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1900 verkocht aan Hjalmar Thesen te Kaapstad en voer voor de Stoomvaart Maatschappij “Noorwegen”.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1888-62, 16 juli 1888, brik “Nijenstein”, kapitein Geert H.Bouman, 24 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1888-89, 15 september 1888, brik “Nijenstein”, kapitein Geert Hendrik Bouman, 24 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Pieter Bekkering, 48 jaar uit Annerveenschekanaal, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1889-27, 17 maart 1889, brik “Nijenstein”, kapitein Geert Bouman, 25 jaar uit Groningen. Voorts de kapiteinsvrouw Janneke Mensinga, 25 jaar uit Groningen, stuurman Lambertus Veldman, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1889-74, 04 juli 1889, brik “Nijenstein”, kapitein Geert Bouman, 25 jaar uit Groningen. Voorts de kapiteinsvrouw Janneke Mensinga, 25 jaar uit Groningen, 1ste stuurman Lambertus Veldman, 26 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Geert van Dijk, 19 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1890-1, 20 januari 1890, brik “Nijenstein”. kapitein Geert Bouman, 26 jaar uit Groningen. Voorts de kapiteinsvrouw Jantje Mensinga, 26 jaar uit Groningen, stuurman Marten Borg, 26 jaar uit Delfzijl, timmerman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1891-108, 25 november 1891, brik “Nijenstein”, kapitein Geert Bouman, geen leeftijd vermeld uit Groningen. Voorts een bemanningslid zonder rangaanduiding;
Monsterrrol 1893-81, 16 september 1893, brik Nijenstein”, kapitein Geert Bouman, leeftijd niet vermeld uit Groningen. Voorts een bemanningslid zonder rangaanduiding;
Samenvatting gegevens monsterrollen
1 Aanduing als Geert, Geert H. en Geert Hendrik.
-
Er zijn in totaal 7 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum, alle afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrrollen zijn gedateerd van 1888-1893, alle met de brik “Nijenstein” en de kapitein Geert Bouman . Als zijn leeftijd in 1888 wordt .opgegeven 24 jaar.
4 Als zijn woonplaats is Groningen vermeld.
Het overzicht van de monsterrollen is:
5 * 1888-1893 kapitein op de brik “Nijenstein”. Maximaal 9 bemanningsleden Op 3 rollen uit 1889 en 1890 staat tevens zijn vrouw Janneke/Jantje Mensinga vermeld.
Overige bijzonderheden
Rotterdamsch Nieuwsblad 25 oktober 1900114
Het stoomschip INGERID is verkocht naar het buitenland.
Provinciale Groninger Courant 10 november 1900114
Rotterdam, 9 november. Fairplay deelt mede, dat het stoomschip INGERID van de Firma Burger & Zoon te Rotterdam, groot 693 BRT, gebouwd in 1882, door bemiddeling van de firma Lachlan & Co is verkocht voor GBP 10.000 aan de heer Hjalmar Thesen uit Kaapstad.
|