Inloggen
INGERID - ID 3039


Kroniekberichten

Datum 13 september 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Genua, 8 september. Het Nederlandse stoomschip INGERID, kapt. Ouwehand, van Bergen met stokvis, is gisterenochtend alhier aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 22 september 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Genua, 17 september. Het Nederlandse stoomschip INGERID, kapt. Ouwehand, is gisteren van hier naar Patras vertrokken om aldaar te laden tegen een vracht van Sh.30/- per ton naar Engeland, met 10 % extra naar het vasteland.

Afbeelding
Datum 18 december 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Genua, 12 december. In de laatste tijd is alhier o.a. bevracht het Nederlandse stoomschip INGERID van Carloforte met erts naar Antwerpen.

Afbeelding
Datum 14 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 13 mei. Het stoomschip INGERID heeft, hedenochtend uitgaande, tegen het havenhoofd van Maassluis gestoomd en daaraan grote schade toegebracht.

Afbeelding
Datum 02 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 30 augustus. Een der passagiers van het stoomschip OLAF KYRRE, is heden hier aangekomen en deelt omtrent de stranding van genoemd stoomschip het volgende mede. Vrijdagavond te 9 uur vertrokken wij van Bergen met 850 ton lading en 21 passagiers, waaronder 6 dames en 1 kind. Daar het fraai weder was, vertoefde men tot laat aan dek, terwijl de kapitein des nachts om 1 uur nog de ronde deed en alles in orde bevond. Hij begaf zich ter ruste, het commando van het schip in de handen latende van de loods. Reeds om half twee werd een hevige schok gevoeld, die de slapenden bijna uit de kooi slingerde en zo spoedig mogelijk voorzag men zich van de nodige kleren om aan dek te komen. Daar gekomen zag men dat het stoomschip met de kop op een hoge rots was gelopen, welke laatste tot op flinke hoogte boven het schip uitstak. De positie van het schip was zo, dat het voorste gedeelte een eindweegs tegen de rots opzat, terwijl het achterschip bijna het water raakte, zodat men zich nauwelijks aan dek staande kon houden. Een ogenblik heerste een geweldige paniek, die echter spoedig tot bedaren werd gebracht, door het kalm en beleidvol optreden van kapitein Leffers. Deze liet onmiddelijk twee boten uitzetten en van proviand voorzien, om vervolgens passagiers en bemanning er in te doen plaatsnemen, hetgeen in de grootste orde geschiede. Nadat men 2½ uur onder hevige stortregens had geroeid, werd het vlek (opm: gehucht) Muntshavn bereikt, waar men de gelegenheid had zich enigszins te herstellen van de doorgestane vermoeienissen. De boten werden toen nog een paar malen naar het schip teruggezonden om de bagage van de passagiers af te halen, welke in goede orde weder in hun bezit kwam. Na enige tijd te Muntshavn vertoefd te hebben, passeerde het Deense stoomschip FINMARKEN, naar Stavanger bestemd, dit werd aangeroepen en de meerderheid der passagiers daarop overgezet. Enkele bleven te Muntshavn de INGERID afwachten. De FINMARKEN bracht de schipbreukelingen naar Stavanger en van daar gingen zij op het Duitse stoomschip SIRIUS over, dat naar Hamburg bestemd was.

Afbeelding
Datum 29 mei 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant

Advertentie. Rotterdam - Bergen (Noorwegen) – Middernachtzon.
De Hollandse stoomschepen INGERID en OLAF KYRRE, met uitmuntende inrichting voor passagiers 1ste klasse, vertrekken van Rotterdam naar Bergen via Stavanger, in aansluiting met de stoomschepen naar de Noord Kaap, Hardanger- en Sognefjord en geheel westelijk Noorwegen, iedere donderdag avond 8 uur.
Passage enkele reis NLG 40. Retourbiljet, 3 maanden geldig, NLG 66. Voeding inbegrepen.
D. Burger & Zoon

Afbeelding
Datum 22 november 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 21 november. Het Nederlandse stoomschip INGERID van Bergen naar Rotterdam, ligt met defecte machine voorgaats, en zal door de WODAN worden binnengesleept.

Afbeelding
Datum 13 januari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 12 januari. Het Nederlandse stoomschip INGERID, van Bergen naar Rotterdam met gemengde lading, is bij de ingang van de haven van Egersund gestrand, doch zal vermoedelijk zonder schade met assistentie vlot komen.

Afbeelding
Datum 13 januari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 januari. Men is bezig de lading uit het achterruim van de INGERID te lossen. Een sleepboot is ter assistentie bij het stoomschip. Het waait stormachtig uit het zuidoosten doch de zee bij het stoomschip is kalm.

Afbeelding
Datum 14 januari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 januari. Het stoomschip INGERID is gisterenavond vlot gekomen na een deel der lading gelost te hebben. Het zal door duikers onderzocht worden en indien het onderzoek gunstig uitvalt, zal het te Egersund de lading innemen en de reis naar hier voortzetten.

Afbeelding
Datum 15 januari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 12 januari. Men is bezig de lading van het bij Stavanger gestrande Nederlandse stoomschip INGERID uit het achterruim te lossen. Een sleepboot is ter assistentie bij het stoomschip. Het waait stormachtig uit het Z.O, doch de zee bij het stoomschip is kalm.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1900
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Het stoomschip INGERID is verkocht naar het buitenland.

Afbeelding
Datum 10 november 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 9 november. Fairplay deelt mede, dat het stoomschip INGERID van de Firma Burger & Zoon te Rotterdam, groot 693 BRT, gebouwd in 1882, door bemiddeling van de firma Lachlan & Co is verkocht voor GBP 10.000 aan de heer Hjalmar Thesen uit Kaapstad.

Afbeelding
Datum 09 december 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Naar destijds door ons is medegedeeld, is in juni 1899 alhier onder de naam Stoomvaart-Maatschappij Noorwegen een naamloze vennootschap opgericht, met een aandelenkapitaal van 8 ton, voor het voortzetten van de reeds sedert 1858 onder de directie der firma D. Burger & Zoon gevoerde rederij. De algemene vergadering van aandeelhouders van deze Maatschappij, op 1 oktober jl. gehouden, heeft besloten tot het uitgeven van 100 aandelen van NLG 1.000,- (welke alle reeds geplaatst zijn, zodat van het kapitaal thans 5 ton geplaatst en volgestort is); en tevens tot het aangaan van een obligatielening van NLG 500.000,-, waarvan voorlopig slechts NLG 200.000,- uit te geven. Tot deze emissie wordt thans overgegaan.
De lening heeft hypothecair scheepsverband op de 3 stoomschepen der Maatschappij, ten name van het Algemeen Administratie- en Trustkantoor, alhier. Die 3 stoomschepen zijn; de OLAF KYRRE en de LERFOS, en een nieuw, nog in aanbouw zijnd stoomschip, groot ongeveer 1.000 ton, dat in de plaats komt van de INGERID, welke, omdat zij niet meer geheel aan de eisen des tijds voldeed, verkocht is. Als het nieuwe schip voltooid is, (juni 1901) zal de gehele vloot der Maatschappij een boekwaarde vertegenwoordigen van NLG 710.000,-, terwijl bij de overeenkomst met het bovengenoemde kantoor bepaald is, dat niet meer dan 60 procent van de boekwaarde der vloot aan obligaties mag worden uitgegeven.
De obligaties dragen 5 procent rente (januari/juli coupons) en zijn aflosbaar à pari uiterlijk in 25 jaren.
De koers van uitgifte voor de NLG 200.000,- is gesteld op 100 procent, met storting op een der werkdagen van 2-31 januari onder bijbetaling van de lopende rente van 2 januari af. Alhier zal de opneming in de officiële beursnotering worden aangevraagd.

Afbeelding