Inloggen
HUNZE IX - ID 2954


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1892-08-00 / 1915-11-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 7821 GRON 1912
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: E. Finch & Co. Ltd., Chepstow, Great Britain
Werfnummer: 149
Launch Date: 1892-08-00
Delivery Date: 1892-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Plenty & Son, Newbury, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Eng. additional info: 10½", 17" & 28" - 21". Ketel: 1 TV / E. Finch & Co. Ltd, Chepstow / 65 / 11.25 bar en een Donkey Ketel van 1891: 1 std.stl. / W.R. Wood & Co., Craley Heath / 9 / 5.6 bar / 6 bt.
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 297.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 195.40 Net tonnage
Deadweight: 465.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 46.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.75 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1900
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1900 Nieuwe ketel: 1 TV stl. / Boon, Molema & De Cock, Hoogezand 77 / 11.3 bar

Datum 00-00-1910
Type: Remeasurement
Omschrijving: in 1910 hermeten, sindsdien 284,03 ton bruto en 166,91 ton netto.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1892
Datum agenda: 1892-08-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: HUNZE IX
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gron. Rotterd. Stoomboot Mij, Dir.
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: ja, voorlopige
via consul te Newport1892-08-18, uitreiking zb64-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-00-00 HUNZE IX
Manager: Groninger-Rotterdammer Stoomboot Maatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Groninger-Rotterdammer Stoomboot Maatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCBV

Date/Name Ship 1915-12-00 SKUTEFJORD
Manager: A. Salomonsen, Kopervik, Norway
Eigenaar: A. Salomonsen, Kopervik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kopervik / Norway

Date/Name Ship 1916-00-00 SKUTEFJORD
Manager: Halvard N. Pedersen, Stavanger, Norway
Eigenaar: A/S. Skutefjord, Stavanger, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavanger / Norway

Date/Name Ship 1918-03-00 SKUTEFJORD
Manager: H. Waalman, Tønsberg, Norway
Eigenaar: Skibs A/S. Burma, Tønsberg, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Tønsberg / Norway

Date/Name Ship 1919-00-00 DAFNI
Manager: Pandeli Bros., Piraeus, Greece
Eigenaar: Pandeli Bros., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: HWLP

Date/Name Ship 1930-00-00 ELENI
Manager: Ant. D. Konstantinides, Piraeus, Greece
Eigenaar: Ant. D. Konstantinides, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SZIZ

Date/Name Ship 1938-00-00 HELLINIKO CHORIO
Manager: Th.T. Papadimitriou, Piraeus, Greece
Eigenaar: Th.T. Papadimitriou, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SZIZ

Ship Events Data

1891-10-00: Onderstaand informatie uit de Schepenlijst Hunzeboten, opsteller R.K. Mast.
1891 Opdracht verstrekt door John Pile, te Londen aan de werf E. Finch & Co te Chepstow voor de bouw van een stoomkustvaartuig, te noemen AMARA. Twl 19 september 1891. Schip is later om onbekende reden niet afgenomen en lag tot augustus 1892 onverkocht bij de werf.
11/08/1892 AH / GRSM. In aansluiting aan het bericht in ons Ochtendblad no. 19850, omtrent de oprichting van een nieuwe Nederlandse stoomvaartlijn van Groningen op Bremen en Hamburg, kunnen wij thans melden, dat door bovengenoemde maatschappij in Engeland een stoomboot is aangekocht, die binnenkort in de vaart zal komen onder de naam van HUNZE IX.
12/08/1892 NvhN / Vanwege de Rotterdamsche Stoombootmaatschappij zal in’t laatst dezer maand een geregelde dienst worden geopend tussen Groningen en Bremen en Hamburg, met een boot, die in Engeland is gekocht en HUNZE IX zal heten.
1892 Volgens het archief van de machinebouwer was het schip tijdens de bouw door de GRSM aangekocht. Voor deze aankoop zou het schip de naam AMARA krijgen (bron: SMHD).
1892 De HUNZE IX wordt voor NLG 6.400 (€ 78.000) in Engeland aangekocht (bron: dr. J.M. Fuchs, De beurt is aan, pag 51).
25/08/1892 HNvdD / Delfzijl, aangekomen 24 aug., ss HUNZE IX.
02/09/1892 LC / De stoombootdienst Groningen – Hamburg v.v., is wegens het heersen der cholera te Hamburg voorlopig gestaakt.
sept - nov 1892 HUNZE IX in de trampvaart tussen Ipswich, Grimsby, Newcastle enerzijds en Delfzijl anderzijds. Na medio november wordt de dienst van Groningen op Hamburg en Bremen voorzichtig opgepakt.
06/01/1893 PGC / Delfzijl, 3 januari. Het stoomschip HUNZE IX, kapt. Reitsema, van Bremen, heeft gisteren tevergeefs getracht naar Groningen op te varen. De lading zal thans van hier per spoor derwaarts worden vervoerd.
01/02/1893 NvhN / De scheepvaart op onze stad is langs het Winschoterdiep sinds gisteren weer heropend. Schippers uit Hoogezand, Sappemeer, Zuidbroek en Foxhol bereikten gisteren en heden met hun schepen weer de stad. Het Groot-Scheepvaartkanaal (opm: Eemskanaal) en Damsterdiep zijn nog niet bevaarbaar. Naar wij vernemen moet de HUNZE IX die te Delfzijl ligt, plan maken om zich een weg door het ijs te breken.
21/03/1894 NvhN / Rotterdam, 21 maart. Volgens de Weser Zeitung is eergisteren op het te Hamburg liggende Nederlandse stoomschip HUNZE IX een buis van de stoomketel gesprongen en zou de kapitein daarbij omgekomen zijn (opm: zie volgend bericht).
23/03/1894 NRC / Rotterdam, 22 maart. Het stoomschip HUNZE IX, varende van Groningen op Hamburg, lag in de nacht van zaterdag op zondag aldaar gereed om de volgende ochtend naar Groningen te vertrekken. Tegen 3 uur zouden nog enige goederen geladen worden. Kapt. D. Reitsema deelde het volk mede, dat hij nog een half uurtje naar de kooi ging, waarna men begon de goederen te laden. Te dien einde werd de stoomlier in beweging gesteld. Ten gevolge van de grote hitte sprongen enige buizen, die door de kajuit liepen en onder diens kooi, waardoor in een ogenblik de kleine ruimte vol stoom kwam. De ongelukkige kapitein, bijna blind door de stoom, kon de deur niet open krijgen, zodat het geruime tijd duurde, voor hij naar buiten was gebracht. Onder een vreselijk lijden is de heer Reitsema zondagavond overleden.
23/03/1894 NvhN / Overlijdensadvertentie. Heden overleed te Hamburg op het alleronverwachtst, door een noodlottig toeval, tot diepe droefheid van ons en zijn hoogbejaarde moeder, onze geliefde broeder DOUWE REITSEMA, in de ouderdom van bijna 41 jaar, kapitein op de stoomboot HUNZE IX, geliefde echtgenoot van W. Wiersema, nalatende 5 kinderen, te jong om het groot verlies te beseffen.
22/04/1895 PGC / Brake, 18 april. De tjalk ELISE, schipper Rozenboom, hier voor anker liggende en met 40 ton gerst naar Papenburg bestemd, is gisteravond door de van Bremen komende Nederlandse stoomboot HUNZE IX aangevaren en dientengevolge gezonken. De bemanning werd gered.
02/05/1895 PGC / Brake, 27 april. Door het Seeamt te Brake werd heden behandeld de aanvaring tussen het Nederlandse stoomschip HUNZE IX met de tjalk ELIZE, die langszij van een ten anker liggend vaartuig lag en door de aanvaring is gezonken. Het Seeamt was van mening dat de schuld aan de HUNZE IX, die onder loodscommando voer, was toe te schrijven, doch tevens werd opgemerkt dat de tjalk, die buiten het vaarwater lag, geen ankerlicht vertoonde.
12/12/1895 HNvdD / Grote blijdschap heerste gistermiddag te Delfzijl, toen door de kapitein der HUNZE (IX) uit Hamburg geseind werd, dat hij de loodskotter EEMS No. 1 op zijn reis gezien had. Een talrijke menigte verdrong zich aan de haven en begroette de opvarenden, die enige uren later de haven binnenzeilden, met luid gejuich. Alles was wel aan boord.
29/12/1895 NvhN / De stoomboot HUNZE (IX), varende van Groningen op Hamburg en Bremen en woensdag (opm: 24 dec 1895) van hier langs het Eemskanaal vertrokken, is door de storm tegen Brug 15 aangekomen en heeft enige palen van de brugfundering gebroken. De boot is hier weer in het Dok gekomen. Het schip HARMONIE dat van Groningen kwam heeft de brug ook beschadigd en moest daar blijven liggen.
03/01/1896 NRC / Delfzijl, 31 december 1895. Het stoomschip HUNZE IX is ten gevolge van ijsgang alhier in aanvaring geweest en heeft daardoor schade bekomen. Het zal naar Groningen worden gesleept om te repareren.
13/01/1897 RN / IJsberichten. Delfzijl, 11 jan. Het stoomschip HUNZE IX, 8 dezer hier van Hamburg aangekomen, ligt nog in het Eemskanaal, daar de vaart naar Groningen wegens de strenge vorst gesloten is. Ook de rivier de Eems is vol drijfijs, zodat zeilschepen niet meer kunnen passeren en ook het varen met stoomschepen met veel risico verbonden is.
23/02/1897 AH / IJsberichten. Delfzijl, 21 februari. Zaterdag is van Groningen zeilende door het Eemskanaal hier aangekomen de Nederlandse tjalk VOORWAARTS, kapt. Van der Veen, bestemd voor Flensburg en heden het ss HUNZE IX. Hieruit blijkt dat de binnenvaart voor stoom- als zeilschepen weer heropend is.
08/03/1898 LC / Met het stoomschip HUNZE IX, kapitein J. Stutvoet, is eergisteren avond te Groningen gearriveerd een 18-jarig jongmens, Carl Wolf, geboren te Bern (Zwits.) De jonge man, kleermaker van beroep, zoals hij beweert, is vrijdag avond tussen Bremerhaven en Eversand opgepikt door kapitein Stutvoet, die hem, verkleumd en doornat, in een voor driekwart met water gevulde roeiboot vond. Na aan boord verzorgd te zijn, kon hij spoedig zijn wedervaren meedelen. Zo vertelde hij, dat hij zich te Bremerhaven aan de oever der Wezer te slapen had gelegd in een roeiboot, die, hoe wist hij niet, los geraakt en in zee gedreven was. Toen hij wakker werd, was hij in volle zee, waar hij door kapitein Stutvoet opgepikt en naar Groningen meegenomen werd. Te Groningen werd hij overgeleverd aan de politie, die hem logies bezorgde en hem gisteren morgen in de gelegenheid stelde, de Duitse grens te bereiken.
27/03/1898 NRC / Delfzijl, 26 maart. Te Eemshorn is gestrand de Duitse bark EMANUEL, kapt. Muhlman, van Papenburg naar Danzig. Het volk is met het stoomschip HUNZE IX hier aangebracht. (opm: vergelijk schrijfwijze naam van de kapitein, van het schip en van het scheepstype met PGC 280398)
28/03/1898 PGC / Delfzijl, 28 maart. Zaterdagmiddag zijn alhier aangebracht door de kapitein van de stoomboot HUNZE IX de geredde schepelingen van het Duitse brikschip EMMANUEL, kapitein Meulman, dat van Emden met cokes bestemd was naar de Oostzee en in de Ooster-Eems (Eemshorn) is gestrand en wrak geworden. De equipage bestond uit 7 personen, die reeds 24 uren in de mast een toevlucht hadden gezocht voor het woedend element. Een woord van lof voor de kapitein Stutvoet en verdere bemanning van de stoomboot HUNZE IX. De stoomsleepboot WODAN, kapitein Homan, is gisteren van hier naar de strandingsplaats vertrokken en heeft een gedeelte van de inventaris, nog op het dek aanwezig, bestaande o.a. in zes koperen lantaarns en enig nieuw touwwerk, hier aangebracht. De EMMANUEL was reeds ten dele van de verschansing ontdaan en geheel als wrak te beschouwen. De sleepboot ALBERT, kwam hier met de geborgen tuigage en zeilen van het gestrande schip EMMANUEL, kapitein Meulman, aan. (opm: de juiste naam van de brik was IMMANUEL; de naam van de kapitein was Carl C. Müllmann en het schip was eigendom van Schulte & Bruns in Papenburg)
29/03/1898 Delfzijl, 29 maart. Omtrent het gisteren door ons opgenomen bericht uit Delfzijl betreffende de redding van de bemanning van de gestrande brik EMMANUEL (opm: IMMANUEL) wordt ons nog het volgende medegedeeld: Zaterdagmorgen (opm: 26 maart) te 09.30 uur kreeg men op de HUNZE IX bij het binnenstomen der Eems het wrak van de brik in ‘t gezicht. Hij lag geheel onder water. Een driemast schoener, die in de nabijheid vertoefde, zette de noodvlag op. Bij het praaien werd van daar bericht, dat de gehele bemanning van de brik nog aan boord was en in het want vertoefde, waar ze reeds 36 uren had gezeten. Er woei een harde oost-noordooster storm, de zee stond zeer hoog, onder hevige sneeuw- en hagelbuien. Dit bemoeilijkte de redding zeer. De kleine jol met 3 personen bemand deed twee vergeefse pogingen tot redding. Eindelijk te half één ankerde de stoomboot in de nabijheid van het wrak, waarop de jol opnieuw in zee werd gelaten, bemand met de stuurman A.B. Schaap en de matrozen H. Harmenson en Thomas van Dijk, die met veel moeite het wrak naderden en een lijn aan de schipbreukelingen wisten toe te werpen. Vier man van de equipage werden met deze tocht gered, waarop de jol terugkeerde om te trachten de andere drie personen te redden, wat eindelijk met veel moeite gelukte. Dit waren de kapitein, de stuurman en de bootsman. Met de redding ging ruim 3 uren heen. De geredden waren totaal uitgeput en verkleumd. Indien hun toestand nog enige uren had geduurd, waren ze bepaald verloren geweest. Ere aan de moedige redders, die niet schroomden bij dit vreselijke weder hun leven te wagen.
17/11/1898 Am 17. November 1898 kolliedierte die Tjalk ETTJE um 6 Uhr abends auf der Weser bei der Kirche von Moorlose mit dem zweimästigen Kahn MARIE LUCIE von Bremen und dem holländischen Schraubendampfer HUNZE IX, wurde leicht beschädigt und repariert. Die Ladung Stückgüter, die sie in Bremen für Norderney geladen hatte, blieb unversehrt. Das Seeamt zu Brake befand in seiner Suitzung vom 21. Oktober 1899, daß der Zusammenstoßvom Fehlen eines vorschriftsmäßigen Heklichts auf der ETTJE zuzuschreiben sei (Bron: Und fuhren weit übers Meer......Band III, pagina 175).
22/11/1898 NRC / Bremen, 19 november. Het stoomschip HUNZE IX is gisteren bij Vegesack in aanvaring geraakt met het tjalkschip ETTJE en een met ijzer beladen vaartuig. Laatstgemeld is daardoor gezonken, terwijl de ETTJE enige schade beliep. De HUNZE IX bekwam geen averij en zette de reis naar Bremen voort.
10/03/1899 PGC / Hamburg, 8 maart. Het afvarend stoomschip HUNZE IX, kapitein Stutvoet, is gisteren namiddag (opm: nabij het Zoll Kanal) in aanvaring geweest met de te Altona thuisbehorende sleepboot J. HARMS, die daardoor schade aan bakboordszijde bekwam. De HUNZE IX bekwam enige onbeduidende averij aan de steven.
10/03/1899 NRC / Londen, 9 maart. Het Nederlandse stoomschip HUNZE IX, van Hamburg naar Groningen, en de Engelse schoener EDWARD WINDUS, van Port Madoc naar Harburg, zijn te Cuxhaven met elkander in aanvaring geweest. Eerstgenoemd schip leed geen schade. De schoener heeft de boegspriet en de kluiverboom verloren en zal naar Harburg worden gesleept.
25/10/1899 PGC / Brake, 21 oktober. Het Seeamt behandelde heden de zaak der aanvaring van het Nederlandse s.s. HUNZE IX met de tjalk ETTJE en de kaan MARIE LUCIE, welke op 27 november 1898 plaatsvond op de Weser. De schuld van de aanvaring werd gelegd bij de schipper van de ETTJE. De HUNZE IX werd geheel vrijgesproken.
23/08/1900 DE / Delfzijl: Het ss HUNZE IX is hier hedenmiddag van Groningen aangekomen en voor de kolentip afgemeerd om aldaar van een nieuwe ketel te worden voorzien. De nieuwe ketel weegt plm 18.000 kilo en is gemaakt bij de fa. Boon, Molema & De Cock te Hoogezand. De directie van de Staatsspoorweg Mij. heeft gunstig beschikt om voor het uithijsen van de oude en het inbrengen van de nieuwe de los- en laadkraan te gebruiken.
09/09/1900 DE / Voor de eigenaars is het misschien niet ondienstig te weten, dat hedenmorgen door de bemanning van de HUNZE IX nabij Borkum zijn opgevist zes zware balken, gemerkt A.B. Deze voor de scheepvaart gevaarlijke voorwerpen zijn alhier bij de heer burgemeester-strandvonder afgegeven.
19/02/1901 PGC / Hamburg, 16 februari. Het stoomschip HUNZE IX, van Groningen, was reeds twee dagen op de rivier bezig naar Hamburg op te komen en verloor bij Nienstedten (opm: ter hoogte van Blankenese) in het ijs de schroef. Het werd door de sleepboot HECTOR op sleeptouw genomen en naar Hamburg opgesleept.
14/03/1901 NRC / Rotterdam, 13 maart. Volgens telegram van Lloyd’s uit Hamburg is het Nederlandse stoomschip HUNZE IX, van daar uitgaande, te Brokdorf aan de grond gevaren.
03/05/1901 NvhN / Gisteravond, tegen 12 uur, had R. de V., wonende in de Moeskersgang, het ongeluk van de HUNZE IX, waarop hij werkzaam was, in het water te geraken. Hij werd door een agent van Politie en enige burgers gered.
27/08/1901 NvhN / De stoomboot HUNZE I van Groningen naar Hamburg is hier lek aangekomen en wel zodanig dat van de reis moest worden afgezien. Deze beurt was nodig tengevolge van het repareren van de HUNZE IX. Daar het vaartuig pas van de werf is gekomen, is de lekkage vermoedelijk te wijten aan niet goed sluitende klinkbouten. De HUNZE IX had tot heden een vaste vaart tussen Groningen, Hamburg en Bremen.; in ’t vervolg zal deze alleen varen op Hamburg, terwijl de HUNZE I dan een vaste beurt krijgt op Bremen. Met de HUNZE VIII op Emden hebben wij dus in ’t vervolg drie stoomschepen van Groningen op Duitse havens in de vaart, alles behorende tot de GRSM.
29/08/1901 NRC / Delfzijl, 26 augustus. Het stoomschip HUNZE IX, van Groningen naar Hamburg, is in het Eemskanaal lek geworden. Van de lading wordt in een lichter gelost.
30/12/1901 PGC / Hamburg, 27 december. Het stoomschip HUNZE IX, hier aangekomen van Groningen, is bij het 3de vuurschip voor Cuxhaven in aanvaring geweest met de sleepboot FAIRPLAY I en bekwam daardoor schade aan enige platen aan bakboordzijde. Van de FAIRPLAY I werd de voorsteven gebroken.
15/02/1902 NvhN / Delfzijl, 14 februari. Het ss HUNZE IX is heden van hier naar Groningen vertrokken; het ss HUNZE VI gaat vooraan om dienst te doen als ijsbreker.
26/06/1904 NvhN / Delfzijl, 25 juni. Het ss HUNZE IX, komende van Hamburg, wordt hier hedennamiddag verwacht. Wegens reparatie aan de grote sluis kan de boot niet naar Groningen. De ss HUNZE I en de lichter HUNZE XIV zullen de goederen hier overnemen en naar Groningen vervoeren. Deze kleine soort schepen worden door Fivelingosluis geschut en varen langs het Damsterdiep en de Groeve weer in het Eemskanaal.
11/10/1904 PGC / Delfzijl, 9 oktober. Het heden van Hamburg alhier aangekomen stoomschip HUNZE IX, dat vroeger steeds Bremen aanliep, zal in den vervolge laatstgenoemde plaats niet meer aandoen.
02/12/1904 PGC / Delfzijl, 30 november. Het stoomschip HUNZE IX, van Hamburg alhier gearriveerd, verloor bij Cuxhaven een anker en 30 vaam ketting.
09/01/1905 PGC / Groningen, 8 januari. De kaptein van het s.s. HUNZE IX rapporteert dat het Borkumer vuurschip is weggeslagen en nergens te zien is.
11/02/1905 PGC / Het gisteren teruggekomen ss HUNZE IX had een defecte schroef, waardoor de reis niet kon worden voortgezet. Het schip is hier aan de kade gemeerd en het achterruim ontlost, zodat op deze wijze het defect kon worden hersteld. Men denkt vanavond met de zaak klaar te zijn.
11/12/1906 NvhN / Delfzijl, 10 december. Het slechte weer van heden heeft zich op zee ook laten voelen. De te Groningen thuisbehorende gaffelschoener VRIENDSCHAP, kapt. K. Beck, welke van hier vrijdag l.l. vertrok met bestemming naar Boulogne, keerde gisteren weer uit zee terug met verbrijzeld stuurrad, veroorzaakt door een stortzee. Ook de kapitein van de HUNZE IX rapporteert zeer slecht weer uit het NNW te hebben ondervonden, waardoor het bezaanzeil verloren ging.
06/02/1907 NvhN / Uitgebreid verslag over de ijssituatie in de Groninger kanalen. ….De HUNZE-boten liggen op ’t ogenblik nog stil, maar de HUNZE IX zal morgen vermoedelijk naar Hamburg vertrekken langs het Eemskanaal. De SPECULANT zal de weg naar de Noorderhaven vrij maken….
21/07/1907 NRC / Londen, 20 juli. Volgens een uit Hamburg ontvangen telegram is het naar Groningen bestemde Nederlandse stoomschip HUNZE IX op de Beneden-Elve in aanvaring geweest en dientengevolgde met ingedrukte platen teruggekeerd. Een expertise zal gehouden worden.
23/07/1907 Hamburg, 20 juli. Het gisterenavond van hier naar Wiborg vertrokken Duitse stoomschip SUOMI is nabij Brunsbüttel met het naar Groningen bestemde Nederlandse stoomschip HUNZE IX in aanvaring geweest. De SUOMI heeft schade aan de boegplaten, terwijl de voorsteven geheel verbogen is. Van de HUNZE IX zijn verscheidene hekplaten doorstoten. Beide stoomschepen zijn naar hier teruggekeerd om onderzocht en gerepareerd te worden.
24/07/1907 NRC / Hamburg, 22 juli. De HUNZE IX is voor onderzoek en reparatiën in het dok opgenomen.
28/07/1907 NRC / Hamburg, 26 juli. Een expertise over het stoomschip HUNZE IX is gehouden. Vier hekplaten moeten worden vernieuwd.
30/07/1907 NRC / Hamburg, 27 juli. De reparatiën aan het stoomschip HUNZE IX zijn gereed. Na weder belading is dit stoomschip weder naar Groningen vertrokken.
13/08/1907 NvhN / Delfzijl, 12 aug. Zaterdagmiddag vond de HUNZE IX, kapitein H. Woudsma, op de reis van Hamburg naar hier, nabij Norderney een scheepsboot, onbeheerd ronddrijvende. De boot die gemerkt is H.F. no 46 en aan de voor- en achtersteven enigszins beschadigd is, werd alhier onder het beheer van de heer burgemeester, strandvonder, gesteld.
23/02/1909 NvhN / Delfzijl, 21 februari. De kapitein van het ss HUNZE IX hetwelk op de Elbe acht dagen door het ijs werd opgehouden en gisteren alhier is binnengekomen , rapporteert nog zeer veel hinder van ijs te hebben gehad. Op sommige plaatsen is de toestand zodanig dat het aan de grote ijsbreker en de sleepboten met moeite gelukt is door te breken….Men schat een periode van 4 weken nodig te hebben voordat de Elbe weer ijsvrij is….
18/03/1909 NRC / Londen, 17 maart. Het van Groningen te Hamburg aangekomen Nederlandse stoomschip HUNZE IX heeft door het ijs schade belopen. Om te repareren is het in het droogdok geplaatst.
19/03/1909 NRC / Hamburg, 17 maart. Na onderzoek moeten er van het stoomschip HUNZE IX vier boegplaten vernieuwd worden. De reparatie zal drie dagen in beslag nemen.
28/10/1910 NvhN / Delfzijl, 27 okt. Door de dikke mist kon de HUNZE IX pas hedenmorgen vertrekken. Het is nog zeer dik en er liggen nog een groot aantal schepen te wachten.
20/02/1911 Gisteren liep hier het gerucht, dat de HUNZE IX door de hevige storm op de Oost-Friese wadden zou zijn verongelukt. Gelukkig blijkt het niet waar te zijn. Het vaartuig ligt goed en wel te Cuxhaven.
24/02/1911 NNO / Groningen, 24 februari. Kapt. Woudsma van de HUNZE IX, gisteren van Hamburg te Delfzijl binnengekomen, rapporteert zeer slecht weer op zee te hebben gehad. Hoewel vier dagen over de gewone tijd arriverende, had de kapitein nochtans niet gedacht binnen te komen. Volgens zijn mededeling zitten op de Elbe drie grote zeilschepen, waarvan één een viermastschip, geladen met salpeter, aan de grond. Ze zitten zo hoog op het strand geslagen, dat het aan talrijke aanwezige sleepboten niet gelukken zal ze af te brengen.
19/07/1911 NvhN / Advertentie vervallen afvaarten van de HUNZE IX wegens reparatie; 21 juli Hamburg- Groningen, en 25 juli Groningen-Hamburg.
24/04/1912 NvhN / De Gem. Keuringsdienst heeft gisteren in beslag genomen 150 kisten gedroogde pruimen, die door de HUNZE IX van Hamburg hier waren aangevoerd. Een nader onderzoek zal naar deze producten worden ingesteld.
05/10/1912 Ingeschreven in het Kadaster te Groningen in RSV dl 34 nr 7821 de verklaring van de scheepsmeter te Hoogezand dd 8 oktober 1912 het nevenvermeld schip (de HUNZE IX) is gebrand met het merk 7821 Gron 1912.
04/11/1912 Ingeschreven in het Kadaster te Groningen in RSV dl 35 nr 8296 de navolgende verklaring van de directeur der GRSM te Groningen: Ik, ondergetekende Derk van Houten, directeur-bestuurder der NV GRSM gevestigd te Groningen, verklaar dat het schroefstoomschip genaamd HUNZE IX hebbende een dek en 2 masten, gemeten op bruto 804.66 m³ of 284.03 ton van 2,83 m³ en netto 472.83 m³ of 166,91 ton van 2,83 m³ en gevoerd wordende door schipper Henderikus Woudsma te Groningen, aan bedoelde NV toebehoort en dat de bestuurder is Nederlander in Nederland woonachtig, dat het bestuur over hetgee tot onderhoud van het schip, de uitrusting en het victualieërenof bevrachten vereischt wordt in Nederland wordt gevoerd en dat genoemd schip niet op voet van oorlog is uitgerust, noch door mijn toedoen of gedogen in strijd met de onzijdigheid van de Staat op voet van oorlog uitgerust zal worden.
27/02/1913 NvhN / Delfzijl, 27 februari. Het ss ZEESTER, kapt. J.L. de Groot, dat de laatste tijd in geregelde dienst voor de HUNZE-mij van Groningen op Hamburg voer, is thans vertrokken naar Kampen en zal vandaar in wekelijkse dienst op Hull varen.
26/01/1914 NvhN / Advertentie over vervallen afvaarten HUNZE IX t.g.v. ijsgang. Afvaart Groningen-Hamburg van 27 jan. vervalt. Eerstvolgende afvaarten op 3 en 6 februari a.s.
07/08/1914 De Eemsbode / De HUNZE IX is woensdagavond hier van Hamburg gearriveerd. De reis, die anders wordt afgelegd in 22 uur, heeft deze keer vier dagen geduurd. Eerst moesten alle voedingsmiddelen te Hamburg worden gelost en toen begon het gesukkel. Ieder ogenblik moest worden geankerd en teruggestoomd. Voor Cuxhaven, aldus vertelde ons de kapitein van de HUNZE IX, lagen mijnen. Daar moest het schip een speciale loods aan boord hebben; de Hamburgse loods mocht het traject niet bevaren. Op tijden, dat de smalle doorvaart tussen de mijnen, voor de vaart geopend is, worden boten bij de mijnen gelegd. Het varen is dan dus betrekkelijk veilig. De HUNZE IX kreeg de speciale loods aan boord en kwam behouden aan het eind van dit traject. De loods werd direct weer afgehaald om andere schepen op te halen. Een Engels petroleumschip, dat een 500 m achter de HUNZE voer, wachtte niet op de loods en is toen op een mijn gelopen. De kapitein der HUNZE vermoedde dat de Hamburger loods, bemerkende dat hij tussen de mijnen op een voor hem verboden traject was, de kluts is kwijt geraakt en heeft gestopt. Nu is een schip, dat niet vaart, niet te regeren, tenminste niet bedoeld petroleumschip van zo’n 15.000 ton. Het schip is toen vermoedelijk afgedreven en zo op de mijn gekomen. De bemanning van de HUNZE hoorde verschillende knallen, en direct zag het ’t achterschip naar beneden gaan. Wat er van de bemanning is geworden is onbekend. Na nog verschillende keren te zijn aangehouden door torpedoboten, bereikte de HUNZE IX eindelijk Delfzijl.
16/02/1915 NvhN / De HUNZE IX van de GRSM, die voor de oorlog een geregelde vrachtdienst tussen Groningen en Hamburg onderhield, doch sinds het uitbreken van de krijg stilletjes in de Oosterhaven ligt, heeft lading gekregen voor Engeland en vertrekt eerstdaags daarheen. Met het oog op het oorlogsgevaar worden bak en bruggedek in de nationale kleuren geschilderd: daartussen komt met grote letters te staan: HUNZE IX, terwijl op het achterschip wordt geschilderd: HOLLAND.
19/02/1915 NvhN / De HUNZE IX, die naar Engeland zou gaan ligt thans keurig netjes geschilderd in de Oosterhaven. De Nederlandse driekleur is aan schoorsteen, luchtkokers boeg en middenschip aangebracht, terwijl de nationaliteit voldoende wordt aangegeven door het woord HOLLAND, op zij en achter op het schip geschilderd. De scheepjes met ijzererts, dat door de HUNZE IX naar Engeland zou worden gebracht, liggen in de haven, de bemanning is aan boord en de reis langs de gevaarlijke route zou kunnen worden aangevangen als…..de commissaris van politie de bemanning maar had willen monsteren en de bemanning de reis wilde meemaken. We vernamen echter, dat de commissaris de bemanning van de HUNZE IX die gecharterd was, voor Engelse rekening, niet wilde monsteren, daar Engeland een oorlogvoerende mogendheid is, en dat de bemanning ook niet ‘happig’ was op deze zeereis. De reis naar Engeland gaat dus niet door.
24/03/1915 NvhN / De HUNZE IX is heden van hier naar Amsterdam vertrokken met de bedoeling daar vracht te zoeken, vermoedelijk naar het buitenland.
06/04/1915 NvhN / Uit Delfzijl meldt men ons: Wegens gerezen moeilijkheden bij de uitklaring of anderszins kon het ss HUNZE IX de bestemming Amsterdam niet volgen. Het vertrok weer naar Groningen.
22/09/1915 NvhN / Zeetijdingen. Naar de NRC verneemt is het ss HUNZE IX der GRSM naar Noorwegen verkocht.
25/09/1915 NvhN / De directie van de GRSM deelt ons mee, dat van een definitieve verkoop van de HUNZE IX naar Noorwegen nog geen sprake is. Wel wordt er sinds lang over onderhandeld.
04/10/1915 NvhN / Delfzijl, 2-4 okt. Vertr. ss HUNZE IX n Rotterdam
05/10/1915 NvhN / Het ss HUNZE IX, hetwelk gisteren van hier vertrok met bestemming naar Rotterdam, ligt ten anker in de bocht van Watum. Het wachten is op een Duitse loods.
06/10/1915 RN / Het te Groningen thuisbehorende stoomschip HUNZE IX, kapitein H. Woudsma, voorheen in geregelde vaart van Groningen naar Hamburg v.v., vertrok heden naar Rotterdam om vandaar in de vaart te gaan op Groot-Brittannië.
06/10/1915 NvhN / Delfzijl, 6 okt. Het ss HUNZE IX, hetwelk ankerde nabij de Bocht van Watum, omreden er direct geen Duitse loods beschikbaar was, is thans vertrokken.
09/10/1915 NvhN / Maassluis, 9 okt. Vertr. ss HUNZE IX n Londen.
11/10/1915 NvhN / Men zal zich herinneren, dat de HUNZE IX onlangs van hier naar Rotterdam vertrokken, op de Eems in de Bocht van Watum door een Duits oorlogsvaartuig is aangehouden. Naar wij vernemen heeft de kapitein alle zeekaarten van het Engels Kanaal en de Oostkust van Engeland, welke hij aan boord had, moeten afgeven. Het had weinig gescheeld of het schip was opgebracht, daar de Duitsers het verdacht vonden, dat voor een reis naar Rotterdam Engelse zeekaarten aan boord waren en bovendien het schip ongeladen was. De Duitsers vermoedden, dat het schip naar Engeland zou worden verkocht, wat huns inziens een reden kon zijn om het in beslag te nemen. Tenslotte hebben zij zich met de kaarten vergenoegd. Deze kaarten hebben zij later weer aan de directie der HUNZE-mij alhier toegezonden.
12/10/1915 NvhN / Londen, 10 okt. Aang. ss HUNZE IX v Rotterdam.
14/10/1915 RN / Het Ned. ss HUNZE IX is verkocht aan de fa. A. Salomonson te Kopervik.
21/10/1915 NvhN / Maassluis, 20 okt. Vertr. ss HUNZE IX n Grimsby.
25/10/1915 NvhN / Grimsby, 21 okt. Aang. ss HUNZE IX v Rotterdam.
03/11/1915 Blijkens verklaring overgeschreven de 3 november 1915 in RSV dl 35 nr 8296 is nevenvermeld schip (de HUNZE IX) aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve voor zoveel nodig hier uitgeboekt.
15/11/1915 RN / Het naar Noorwegen verkochte ss HUNZE IX is verdoopt in SKUTEFJORD.
17/11/1915 De Telegraaf / Maassluis, 16 nov. Aang. ss SKUTEFJORD (ex HUNZE IX), v Grimsby.
1916 Schip wordt ondergebracht in de A/S SKUTEFJORD, Stavanger (N); manager is Halvard N. Pedersen, Stavanger (N).
00/03/1918 Schip wordt ondergebracht in Skibs A/S BURMA, Tønsberg (N); manager is H. Waalman, Tønsberg (N). Scheepsnaam ongewijzigd.
1919 Het vaartuig gaat over naar Pandeli Bros., Piraeus (GR), die ook als manager optreden. Thuishaven wordt Piraeus. Schip wordt herdoopt in DAFNI. Roepletters HWPL.
1930 Het vaartuig gaat over naar Ant. D. Konstantinides, Pireus, die ook als manager optreedt. Scheepsnaam wordt gewijzigd in ELENI. Thuishaven blijft Piraeus. Roepletters SZIZ.
1938 Het vaartuig gaat voor 962.000 drachmen over naar Th.T. Papadimitriou, Pireus, die ook als manager optreedt. Scheepsnaam wordt gewijzigd in HELLINIKO CHORIO, hetgeen 'Grieks dorp' betekent. Thuishaven blijft Piraeus. Roepletters ongewijzigd.
194? De HELLINIKI CHORIO loopt aan de grond.
00/06/1941 De HELLINIKI CHORIO wordt door de Duitse bezetter gelicht en na reparatie als transportschip aan de Duitse Kriegsmarine beschikbaar gesteld.
1943-09-20: De HELLINIKO CHORIO is, voor anker liggende in de bocht van Skarpathos met aan boord 550 ontwapende Italiaanse militairen (Italië had kort daarvoor de zijde van de Geallieerden gekozen) op 20 september 1943 om 13.10 uur aangevallen door zes Engelse Beaufighters (vliegtuigen). Het schip werd beschadigd op het strand gezet, doch kwam zelf weer vlot en liep op een rots in de buurt. Een ander schip, de GA 05, probeerde vergeefs het schip van de rots af te slepen. Toch werd het schip weer afgebracht en op 26 september 1943 vertrok het van Skarpathos.

(opm: zie onderstaand document; tekst van een ooggetuige).

Bericht des Gruppenführers der 2./31. Bordflakabteilung
Am 20.09.43 lag der Dampfer " Elleniko Chorio " in der Bucht von Skarpathos mit 550 entwaffneten italienischen Soldaten vor Anker. Um 13.10 Uhr erfolgte ein Angriff von sechs Beaufightern aus Süden über die Berge im Sturzflug auf das Schiff. Unter heftigem Bordwaffenbeschuss gingen die Maschinen bis auf 6 Meter auf die vorderen und achteren Stände herunter. Das Feuer wurde sofort von den beiden 2 cm eröffnet. Die Schüsse lagen deckend, Wirkung an den Maschinen wurde nicht beobachtet. Unter den Italienern waren starke Verluste eingetreten, zum Teil Tote, zum Teil Verwundete. Ebenfalls wurde der griechische Kapitän schwer verletzt. Die Maschinen flogen im Kreis und griffen ein zweites Mal mit Bomben und Bordwaffen das Schiff an. Das Feuer wurde sofort wieder eröffnet. Dabei wurde bei der zweiten Maschine bereits im Anflug der rechte Motor in Brand geschossen. Der Brand griff sofort auf die Tragfläche über. Bei der dritten Maschine wurden gute Trefferergebnisse von beiden 2 cm im Tragdeck und Rumpfunterseite beobachtet. Die sechste Maschine wurde von dem achteren Geschütz beim Anflug mehrfach in den Rumpf getroffen, das Teile abmontierten. Alle Maschinen kamen ausser Sicht, ohne das ein Absturz beobachtet wurde. Oblt. Stolzmann von der Einheit Feldpostnummer 56704 D erzählte am nächsten Tage Angehörigen der Bordflakbesatzung, dass englische Flugzeugbesatzungen gefangen genommen worden wären. Ich selbst konnte die Sache nicht weiter verfolgen, da ich beim zweiten Angriff verwundet worden war und am nächsten Morgen nach Kreta überflogen wurde. Während des Angriffs wurde der Tumult unter den Italienern immer grösser. Viele Italiener nahmen drohende Haltung ein. Ein Teil sprang aussenbords, von denen viele ertranken. Da ich die Verwundeten und Toten bergen musste, versuchte ich die, in der Bucht liegenden, Fährprähme heranzuwinken (Signalgast war durch Verwundung ausgefallen). Da diese nicht reagierten und der Anker nicht aufgeholt werden konnte, da die Winsch unklar war, gab ich den Befehl den Anker zu schlippen und das Schiff auf den Strand der Bucht aufzusetzen. Die Toten und Verwundeten wurden ausgeladen. Das Schiff wurde dann von selbst wieder flott und setzte auf eine in der Nähe liegende Klippe auf. GA 05 versuchte dann vergeblich uns abzuschleppen und übernahm noch die letzten Verwundeten. Ich liess mich verbinden und blieb noch eine Stunde an Bord. Anschliessend wurde ich von zwei Soldaten der Flakbedienung von Bord begleitet und übergab den Befehl über das Schiff an Matr.Ob.Gefr. Wirges.

Klik hier om het document te downloaden/openen
2013-11-00: Final Fate:
Nadere verklaring ontvangen in 11-2013 van Peter Schenk:
Es gibt jetzt endlich eine Klärung des Schicksals des Dampfers Elleniko Chorio. Danach ist das Schiff in Scarpanto liegend aus der Luft angegriffen worden, wonach die deutsche Flakbesatzung ausstieg, die italienischen Gefangenen das Schiff an sich brachten, aber auf dem Weg nach Ägypten ist das Schiff von deutschen Flugzeugen versenkt worden. (zie bijlagen van KTB des Adm. Ägäis)


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Reitsma als gezagvoerder gedurende:

*   1893 van het ijzeren schroefstoomschip “Hunze II”, gebouwd in 1891 te Chepsow, 297 ton n.m., varend voor de Gron.Rott.Stoomboot.Mij. te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Reitsma, D.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Stutvoet als gezagvoerder gedurende:

  • * 1894 t/m 1899 van het ijzeren schroefstoomschip “Hunze II”, gebouwd in 1891 te Chepsow, 297 ton n.m., varend voor de Gron.Rott.Stoomboot.Mij. te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Stutvoet, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.B.Schaap als gezagvoerder gedurende:

  • * 1900 en later van het ijzeren schroefstoomschip “Hunze II”, gebouwd in 1891 te Chepsow, 297 ton n.m., varend voor de Gron.Rott.Stoomboot.Mij. te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Schaap, A.B.

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Woudsma, H.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: HUNZE IX, new bridge added
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HUNZE IX 1892
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten