Inloggen
HOUTDIJK - ID 2931


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 6 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 662
Launch Date: 1902-00-00
Delivery Date: 1902-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Eng. additional info: 22, 35 & 59-39
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2336.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1491.00 Net tonnage
Deadweight: 3830.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 303.00 Feet (British) Registered
Beam: 43.20 Feet (British) Registered
Depth: 20.00 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1902-06-00 DRUMBAIN
Manager: W. Christie & Co., London, Great Britain
Eigenaar: W. Christie & Co., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1904-00-00 HOUTDIJK
Manager: Firma Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1909-00-00 HOUTDIJK
Manager: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1904-00-00: Op reis van Ardrossan naar Methil in ballast is de DRUMBAIN op 15 oktober 1903 gestrand op ½ mijl ten westen van Brims Point, Crosskirk Bay, ten westen van Thurso. Zij werd eerst op 30 juli 1904 vlotgebracht en arriveerde op 4 augustus 1904 op sleeptouw in de Tyne; verkocht en hersteld.
1914-08-20: Final Fate:
Op reis in ballast van Sint Petersburg naar Rotterdam is de HOUTDIJK op 20 augustus 1914 om 01.00 uur des nachts tijdens noordenwind en donker weer in de Finse golf, op 20 mijl ten noorden van Dagerot, in positie 59˚25’NB en 22˚48’OL., op een mijn, of mogelijk op meerdere mijnen, gelopen; er vonden namelijk enkele explosies plaats. De HOUTDIJK zonk en was verloren. Van de 25 opvarenden konden zich slechts elf man redden met de scheepsboten, zodat 14 personen bij deze ramp het leven verloren.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Kuiken, H.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Houtdijk' (bj 1902)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NRC 201104. Londen, 18 november 1904. Het stoomschip HOUTDIJK is bevracht van Odessa naar Rotterdam met 3.900 ton (opm: waarschijnlijk graan) tegen Sh.7/- prompt.

NRC 300814 + De Telegraaf 310814
De lijst van personen omgekomen bij het vergaan van de HOUTDIJK wordt thans gepubliceerd.
Van de HOUTDIJK zijn omgekomen:
Frederik Verkammen, 1e machinist; + zijn vrouw Johanna Verkammen, (Verkamman) ?
Frank van der Velde, 2e machinist
Lambertus F. Engels, 3e machinist
Daniël Theesing, student, passagier;
Wilhelm J. de Korte, kok
August Severin, bediende
Jan de Vries, timmerman;
Jan F. Vink, matroos
L. den Nooijen, matroos
Nicolaas Melieste, matroos
Jamke Sorgdrager, lichtmatroos
Lambertus van Diezen, stoker
Willem Bervolt, stoker. 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten