Inloggen
HOOGHAMMEN - ID 2900


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-04-26 / 1907-04-02 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5380 GRON 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-04-26
Technical Data

Gross Tonnage: 83.47 Gross tonnage
Net Tonnage: 81.52 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 24.59 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.56 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.35 Meters Depth, moulded
Draught: 2.12 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-04-26 HOOGHAMMEN
Manager: Klaas Seven, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Seven, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PBSQ

Date/Name Ship 1905-12-09 HOOGHAMMEN
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PBSQ
Additional info: Kapt. H. v.d. Wal. - Aankoopprijs Hfl. 100,--

Date/Name Ship 1906-03-10 HOOGHAMMEN
Manager: Aldert van der Wal, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Aldert van der Wal, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBSQ
Additional info: Aankoopprijs HFl. 100,--

Ship Events Data

1898-04-26: History
Dagregister deel 14 nummer 369, den zes en twintigsten April 1800 acht en negentig. De ondergeteekende Klaas Seven, schipper gedomicilieerd te Veendam, verklaart te zijn eigenaar van het zeilschip genaamd “Hooghammen”, varende onder Nederlandse vlag en thuis behoorende te Ommelanderwijk, blijkens door den Scheepsmeter Pieters te Hoogezand den twaalfden April 1800 acht en negentig afgegeven meetbrief groot bruto twee honderd zes en dertig zeven en veertig honderdste kubiek meter of drie en tachtig zeven en veertig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter en netto twee honderd dertig zes en negentig honderdste kubieke meter of een en tachtig twee en vijftig honderdste tonen van 2.83 kubieke meter. Veendam 17 April 1800 acht en negentig. Kl. Seven. In de kantlijn staat geschreven 5380.
1905-01-15: Stranded
NvhN 15-01-1905: Londen, 13 Jan. Volgens telegram uit Esbjerg, is de Nederl. tjalk Hooghammen, schipper Zeven, van Londen naar Gothenburg, bij Blaavandshuk gestrand. Het schip maakt nog geen water.
1905-12-09: History
Op 09-12-1905 verkoopt Klaas Seven de “Hooghammen” voor HFl. 100, -- aan de heeren Harm Broekema, Burgemeester der gemeente Slochteren, wonende te Schildwolde, Hendrik Jan Koning, ijzergieter wonende te Hoogezand en Reint Hoving Smit Pieterszoon en Freerk Smit Janszoon, beiden fabrikant woonende te Hoogezand en Edske Smit Janszoon, fabrikant te Hoogezand.
1907-04-02: Final Fate: Stranded

Van 01 op 02.04.1907 nabij Craster/Newcastle (Schotland), onderweg van Delfzijl (vertrek 21.03.1907 uit Delfzijl ) naar Boness met een lading oud ijzer, in zeer dichte mist gestrand. Alle 6 opvarenden zijn gered in eigen sloep, later in de loop van de morgen is het schip in tweeёn gebroken. Door de verzekering total loss verklaard.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Evert Seven werd geboren op 12 september 1871 te Veendam als zoon van de schipper Harm Seven en Antje Vos.

Klaas Evert trouwde op 03 mei 1898 te Slochteren als binnenschipper met Aafke Veldman, geboren te Schildwolde gem. Slocheren op 04 april 1866.als dochter van de landbouwer Jan Hindriks Veldman en Aaltje de Vries.

Geen overlijdensakten gevonden van Klaass Evert en Aafke.

In BS-akten wordt Klaas Evert vermeld als “tjalkschipper” in 1899, als “schipper” in 1901 en als “schuitenvaarder“ in 1903.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.E.Zeven was effectief lid van het zeemanscollege :De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 25 in de periode 1899 t/m 1907.

 

De schepen

K.E.Zeven was gezagvoerder gedurende

*      1899 van de stalen tjalk “Hooghammen”, gebouwd in 1898, bouwlocatie niet vermeld, 83 ton n.m., varend voor M.Schippers te Hoogezand.

Ook de ledenlijsten 1899-1906 uit de Amsterdamsche Almanak van Koophandel en Zeevaart van het zeeeanscollege uit Wildervank vermelden K.E.Zeven als kapitein van de “Hooghammen”

 

(De Hammen is een streek in de gemeente Slochteren in de Nederlandse provincie Groningen. Het bestaat uit de boerderij 'Hooghammen' (Graauwedijk 1) en het gebied ten zuidoosten ervan en valt onder het dorp Overschild.) Van Wikipedia

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Klaas Evert Seven.

09 maart 1895, koftjalk “Gezina” schipper Sievert Eerkes, 56 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Klaas Evert Seven, 23 jaar uit Veendam, en een kok

19 februari 1896, tjalk “ Voorwaarts”, kapitein Lucas van der Veen, 34 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Klaas Evert Seven, 24 jaar uit Veendam en een kok.

13 augustus 1898, tjalk “Hoog Ammen”, kapitein Klaas Evert Seven, 26 jaar uit Veendam. Voorts een stuurman.

16 februari 1899, tjalk “Hooghammen”, schipper Klaas Evert Zeven/Seven, 27 jaar uit Veendam. Voorts een stuurman.

13 september 1904, tjalk “ Hoogammen”, kapitein Klaas Evert Seven, 33 jaar uit Sappemeer. Voorts een stuurman en een matroos.

 

In 5 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Klaass Evert Seven.

Het overzicht luidt:

1895                      stuurman op de koftjalk “Gezina” onder Sievert Eerkes                                               23 jaar

1896                      stuurman op de tjalk “Voorwaarts” onder Lucas van der Veen                                   24 jaar

1898-1904           kapitein op de tjalk “Hooghammen”                                                                              26-33 jaar

 

 

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Seven, Klaas Evert

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten