Inloggen
HOOGEZAND II - ID 2899


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-01-08 / 1908-00-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1895-09-22
Delivery Date: 1896-01-28
Technical Data

Gross Tonnage: 204.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 167.00 Net tonnage
Deadweight: 231.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 37.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.48 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.11 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.12 Meters Depth, moulded
Draught: 2.99 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1916
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1916 2 nieuwe Kelvin motoren van Bergius Lauch & Engine Co, Glasgow 100 pk 2 schroeven. (221 brt, 182 nrt, 300 dwt)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-01-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: HOOGEZAND II
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoen, Mr. D.
Plaats: Hoogezand
Opmerkingen: eerste
1896-01-08, uitreiking50-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1896-00-00 HOOGEZAND II
Manager: Mr. D.M. Hoen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mr. D.M. Hoen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PHST

Date/Name Ship 1898-02-22 VOORUITGANG
Manager: Firma Duinker & Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Duinker & Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PWRQ

Date/Name Ship 1908-00-00 HELGOLAND
Manager: Claus Dreyer, Bremen, Germany
Eigenaar: Claus Dreyer, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: KCRH

Date/Name Ship 1910-02-09 HELGOLAND
Manager: Comp. Alex Wilson, Plymouth, Great Britain
Eigenaar: Comp. Alex Wilson, Plymouth, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Plymouth / Great Britain
Callsign: RPQW

Date/Name Ship 1918-00-00 HELGOLAND
Manager: Comp. G.H. Potter, Plymouth, Great Britain
Eigenaar: Comp. G.H. Potter, Plymouth, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Plymouth / Great Britain
Callsign: RPQW

Date/Name Ship 1920-00-00 HELGOLAND
Manager: Zenith Shipping, Plymouth, Great Britain
Eigenaar: Zenith Shipping, Plymouth, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Plymouth / Great Britain
Callsign: RPQW

Date/Name Ship 1922-00-00 HELGOLAND
Manager: Comp. John Hyland, Plymouth, Great Britain
Eigenaar: Comp. John Hyland, Plymouth, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Plymouth / Great Britain
Callsign: RPQW

Date/Name Ship 1923-12-00 HELGOLAND
Manager:
Eigenaar: Arthur Fielding, Southport (England), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Southport (England) / Great Britain
Additional info: Arthur Fielding was kapitein/eigenaar

Ship Events Data

1898-01-25: PGC 01.12.1898: Groningen, (geen datum). Voor de Vierschaar. Albert Roelof K, matroos, niet verschenen, heeft zich schuldig gemaakt aan desertie gedurende de reis. Hij is 25 januari alhier (opm: Groningen) als lichtmatroos aangemonsterd op het Nederlandse schip (opm: brik) HOOGEZAND II, kapt. K.H. Voordewind, van Sappemeer, en is in Brazilië van boord gelopen. Eis: 1 maand gevangenisstraf.
1898-02-00: NRC 09.02.1898 Advertentie. Notaris Spruijt te Sappemeer zal op dinsdag 22 februari 1898, ’s avonds 7 uur, ten huize van de kastelein Poppens te Martenshoek publiek verkopen het in 1895 te Martenshoek naar de nieuwste constructie gebouwde, in uitmuntende staat onderhouden, snelzeilend stalen Nederlandse schoenerbrikschip HOOGEZAND II, gevoerd door kapt. K. Voordewind, groot netto 225 tonnen van 2,83 m³, geclassificeerd bij Bureau Veritas + I 3/3 A 1.1, thans liggende aan de werf Werklust te Waterhuizen bij Groningen, met al deszelfs rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, een dubbel stel hoofdzeilen en al hetgeen zich bij de aanvaarding verder aan boord bevindt, met uitzondering van de chronometer, die moet worden overgenomen voor NLG 100. Het vaartuig is steeds verzekerd geweest voor NLG 80.000. Betaling der kooppenningen bij de toeslag of bij solide borgstelling acht dagen daarna. Inlichtingen te bekomen bij de eigenaar, de heer B. Niestern, scheepsbouwer te Martenshoek.
1898-02-26: NRC 26.02.1898: (Geen plaats of datum). De Nederlandse driemast schoener HOOGEZAND II is te Martenshoek in veiling aangekocht door de heren Duinker & Goedkoop te Amsterdam. (opm: zie NRC 090298)
1898-03-10: PGC 15.03.1898: Delfzijl, 10 maart. Het door de heren Duinker & Goedkoop te Amsterdam aangekochte schoenerschip HOOGEZAND II zal bevaren worden door kapitein K.W. de Grooth, gewezen gezagvoerder van de Nederlandse schoener ZEEMEEUW (opm: zie PGC 120398), die, te Geestemünde liggende, aan een Duits huis voor geheime prijs werd verkocht.
1898-03-22: PGC 22.03.1898: Amsterdam, 19 maart. Het door de heren Duinker en Goedkoop aangekochte schip HOOGEZAND II is herdoopt in VOORUITGANG. Het zal onder commando van kapitein K.W. de Grooth van hier naar Leith vertrekken, om aldaar voor Rio Grande te laden.
1916-00-00: In 07-1916 Royal Navy, “Q17, “Helgoland”, (Q Ship) - In 1916 “Horley” Brig 10 ”, (schuilnaam)
1924-01-11: Final Fate:
Op de reis van Wexford naar Port Ellen (Hebriden Eiland Islay)is de HELGOLAND, geladen met gerst, op 11 januari 1924 nabij Tara Point, Co. Down (kust van Zuid-Ierland, bij Cloughey) gestrand en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Voordewind, K.H.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Oldenburger, H.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De schoener 'Hoogezand II' (bj 1896)
Gemaakt door: Martens, R.G. (Rob)
Algemene informatie

De lading graan van de HELGOLAND kan mogelijk opzwellen en de romp van het schip doen barsten. In elk geval schijnt de achtersteven op de rotsen te zijn gebroken en het schip is een hopeloos geval om te bergen. Kapt. Fielding had het schip slechts een paar weken geleden gekocht en men zegt, dat het niet verzekerd was, zodat hij een groot financieel verlies heeft geleden. (bron: Northern Whig, 14 januari 1924)

De vijf leden van de bemanning van de HELGOLAND, welke vorige week vrijdagnacht op Tara Point is vergaan, hadden tien uren in het tuig van het schip doorgebracht, voordat zij door de reddingboot van Cloughey konden worden gered. (bron: Larne Times, 19 januari 1924)