Inloggen
HOOGEZAND II - ID 2899


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-01-08 / 1908-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1895-09-22
Delivery Date: 1896-01-28
Technical Data

Gross Tonnage: 204.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 167.00 Net tonnage
Deadweight: 231.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 37.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.48 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.11 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.12 Meters Depth, moulded
Draught: 2.99 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1916
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1916 2 nieuwe Kelvin motoren van Bergius Lauch & Engine Co, Glasgow 100 pk 2 schroeven. (221 brt, 182 nrt, 300 dwt)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-01-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: HOOGEZAND II
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoen, Mr. D.
Plaats: Hoogezand
Opmerkingen: eerste
1896-01-08, uitreiking50-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1896-00-00 HOOGEZAND II
Manager: Mr. D.M. Hoen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mr. D.M. Hoen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PHST

Date/Name Ship 1898-02-22 VOORUITGANG
Manager: Firma Duinker & Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Duinker & Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PWRQ

Date/Name Ship 1908-00-00 HELGOLAND
Manager: Claus Dreyer, Bremen, Germany
Eigenaar: Claus Dreyer, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: KCRH

Date/Name Ship 1910-02-09 HELGOLAND
Manager: Comp. Alex Wilson, Plymouth, Great Britain
Eigenaar: Comp. Alex Wilson, Plymouth, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Plymouth / Great Britain
Callsign: RPQW

Date/Name Ship 1918-00-00 HELGOLAND
Manager: Comp. G.H. Potter, Plymouth, Great Britain
Eigenaar: Comp. G.H. Potter, Plymouth, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Plymouth / Great Britain
Callsign: RPQW

Date/Name Ship 1920-00-00 HELGOLAND
Manager: Zenith Shipping, Plymouth, Great Britain
Eigenaar: Zenith Shipping, Plymouth, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Plymouth / Great Britain
Callsign: RPQW

Date/Name Ship 1922-00-00 HELGOLAND
Manager: Comp. John Hyland, Plymouth, Great Britain
Eigenaar: Comp. John Hyland, Plymouth, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Plymouth / Great Britain
Callsign: RPQW

Date/Name Ship 1923-12-00 HELGOLAND
Manager:
Eigenaar: Arthur Fielding, Southport (England), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Southport (England) / Great Britain
Additional info: Arthur Fielding was kapitein/eigenaar

Ship Events Data

1898-01-25: PGC 01.12.1898: Groningen, (geen datum). Voor de Vierschaar. Albert Roelof K, matroos, niet verschenen, heeft zich schuldig gemaakt aan desertie gedurende de reis. Hij is 25 januari alhier (opm: Groningen) als lichtmatroos aangemonsterd op het Nederlandse schip (opm: brik) HOOGEZAND II, kapt. K.H. Voordewind, van Sappemeer, en is in Brazilië van boord gelopen. Eis: 1 maand gevangenisstraf.
1898-02-00: NRC 09.02.1898 Advertentie. Notaris Spruijt te Sappemeer zal op dinsdag 22 februari 1898, ’s avonds 7 uur, ten huize van de kastelein Poppens te Martenshoek publiek verkopen het in 1895 te Martenshoek naar de nieuwste constructie gebouwde, in uitmuntende staat onderhouden, snelzeilend stalen Nederlandse schoenerbrikschip HOOGEZAND II, gevoerd door kapt. K. Voordewind, groot netto 225 tonnen van 2,83 m³, geclassificeerd bij Bureau Veritas + I 3/3 A 1.1, thans liggende aan de werf Werklust te Waterhuizen bij Groningen, met al deszelfs rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, een dubbel stel hoofdzeilen en al hetgeen zich bij de aanvaarding verder aan boord bevindt, met uitzondering van de chronometer, die moet worden overgenomen voor NLG 100. Het vaartuig is steeds verzekerd geweest voor NLG 80.000. Betaling der kooppenningen bij de toeslag of bij solide borgstelling acht dagen daarna. Inlichtingen te bekomen bij de eigenaar, de heer B. Niestern, scheepsbouwer te Martenshoek.
1898-02-26: NRC 26.02.1898: (Geen plaats of datum). De Nederlandse driemast schoener HOOGEZAND II is te Martenshoek in veiling aangekocht door de heren Duinker & Goedkoop te Amsterdam. (opm: zie NRC 090298)
1898-03-10: PGC 15.03.1898: Delfzijl, 10 maart. Het door de heren Duinker & Goedkoop te Amsterdam aangekochte schoenerschip HOOGEZAND II zal bevaren worden door kapitein K.W. de Grooth, gewezen gezagvoerder van de Nederlandse schoener ZEEMEEUW (opm: zie PGC 120398), die, te Geestemünde liggende, aan een Duits huis voor geheime prijs werd verkocht.
1898-03-22: PGC 22.03.1898: Amsterdam, 19 maart. Het door de heren Duinker en Goedkoop aangekochte schip HOOGEZAND II is herdoopt in VOORUITGANG. Het zal onder commando van kapitein K.W. de Grooth van hier naar Leith vertrekken, om aldaar voor Rio Grande te laden.
1916-00-00: In 07-1916 Royal Navy, “Q17, “Helgoland”, (Q Ship) - In 1916 “Horley” Brig 10 ”, (schuilnaam)
1924-01-11: Final Fate:
Op de reis van Wexford naar Port Ellen (Hebriden Eiland Islay)is de HELGOLAND, geladen met gerst, op 11 januari 1924 nabij Tara Point, Co. Down (kust van Zuid-Ierland, bij Cloughey) gestrand en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Hillebrands werd geboren op 23 augustus 1833 te Groningen als zoon van de stuurman Hillebrand Hendriks Voordewind en Imke Jans.

Hij trouwde op 06 maart 1859 te Groningen als stuurman met de diensmeid Martha Boekholdt, geboren op 06 juni 1833 te Groningen als dochter van de olieslagersknecht, later machinist Cornelius Boekholdt en Giselina Heres. Martha overleed op 09 mei 1862 te Groningen, 28 jaar.

Volgens http://www.henny-savenije.com/tng/getperson.php?personID=I62686&tree=savenije is Klaas Hillebrand overleden te Sappemeer op 18 maart 1907, maar dit is niet bevestigd in www.allegroningers.nl

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.H.Voordewind was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 17 in de periode 1886 t/m 1890.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeld K.H.Voordewind als gezagvoerder gedurende:

*   1872 t/m 1881 van de koftjalk “Martha Meyer”, gebouwd in 1871 te Sappemeer, 79 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;

*   1883 van de 1/mkof “Grietje”, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 80 ton o.m., varend voor D.Ditmar te Buiksloot. Het schip werd in 1884 omgedoopt in “Lambertus Hermanus”;

*   1884 t/m 1886 van de 1/mkof “Lambertus Hermanus” ex Grietje, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 69 ton o.m., varend voor D.Ditmar te Buiksloot;

*   1885 t/m 1887 van de 2/msch. “Geerdina”, gebouwd in 1858 te Veendam, 136 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in de Noordzee gezonken;

*   1889 t/m 1892 van de 2/msch “Cornelia”, ex Houthandel ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Nieuwendam, 184 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd te Cuxhaven afgekeurd;

*   1895 t/m 1896 van de stalen 3/mSch. “Hoogezand II”, gebouwd in 1895 bij Niestern & te Velde te Martenshoek, 226 ton n.m., varend voor Mr. D.M.Hoen te Hoogezand;

*   1897 van hetzelfde schip maar nu varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam. Het schip voer in 1898 voor reederij Goedkoop te Amsterdam en was herdoopt in “Vooruitgang”.

*   1900 en later van de tjalk “Twee Gezusters”, gebouwd in 1874, bouwplaats niet vermeld, 62 ton o.m., varend voor H.Kroese te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Voordewind, Klaas Hillebrand
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hindrik Oldenburger werd geboren te Nieuwe Pekela op 17 september 1857 als zoon van Harm Oldenburger en Catharina Smit.

Hindrik trouwde op 12 augustus 1893 te Nieuwe Pekela als zeeman met Jantje de Boer, geboren op 09 april  1862 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipperHendrik de Boer en Maria Bettenbroek.

Geen overlijdensakten gevonden.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Oldenburger als gezagvoerder gedurende:

*    1898 t/m 1899 van de stalen 3/msch “Vooruitgang” ex Hoogezand II, gebouwd in 1895 te Martenshoek, 226 ton n.m., varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam;

*    1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Duinker te Amsterdam.

         In de Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij staat kapitein H.Oldenburger als gezagvoerder in 1904 van het stalen stoomschip “Euterpe”, gebouwd in 1903, 897/543 bruto/netto, varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Oldenburger, Hindrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Brons werd geboren te Oude Pekela op 28 april 1845.

Het diploma 1ste stuurman Grote Zeilvaart ‘op grand van gedane dienst’ werd op 05 augustus 1904 te Den Haag uitgereikt.

 

De schepen van de kapitein

Jan Brons was van 1903-1907 kapitein van de schoenerbrik “Vooruitgang” ex Hoogezand II, gebouwd in 1895 te Martenshoek bij Niestern & te Velde.

Gegevens uit het Jaarverslag 2007 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela.

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1903
Kapitein: Brons, Jan

Kapt  schoenerbrik " VOORUITGANG "Id 2899.

Fa. Duinker & Goedkoop Amsterdam.

Periode 1907-1908

Datum vanaf: 1907
Kapitein: Smit, H.J.

Afbeeldingen


Omschrijving: De schoener 'Hoogezand II' (bj 1896)
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Martens, R.G. (Rob)
Algemene informatie

De lading graan van de HELGOLAND kan mogelijk opzwellen en de romp van het schip doen barsten. In elk geval schijnt de achtersteven op de rotsen te zijn gebroken en het schip is een hopeloos geval om te bergen. Kapt. Fielding had het schip slechts een paar weken geleden gekocht en men zegt, dat het niet verzekerd was, zodat hij een groot financieel verlies heeft geleden. (bron: Northern Whig, 14 januari 1924)

De vijf leden van de bemanning van de HELGOLAND, welke vorige week vrijdagnacht op Tara Point is vergaan, hadden tien uren in het tuig van het schip doorgebracht, voordat zij door de reddingboot van Cloughey konden worden gered. (bron: Larne Times, 19 januari 1924)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten