Inloggen
HOOGEZAND II - ID 2899


Kroniekberichten

Datum 22 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 maart. Het door de heren Duinker en Goedkoop aangekochte schip HOOGEZAND II is herdoopt in VOORUITGANG. Het zal onder commando van kapitein K.W. de Grooth van hier naar Leith vertrekken, om aldaar voor Rio Grande te laden.

Afbeelding
Datum 24 januari 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Naar wij vernemen zal het door de heren Duinker & Goedkoop aangekochte schip FOXHAM herdoopt worden in VOORSPOED en bevaren worden door kapt. K.W. de Grooth, die thans gezagvoerder is van de VOORUITGANG. Het bevel van laatstgenoemd schip zal worden overgedragen aan kapt. H. Oldenburger.

Afbeelding
Datum 05 september 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 4 september. De Nederlandse brik VOORUITGANG, kapt. H.A Oldenburger, van Rio Grande naar het Kanaal, is op 17 augustus op 11º NB 26º WL (opm: pl.m. 280 mijl ten zuidwesten van de Kaapverdische eilanden) gepraaid met verlies van bezaansmast en grote steng. Het verlangde echter geen assistentie en verzocht te rapporteren; alles wel.

Afbeelding
Datum 06 september 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hull, 3 september. Door het stoomschip AUREOLA, van Rosario hier aangekomen, werd op 17 augustus gepraaid op 11º14’ NB 26º38’ WL (opm: pl.m 260 mijl ten zuidwesten van de Kaapverdische eilanden) de Nederlandse barkentijn VOORUITGANG, kapt. Oldenburger, van Rosario naar het Kanaal bestemd, koersende N.O. ten N. Het schip had de bezaansmast, grote steng en grote gaffel verloren en zette als schoenerbrik getuigd de reis voort, doch verlangde geen assistentie. Het verzocht te worden gerapporteerd “alles wel”. Het was fraai weder met lichte koelte uit het zuidwesten.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 10 oktober. De schoener VOORUITGANG, kapt. H.A. Oldenburger, van Rio Grande met huiden hier aangekomen, heeft de top van de grote mast gebroken. Ook zijn de boten stukgeslagen en heeft het andere schade geleden.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 oktober. De Nederlandse sleepboot CYCLOP vertrok hedenmiddag van IJmuiden naar Falmouth om het aldaar liggende Nederlandse schoenerschip VOORUITGANG, kapt. Oldenburger, van daar naar Hamburg te slepen.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 24 oktober. De Nederlandse schoener VOORUITGANG, kapt. Oldenburger, van Rio Grande, laatst van Falmouth, die door de sleepboot CYCLOP slechts tot Altona werd gebracht, is hedenochtend hier in de haven gesleept door een der sleepboten van Petersen en Alpers.

Afbeelding
Datum 24 november 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 22 november. De op de rede ten anker liggende Nederlandse schoener VOORUITGANG, in ballast naar Leith bestemd, werd gisterenmiddag aangevaren door de lichter BÖRSENHALLE en bekwam daardoor schade aan twee platen. Na gehouden onderzoek werd de VOORUITGANG door een sleepboot in de haven gesleept om te repareren.

Afbeelding
Datum 17 mei 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Londen, 16 mei. Het Nederlandse schoenerbrikschip VOORUITGANG, kapt. H.A. Oldenburger, van Rio Grande naar Falmouth voor orders, arriveerde op laatstgenoemde plaats met verlies van boegspriet en zeilen.

Afbeelding
Datum 25 februari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Kapt. Brons van de Nederlandse schoenerbrik VOORUITGANG schrijft dato de 13e januari uit Rio Grande aan zijn rederij dat hij van kapt. Veldhuis van de Nederlandse schoener ANTJE vernomen heeft dat dit schip, dat de 13e oktober van New-York vertrok en de 2. ste december (opm: zo staat het in de krant, maar de datum is ongewis) te Rio Grande is aangekomen, een paar dagen na ‘t vertrek uit New York met zware stormen heeft te kampen gehad. Kapt. Veldhuis zegt zich aan de buitenzijde van de orkaan te hebben bevonden en sprak het vermoeden uit dat de VOORWAARTS zich in het centrum van dien orkaan heeft bevonden en daarin gebleven is.

Afbeelding
Datum 05 november 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Op de overdue verzekeringsmarkt in Londen kwamen nieuw aan de markt de schoener VOORWAARTS, 22 augustus van New York naar Rio Grande vertrokken, en de brik VOORUITGANG, 15 augustus van New York naar Rio Grande afgezeild. De schepen waren inmiddels 79 resp. 72 dagen onderweg. De extra premie bedraagt 10 guineas per schip.
(opm: Een relatief lage premie, waaruit blijkt dat de markt goede hoop heeft dat de schepen behouden zullen binnenlopen. Op 17 december was het schip naar berekening 115 dagen onderweg en was de premie opgelopen tot 15 guineas. Het schip arriveerde 17 december in Rio Grande, maar deze informatie was in Londen niet onmiddellijk beschikbaar)

Afbeelding
Datum 13 december 1907
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 december. De Nederlandse schoenerbrik VOORUITGANG, kapt. H.J. Smit, 21 juli van Paysandu en 23 Augustus van Montevideo naar het Kanaal vertrokken, waarop reeds herverzekering werd gesloten tot 10 à 12 percent, is heden met verlies van zeilen en dekschade te Plymouth aangekomen.

Afbeelding
Datum 15 december 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Plymouth, 12 december. Volgens rapport is het grootwant van het Nederlandse schip VOORUITGANG weggeslagen, is het stuurrad vernield, en zijn, buiten enige dekschade, boten en zeilen weggeslagen. Het schip zal voorlopig gerepareerd worden en dan 16 december vertrekken, vermoedelijk naar de bestemming Altona. (opm: zie PGC 13 december)

Afbeelding
Datum 19 januari 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 17 januari. Het voor Altona bestemde de Nederlandse schip VOORUITGANG heeft door slecht weer schade aan de verschansing en over dek belopen. De averij wordt te Altona gerepareerd.

Afbeelding
Datum 16 februari 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 15 februari. Volgens een telegram uit Hamburg is de Nederlandse schoener VOORUITGANG bij het verhalen in de haven met een duc d’alve in aanvaring geraakt, waardoor laatstgenoemde palengroep brak. De schade aan de VOORUITGANG is onbekend.

Afbeelding
Datum 23 juni 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 20 juni. De Nederlandse schoener VOORUITGANG, kapt. Smit, met diverse schade hier aangekomen, is heden naar de werf van J.H.N. Wichorst gebracht om te repareren.

Afbeelding
Datum 01 juli 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 29 juni. De Ned. schoener VOORUITGANG, kapt. Smit, is onderzocht. Het vaartuig heeft schade aan dek en platen en moet 4 platen vernieuwen. De reparatie zal ongeveer 10 dagen duren.

Afbeelding
Datum 17 juli 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Bremen, 16 juli. De te Hamburg liggende ijzeren en stalen Nederlandse schoener VOORUITGANG (ex- HOOGEZAND II), IN 1895 te Martenshoek gebouwd, groot 238 ton bruto en 228 ton netto, en voorheen varende voor de firma Duinker en Goedkoop te Amsterdam, is aan de rederij Claus Dreyer alhier verkocht.

Afbeelding