Inloggen
HISPANIA - ID 2846


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-03-24 / 1913-09-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: H.F. Ulrichs, Bremen-Vegesack, Germany
Werfnummer: 100
Launch Date: 1883-02-20
Delivery Date: 1883-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Gutehoffnungshütte, Oberhausen, Germany
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 30 3/4 & 56-39 3/8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1383.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 857.00 Net tonnage
Deadweight: 1850.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 250.00 Feet (British) Registered
Beam: 33.60 Feet (British) Registered
Depth: 18.60 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-03-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: HISPANIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Muller & Co., W.H.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, voorlopige
1883-03-24, beschikking voorl. Zb; aan Consul te Bremen ter uitreiking114-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-03-24 HISPANIA
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBNK

Date/Name Ship 1913-08-00 MIRIAM
Manager: L.C. Garbarino, Genoa, Italy
Eigenaar: L.C. Garbarino, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1916-00-00 MIRIAM
Manager: Vassallo & Narizzano, Genoa, Italy
Eigenaar: Vassallo & Narizzano, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1918-00-00 MIRIAM
Manager: Societa Ligure di Armamento, Genoa, Italy
Eigenaar: Societa Ligure di Armamento, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1919-00-00 MIRIAM
Manager: S.A. di Navigazione Marittima e Fluviale 'La Ligure Romana', Genoa, Italy
Eigenaar: S.A. di Navigazione Marittima e Fluviale 'La Ligure Romana', Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1925-00-00 MIRIAM
Manager: Società Ezercizio Navi S.A., Genova, Italy
Eigenaar: Società Ezercizio Navi S.A., Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy

Ship Events Data

1928-08-00: Final Fate:
De MIRIAM is in augustus 1928 voor sloop verkocht aan een sloperij te Genova (Italië).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met( lidmaatschap) Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 31 januari 1888 staat de volgende mededeling:

“De heer D. van Ketwich doet eene mededeeling omtrent de schipbreuk van het Fransche SS Ministre Matuci in de Spaansche Zee nabij Kaap Finistère waarbij alleen de 2e stuurman Sebastiani gered werd en wel door het SS Rhenania van Rotterdam waarvan de gezagvoerder (dit moet kapitein B.J.Oepkes geweest zijn) den schipbreukeling had opgemerkt en de tweede stuurman Johannes Willem Leonard Mahne geboren te Dordrecht, oud 26 jaar, daar het stoomschip wegens de hooge zee geen sloep over boord kon zetten, manmoedig in zee sprong en de mislukte toegeworpen lijn aan den schipbreukeling bracht die op die wijze werd gered als eenig overgeblevene van het schip en bemanning.”023

In de notulen dd 27 maart 1888 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop volgt dan de mededeling: “De Heer D. van Ketwich deelt aan de vergadering mede dat de stuurman Mahne van de Rhenania door het Fransche Gouvernement is begiftigd met het legioen van eer.”023.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.J. Oepkes als gezagvoerder gedurende:

*    1882 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1883 t/m 1886 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1887 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1890 t/m 1891 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1892 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Oepkes, B.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouwma025 vermeldt C.G.Heidemann als gezagvoerder gedurende:

*    1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1887 t/m 1889 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Heidemann, C.G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met( lidmaatschap) Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 31 januari 1888 staat de volgende mededeling:

“De heer D. van Ketwich doet eene mededeeling omtrent de schipbreuk van het Fransche SS Ministre Matuci in de Spaansche Zee nabij Kaap Finistère waarbij alleen de 2e stuurman Sebastiani gered werd en wel door het SS Rhenania van Rotterdam waarvan de gezagvoerder (dit moet kapitein B.J.Oepkes geweest zijn) den schipbreukeling had opgemerkt en de tweede stuurman Johannes Willem Leonard Mahne geboren te Dordrecht, oud 26 jaar, daar het stoomschip wegens de hooge zee geen sloep over boord kon zetten, manmoedig in zee sprong en de mislukte toegeworpen lijn aan den schipbreukeling bracht die op die wijze werd gered als eenig overgeblevene van het schip en bemanning.”023

In de notulen dd 27 maart 1888 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop volgt dan de mededeling: “De Heer D. van Ketwich deelt aan de vergadering mede dat de stuurman Mahne van de Rhenania door het Fransche Gouvernement is begiftigd met het legioen van eer.”023.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.J. Oepkes als gezagvoerder gedurende:

*    1882 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1883 t/m 1886 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1887 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1890 t/m 1891 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1892 van het schroefstoomschip “Hollandia”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 1504 ton n.m., varend voor Wm H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Oepkes, B.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt Y. de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Rhenania”, gebouwd in 1882 te Glasgow, 1276 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1892 t/m 1895 van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 op het ijzeren schroefstoomschip “Barendrecht” ex Golden Grove, gebouwd in 1877 te Whitby, 1408 ton o.m., varend voor Ph van Ommeren te Rotterdam. Het schip werd verkocht naar Zweden.

 

Het ss “Barendrecht” werd gebouwd in 1877 bij T.Turnbull & Sons te Whitby, mat 1408 Brt en voer voor Phs. van Ommeren te Rotterdam072.

 

Overige bijzonderheden

Het ss “Barendrecht” strandde op 29 december 1898 op de zuidkust van Laland bij Rudy op weg van Cardiff naar Kopenhagen. De bemanning werd gered door het Deense ss ELLA. Het schip werd geabandonneerd doch februari 1899 vlot gebracht en door de assuradeurs verkocht en na reparatie onder Zweedse vlag als HAGA weer in de vaart gebracht.

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Jonge, Y. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D. de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1870 van de kof “Anje” ex Janke Hooites, gebouwd in 1833 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Lemmer. Het schip werd in 1870 herdoopt in “Hendrika Aleida”.

 

Bouma025 vermeldt D. de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1876 van de schbrik “Vredelust”, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 180 ton o.m., varend voor J.Berg Jz te Sappemeer.

 

Bouma025 vermeldt D. de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Mesacria”, ex Ella, gebouwd in 1878 te Stockton, 456 ton o.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam;

*    1897 en later van het schroef ss “Hispania”, gebouwd in 1883 te Vegesack, 1420 ton n.m., varend voor Wm.H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: JONGE, D. de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De HISPANIA te Rotterdam op stroom liggend
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Nieuwland, Cornelis
Algemene informatie

NRC 020113. Londen, 31 december 1912. Het stoomschip HISPANIA is bevracht met 2.000 ton (opm: ongetwijfeld erts) van Bilbao naar Rotterdam tot Sh.5/6. Verscheping prompt.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: Von der Weser in die Welt von P.M. Pawlik (blz 298) – Uitg. 1993 - ISBN 3-8225-0256-1