Inloggen
HERMINA - ID 2817


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: R. Craggs & Sons Ltd, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 150
Launch Date: 1899-00-00
Delivery Date: 1899-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: MacColl & Pollock, Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 15 1/2, 25 & 41-27
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 634.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 385.00 Net tonnage
Deadweight: 850.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 42000 Cubic Feet
Bale: 39000 Cubic Feet
 
Length 1: 180.00 Feet (British) Registered
Beam: 30.00 Feet (British) Registered
Depth: 12.90 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-10-15
Register nr: 0
Scheepsnaam: HERMINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Poorter, J. de
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
1900-10-15, uitreiking56-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-07-00 ALBATROSS
Manager:
Eigenaar: Steamship Albatross, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain

Date/Name Ship 1900-10-13 HERMINA
Manager: Firma Jos. De Poorter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Vrachtvaart Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBON

Date/Name Ship 1914-00-00 HERMINA
Manager: Menchaca & Cia, Bilbao, Spain
Eigenaar: Menchaca & Cia, Bilbao, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bilbao / Spain

Date/Name Ship 1915-00-00 ARABIE
Manager: Plisson & Cie., Rouen, France
Eigenaar: Plisson & Cie., Rouen, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Oran / France

Date/Name Ship 1917-00-00 IROULEGUY
Manager: Plisson & Cie., Rouen, France
Eigenaar: Compagnie des Chargeurs Francais, Bayonne (France), France
Shareholder:
Homeport / Flag: Rouen / France

Ship Events Data

1899-00-00: De ALBATROS is op …… 1899 bij ……….. (Isle of Man) aan de grond gelopen. Het zwaar beschadigde schip werd gekocht door Clover, Clayton & co., Birkenhead en hersteld. Na reparatie begin oktober 1900 voor GBP 13.000,- verkocht aan Jos de Poorter, en op 13 oktober 1900 als HERMINA in de vaart gebracht.
1900-10-08: RN 08.10.1900 : Het Engelse stoomschip ALBATROSS is voor £ 5900,= verkocht aan en gerepareerd door Clover, Clayton & Co te Birkenhead. Thans verkocht voor £ 12.800,= (fl 150.000,=) aan Jos de Poorter te Rotterdam. Het schip wordt herdoopt in HERMINA.
1900-10-14: NRC 14.10.1900: Rotterdam, 13 oktober. Het stalen stoomschip HERMINA, ex ALBATROSS, gebouwd in 1899 en aangekocht door de heer Jos. De Poorter te Rotterdam, heeft heden met gunstig gevolg proeftocht gedaan is is onmiddellijk daarna van Liverpool naar Swansea vertrokken.
1902-01-08: PGC 08.01.1902: Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip HERMINA, van hier naar Kingslynn met stukgoed, is door het Nederlandse stoomschip KORTENAER te Lowestoft binnengesleept met verlies van roer.
1902-01-10: NRC 10.01.1902: Rotterdam, 9 januari. De lading van het stoomschip HERMINA, van Rotterdam naar King’s Lynn, dat te Lowestoft met schade werd binnengesleept, zal daar worden gelost en de lading zal naar de bestemming worden vervoerd. Het stoomschip zal te Lowestoft in het dok de schade herstellen, waarna het de dienst Rotterdam – King’s Lynn zal hervatten.
1902-01-15: NRC 15.01.1902: London, 11 januari. Volgens bericht uit Lowestoft van heden is de kop van het roer van het s.s. HERMINA gebroken. Het roer wordt naar Craggs gezonden om er een stuk aan te lassen.
1902-01-21: PGC 21.01.1902: Rotterdam, 17 januari. Het Nederlandse stoomschip HERMINA, vertrok na volbrachte reparatie van Lowestoft naar Kingslynn om daar voor Rotterdam te laden.
1902-05-08: NRC 08.05.1902: London, 6 mei. Voor de verleende assistentie door het s.s. KORTENAER aan het Nederlandse s.s. HERMINA op 6 januari jongstleden, dat het roer en de voorsteven had beschadigd op de reis van Rotterdam naar King’s Lynn en door de KORTENAER te Lowestoft werd binnengebracht na een sleepreis van elf uur, is door het gerechtshof GBP 1200 aan eigenaren en opvarenden van de KORTENAER toegekend. (opm: zie NRC 080102)
1904-12-04: PGC 21.12.1904: Rotterdam, 20 december. Het stoomschip HERMINA is vlot gesleept en thans in het dok te Kings Lynn. De kapitein vermoedt dat er schade belopen is.
1904-12-23: PGC 23.12.1904: Rotterdam 22 december. Het stoomschip HERMINA is in het dok te Kings Lynn onderzocht en heeft een bewijs van zeewaardigheid ontvangen. Morgenochtend vertrekt dit stoomschip van daar naar hier.
1905-01-02: PGC 02.01.1905: Londen, 28 december. Uit Rotterdam wordt geseind dat de bodem van het s.s. HERMINA over een lengte van 40 vt. zwaar ontzet is. Verder is er schade aan 20 platen, zaathout, 19 vloerplaten en 21 spanten. De reparaties worden voor GBP 1093 uitgevoerd.
1905-02-23: DS 23.02.1905: Rotterdam, 23 februari. Het Nederlandse stoomschip HERMINA, op reis van Kings Lynn naar Rotterdam, is heden na het breken van de stuurketting te Hoek van Holland in aanvaring gekomen met de stoomhopper ROSSUM. De hopper is met ingedrukte bakboordsboeg aan de Zuidwal omhoog gezet om zinken te voorkomen.
1907-11-28: NRC 28.11.1907: Delfzijl, 26 november. Het stoomschip HERMINA, dat zaterdag hier in ballast uitging met bestemming Kings Lynn, keerde hier hedenmiddag terug. Door stormweer kon het schip niet verder komen dan het Terschellinger vuurschip en werd ten slotte genoodzaakt door gebrek aan steenkolen weder naar binnen te gaan. Volgens hier ontvangen berichten waren er ook steekbouten van de ketel defect geraakt, die nu gerepareerd worden. Bij handzaam weer wordt de reis voortgezet.
1909-10-29: NRC 29.10.1909: Londen, 28 oktober. Het Nederlandse stoomschip HERMINA, van King’s Lynn naar Dieppe, is met beschadigd stuurgerei te Harwich binnengebracht.
1914-04-13: De HERMINA vertrok op 11 april 1914 van Gibraltar naar Rabat met een lading cement, stukgoederen en hout. Zij arriveerde op 12 april 1914 op de rede van Rabat. Op 13 april 1914 trachtte het diep beladen schip binnen te lopen, doch zij strandde op de baar voor de haven en bleef zitten. De lading kon worden geborgen. Op 19 juni 1914 verliet de bemanning de HERMINA, die nog steeds vast zat en door de rederij was geabandonneerd. Zij werd voor NLG 40.000,- door de Assuradeuren verkocht en door de kopers geborgen en hersteld.
1923-04-05: Final Fate:
Op reis op sleeptouw voor reparaties van Bayonne naar Bordeaux is de IROULEGUY op 5 april 1923 op 5 mijl ten noorden van Bayonne aan de grond geraakt nadat de sleeptros was gebroken, en verloren gegaan (opm.: de datum is niet geheel zeker: Lloyds confidential index vermeldt 4 april 1923, Lloyds quarterly return vermeldt 5 april 1923; mogelijk op 4 april 1923 sleeptros gebroken en op 5 april 's morgens vroeg aan de grond gelopen?)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Kuiper, N.H.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Een gerestaureerde ansichtkaart van de HERMINA, liggende te Marans (bij La Rochelle, ten zuiden van Bretagne), omstreeks 1909 (poststempel geeft als datum 22 juli 1909) Het schip ligt waarschijnlijk kolen te bunkeren.
Gemaakt door: Unknown