Inloggen
HEELSUM - ID 2708


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-05-27 / 1922-05-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 24
Launch Date: 1899-04-05
Delivery Date: 1899-05-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 18 1/8, 29 1/8 & 47 1/4-36
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1396.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 874.00 Net tonnage
Deadweight: 2300.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 98000 Cubic Feet
 
Length 1: 73.15 Meters Registered
Beam: 11.28 Meters Registered
Depth: 5.28 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-05-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: HEELSUM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vinke, A.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: eerste
1899-05-25, uitreiking106-

Ship History Data

Date/Name Ship 1899-05-27 HEELSUM
Manager: Firma Vinke & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NVTR

Date/Name Ship 1922-05-00 CLARA KUNSTMANN
Manager: W. Kunstmann, Stettin, Germany
Eigenaar: W. Kunstmann, Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany

Date/Name Ship 1926-03-27 WANDIA
Manager: A.J. Falkland, Helsingborg, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B 'Wandia', Helsingborg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsingborg / Sweden

Ship Events Data

1900-03-20: Damaged
Lissabon, 20 maart 1900. Het stoomschip HEELSUM, dat hier met verlies van de schroefbladen werd binnengesleept, heeft schade aan de machine.
1907-08-27: Damaged
Londen, 27 augustus 1907. Het van Frey Bentos (bij Montevideo) naar Antwerpen bestemde stoomschip HEELSUM is volgens telegram uit Buenos Aires met defecte machine en gebroken pompen aldaar binnengelopen.
1953-00-00: Final Fate:
De WANDIA is in de zomer van 1953 in Zweden gesloopt. Zij werd in het derde kwartaal van 1953 te Ystad (Zweden) gesloopt door Carl Persson & Söner A/B., aan wie zij op 10 juni 1953 te Ystad werd afgeleverd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Wibrandus werd geboren op 09 apr.1862 te Oude Pekela als z.v. Derk Duit en Frouwina Prange

Wibrandus (25) (zeeman) trouwde op 01 mrt. 1888 te Oude Pekela met Trijntje Sterrenberg (19) geb. op 11 apr. 1868 te Oude Pekela – d.v. Sarenus Sterrenberg (kastelein) en Zwaantje Duit.

Wibrandus overleed op 01 okt. 1912 te Rotterdam (50). 

Kinderen

- Derk                             – geb. 20.07.1887 te Oude Pekela = getr. met Hendrika Geertruida Kok op 29.12.1921

- Zwaantje                     – geb. 04.12.1888 te Oude Pekela = getrouwd met Lambertus Rijnink op 22.09.1910

- Frouwina Hendrika – geb. 10.11.1891 te Rotterdam. = getrouwd met Aldert André Potjer op 04.11.1915

- Sarenia Pietronella  – geb.  18.03.1894 te Rotterdam = getrouwd met Willem Meulkens op 16.03.1916

 

De gegevens van de heer PARMA:

De schepen van de kapitein

W.Duit wordt vermeldt als gezagvoerder door Bouma gedurende:

*    febr. 1890 tot 29.03.1890 als gezagvoerder van de P. CALAND voor 1 reis wegens ziekte van capt. Ponsen. 

*    1891 t/m jan. 1895 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*     1896 gezagvoerder voor 1 reis van het s.s. VEENDAM.

*    1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Het schip werd in dat jaar verkocht naar Triëst;

*     nov. 1897 van het s.s. VEENDAM, varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. tot eind 1897.

*     Op 20 april 1898 ontslag bij de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Heelsum”, gebouwd in 1899 te Amsterdam, 1379 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Oostzee” te Amsterdam.

*    In 1912 nog vermeldt als kapitein van het s.s. FARMSUM. 

Overige bijzonderheden

Zie ook: https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/duit-n/

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Duit, Wibrandus
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Potjer, B.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 201
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1912-07-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HEELSUM
Schipper: Zeven, G.H.
Scheepstype: stoomschip
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De HEELSUM gaat te water
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: HEELSUM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CLARA KUNSTMANN
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

NRC 071204. Londen, 5 december. Vrachten. Bevracht werd van Mobile naar Marseille en Nizza (opm: Nice) het stoomschip HEELSUM Sh.90/-, laden 15 januari/15 februari 1905, en van Cardiff naar Bermuda tot Sh.7/-.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten