Inloggen
GELDERLAND - ID 2418


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-01-26 / 1912-04-03 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Blyth Dry Docks & Shipbuilding Company Ltd., Blyth, Great Britain
Werfnummer: 101
Launch Date: 1899-12-05
Delivery Date: 1900-01-26
Technical Data

Engine Manufacturer: MacColl & Pollock, Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20 1/2, 33 & 54-36
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1539.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 962.00 Net tonnage
 
Length 1: 249.00 Feet (British) Registered
Beam: 36.70 Feet (British) Registered
Depth: 16.10 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-01-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: GELDERLAND
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Los, V.R.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: voorlopige
1900-02-02, uitreiking109-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-01-26 GELDERLAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NSWH
Additional info: Aanv. BATTENHALL

Date/Name Ship 1901-00-00 GELDERLAND
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NSWH

Date/Name Ship 1912-04-12 ERNA
Manager: Brajak & Arnerich, Unknown, Czech Republic
Eigenaar: Dr. Julius Veselý, Unknown, Czech Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Austro-Hungary

Ship Events Data

1900-01-20: AH 21.01.1900:Rotterdam 20 januari Door de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij, alhier, is aangekocht een nieuw door de Blyth Shipbuilding Co gebouwd stoomschip van 2250 ton waarvan de afmetingen zijn als volgt: lang 249’, breed 35½’ en diep 18½’. Het heeft machines van het triple expansiesysteem. Het schip zal in de vaart komen onder de naam GELDERLAND en gevoerd worden door kapt. Peters. Het schip is op stapel gezet voor Lombard Steamships Co te Londen.
1900-01-26: Op 5 december 1899 als ‘BATTENHALL’ voor de Lombard S.S. Co. Ltd. London, te water gelaten, maar op 22 januari 1900 verkocht aan de S.S.M. en op 26 januari 1900 als ‘GELDERLAND’ door de bouwwerf opgeleverd.
1900-01-29: DS 29.01.1900: Het stoomschip GELDERLAND heeft op 24 januari proef gestoomd. Het schip is voorzien van een triple expansie machine van het fabrikaat M’Coll & Pollock. De diameter van de cilinders is 20½, 33 en 54”; de slaglengte is 36”. Het schip is op 29 januari vertrokken van Shields naar Geestemünde onder bevel van kapitein O.F. Peters.
1907-12-06: Het vrachtschip ss. 'Gelderland' (1899) van de Stoomvaart Maatschappij Nederlandsche Lloyd, onder kapitein P. Piscaer, weet onder zware weersomstandigheden de bemanning van de Russische bark 'Fortune' te redden vlak voor het zinken van het schip voor de kust van New York . Bron: 'De Zee' jrg. 30 (1908)
1914-12-24: Final Fate:
De ‘ERNA’ werd op 5 augustus 1914 door de Russen aangehouden en opgebracht naar Mariupol, daar prijsverklaard en aanvankelijk gebruikt als transportschip, later als blokschip. De ‘ERNA’ vertrok op 20 december 1914, samen met drie andere stoomschepen, alle beladen met cement en stenen, van Sevastopol in een poging om de Turkse Kolenhaven Zonguldak te blokkeren. Het was de bedoeling om de vier schepen vóór deze haven tot zinken te brengen. Twee schepen werden op 24 december 1914 bij de nadering van Zonguldak door de Turkse kruiser ‘MIDILLI’ tot zinken gebracht, en de ‘ERNA’ en het andere schip trokken zich daarop terug en werden, ook op 24 december 1914 door de eigen bemanning in diep water tot zinken gebracht en gingen verloren. Dit vond plaats in de Zwarte Zee, ten noorden van Zonguldak.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.O.Peters als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1899 van het stalen schroefstoomschip “Noord Holland” ex Mayflower, gebouwd in 1897 te Troon, 1172 ton n.m., varend voor de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij (1896) te Rotterdam;

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1899 te Blyth, 1500 ton o.m., varend voor de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Peters, T.O.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NRC 231204. Londen, 21 december 1904. Het stoomschip GELDERLAND is bevracht van Bilbao naar Rotterdam met 2.000 ton (opm: ongetwijfeld erts) tot Sh.4/6. Verscheping prompt.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten