Inloggen
GELDERLAND - ID 2418


Kroniekberichten

Datum 21 januari 1900
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Rotterdam 20 januari Door de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij alhier is aangekocht een nieuw door de Blyth Shipbuilding Co gebouwd stoomschip van 2.250 ton waarvan de afmetingen zijn als volgt: lang 249’, breed 35½’ en diep 18½’. Het heeft machines van het triple expansiesysteem. Het schip zal in de vaart komen onder de naam GELDERLAND en gevoerd worden door kapt. Peters. Het schip is op stapel gezet voor Lombard Steamships Co te Londen.

Afbeelding
Datum 29 januari 1900
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het stoomschip GELDERLAND heeft op 24 januari proef gestoomd. Het schip is voorzien van een triple expansie machine van het fabrikaat McColl & Pollock. De diameter van de cilinders is 20½”, 33” en 54”; de slaglengte is 36”. Het schip is op 29 januari vertrokken van Shields naar Geestemünde onder bevel van kapt. O.F. Peters.

Afbeelding
Datum 05 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 4 mei. Het Nederlandse stoomschip GELDERLAND, in ballast, heeft bij het binnenkomen in het dok te South Shields schade geleden aan de steven door tegen de kade te stoten.

Afbeelding
Datum 15 augustus 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 augustus. Volgens een telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip GELDERLAND op de Tyne in aanvaring geweest en heeft schade bekomen.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

South Shields, 14 augustus. Het stoomschip GELDERLAND heeft tegen de dokmuur van het Tyne Dock gestoten, waardoor één van de boegplaten met de ankerkluis werden beschadigd, hetwelk hier zal gerepareerd worden.

Afbeelding
Datum 31 december 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Liverpool, 27 december. Aan boord van het Nederlandse stoomschip GELDERLAND is heden morgen brand ontstaan in een der kolenbunkers; het vuur was echter spoedig geblust en de schade is onbeduidend.

Afbeelding
Datum 17 september 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verkoop schepen

De Nederlandsche stoomschepen OLANDA en GELDERLAND zijn voor NLG 599000 verkocht aan de Stoomvaart Maatschappij Nederlandsche Lloyd te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 10 maart 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Antwerpen, 5 maart. Het Nederlandse stoomschip GELDERLAND, de 3e dezer van Newcastle alhier aangekomen, rapporteert de 1ste dezer tijdens dikke mist aan stuurboordzijde te zijn aangevaren door een schip, dat bleek te zijn de PHAROS G.123 en welk schip daarna veel water maakte en moest pompen om lens te blijven.

Afbeelding
Datum 20 maart 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 19 maart. Het stoomschip GELDERLAND in hedenavond te ongeveer 21.30 uur, uitgaande met kolen bestemd voor St. Nazaire, over het wrak van het stoomschip WOOLWICH heengestoomd en heeft daarbij een zware lek bekomen. De GELDERLAND is aan de noordoever buiten het vaarwater ter hoogte van het witte geleidelicht beneden Maassluis aan de grond gezet en men tracht met pompen het schip lens te houden. De lichten op het wrak waren brandende. De bemanning is nog aan boord van de GELDERLAND.
(Later bericht) Het stoomschip GELDERLAND is hedenmorgen met hoog water door de sleepboten KATWIJK en SCHEVENINGEN hogerop gebracht. Het machinekamerschot heeft zich begeven. Met de Nieuwe Rotterdamsche Bergingsmaatschappij is gecontracteerd voor de berging van schip en lading op arbitrage.

Afbeelding
Datum 22 maart 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 20 maart. Door duikers werd heden bevonden dat het stoomschip GELDERLAND drie gaten aan bakboordszijde in de kim achter de machinekamer heeft. De bodem schijnt ongeschonden. Twee van de gaten zijn reeds dichtgemaakt. Het water staat in de machinekamer en in het ketelruim. Zodra het schip dicht is, zal de BUFFEL gaan leegpompen. Sleepboten zijn bij het vaartuig. De bemanning is hedenavond grotendeels naar Rotterdam vertrokken. De kapitein is aan boord.

Afbeelding
Datum 23 maart 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 22 maart. De scheur aan bakboordszijde van de GELDERLAND is ongeveer 21 voet lang.

Afbeelding
Datum 26 maart 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 25 maart. Hedenmiddag is de Nieuwe Rotterdamsche Berging Mij. klaar gekomen met opkuipen der luiken van het stoomschip GELDERLAND. Morgenochtend met laag water beginnen BUFFEL en STIER met gezamenlijke pompen en twee losse stoompompen te werken, waarna men het schip zal beginnen te lossen.

Afbeelding
Datum 03 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 2 april. Men is bezig door middel van een zuiger de kolenlading van het stoomschip GELDERLAND overboord te zuigen. Gisteren heeft men zo ongeveer 70 ton uit het achterschip gelost.

Afbeelding
Datum 06 mei 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 4 mei. Op ruim 1 en ruim 4 van de GELDERLAND zijn de kistingen weder opgebracht, terwijl ruim 2 en 3 door middel van vlotten zijn dicht gemaakt. De bergingsvaartuigen BUFFEL en STIER en de zandzuiger NAUTILUS benevens twee blazers met stoompompen liggen langszijde en zullen trachten het schip boven te pompen.

Afbeelding
Datum 17 mei 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 16 mei. Heden slaagde men er in ook het voorschip van het stoomschip GELDERLAND boven water te pompen, zodat het met hoog water drijvende was en werd met behulp van sleepboten dichter naar de wal in gunstiger positie gesleept en tegen de oever aan de grond gezet.

Afbeelding
Datum 21 mei 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 20 mei. Het stoomschip GELDERLAND is hedenmorgen 11.00 uur opgesleept naar Rotterdam door de sleepboten HOLLANDER, FRAM en KATWIJK.

Afbeelding
Datum 11 maart 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 maart. Het uitgaande naar Londen bestemde stoomschip WIDGEON en het van Santander met ijzererts geladen binnenkomende stoomschip GELDERLAND zijn hedenavond ter hoogte der Parkkade alhier met elkaar in aanvaring geweest. Eerstgenoemde stoomschip werd met ingedrukte voorsteven en schade aan de boeg naar de Parkkade teruggesleept en zal in het droogdok worden opgenomen. Ook de GELDERLAND bekwam belangrijke schade.

Afbeelding
Datum 01 november 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 31 oktober. Hedenmorgen omstreeks 9 uur had er op het s.s. GELDERLAND een gasontploffing plaats, waardoor de 1e stuurman en de machinist gewond werden.

Afbeelding
Datum 02 november 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De ontploffing aan boord van het s.s. GELDERLAND, waarvan wij in ons vorig ochtendblad een kort bericht opnamen, heeft zich als volgt toegedragen: Onder de eetkamer (z.g. messroom) bevinden zich twee tanks, waarvan de mangaten door een luik in de messroom te bereiken zijn. Een van die tanks was in Engeland gecement en de stuurman wilde met de bemanning op zee de andere in orde maken. Gedurende de reis heeft zich in die tank steenkolengas verzameld. De mensen die dit werk moesten doen daalden onvoorzichtig met een onbedekt licht (kaars) naar beneden. Plotseling ontplofte het verzamelde gas en baande zich een uitweg naar buiten door het mangat.
De 1e stuurman en de machinist die zich in de nabijheid van dit mangat bevonden kregen de volle kracht en uitwerking dezer ontploffing in het gezicht en over het lichaam. De mannen in de tank kwamen met de schrik vrij, omdat het uitstromende vuur, door de ontploffing ontstaan, boven hun hoofden heen ging. De stuurman is ernstig gewond en gebrand, doch de toestand van de machinist is minder ongunstig.

Afbeelding
Datum 07 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 7 december. Het Nederlandse stoomschip GELDERLAND ligt uitgaande geankerd met een defect stuurtoestel.

Afbeelding
Datum 06 mei 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 mei. Volgens een telegram uit Kroonstad heeft het aldaar aangekomen Ned. s.s. GELDERLAND door het ijs lichte schade bekomen. Het is in de voorpiek iets lek en zal voorlopig gerepareerd worden.

Afbeelding
Datum 31 december 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 30 december. Volgens een telegram uit Tynemouth zijn het naar Bremerhaven bestemde Engelse stoomschip CONSENT en het van Londen komende Nederlandse stoomschip GELDERLAND in aanvaring geweest. De beide boegen van de GELDERLAND zijn beschadigd. Acht platen en drie spanten van de GELDERLAND zijn beschadigd.

Afbeelding
Datum 07 december 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Flamborough Head, 6 december. Het Ned. s.s. GELDERLAND, te 9 uur voormiddags hier om de Zuid passerende, seinde “Fortuna Helsingborg sunk: crew saved”.

Afbeelding
Datum 09 december 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Schiedam, 7 december. Over de redding van de schipbreukelingen van het Russische schip FORTUNA vernemen wij nader dat zij eerst zijn opgemerkt door de stuurman K.E. Dik van het s.s. GELDERLAND en per boot werden gered door de tweede stuurman P. Sparling en twee matrozen.

Afbeelding
Datum 17 september 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlaardingen, 17 september. Hedennacht om 02.00 uur is het stoomschip GELDERLAND, komende van Rotterdam, op het Wester Havenhoofd alhier gelopen, waardoor belangrijke schade aan de gording en de basaltmuur is aangebracht. De GELDERLAND, die door dit ongeval een gat in de boeg bekwam, zette de reis voort.

Afbeelding
Datum 17 december 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De Deense schoener MAGDA en het Rotterdamse stoomschip GELDERLAND zijn in aanvaring geweest. De schoener verloor boegspriet en kluifhout en ligt op de rede geankerd. De GELDERLAND zette de reis voort; geen schade gerapporteerd.

Afbeelding
Datum 11 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 april. Het stoomschip GELDERLAND, dat op de vorige reis van Sunderland naar hier tegen een landhoofd te Sunderland liep en daardoor schade aan 4 platen en 8 spanten beliep, gaat aanstaande woensdag ter onderzoek en reparatie in een droogdok alhier.

Afbeelding
Datum 18 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 juli. Volgens door de rederij van het stoomschip GELDERLAND ontvangen telegrammen, heeft voornoemd stoomschip schade aan stuurboord boeg. Het schip is lek. Verder werd nog bericht dat te Hamburg zal worden gerepareerd.

Afbeelding
Datum 18 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 juli. Volgens een telegram uit Hamburg zijn het Engelse stoomschip CITY en het van Newcastle komende Nederlandse stoomschip GELDERLAND op de Elbe in aanvaring geweest, waardoor beide stoomschepen beschadigd werden. Laatst genoemd stoomschip kwam met ingedrukte boeg te Hamburg aan. (opm: Britse stoomschip CITO – geb. 1899, 819 brt, thuishaven Hull, zie ook NRC 190710)

Afbeelding
Datum 19 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 18 juli. Omtrent de aanvaring van het naar Hull uitgaande Engelse stoomschip CITO en het van naar Newcastle komende Nederlandse stoomschip GELDERLAND wordt nog gemeld dat deze aanvaring verschenen zondagnacht op de Beneden Elbe nabij Wittenbergen plaats had en dat de CITO zo zwaar werd beschadigd, dat men genoodzaakt was het stoomschip omhoog te zetten. Nadat de CITO voldoende was dichtgemaakt is ze door de sleepboot JOHANN PETERSEN weer vlot gebracht. De reis naar Hull werd daarop voortgezet. De GELDERLAND stoomde de rivier op en meerde in de kolenhaven.
(opm: zie ook NRC 180710)

Afbeelding
Datum 21 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 20 juli. Het Nederlandse stoomschip GELDERLAND, dat met het Engelse stoomschip CITO in aanvaring is geweest, is voor onderzoek en reparatie aan de Reiherstieg werf gemeerd.

Afbeelding
Datum 22 juli 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 20 juli. Het stoomschip GELDERLAND is nagezien. Aan stuurboord zijn 6 à 8 platen gebroken, welke vernieuwd moeten worden; voorts zijn een aantal platen verbogen. De reparatie zal ca. 6 dagen vorderen. (zie ook NRC 190710 en NRC 210710)

Afbeelding
Datum 03 augustus 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 1 augustus. Het stoomschip GELDERLAND heeft gerepareerd en is heden vertrokken. (opm: zie ook NRC 180710, 190710 en 210710)

Afbeelding
Datum 16 april 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart aanvaring GELDERLAND
Op 18 juli 1910 had op de Elbe een aanvaring plaats tussen het stoomschip GELDERLAND van de Ned. Lloyd te Rotterdam, kapitein J. te Piscaar, en het Engelse stoomschip CITO van Hull. Inzake deze aanvaring deed de Raad voor de Scheepvaart heden uitspraak. Zij constateert dat het onderzoek niet dan onvolledig heeft kunnen zijn doordat noch de Britse overheid, noch de rederij van de CITO afschrift heeft willen geven van de verklaringen, door de bemanning van de CITO afgelegd. Ook dit onvolledige onderzoek echter heeft de Raad de overtuiging geschonken, dat de gezagvoerder van de GELDERLAND geen blaam kan treffen.

Afbeelding
Datum 20 april 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 18 april. Het Rotterdamse stoomschip GELDERLAND, naar Hartlepool uitgaand, kreeg schade aan het stoom-stuurtoestel en moest door de sleepboot FAIRPLAY III tot aan de mond van de Elbe geassisteerd worden, waar het schip het handroer in gebruik nam.

Afbeelding
Datum 04 april 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 3 april. Het Nederlandse stoomschip GELDERLAND, groot bruto 1.530 en netto 962 reg. ton, in 1900 te Blyth gebouwd, eigendom van de Stoomvaartmaatschappij Nederlandsche Lloyd te Rotterdam, dat dit jaar het derde survey heeft gepasseerd, is naar Oostenrijk verkocht. De machines van dit stoomschip, die cilinders hebben van 20½, 33 en 51 Eng. duim middellijn met een slag van 30 Eng. duim werden door de firma Mac Coll & Pollok gebouwd.

Afbeelding