Inloggen
TRIËST - ID 18377


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-03-06 / 1897-08-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Brazilië

Identification Data

Bouwjaar: 1874
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1874-03-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 231.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 34.10 Meters Registered
Beam: 6.30 Meters Registered
Depth: 3.60 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1874
Datum agenda: 1874-03-06
Register nr: 0
Scheepsnaam: TRIEST
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hooites, I.A.
Plaats: Hoogezand
Kapitein op moment van verzoek: Schenk, K.W.
Opmerkingen: eerste
fiat

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1874-03-06 TRIËST
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1883-04-00 MARIA
Manager: Firma Fredrik Smelt & Zonen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Fredrik Smelt & Zonen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1891-10-05 AURORA
Manager: Firma J.J. Koerts & Zn. (houthandel), Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma J.J. Koerts & Zn. (houthandel), Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Ship Events Data

1883-04-07: Sale/Verkoop
Amsterdam, 7 april 1883. Het Nederlandse schip TRIËST, groot 208 ton, gebouwd in 1874, is uit de hand verkocht aan de heren F. Smelt en Zoon alhier. Het schip wordt nu MARIE (opm: Volgens zeebrief aanvraag en advertenties MARIA) genoemd en zal worden bevaren door kapt. C. Ouwehand.
1891-10-05: Sold at auction
Advertentie. H. Tollenaar en F. Meyerdirck Jr, makelaars, presenteren, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, op maandag 5 oktober 1891, des namiddags ten 3 ure, in de Brakke Grond in de Nes te Amsterdam, bij opbod en afslag te verkopen: het extra welbezeild, gekoperd en kopervast driemast schoenerschip MARIA, varende onder Nederlandse vlag en laatst gevoerd door kapt. E. van Assen, volgens Nederlandse meetbrief lang 35,06 meter, wijd 6,48 meter, hol 3,52 meter en alzo gemeten op netto 587,93 kubieke meter of 207,54 tonnen, en dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want en verdere inventaris. Genoemd schip ligt aan de Oosterdoksdijk te Amsterdam, alwaar het dagelijks te bezichtigen is.
(opm: verkocht aan J.J. Koerts & Zn, Pekela en herdoopt in AURORA)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Schenk werd geboren op 19 april 1841 te Oude Pekela als zoon van schipper en collegelid Willem Fredrik Schenk en Rachelina Boeles de Weerd. Klaas was de broer van de kapiteins Boele (1827), vlagnummer van “Voorzorg”met 87 en Willem (1829) met vlagnummer 183 van hetzelfde college.

Klaas trouwde te Nieuwe Pekela op 18 april 1867 als schipper met Annechien Huisman, geboren op 21 juli 1846 te Nieuwe Pekela als dochter van de rustend schipper Pieter Rentes Huisman en Hinderika Jans Dik. Annechien overleed op 10 januari 1893 in de Wijttenbachstraat 51 te Amsterdam.

Klaas Schenk overleed te Amsterdam op 22 december 1910, weduwnaar.

 Kinderen

-   Henderika

-   Martha Elizabeth

-   Wilhelmina Frederika

-   Cornelia Wilhelmina

De Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Klaas Schenk als schipper/koopvaardijkapitein in 1867, 1868, 1872, 1873, 1876, 1884.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.W.Schenk was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 24 uit de periode 1873 t/m 1899.

 

K.W.Schenk was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 24 in de periode 1869 t/m 1906.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

K.W.Schenk was van 1883-1893 kapitein van de composiet clipperbark “Smeroe”, gebouwd in 1876/78 door W.& H.Meursing, op de werf “De Nachtegaal”, te Amsterdam, 1000 ton, varende voor rederij A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd op 24 juli 1893 verkocht aan Leif Gundersen, Porsgrunn, Noorwegen052

K.W.Schenk was van 1895-1901 kapitein van het stalen fregat “Hugo Molenaar”, in 1893/94 gebouwd door J.Smit Cn te Alblasserdam, varend voor rederij Zeilvaart Maatschappij “Neptunus”, G. van der Gevel te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt K.W.Schenk als gezagvoerder gedurende:

  • * 1868 t/m 1869 van de schoenerbrik “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1854 te Amsterdam; 216 ton o.m., varend voor H.Hattink te Amsterdam. Het schip was in 1870 herdoopt in “Triest”;

*     1870 t/m 1873 van de brik “Triëst” ex Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 216 ton o.m., varend voor H.T.Kranenborg te Pekela. Het schip werd in 1873 verkocht naar Zweden;

  • * 1884 t/m 1893 van de composietbark “Smeroe”, gebouwd in 1878 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1893 verkocht naar Porsgrunn;

*     1896 t/m 1905 van het 3-mastschip “Hugo Molenaar”, gebouwd in 1895 te Alblasserdam, 1735 ton n.m., varend voor de Zeilvaart Maatschappij “Neptunus”te Rotterdam (1891) Dir. G. v/d Gevel. Daarna herdoopt in “Emanuel”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaart museum vermeldt:

08 maart 1859, schip “Ida en Cornelia”, kapitein Willem Schenk, matroos Klaas Schenk uit Oude Pekela.

16 maart 1864, kof “Ida en Cornelia”, kapitein Willem W.Schenk, stuurman Klaas W.Schenk, 22 jaar uit Oude Pekela.

07 februari 1874, schoener “Triëst”, kapitein Klaas Willems Schenk uit Oude Pekela.

06 februari 1883, schoener “Triëst”, kapitein Klaas Willems Schenk uit Oude Pekela.

 

Divere mededelingen

Teunis Pronker monsterde op 12 mei 1883 als matroos op de bark “Smeroe” onder kapitein K.W.Schenk varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip was in 1878 te Amsterdam gebouwd op de werf van “de Nachtegaal” van A.H.Meursing, werd aangeduid als clipper-bark. en mat 1000 ton n.m. Op 22 mei 1883 vertrok het schip uit Amsterdam met een lading stukgoed voor Semarang. Van 26 tot 28 augustus van dat jaar vond de uitbarsting van de Krakatau plaats, ruim 96 dagen na het vertrek van de “Smeroe” uit Amsterdam. Het is niet zeker of zij iets van de verwoesting hebben gezien. In zijn geschreven herinneringen maakt Teunis Pronker van deze gebeurtenis geen melding.

Na bezoeken aan Batavia en Semarang vertrok het schip vanuit de laatste haven op 30 november 1883 en kwam na een niet al te snelle thuisreis op 01 april 1884 te Amsterdam aan. Pronker had veel waardering voor kapitein Schenk, die het schip tot de verkoop in 1893 zou voeren

Op een tentoonstelling van het Noordelijk Scheepvaartmuseum070 hing een schilderij door de schilder Adam, portretschilder te Le Havre, uit 1895 van het fregat “Hugo Molenaar” “op zijn maidentrip naar Soerabaya”. Het schip is gebouwd in 1894 bij J.Smit Cz te Alblasserdam en mat 1801 ton. Van 1895 - 1901 was de schipper Klaas Willems Schenk uit Oude Pekela, toen wonende te Amsterdam en varende voor de Zeilvaart Maatschappij Neptunus te Rotterdam.

In de permanente tentoonstelling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela hangt het portret van het fregat “Hugo Molenaar” uit 1895, gevoerd door kapitein K.W.Schenk.

K.W.Schenk was met vlagnummer 24 in de periode 1873 t/m 1892 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

Melding van het overlijden op 08 februari 1881 van de tweede stuurman Albert Heijerman van de driemastschoener “Triëst”, kapitein Klaas Willems Schenk van Oude Pekela zeilende in de Zuid-Atlantische Oceaan op 3oWL/18o ZB. 115.

Melding van het overlijden op 09 april 1881 van de stuurman Roelf Tunteler van de driemastschoener “Triëst” onder kapitein Klaas Willems Schenk varend in de Noord-Atlantiscche Oceaan op 48o30’NB/12o30’WL.115.

 

Het fregat “Hugo Molenaar” onder kapitein K.W.Schenk was te Geelong op 06 maart 1905 en werd gesignaleerd op 14 juli op 9oZ/35oW. Position suggests via C.Horn”. Aankomst op 03 augustus te Falmouth.121

 

In de permanente tentoonstelling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela hangt het portret van het fregat “Hugo Molenaar” uit 1895 op zijn maidentrip naar Soerabaya, gevoerd door kapitein K.W.Schenk, geschilderd door de schilder Adam, portretschilder te Le Havre.

 

Uit: “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911

Het fregat “Hugo Molenaar” onder kapitein K.W.Schenk was te Geelong op 06 maart 1905 en werd gesignaleerd op 14 juli op 9oZ/35oW. Position suggests via C.Horn”. Aankomst op 03 augustus te Falmouth.

 

Krantenartikelen

NRC 26 juli 1867114

Ancona, 19 juli. De 14e dezer is alhier om orders van Amsterdam aangekomen het Nederlandse brikschip ELIZABETH JOHANNA, kapt. Schenk, en heeft de 15e de reis voortgezet naar Sinagaglia om te lossen.

 

NRC 10 september 1869114

Publieke verkoping te Neuzen op woensdag 8 september: het Nederlandse barkschip JEANNETTE EN CORNELIA (opm: JEANETTE CORNELIA), groot 456 tonnen of 256 lasten: opgehouden voor NLG 8550.

 

NRC 25 augustus 1869114

Advertentie. C. Ament, G.J. Boelen en P. Reineke, makelaars, zullen op maandag de 13e september 1869, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg, aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte verkopen een extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast brikschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd: ELISABETH JOHANNA, gevoerd door kapitein K.W. Schenk, volgens meetbrief lang 27,50 ellen; wijd 4,97 ellen; hol 3,56 ellen, en alzo gemeten op 216 tonnen of 106 lasten; liggende in het Oosterdok aan de Dijk. Breder volgens inventaris, en bericht bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors De Vries en Comp.

 

Provinciale Groninger Courant 16 oktober 1874114

Rio Grande, 1 september. De volgende Nederlandse schepen werden hier bevracht: ALIDA CATHARINA, kapt. Nagel, reeds vertrokken, met beenderenas tot Sh.25/- naar het Kanaal, ZUURDIJK, kapt. Kwint, met huiden etc. tot GBP 295 in eens af naar Vigo, TRIËST, kapt. Schenk, naar de Westkust en terug met meel tot Sh.57/6, en ELISABETH, kapt. Meedendorp, met gezouten huiden naar Falmouth voor order tot Sh.37/6.

 

NRC 12 oktober 1880114

Saigon, 4 september. Het Nederlandse schip TRIËST, kapt. Schenk, van Bordeaux alhier aangekomen, moet naar Soerabaya of Passaroeang verzeilen.

 

NRC 17 september1882114

Amsterdam, 16 september. Volgens brief de dato Gorontalo 29 juni van kapt. Schenk, voerende het Nederlandse schip TRIËST, dacht hij 1 juni van daar naar Macassar te vertrekken.

 

NRC 29 september 1882114

Batavia, 19 augustus. De Nederlandse brik TRIËST, kapt. K.W. Schenk, 13 augustus van Macassar te Soerabaija aangekomen, heeft aan de grond gezeten en moet onderzocht worden.

 

NRC 02 april 1884114

Rotterdam, 1 april. Het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, van Java naar Amsterdam, is gistermiddag Dover gepasseerd.

 

NRC 01 september 1884114

Amsterdam, 30 augustus. Het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, is volgens een bij de rederij ontvangen telegram heden van Amsterdam te Soerabaja aangekomen.

 

NRC 08 november 1885114

Amsterdam, 7 november. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk van Soerabaja naar Atjeh vertrokken.

 

NRC 25 juni 1886114

Amsterdam, 24 juni. Volgens een brief van kapt. Schenk, voerende het Nederlandse schip SMEROE, 4 dezer van Bassein (Burma) te St. Helena aangekomen had hij 18 april op 27º Z.B 67º O.L. een hevige orkaan doorstaan, waarin het schip zwaar werkte en op zijde viel, zodat het water op de luiken stond, zeilen scheurden en verloren gingen, stengen braken en het tuig veel te lijden had. Alles wat los aan dek was sloeg overboord, en de lading ging over, zodat het schip slagzij bekwam. Nadat de orkaan, die van 14.00 uur tot 18.00 uur aanhield, bedaard was, richtte zich het schip en bevond men 9” water bij de pomp, die, in werking gebracht, water met rijst vermengd opgaf. De geleden schade werd zo goed mogelijk uit eigen middelen hersteld

 

NRC 22 juni 1887114

Amsterdam, 21 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, heden van Amsterdam te Soerabaja aangekomen.

 

NRC 11 december 1887114

Rotterdam, 10 december. Volgens telegram uit Londen arriveerde het Nederlandse barkschip SMEROE, kapt. Schenk, van Probolingo naar het Kanaal vóór 28 november te St. Helena.

 

NRC 15 januari 1888114

Rotterdam, 14 januari. De lading suiker van het schip SMEROE, kapt. Schenk, van Java te Falmouth, en die van het schip THORBECKE, kapt. Kuiper, van Java te Queenstown, zijn beide verkocht naar Havre.

 

NRC 22 januari 1888114

Rotterdam, 21 januari. Heden vertrokken van Falmouth het Nederlandse barkschip AMICITIA, kapt Walberg, van Java naar Leith, het Nederlandse fregat BATAVIER, kapt. Wiebenga, van Java naar Londen, het Nederlandse barkschip SMEROE, kapt. Schenk, van Java naar Havre en het Nederlandse barkschip THORBECKE VII, kapt. Höper, van Java naar Liverpool, terwijl het Nederlandse schip THORBECKE VI, kapt. Van der Meij, van Kraksaan (opm: positie 07º46’ ZB 113º24’ OL), alhier binnen, order bekomen heeft naar Bristol.

 

NRC 25 januari 1888114

Amsterdam, 22 januari. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, heden van Java, laatst van Falmouth, te Havre aangekomen.

 

NRC 27 februari 1888114

Amsterdam, 25 februari. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, heden van Cardiff te Havre aangekomen.

 

NRC 07 maart 1888114

Amsterdam, 6 maart. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, heden van Cardiff naar Amboina vertrokken.

 

NRC 11 september 1888114

Amsterdam, 10 september. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip SMEROE, kapt. Schenk, 8 september van Timor te Probolingo aangekomen

 

Algemeen Handelsblad 16 februari 1894114

Alblasserdam, 15 februari. Heden is van de werf van de heer Jan Smit Czn alhier te water gelaten het stalen fregatschip HUGO MOLENAAR, gebouwd voor rekening der Zeilvaart Maatschappij Neptunus te Rotterdam. Het schip heeft een lengte van 240, een breedte van 38 en een diepte van 25 Engelse voet. De grootte bedraagt circa 1740 ton register en het draagvermogen ongeveer 2800 ton dood gewicht. Het schip zal worden gevoerd door kapt. K.W. Schenk en is bestemd om 31 maart van Rotterdam naar Samarang en Soerabaija te vertrekken.

 

NRC 13 april 1894114

Rotterdam, 12 april. Volgens bericht van 10 dezer van kapt. K.W. Schenk, gezagvoerder van het schip (opm: fregat) HUGO MOLENAAR, van Rotterdam naar Java, uit Dungeness, waar de loods werd geland, had hij in de Noordzee fraai weder met omlopende koelte en heiïg weder. Het schip voldeed in alle opzichten uitstekend. (opm: eerste reis)

 

NRC 15 september 1895114

Rotterdam, 14 september. Het Nederlandse schip (opm: fregat) HUGO MOLENAAR, kapt. K.W. Schenk, van Cadiz te Montevideo aangekomen, is van zijn ankers gedreven, doch heeft assistentie.

 

NRC 22 maart 1896114

Rotterdam, 21 maart. Volgens bij de directie der Maatschappij Neptunus ontvangen bericht, arriveerde het fregatschip HUGO MOLENAAR, kapitein Schenk, de 21e dezer des avonds van Hamburg te Shields, gesleept door de sleepboot NOORDZEE.

 

Provinciale Groninger Courant 07 juli 1896114

Rotterdam, 3 juli. Het Nederlandse schip HUGO MOLENAAR, kapitein Schenk, van Shields naar Soerabaja, is met verhitte lading (opm: broei in de kolen) te Kaapstad binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 20 februari 1899114

Rotterdam, 18 februari. Volgens bij de directie der Maatschappij NEPTUNUS ontvangen bericht vertrok het Nederlandse fregatschip HUGO MOLENAAR, kapitein Schenk, de 18e dezer van Sydney naar Melbourne, om daar naar het Kanaal te laden.

 

NRC 02 april 1899114

Rotterdam 1 april. Volgens van de directie der Maatschappij Neptunus ontvangen bericht vertrok het Nederlandse fregatschip HUGO MOLENAAR, kapt. Schenk, 1 april van Geelong naar het Kanaal voor orders.

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Schenk, Klaas Willemz

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Klaasz Ouwehand werd geboren op 05 maart 1838 te Katwijk als zoon van Klaas Cornelisz Ouwehand en Maria Cornelisd. Haasnoot.

Hij trouwde te Katwijk in 1859 met Hilletje Jansd. Hakker.

Hij overleed te Katwijk op 26 Juli 1886.

Hij was gezagvoerder in 1861 op de Maria & Johanna, van 1869-1878 op de brik Cardena Packet, van 1880-1882 op de Suriname en van 1884-1888 op de Maria054-098.

Foto van de moeder van kapitein C.Ouwehand Dz i.c. Dirkje van de Berg (nr.52) beschikbaar047.

Van der Plas c.s.054 vermelden (onder nummer 242) ene C.Ouwehand zonder nader informatie betreffende geboorte en overlijden. Hij is vermoedelijk gehuwd op 17 januari 1841 met Jaapje van der Plas. Hij zou in 1849 kapitein geweest zijn van de Eduard,, “bij het overlijden van zijn stuurman C.Ouwehand op 12 november 1847 te Nickerie (Suriname)”. Er wordt vermeld dat deze kapitein het vlagnummer 771 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop heeft gevoerd.

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Ouwehand werd met vlagnummer 771 effectief lid van Zeemanshoop per 22 mei 1860 op voordracht van K.Ouwehand. Zijn schip was de “Maria en Johanna”. Toegevoegd is “bedankt”002. Ten tijde van de inschrijving was Ouwehand 22 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 15/22 mei 1860 staat vermeld dat als effectief lid is voorgedragen/benoemd Cornelis Ouwehand, oud 22 jaar, voerend de brik “Maria en Johanna”, voor rekening van Schrijver & van Rossem, wonend te Katwijk, op voordracht van kapitein K.Ouwehand.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 april 1861 staat de melding: “Brief van Kapt. C.Ouwehand opgevende het vuur vroeger staande op het eiland Lobos thans is geplaatst op de zuidelijke punt van Goreti en zulks in het belang van hen die de Plata Rivier bevaren.”023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 februari 1861 staat de melding door kapitein C.Ouwehand “wegens verplaatsing van vuur te Buenos Ayros”. 042.

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

        771                            1860                       brik                   Maria en Johanna           Schrijver & van Rossum

                                      1861-1865                 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025vermeldt C.Ouwehand van 1847 t/m 1849 als kapitein op de 2/mschooner “Eduard”, gebouwd in 1846 te Alblasserdam, 127 ton o.m., varend voor Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam

Er is bij mij verwarring omtrent deze verschillendpersonen onder de naam C.Ouwehand. Nader genealogisch onderzoek gewenst.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

C.Ouwehand               Maria & Johanna                                                               18 mei 1860   22 januari 1861

 

Bouma025 vermeldt C.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1861 op de brik “Maria Johanna”, gebouwd in 1856 te Groningen, 172 ton o.m., varend voor Schrijver & van Rossem te Amsterdam. Het schip werd in 1862 verkocht aan F.R.P.Victor te Amsterdam en herdoopt in “Jeannette Marianne”.

*    1869 t/m 1879 van de 2/msch “Cardenas Packet” ex Cassandra, gebouwd in 1853 te Baltimore, 126 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;

*    1880 t/m 1883 op de bark “Suriname” ex Vijf Vrienden, ex Graaf van Hoogendorp, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 332 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1883 verkocht voor de sloop;

*    1884-1887 op de 3/mSch. “Maria” ex Triëst, gebouwd in 1874 te Hoogezand, varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Ouwehand, Cornelis Klaasz

Familiegegevens en opleiding

Geen huwelijk te Amsterdam gevonden in de periode 1863-1882

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E. van Assen als gezagvoerder gedurende:

*    1880 t/m 1886 van de 2/msch “Cardenas Packet” ex Cassandra, gebouwd in 1853 te Baltimore, 126 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam;

*    1887 t/m 1891 van de 3/msch “Maria” ex Triëst, gebouwd in 1874 te Hoogezand, 208 ton o.m., varend voor F.Smelt & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1892 voor J.J.Koerts & Zn te Pekela en was herdoopt in “Aurora” (na veiling en verkoop ad f 5300,- Mulder085).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Assen, E. van

Familiegegevens en opleiding

Bronne Mulder werd geboren op 19 oktober 1856 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Albert Mulder en Geertje Hekman.

Bronne trouwde op 11 maart 1886 te Nieuwe Pekela als scheepsgezagvoerder met Jantje Boswijk, geboren op 05 juni 1866 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipper Nanne Boswijk en Afien Smit. Jantje overleed op 08 augustus 1940 te Poortugal, 74 jaar. Als echtgenoot wordt Bronne Mulder vermeld, die wellicht toen nog in leven was.

Geen overlijdensgegevens van Bronne in Nederland gevonden, maar wellicht overleden in Brazilië. (zie hierna)

Ook geen gegevens van eventuele kinderen gevonden.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

B.A. Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voororg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 167 in de periode 1886 t/m 1900.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.A.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1884 t/m 1886 van de brik “Oldambt” ex Valette, gebouwd in 1863 in Nth Shields, 308 ton o.m., varend voor T.Kloosterboer te Eexta;

*    1887 t/m 1891 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.R.Toren te Scheemda. Het schip was getuigd als een 3/mschip;

*    1892 t/m 1897 van de 3-mastschoener “Aurora” ex Maria, ex Triëst, gebouwd in 1874 te Hoogezand, 208 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd in 1897 verkocht naar Brazilië.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

Geen datum, 1872, schoener “Elsina Geertruida”, kapitein Albert B.Mulder, lichtmatroos Bonne A. Mulder, 15 jaar uit Nieuwe Pekela.

20 februari 1873, schoener “Neptunus”, kapitein Brend B.Mulder, lichtmatroos Bronnelt (sic) Mulder, 16 jaar uit Nieuwe Pekela.

27 januari 1874, kof “Elizabeth”, kapitein Cornelis van Wijk, lichtmatroos Bronne Mulder, 17 jaar uit Nieuwe Pekela.

23 februari 1881, bark “Oldampt”, kapitein Albert B.Mulder, 1ste stuurman Bronne A.Mulder, 24 jaar uit Nieuwe Pekela.

03 november 1886, schoener “Oldambt”, kapitein Bronne Mulder, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Uit: Meer dan armoede en rechte lijnen. De Veenkoloniën. H.A.Hachmer, Genealogie, 12:86-91, 2006.

“Onlangs kreeg het Veenkoloniaal Museum het archief van houtzagerij Koerts te Oude Pekela geschonken en ook daaruit blijkt dat men connecties had in Brazilië. Naast de houtzagerije runde Koerts een rederij van twintig schepen waarvan een deel regelmatig koers zette richting Argentinië en Brazilië. Ontroerend is de correspondentie die kapitein B.A.Mulder met rederij Koerts vanuit Rio Grande, Brazilië onderhield.Hij had in 1896 besloten om voor goed ‘in de west’ te blijven. In maar liefst vier kantjes tekst verontschuldigde hij zich tegenover meneer Koerts. Mulder had stuurman H.Molema op persoonlijke titel bevorderd tot kapitein omdat hij deze ten volste vertrouwde en deze goede capaciteiten bezat. Bovendien was het volgens Mulder te kostbaar om een en ander per telegraaf te regelen. B.A.Mulder koos voor een totaal nieuw leven. Hij kon in Rio Grande loods worden en, zo lezen we, zag hij geen toekomst voor de zeevaart in Nederland en de Veenkoloniën in het bijzonder. Volgens hem waren de vooruitzichten in Rio Grande gunstig. Bovendien zagen hij en zijn vrouw het niet meer zitten om in opdracht van Koerts op de vleeshavens als Pernambuco en Bahia te varen. Blijkbaar waren deze ‘vleesreizen’ bepaald niet prettig.”

 

In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:

“Reder-cedule

voor 4/40ste aandeel in het gekoperd driemast schoonerbrikschip “Aurora”, in 1874 gebouwd te Hoogezand, thans liggende te Amsterdam en bevaren door kapitein B.A.Mulder. Door scheepsmeter Sundeman volgens meetbrief van 11.2.1891 no. 194 gemeten op 208 zeetonnen.

Afgegeven te Oude Pekela op 22.12.1891 aan N.H.Boswijk voor 3/40ste deel kosten en uitrusting à f 12.000,- = f 900,-.

Ondertekend door J.J.Koerts, boekhouder.

Gedrukt op de snelpers van A,Mulder te Oude Pekela.

inv.nr.SW 1998-51.

 

Reder-cedule

voor 28/40ste aandeel in het gekoperd driemast schoonerbrikschip “Aurora”, in 1874 gebouwd te Hoogezand, thans liggende te Amsterdam en bevaren door kapitein B.A.Mulder. Door scheepsmeter Sundeman volgens meetbrief van 11.2.1891 no 194 gemeten op 208 tonnen.

Afgegeven te Oude Pekela op 22.12.1891 aan B.A.Mulder voor 28/40set deel kosten bouw en uitrusting à f 12.000,- = f 8.400,-.

Ondertekend door J.J.Koerts, boekhouder.

Gedrukt op de snelpers van A.Mulder te Oude Pekela.

inv.nr.SW 1998-51.

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Mulder, Bronne Alberts

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1874-02-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: TRIEST
Schipper: Schenk, Klaas Willems
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Externe informatie - Overig
Documentatie: Reder-Cedulle; AURORA. Verzameling Kapiteinshuis Pekela.
Document bekijken
Algemene informatie

1874

ST 031074
Rio Grande, 19 augustus. Aangekomen TRIËST, K.W. Schenk van Cardiff.
PGC 161074
Rio Grande, 1 september. De volgende Nederlandse schepen werden hier bevracht: ALIDA CATHARINA, kapt. Nagel, reeds vertrokken, met beenderenas tot Sh.25/- naar het Kanaal, ZUURDIJK, kapt. Kwint, met huiden etc. tot GBP 295 in eens af naar Vigo, TRIËST, kapt. Schenk, naar de Westkust en terug met meel tot Sh.57/6, en ELISABETH, kapt. Meedendorp, met gezouten huiden naar Falmouth voor order tot Sh.37/6.
ST 131174
Rio Grande, 3 oktober. Uitgezeild TRIËST, K.W. Schenk naar Constitution (opm: Constantinopel).

1875

ST 080475
Rio Grande, 28 februari. Binnengekomen TRIËST, K.W. Schenk van Constantinopel.
ST 020875
Queentown, 29 juli. Aangekomen TRIËST, K.W. Schenk van Rio Grande.
ST 101275
Laguna, 4 november. Binnengekomen TRIËST, K.W. Schenk van Antwerpen.

1876

ST 170276
Falmouth, 14 februari. Uitgezeild TRIËST, K.W. Schenk van Laguna naar Hamburg.
ST 110576
Cuxhaven, 6 mei. Vertrokken TRIËST, K.W. Schenk naar Rio Grande.
ST 090876
Rio Grande, 26 juni. Aangekomen TRIËST, K.W. Schenk van Hamburg.


1877

ST 060277
Brouwershaven, 5 februari. Binnengekomen TRIËST, K.W. Schenk van Porto Allegro naar Rotterdam.
MHB 280877
Makassar, 26 augustus. Aangekomen de Nederlandse 3 mast schoener TRIËST, K.W. Schenk van Rotterdam, de 25ste april vertrokken.
MHB 021077
Makassar, 2 oktober. Uitgezeild de Nederlandse 3 mast schoener TRIËST, K.W. Schenk naar Amsterdam.
NRC 101177
Amsterdam, 9 november. Volgens brief van Macassar d.d. 15 september was het Nederlandse schip TRIËST, ladende voor Amsterdam.

1878

DT 240178
IJmuiden, 22 januari. Binnengekomen TRIËST, K.W. Schenk van Makassar, de 2de oktober 1877 vertrokken.
AH 230378
Advertentie. In Amsterdam ligt in lading naar Padang (direct) het snel zeilende eerste klasse Nederlands 3 mast schoenerschip TRIËST, kapt. K.W. Schenk. Adres bij Olgaardt en Buinier.
NRC 051278
Padang, 21 oktober. De Nederlandse schoener TRIËST is alhier bevracht om rijst te laden naar Benkoelen (opm: Bengalen) voor NLG 1.800 en terug op hier. Na terugkomst zal het schip hier en te Batavia laden voor New York.

1880

NRC 121080
Saigon, 4 september. Het Nederlandse schip TRIËST, kapt. Schenk, van Bordeaux alhier aangekomen, moet naar Soerabaya of Passaroeang verzeilen.
NRC 081280
Batavia, 5 november. Vrachten. Er hadden niet veel afsluitingen plaats, maar doordien de disponibele scheepsruimte in verhouding tot de hoeveelheid te verzenden produkten beperkt is, blijft de markt vast. De volgende Nederlandse schepen werden opgenomen: MR. JACOB VAN LENNEP, naar Amsterdam suiker, koffie en rijst à NLG 45. te Batavia te laden; THORBECKE II, naar Amsterdam à NLG 45 voor een volle lading koffie van Samarang en Panaroekan; NOORDZEE-KANAAL en CORNELIA, beide naar het Kanaal voor order en à GBP 2.12/6 voor een volle lading suiker.

Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JAN VAN HAAFTEN, NIEUWE WATERWEG II, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL en TRIËST.

1881

NRC 060181
Batavia, 1 december. Vrachten. Markt vast bij hogere koersen, zoals door de volgende afsluiting van een Nederlands schip aangetoond wordt: TRIËST GBP 2.15/- voor suiker naar het Kanaal voor orders.

1882

NRC 170982
Amsterdam, 16 september. Volgens brief de dato Gorontalo 29 juni van kapt. Schenk, voerende het Nederlandse schip TRIËST, dacht hij 1 juni van daar naar Macassar te vertrekken.
NRC 280982
Batavia, 19 augustus. Vrachten. Op de plaats is weinig afgedaan geworden. De 23e zal de Factorij der Nederlandsche Handelsmaatschappij een inschrijving houden van scheepsruimte voor de overvoer naar Nederland van 110.000 picols gouvernements koffie en tin. Oorlogsmolest op schepen en goederen via Suezkanaal wordt tegen ½ procent verbetering in de premie in polissen van de Vereeeniging van assuradeuren opgenomen. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip INSULINDE naar Amsterdam, NLG 80 voor suiker, NLG 90 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 110 voor huiden, NLG 120 voor indigo, NLG 40 voor tin (per last); stoomschip UTRECHT naar Rotterdam, koffie tot 85 van de Noord- en NLG 90 van de Zuidkust, suiker tot NLG 85, huiden tot NLG 110, indigo tot NLG 120 per last; TRIËST naar Amsterdam, NLG 65 voor een volle lading koffie van Batavia.
NRC 290982
Batavia, 19 augustus. De Nederlandse brik TRIËST, kapt. K.W. Schenk, 13 augustus van Macassar te Soerabaija aangekomen, heeft aan de grond gezeten en moet onderzocht worden.
NRC 041082
Batavia, 26 augustus. Het Nederlandse schip TRIËST, is te Soerabaija nagezien en bevonden dat de schade van zeer weinig betekenis was. Het is bevracht voor een lading koffie van hier naar Amsterdam.

1883

NRC 080483
Amsterdam, 7 april. Het Nederlandse schip TRIËST, groot 208 ton, gebouwd in 1874, is uit de hand verkocht aan de heren F. Smelt en Zoon alhier. Het schip wordt nu MARIE (opm: Volgens zeebrief aanvraag en advertenties MARIA) genoemd en zal worden bevaren door kapt. C. Ouwehand.
AH 240483
Advertentie. Naar Suriname, ligt alhier in het Oosterdok in lading het Nederlandse schip MARIA, kapt. C. Ouwehand. Sluit ultimo april.

Op 01-05-1883 wordt voor de MARIA, F. Smelt & Zonen uit Amsterdam een nieuwe zeebrief aangevraagd voor kapt. C. Ouwehand.

DT 160583
IJmuiden, 14 mei. Uitgezeild MARIE, C. Ouwehand naar Suriname.
SUC 030783
Paramaribo, 2 juli. Aangekomen het Nederlands schip MARIA, kapt. C. Ouwehand van Amsterdam.
ST 141183
Suriname, 8 oktober. Uitgezeild MARIA, C. Ouwehand naar Amsterdam.
DVF 081283
Dungeness gepasseerd 2 december, MARIE, C. Ouwehand, van Suriname naar Bremen
ST 291283
Bremen, 24 december. Uitgezeild MARIA, C. Ouwehand naar Amsterdam.

1884

ST 170384
IJmuiden, 15 maart. Uitgezeild MARIE, C. Ouwehand naar Suriname.
ST 130684
Suriname, 8 mei. Aangekomen MARIA, C. Ouwehand van Amsterdam.
ST 151184
Suriname, 21 oktober. Uitgezeild MARIA, C. Ouwehand naar Amsterdam.
ST 061284
IJmuiden, 4 december. Binnengekomen MARIA, C. Ouwehand van Suriname.
AH 181284
Advertentie. Naar Suriname, ligt alhier in het Oosterdok in lading het Nederlandse schip MARIA, kapt. C. Ouwehand.

1885

ST 210285
IJmuiden, 20 februari. Uitgezeild MARIE, C. Ouwehand naar Suriname.
DVF 020585
Suriname, 3 april. Aangekomen MARIA, C. Ouwehand van Amsterdam.
NRC 180785
IJmuiden, 17 juli. Het Nederlandse driemastschip MARIA, kapt. Ouwehand, alhier van Suriname gearriveerd, heeft heden order bekomen om naar Bremen te verzeilen.
DMB 220785
Bremerhaven, 19 juli. Gearriveerd MARIA, C. Ouwehand van Suriname, laatst van IJmuiden.
DVF 130885
Bremerhaven, 7 augustus. Uitgezeild MARIA, C. Ouwehand naar Amsterdam.

1887

NRC 081087
Rotterdam, 7 oktober. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. Van Assen, van Barbados te Londen aangekomen, heeft op de reis een gedeelte der verschansing verloren.
NRC 151087
Amsterdam, 14 oktober. Het Nederlandse schip MARIA, kapt. E. van Assen, van Londen herwaarts, lag op 12 dezer nog op de rivier.

1888

NRC 040488
Rotterdam, 3 april. Volgens telegram uit Londen arriveerde de Nederlandse driemastschoener MARIA, kapt. Van Assen, de 17e maart te Barbados van Bahia.
NRC 270588
Rotterdam, 26 mei. Het Nederlandse schip MADIA (opm: MARIA), kapt. Van Assen, is volgens uit Londen ontvangen telegram, 24 mei van Suriname te Salcombe aangekomen.

1890

NRC 061290
Amsterdam, 5 december. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip (opm: 3m sch) MARIA, kapt. E. van Assen, de 10e november, na een reis van 63 dagen, van Amsterdam te Suriname aangekomen.

1891

NRC 260991
Advertentie. H. Tollenaar en F. Meyerdirck Jr, makelaars, presenteren, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, op maandag 5 oktober 1891, des namiddags ten 3 ure, in de Brakke Grond in de Nes te Amsterdam, bij opbod en afslag te verkopen: het extra welbezeild, gekoperd en kopervast driemast schoenerschip MARIA, varende onder Nederlandse vlag en laatst gevoerd door kapt. E. van Assen, volgens Nederlandse meetbrief lang 35,06 meter, wijd 6,48 meter, hol 3,52 meter en alzo gemeten op netto 587,93 kubieke meter of 207,54 tonnen, en dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want en verdere inventaris. Genoemd schip ligt aan de Oosterdoksdijk te Amsterdam, alwaar het dagelijks te bezichtigen is.

(opm: verkocht aan J.J. Koerts & Zn, Pekela en herdoopt in AURORA)

Onmiddellijk na afloop der veiling van het boven genoemde schoenerschip MARIA, zal verkocht worden 1/600 aandeel in de Stoomboot Reederij voor het Slepen van Schepen aan het Nieuwediep en te IJmuiden van en naar Zee, nº. 545.

Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengenoemde makelaars, deurwaarder en bij de cargadoors Duinker & Goedkoop, te Amsterdam, alwaar ook de veil condities ter inzage liggen.

1892

NVEC 110592
IJmuiden, 10 mei. Uitgezeild AURORA, Mulder naar Paramaribo.
AH 160892
Suriname, 6 juli. Aangekomen AURORA, Mulder van Amsterdam.
NVEC 051192
Suriname, 8 oktober. Vertrokken AURORA, Mulder naar Amsterdam.
AH 031292
Cargalijst Amsterdam. AURORA, Mulder van Suriname met 459 blokken cederhout, 16 blokken hardhout, 1 kist metaal, Van Tubergen & Daam; 2 vaten oud metaal en 2 colli diversen.

1893

DVF 080293
IJmuiden, 6 februari. Uitgezeild AURORA, Mulder naar Cadiz.
AH 070493
Cadiz, 30 maart. Aangekomen AURORA, Mulder van Amsterdam.
NVEC 220493
Cadiz, 11 april. Vertrokken AURORA, Mulder naar San Jose de Norte.
DVF 201293
Rosario, 8 november. Uitgezeild AURORA, Mulder naar Pelotas.

1894

AH 110194
Montevideo, 29 november 1893. Aangekomen AURORA, Mulder van Pelotas.
AH 030494
Rio Grande, 23 februari. Uitgezeild AURORA, Mulder naar Imbetiba.
DVF 091194
Montevideo, 5 september. Vertrokken AURORA, Mulder naar Antwerpen.
WIN 121294
Vlissingen, 10 december. Gepasseerd AURORA, Mulder van Paysandu naar Antwerpen.

1895

WIN 050495
Antwerpen, 2 april. Vertrokken AURORA, Mulder naar Rio Grande, passeerde dezelfde dag Vlissingen.
AH 050895
Rio Grande, 21 juni. Aangekomen AURORA, Mulder van Antwerpen.
NVEC 171295
Rio Grande, 14 november. Uitgezeild AURORA, Mulder naar Rio de Janeiro.

1896

AH 070196
Rio de Janeiro, 16 december 1895. Uitgezeild AURORA, Mulder naar Assu.

1897

NVEC 200297
Bahia, 20 januari. Uitgezeild AURORA, Mulder naar Rio Grande.
WIN 230397
Rio Grande, 16 maart. Aangekomen AURORA, Mulder van Bahia.
WIN 090997
Rio Grande, 3 juli. Uitgezeild AURORA, Mulder naar Bahia.

Hierna verkocht aan onbekende eigenaar in Brazilië.

Bronnen

Jaar: 1873
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
DVF = Dagblad van Friesland
MHB = Makassaarsch Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVEC = Nieuwe Veendammer Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
ST = De Standaard
SUC = Surinaamsche Courant
WIN = Winschoter Courant