Inloggen
JOHANNES - ID 18034


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-01-20 / 1880-06-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Malcolm McDonald, St. John - N.B., Canada
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 845.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1.597 Gross tonnage
Net Tonnage: 1.412 Net tonnage
 
Length 1: 60.57 Meters Registered
Beam: 12.06 Meters Registered
Depth: 7.56 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-01-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: JOHANNES
Type: Nn
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vries, de & Sanders, E.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Kramer, J.E.
Opmerkingen: 1870 - 198-datum besluit nieuwe zeebrief07-02-1869-70- schip ligt in :Birkenhead/ Liverpool
Nr oude zeebrief : Voorlopige zeebrief
Gebouwd in Engeland; voor één reis van Liverpool naar Singapore naar Nederlandse havens; zie 01-03-1869 - 45

Ship History Data

Date/Name Ship 1863-08-27 JAMES SEDDON
Manager: Thomas Seddon, Liverpool, Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: VNWQ
Additional info: off.no. 47517

Date/Name Ship 1869-01-20 JOHANNES
Manager: Firma de Vries & Co. (cargadoor), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGKF

Date/Name Ship 1878-06-03 JOHANNES
Manager: J. Veth, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Veth, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGKF

Ship Events Data

1873-00-00: Damaged
Onderweg van Java naar Amsterdam had de JOHANNES, kapt. J.E. Kramer tussen februari en juli 1873 diverse orkanen doorstaan, waardoor zeeschade, verlies van zeilen en lekkage was ontstaan.
1878-00-00: Damaged
Tijdens de reis van Newcastle (Engeland) naar Batavia heeft de JOHANNES, kapt. M.H. Visser in het najaar van 1878 plm. 200 ton kolen wegens broeiing over boord geworpen.
1880-06-00: Final Fate:

In juni 1880 wordt de JOHANNES, kapt. M.H. Visser te Port Elizabeth, Zuid-Afrika afgekeurd en publiekelijk verkocht voor de sloop

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.E.Kramer werd per 05 november 1861 op voorspraak van E.Sanders met vlagnummr 787 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Passaroean"002. Ten tijde van de inschrijving was Kramer 31 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat per 29 oktober/05 november 1861 als effectief lid werd ingeschreven Jacob Enno Kramer, oud 31 jaar, voerend de bark “Passaroean”, op voordracht van kapitein E.Sanders.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

        787                       1861-1868     bark                 Amazone                   A.Kuyper, van Harpen & E.Sanders

                                      1868-1872     fregat               Johannes                    de Vries & Co & E.Sanders

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.E.Kramer                                            Passaroean                    10 oktober 1860                    05 september 1861

 

Bouma025 vermeldt J.E.Kramer als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1862 van de bark Passarouang” ex Sara Alida Maria, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 740 ton o.m., varend voor A.Kuijper, van Harpen & E.Sanders te Amsterdam;

*    1862 t/m 1868 van het 3/m schip (als bark getuigd) “Amazone” ex Aurora, gebouwd in 1852 te Sunderland, 434 ton o.m., varend voor Kuyper, van Harpen & Sanders te Amsterdam. Het schip werd in 1868 verkocht naar Soerabaya;

*    1870 t/m 1873 van het 3/mschip “Johannes” ex James Seddon, gebouwd in 1863 te St. John, 1550 ton o.m., varend voor de Vries & Co & E.Sanders te Amsterdam;

*    1880 van de “Anna”, scheepstype, bouwplaats/-jaar en reederij niet vermeld. Het schip werd 1 maal te Harlingen geregistreerd. Bouma vermeldt: “Bijlegger wegens lekkage, Antwerpen-Petersburg met ijzer”.

      Ik vraag me af of dit dezelfde J.E.Kramer is als van de “Amazone”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Kramer, Jacob Enno

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.H.Visser werd met vlagnummer 826 per 27 december 1864 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein E.Sanders. Als zijn schip is vermeld de “Venus” 002. TTen tijde van de inschrijving was Visser 28 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 20/27 december 1864 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Menno Harms Visser, oud 28 jaar, voerend de schoener “Venus”, voor rekening van de Vries & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein E.Sanders.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam      naam reder/boekhouder

       826                      1864-1868    schoner           Venus                   de Vries & Co

                                     1869-1870    bark                Christina              A.Kuyper van Harpen & E.Sanders

                                        1871          bark                Christina              E.Sanders

                                     1872-1877    bark                Christina              de Vries & Co

                                     1878-1879    fregat              Johannes             idem

                                     1880-1882    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt M.H.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1869 van de 2/msch “Venus” ex Anna & Arnoldina”, gebouwd in 1850 te Nieuwendam, 147 ton o.m., varend voor de Vries & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1870 voor kapitein/eigenaar J.W.Bos te Apingedam en was herdoopt in “Catharina Lutgardina”

*   1870 t/m 1871 van de bark “Christina” ex Vriendentrouw, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, varend voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam;

*   1872 t/m 1873 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Vries & Co te Amsterdam;

*   1874 t/m 1878 van het 3/mschip “Johannes” ex James Seddon, gebouwd in 1863 te St. John, 1550 ton o.m., varend voor de Vries & Co & E.Sanders te Amsterdam;

*   1879 t/m 1880 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Veth te Amsterdam. Het schip werd in 1880 te Port Elisabeth afgekeurd;

*   1882 t/m 1885 van de bark “Willem” ex Rotterdam, gebouwd in 1866 te Elshout, 699 ton o.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam;

*   1885 van de bark “Nicolaas Beets”, gebouwd in 1885 te Amsterdam, 900 ton o.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het ongepubliceerde getypte relaas van Dr. W.Th. de Vogel, getiteld “Mijn leven als lichtmatroos aan boord van het Nederlandse barkschip “Nicolaas Beets” in 1885” (geschreven vóór 1856, i.c. het jaar van overlijden van de Vogel), bevat een aantal passages over kapitein Menno Visser van de bark “Nicolaas Beets”. De Vogel was in 1885 lichtmatroos aan boord van genoemd schip dat vanuit Amsterdam, via IJmuiden naar Indië voer. Het relaas van de Vogel gaat bijna uitsluitend over scheepshandelingen aan boord en bevat ook opmerkingen over bemanningsleden, vooral het lagere scheepsvolk. De beschrijving bevat geen verder bijzonderheden over belevenissen aan boord, of over de kapitein.

Genoemd typoscript is aanwezig in de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn.

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Visser, Menno Harms

Algemene informatie

1863

Het fregat JAMES SEDDON is in 1863 gebouwd door scheepsbouwer McDonald in New Brunswick, Canada (Engeland).
Het schip werd in maart 1863 te water gelaten, mat 1.445 ton en de afmetingen waren 201.5 x 39.7 x 24.9 voet lang / breed / hol.
Canada was een grote producent van schepen. Deze werden na de bouw in Canada geladen voor het moederland Engeland waar ze werden verkocht. De eerste registratie als Engels schip vond plaats in Liverpool op 27 augustus 1863 onder nr. 47517; de Engelse roepletters werden VNWO. Eigenaars waren Thomas Seddon & Co, Liverpool.

1868

Een niet getraceerde bron meldt dat de JAMES SEDDON op 26 juli Mauritius was aangelopen om schade te laten herstellen.

LES 291068
Londen, 29 oktober. De JAMES SEDDON is op 28 oktober vanuit Bombay in Liverpool aangekomen.

1869

Op internet zijn flarden van berichten gevonden over een bankschuld van Thomas Seddon van de JAMES SEDDON. Wellicht was dit als gevolg van de reparatiekosten in Mauritius in juli-augustus 1868 en de reden dat het fregat in januari 1869 in Liverpool werd verkocht aan de firma De Vries & Co, Amsterdam.
Op 20 januari 1869 werd voor de JOHANNES  onder kapt. Jacob Enno Kramer een voorlopige Nederlandse zeebrief uitgereikt voor één reis van Liverpool naar Singapore naar Nederlandse havens.
 Lloyd’s Register 1868-1869 noemt de aankoop na gehouden survey in Singapore in juli 1869 meteen JOHANNES. Met deze naam is het schip in 1870 ook opgenomen in de jaarlijkse lijst aan de Koning van nieuw geregistreerde Nederlandse schepen, met de vermelding ‘buitenslands gebouwd’. 
Eerst aangekomen in een Nederlandse haven kon het schip ‘ledigscheeps’ worden gekeurd en gemeten, waarna de definitieve zeebrief kon worden verstrekt. Deze keuring en afgifte zouden na aankomst in Soerabaja op 6 september 1869 hebben moeten plaatvinden. De keuring kon echter alleen in Batavia geschieden. Maar het schip werd in Soerabaja en Passarouang geladen met bestemming Amsterdam, zodat van keuring geen sprake kon zijn. Aan dit probleem zal door de Gouverneur-Generaal in Batavia ongetwijfeld een formele mouw zijn aangepast, maar Marhisdata heeft dit niet in de analen van de G-G teruggevonden. 
Na de keuring in 1870 kreeg de JOHANNES als Nederlandse roepletters PGKF. Het fregat werd gemeten als 1412 NRT / 1597 GRT / 845 lasten.

NRC 040269
Liverpool, 1 februari. In lading: JOHANNES, Kramer naar Singapore.
(opm: recente aankoop van het Engelse fregat JAMES SEDDON door De Vries & Co, Amsterdam; kapt. Jacob Enno Kramer)
NRC 240369
Liverpool, 20 maart. Vertrokken JOHANNES, Kramer naar Singapore (opm: eerste reis onder NL vlag).
AH 150569
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij is bevracht, voor Amsterdam, JOHANNES, J.E. Kramer, 819 last, tegen f. 82,50.
JB 030769
Den 29 juni door Straat Sunda gezeild JOHANNES, J.E. Kramer, van Liverpool den 22 maart, naar Singapore.
SAB 210769
Singapore, 8 juli. Aangekomen JOHANNES, Kramer van Liverpool.
SAB 090969
Soerabaja, 6 september. Binnengekomen het Nederlands schip JOHANNES, Kramer van Singapore.
SAB 270969
Passaroeang, 24 september. Aangekomen JOHANNES, Kramer van Soerabaja.
SAB 181069
Passaroeang, 16 oktober. Vertrokken het Nederlands schip JOHANNES, Kramer naar Nederland.

1870

AH 230170
Bij St. Helena, 14 december, JOHANNES, J.E. Kramer van Passaroeang naar Amsterdam.
AH 060270
Texel, 5 februari. Binnengekomen JOHANNES, Kramer van Passaroeang, den 16 oktober 1869 vertrokken.
DT 080270
Cargalijst Amsterdam. JOHANNES, J.E. Kramer van Passaroeang met 12.150 balen koffie, 5.041 krandjang (opm: gevlochten mand) suiker, 1.963 schuitjes tin (opm: half picol = á 30,8806 kg) een partij sappanhout (opm: houtsoort die rode verfstof aflevert) en 3.232 bossen rotting. N.H.M.
DZG 280270
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht, voor de overvoer van steenkolen naar Java, o.a. JOHANNES, J.E. Kramer en CORNELIA, J.B. de Boer (opm: zie BH 230470;  fregatten).
SAB 230370
Lijst van Nederlandse schepen in 1869 in de grote vaart gebracht.
Naam                                      Gem. Tonnen             Reeders.
NOACH III. — Wierikx                       1400 Fop Smit Jr, te Rotterdam.
JOHANNES, ex JAMES SEDDON    1450 De Vries & Co, te Amsterdam.
DT 180470
Texel, 16 april. Uitgezeild JOHANNES, Kramer naar Birkenhead en Batavia
BH 230470
Bevrachting door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, voor de overvoer van 7.500 ton steenkolen van Engeland naar Java, o.a.: JOHANNES ex JAMES SEDDON, Kramer, 1.445 tonnen en CORNELIA, de Boer, 1.456 tonnen.
DZG 140570
Door de Nederlandsche Handels Maatschappij is bevracht, voor Amsterdam, JOHANNES, J.E. Kramer, 845 last, tegen f. 77,88.
DZG 190570
Liverpool, 14 mei. Zeilklaar JOHANNES, Kramer naar Soerabaja.
DT 150870
Gepraaide schepen: 30 Juni op 1" N.Br., 34" W.L. JOHANNES, kapt. J.E. Kramer, van Liverpool naar Java.
JB 060970
Soerabaja, 29 augustus. Binnengekomen het Nederlands schip JOHANNES, Kramer van Liverpool.
OHC 220970
Batavia, 2 september. Aangekomen JOHANNES, Kramer.
SAB 081070
Soerabaja, 5 oktober. Vertrokken het Nederlands schip JOHANNES, Kramer naar Nederland over Panaroekan.
JB 181070
Panaroekan, 10 oktober. Aangekomen het Nederlands schip JOHANNES, Kramer van Soerabaja.
OHC 121170
Batavia, 27 oktober. Vertrokken JOHANNES, J.E. Kramer.
JB 261170
Panaroekan, 17 november. Vertrokken JOHANNES, Kramer naar Nederland.

1871

DT 110371
Gepraaid: 19 januari. op 30 graden, 46' Z.Br., 11 graden 18' O.L. JOHANNES, kapt. J.E. Kramer, van Panaroekan naar Amsterdam.
DT 060471
Texel, 4 april. Binnengekomen JOHANNES, J.E. Kramer van Panaroekan, vertrokken 17 november.
DZG 150471
Door de Nederlandsche Handel Maatschappij bevracht, voor Amsterdam, JOHANNES, J.E. Kramer, 845 lasten tegen f. 76,40.
OHC 010671
Texel, 31 mei. Vertrokken JOHANNES, J.E. Kramer naar Soerabaja.
DT 220771
Gepraaid: 21 juni op 8° 6' N.Br., 26° 8' W.L. JOHANNES, kapt. J.E. Kramer, van Amsterdam naar Soerabaja.
BC 231071
Passaroeang, 16 oktober. Vertrokken JOHANNES, J.E. Kramer naar Nederland.

1872

HV 100272
St. Helena, 1 januari. Gepasseerd JOHANNES, Kramer van Java naar Amsterdam.
DT 130272
Texel, 11 februari. Binnengekomen JOHANNES, J.E. Kramer van Passaroeang, vertrokken 18 oktober 1871.
DT 130272
Cargalijst Amsterdam. JOHANNES, Kramer van Java met 12.860 balen koffie, 4.885 krandjang suiker en 2.698 bossen rotting. N.H.M.
AH 220472
Texel, 21 april. Uitgezeild JOHANNES, Kramer naar Batavia (via Cardiff).
HV 110572
Cardiff, 6 mei. Binnengekomen JOHANNES, Kramer van Amsterdam.
AH 280672
Liverpool, 24 juni. Vertrokken JOHANNES, Kramer naar Singapore.
AH 221072
Singapore, vóór 19 oktober, binnengekomen JOHANNES, Kramer van Cardiff.

1873

AH 210173
Soerabaja, 29 november 1872. Gearriveerd JOHANNES, Kramer van Singapore.
OHC 200373
Soerabaja, 27 januari. Vertrokken JOHANNES, Kramer naar Passaroeang.
AH 040573
Banjoewangi, 7 februari. Vertrokken JOHANNES, Kramer naar Amsterdam.
DT 270573
Gepraaid: 8 april op 86° Z.Br., 19° O.L. JOHANNES, kapt J.E. Kramer, van Banjoewangi naar Amsterdam.
NRC 110773
Amsterdam,10 juli. Kapt. Kramer, voerende het Nederlandse schip JOHANNES, van Banjoewangi in Texel binnen, rapporteert zware orkanen te hebben doorgestaan, waardoor het schip een lek had bekomen, zeilen had verloren en andere schade was ontstaan.

1874

DT 190174
Gepraaid: 5 januari, op 45° N.Br., 8° W.L. JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Sunderland naar Batavia.
ST 180474
Batavia, 16 april. Aangekomen JOHANNES, M.H. Visser, van Sunderland.
AH 100974
Advertentie. Heden ontving ik de voor mij zoo hartverscheurende tijding, dat mijn beminde jongste zoon, Frederik Jeremias, 2de Stuurman aan boord van het Nederlandse fregatschip JOHANNES, kapt. M.H. Visser, op de 16den juni 1874, op de reis van Batavia naar Bezoekie, in de ouderdom van ruim 29 jaren is overleden.
Amsterdam, 17 augustus, Wed. P.C. Franck Hogguer
DT 151074
Batavia, 3 september. Aangekomen JOHANNES, M.H. Visser, van Bezoekie.
DT 271074
Batavia, 12 september. Vertrokken JOHANNES, M.H. Visser naar Amsterdam.

1875

ST 050175
Texel, 2 januari. Binnengekomen JOHANNES, M.H. Visser van Batavia, vertrokken 12 september 1874.
AH 180175
Advertentie. Oproeping. Houders van cognossementen aan order B/SL' M/SL. 17 krandjang suiker, aangebracht van Java per JOHANNES, kapt. M.H. Visser, gelieve zich ten spoedigste te adresseren bij de cargadoors De Vries & Co, te Amsterdam.
NVD 100375
Advertentie. Naar Batavia en Soerabaja ligt alhier in lading: Het snelzeilend gekoperd Nederlands fregatschip JOHANNES, kapt. M.H. Visser. Met spoedige expeditie. Adres De Vries & Co. Cargadoors.
DT 270575
Gepraaid: 19 mei op 46° N.Br.. 8° W.L. JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Amsterdam naar Batavia.
JB 310875
Advertentie. JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Nederland. Heren ontvangers van goederen, met bovengenoemd schip, facultatief naar Batavia en/of Soerabaja afgescheept, gelieven vóór morgen twaalf ure, hunne landingsorders aan de ondergetekenden in te zenden daar deze zich na dien tijd niet meer voor verkeerde lossing kunnen aansprakelijk stellen. Evenzo worden ontvangers van goederen aan order nogmaals beleefdelijk verzocht zich zo spoedig mogelijk bekend te maken.
De agenten, B. van Leeuwen & Co. Batavia, 31 augustus 1875.
ST 271175
Soerabaja, 14 oktober. Binnengekomen JOHANNES, M.H. Visser van Batavia.

1876

ST 190276
Passaroeang, 3 januari. Vertrokken JOHANNES, M.H. Visser naar Amsterdam.
ST 030476
Bij Ascension, 4 maart. JOHANNES, M.H. Visser van Passaroeang naar Amsterdam.
DT 220476
Texel, 20 april. JOHANNES, M.H. Visser van Passaroeang, vertrokken 3 januari.
DT 250476
Cargalijst Amsterdam. JOHANNES, M.H. Visser van Java met suiker, tabak, koehuiden en rotting.
HV 230676
Advertentie. Naar Soerabaja en Passaroeang ligt in het Oosterdok in lading: Het snelzeilend Nederlands fregatschip JOHANNES, 3/3 L 1.1. Veritas A.1. Nederlandse Vereeniging (opm: assuradeuren). Kapitein M.H. Visser. Met zeer spoedige expeditie.
Adres De Vries en Co., IJgracht 21.
ST 160876
Texel, 14 augustus. Uitgezeild JOHANNES, M.H. Visser naar Soerabaja.
NRC 230976
Advertentie. Gerrit Jan Boelen en Adrianus Roland Holst, makelaars, zullen, als lasthebbende van hunne principalen, op woensdag 11 oktober 1876, des namiddag, te half drie uur precies, te Amsterdam, in het lokaal de Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van den notaris J.L. Kabel in veiling brengen: scheepsaandelen, als: 1/ 32 aandeel in het Nederlands gekoperd fregatschip JOHANNES, groot, volgens Nederlandse meetbrief, 1.597 tonnen of 845 gemeten lasten, gevoerd door kapitein M.H. Visser: thans op reis naar Java. Nadere informatie bij bovengenoemde makelaars.

1877

ST 190377
Soerabaja, 26 januari. Binnengekomen JOHANNES, M.H. Visser van Passaroeang.
DT 260577
Java, vóór 18 mei, vertrokken JOHANNES, M.H. Visser naar Vlissingen.
ST 040977
Bij Ascension, 25 juli. JOHANNES, M.H. Visser van Batavia naar Vlissingen.
DT 150977
Texel, 13 september. Binnengekomen JOHANNES, M.H. Visser van Batavia, vertrokken op 15 mei.
DT 150977
Cargalijst Amsterdam. JOHANNES, M.H. Visser van Java met 8.000 balen koffie N.H.M.
DT 021077
Texel, 30 september. Uitgezeild JOHANNES, M.H. Visser naar Glasgow.
ST 051077
Dungeness, 1 oktober, gepasseerd JOHANNES, M.H. Visser van Nieuwe Diep naar Glasgow.

1878

ST 230378
IJmuiden, 21 maart. Binnengekomen JOHANNES, M.H. Visser van Glasgow, laatst van Liverpool.
NRC 200578
Advertentie. G.J. Boelen, makelaar, zal, als lasthebbende van zijne principalen, op maandag den 3 juni 1878, des namiddag ten drie ure precies, te Amsterdam, in het lokaal „de Brakke Grond", in de Nes, ten overstaan van de deurwaarders Noordbeek & Hilman, in veiling brengen: Een extra-ordinair, wel bezeild, gekoperd en kopervast fregatschip, varende onder Nederlandsche vlag, genaamd: JOHANNES, gevoerd door kapitein M.H. Visser. Volgens Nederlandse meetbrief lang 60,57 meter, wijd 12,06 meter, hol 7,56 meter, en alzo gemeten op 4.000,54 kub. meter, of 1.412,19 tonnen netto. En dat verder met al zijn rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen, kettingen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld. Het voornoemde fregatschip ligt in het Oosterdok. Nadere inlichtingen begerende gelieve men zich te vervoegen bij bovengemelde makelaar of bij de cargadoors De Vries & Cie. Kromme Waal, 28.
(opm: het fregat, in 1863 in Canada gebouwd, werd voor NLG 58.300 aangekocht door J. Veth, Amsterdam; scheepsnaam en kapitein werden niet gewijzigd)
NVD 050678
Schepen in veiling. In de Brakke Grond, op maandag 3 juni 1878, fregatschip JOHANNES, gevoerd door kapitein M.H. Visser, ƒ 58.000.— ƒ 300.— G.J. Boelen (opm. makelaar voor de koper J. Veth te Amsterdam).
DT 100778
IJmuiden, 8 juli. Uitgezeild JOHANNES, M.H. Visser naar Newcastle.
DT 081078
Gepraaid: 1 augustus op 10° N.Br., 25° W.L.: JOHANNES, M.H. Visser, van Newcastle naar Batavia.
ST 251178
Java, 19 november. Aangekomen JOHANNES, M.H. Visser, van Newcastle.
DT 301278
Amsterdam, 28 december. Het Nederlands schip JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Newcastle te Batavia aangekomen, heeft op de reis p.m. 200 ton kolen wegens broeiing over boord geworpen.

1879

JB 241079
Ter rede in Batavia ligt JOHANNES, M.H. Visser, agent J.F. Vijl
SAB 261179
Samarang, 19 november. Binnengekomen het Nederlands fregatschip JOHANNES, M.H. Visser van Batavia.
SAB 081279
Samarang, 6 december. Uitgezeild het Nederlands fregatschip JOHANNES, M.H. Visser naar Passaroeang.

1880

DT 160480
Port Elizabeth, 13 april. Het Nederlands schip JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Banjoewangi naar Amsterdam, is heden alhier zwaar lek binnengelopen.
NRC 180480
Port Elisabeth, 15 april. Het alhier binnengelopen schip JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Batavia, heeft op zee veel water gemaakt en heeft vier voet water in het ruim gehad, doch is niet lek. Het heeft de begijnra verloren en is zwaar ontzet met een slagzij over stuurboord. Het schip is onderzocht en is aanbevolen de lading te lossen om nader te kunnen onderzoeken naar de oorzaak der lekkage.
NRC 240480
Amsterdam, 23 april. Volgens particulier telegram uit Londen, was aldaar van Algoa Baai het bericht ontvangen, dat van de lading per het Nederlandse schip JOHANNES, kapt. Visser, van Banjoewangi herwaarts, aldaar lek binnen, 1.500 balen koffie waren verkocht.

AH 150580
Amsterdam, 14 mei. Volgens particulier telegram van Port Elizabeth, waren van de geloste balen koffie uit het schip JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Banjoewangi herwaarts, aldaar lek binnen, en circa 8.500 wegens beschadigdheid verkocht. Van de gezonde zou de grootste helft met het stoomschip NYANZA naar Europa verscheept worden.
NRC 120680
Port Elisabeth, 14 mei. Een laatste onderzoek, waaromtrent nog geen rapport is uitgebracht, heeft aan boord van het hier lek binnengelopen schip JOHANNES, kapt. Visser, plaats gevonden en men gelooft dat het niet gerepareerd kan worden. Ongeveer 100 suiker- kranjangs, die geheel leeg bevonden zijn, heeft men overboord geworpen, en er zal met nog ongeveer 200 hetzelfde gebeuren. De 100 zakken koffie werden verkocht à Sh.40/6 zonder belasting. 111 kranjangs suiker à Sh.17/6 met belasting, alles per 100 pond, en 100 huiden zijn tegen Sh.4/6 het stuk verkocht.
NRC 260680
Amsterdam, 25 juni. Blijkens brief Port Elizabeth d.d. 21 mei, waren van de lading van het Nederlandse schip JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Banjoewangi herwaarts, nog wegens beschadigdheid verkocht: 185 balen koffie tot Sh.59/-, 80 balen tot Sh.62- en 240 balen tot Sh.65/- per 1000 Engelse pond, terwijl nog 240 suiker kranjangs leeg overboord zijn geworpen.
Volgens brief dd. 28 mei, waren op 22 mei nog verkocht: 105 balen koffie tot Sh.67/-, 325 balen tot Sh.66/-, 17 pakken tabak tot Sh.1½ per pond; alles in entrepôt. 17 zakken suiker tot Sh.21/-, 40 kranjangs tot Sh.18/6, 9 kranjangs tot Sh.16/-, 39 kranjangs tot Sh.15/6, alles in consumptie, en op 27 mei nog 75 balen koffie tot Sh.60/, 225 balen tot Sh.59/-, 80 balen tot Sh.16/6 in entrepôt en 8 kranjangs suiker tot Sh.25/-, 75 kranjangs tot Sh.24/-, 12 kranjangs tot Sh.23/6, 99 kranjangs tot Sh.22/6, 19 kranjangs tot Sh.21/-, 17 kranjangs tot Sh.20/-, 10 kranjangs tot Sh.19/6, 63 kranjangs tot Sh.18/-, 201 kranjangs tot Sh.16/6, 36 kranjangs tot Sh.6/- 28, kranjangs tot Sh.4/6, 5 zakken tot Sh.24/0 in consumptie.
NRC 300580
Amsterdam, 29 mei. Aan een particulier schrijven uit Port Elizabeth d.d. 30 april, betreffende het aldaar op de reis naar Java (opm: van Banjoewangi naar Amsterdam) herwaarts met zware schade binnengelopen schip JOHANNES, kapt. M.H. Visser, ontlenen wij de volgende bijzonderheden, waaruit tevens blijkt dat de vroeger van daar ontvangen en door ons medegedeelde telegrafische berichten betreffende deze averij, minder juist zijn opgevat. Van de lading zijn namelijk wegens beschadigdheid verkocht op 23 april 1.500 balen à GBP 35.6, op 24 april 2.000 balen à GBP 42.6 en op 28 april 2.000 balen à GBP 32.6, alles per 100 pond in entrepôt, terwijl op 1 mei nog 2.000 balen verkocht zouden worden. De kapok verkeerde in broeiende staat en was evenals de cassia fistula beschadigd, doch in mindere mate. Het schip was nauwelijks onderzocht en in zodanige toestand bevonden, dat men er aan twijfelde of het wel weer in zeewaardige staat gebracht zou kunnen worden.
NRC 040680
Volgens particulier telegram uit Londen, is het Nederlandse schip JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Banjoewangi herwaarts, lek te Port Elizabeth binnen, afgekeurd en zal het publiek verkocht worden. (opm: in 1863 in New Brunswick, Canada gebouwd; kapt. Menno Harms Visser)
JB 220680
Amsterdam, 18 mei. Kapt. M.H. Visser, voerende het Nederlandse schip JOHANNES, van Banjoewangi herwaarts, zwaar lek te Port Elizabeth binnen meldt bij brief d.d. 15 april, dienaangaande het navolgende:
Na sedert het vertrek veel stilte te hebben gehad, werden wij den 10 april plotseling door harden N.W. en N.N.W. wind overvallen, die binnen een uur tot vliegende storm overging met hard aanschietende door elkander lopende hemelhoge zeeën. De kluiver vloog aan flarden en 's avonds ten 10 ure hoorden wij achter de grote mast een knal als van een kanonschot. Het schip werkte steeds zwaarder, terwijl het bijlag voor top- en voorstengstagzeil. In den nacht van 10 en 11 april verloren wij voor- en groottopzeil, begijnra en een gedeelte van de lij-verschansing en sloeg het schijnlicht stuk. Het schip begon te lekken en reeds kort daarop was het pompwater met suiker vermengd. Het schip werkte voortdurend vreselijk en zagen wij ons genoodzaakt het voor de wind te zien te krijgen en voor top en takel te lenzen. Wij zetten, om het schip „studdy" te doen liggen, het voorstengstagzeil en de stormfok bij, die evenwel 's avonds scheurden, waardoor het schip opeens tegen 't roer in, in den wind opvloog. De masten stonden als hoepels en verwachten wij niet anders dan dezelve te zullen verliezen. Soms was het schip niet te zien als of het onder water zat; de bouten uit het lijfhout en de barring aan stuurboordzij rukten los en ging de laatste gedeeltelijk over boord; de boten werden verbrijzeld. Den 12den april zagen wij, bij afnemende wind, dat vele puttingijzers zich hadden begeven, de dek- en lijfhoutnaden gesprongen waren, de achterhut merkelijk ontzet en de boegspriet gekraakt was. Bij zoveel mogelijk aanhoudend pompen steeg het water nog tot vier voet hoog en gaf de equipage te kennen, het niet langer te kunnen volhouden en er tegen op te zien, met het schip in dien toestand de reis voort te zetten. Wij belegden daarop scheepsraad en besloten naar Port Elizabeth af te houden, alwaar wij den 13de ‘s avonds met vier voet in het ruim en geweldige slagzij over stuurboord binnen liepen; wij namen toen onmiddellijk pompers aan boord.
NRC 260680
Amsterdam, 25 juni. Blijkens brief Port Elizabeth d.d. 21 mei, waren van de lading van het Nederlandse schip JOHANNES, kapt. M.H. Visser, van Banjoewangie herwaarts, nog wegens beschadigdheid verkocht: 185 balen koffie tot Sh.59/-, 80 balen tot Sh.62- en 240 balen tot Sh.65/- per 1000 Engelse pond, terwijl nog 240 suiker kranjangs leeg overboord zijn geworpen.
NRC 090780
Port Elizabeth, 11 juni. De gezagvoerders van de afgekeurde schepen JOHANNES en TROMP hebben aanbiedingen van scheepsruimte gevraagd voor het vervoer van de onbeschadigde lading dezer schepen.
SH 090780
Soerabaja, 9 juli. Het schip JOHANNES, van Soerabaja naar Amsterdam, te Port Elisabeth binnengelopen, is daar afgekeurd en zou er voor sloping verkocht worden.
NRC 050880
Port Elizabeth, 9 juli. Van het Nederlandse schip JOHANNES zijn nog 200 balen koffie verkocht.
NRC 110880
Port Elizabeth, 16 juli. De CECILIE heeft nagenoeg de lading van het Nederlandse schip JOHANNES aan boord genomen, en heeft de kapitein van laatstgenoemde aanvraag gedaan voor vervoer van ongeveer 303 balen koffie naar Amsterdam.
NRC 240780
Port Elisabeth, 25 juli. Tegen 28 dezer zijn in veiling aangeslagen 721 balen koffie, 48 kranjangs suiker en 176 huiden, alles door zeewater beschadigd en afkomstig van de lading van het afgekeurde Nederlandse schip JOHANNES, kapt. Visser.
NVD 060880
Amsterdam 5 augustus. Volgens particulier bericht van Port Elizabeth, zijn van de lading van het aldaar afgekeurde Nederlandse schip JOHANNES (opm: zie JB 220680), kapt. M.H. Visser, van Java, met het schip HESPERA, kapt. Backman, naar hier verscheept: 4.000 balen koffie, 85 kratjan suiker, 133 pakken cassia, 1.478 koe-, 337 buffelhuiden, 897 balen kapok, 225 schuitjes tin en 1.435 bossen rotting; het restant zou verzonden worden met het schip CECILIA.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1863
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AH = Algemeen Handelsblad
BH = Bataviaasch Handelsblad
DT = De Tijd
DZG = Dagblad voor Zuidholland en ‘s-Gravenhage
HV = Het Vaderland
JB = Java Bode
LES = London Evening Standard (vertaald)
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuws van de Dag
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
SAB = Samarangsch Advertentieblad
SH = Soerabaiasch Handelsblad