Inloggen
BURGEMEESTER SCHORER - ID 17869


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1878-07-19 / 1893-10-27 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1878
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Middelburg’s Welvaren, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1878-04-18
Delivery Date: 1878-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1205.00 Net tonnage
Net Tonnage 2: 1477.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 59.00 Meters Registered
Beam: 12.47 Meters Registered
Depth: 7.56 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-07-19
Register nr: 0
Scheepsnaam: BURGEMEESTER SCHOREN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bax, J.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
1878-07-19, gunstige beschikking uitreiking zb143-1878-07-19

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1878-07-00 BURGEMEESTER SCHORER
Manager: Firma van Leeuwen & Co, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Middelburg, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands
Callsign: NHMP

Date/Name Ship 1885-06-27 BURGEMEESTER SCHORER
Manager: C. de Bruin & Co., Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Firma van Leeuwen & Co, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands

Date/Name Ship 1889-02-03 NELLY EN HELENA
Manager: van de Gevel & van Vessem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: van de Gevel & van Vessem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1892-00-00 NELLE EN HELENA
Manager: G. van de Gevel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: G. van de Gevel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1893-10-27 KONG
Manager: A. Verdier, La Rochelle, France
Eigenaar: A. Verdier, La Rochelle, France
Shareholder:
Homeport / Flag: La Rochelle / France
Callsign: JVKW

Ship Events Data

1883-01-20: Collision
Soerabaija, 20 januari 1883. Het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. A.K. Zweede, geankerd liggende, is aangevaren door het Engelse stoomschip PROPONTIS. Van schade wordt niets gemeld.
1888-07-09:
NRC 110888
Port Elisabeth, 16 juli. Het Nederlandse barkschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, van Soerabaja met suiker naar Het Kanaal, hier 9 juli met gebroken fokkemast binnengelopen, is onderzocht. Het schip maakt geen water. De lading aan de achterkant van het grote luik en achterluik is beschadigd aan de beide zijden van de fokkemast door lekkage van het dek. De stuiken van het dek en potdeksel, de naden van de hoofden en stutten zijn ontzet en open. Door surveyors wordt aanbevolen om de lading en vooral de nat gewordene, zo te lossen dat het schip verder nagezien kan worden en het zover te lichten dat het van buiten tot op het koper verbreeuwd kan worden.
1891-09-16: Damaged
Volgens bij de reder ontvangen bericht (16 september 1891) is het barkschip NELLY EN HELENA, kapt. Wijkmeijer, van Barry naar Batavia, te Rio de Janeiro binnengelopen met verhitte lading. Een deel der lading moet onmiddellijk verkocht worden en het schip zal, na de rest van de lading afgekoeld te hebben, met het overige de reis voortzetten.
1896-12-09: Final Fate: Foundered, gezonken

Op reis met een lading hout en palmolie van Grand Bassam (Ivoorkust) naar Le Havre is de KONG ter hoogte van Kaap Finisterre op 9 december 1896, door de bemanning in zinkende toestand verlaten..

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Is dit dezelfde persoon als de hiernavolgende J.A.Bax?

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Bax als gezagvoerder gedurende:

*    1877 van het 3/mschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht naar Engeland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Bax, J.

Familiegegevens en opleiding

Overleden in 1899.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.K.Zweede was met vlagnummer R247 in de periode 1857 t/m 1899 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij tot Nut derr Zeevaart wordt het overlijden gemeld van A.K. Zweede.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.K. Zweede met vlagnummer R247 als gezagvoerder in de ledenlijsten van:

*      1858, 1859               fregat “Hugo Grotius”                  356 last    Mispelblom & Co, R’dam

*      1862, 1863                 bark “Jan Daniél”                         335 last    W.Ruys & Zn, R’dam

*      1864                            bark “Japara”                                412 last    idem

*      1865 t/m 1867           geen vermelding van schip en boekhouder

*      1874, 1877                 fregat “Utrecht”                          1063 last  van Zeijlen & Decker, R’dam

*      1878                            fregat “Utrecht”                            2009 ton  idem, “in liquid”

*      1880 t/m 1883           fregat “Burgem. Schorer”            1236 ton J.F. van Leeuwen, Middelburg

*      1885 t/m 1887           fregat “Burgem. Schorer”            1236 ton J.F. van Leeuwen & van Ruyven, R’dam

*      1888, 1890 t/m 1898 geen vermelding van schip en boekhouder.

 

 “Het Fregatschip Hugo Grotius … van de Reederij B.A.Mispelblom & Co te Rotterdam arriveerde onder Kapitein A.K.Zweede op 13 april 1858 te Point de Galle komende van Newport … De Hugo Grotius liep op 7 December te Brouwershaven binnen met 104 dagen reis …”026(38/105)

 

Bouma025 vermeldt A.K.Zweede als gezagvoerdeerr gedurende:

*     1858 t/m 1860 van het 3-mastschip “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor B.A.Mispelblom Beijer te Rotterdam;

*     1861 t/m 1864 van de bark “Jan Daniël, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*     1865 van de bark “Japara” ex John Rhynas, gebouwd in 1863 te USA, 780 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*     1869 t/m 1874 van het 3-mastschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*     1875 t/m 1879 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes op de werf van de Gebr. Pot, 2009 ton o.m., 80 PK, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen;

*     1880 t/m 1888 van het fregat “Burgemeester Schorer”, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1474 ton n.m., varend voor F.H. van Leeuwen & Co te Middelburg. Het schip voer in 1889 voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam en was herdoopt in “Nelly & Helena”.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Burgemeester Schorer”onder kapitein A.K.Zweede vertrok in 1883 van Cardiff en werd op 17 januari gemeld als zeilende op de Atlantiscche Oceaan. De bestemming was de Columbiarivier maar er is geen aankomstdatum gevonden. Volgens Hazelhoff Roelfsema werd één keer Kaap Hoorn gerond.121.

 

Zierikzeesche Courant 09 maart 1864

Op 06 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Jan Daniél”, kapt. A.K.Zweede, herkomst niet vermeld maar met bestemming Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Zweede, A.K.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.C.Gnodde als gezagvoerder gedurende:

*    1889 t/m 1890 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Gnodde, W.C.

Familiegegevens

 

Lourens werd geboren op 19.10.1846 te Amsterdam als z.v. Jacob Maars en Cornelia Gijben.

Lourens (25) (zeevarende) trouwde op 01.02.1872 te Amsterdam met Johanna Rector (25) – geb. 06.07.1846 te Amsterdam – d.v. Dirk Rector en Betje Engels. 

Johanna Rector overleed op 02.08.1910 te ??

Lourens overleed op 08.11.1918 te Amsterdam (72).

 

Kinderen

-   Elisabeth Johanna – geb. 07.12.1873 te A’dam.

-   Jacob Laurens – geb. 15.08.1877 te A’dam.

-   Lourens – geb. 14.12.1881 te A’dam. 

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA :

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

L.Maars was van 1892-1894 kapitein op de composietbark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1884 bij A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 928 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in oktober 1894 verkocht naar Napels en herdoopt in “Pieta052.

L.Maars was van 1894-1897 kapitein van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1328 ton, varend voor de rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”. In 1913 werd het verkocht naar Noorwegen052.

L.Maars was van 1897-1898 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten052

 

Bouma025 vermeldt L.Maars als gezagvoerder gedurende:

*    1891 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;

*    1892 t/m 1894 van de bark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1885 te Nieuwendam, 928 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1894 verkocht te Napels;

*    1896 t/m 1897 van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 2100 ton n.m., varend voor Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam. Het schip is in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”;

*    1897 t/m 1898 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Maars, Lourens

Familiegegevens en opleiding

Derk Wijkmeijer werd geboren te Oude Pekela op 22 maart 1843 als zoon van de schipper Klaas Klaassens Wijkmeijer en Geessina Derks Greven.

Derk trouwde te Nieuwe Pekela op 27 januari 1870 als schipper met Jantje Naatje. geboren te Nieuwe Pekela op 22 november 1846 als dochter van de schipper Lammert Jans Naatje en Elisabeth Klaassens Oosting. Jantje overleed te Nieuwe Pekela op 04 december 1920, 74 jaar, weduwe.

Derk overleed te Nieuwe Pekela op 05 november 1912, 69 jaar, zonder beroep.

 

De Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermeld Derk Wijkmeijer als schipper in 1870 en zonder beroep in 1912. Het echtpaar heeft eind 1870 een kind gekregen, dat een maand later weer overleed. Verder geen kinderen geregistreerd.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

D.K.Wijkmeijer was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 3 in de periode 1875 t/m 1913.

 

De schepen van de kapitein

Kapitein Wijkmeyer was in 1891/92 gezagvoerder van de houten bark "Nelly en Helena". Het schip voer in juli 1891 uit met bestemming Java030.

 

D.K.Wijkmeyer was in 1893-1896 de eerste gezagvoerder van de bark "Columbus" als voorganger van de kapiteins G. en C.G.Spanjer (zie aldaar). De "Columbus" (1363 registerton, volgens Sweys 1312 registerton) werd gebouwd van staal op de werf De Boot voor rekening van rederij "Neptunus" te Amsterdam (directie G.v.d.Gevel)010-p.117-120.

 

D.K.Wijmeyer was van 1893-1895 kapitein op de stalen bark “Columbus”, gebouwd in 1893 door F.F.(H.F.) Groen te Amsterdam, 1311 ton, varend voor rederij Zeilvaart Maatschappij “Neptunus”, G.van der Gevel te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt D.K.Wijkmeyer als gezagvoerder gedurende:

*   1871 t/m 1875 van de schoenerkof “Helena”, gebouwd in 1855 te Papenburg, 123 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip voer in 1876 voor kapitein/eigenaar J.K.Veldman te Termunterzijl en was herdoopt in “Nijssiena”;

*   1881 t/m 1886 van de 3-mastschoener “Koerier ex Roebuck, gebouwd in 1869 te Dundee, 160 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Het schip werd in 1886 verkocht naar Oldenburg;

*   1889 van de 2-mastschoener “Koerier” ex Domingo Solari, gebouwd in 1875 te Plymouth, 192 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Het schip werd in 1889 te Savanilla afgekeurd;

*   1892 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;

*   1893 op hetzelfde schip maar nu varend voor G. v/d Gevel te Rotterdam. Het schip werd in 1893 verkocht naar Larochelle;

*   1893 t/m 1895 van de stalen bark “Columbus”, gebouwd in 1893 te Amsterdam, 1312 ton n.m., varend voor de Zeilvaart Maatschappij Neptunus, dir. G.v/d Gevel.

 

De ledenlijst van het college”Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” vermeldt in de periode 1881 t/m 1920 de schepen van de leden. Voor D.K.Wijkmeijer waren dit de “Koerier” in de periode 1881 t/m 1889, de “Nelly & Helena” in 1892 t/m 1893 en de “Columbus” in de periode 1894 t/m 1898.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

 

Overige bijzonderheden

De Raad van Tucht bij de koopvaardij deed op 27 oktober 1877 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Dirk Klaassens Wijkmeyer, gezagvoerder van de schoenen “Stella”. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

In de Harlinger Courant dd 25 oktober 1874 staat in de rubriek SCHEEPSTIJDINGEN het volgende bericht096:

“Binnengekomen VLIE 10 Oct. Helena, D.K.Wijkmeijer, Memel.”

 

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

p.054/061, Port Natal 19 januari 1895, brief aan een Schneijder:

“Wanneer Nijhmeijer met de Columbus niet meer terecht komt, zou het mij leed doen, omdat ik hem zeer goed ken niet alleen, maar ook wegens het treurige lot van al die lieden. Wat zijn dat toch voor soort schepen, ik denk dat de zeelui bang zullen worden om op te gaan.”

 

De bark “Columbus” onder kapitein D.K.Wijkmeyer was op 06 februari 1894 te Wellington. ´Doubtless shorter route via Cape Horn” en op 01 juni te Londen.121

 

NRC 12 november 1869114

Amsterdam, 11 november. De schepen AGATHA, kapt. Schuur, HELENA, kapt. Wijkmeijer, en NOVA SCOTIA, kapt. Brunn, alle de 2e dezer van Harlingen naar Noorwegen vertrokken, zijn de 9e dezer wegens aanhoudend stormweer uit de Slenk te Harlingen teruggekomen.

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Wijkmeijer, Derk Klaasz

Algemene informatie

05 juli 1877
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 4 juli. Als tegenhanger van de min gunstige berichten, welke in de laatste tijd omtrent de vooruitzichten van handel en scheepvaart in onze stad waren mede te delen, vernemen wij uit geloofwaardige bron dat het voornemen bestaat, om dadelijk na het aflopen van het op de werf Middelburg's Welvaren voor de firma Van Zeijlen & Dekker in aanbouw zijnde driemastschip BURGEMEESTER SCHORER, de kiel te leggen voor een ander schip, voor de grote vaart bestemd en tot dezelfde rederij behorende.

10 april 1878
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Wanneer onvoorziene omstandigheden zulks niet verhinderen, zal op vrijdag de 19e dezer het driemastschip BURGEMEESTER SCHORER, gebouwd op de werf Middelburg’s Welvaren alhier, te water gelaten worden. Het schip is groot 1.205 ton volgens de nieuwe of ongeveer 1.477 ton volgens de oude meting en is bestemd voor de grote vaart, onder rederij der firma Van Leeuwen en Co. alhier. Spoedig na het van stapel lopen zal, naar wij verder vernemen, de kiel gelegd worden voor een ander schip van gelijksoortig charter.
20 april 1878
AH - Algemeen Handelsblad
Middelburg, 19 april. Gisterennamiddag te 3 uur is te Middelburg met het beste gevolg op de werf Middelburgs Welvaren van stapel gelaten het eerste daarop gebouwde driemastschip BURGEMEESTER SCHORER, groot 1.205 ton, bestemd voor de grote vaart, onder rederij van de heren Van Leeuwen & Co.
Op de werf waren twee met groene vlaggen versierde tribunes opgericht; op de ene bevond zich de muziek der schutterij en op de andere een groot aantal autoriteiten en verdere genodigden met hun families, wien allen keurige verversingen werden aangeboden. Bovendien werd ieder der aanwezigen, namens de heer Van Leeuwen, een invitatiekaart uitgereikt voor een concert, dat hedenavond door hem in de tuin van het Schuttershof De Edele Handboog wordt gegeven. Naar men verneemt zijn een duizendtal familiekaarten uitgereikt. Ook de werklieden zullen hedenavond in een der lokalen van de werf feestelijk door de heer Van Leeuwen worden onthaald. Toen het schip aan de wal was vastgemeerd, hield de BURGEMEESTER Jhr. Mr. Schorer een hartelijke toespraak tot de heer Van Leeuwen, die door deze even hartelijk werd beantwoord. Prachtig lenteweder begunstigde deze feestdag; terwijl uit vele woningen de nationale driekleur wapperde.
11 juli 1878
AH - Algemeen Handelsblad
Middelburg, 9 juli. Heden is een aanvang gemaakt met het innemen der lading in het aan de loskade alhier liggende, onlangs hier te water gelaten clipper-fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. A. Bax. De 15e dezer wordt de lading gesloten.
Tot dusver is op de werf Middelburg’s Welvaren van de firma J. van Leeuwen & Co. nog geen nieuwe kiel gelegd; de geldmannen schijnen vasthoudend te zijn en liever coupons te knippen dan hun fondsen in schepen te beleggen.
06 december 1878
AH - Algemeen Handelsblad
Rotterdam, 4 december. Volgens telegram van Batavia, dat op heden, is te Anjer gepasseerd het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Bax, op reis van Vlissingen naar Java. Alles wel.

1879

20 maart 1879
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 8 februari. Onze vrachtenmarkt is iets vaster en de berichten uit naburige havens worden ook wat gunstiger. De vraag naar kleine schepen blijft bestaan, maar de geoffreerde koersen leiden nog niet tot afdoeningen. Naar Nederland werd NLG 5 hoger dan de laatste afdoening betaald voor 22.000 picols Factorij-koffie en suiker, en men zou een grotere rijzing gezien hebben, had niet de concurrentie tussen de grote schepen, waaruit de Nederlandse vloot thans grotendeels bestaat, haar verijdelt. Naar het Kanaal en Amerika, zowel van Java als van Java en Padang, blijft ruimte gevraagd. Naar Australië zou een handig scheepje te plaatsen zijn. Zout van Sumanap naar de Zuidkust werd tot NLG 12,80 en NLG 11 per kojang geaccepteerd. Het vervoer van 1.000 ton steenkolen van Onrust of Soerabaija naar Tontoli werd bij inschrijving tot NLG 9,80 aangenomen. Stoomschepen ondervinden nog steeds veel moeite om lading bijeen te krijgen en koersen bleven onveranderd.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen waren: AMPHITRITE naar Amsterdam NLG 17,50 koffie en suiker, NLG 30 à NLG 35 huiden; GEBR. VAN DER BEEK NLG 62,50 arak en UTRECHT NLG 50 arak, NLG 20 suiker, beide naar Rotterdam; BURGEMEESTER SCHORER NLG 22,50 Factorij-suiker en koffie naar Rotterdam
22 maart 1879
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Veiling van scheepsaandelen te Middelburg op 20 maart:
- 1/16e in het in 1868 te water gelaten barkschip RIGA: verkocht voor NLG. 400.
- 1/60e in het in 1878 te water gelaten fregatschip BURGEMEESTER SCHORER: opgehouden op NLG. 925.
- 1/40e in het in 1859 te water gelaten barkschip BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG: verkocht voor NLG. 50.
- 1/40 idem, verkocht voor NLG. 50.
- 1/60 in het in 1858 te water gelaten barkschip REGINA MARIS: verkocht voor NLG. 300.
31 mei 1879
AH - Algemeen Handelsblad
Gisterenavond zijn te Middelburg in het openbaar te koop aangeboden de volgende aandelen in schepen:
- 1/40e aandeel in het barkschip STAD MIDDELBURG, boekhouders Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leijé alhier: NLG 396.
- 1/16e aandeel barkschip RIGA, boekhouders dezelfden: NLG 600.
- 1/60e aandeel in het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, boekhouders Van Leeuwen & Co: NLG 1.225.
- 1/40e aandeel in het barkschip LUCTOR ET EMERGO, boekhouders Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leijé: NLG 350.
- 1/40e aandeel barkschip REGINA MARIS, boekhouders dezelfden: NLG 371.
- 1/20e aandeel barkschip JACOBUS JOHANNES, boekhouders dezelfden: NLG 1.800.

1880

15 februari 1880
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 14 februari. Volgens ontvangen telegrafisch bericht van North Shields is het Nederlands fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, gisteren van daar naar Soerabaija vertrokken.
27 februari 1880
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 26 februari. Volgens brief van kapt. Zweede, voerende het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER, van Newcastle naar Soerabaija, was hij de 24e dezer ’s morgens met goede gelegenheid zeilende in het Kanaal bij Dover; schip en tuigage in de beste staat. Tot zondag morgen had hij zwaar stormweer gehad.
25 juli 1880
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 15 juni. Vrachten stil, daar er om deze tijd van het jaar zeer weinig producten te verschepen zijn. Opgenomen werden de Nedrlandse schepen BURGEMEESTER SCHORER 20.000 picol koffie à NLG. 50 naar Middelburg; JOHANNA ligt aan voor koffie à NLG 50 naar Rotterdam.
Het enige lossende en onbevrachte Nederlandse schip is de NOACH II, benevens een aantal buitenlandse schepen.

1881

15 april 1881
AH - Algemeen Handelsblad
Middelburg, 13 april. Heden vertrok van hier in ballast naar Shields om kolen in te nemen en de reis naar Indië voort te zetten het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede.
15 mei 1881
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 14 mei. Volgens ontvangen bericht was het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, de 12e dezer van North Shields naar Soerabaija vertrokken.
24 augustus 1881
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 23 augustus. Volgens een heden ontvangen telegram uit Batavia was het Nederlandse fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, goed en wel ter rede van Soerabaja aangekomen.
03 september 1881
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 1 september. Het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER is door de Factorij van de Nederlandsche Handel-Maatschappij te Batavia, bevracht voor 26.000 picol koffie in de Oosthoek te laden met bestemming naar hier.
11 oktober 1881
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 2 september. Vrachten. Noteringen onveranderd en weinig vraag naar scheepsruimte op het ogenblik, daar verschillende elders gecharterde stoomboten hun ladingen eerst moeten completeren. Het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER werd opgenomen voor 26.000 pikols koffie tot NLG 65 naar Middelburg.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: DORDRECHT II, ZWERVER, SINDORO en PRESIDENT TRAKRANEN.
17 november 1881
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 16 november. Volgens heden ontvangen telegrafisch bericht van Batavia is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede op de 14e dezer, van Java naar Middelburg vertrokken.

1882

27 januari 1882
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 25 januari. Volgens een heden bij de rederij ontvangen bericht passeerde het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, van Java herwaarts bestemd, de 3e dezer in goede staat Cape Point.
10 februari 1882
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 8 februari. Volgens ontvangen bericht van kapt. Zweede, gezagvoerder van het Nederlandse fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, was hij de 15e januari te St. Helena aangekomen. Aan boord alles wel.
09 maart 1882
GCO - Goessche Courant
De BURGEMEESTER SCHORER is dinsdag binnengekomen en naar Middelburg gesleept.
11 maart 1882
ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Middelburg, 9 maart. Met de scheepvaart is en blijft het hier zeer treurig gesteld. Van scheepsbeweging is hier letterlijk geen sprake. Het Prins Hendrikdok is meestal onbezet en het is een witte raaf als er aan de loskade een driemastschip gemeerd ligt. Op dit ogenblik bevindt zich, ja, een stoomboot in het droogdok en aan de loskaai ligt het uit Indië terug gekeerde fregat BURGEMEESTER SCHORER, gezagvoerder A.K. Zweede. Maar juist die zeldzaamheden herinneren in dubbele mate en aan Middelburg’s vroegere grootheid en aan de tot dusver zo jammerlijk teleurgestelde verwachtingen van de invloed van onze haven- en kanaalwerken op verbetering van de staat van achteruitgang, waarin Zeeland’s hoofdstad verkeert.
10 mei 1882
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 8 mei. Volgens ontvangen telegram van North Shields is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, heden namiddag goed en wel aldaar aangekomen.
23 mei 1882
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 22 mei. Volgens ontvangen telegram is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, gisterochtend van North Shields naar Soerabaija vertrokken, beladen met steenkolen.
10 september 1882
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 9 september. Volgens telegram van Batavia, dato 8 dezer was het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, goed en wel straat Bali gepasseerd.
20 december 1882
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 16 november. Vrachten met enige meerdere afdoeningen doch tot steeds lagere cijfers. Nederlands THORBECKE IV suiker tot 37/6 per ton naar het Kanaal voor orders; NOACH II neemt 8.000 picols gouvernements koffie hier en te Bantam tot NLG 35 per last naar Nederland; CALIFORNIE naar Sydney suiker tot 20/- per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, JOHANNA, NOACH IV, PRESIDENT TRAKRANEN.

1883

23 januari 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Amsterdam, 22 januari. Het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, is volgens een telegram uit Londen, te Soerabaja in aanvaring geweest.
AH - Algemeen Handelsblad
Amsterdam, 22 januari. Volgens telegram uit Londen, heden alhier bij de Vereeniging van Assuradeuren ontvangen, is het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, op de rede van Soerabaya in aanvaring geweest.
26 januari 1883
PGC - Provinciale Groninger Courant
Soerabaija, 20 januari. Het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. A.K. Zweede, geankerd liggende, is aangevaren door het Engelse stoomschip PROPONTIS. Van schade wordt niets gemeld.
11 maart 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 10 maart. Volgens een alhier ontvangen telegram van Batavia, was het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, op de 8ste dezer van daar vertrokken met bestemming naar het Kanaal voor orders.
13 juli 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 12 juli. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, hedenochtend te Falmouth voor order aangekomen. Alles wel.
02 augustus 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 1 augustus. Volgens een ontvangen telegram is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, gisteren van Falmouth naar Greenock vertrokken, om aldaar te lossen.
07 augustus 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 6 augustus. Volgens een heden ontvangen telegram van Greenock was het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, gisteravond behouden aldaar aangekomen.
07 november 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 5 november. Het Nederlandse fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, thans te Greenock liggende, zal vandaar naar Cardiff vertrekken om kolen te laden naar Batavia.
29 november 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 28 november. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, de 21e dezer in de namiddag van Greenock vertrokken naar Cardiff, ter inneming van de lading steenkolen.
04 december 1883
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 3 december. Volgens een ontvangen telegram is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, gistermiddag goed en wel te Cardiff aangekomen.

1884

06 januari 1884
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 5 januari. Volgens een heden bij de rederij ontvangen bericht is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, op 31 december laatstleden met een lading steenkolen van Cardiff naar Batavia vertrokken.
13 mei 1884
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 9 april. Vrachten. Sedert ons laatste bericht is er in de toestand van de markt geen verandering gekomen, ofschoon ditmaal enige afdoeningen meer te vermelden zijn. Naar Nederland bestond volstrekt geen vraag en zal zulks wel blijven voortduren tot de opening van het nieuwe seizoen. Naar het Kanaal werden wederom een paar schepen tot de laatst betaalde koers opgenomen, terwijl een aan alle door bevrachters gestelde eisen voldoende bodem Sh.5/- meer bedong. Naar Lissabon voor orders hadden twee bevrachtingen plaats, beide met koffie van Makassar. De ene kwam tot stand met optie om in Europa of New York te lossen, de andere met optie van lossing te Triëst of Amsterdam. Naar Amerika werd geen ruimte voor koffie gezocht; een klein schip sloot echter af tot GBP 2.10/- voor een lading suiker van de Noordkust naar Montreal. Naar Australië werd een vaartuig bevracht met suiker naar Melbourne tot GBP 1.2/6 en zou in deze richting nog wel enige scheepsruimte te plaatsen zijn. Naar Auckland N.Z. werd een klein schip met suiker voor bevrachters rekening beladen.
Een paar der thans hier onbevracht liggende Nederlandse schepen boden zich aan voor het transport ten behoeve van het Gouvernement van 900 koyangs materiaal van Batavia naar de Blimbing-baai en werden voor NLG 150 per dag opgenomen.
Er vond slechts een bevrachting van een Nederlands schip plaats: het stoomschip KONINGIN EMMA naar Amsterdam koffie NLG 90, huiden NLG 110, indigo NLG 120, suiker tot geheime koers en naar Marseille indigo FFR 120.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER en JAN VAN HAAFTEN, en de stoomschepen SUMATRA, SAMARANG en BURGEMEESTER DEN TEX.
10 oktober 1884
PGC - Provinciale Groninger Courant
Amsterdam, 7 oktober. Het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. A.K. Zweede, is enige dagen geleden bevracht door de Factorij te Batavia tot NLG 50 voor een lading koffie naar Middelburg.
05 november 1884
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 29 september. De vrachten naar Het Kanaal houden zich op Sh.50/- niveau goed staande met vooruitzicht op hogere cijfers wanneer er meer product disponibel komt. Lagere cijfers worden door hogere assurantiepremie gecompenseerd. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen waren als volgt: stoomschip SAMARANG koffie tot NLG 90, huiden NLG 110, tabak NLG 70, tin NLG 30 per last naar Rotterdam, en naar Marseille suiker FFR. 50 en kopra Sh.70/- per ton; stoomschip PRINSES MARIE koffie tot NLG 95, huiden NLG 115, kaneel NLG 125 per last van de Zuidkust, huiden NLG 110 en tabak NLG 70 van de Noordkust, naar Amsterdam; BURGEMEESTER SCHORER 25.000 pikols Gouvernements-koffie tot NLG 50 per last naar Middelburg, en ligt in lading.
27 december 1884
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 26 december. Volgens ontvangen telegram van Batavia 24 dezer, is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, van Java naar Middelburg vertrokken.

1885

07 juni 1885
Nieuwe Rotterdamsche Courant
Advertentie. Verkoping te Middelburg. De makelaars Jac. de Kanter en L. E. Hendrikse, als lasthebbende van hu meesters, zijn van mening in het openbaar te verkopen op zaterdag de 27e juni 1885, in de bovenzaal van de sociëteit De Vergenoeging op de Groote Markt te Middelburg, des namiddags te 3 uren precies, ten overstaan van de notaris A.M. Tak, het snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, laatst gevoerd door kapt. A.K. Zweede, lang volgens meetbrief over steven 59,00 m, wijd 12,47 m en hol 7,56 m, groot 3.501,94 m³ of 1.236,18 tonnen, geclassificeerd bij de Nederlandsche Vereniging A.1 voor 12 jaren en bij Lloyds A.1 voor elf jaren. Gebouwd te Middelburg ten jare 1878, laatst gekoperd in het najaar 1883 en van Java geretourneerd de 23e april 1885, liggende aan de Loskaai te Middelburg, benevens rondhouten, staand- en lopend want, ankers, kettingen, zeilen en verdere inventaris, zoals omschreven in afzonderlijke notities.
Afzonderlijk zullen nog verkocht worden: een chronometer 56 uren van Hohwu nummer 486 en een chronometer 56 uren van Barraud nummer 2648.
Het schip is donderdag en vrijdag vóór en op de verkoopdag te zien, van des morgens 9 tot 12 en des namiddags van 2 tot 6 uren, tegen afgifte van een toegangskaart, te verkrijgen bij bovengenoemde makelaars, bij wie tevens nadere informatiën benevens veil-conditiën en inventaris te bekomen zijn.
28 juni 1885
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Verkoping van schepen te Middelburg op 27 juni: het Nederlandse fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, groot 1.236,18 tonnen, gebouwd in 1878, is heden verkocht voor NLG 42.700 aan een rederij onder boekhouderschap van de heren W.L. van Leeuwen en F.L. van Ruijven alhier.
19 augustus 1885
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 18 augustus. Volgens een alhier ontvangen telegram van North Shields is het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, gisteren aldaar aangekomen.
01 september 1885
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 30 augustus. Volgens een telegram uit North Shields is het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, heden van daar naar Onrust vertrokken.
29 december 1885
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 28 december. Volgens een gisteren ontvangen telegram van Batavia, is het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, Straat Sunda gepasseerd.

1886

02 februari 1886
PGC - Provinciale Groninger Courant
Batavia, 28 januari. Het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, van North Shields naar Onrust, is heden alhier aangekomen.
10 februari 1886
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 5 januari. Vrachten zo goed als zonder zaken.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: INSULINDE, GRAAFSTROOM, GEBROEDERS SMIT, VOORLICHTER, PRINSES WILHELMINA, JOHAN THEODOR, LOTOS en BURGEMEESTER SCHORER.
24 september 1886
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 23 september. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram van Batavia is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, bevracht met suiker naar het Kanaal voor orders, om te lossen in een haven van het Verenigd Koninkrijk of van het vaste land tussen Bordeaux en Hamburg.
16 november 1886
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 14 november. Volgens heden ontvangen particulier bericht is het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, van Java vertrokken of lag daartoe zeilklaar, bestemd naar het Kanaal.

1887

26 maart 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 25 maart. Volgens ontvangen telegtrafisch bericht is het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, hedenmiddag van Java te Falmouth voor order aangekomen.
19 april 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 18 april. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER hedenochtend te Londen aangekomen.
24 juli 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 23 juli. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, hedenochtend van Middelburg te North Shields aangekomen.
10 augustus 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 9 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen bericht uit North Shields is het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, heden van daar vertrokken naar Banjermassing en Soerabaja.
03 december 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 2 december. Volgens heden bij de rederij ontvangen telegram van Batavia is het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, Straat Bali gepasseerd op reis van Shields (Tynemouth) naar Banjermassin.
28 december 1887
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 27 december. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het schip BURGEMEESTER SCHORER bevracht voor een lading suiker in kranjangs naar een haven van het Verenigd Koninkrijk of van het vasteland tussen Bordeaux en Hamburg.

1888

12 april 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 11 april. Volgens rederij-telegram is het Nederlandse barkschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, van Soerabaja vertrokken, bestemd voor het Kanaal voor orders.
10 juli 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 9 juli. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse barkschip BURGEMEESTER SCHOTEN, kapt. Zweede, van Soerabaja naar Het Kanaal te Port Elisabeth.
11 augustus 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Port Elisabeth, 16 juli. Het Nederlandse barkschip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, van Soerabaja met suiker naar Het Kanaal, hier 9 juli met gebroken fokkemast binnengelopen, is onderzocht. Het schip maakt geen water. De lading aan de achterkant van het grote luik en achterluik is beschadigd aan de beide zijden van de fokkemast door lekkage van het dek. De stuiken van het dek en potdeksel, de naden van de hoofden en stutten zijn ontzet en open. Door surveyors wordt aanbevolen om de lading en vooral de nat gewordene, zo te lossen dat het schip verder nagezien kan worden en het zover te lichten dat het van buiten tot op het koper verbreeuwd kan worden.
17 augustus 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Londen, 15 augustus. Volgens telegram van Port Elisabeth zal de reparatie van het Nederlandse barkschip BURGEMEESTER SCHORER binnen drie weken voltooid zijn en het schip de geloste lading weer ingenomen hebben. Het bedrag van de onkosten of de verhouding van hetgeen door de lading zal moeten gedragen worden, kan nog niet bepaald worden. Door de reder worden de nodige gelden verstrekt.
18 augustus 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Port Elisabeth, 15 augustus. De kosten van de reparatie van het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER, hier met gebroken fokkemast binnengelopen, worden begroot op GBP 1500 à GBP 2000. Er werd voor GBP 900 beschadigde suiker verkocht.
27 september 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Port Elisabeth, 3 september. Door het onstuimige weer van de laatste dagen heeft men de reparatie aan boord van het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER niet voort kunnen zetten, ook heeft het enige schade geleden. Het zal morgen onderzocht worden.
06 oktober 1888
PGC - Provinciale Groninger Courant
Port Elisabeth, 10 september. Het barkschip BURGEMEESTER SCHORER heeft de reparatiën volbracht en zal binnen een paar dagen vertrekken.
12 oktober 1888
PGC - Provinciale Groninger Courant
Port Elisabeth, 17 september. Het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, van Java, alhier de19e juli met gebroken mast binnengelopen, zal heden de reis naar het Kanaal voortzetten.
17 oktober 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 16 oktober. Het schip BURGEMEESTER SCHORER vertrok 18 september van Algoabaai naar het Kanaal.
21 november 1888
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Middelburg, 19 november. Volgens bericht van de rederij is het schip BURGEMEESTER SCHORER, kapt. Zweede, van Soerabaija heden middag behouden in de orderhaven Queenstown aangekomen.

1889

03 januari 1889
PGC - Provinciale Groninger Courant
Amsterdam, 1 januari. Het Nederlandse fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, groot 1.236 tonnen, gebouwd in 1878, is uit de hand verkocht aan de heren G. van de Gevel en Van Vessum te Rotterdam.
14 januari 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 13 januari. Volgens van de reder ontvangen bericht vertrok het Nederlandse fregatschip NELLY EN HELENA (ex-BURGEMEESTER SCHORER) de 13e januari van Liverpool naar Cardiff om aldaar kolen te laden voor Java.
16 januari 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 15 januari. Volgens van de reder ontvangen bericht arriveerde het Nederlandse fregatschip NELLY EN HELENA (ex-BURGEMEESTER SCHORER) de 15e januari van Liverpool te Cardiff.
07 juni 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 6 juni. Volgens bericht aan de reder is het schip NELLY EN HELENA, van Cardiff naar Java, de 6e juni Straat Sunda gepasseerd. (opm: dit is de ex-BURGEMEESTER SCHORER, zie PGC 030189)
18 augustus 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 17 augustus. Volgens opgaaf van de reder is het Nederlandse schip NELLY EN HELENA, kapt. Gnodde, bevracht van Soerabaija via Samarang naar de Brandewijns-Baai (Westkust van Sumatra)
08 november 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 7 november. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het fregatschip NELLY EN HELENA, kapt. Gnodde, de 25e september van Samarang vertrokken, de 6e november op de rede van Brandewijnsbaai (Westkust van Sumatra) gearriveerd. Alles wel.
22 november 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 20 november. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip NELLY EN HELENA, kapt. Gnodde, opgenomen door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij voor 15.000 picols koffie van Java naar Dordrecht.
21 december 1889
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 20 december. Volgens van de reder ontvangen bericht vertrok het Nederlandse fregatschip NELLY EN HELENA, kapt. Gnodde, de 19e dezer van Brandewijnsbaai (opm: bij Padang), naar Java om aldaar te laden voor Dordrecht. Alles wel aan boord.

1890

24 januari 1890
PGC - Provinciale Groninger Courant
Rotterdam, 21 januari. Volgens van de reder ontvangen bericht arriveerde het fregatschip NELLY EN HELENA, kapt. W.C. Gnodde, voor de 28e december te Bantam, om daar gedeeltelijk beladen te worden naar Dordrecht.
15 februari 1890
PGC - Provinciale Groninger Courant
Amsterdam, 12 februari. Volgens particulier bericht zal de gezond geborgen lading koffie van het gestrande Nederlandse schip THORBECKE II per het Nederlandse schip (opm: bark) NELLY EN HELENA, kapt. W.C. Gnodde, verscheept worden.
19 juli 1890
PGC - Provinciale Groninger Courant
Rotterdam, 17 juli. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse barkschip NELLY EN HELENA, van Java naar Dordrecht, heden te Falmouth aangekomen. De gezagvoerder, kapt. W.C. Gnodde, was op de reis, kort na het vertrek van Java, overleden.
21 juli 1890
PGC - Provinciale Groninger Courant
Rotterdam, 18 juli. Het bericht uit Londen, betreffende het schip (opm: bark) NELLY EN HELENA, van Java naar Dordrecht, als zoude gemeld schip te Falmouth binnengelopen zijn, is niet juist. Volgens brief van de waarnemende gezagvoerder aan de rederij, was gemeld schip de 17e bij de Lezard in goede staat zeilende en had het met veel stilte en flauwe koelte te kampen gehad, doch was het in uitstekende staat en alles wel aan boord. Het zette de reis voort zonder Falmouth aan te doen.

1891

18 september 1891
PGC - Provinciale Groninger Courant
Rotterdam, 16 september. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het barkschip NELLY EN HELENA, kapt. Wijkmeijer, van Barry naar Batavia, te Rio de Janeiro binnengelopen met verhitte lading. Een deel der lading moet onmiddellijk verkocht worden en het schip zal, na de rest van de lading afgekoeld te hebben, met het overige de reis voortzetten. De gezagvoerder heeft om orders van de rederij verzocht.
04 november 1891
PGC - Provinciale Groninger Courant
Amsterdam, 2 november. Volgens telegram uit Rio de Janeiro wordt de lading van het Nederlandse schip (opm: bark) NELLY EN HELENA, van Barry naar Batavia, met verhitte lading binnen, geheel gelost en verkocht. Het schip zal in ballast de reis vervolgen of naar elders verzeilen.

1892

31 augustus 1892
PGC - Provinciale Groninger Courant
Rotterdam, 26 augustus. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het barkschip NELLY EN HELENA, kapt. Wijkmeyer, bevracht met een lading hout van de noordkust van Java naar Amsterdam.

1893

30 oktober 1893
PGC - Provinciale Groninger Courant
Amsterdam, 27 oktober. Het alhier liggende Nederlandse barkschip NELLY EN HELENA, groot 1236 ton, is uit de hand verkocht naar Frankrijk. Het laadt hier turfstrooisel en briquetten en zal onder de naam KONG derwaarts vertrekken.

1896

Op reis van Grand Bassam (Ivoorkust) naar Le Havre met een lading hout en palmolie is de KONG op 9 december 1896 ter hoogte van Kaap Finisterre in zinkende staat door de opvarenden verlaten en verloren gegaan.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1878
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureaux Veritas, via internet.
AH - Algemeen Handelsblad
GCO - Goessche Courant
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC - Provinciale Groninger Courant
ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad