Inloggen
JEUNE ANNETTE - ID 17801


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1813-00-00 / 1828-12-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 181?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Netherlands
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 345.00 tons (oude meting)
Gross Tonnage 2: 177.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Turksche Pas
Zeebrief jaar: 1819
Datum agenda: 1819-09-30
Register nr: 18170093
Scheepsnaam: JEUNE ANNETTE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lescluse & Zoon, P. de
Plaats: Brugge
Kapitein op moment van verzoek: Broeke, Gaspard van den
Opmerkingen: Turksche pas
suppletie cautie pas 1817-03-18, thans Midd.Zee-Batavia-Brugge

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1813-00-00 JEUNE ANNETTE
Manager: Firma P. de Lescluze & Zoon, Bruges (Brugge), Netherlands
Eigenaar: Firma P. de Lescluze & Zoon, Bruges (Brugge), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bruges (Brugge) / Netherlands

Date/Name Ship 1821-00-00 JEUNE ANNETTE
Manager: Firma De Bordes & Stijger (Arnoud Jacob de Bordes), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma De Bordes & Stijger (Arnoud Jacob de Bordes), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1822-00-00 JEUNE ANNETTE
Manager: Joannes Baptistá Carolus Casteleyn zoon, Ostend (Oostende), Netherlands
Eigenaar: Joannes Baptistá Carolus Casteleyn zoon, Ostend (Oostende), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ostend (Oostende) / Netherlands

Date/Name Ship 1823-01-10 CLEOPATRE
Manager: Joannes Franciscus Kerkhovens, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Joannes Franciscus Kerkhovens, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1823-10-29 CLEOPATRE
Manager: Joannes Baptistá Carolus Casteleyn zoon, Ostend (Oostende), Netherlands
Eigenaar: Joannes Baptistá Carolus Casteleyn zoon, Ostend (Oostende), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ostend (Oostende) / Netherlands

Date/Name Ship 1826-03-10 TWEE GEBROEDERS
Manager: Firma C. Vlierboom & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma C. Vlierboom & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1828-12-01: Final Fate:
De TWEE GEBROEDERS, kapt. G.M. Jansen, is op 1 december 1828 op Goeree gestrand

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1813
Kapitein: MAHIEN, XX

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van den Broeke was met vlagnummer 11 in de periode 1826-1830 lid van het zeemanscollege in Oostende.108.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt geen schip met de naam “Raymond”.

Van Sluijs013 vermeldt een kapitein G. v.d. Broeke in 1827 met de “Fortitudo”, in 1828 met de “Union” en in 1818 met de “Jeune Antoinette”. De “Union” werd gebouwd in 1815, mat 101 ton en had als gezagvoerder/reeder kapitein van Broecke uit Oostende.

 

Het Archief van de Waterschout (ingang 38) in het Stadsarchief van Amsterdam bevat een monsterrol van de “Jeanne Annette” op naam van kapitein Gaspard van den Broeke, die op 28 november 1817 werd opgesteld met een bemanning van 27 koppen, varend voor de boekhouder P.de Lecluse & Zn te Brugge onder Nederlandse vlag. Enkele bemanningsleden waren: opperstuurman Heronimus de Boo, uit Oostende; onderstuurman Josephus Poodts uit Oostende; derde waak Judocus van den Broeke, uit Oostende; ligtmatroos Carel H.Guzman uit Amsterdam en ligtmatroos Jan Brugman uit Amsterdam.

Le Carpentier, scheepsbouwmeester te Antwerpen, verklaart te Antwerpen op 18 december 1827, dat het fregat RAYMOND,  thans gevoerd door kapt. G. van den Broek, op zijn timmerwerf nabij het dok te Antwerpen is gebouwd voor rekening van J. Roelandts & Co (1/4e deel), F. Biolley & Zoon te Verviers voor 2/4e deel en Charles Loyaerts te Antwerpen voor 1/4e deel, en op 3 december 1827 is te water gelaten.

De RAYMOND maakte twee rondreizen naar Batavia en terug naar Antwerpen:

  • Vertrek 6 mei 1828 en 13 november 1829 terug. (A.D.)
  • Vertrek vanuit Antwerpen 22 oktober 1829, van Vlissingen 13 november 1829 met een troepentransport van 3 officieren en 164 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 26 februari 1830 na 105 dagen. (L.v.C.)

Op 18 juli 1830 was hij weer ‘thuis’. (A.D.)De RAYMOND bleef tot 5 november 1832 in Antwerpen, waarna het met een andere kapitein naar Rotterdam vertrok. (L.v.C.)

Van 20 oktober 1831 tot januari 1832 heeft het schip voor onderhoud en reparatie in het Grote Dok in Antwerpen gelegen. (A.D.)

Overige bijzonderheden

  1. van den Broeke verzorgde per 13 november 1829 vanuit Vlissingen met de “Raymond” een troepentransport van 3 officieren en 164 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 26 februari 1830 na 105 dagen065.

Luc van Coolput, Ninove, België meldde in een e-mail dd. 01 december 2001 het volgende:

“van den Broeke

Erg moelijk geval! Wat Belgische rederijen vanaf 1830 betreft: er was slechts één ´Van den Broecke” reder ter koopvaardij. De man bezat in Oostende sinds vóór 1830 de kof NIEUWE UNION, die op 25 februari 1831 naar Boom vertrok (waarschijnlijk om gesloopt te worden).

Wat kapiteins betreft: ik heb verscheidene “VandenBroeck(e)” en “Vanden Broucke” voor de jaren 1830 tot 1880. Een zekere “G.VandenBroeck” voerde sinds voor 1830 het bevel over het volschip RAYMOND. Met dit schip, gebouwd in Antw. in 1827, vertrok “Vanden Broecke” op 22 oktober 1829 naar Batavia en was terug op 18 juli 1830. Het schip bleef in Antwerpen liggen tot 5 november 1832, toen het, met een andere kapitein, uit Antw. vertrok en uitweek naar Nederland, alwaar het in GENERAAL CHASSE herdoopt werd.

De andere “Van den Broucke” waarover ik nota’s heb komen zeker niet in aanmerking voor Uw dossiers, aangezien ze later voeren en enkel onder Belgische vlag of een andere voornaam hadden ( Gaspard, Auguste, Edouard, Eugène, Jacobus).

Wel heb ik een nota uit de krant Feuille d’Ostende dd. 16 juni 1853: “Vanden Broeck, un des plus anciens capitains de la marine belge et depuis nombre d’années expert juré pour les assureurs, est mort le 13 au matin à Anvers, après une longue maladie. Il etait âgé de 72 ans”. Er is, denk ik, veel kans dat dit de man is die U zoekt.”

 

In een e-mail dd 20 april 2006 meldt André Delporte uit Luik het volgende:

FORTITUDO

Na vermelding van de vorige kapiteins Aggens en Lievens volgen gegevens van kapitein G. van de Broecke:

23 februari 1825 verlaat Antwerpen naar Batavia via Londe; 29 juli 1829 vertrokken van Engeland; 12 november 1825 te Batavia; 23 december 1825 van Batavia naar  Antwerpen.

  1. van de Broecke verlaat op 22 september 1826 Antwerpen naar Batavia. 28 januari 1827 te Batavia; 12 maart 1827 van Batavia naar Antwerpen. Na deze reis wordt van den Broecke vervangen door Derk Bulsing.

Volgende alinea’s zijn ontleend aan gegevens van Marhisdata

Op 6 november 1832 kocht in Antwerpen de firma J. Roelants & Co, kooplieden en scheepsreders te Rotterdam, per onderhandse akte 3/4e aandeel in de RAYMOND. Hiervoor werd een prijs betaald van in totaal NLG 27.000, waarmee de waarde van het gehele schip werd vastgesteld op NLG 36.000.

Dit eigendom werd op 2 maart 1833 te Rotterdam geregistreerd in deel 21, folio 103, recto, vak 2 en volgende.

Vermoedelijk werd het schip in maart 1833 verdoopt in GENERAAL CHASS?.

 

In de akte staat de naam Franciscus Biolley; hij tekent echter als François Biolley.

Le Carpentier, scheepsbouwmeester te Antwerpen, verklaart te Antwerpen op 18 december 1827, dat het fregat RAYMOND,  thans gevoerd door kapt. G. van den Broek, op zijn timmerwerf nabij het dok te Antwerpen is gebouwd voor rekening van J. Roelandts & Co (1/4e deel), F. Biolley & Zoon te Verviers voor 2/4e deel en Charles Loyaerts te Antwerpen voor 1/4e deel, en op 3 december 1827 is te water gelaten.

Mail Delporte, Luik, 07 november 2008

Over Van den Broeck moeten wij goed oppassen : zij zijn met heel een reeks !! Mijn bestand is nog niet klaar om op korte termijn een ganse historie te vertellen, maar over Gaspard Van den Broecke kan ik als volgd verbeteren : 1814-20 JEUNE ANNETTE en dus niet ANTOINETTE ! dan rond 1822-24 VROUW JANNETJE, 1825-27 FORTITUDO van Roelandts en 5/1828-30 op de RAYMOND.

 

Rotterdamsche Courant 24 januari 1818114

Amsterdam, 22 januari. Kaptein G. van den Broeke, voerende het schip la JEUNE ANNETTE (opm: de JONGE ANNETTE ?), van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, meldt van West-Cowes, van den 11 januari, dat hij zijn reis, onder aanhoudend slecht weer, zo veel mogelijk vervorderd hebbende, zich den 7 dito, naar gissing 6 à 7 mijl van St. Albanshead bevond, toen hij des avonds ten 10 uren, voor de wind zeilende, met kracht een schip op hem zag aankomen, met dat gevolg, dat niettegenstaande hij het roer wendde, een lantaarn vertoonde en met zijn roeper waarschuwde, het gezegde schip met de boegspriet over het zijne tussen de grote en bezaanmast kwam te leggen, en toen tegen de bezaanmast aankwam, waar door deze met het want een vadem (opm: 6 voet, 1,83 m.) boven het dek afbrak en over boord viel; vervolgens raakte het even het achterschip en brak de kraanbalk van het hek, waardoor de sloepen van boven nedervielen, aan de lijkraanbalk bleven hangen en agteraan sleepten; van gemelde schip ontslagen zijnde, had kaptein Van den Broeke getracht het tuig, zeilen en sloepen te bergen, doch zulks door het zwaar slingeren ondoenlijk zijnde, dezelve ter voorkoming van verdere schade moeten kappen en laten drijven; met de dageraad Wight in het gezigt krijgende, besloot hij West-Cowes aan te doen, waar hij ook den 9 door een loods binnengebragt werd en zich het benodigde zo spoedig doenlijk zou aanschaffen.

 

Rotterdamsche Courant 31 oktober 1818114

Londen, 27 oktober. Den 18 juni is te Batavia gearriveerd het schip JEUNE ANNETTE, Van den Broecke, en den 20 het schip BATAVIA, De Gelder, van Amsterdam; het schip JAN EN CORNELIS, Duif, is den 12 dito vandaar naar Amsterdam gezeild.

 

Rotterdamsche Courant 15 mei 1819114

Amsterdam, 13 mei. Volgens een brief van Batavia, van den 15 december 1818, was den 26 november (opm: 1818) aldaar in goede staat gearriveerd het schip WILLEM DEN EERSTEN, J. Abes, van Amsterdam, laatst van Rio-Janeiro; de equipagie was in de beste welstand; behalve dit schip lagen den 15 december 1818 ter rede van Batavia de volgende Nederlandse schepen: ARINUS MARINUS, A. Langeveld; de ZEEMEEUW, P.F. Wegener; FRANKLIN, C. Swaan; JAVA, A. Jongheim; de VREDE VAN DORDRECHT, J. Slijk; CANTON, J. Schindehutte; la JEUNE ANNETTE, G. van den Broek; ANNA, C.R. Stolte; ELISABETH, …. (opm: niet ingevuld); CORNELIA, G. Havestein; de VRIENDSCHAP, …..; de HOOP, M.D. Ihuke; de GOEDE VOORNEMENS, ….; SIMON FREDRIK, ……; ANNA MARIA, ……; de JONGE CHRISTINA, …..; en CATHARINA DE TWEEDE, …….

 

 

Rotterdamsche Courant 14 september 1819114

Amsterdam, 12 september. Kapt. C. Swaan, voerende het schip FRANKLIN (opm: gekomen van Batavia), meldt van Sourabaija van den 8 maart, dat aldaar lagen de schepen la JEUNE ANNETTE, kapt. G. van den Broeke, naar Ostende, en FLORA, kapt. W. Tiedeman, naar Amsterdam gedestineerd; beiden waren bezig rijst te laden; alsmede het schip ARINUS MARINUS, kapt. A. Langeveld, door het Gouvernement bevracht naar Amboina (opm: hoofdplaats van Ambon).

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Broeke, Gaspard van den

Datum vanaf: 1822
Kapitein: ÉGLISE, LOUIS l'

Datum vanaf: 1825
Kapitein: DARRAS, C.

Datum vanaf: 1826
Kapitein: DUYF, DIRK ONNES

Datum vanaf: 1828
Kapitein: JANSEN, G.M.

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1817-11-28
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: LA JEUNNE ANNEJETTE
Schipper: Broeke , Gaspord Van Den
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Waar en wanneer de JEUNE ANNETTE / JONGE ANNETTE is gebouwd kon door Marhisdata helaas niet worden achterhaald. De eerstgevonden rapportage is van 22 maart 1813 toen de ongetwijfeld gefranciseerde (de Franse vlag voerende) JEUNE ANNETTE met stukgoed vanuit Londen Oostende binnenliep, tezamen met nog vier Belgische schepen. De thuishaven was Brugge, dat net als bijvoorbeeld Oostende sinds 1792 deel uitmaakte van Frankrijk. 
Dit is vrij curieus, omdat Engeland de door keizer Napoleon beheerste kust van Bayonne tot aan de Elbe had geblokkeerd. Dit als antwoord op het Continentaal Stelsel, dat Napoleon in november 1806 had ingesteld om de Britse eilanden te boycotten.
Oorlog en commercie konden goed parallel lopen, zodat hier ongetwijfeld licenties werden verleend en daarmede ook  vrijwaring van kaping. Die licenties werden overigens door zowel Engeland als Frankrijk afgegeven.

1813

ABL 090413
Arrivementen. Oostende, 22 maart. De driemaster de EMILIA, van 223,85/94 tonnen last, kapt. Luytjes, van Londen, met 18.631 droge onbereide huiden, en 1103 balen koffie, aan de consignatie van M.A.J. van Iseghem;
de PHENIX, van 664 ton, kapt. David, van dito, met 3277 balen katoen in de wol, aan de consignatie van den heer Jacques Serruys;
de ANNETTE (opm: JEUNE ANNETTE), kapt. Mahien, gekomen van dito, met 72 oxhoofden ruwe suiker, 88 balen walvisbaarden, 35 balen peper, 88 oxhoofden en 1372 balen koffie, 6600 droge onbewerkte huiden, 103 seroenen indigo, 10 tonnen verfhout, aan de consignatie van den heer de l’Ecluysse (opm: de l’Escluze).

1815

NGVB 250215
Brugge, 24 februari. Uitgevaren de JONGE ANNETTE (opm: ook JEUNE ANNETTE, fregat), kapt. G. van den Broeke, op avontuur, met graan.

1816

GVB 110316
Brugge, 11 maart. Heden is hier uitgevaren het Vlaams drie-mast-schip, de JONGE ANNETTE (opm: fregat), kapt. G. van den Broeke, met zout, ijzer, wijn, enz., naar Amerika, aan mijnheer De Lescluze; de Vlaamse brik LA JULIE, kapt. F. Meulenbroek, op avontuur, aan Sinave, gebroeders.

1817

De eerstbekende zeebrief, een nieuwe, d.d. 4 maart 1817, was aangevraagd door P. de l’Écluse & Fils, Brugge, voor de JEUNE ANNETTE  onder kapt. Gaspard van den Broeke.
Op 18 maart werd een Turkse Pas afgegeven met de bestemming Middellandse Zee.

NGVB 100517
Oostende, 8 mei. Uitgevaren de Belgische brik ROSETTE, kapt. Heyde, naar Antwerpen, met wol, etc., hebbende gerelacheert; aa, A. en J. van Iseghem. 158 vat. (opm: slecht leesbaar)
De Belgische Pink (opm: fregat) JEUNE ANNETTE, kapt. G. van den Broeke; aan d’heeren De Lescluze en Zoon. 385 vat.
De Belgische kof UNIE, kapt. J.C. Nieschwager, aan J. en J. De Vette. 215 vat.
De Belgische pink (opm: fregat) L’ESPOIR, kapt. J. Duitsch; aan de zelve. 273 vat.
De Belgische pink (opm: bark) PHOENIX, kapt. J. Lobeck; aan de zelve. 219 vat.
De Belgische kof DAME HENRIËTTE, kapt. J. Stent, aan B. van der Heyde zoon. 273 vat. Alle vijf op avontuur in ballast.

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout  bevat een monsterrol  van de JEANNE ANNETTE (opm: bedoeld is JEUNE ANNETTE) op naam van kapitein Gaspard van den Broeke, die op 28 november 1817 werd opgesteld met een bemanning van 27 koppen, varend voor de boekhouder P. de Lescluze & Zn te Brugge onder Nederlandse vlag.

1818

RC 240118
Amsterdam, 22 januari. Kapt. G. van den Broeke, voerende het schip la JEUNE ANNETTE (opm: kapt. Gaspard van den Broeke, fregat, thuishaven Brugge), van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, meldt van West-Cowes, van den 11 januari, dat hij zijn reis, onder aanhoudend slecht weer, zo veel mogelijk vervorderd hebbende, zich den 7 dito, naar gissing 6 à 7 mijl van St. Albanshead bevond, toen hij des avonds ten 10 uren, voor de wind zeilende, met kracht een schip op hem zag aankomen, met dat gevolg, dat niettegenstaande hij het roer wendde, een lantaarn vertoonde en met zijn roeper waarschuwde, het gezegde schip met de boegspriet over het zijne tussen de grote en bezaanmast kwam te leggen, en toen tegen de bezaanmast aankwam, waar door deze met het want een vadem (opm: 6 voet, 1,83 m.) boven het dek afbrak en over boord viel; vervolgens raakte het even het achterschip en brak de kraanbalk van het hek, waardoor de sloepen van boven neder vielen, aan de lijkraanbalk bleven hangen en agteraan sleepten; van gemelde schip ontslagen zijnde, had kapitein Van den Broeke getracht het tuig, zeilen en sloepen te bergen, doch zulks door het zwaar slingeren ondoenlijk zijnde, dezelve ter voorkoming van verdere schade moeten kappen en laten drijven; met de dageraad Wight in het gezigt krijgende, besloot hij West-Cowes aan te doen, waar hij ook den 9 door een loods binnengebragt werd en zich het benodigde zo spoedig doenlijk zou aanschaffen.
LCO 200218
Op 4 februari zijn van Cowes vertrokken de schepen de JONGE ANNETTE (opm: fregat, thuishaven Brugge), kapt. G. van den Broeke en CHRISTINA BERNARDINA, kapt. H.F. Zeijlstra, van Amsterdam naar Batavia.
BC 200618
Batavia, 18 juni. Aangekomen het schip La JEUNE ANNETTE, kapt. G. van den Broecke, van Amsterdam den 2 januari 1818, met Z.M. troepen.

RC 311018
Londen, 27 oktober. Den 18 juni is te Batavia gearriveerd het schip JEUNE ANNETTE, Van den Broecke: (opm: fregat, thuishaven Brugge, kapt. Gaspard van den Broeke),
BC 051218
Batavia, 27 november. Aangekomen het schip La JEUNE ANNETTE, kapt. G. van den Broecke van Muntok, den 14 november met passagier.

 

1819

BC 060219
Advertentie. Al die iets te pretenderen heeft of wel schuldig is aan Gasper van den Broeke, kapitein en Herke Smit, super carga van het schip La JEUNE ANNETTE, zo in hunne genoemde betrekkingen als particulier, worden verzocht, uit hoofde van hun aanstaande wertrek van hier, zich te addresseren voor woensdag aanstaande ten huize van de heer P. Arends, in de Koestraat, des morgens voor negen- uren.
Batavia, de 22ste januari 1819
BC 130219
Batavia, 11 februari. Vertrokken het schip La JEUNE ANNETTE, kapt. G. van den Broecke naar Soerabaja.

RC 150519
Amsterdam, 13 mei. Volgens een brief van Batavia, van den 15 december 1818, was den 26 november (opm: 1818) aldaar in goede staat gearriveerd het schip (opm: hoeker) WILLEM DEN EERSTEN, J. Abes, van Amsterdam, laatst van Rio-Janeiro; de equipagie was in de beste welstand. Behalve dit schip lagen den 15 december 1818 ter rede van Batavia de volgende Nederlandse schepen: ARINUS MARINUS, A. Langeveld; de ZEEMEEUW, P.F. Wegener; FRANKLIN, C. Swaan; JAVA, A. Jongheim; de VREDE VAN DORDRECHT, J. Slijk; CANTON, J. Schindehutte; la JEUNE ANNETTE, G. van den Broeke; ANNA, C.R. Stolte;
RC 140919
Amsterdam, 12 september. Kapt. C. Swaan, voerende het schip FRANKLIN (opm: fregat, gekomen van Batavia), meldt van Sourabaija van den 8 maart, dat aldaar lagen de schepen la JEUNE ANNETTE (opm: fregat, thuishaven Brugge), kapt. G. van den Broeke, naar Ostende, en FLORA, kapt. W. Tiedeman (opm: William Tieman), naar Amsterdam gedestineerd; beiden waren bezig rijst te laden.
GHC 170919
Brugge, 14 september. Sedert enige dagen ziet men hier ene menigte schepen binnen onze haven aankomen, waarvan men geen denkbeeld gezien heeft sedert den Amerikaanse oorlog, waaronder enige voor rekening van de heeren broeders Sinave, De Lescluze en Zoon, Saney, Moke, Craene, Belpaire, en een groot gedeelte voor rekening of aan de consignatie van Mr. De Baere, nieuw koophandelhuis, dat zich alhier kortelings geplaatst heeft; dit geeft een levendig uitzicht en trekt veel wandelaars langs den kant waar die liggen, om de werkzaamheden van het lossen na te zien. Het schip de DIANA, zal in 't kort gereed zijn om ene tweede reis naar Batavia aan te nemen, en men verzekert dat het schip (opm: pink) de JONGE PIETER daarna zal opgetakeld (opm: de tuigage gereed gemaakt) worden, waarna men met de HARMONIE ook enen aanvang zal nemen om op te timmeren en op Batavia te varen; dus met de ZELIMA, die zich thans te Batavia moet bevinden of reeds op de terugreis is, ene ongemene uitrusting van vier Oost-lndiënvaarders zal uitmaken voor rekening van de achtingswaardige heeren broeders Sinave. Men verwacht met genoegen het pink-schip LA JEUNE ANNETTE, kapitein Van den Broeke, van Batavia, aan de heren de Lescluze en Zoon, welk reeds te Ostende binnen gekomen is.

Op 30 september 1819 werd een Turkse Pas aangevraagd voor de JEUNE ANNETTE. De op 13 maart 1817 verleende Pas gold voor de bestemming Middellandse Zee. De bestemming werd gewijzigd in een reis naar Batavia om daar te laden voor Brugge. Hiervoor diende een suppletie cautie te worden gesteld. De zeebrief van 19 maart 1817 was geëxpireerd, maar deze is met die cautie vermoedelijk verlengd omdat het schip voorlopig niet in Nederland zou terugkeren.

1820

NGVB 290220
Brugge, 28 februari. Binnengekomen het Nederlands drie-mast-schip JONGE ANNETTE, kapt. J. van den Broecke, van Marennes, met zout; aan d’heeren De Lescluze en zoon. 388 vat.

1821

NGVB 011121
Advertentie. Publieke verkoping te Brugge, van het snelzeilend koopvaardij Fregatschip, LA JEUNE ANNETTE, gedubbeld in koper, en laatst gevoerd door kapitein G. van den Broek .
Het publiek wordt verwittigd, dat uit kracht van vonnis der hoge rechtbank te Brussel, van 10 mei laatst, en ingevolge overeenkomst en, den 4 september en 14 oktober 1819, tussen partien gesloten, A. en J. van Isechem, Commisionnarissen te Oostende, door den makelaar J. Dujardin, publiekelijk en bij verhoging, zullen doen verkopen, het Nederlands fregatschip la JEUNE ANNETTE, gedubbeld in koper, volgens laatsten meetbrief van 28 september 1819, lang 29 ellen 35 duimen, breed 7 ellen en 40 duimen, hol 4 ellen en 77 duimen, en groot in alles 491 tonnen kubiek of 173 lasten, met al deszelfs toebehoren, masten, rondhouten, staande en loopende wand en ganschen inventaris, zo hetzelve thans is liggende in den Kom, te Brugge, alwaar de verkoping zal plaats hebben, donderdag 22 november 1821, ten elf uren voormiddag, op de voorwaarden alsdan voor te lezen.
Van af nu tot den ogenblik der verkoping, zijn het voormeld schip en deszelfs inventaris, ter bezichtiging van een ieder, alsmede de specificative lijst van den inventaris, die tot elks onderzoek en voldoening berustende is,
te Brugge, bij den makelaar J. Dujardin;
te Gend, bij d’heer De Cock Kellerman;
te Antwerpen, bij d’heeren De Bordes en Styger;
te Amsterdam, bij d’heeren Van Moorsel en Van Niel;
en te Oostende  bij A. en J. van Isechem, bij welke laatste men nadere onderrichtingen kan bekomen, als ook bij den voormelde makelaar Dujardin.

1822

De JEUNE ANNETTE is na aankoop door De Bordes & Stijger op 16 december 1821 gedurende 1822 niet in de vaart geweest. Het fregat was vermoedelijk speculatief gekocht en de zeevrachten waren zeer laag.

1823

Op 21 januari 1823 werd door J.F. Kerkhoven, Antwerpen, voor de CLEOPATRE onder kapt. L. l’Église een nieuwe zeebrief aangevraagd.

DC 290323
Oostende, 16 maart. Heden is van hier uitgevaren het Nederlandse schip de CLEOPATRE, kapt. Leglise (opm: fregat, ex-JEUNE ANNETTE, thuishaven Oostende, kapt. L. l’Église), bestemd naar St. Thomas, geladen met onderscheide goederen en geconsigneerd aan Serruys.
DC 270923
Vlissingen, 20 september. Van den 16 dezer tot heden is voor Antwerpen bestemd alhier (o.a.) ter rede gekomen CLEOPATRE, kapt. L. l’Église, van Campeche met verwhout.

Op 19 november 1823 werd een nieuwe zeebrief voor de CLEOPATRE aangevraagd, nu door J.B.C. Casteleyn, Antwerpen voor kapt. J. l’Église.

Casteleyn was in januari 1823 met een prijs van 8.000 gulden verkoper geweest aan Kerkhoven. Op 29 oktober 1823 werd het schip door J.F. Kerkhoven terugverkocht aan Casteleyn; de prijs was gezakt tot 6.000 gulden.

1824

GVB 130224
Antwerpen, 9 februari. Den 8 februari, uitgevaren, de Nederlandsche drie-mast CLÉOPATRE, kapt. L. l’Église, naar Rio-Janeiro, met geweren, messen, genever en rum.

1825

DC 220125
Zeetijdingen, Vlissingen, 18 januari. Gisteren en heden voor Antwerpen bestemd is op onze rede (o.a.) aangekomen: CLEOPATRE, kapt. L. l’Église van Campeachy (opm: Campêche Bay) met campêchehout.

Op 8 april 1825 vroeg Casteleyn en Zoon, Antwerpen, voor kapt. C. Darras van de CLEOPATRA een nieuwe zeebrief aan. Deze zeebrief werd door de Gouverneur van de provincie Antwerpen naar Den Haag teruggezonden, met als reden ‘schip verkocht’ waarna op 16 maart annulering volgde.

DC 031125
Vlissingen, 25 oktober. Gisteren is voor Antwerpen bestemd op onze rede aangekomen: (o.a. CLEOPATRE, kapt. C. Darrier (opm: C. Darras?), van Campeche met verfhout.

1826

Op 18 april 1826 vroeg C. Vlierhout & Zoon, Rotterdam, een nieuwe zeebrief en Turkse Pas aan voor de TWEE GEBROEDERS onder kapt. D.O. Duyf.

DC 090526
Hellevoetsluis, 5 mei. Van de morgen zeilden in zee: TWEE GEBROEDERS, kapt. D.O. Duijf naar Suriname en Zr.Ms. transportschip ZEEMEEUW, luitenant.t.zee Volmer. De wind NO.
RC 280926
Amsterdam, 26 september. Den 31 juli zijn van Suriname gezeild, de schepen SNELHEID, kapt. J.H. Frijburg, HET HUIS TE SPIJK, kapt. D.G. Doeksen en PARAMARIBO, kapt. K. Spiegelberg, naar Amsterdam en de TWEE GEBROEDERS, kapt. D.O. Duijf, naar Rotterdam.
DC 031026
Hellevoetsluis, 1 oktober. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: ROTTERDAMSCH WELVAREN, kapt. A. Schaap van Batavia; TWEE GEBROEDERS, kapt. D.O. Duijff van Suriname en TWEE GEBROEDERS, kapt. J. van Duijn van Bergen. De wind NO.

Op 3 november werd een Turkse Pas aangevraagd voor kapt. Duyf.

DC 211226
Hellevoetsluis, 15 december. Van de morgen zeilden in zee: WILLEM, kapt. M. Schaap naar Batavia; TWEE GEBROEDERS, kapt. D.O. Duyf naar Suriname en HERSTELLER, kapt. C. van der Wind naar Brest. De wind OZO.

1827

RC 260727
Rotterdam, 25 juli. De 24e, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis TWEE GEBROEDERS, kapt. D.O. Duyf, van Suriname.
RC 230827
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading:
Naar Suriname, het met zink gedubbeld tweedeks Nederlands fregatschip de TWEE GEBROEDERS, kapt. Dirk Onnes Duyf; hebbende goede inrichtingen voor passagiers.

Op 31 augustus 1827 vroegen C. & A. Vlierboom, Rotterdam, een nieuwe zeebrief + Turkse Pas aan voor de TWEE GEBROEDERS, kapt. G.M. Jansen.

1828

RC 260128

Rotterdam, 25 januari. De 12e november is te Paramaribo aangekomen het schip de TWEE GEBROEDERS, kapt. G.M. Janssen, van Rotterdam.

Op 9 mei 1828 werd voor kapitein G.M. Jansen een Turkse Pas aangevraagd.

RC 220328

Amsterdam, 20 maart. Kapt. J. Smith, van Suriname in Texel binnen, heeft op zijn reis zeer goed, doch in het Kanaal en de Noordzee mistig weer gehad; dezelve is de 4e februari van Paramaribo vertrokken, tegelijk met het schip DE KOLONIST, kapt. L. Wildschut, naar Amsterdam. Destijds lagen gereed de schepen DE JONGE LODEWIJK ANTONIE, kapt. P.C. Stachouwer en DE SNELHEID, kapt. J.H. Freijburgh, mede naar Amsterdam.
Het vertrek van de schepen ELISABETH CORNELIA, kapt. J.D. Dietz naar Amsterdam en DE TWEE GEBROEDERS, kapt. G.M. Jansen naar Rotterdam, was tussen de eerste en vijfde februari bepaald.
RC 170628
Rotterdam, 16 juni. De 15e, des namiddags, zeilde van Helvoetsluis de TWEE GEBROEDERS, kapt. G.M. Jansen, naar Suriname.
RC 041228
Rotterdam, 3 december. Het driemastschip, op het Goerese strand geraakt, is genaamd DE TWEE GEBROEDERS, kapt. G.M. Janzen (opm: fregat, bouwjaar < 1813; kapt. G.M. Jansen, zie ook RC 161228), met katoen en suiker, van Suriname naar Rotterdam gedestineerd. De equipage is aan wal gekomen, doch het schip zal weg zijn. Men is bezig de lading te bergen.
RC 161228
Advertentie. Op woensdag de 24e december 1828, des voormiddags ten elf ure, zal men aan de noordzijde van het eiland Goedereede, ter plaatse van de stranding, ten overstaan van de agent van Lloyds, van het toldistrict van Rotterdam, of deszelfs gemachtigde en een bevoegd beambte, om contant geld, verkopen het wrak van het op de eerste der tegenwoordige maand december gestrande Nederlandse schip DE TWEE GEBROEDERS, gevoerd geweest door kapt. G.M. Jansen, komende van Suriname, met destinatie naar Rotterdam en hetgeen zich nog aan boord van hetzelve mocht bevinden, waaronder een gekapt nieuw zwaar touw. Nadere informatie te bekomen bij de heren D. en C.J. Goekoop, te Goedereede voornoemd. (opm. zie RC 041228 en volgend bericht).
RC 161228
Advertentie. Nicolaus Montauban van Swijndregt, Hubertus Montauban van Swijndregt en Fredrik van Dam, makelaars, te Rotterdam, zijn van mening, op autorisatie van de heer agent van Lloyd’s (bij open water), op dinsdag de 30 december 1828, des namiddags ten 4 ure, in het Groot Hotel van Engeland, op de Grootemarkt, publiek te verkopen: de tuigagie en andere goederen meer, geborgen van het bij Goedereede gestrande fregatschip DE TWEE GEBROEDERS, gevoerd geweest door kapt. G.M. Jansen, bestaande in rondhouten, ankers, een end ketting-kabel, staand en lopend want, touwen, zeilen, watervaten, enz.: alles bij kavelingen, zo als die genommerd zullen zijn liggende in en voor een pakhuis aan de Leuvehaven, wijk C, n.º 389, te Rotterdam.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.95
DVD - XXXI – 132-II 069-072
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip JEUNE JEANNETTE, door koper genaamd CLEOPATRE


plaats en datum acte Antwerpen, 10 januari 1823

type schip fregat, gekoperd

bouwwerf/verkoper Louis L’église kapitein, wonende te Duinkerke , als gemachtigde van Joannes Baptiste Carolus Casteleyn zoon, Oostende

gevoerd door kapt. Louis L’église

eigenaar/aankoper Joannes Franciscus Kerkhovens commissionnaris Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 491 ton van cubieke nederlandsche ellen of 345 zeetonnen

tuigage / aantal dekken 3 masten

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Antwerpen, 11 januari 1823

nummer van registratie blad 30 recto vak 4-7

notaris Antonius Alexis Gleizes, notaris te Antwerpen

prijs NLG. 8000,-

bijzonderheden Casteleyn had het schip bij acte, gepasseerd voor Mr. Antonius Rycx, notaris te Oostende, bekomen van het huis De Bordes & Styger, Amsterdam op 4 oktober 1822, die eigenaren waren van het schip, bij proces-verbaal van toewijzing te Brugge door de makelaar Dujardin op 16 december 1821
opm: verderop in de acte vwordt de ex-naam genoemd als JEUNE ANNETTE)




researcher/datum research: AD/310309

Naam CLEOPATRE
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1823
Toegang 512.0044
Inventaris 132

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.114
DVD - XXXI – 132-II 100-103
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip CLEOPATRE

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Antwerpen, 29 oktober 1823

type schip pink

bouwwerf/verkoper Joannes Franciscus Kerkhovens commissionnaris Antwerpen

gevoerd door kapt. L l’Eglise

eigenaar/aankoper Joannes Baptistá Carolus Casteleyn zoon, particulier te Oostende

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 177 last

tuigage / aantal dekken 3 masten 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Antwerpen, 30 oktober 1823

nummer van registratie blad 58 verso vak 3-6

notaris Antonius Alexis Gleizes, notaris te Antwerpen

prijs NLG. 6.000,-

bijzonderheden: zeebrief van 21 januari 1823, afgegeven te ’s-Gravenhage, is bijgevoegd.
binnen onze landen gebouwd
Kerkhovens was eigenaar sedert 10 januari 1822 door aankoop van dezelfde J.B.C. Casteleyn, die het schip gekocht had voor Mr. Antonius Rycx, notaris te Ostende van het handelhuis Debordes & Stijger te Amsterdam op 10 december 1821.
De firma Debordes & Stijger hadden het schip verworven bij executoriale openbare verkoping te Brugge via makelaar Dujardin te Brugge, welke verkoping werd gehouden krachtens vonnis van het Hooggerechtshof van Brussel bij vonnis van 10 mei 1821.
Het schip lag bij de verkoping van oktober 1823 in de dokken van Antwerpen.

researcher/datum research: AD/020409

Naam CLEOPATRE
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1823
Toegang 512.0044
Inventaris 132

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.195 __________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: CLEOPATRE,
thans de TWEE GEBROEDERS

Plaats en datum acte koop/verkoop, Antwerpen, 10 maart 1826

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Jean Baptiste Castelijn fils, particulier te Ostende, alleen-eigenaar van het schip

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper C. Vlierboom, namens zijn firma C. Vlierboom en Zoon, zeilmakers te Rotterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Antwerpen, 11 maart 1826

Nummer van registratie blad 179, recto vak 7 tot verso vak 2.

Notaris Ch. Breguigny, scheepsmakelaar te Antwerpen

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 12.190,50

Bijzonderheden: Jean Baptiste Castelijn had het schip gekocht bij acte in dato 4 oktober 1822 voor notaris Antoine Rijckx te Ostende.
Schip is bij verkoop in maart 1826 liggende in het tweede dok te Antwerpen





Researcher/datum research ML/190107

Naam TWEE GEBROEDERS (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1826
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 1817
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
BC – Bataviasche Courant
GHC - 's Gravenhaagsche Courant
RC - Rotterdamsche Courant

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.95
RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.114
ARCHIEF Nat. Archief-Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.195
Stadsarchief Amsterdam, monsterrollen on line
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
De heer André Delporte, Luik
ABL = Advertentiën, Aankondigingen en Berichten van Leyden
DC = Dordrechtsche Courant
GVB = Gazette van Brugge
GHC = ’s Gravenhaagsche |Courant
LCO = Leydsche Courant
NGVB = Nieuwe Gazette van Brugge
RC = Rotterdamsche Courant