Inloggen
GROEN VAN PRINSTERER - ID 17769


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-09-00 / 1890-08-29 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1876
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland
Werfnummer:
Launch Date: 1876-07-22
Delivery Date: 1876-08-00
Technical Data

 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1885
Datum agenda: 1885-04-09
Register nr: 0
Scheepsnaam: GROEN VAN PRINSTERER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: 's- Gravenhage
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief
F125-

Ship History Data

Date/Name Ship 1876-09-00 GROEN VAN PRINSTERER
Manager: Firma Voorhoeve & Jelier, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1886-11-28 DELI
Manager: C.M. van Vessem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.M. van Vessem, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1881-09-23: Collision
Gravesend, 23 september 1881. De schoener REAPER, bestemd naar Boulogne, geraakte bij het afzeilen van Gravesend Reach onklaar met de bark GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duin, van Penang, die aan de boeien lag, waardoor deze de kroonbalken verloor en enige schade leed aan de verschansing. De schoener brak het buitenkluiverstampstag en leed schade aan de stuurboordverschansing.
1882-11-24: Damaged
Queenstown, 24 november 1882. Het Nederlandse schip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duin, van San Francisco naar Falmouth en bestemd naar Limerick is hier met schade aan de grote mast, rondhout en verlies van zeilen, binnengelopen.
1886-11-28: Sale/Verkoop
Verkochte schepen te Rotterdam. Het Nederlandse barkschip GROEN VAN PRINSTERER, groot 871 ton en gebouwd in 1876, is uit de hand verkocht aan de heer C.M. van Vessum te Rotterdam.
1890-05-19: Sprang a leak
Londen, 19 mei 1890. De lading van het lek en met overgeworpen lading te East London binnengesleepte schip (opm: bark) DELI, kapt. H. van Duijn, bestaat uit teakhout.
1890-08-29: Final Fate: Broken up

Amsterdam, 31 augustus 1890. Volgens telegram uit Kaapstad, dato 29 augustus, is het Nederlands schip (opm: bark) DELI aldaar voor GBP 413 verkocht.En waarschijnlijk ook gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Volgens Bouma025 was J.E.de Jong van 1877-1881 gezagvoerder van de bark "Groen van Prinsterer" voor reders Voorhoeve & Jelier te Rotterdam.

 

Bouma025 vermeldt J.E.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1875 van de bark “Elly” ex Cheribon, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 752 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam;

*    1877 t/m 1880 van de bark “Groen van Prinsterer”, gebouwd in 1876 te Rotterdam, 926 ton n.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam;

*    1881 t/m 1883 van het 3/m schip “Prins Hendrik” ex ’s Gravenhage, gebouwd in 1866 te Bolnes, 1998 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Uit Handelsblad 24 juli 1876:

"Amsterdam 23 Juli.  Te Charlois is gisteren van de werf van de scheepsbouwmeester Rou met goed gevolg te water gelaten het fregatschip GROEN VAN PRINSTERER, groot 1500 tonnen, gevoerd zullende worden door Kapt.de Jong, zullende varen onder boekhouderschap van de Heer Jelier te Rotterdam"038.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Jong, J.E. de

Familiegegevens

Huig werd geboren op 13.04.1838 te Brouwershaven als z.v. Gerrit van Duijn en Maatje Adamse.

Huig (25) trouwde op 21.10.1863 te Zierikzee met Elizabeth Pieternella Mus (24) – geb. 26.12.1838 te Zierikzee – d.v. Adriaan Mus en Anna van Stappen. 

Huig (37) trouwde op 24.01.1876 te Rotterdam met Anna Caroline Johanne Streifs (30) – geb. te Oldenburg (Dld) – d.v. Johan Jacob Streifs en Henriette Dorothee Camminada. 

Anna Caroline Johanne Streifs (Streiss?) overleed op 20.12.1925 te Rotterdam. 

Huig overleed op 08.06.1894 te Rotterdam a/b van het barkschip MELATI (56). 

Kinderen

-    Henriette Dorothee

-    Ida Johanna

-    Huig

-    Mattheus Huig

-    Gerrit 

-    Anna

 

HIERONDER DE GEGEVENS VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

H.van Duijn wordt van 1887-1890 vermeld als kapitein op de bark “Deli”, in 1892 op de “Noach V” en in 1893 als gezagvoerder op de bark “Melati”. Van der Plas c.s. geven geen gegevens omtrent geboorte, huwelijk en overlijden054-019.

 

Bouma025 vermeldt H.van Duin/Duyn als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1886 op de bark “Groen van Prinsterer”, gebouwd in 1876 te Rotterdam, 926 ton o.m., varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. Het schip werd in 1887 herdoopt in “Deli”;

*    1887 t/m 1888 op de bark “Deli”, ex Groen van Prinsterer, gebouwd in 1876, 871 ton o.m., varend voor von Lindern & van Vessem te Rotterdam;

*    1889 t/m 1890 op dezelfde bark “Deli”, maar dan voor rederij C.M.van Vessem te Rotterdam. Het schip werd in 1890 te Kaapstad wegens averij verkocht;

*    1891 t/m 1894 op het fregat “Noach V”, gebouwd in 1876 te Slikkerveer, 1263 ton o.m., varend voor rederij Zuid Holland, directeur J.Koning te Rotterdam. Het schip was in 1879 getuigd als bark;

      Bouma025 vermeldt hem niet als gezagvoerder op de “Melati”.

 

H.van Duin was in 1891 kapitein op het composiet-fregat “Noach V”, gebouwd in 1877 bij J.Smit te Slikkerveer, 1263 ton, varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Zuid Holland” te Rotterdam052.

      H.van Duijn was in 1893 kapitein op de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 bij Campbell Macintosh & Browstend te Necastle upon Tyne, 1071 nrt, varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Zuid-Holland” te Rotterdam052.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Groen van Prinsterer” onder kapitein H. van Duijn vertrok van Londen in 1882 en kwam aan te San Francisco op 21 april via Kaap Hoorn. Het schip vertrok weer op 24 mei  en kwam aan te Falmouth op 06 november, na wederom een ronding van Kaap Hoorn.121

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Duijn, Huig van

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten