Inloggen
DORDRECHT - ID 1770

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: BRANDM. 2698ROTT1891
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wood, Skinner & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 32
Date Laid Down: 1891-02-04
Launch Date: 1891-00-00
Delivery Date: 1891-09-01
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (20 1/2 , 34 & 56 - 39)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1762.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1337.00 Net tonnage
Deadweight: 2625.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 126000 Cubic Feet
Bale: 118000 Cubic Feet
 
Length 1: 274.50 Feet (British) Registered
Beam: 37.20 Feet (British) Registered
Depth: 17.20 Feet (British) Registered
Draught: 18.00 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-08-00 DORDRECHT
Manager: Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeeschip 'Dordrecht', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMGS

Date/Name Ship 1898-00-00 ILMARI
Manager: O. Heine, Björneborg, Russia
Eigenaar: Björneborgs Ångfartygs A/B., Björneborg, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Björneborg / Russia
Additional info: In 1907 W. Ahlström en in 1908 G.W. Schnellmann manager.

Date/Name Ship 1911-08-00 PORTOS
Manager: Rob. Philis, Helsingborg, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B. Philis, Helsingborg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsingborg / Sweden

Date/Name Ship 1916-03-00 PORTOS
Manager: Roland Frodi, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: A/B. Nordiska Lloyd, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden

Date/Name Ship 1916-04-00 PORTOS
Manager: H. Modin, Stockholm, Sweden
Eigenaar: H. Modin, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1925-00-00 PORTOS
Manager: H. Modin, Stockholm, Sweden
Eigenaar: B.A. Broman, Sundsvall, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1930-00-00 PORTOS
Manager: Tortsen H:son Regnander, Sundsvall, Sweden
Eigenaar: Tortsen H:son Regnander, Sundsvall, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Sundsvall / Sweden

Date/Name Ship 1937-00-00 LEENI
Manager: A. Laane, F. Baltser & J. Petermann, Parnu, Estonia
Eigenaar: A. Laane, F. Baltser & J. Petermann, Parnu, Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Parnu / Estonia

Date/Name Ship 1940-00-00 LEENI
Manager: Meretransporti - Keskus, Tallinn (Reval), USSR
Eigenaar: Meretransporti - Keskus, Tallinn (Reval), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / USSR

Date/Name Ship 1941-00-00 LEENI - VT 503
Manager:
Eigenaar: U.S.S.R. (Estlandse Staatsrederij), Tallinn (Reval), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Vladivostok / Russia

Ship Events Data

1891-02-04: NRC 050291
Rotterdam, 4 februari. Op de werf van de heren Wood, Skinner & Co, te Newcastle-on-Tyne, is de kiel gelegd van een stalen schroefstoomschip van 2.800 ton draagvermogen voor rekening van een maatschappij onder directie van de firma Ph. van Ommeren alhier. Het stoomschip zal de naam dragen van DORDRECHT.
1891-09-01: NRC 050991
Rotterdam, 4 september. Dinsdag l.l. (opm: 1 september) heeft de proeftocht plaats gehad van het stoomschip DORDRECHT, gevoerd door kapt. Heideman en volgens order van de firma Phs. Van Ommeren alhier bij de heren Wood, Skinner & Co. te Billquay bij Newcastle- on-Tyne gebouwd. Het stoomschip, beladen met 2500 Engelse ton steenkolen, behalve 270 tons in de bunkers, heeft een diepgang van gemiddeld 18 Engelse voet en behaalde bij de ongunstigste weersgesteldheid met geringer dan het bij contract bepaalde kolenverbruik, onder verschillende omstandigheden een gemiddelde vaart van ruim 9½ mijl; de machines werkten voortdurend zeer geregeld, terwijl het schip een uitmuntend zeeschip werd bevonden, en in de hoogste klasse van Lloyd is opgenomen. Na de proeftocht zette het koers om de Noord, op reis naar Kronstadt.
1891-09-01: NRC 030991
Het nieuw gebouwde stoomschip DORDRECHT is de 1e september van Shields naar Kronstadt vertrokken (opm: eerste reis)
1940-06-00: De ‘LEENI’ werd na de bezetting van Estland door Rusland in juni 1940 door de U.S.S.R. in beslag genomen.
1941-08-21: Final Fate:
Het Russische Marinetransportschip ‘LEENI’ is op 21 augustus 1941 bij Kaap Juminda, in positie 59°49’NB. en 25°29’OL. op een mijn gelopen. Vervolgens werd zij door Duitse vliegtuigen met bommen tot zinken gebracht en ging geheel verloren. Zij was op reis van Tallinn naar Kronstadt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Heideman
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Owners photographer

Omschrijving: advertentie uit de Nieuwe Rotterdamsche Courant van 18 september 1891.
Gemaakt door: Unknown