Inloggen
DINA - ID 1699


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-06-00 / 1898-11-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1868
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Raymond Frères, Bordeaux, France
Launch Date: 1868-00-00
Delivery Date: 1868-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 435.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 411.00 Net tonnage
 
Length 1: 40.57 Meters Length overall (Loa)
Beam: 8.87 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.03 Meters Depth, moulded
Draught: 4.88 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1886
Type: Rigging changed
Omschrijving: Na 1886 tuigage als 2 mast schoener (1 dek)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-06-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: DINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gijn, van
Plaats: Den Helder
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-06-09, uitreiking zb99-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1868-10-00 ST. JEAN BAPTISTE
Manager: J. Lagelouz, Bordeaux, France
Eigenaar: J. Lagelouz, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Additional info: Kapt. Amie Pucheu.

Date/Name Ship 1883-06-09 DINA
Manager: Firma Van Gijn & Co., Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Gijn & Co., Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwediep / Netherlands
Callsign: NMDL

Date/Name Ship 1886-02-18 DINA
Manager: Hemmo Berends Kruize, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hemmo Berends Kruize, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMDL

Date/Name Ship 1895-02-15 DINA
Manager: Lambertus van der Wal, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lambertus van der Wal, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Additional info: Kapt. R. Drewes.

Ship Events Data

1880-00-00: Na 1880 eigenaren: Les Fils de J. Lagelouz.
1883-05-17: Sold at auction
Advertentie. De makelaar L.W.F. Oudenhoven zal, ten overstaan van de notaris P.S. Hordijk, te Den Helder op donderdag 17 mei 1883, namiddags 2 uur, in het lokaal Musis Sacrum, aldaar in het openbaar verkopen het gekoperd en kopervast Franse barkschip ST. JEAN BAPTISTE, groot 435 registerton, laatst gevoerd door kapt. A. Hamel, liggende in de Binnenhaven te Nieuwediep, met deszelfs staand en lopend want en volledige inventaris.
Uitgebreide notities zijn verkrijgbaar bij de gemachtigden van de rederij, de heren Van Gijn & Co., cargadoors te Nieuwediep en bij genoemde makelaar.
1885-04-22: Grounded
Nieuwediep, 22 april 1885. De bark DINA, kapt. Coerkamp, van hier naar Hernösand (Botnische Golf, Zweden) bestemd, is heden bij het uitgaan, door weigeren van wenden op de Zuidwal vast geraakt. Men zal trachten door het uitbrengen van ankers, het schip vlot te brengen.
1886-02-18: Sold at auction
Advertentie. De notaris P.S. Hordijk te Helder zal aldaar op donderdag 18 februari 1886, namiddags 2 ure, in het hotel De Toelast, in het openbaar verkopen het kopervaste barkschip genaamd DINA, gebouwd te Bordeaux in 1868, geclassificeerd bij de Germanische Lloyd, letter A, met staand en lopend touwwant en aanwezige zeer volledige inventaris, varende onder Nederlandse vlag, volgens meetbrief lang 40.59; wijd 8,87; hol 5,20 meters, alzo gemeten op 1174,29 kubieke meters of 414,95 tonnen. Laatst gevoerd door kapt. F.J. Coerkamp. Het schip is uitmuntend ingericht voor vervoer van passagiers. Te bezichtigen daags vóór en op de verkoopdag in de binnenhaven te Nieuwediep, gemeente Helder. Nadere inlichtingen en lijst van inventaris kunnen op franco aanvrage verkregen worden ten kantore van de heer S. van Gijn Pz., van de heren Van Gijn & Co, cargadoors te Nieuwediep en van genoemde notaris Hordijk.
1887-11-17: Collision
Elseneur, 17 november 1887. Het schip waarmee de Nederlandse bark DINA, kapt. Kruise, in aanvaring is geweest, was de Noorse brik NORNEN, kapt. Olsen, van Sundsvall, van Sundsvall met hout naar Granville (Cotentin Frankrijk). De omvang van de schade der beide schepen is nog niet bekend.
1890-01-17: Sprang a leak
Falmouth, 21 januari 1890. Het Nederlandse schip DINA (opm: bark DINA, kapt. H.B. Kruize), lek alhier binnen, moet gedeeltelijk lossen om te repareren. Het heeft de 17e dezer op 49º NB en 10º WL een hevige storm doorstaan.
1895-02-15: Sold at auction
Advertentie. Vrijdag l5 februari 1895, ‘s avonds 7 uur, zal ten huize van de weduwe S. de Vries te Delfzijl publiek worden verkocht het driemast schoenerschip (opm: voormalige bark) DINA, koper- en ijzervast, groot 414,99 ton, ladende plm. l90 stander, gebouwd in l868, liggende in de haven te Delfzijl, bevaren door kapt. H.B. Kruize.
Informatie te bekomen ten kantore der firma Wijnne & Barends, de heer J.T. Leeuwe, boekhouder, en de kapitein voornoemd, allen te Delfzijl.
J. C. Jentink, notaris te Delfzijl
1896-10-17: 12 september 1896 sd Delfzijl, 16 september pd Helsingør reis van Delfzijl n Riga. Reval, 17 oktober 1896. De Nederl. 3/m schoener "Dina"( kapt Drewes), met een lading planken van Riga naar Geestemunde, is bij Domesnæs(Cape Kolka) gestrand. Bericht: Bolderaa, (Riga districkt) 18 oktober. Het Nedrl. schip "Dina", Kapt Drewes, dat gestoten heeft op het Rif van Domesnæs en door de sleepboten "Solide" en "Karin" uit zee hier terug is gesleept, is lek en vol water. (Arriveerde 12-12-1896 te Bremerhaven van Riga.)
1898-08-20: Sprang a leak
Op 20 augustus 1898 zwaar lek binnen gelopen te Delfzijl op reis van Burntisland naar Helsingfors met een lading kolen.
1898-11-00: Final Fate: Broken up

Delfzijl, 2 november. 1898 De naar Amsterdam verkochte afgekeurde driemast schoener DINA zal gesloopt worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.H.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1884 van de bark “Dina” ex St.Jean Baptiste, gebouwd in 1868 te Bordeaux, 411 ton o.m., varend voor van Gijn & Co te Nieuwediep.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Smit, C.H.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Feye Remts Coerkamp werd geboren op 19 januari 1854 te Hoogezand/Martenshoek als zoon van Jan Eltjes Coerkamp (vlagnummer 5) en Jacoba Abramina Geerts Borst.

Hij huwde op 15 november 1877 te Schiermonnikoog als gezagvoerder met Jacoba Wielema, geboren op 02 januari 1854 te Schiermonnikoog als dochter van Ruurd Melles Alberts Wielema en Maaike Tammes Meyer. Zij overleed op 14 januari 1937 te Schiermonnikoog.

 Feye Remts, wonende op Schiermonnikoog, overleed te Amsterdam op 17 januari 1889 in het Buitengasthuis, kanton 3 nr.144 op de leeftijd van 34 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.Coerkamp was met vlagnummer 56 effectief lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning” in de periode 1880 t/m 1889

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Coerkamp als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1883 van de bark “Holland” ex Zaanstroom, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 583 ton o.m., varend voor W.H. de Wolf te Amsterdam. Het schip werd in 1883 verkocht voor de sloop;

*    1884 van de bark “Pieter” ex Dorothea Henriëtte, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 419 ton o.m., varend voor S. van Gijn te Nieuwediep;

*    1885 t/m 1886 van de bark “Dina” ex St.Jean Baptiste, gebouwd in 1868 te Bordeaux, 411 ton o.m., varend voor van Gijn & Co te Nieuwediep;

*    1887 t/m 1889 van het 3/mschip “President van Rijckevorsel”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 851 ton o.m., varend voor E.J.Bok & Zn te Amsterdam.

 

Portret van de “President van Rijckevorsel” onder kapitein F.R.Dobbinga uit 1891 staat op p. 115 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

Portret is eigendom van dhr J.R.Niemandsverdriet.

 

Overige bijzonderheden

Correspondentie van J.Teensma, de auteur van de stukjes in de Dorpsbode (zie 062), met nabestaanden van Schiermonnikoger kapiteins. Dit archief was midden 2005 in bewerking bij de heer R.E. van Staveren te Wilnis. Deze mailde mij een brief dd 08 juni 1986 van T.G.Coerkamp te Amsterdam aan J.Teensma, waarin de opmerking:

“Mijn vader en zijn beide broers Jan Eltjes en Ruurd hebben … weinig verteld, tendele omdat hun vader (mijn grootvader dus) al vroeg is overleden op 35 jarige leeftijd naar ik meen en mijn grootmoeder Jacoba Ruurds Wielema met 4 kinderen achter liet. Wel heeft zij mij het een en ander verteld over haar eigen jeugd, zij voer als 16 jarig meisje mee aan boord van het schip van haar vader – de brigantijn : Drie Vrienden”- waarop (R.M.A.Wielema) kapitein was. Zij vertelde van Leningrad en andere Oostzee-havenplaatsen. Van dat schip heb ik een crayon tekening van 1855 in het bezit – voor mij een kostbaar iets. Bij een aangetrouwde nicht hangt een schip waarop naar ik meen mijn grootvader als kapitein voer. … “

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Coerkamp, Feye Remts
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hemmo Kruize werd geboren 22 februari  1838 te Termunten als zoon van Berend Harms Kruize en Bernardina Leeuwe.

Hij trouwde op 06 feburari 1867 te Termunten als zeeman met Elsien Smit, geboren ca. 1834 te Termunten als dochter van Hijbo Hindriks Smit en Ieke Gerrits Kloosterboer. Zij overleed te Termunterzijl, gem Termunten op 21 april 1875, 41 jaar.

Hij hertrouwde te Niewolda als zeevarende op 17 februari 1876 met Pieterke Udema, geboren 17 augustus 1839 te Oostwolderhamrik, gem. Nieuwolda als dochter van Udo Hindriks Udema en Geertien Jans Buurema. Zij overleed te Delfzijl op 17 september 1908, 69 jaar.114

Volgens een krantenbericht in de Provinciale Groninger Courant van 22 september 1897 is kapitein Kruize overleden te Elseneur op 14 september 1897.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hemmo B.Kruize was effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 38 in de periode 1874 t/m 1897.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.B.Kruize als gezagvoerder gedurende:

*    1876 van de brik “Hendrika”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend voor E.& C. Maathuis te Sappemeer. Het schip werd in 1877 herdoopt in “Vriendschap;

*    1877 t/m 1881 van de brik “Vriendschap” ex Hendrika, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend voor E.& C.Maathuis te Sappemeer. Het schip is in 1881 te Lemvig lek geraakt en op het strand gezet;

*    1883 t/m 1885 van de bark “Jantina” ex Veridiana, gebouwd in 1858, bouwlocatie niet vermeld, 289 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip was getuigd als 3-mastschoener. Het is in 1885 bij Stocksund gestrand, binnengebracht te Trondheim en afgekeurd;

*    1887 t/m 1895 van de bark “Dina” ex St.Jean Baptiste, gebouwd in 1868 te Bordeaux, 411 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl;

*    1895 t/m 1897 van de bark “Paul”, gebouwd in 1865 te Damgarten, 364 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Delfzijl.

 

Mail 08 juli 2011

Hallo Sikko,

Het is al weer lang geleden dat we het internet frequenteerden om gegevens uit te wisselen. Hoe gaat het met je. Goed hoop ik.

Ik weet niet wie tegenwoordig het Bouma/Parma register bijhoudt, maar ik geef het volgend even aan je door:

Bark “Dina”, gebouwd 1868 in Bordeaux. Uit een verhaal in Schylge myn Lântse, waar ik wat in corrigeerde (ook over een ander schip) begrijp ik dat het schip onder Kapt.H.B.Kruize (die er van 1886 tot 1895 als kapt./eig. op voer) gereduceerd was tot Schoenerbark (barkentijn). In welk jaar die reductie plaats vond vermeldt de historie niet, maar het lijkt me waarschijnlijk dat Kapt.Kruize dat gedaan heeft toen hij het schip kocht. Lijkt me goed om het er even bij te zetten. Er waren in de 19de eeuw tal van schepen met de naam “Dina”, maar een driemastschoener (zal dus een schoenerbark zijn geweest) vond ik niet. Maar dank zij dat het verhaal in 1895 onder Kapt. Kruize speelde, wist ik dat het dit schip was.

Mocht je je hiermede niet meer bezig houden, aan wie moet ik het dan doorgeven? Hartelijke groet,   Ton

 

Monsterrollen uit het Gemeentearrchief van Delfzijl

Monsterrol 1876-40, 18 maart 1876, brik “Vriendschap”, kapitein Hemmo B.Kruize, 33 jaar uit Termunten. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 32 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1878-125, 22 augustus 1878, schoener “Vriendschap”, kapitein Hemmo Kruize, 40 jaar uit Termunterzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-83, 16 september 1880, schoener “Vriendschap”, kapitein Hemme Kruize, 46 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Hendrik de Jong, 25 jaar uit Sappemeer, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-121, 21 september 1881, schoener “Vriendschap”, kapitein Hemmo B.Kruize, 43 jaar uit Termunterzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1882-133, 02 september 1882, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo B.Kruize, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Huisman, 33 jaar uit Termunterzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-62, 27 juni 1883, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1883-87, 10 augustus 1883, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan K. Huisman, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-11, 01 maart 1884, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Huisman, 35 jaar uit Termunterzijl, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-73, 16 juli 1884, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerhardus Hoberg, 43 jaar uit Finsterwolde, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-83, 21 augustus 1884, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Smit, 53 jaar uit Delfzijl, 2 kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-6, 02 maart 1885, schoener “Jantina”, kapitein Hemmo Kruize, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-6, 12 maart 1886, bark “Dina”, kapitein Hemmo B.Kruize, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hinderikus Leeuwe, 56 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-74, 28 augustus 1886, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hinderikus Leeuwe, 58 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1887-5, 10 februari 1887, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Bijholt, 45 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1887-50, 29 april 1887, bark “Dina”, kapitein H.Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Is enige naam op de monsterrol

Monsterrol 1887-98, 24 september 1887, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Is enige naam op de monsterrol

Monsterrol 1887-102, 30 september 1887, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Berend Bijholt, 43 jaar uit Nieuwe Pekela, 2de stuurman Berend Kruize, 19 jaar uit Delfzijl, bootsman , kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1888-6, 12 maart 1888, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk de Jonge, 33 jaar uit Termunten, bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-93, 18 september 1888, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk de Jonge, 33 jaar uit Termunten, bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-1, 03 januari 1889, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 30 jaar (zal wel 50 moeten zijn). Voorts 1ste stuurman Jan Lukkien, 41 jaar uit Veendam, 2de stuurman Pieter de Vries, 21 jaar uit Groningen, timmerman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-116, 21 september 1889, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hindrik Meijer, 40 jaar uit Nieuwe Pekela, 2de stuurman Berend Meijer, 23 jaar uit Farmsum, timmerman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-104, 08 december 1890, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1890-107, 08 december 1890, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman J.H.C.Schrader, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Klaas Veldman, 27 jaar uit Termunterzijl, zeilmaker, timmerman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-17, 02 maart 1891, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johan Schrader, 33 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-39, 14 april 1891, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterol 1891-111, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1892-11, 03 maart 1892, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 50 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1892-94, 08 oktober 1892, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Justus Gerhardus Knijpenga, 30 jaar uit Termunterzijl, kok, 3 matrozen 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-8, 03 februari 1893, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1893-22, 17 maart 1893, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste  stuurman Justus Geerardus Knijpenga, 31 jaar uit Termunterzijl, 2de stuurman Tiddo Udema, 21 jaar uit Nieuwolda, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1893-63, 12 juli 1893, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Justus Geerhardus Knijpenga, 31 jaar uit Termunten, kok, 3 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-26, 19 maart 1894, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Nieboer, 39 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-98, 28 september 1894, schoener “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Willem Kwant, 25 jaar uit Ten Boer, kok, 3 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1895-7, 31 januari 1895, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-16, 18 maart 1895, bark “Paul”, kapitein Hemmo Kruize, 57 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Henderikus Slinger, 32 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok;

Monsterrol 1896-22, 10 maart 1896, bark “Paul”, kapitein Hemmo Kruize, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1896-89, 21 augustus 1896, bark “Paul”, kapitein Hemmo Kruize, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1897-12, 13 maart 1897, bark “Paul”, kapitein Hemmo Kruize, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.H.J.Slinger, geen leeftijd vermeld uit Nieuwe Pekela, matroos/zeilmaker, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-27, 29 maart 1897, bark “Dina”, kapitein Hemmo Kruize, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Hemmo wordt ook vermeld als Hemmo en H.
  2. Er zijn in totaal 39 monsterrollen met een vermelding van Hemmo Kruize op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl;
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1876 t/m 1897, i.c. een periode van 21 jaar. Wat betreft de leeftijden van de kapitein zijn er vermoedelijk foute opgaven. Ik neem, gezien de opgaven in verreweg de meeste monsterrollen, als geboortejaar ca 1838 aan en dan is hij 38 jaar bij de eerste opgave in 1876 en 59 jaar in 1897.
  4. Zijn woonplaats tot ca. 1880 was Termunten/Termunterzijl. In ca. 1880 verhuisde hij naar Delfijl.
  5. Het overzicht van de monsterrrollen luidt:

      *    1876-1881                         kapitein van de schoener “Vriendschap”                                            38-43 jaar

      *    1882-1885                         kapitein van de schoener “Jantina”                                                      44-47 jaar

      *    1886-1895                         kapitein van de bark/schoener “Dina”                                                 48-57 jaar

      *    1895-1897                         kapitein van de bark “Paul”                                                                            57-59 jaar.

  1. In de monsterrollen uit Delfzijl wordt hij alleen genoemd als gezagvoerder. Hij zal in de subalterne rangen hebben gevareen vanuit andeerre havens dan Delfzijl. Daarvan zijn geen monsterrollen geraadpleegd.

      Hij werd op een relatief late leeftijd (38 jaar) pas kapitein.

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Dina   H.B.Kruize   3/mschooner   415 brt   gebouwd in 1870   reeder J.T.Leeuwe te Delfzijl.”

 

Melding van het overboord slaan en verdrinken op 20 maart 1874 van een lichtmatroos aan boord van de kof “Vriendschap”, thuis behorende te Termunterzijl, kapitein Homme Kruize op reis van Noorwegen naar Termunterzijl, zeilende in de Noordzee op 56o36’NB/ 7o4’OL.115.

 

NRC 21 februari 1894114

Soerabaja, 14 januari. Het Nederlandse barkschip DINA, op reis van Sumanap (opm: Sumenep) naar Priaman (opm: thans Pariaman) met zout, ligt in Straat Sapoedi (opm: Selat Sapudi) zwaar lek ten anker.

 

Provinciale Groninger Courant 29 januari 1895114

Advertentie. Vrijdag l5 februari 1895, ‘s avonds 7 uur, zal ten huize van de weduwe S. de Vries te Delfzijl publiek worden verkocht het driemast schoenerschip (opm: voormalige bark) DINA, koper- en ijzervast, groot 414,99 ton, ladende plm. l90 stander, gebouwd in l868, liggende in de haven te Delfzijl, bevaren door kapt. H.B. Kruize.

Informatie te bekomen ten kantore der firma Wijnne & Barends, de heer J.T. Leeuwe, boekhouder, en de kapitein voornoemd, allen te Delfzijl.

  1. C. Jentink, notaris te Delfzijl

 

Provinciale Groninger Courant 19 februari 1895114

Delfzijl, 16 februari. Het Nederlandse driemast schoenerschip DINA, groot 414 ton, gebouwd in 1868, is voor NLG 4550 in veiling aan de heer v.d. Wal verkocht.

 

Provinciale Groninger Courant 06 maart 1895

Delfzijl, 2 maart. De Duitse bark PAUL is aangekocht door kapt. Kruize alhier.

 

Provinciale Groninger Courant 22 september 1897114

Delfzijl, 18 september. De Nederlandse bark PAUL, kapt. Kruize, 24 augustus van Sunderland naar Gefle (opm: Gävle) vertrokken, arriveerde de 5e dezer te Elseneur (opm: Helsingör), waar de kapitein wegens ziekte moest worden geland. Daarna vervolgde het schip onder bevel van de 1e stuurman de reis naar Gefle, waar het de 13e aankwam, en thans de lading kolen lost, om vervolgens voor hier te laden.

Volgens nader hier ontvangen bericht is kapt. Kruize reeds dinsdag j.l. (opm: 14 september) te Elseneur overleden.

 

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Kruize, Hemmo B. Berends
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Roelof Drewes werd geboren te Groningen op 09 oktober 1860 als zoon van Ari Adriaan Drewes en Harmiena Stuit.

Hij trouwde te Delfzijl op 16 januari 1895 als zeeman met Abeltje Schuitema, geboren 14 september 1868 te Delfzijl als dochter van de kapitein Jan Schuite(n)ma en Anna Poelman. Zij overleed op 02 oktober 1953 te  Tjamsweer/Appingedam, 85 jaar.

Roelof overleed op 23 mei 1916 te Harlingen als kastelein

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

De ledenlijsten in de zeemansalmanakken vermelden lidmaatschappen van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl van R.Dreves in de periode 1896-1900 met vlagnummer 18, van G. Drewes in de periode 1900 t/m 1903 met vlagnummer 1820 en R. Drewes in de periode 1903-1904 met vlagnummer 20

Allereerst komt de naam Dreves niet voor in de site“allegroningers”, niet in de lijst van monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum en ook niet bij Bouma025. Het zal een verschrijving zijn van Drewes.

Bouma025 vermeldt naast R. Drewes ook een G. Drewes. Maar bij G, Drewes wordt als schip in 1900-1902 genoemd de 3-mastschoener “Hillechiena Helena”. Echter de monsterrollen uit Delfzijl (zie hierna) vermeldt in deze periode R. Drewes als gezagvoerder van genoemde schoener.

 

Onze algemene conclusie is dat Roelof Drewes effectief lid van het zeemanscollege “de Vereeniging” te Delfzijl is geweest met vlagnummer 18 in de periode 1896-1900 en in de periode 1900-1904 wisselde naar vlagnummer 20.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Drewes als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1898 van de bark “Dina” ex St.Jean Baptiste, gebouwd in 1868 te Bordeaux, 411 ton o.m., varend voor L.v/d Wal te Farmsum. Het schip werd te Delfzijl afgekeurd.

Bouma025 vermeldt G.Drewes (zie de opmerkingen hiervoor over de initialen van deze kapitein) als gezagvoerder gedurende:

*    1900 t/m 1902 van de 3/msch “Hillechiena Helena” ex Nijverheid, ex Nuovo S.Marco, gebouwd in 1867 te Varazze, 457 ton o.m. varend voor E.P.Brouwer te Farmsum. Het schip is in 1903 gesloopt te Petten.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1874-15, 28 februari 1874, kof “Elisabeth Jantina”, kapitein Arend J.Jager, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Bos, 24 jaar uit Farmsum, kok Roelf Drewes, 13 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1875-12, 08 maart 1875, kof “Elisabeth Jantina”, kapitein Arend J.Jager, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Nicolaas J.Arkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok Roelof Drewes, 14 jaar uit Delfzijl, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1876-3, 22 februari 1876, kof “Annette Cornelia”, kapitein Hinderikus Leeuwe, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Brakke, kok Roelf Arie Drewes, 15 jaar uit Delfzijl, en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1877-21, 08 maart 1877, kof “Alida”, kapitein Freerk Kuiper, 26 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Driewes Poelstra, 26 jaar uit Sappemeer, kok en een lichtmatroos Roelof Drewes, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1877-76, 26 april 1877, kof “Voorwaarts”, kapitein Pieter Roelfsema, 21 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Wortel, 56 jaar uit Delfzijl, kok Roelf Drewes, 16 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;

Monsterrol 1878-21, 08 maart 1878, schoener “Concordia”, kapitein Pauwel L.Bos, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan H.Schreuder, stuurman Jan B.Ohlsen, 47 jaar uit Delfzijl, 35 jaar uit Farmsum, kok Roelf Drewes, 17 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-3, 28 februari 1879, kof “Gerhardina Catharina”, kapitein Gerhardus Harmannus Folgering, 48 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Rieno B.Moedt, 38 jaar uit Appingedam, kok, matroos en de lichtmatroos Roelof Drewes, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1880-59, 05 mei 1880, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hendrik Middel, 50 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Wiebe T.Schuring, 50 jaar uit Veendam, kok, bootsman, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen waaronder Roelf Drewes, 19 jaar uit Delfzijl en een kajuitwachter;

Monsterrol 1880-102, 20 augustus 1880, bark “Catharina Helena”, kapitein Jan P.Brouwer, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bake Bernardus Datema, kok, matroos/zeilmaker, 4 matrozen waaronder Roelof Drewes, 19 jaar uit Delfzijl, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1882-68, 19 mei 1882, bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer, 41 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeerd Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Hindrik Post 39 jaar uit Terschelling, kok, timmerman, 7 matrozen waaronder Roelof Drewes, 21 jaar uit Delfzijl, 2 lichtmatrozen  en een kajuitwachter;

Monsterrol 1882-136, 05 september 1882, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeert Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Hendrik Post, 29 jaar uit Terschelling, kok, 7 matrozen waaronder Roelof Drewes, 21 jaar uit Delfzijl, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1883-109, 25 september 1883, bark “Elisabeth”, kapitein Berend de Jonge, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Christiaan Stenger, 28 jaar uit Farmsum, kok, 4 matrozen waaronder Roelof Drewes, 22 jaar uit Delfzijl, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1884-9, 25 februari 1884, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Simon Glas, 27 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen waaronder Roelof Drewes, 23 jaar uit Delfzijl, en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-60, 14 juni 1884, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 36 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, bootsman, 4 matrozen waaronder Roelf Drewes, 23 jaar uit Delfzijl, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1884-101, 07 oktober 1884, bark “Pauline”, kapitein Popko Deisz, 40 jaar uit Heveskes. Voorts stuurman Hayo Post, 45 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, zeilmaker, 5 matrozen waaronder  Roelof Drewes, 23 jaar uit Delfzijl en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-40, 22 mei 1886, bark “Jean Babtist”, kapitein Gerrit Bruyn, 36 jaar uit Vlieland. Voorts 1ste stuurman Gool Pieter Johannes Visser, 28 jaar van Vlieland, 2de stuurman Derk van der Wal, 19 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, timmerman, 6 matrozen waaronder  Roelof Drewes, 24 jaar uit Delfzijl en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-48, 14 april 1887, bark “Catharina Helena”, kapitein Jan Brouwer, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis Borst, 43 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 3 matrozen waaronder  Roelof Drewes, 26 jaar uit Delfzijl, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-77, 16 augustus 1888, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Homan, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman Roelof Drewes, 27 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, timmerman, 6 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw  Gezien Petronella Riepma, 46 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1888-112a, 08 november 1888, bark “George”, kapitein Jacob Nieuwenhuis, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Homan, 29 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Mattheus Kwint, 22 jaar uit Groningen, bootsman Roelf Drewes, 28 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, timmerman, 4 matrozen, lichtmatroos, 2 scheepsjongens en de vrouw van de kapitein Gezina Riepma, 46 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1892-34, 29 maart 1892, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Roelof Drewes, 31 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Berend Geertsema, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1893-24, 18 maart 1893, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Epko Brouwer, 53 jaar uit Farmsum, 1ste stuurman Roelof Drewes, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Rudolf de Jonge, 22 jaar uit Farmsum, matroos/zeilmaker, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en 2 passagiers;

Monsterrol 1893-64, 12 juli 1893, bark “Jeannette Jantine”, kapitein Albert van Dijk, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts  1ste stuurman Roelof Drewes, 32 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Bonno Harm van der Hei, 20 jaar uit Heveskes, zeilmaker, kok, matroos/timmerman, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-24, 27 maart 1895, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, 34 jaar uit Delfzijl, “vlaggekapitein” (wat is dat?) Geert van der Wal, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harmen van der Meulen, 20 jaar uit Pingjum, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen, en een dekjongen;

Monsterrol 1895-82, 30 juli 1895, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, 34 jaar uit Delfzijl, “vlaggekapitein” Geert van der Wal, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hinderikus Riepma, 29 jaar uit Uithuizermede, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-104, 09 november 1895, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Henderikus Riepma, 29 jaar uit Uithuizermede, kok, bootsman, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-31, 19 maart 1896, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Menne Vellinga, 42 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, matroos, 4 lichtmatrozen en de kapiteinsvrouw Abeltje Schuitema, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1896-64, 14 juni 1896, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Menne Vellenga, 42 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, matroos, 4 lichtmatrozen en de kapiteinsvrouw Abeltje Schuitema, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1896-94, 09 september 1896, schoener “Dina”, kapitein Roelf Drewes, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Matroos, 21 jaar uit Schiermonnikoog, bootsman, kok, 2 matrozen en  3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1897-23, 24 maart 1897, schoener “Dina”, kapitein Roelf Drewes, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 41 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Hermanus Jacobus Johannes Smit, 22 jaar uit Groningen, kok, 3 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw Abeltje Schuitema, 28 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1897-59, 06 juli 1897, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 41 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Douwe Zeijlemaker, 23 jaar uit Terschelling, kok, 4 matrozen, dekjongen en de vrouw van de kapitein Abeltje Schuitema, 28 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1897-83, 22 september 1897, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 42 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Douwe Zeijlemaker, 23 jaar uit Terschelling, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1898-19, 04 maart 1898, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Franciscus Petrus Goeeken, 24 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Pieter Drewes, 19 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de vrouw van de kapitein Abeltje Schuitema, 29 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1898-50, 09 mei 1898, schoener “Dina”, kapitein Roelf Drewes, geen leefitijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1898-59, 11 juli 1898, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Franciscus Goeeken, 24 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Pieter Drewes, 19 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1899-15, 28 februri 1899, schoener “Hillechien Helena”, kapitein Harmannus Brouwer, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Roelf Drewes, 39 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1899-68, 12 juli 1899, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein Roelf Drewes, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Koenraad Broekema, 57 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Franciscus Petrus Goeeken, 25 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-19, 10 maart 1900, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein R.Drewes, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman C.Broekema, 58 jaar uit Oude Pekela, kok, zeilmaker, bootsman, 3 matrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1900-58, 12 juli 1900, schoener “Hillechina Helena”, kapitein R.Drewes, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman C.Broekema, 58 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman C.G.Kuhn, 22 jaar uit Groningen, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier;

Monsterrol 1900-79, 15 november 1900, schoener “Hillegina Helena”, kapitein R.Drewes, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman R. de Vries, 23 jaar uit Groningen, kok, bootsman, zeilmaker, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1901-45, 29 juni 1901, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein R.Drewes, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman K.C.Huisman, 22 jaar uit Delfzijl, bootsman, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1901-65d, 23 november 1901, schoener “Hillechina Helena”, kapitein R.Drewes, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1902-12, 03 april 1902, bark “Annette Jantine”, kapitein  L.Smit, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman R.Drewes, 41 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, bootsman, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-16c, 06 april 1902, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein R.Drewes, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1904-41c, 17 juni 1904, schoener “Hillechiena Helena”, kapitein R.Drewes, geen leefijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Mosterrol 1909-14c, 06 februari 1909, schoener “Dina”, kapitein Roelof Drewes, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

Samenvatting gegevens monsterrollen

  1. Roelof wordt ook vermeld als R., Roelf en Roelf Arie.
  2. Er zijn in totaal 45 monsterrollen op zijn naam vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1874 t/m 1909, met als leeftijden 13 t/m ca 48 jaar. Zijn zeemanscarrïere heeft dus minstens 35 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl opgegeven.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

        *      1874-1875  kok op de kof “Elisabeth Jantina”, kapt. A.J.Jager                                                         13-14 jaar

        *      1876             kok op de kof “Annette Cornelia”, kapt. H.Leeuwe                                             15 jaar

        *      1877             lichtmatroos op de kof “Alida”, kapt. F.Kuiper                                                     16 jaar

        *      1877             kok op de kof “Voorwaarts”, kapt, P.Roelfsema                                                  16 jaar

        *      1878             kok op de schoener “Concordia”, kapt. P.L.Bos                                                   17 jaar

        *      1879             lichtmatroos op de kof “Gerhardina Catharina”, kapt. G.H.Folgering                18 jaar

        *      1880             lichtmatroos op de bark “Hendrik Onnes”, kapt. J.H.Middel                              19 jaar

        *      1880             matroos op de bark “Catharina Helena”, kapt. J.P.Brouwer                                19 jaar

        *      1882             matroos op de bark “Bertha”, kapt. E.P.Brouwer                                                  21 jaar

        *      1883             matroos op de bark “Elisabeth”, kapt. B. de Jonge                                               22 jaar

        *      1884             matroos op de brik “Ceres”, kapt. J.Boompaal                                                      23 jaar

        *      1884             matroos op de bark “San Francisco”, kapt. A.Arkema                                        23 jaar

        *      1884             matroos op de bark “Pauline”, kapt. P.Deisz                                                          23 jaar

        *      1886             matroos op de bark “Jean Babtist” (=Baptist), kapt. G.Bruijn                            24 jaar

        *      1887             matroos op de bark “Catharina Helena”    , kapt. J.Brouwer                              26 jaar

        *      1888             bootsman op de bark “George”, kapt. J.Nieuwenhuis                                          27 jaar

        *      1892-1893  stuurman op de schoener “Hillechina Helena”, kapt. E.Brouwer                       31-32 jaar

        *      1893             stuurman op de bark “Jeanette Jantine”, kapt. A. van Dijk                                  32 jaar

        *      1895-1898  kapitein op de schoener “Dina”                                                                               34-37 jaar

        *      1899             stuurman op de schoener “Hillechien Helena”, kapt. H.Brouwer                       39 jaar

        *      1899-1901  kapitein op de schoener “Hillechien Helena”                                                        39-41 jaar

        *      1902             stuurman op de schoener “Annette Jantine”, kapt. L.Smit                                   41 jaar

        *      1902-1904  kapitein op de schoener “Hillechiena Helena”                                                      geen leeftijd

        *      1909             kapitein op de schoener “Dina”,                                                                              geen leeftijd

Nadere opmerkingen:

*      De schoener “Hillechina Helena” wordt ook vermeld als “Hillechiena ”, “Hillechien” en “Hillegina” steeds met als tweede naam “Helena”.

*      Roelof Drewes begon, zoals gebruikelijk, al op jonge leeftijd te varen. Hij doorliep een grondige vooropleiding op kleinere schepen (kof) als ook op grotere driemasters (bark, schoener), voordat hij gezagvoerder werd. Hij voer op ( minstens) 19 schepen. Vanwege onderbrekingen in de vaarperiode van bv. 1888-1892 is het mogelijk dat hij vanuit een andere haven voer, waarvan de monsterrollen door ons niet zijn nagekeken.

*      Hij trouwde pas na het bereiken van de kapiteinsrang in 1895 op de relatief late leeftijd van 35 jaar.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 22 oktober 1896114

Reval (opm: Tallinn), 17 oktober. De Nederlandse driemast-schoener DINA, kapt. R. Drewes, met een lading planken van Riga naar Geestemünde, is bij Domesnaes (opm: Kolkasrags, Letland) gestrand, doch werd later vlot gebracht en is lek naar Riga teruggesleept.

 

NRC 12 mei 1897-114

Helsingborg, 7 mei. Het Nederlandse schip DINA, kapt. R. Drewes, heeft, terwijl het door de sleepboot ALFA uit de haven werd gesleept, met het anker een gedeelte van de havendam beschadigd, doch bekwam zelf geen schade.

 

Provinciale Groninger Courant 31 juli 1897114

Helsingborg, 25 juli. De Nederlandse driemast schoener DINA, kapt. Drewes, van Delfzijl naar Hernösand, is 22 juli bij Viken in aanvaring gekomen met de Noorse schoener PRIMROSE. Beide schepen bekwamen lichte schade en konden de reis voortzetten.

 

Provinciale Groninger Courant 20 augustus 1898114

Delfzijl, 20 augustus. Het schip DINA, kapt. Drewes, van Burntisland met steenkolen naar Helsingborg, is zwaar lek hier binnengebracht. Het heeft 6 man van de LOODSBOOT No.1, schipper Kampen, overgenomen om te pompen. De equipage was uitgeput.

 

Provinciale Groninger Courant 22 augustus 1898114

Delfzijl, 20 augustus. Het schip DINA, kapt. R. Drewes, is veilig op de slikgrond in de haven gezet.

 

Provinciale Groninger Courant 12 september 1898114

Delfzijl, 12 september. Het Nederlandse schip DINA (opm: driemast schoener), kapitein Drewes, met een lading steenkool van Burnt-Eiland naar de Oostzee vertrokken en alhier lek met pompers aan boord binnengekomen, heeft heden de lading in lichters uitgelost. Daarna zal het schip worden geïnspecteerd, om te weten te komen of het met het ondergaan van reparaties weder zeewaardig kan gemaakt worden, waaraan evenwel getwijfeld wordt. Zeer zeker zal het schip worden afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 20 september 1898114

Delfzijl, 17 september. Het Nederlandse schip DINA, kapitein Drewes, van Burntisland naar Helsingfors (opm: Helsinki), de 20e augustus alhier lek binnengelopen, is afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 26 september 1898 114

Delfzijl, 26 september. Is in sommige bladen reeds vermeld, dat het alhier vol water binnengebrachte schip DINA, gevoerd door kapitein R. Drewes, afgekeurd was – dat is niet het geval. Drie deskundigen hebben, na gehouden expertise, als hun mening te kennen gegeven, dat het schip moet worden afgekeurd, zijnde niet meer zeewaardig te maken, tenzij met grote kosten. De verzekering bedraagt NLG 5700, waarvan NLG 2200 op beurspolis en het overige bij de Groninger Zeeverzekeringsmaatschappij. De waarde van het schip is begroot op NLG 5600, terwijl de reparatiekosten, om het schip weder zeewaardig te maken, meer dan 75 pct. van laatstgenoemd bedrag betalen. Rederij en verzekeraars zijn, met het oog op een wederzijdse schikking in onderhandeling.

 

NRC 05 november 1898114

Delfzijl, 2 november. De naar Amsterdam verkochte afgekeurde driemast schoener DINA zal gesloopt worden.

 

Provinciale Groninger Courant 12 november 1898114

Delfzijl, 10 november. De gister hier aangekomen sleepboot SCHEVENINGEN zal de afgekeurde en hier verkochte driemast schoener DINA naar Zaandam slepen.

 

NRC 05 december 1899114

Delfzijl, 2 december. De Nederlandse driemast schoener HILLECHIENA HELENA, kapt. Drewes, vertrok heden van Weener naar hier per sleepboot PAPENBURG, na aldaar de lading uit Borga te hebben gelost. De sleepboot heeft wegens harde tegenwind het schip niet verder kunnen krijgen dan Termunterzijl, waar het nu geankerd ligt, niet zonder gevaar bij aanhoudende harde noordwestenwind.

 

Provinciale Groninger Courant 27 maart 1902114

Delfzijl, 27 maart. Het alhier tehuis behorende schip HILLECHIENA HELENA, gevoerd geweest door kapitein R. Drewes, in eigendom toebehorende aan de heer E.P. Brouwer te Farmsum, is verkocht aan de heren Bos & Constanz te Nieuwe Diep, om te worden gesloopt.

 

Dagblad Sscheepvaart 28 maart 1902114

Delfzijl, 27 maart. De Nederlandse 3-mast schoener HILLECHIENA HELENA, kapitein Drewes, is uit de hand verkocht aan Bos & Constants te Petten en zal worden gesloopt.

 

Provinciale Groninger Courant 07 april 1902114

Delfzijl, 4 april. Het Nederlandse schip HILLECHIENA HELENA zal naar Nieuwe Diep gesleept worden en van daar naar Petten gaan om te worden gesloopt.

 

Dagblad Sscheepvaart 11 april 1902114

De HILLECHIENA HELENA is op 11 april aangekomen te Nieuwediep voor sloop  gesleept door de sleepboot TITAN. De sleep was op 10 april vertrokken van Delfzijl.

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Drewes, Roelof
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1886-03-12
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: DINA
Schipper: Kruize, Hemmo B.
Scheepstype: bark
Grootte: 415

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: DINA, onderschrift : links : J.T. Leeuwe, midden : DINA van Delfzijl, kapitein H.B. Kruize
Collectie: Muzzeeaquarium, Delfzijl
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk