Inloggen
VROUW ESTHER (DE) - ID 16950


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-01-02 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 1805
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: New London (U.S.A.), U.S.A.
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 58.00 lasts
Gross Tonnage 2: 116.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 69.00 Feet (British) Registered
Beam: 23.00 Feet (British) Registered
Depth: 12.00 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1816
Datum agenda: 1816-07-13
Register nr: 18160581
Scheepsnaam: VROUW ESTHER (DE)
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Heijdemans, P. ??
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Lieuwes, H. (voorm. kapitein)
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief
vervallen door andere kapitein - 1815-07-03
thans zullende worden bevaren door Cavellier, Willem

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1805-00-00 FRIENDSHIP
Manager: William Williams c.s., New London (U.S.A.), U.S.A.
Eigenaar: William Williams c.s., New London (U.S.A.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New London (U.S.A.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1810-00-00 VRIENDSCHAP
Manager: Jurriaan Delphin (Jurriaan Dallen?), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jurriaan Delphin (Jurriaan Dallen?), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1815-06-30 DE VROUW ESTHER
Manager: Henry Jackson, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1819-00-00 FLORA
Manager: Philips Heydemans c.s., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Philips Heydemans c.s., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1820-00-00 FLORA
Manager: J. Montobio, Gend, Netherlands
Eigenaar: J. Montobio, Gend, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gend / Netherlands

Date/Name Ship 1834-00-00 FLORA
Manager: Weduwe Montobio, Ghent, Belgium
Eigenaar: Weduwe Montobio, Ghent, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Ghent / Belgium

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren VROUW ESTHER Juni 1815

Henry Jackson als boekhouder (1/3e part), Amsterdam
P. Heidemans (2/3e part), Amsterdam

Ship Events Data

1815-06-15: Bijgevoegd een verklaring in dato Amsterdam, 22 juni 1815, van Harmanus Groen, scheepstimmerman op de werf De Boot in de Wittenburgerstraat te Amsterdam, dat hij het schip de VROUW ESTHER voor meer dan 2/3e vertimmerd heeft.
1815-08-00: In augustus 1815 is de VROUW ESTHER, kapt. H. Lieuwes met schade en verlies van anker en touw Deal binnengelopen.
1816-10-00: In oktober 1816 heeft de ESTHER door storm een zeil verloren
1834-12-10: Final Fate:
Op 10 december 1834 werd de FLORA, kapt. Joseph Minne, in Antwerpen geveild en waarschijnlijk verkocht aan een sloper

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1805
Kapitein: STANTON, EBENEZER

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

tjalk “Hoop”

galjas “Johanna Margaretha”

 

Overige bijzonderheden

 Rotterdamsche Courant 09 april 1816114

Voor het Uithuizer wad, bij de Eems, is, door op deszelfs anker te stoten, lek geworden en dadelijk gezonken het tjalkschip de HOOP, kapt. H. Liewes, van Bremen naar Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 02 januari 1817

Amsterdam, 31 december 1816. Kapt. H. Lieuwes, voerende het galjasschip JOHANNA MARGARETHA, den 30 november (opm: 1816) uit Texel naar Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika) gezeild, meldt van l’Orient (opm: Lorient, Bretagne), dat hij, na den 4 december Hysant (opm: Ouessant) gepasseerd te zijn, dien avond en voorts tot den 16 daaglijks onophoudelijk zware en vliegende stormen heeft doorgestaan, waardoor hij veel schade aan zeilen en tuigagie heeft bekomen, en den 17 december te l’Orient is binnengelopen om te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 27 december 1817114

Amsterdam, 25 december. Het schip de HOOP, Lieuwes, van Amsterdam naar Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika), is den 17 dezer, met verlies van een anker en kabel, bij Ramsgate aangekomen.

Staat deze melding bij de juiste kapitein?

 

Rotterdamsche Courant 12 november 1818114

Londen, 6 november. Het schip the HOOP, Leuwes, den 30 augustus van Berbice naar Amsterdam vertrokken, is den 26 september, op 34 graden breedte, door een orkaan overvallen, waardoor schip en lading zeer beschadigd zijn; een gedeelte der lading was overboord geworpen, en het schip, in een zeer lekke en gevaarlijke staat zijnde, trachtte de Bermuda’s te bereiken.

 

Rotterdamsche Courant 14 november 1818114

Amsterdam, 12 november. Volgens een brief van kaptein Hendrik Lieuwes, voerende het schip de HOOP, van Berbice naar Amsterdam, geschreven den 9 oktober en nog die dag aan een Engels schip afgegeven, had hij den 26 september, op 31º46’ breedte, 54º30’ lengte west van Greenwich (opm: midden op de Atlantische Oceaan !), door een orcaan, die van den 25 tot den 28 had aangehouden, zijn gehele tuigagie verloren, en niets anders dan de grote mast, grote ra, fokkera en fokkemast, welke laatste echter boven de mars afgebroken was, behouden; zeilen, het stengewant, stangen, pardoens, staande en lopend want waren allen over boord geslagen, het roer gebroken, de boot, sloep, verschansingen, twee kanonnen en vijf watervaten aan stukken en over boord, de kajuitblinden, poorten, enz. mede aan stukken; het schip, hetwelk eerst over de ene en toen over de andere zijde gelegen had, zo dat het water tot aan het grote luik gestaan had, bij welke gelegenheid een gedeelte der lading over boord geworpen was, had, niettegenstaande men gedurig pompte, 7 à 8 voet water in en dreef bij het stil geworden weer rond; trachtende de kaptein met de nog overgeblevene zeilen een haven te bereiken.

 

Rotterdamsche Courant 03 december 1818114

Amsterdam, 1 december. Berigten van New-York, in dato 7 november, melden, dat in de Bermudes (opm: Bermuda), met verlies van alle de topmasten en sparren, was binnengelopen de Hollandse brik de HOOP, kaptein Hendrik Leeuwes, van Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika) naar Amsterdam gedestineerd; de lading was zodanig beschadigd, dat men veronderstelde dat de 350.000 pond koffij, waaruit dezelve bestond, geheel verloren zoude zijn. (opm: zie RC 241218)

 

Rotterdamsche Courant 24 december 1818114-

Amsterdam, 22 december. Van kapt. Hend. Lieuwes, voerende het schip de HOOP, van Berbice (opm: rivier in Guyana, Zuid-Amerika) naar Amsterdam gedestineerd, heeft men thans eigenhandige brieven, waarin hij meldt den 13 oktober in de Bermuda te zijn aangekomen, alwaar de lading, voor zoverre dezelve niet was bedorven, opgeslagen en het overige, op hoge order, buiten de rotsen in zee geworpen was; de beschadigde koffij werd verkocht en hij was bezig het schip te repareren; voorts schrijft hij, ten aanzien der uitwerkselen van de door hun doorgestane orkaan, dat hij een schip vol water had ontmoet, en vier anderen te Bermuda waren binnen gebragt, waarvan twee het onderste boven; alsmede, dat door een Amerikaanse sloep in zee opgevist waren elf man, die van den 27 september tot den 14 oktober in een boot gedreven hadden; dezelven behoorden tot het schip CATHARINA, van Philadelphia, hetwelk op 38 gr. breedte en 52 min. lengte (opm: hier zal bedoeld zijn 38º N.B. 52º W.L.) gezonken was.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Hendrik Lieuwes op de:

“Goede Hoop”, dd 21 juli 1781;

“Vrouw Ester”, dd 26 juni 1815;

“Johanna Margaretha”, dd 09 november 1816;

“Hoop”, dd 20 november 1817; 21 juni 1819.

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Lieuwes, Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout bevat monsterrollen op naam van kapitein Willem Cavellier op de:

“Vrouw Ester”, dd 28 augustus 1816

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 29 oktober 1816

Amsterdam, 27 oktober. Den 6 oktober lag wegens stilte voor Boulogne ten anker het schip de VROUW ESTHER, kapt. Willem Cavellier, van Amsterdam naar Surinamenn; had door storm een zeil verloren.

 

 

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Cavellier, Willem

Datum vanaf: 1819
Kapitein: JOHANNESSEN, MARTEN HENDRIKS

* Duinkerken 1784

Datum vanaf: 1820
Kapitein: CHRISTEN, JEAN DANIEL

*1798 Duinkerke

Datum vanaf: 1833
Kapitein: MINNE, JOSEPH (Sr)

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1815-06-26
Scheepsnaam voorvoegsel: DE
Scheepsnaam: VROUW ESTER
Schipper: Lieves, Hendrik
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1805

OHC 091105
Amsterdam, 7 november. Te Bordeaux is gearriveerd kapt. Stanton, van New Londen.
(opm: de Amerikaanse brik FRIENDSHIP, kapt. Ebenezer Stanton, werd in juni 1809 naar Amsterdam opgebracht, zie RC 040709, en op 19 december 1810 aldaar geveild)

Bovenstaand bericht is het eerste dat Marhisdata over de FRIENDSHIP heeft gevonden. Het bouwjaar zal dus 1805 zijn geweest of eerder. Amerika hield in die jaren nog geen gegevens bij over de nationale scheepvaart, terwijl Lloyd’s Register toen geen Amerikaanse schepen in haar registers opnam.

1809 - 1810

De Franse aanvallen op de Amerikaanse scheepvaart, 1793 – 1813
FRIENDSHIP
, brik, kapt. Ebenezer Stanton. In 1809 naar Holland vertrokken met oxhoofden tabak, 27 balen katoen, 72 vaten suiker, en 2 oxhoofden, 3 tonnen [van circa 190 liter] en 4 vaten koffie. Door de Franse kaper L’HEBE genomen toen het schip op 30 juni ter hoogte van Texel was. De brik werd ontdaan van zeilen en rondhouten. De scheepsagent tekende bij de autoriteiten protest aan en na veel kosten werd het schip vrijgegeven.

William Williams, Nathan S. Stanton, Ebenezer Burril, en de nazaten van Ebenezer Stanton dienden in 1826 bij Frankrijk een claim in ten bedrage van $ 81.920 voor de lading en interest over 17 jaren.
William Williams, Coddington Billings, Nathan Stanton, en de nazaten van Ebenezer Stanton dienden een claim in groot $ 8.000 voor het schip, en $ 8.160 rente over $ 10.000 gedurende 17 jaren. (opm: die $ 10.000 is mogelijk samengesteld uit $ 8.000 waarde van het schip plus $ 2.000 ‘veel kosten’; of de FRIENDSHIP daadwerkelijk werd vrijgegeven lijkt onjuist, omdat de brik in december 1810 werd geveild, zie CVA 101210)
Onder het verdrag dat op 4 juli 1831 tussen de Verenigde Staten en Frankrijk werd gesloten werd voor lading en schip in totaal $ 19.116,44 toegekend; een specificatie is niet gegeven)

RC 040709
Amsterdam, 2 juli. Door de Franse kapers L’HEBE en LA REVANGE zijn, den 29 juni, in Texel opgebracht de schepen THE FRIENDSHIP, kapitein N. Stanton, van New York, en THE HARMONY, kapitein Z. Howes, van Boston.
CVA 101210
Advertentie. Ten overstaan van den Keizerlijken commissaris-generaal voor de middelen te water, in het departement Amsterdam, zal de vendumeester in hetzelve departement, op woensdag den 19de van de wintermaand, voormiddags ten 10 uren, in den Brakkegrond, in de Nes, te Amsterdam, publiek, voetstoots, verkopen:
Een welbezeild driemast fregatschip, genaamd THE PLANTER, genomen door den Franse kaper LE DUNKERQUOIS.
Een extra welbezeild brikschip, genaamd HARMONY genomen door den Franse kaper L’HEBE.
Een extra welbezeild brikschip, genaamd FRIENDSHIP, genomen door den Franse kaper L’HEBE.
Een extra welbezeild smakschip, genaamd VROUWENGUNST.
Een extra welbezeild smakschip, genaamd de HOOP, beide genomen door de Franse kapers l’AIMABLE MADALAINE en LA DUNKERQUOIS.
Een extra welbezeild smakschip, genaamd de VROUW MARGARETHA, genomen door den Franse kaper LE TILSITT.
Met derzelver staand en lopend want, ankers, zeilen, touwen en verdere scheepsgereedschappen, breder bij gedrukte inventarissen omschreven, welke bijtijds zullen worden uitgegeven bij den boekverkoper de weduwe J.W. Smit, op den Fluwelen-Burgwal, bij de Halsteeg; kunnende de veilcondities op het secretarij der middelen te water, voor het departement Amsterdam, door een ieder gelezen worden. AMV 191210
Geveild. Deze onderstaande schepen op Woensdag 19 december 1810 in de Nes, in de Brakken Grond:
- Fregat-Schip, (een extra ordinair welbezeild) genaamd THE PLANTER, lang over steven 101½ voet, wijd bij de eerste balk voor ’t groot luik binnen zijn huid 29 voet, hol in ’t ruim bij de eerste balk voor ’t grootluik op zijn uitwatering 13 voet 5 duim, met verdek bij de eerste balk voor ’t groot luik hoog aan boord 6 voet, achter de grote mast hoog aan boord 7½ voet. NLG 6.200, in slag NLG 825. J.N. Apostool
- Brik-Schip, (een extra ordinair welbezeild) genaamd THE HARMONY OF BOSTON, lang over steven 81 voet, wijd bij de eerste balk voor ’t groot luik binnen zijn huid 23 voet 5 duim, hol in ’t ruim bij de eerste balk voor ’t grootluik op zijn uitwatering 9 voet 6 duim, met een verdek bij de eerste balk voor ’t grootluik hoog aan boord 5 voet.
NLG 5.000, in slag NLG 1.000. C. van Vlissingen (opm: nieuwe naam AURORA).
- Brik-Schip, (een extra ordinair welbezeild) genaamd FRIENDSHIP OF NEW LONDON, lang over steven 69 voet, wijd bij de eerste balk voor ’t groot luik binnen zijn huid 23 voet, hol in ’t ruim bij de eerste balk voor ’t grootluik op zijn uitwatering 12 voet. NLG 2.025. J. Delphin.

1811 - 1813

Wat de voormalige FRIENDSHIP tussen veiling in december 1810 en 1813 heeft gedaan kon niet worden teruggevonden. In de Cedule (het eigendomsbewijs) van 20 september 1819 verschijnt de naam FREUNDSCHAP (FREUNDSCHAFT?) als een eerdere naam van de FLORA. Dat het schip onder de vlag van Holland heeft gevaren lijkt niet waarschijnlijk. Uitvlaggen, bijvoorbeeld naar Pruisen, lijkt logischer, om te proberen onder neutrale vlag op zee uit handen te blijven van Franse of Engelse kapers. Het schip is gefranciseerd geweest, d.w.z. heeft onder Franse vlag gevaren. Een oplegperiode onder de naam VRIENDSCHAP in 1812-1813 is zeer wel mogelijk

1814

Begin 1814 kon in elk geval de Nederlandse vlag worden gehesen. Het schip kreeg een (West-Indische) zeebrief.
Op 2 januari 1814 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de VRIENDSCHAP, aangevraagd door Hendrik Leeuwen (opm: de naam werd in 1815 geschreven als Lieuwes), Rotterdam, voor zichzelf als kapitein. Het schip lag te Rotterdam. was volgens de aanvraag zeebrief gebouwd te Baesrode en was gefranciseerd geweest.
In Baesrode is de brik vermoedelijk slechts hersteld. Het schip was in New London, Connecticut, V.S. gebouwd als FRIENDSHIP. Het bouwjaar is 1805 of eerder.

1815

Op 7 juli 1815 werd een eerste zeebrief afgegeven voor de VROUW ESTHER onder kapt. H Lieuwes. In Den Haag is deze aanvraag niet teruggevonden; wel het royement op 13 juli 1816 in verband met aanstelling van de nieuwe kapitein Willem Cavellier. Zeer waarschijnlijk betrof het een West-Indische zeebrief, maar de uitgifte van West-Indische zeebrieven voor Europese schepen was van zeer korte duur geweest. in het koopcontract stond ‘schip zal varen op de West’ en de brik was in 1815 inderdaad naar Suriname geweest.
Aan de koopakte was een verklaring in dato Amsterdam 22 juni 1815 toegevoegd van Harmanus Groen, scheepstimmerman op de werf De Boot in de Wittenburgerstraat te Amsterdam, dat hij het schip de VROUW ESTHER  voor meer dan 2/3e had vertimmerd.
Deze verklaring was vereist om voor de in het buitenland gebouwde brik een Nederlandse zeebrief te kunnen aanvragen. Die 2/3e was formeel gebaseerd op de waarde na de ‘vertimmering’, maar dat hiermede de hand werd gelicht mag duidelijk zijn.

RC 260815
Amsterdam, 24 augustus. Te Deal is met schade en verlies van anker en touw binnengelopen het schip de VROUW ESTHER, kapt. H. Lieves (opm: brik, kapt. Hendrik Lieuwes), van Amsterdam naar Suriname.
RC 310815
Amsterdam, 29 augustus. Kapt. H. Lieves (opm: H. Lieuwes), voerende het schip de VROUW ESTHER, van Amsterdam naar Suriname gedestineerd, meldt van Deal, van den 21 augustus, dat hij den 17 dito genoodzaakt was geweest, wegens schade, aldaar binnen te lopen, doch zou de volgende dag de reis weder vervolgen.

1816

Op 13 juli 1816 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de VROUW ESTHER, aangevraagd door P. Heijdemans, Amsterdam, voor H. Lieuwes als kapitein, thans zullende worden bevaren door Willem Cavellier; de monsterrol dateert van 28 augustus 1816.

RC 291016
Amsterdam, 27 oktober. Den 6 oktober lag wegens stilte voor Boulogne ten anker het schip (opm: brik) de VROUW ESTHER, kapt. Willem Cavellier, van Amsterdam naar Surinamen; had door storm een zeil verloren.
OHC 311216
Amsterdam, 8 december. Den 28 oktober is in goede staat te Madera aangekomen het schip de VROUW ESTHER, kapt. W. Cavellier, van Amsterdam naar Suriname.

1817

OHC 040317
Amsterdam, 3 maart. Den 1 december1816  is bij Suriname op strand geraakt het schip (opm: brik) de VROUW ESTHER, kapt. W. Cavallier, van Amsterdam derwaarts gedestineerd, zou denkelijk weder afgebracht worden (opm: zie RC 060317).
RC 060317
Amsterdam, 4 maart. Volgens brief van Suriname, van den 1 december, was in de Marrantijnen binnengelopen het schip de VROUW ESTHER, kapt. Willem Cavallier, van Amsterdam naar Suriname gedestineerd; de kapitein had een loods aangenomen, om hem de rivier van Suriname binnen te brengen.

1818

Vermoedelijk is de brik na terugkeer in Oostende opgelegd in afwachting van economisch betere tijden en/of verkoop. In dat laatste slaagde men in september 1819.

1819

Op 25 september 1819 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J.E. Dresden, Amsterdam, voor M.H. Johannes als kapitein, met de mededeling ‘Oude zeebrief in ongerede geraakt’.

Op 30 september 1819 werd ‘wederom’ een nieuwe zeebrief verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door Jonas Ephriam Dresden, Amsterdam, voor Martin Hendrup Johannes als kapitein, met de mededeling ‘zeebrief 13-07-1816 geëxpireerd en andere kapt., was Wm. Cavellier, verdoopt, genaamd geweest VROUW ESTHER’.

De naam van de kapitein verlangt verduidelijking. Naast Martin Hendrup Johannes zien we in de op 28 september 1820 geroyeerde zeebrief en Turkse Pas *) M.H. Johannissen staan, terwijl het koopcontract Marten Hendriks Johannesse vermeldt. De Amsterdamse monsterrol van 27 september 1819 geeft als naam Marten H. Johannessen en dat zal de juiste zijn. Vermoedelijk was hij een Deen, zoals er in die tijd zo velen op Nederlandse schepen voeren.

*) Een Turkse Pas was een door de Turkse regering uitgevaardigd schriftelijk bevel dat door dit land gecontroleerde instanties of schepen het betreffende schip niet mochten ophouden of andere overlast worden aangedaan. Bovendien was het schip vrijgesteld van het betalen van rechten en lasten bij passage van de ingang van de Zwarte Zee. Door de Nederlandse staat werden van de rederijen gelden geïnd die aan de Turken werden afgedragen. Een Pas was slechts geldig voor één rondreis, waarbij de kosten verschilden al naar gelang de route. Werd de reis tussentijds uitgebreid, dan werd een aanvullende premie betaald.

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevindt zich een monsterrol op naam van kapitein Marten H. Johannessen op de FLORA, dd 27 september 1819.

RC 161119
Amsterdam, 14 november. Kapitein M.H. Johannessen, voerende het schip FLORA (opm: brik, ex-VROUW ESTHER), van Amsterdam naar Liverpool gedestineerd, meldt van Dublin van den 30 oktober, dat hij den 26 dito aldaar wegens stormweer, met schade aan roer, zeilen en tuigagie, binnengelopen was.

1820

Nadat J. Montobio uit Gent de brik had gekocht werden op 28 september 1820 een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein, met de mededeling ‘ex kapitein Johannes’. Het schip was buitenlands gebouwd en lag te Oostende.

1821

Op 27 juni 1821 werd een Turkse Pas, voor een reis naar de Middellandse zee, verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein. Na terugkeer van de brik werd de Pas conform de instructies via de Directeur der Inkomende en Uitgaande Regten en Accijnzen te Gent naar Den Haag teruggezonden, waar hij op 9 april 1822 werd doorgehaald.

1822

RC 230222
Rotterdam, 22 februari. Van Vlissingen wordt van den 19 gemeld:
Sedert onze laatste zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen CATHARINA, H.H. Veldhuis, van de Marennes; de HOOP, C. Pleth, van Helvoetsluis; FORTUNA, J. Everst, van Memel (opm: Klaipeda); de FLORA, kapt. Christie (opm: brik, kapt. H. Christen), van Marseille; THERONIMUS, H.J. Smit, van Napels.

Op 19 juli 1822 werd een nieuwe zeebrief evenals een Turkse Pas voor de bestemming Middellandse Zee verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein. De Pas werd op 8 mei 1824 door de Inspectie te Oost-Vlaanderen naar Den Haag teruggezonden en aldaar op 18 mei 1824 vervallen verklaard.

1823

Volgens het register van Bureau Veritas jaargang 1831 moet de FLORA in 1823 een grote reparatie hebben ondergaan. De aard en locatie zijn niet bekend.

1824

OHC 030124
Amsterdam, 1 januari. Den 24 december is te Cowes binnen gelopen de FLORA, kapt. Christen (opm: brik, kapt. H. Christen), van Oostende naar Sevilla.

Op 23 juni 1824 werden een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein. De Pas werd op 25 oktober door de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen naar Den Haag opgezonden en aldaar op 30 oktober geroyeerd.

1825

Op 12 juli 1825 werd een Turkse Pas verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein. Deze werd op 4 januari 1826 door de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen naar Den Haag opgezonden en aldaar op 9 januari doorgehaald.

DC 311225
Vlissingen, 17 december. Van den 14 dezer tot heden, op onze rede aangekomen: de FLORA, kapt. H. Christen, van Marseille naar Ostende gedestineerd met stukgoederen; de HERSTELLING, kapt. B.H. Smit, van Riga naar Dendermonde bestemd met zaaizaad; LE COURIER, kapt. B. Boutin, van Lebourne naar Brussel gedestineerd met wijn,
Den 20 dito. Gisteren is van hier vertrokken het schip de FLORA, kapt. H. Christen, van Marseille naar Ostende gedestineerd met stukgoederen.

1826

DC 070326
Vlissingen, 14 februari. Van den 22 dezer tot heden voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen; HARMINA, kapt. A.J. Hubert, van Londen met koffie enz.; DE JONGE MATHILDA, kapt. C. de Vos, van Lissabon met fruit en stukgoederen; DE JONGE CORNELIS, kapt. J.C. Teves, van Marseille en DE PELLIKAAN, kapt. H.J. Ricke, van Londen, beide met stukgoederen; BATAVIA, kapt. P. Blair, van Batavia met koffie; DE EERSTELING, kapt. H.R. Klie, met stukgoederen en DE FLORA, kapt. J.D. Christen, met koffie en katoen, beide van Londen; DE JONGE CESAR, kapt. M. Schalk, van Bordeaux met wijn; LAURA, kapt. N. Mahij, van Guernsey met huiden; L’AVENTURE, kapt. F. Poodts, van de Havanna met koffie; de  laatstgenoemde moet quarantaine houden.
DC 290426
Vlissingen, 19 april. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en van den 17 dezer tot heden van onze rede naar zee gezeild: DE FLORA, kapt. J.D. Christen; HERKULES, kapt. T. Schipman; L’EMELIE, kapt. M. van Kerkhoven en LE SANS REPOS, kapt. P. Pethers, alle vier naar Londen met boomschors; THE COLLINGWOOD, kapt. N. Brouard, naar Guernsey met tarwe; THE CONGRES, kapt. N. Kinsman, naar Boston en DE HARMONIE, kapt. J. Moller, naar Duinkerken, beide met ballast; ANTWERPS PACKET, kapt. L. Hawegh, naar Hull met vlas; ALIDA, kapt. L.R. Nieveen, naar Elie met boomschors; CATHARINA, kapt. D.E. Brunger, naar de Oostzee met ballast; GUILLAUME, kapt. W. de Ruyter, naar de Havanna en CHARLOTTE EMILIE, kapt. J. Claeys, naar Marseille, beide met stukgoederen.

Volgens het register van Bureau Veritas jaargang 1831 heeft de FLORA in 1826 een grote reparatie ondergaan. De aard en locatie zijn niet bekend.

Op 1 juli 1826 werden een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein. De Pas werd na thuiskomst via de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen op 25 januari 1827 naar Den Haag gezonden en aldaar op 29 januari doorgehaald.

1827

Op 3 augustus 1827 werd een Turkse Pas verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein. Deze Pas werd op 18 februari 1828 geroyeerd.

1828

Op 27 maart 1828 werd een Turkse Pas verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein. De pas werd op 22 september 1828 door de Gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen naar den Haag teruggezonden, waarna op 26 september royement volgde.

Op 22 september 1828 werden een nieuwe zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein. De Pas werd op 20 maart 1829 naar Den Haag geretourneerd en op 27 maart geroyeerd.

1829

RC 170329
Rotterdam, 16 maart. De 13e dezer, des namiddags, arriveerden te Hellevoetsluis FLORA, kapt. J.D. Christen, van Marseille en Cette (zijnde na de visitatie van de quarantaine ontslagen) en DE VOLHARDING, kapt. L. Teunis, van Liverpool.
RC 310329
Rotterdam, 30 maart. De 29e, des morgens, zeilde FLORA, kapt. J.D. Christen naar Ostende.

Op 10 juli 1829 werd een Turkse Pas verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein, welke reeds op 11 december 1829 in Den Haag kon worden vervallen verklaard.

RC 081229
Rotterdam, 7 december. Te Antwerpen zijn gearriveerd HERMANUS, kapt. Jongbloed en MARGRITA, kapt. Veen, van Riga; CATHARINA, kapt. Pot, van Petersburg; AGATHA, kapt. J.T. de Jonge, van Liverpool en FLORA, kapt. H. Christen, van Marseille.

1830

AH 130230
Amsterdam, 12 februari. Aanwijzing der Nederlandse schepen, die van primo juli tot 31 december 1829, de haven van Marseille in- en uitgezeild zijn: 

Namen der schepen Namen der kapiteins Komende van: Vertrokken naar: 
FRANCISCA B.H. Rieke Antwerpen Antwerpen
JEREMIAS L. Sijbes Amsterdam Amsterdam
DE HOOP H. van den Bos Rotterdam Rotterdam
DE JONGE HORTENSE       H.A. Nieberding Antwerpen Malaga
JAN DE WITH R.F. Mellema Amsterdam Antwerpen
JOHANNA A. Jever Rotterdam Smirna
CHRISTINA JOHANNA A. Plokker Rotterdam Antwerpen
DE SNELHEID A. van der Linden Rotterdam Smirna
FLORA J.D. Christen Gent Antwerpen
AURORA A.J. de Boer Amsterdam Cette
ONDERNEMING J.B. Flik Amsterdam Cette
DE EENSGEZINDHEID P.T. Kuiper Amsterdam Antwerpen
NICOLAAS JOHANNES K.J. Parma Rotterdam Cette
EIZO DE WENDT W.G. Hellinga Amsterdam Antwerpen

Op 28 juni 1830 werd een Turkse Pas verstrekt voor de FLORA, aangevraagd door J. Montobio, Gent, voor J.D. Christen als kapitein.

MCO 310730
Vlissingen, 27 juli. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de FLORA, kapt. J.D. Christen, naar Marseille, met stukgoederen. (opm: in Marseille aangekomen heeft Bureay Veritas de brik geïnspecteerd en het schip de lage waardering ¼ gegeven; het schip was inmiddels 25 jaar oud of meer, dus bevreemding geeft dit niet).

België

Nadat eind augustus 1830 in Brussel onlusten waren uitgebroken die de inleiding zouden vormen tot de Afscheiding door België werd op 4 oktober eenzijdig de Belgische onafhankelijkheid afgekondigd. In een reactie hierop werden bij K.B. nr. 78 van 28 oktober 1830 de Nederlandse zeebrieven ingetrokken van alle (196) schepen welke ‘in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk te huis behoorden’. Dat betrof dus ook de brik FLORA onder kapt. J.D. Christen, die door zijn vertrek naar Marseille eind juli voorlopig van de maatregel geen weet had en hiermee eerst bij terugkeer zou worden geconfronteerd.

1831

L.v.C.
Na in Messina fruit te hebben geladen arriveerde de FLORA op 21 maart 1831 in Oostende.
Hierna voer de brik onder Belgische vlag. Vrije vaart op de Schelde was voor de Belgische vlag door tegenwerking van Nederland nog moeizaam, zodat de verdere afvaarten steeds vanuit Oostende zouden plaatsvinden.

In april maakte de brik een reis naar Londen en was terug in Oostende op 3 mei 1831.
Vanaf 15 juni 1831 voer het schip in totaal 8 maal naar Liverpool (voornamelijk om zout op te halen) en tenslotte terug in Oostende op 5 oktober 1832.

1832

PLDA 230332
Oostende, 18 maart. Aangekomen PAULINA, Denduys (opm: galjoot PAULINE, kapt. J. Denduyts), CERES, Nannings (opm, kof, kapt. N. Nannings), FLORA, Christen, (opm: brik, kapt. H. Christen), FREDERIKA, Vandenkirkhove (opm: schoener FREDERICA, kapt. P.J. van den Kerckhove), alle van Liverpool.
PLDA 240832
Oostende, 20 augustus. Aangekomen NEPTUNE, Willems (opm: sloep, kapt. F. Willems, en JONGE JACOB (opm: gaffelschip), van Londen,  FLORA, Christen (opm: brik, kapt. H. Christen), van Liverpool.
L.v.C.
In november 1832 vertrok de FLORA, kapt. J.D. Christen, naar Malta. Na in Messina een lading wijn, druiven, olie en noten te hebben ingenomen was de brik op 4 april 1833 terug in Oostende.

1833

GVB 240533
Oostende, 23 mei. Uitgevaren de Belgische brik FLORA, kapt. J. Minne, naar Bordeaux, met 17 balen Kortrijks lijnwaad (opm: linen) en andere goederen, aan Van Iseghem 114 vat.  Eerste maal kapt. Minne 
L.v.C.
In juli-augustus 1833 zeilde de FLORA onder kapt. Joseph Minne opnieuw naar Bordeaux. Op 28 september arriveerde de brik in Oostende, geladen met wijn, druiven en olijfolie.

1834

Bureau Veritas vermeldt in haar Register 1835 dat de FLORA, eigenares de weduwe Montobio, in april 1834 onder kapt. J. Minne, door haar surveyor uit Nantes is geïnspecteerd;  in 1831 was de brik (opnieuw) gekoperd. Die inspectie zou geïnitieerd kunnen zijn door de verschepers die de kwaliteit van het schip in twijfel kunnen hebben getrokken. Het schip moet van BV. toestemming hebben gekregen haar reis aan te vangen en naar Antwerpen te zeilen.

GVB 021134
Brugge, 3 november. Binnengekomen de Belgische brik FLORA, kapt. Minne, van Bordeaux, met 185 stukken wijn, 17 ½ stukken, 2 kisten wijn, 1 stuk wijnazijn, 2 kisten liqueur, 2 ½ stukken brandewijn, 6 kisten vruchten en brandewijn, aan Saney; 24 stukken wijn, 1 kist olie, 1 kist pruimen, voor Reyngout; 12 stukken wijn voor C. Lauwers zoon; 24 stukken wijn voor L. Blacke; 4 stukken wijn, 20 kisten pruimen, voor J. van Haecke; 1 stuk brandewijn voor Clique-De Breuck, 1 stuk olie, 2 stukken azijn voor Therese Favers; 6 vaten en 30 kisten pruimen voor P. de Vos; 8 stukken en 8 halve stukken wijn voor Inghelsde-de Tilly;8 stukken wijn voor Gassaert; 18 stukken en 1 kist wijn, 1 kist liquer en 1 kist vruchten aan F. Perlau, aan de consinatie van J. Saney.

Op 21 november 1834 verscheen in de Journal du Commerce d’Anvers een aankondiging volgens welke de FLORA op 10 december 1834 wegens ‘vereffening’ publiekelijk verkocht zou worden. Waarschijnlijk was het schip wegens schulden aan de ketting gelegd en werd nu gedwongen geveild. Het was al frappant dat de rederij het zo lang had volgehouden, want de economische omstandigheden waren in 1830-1834 zeer slecht geweest. 
Verkoop aan een sloper lijkt het meest logisch: het bewijs hiervoor ontbreekt, maar na 1834 wordt de FLORA nergens meer gesignaleerd

Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-44a
DVD 7 – III– 184-187
__________________________________________________
Eigendomsbewijs
Naam schip: de VROUW ESTHER

Plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 30 juni 1815

Soort schip brik

Eigenaren Henry Jackson als boekhouder (1/3e part) en P. Heidemans (2/3e part) beide te Amsterdam

Gevoerd door kapt. Hendrik Lieuwes

Eigenaar / aankoper

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 30 juni 1815

Nummer van registratie deel 4, folio 68, recto, case 5.

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: het schip zal varen op de West.
Bijgevoegd een verklaring in dato Amsterdam, 22 juni 1815, van Harmanus Groen, scheepstimmerman op de werf De Boot in de Wittenburgerstraat te Amsterdam, dat hij het schip de VROUW ESTHER voor meer dan 2/3e vertimmerd heeft.



Researcher/datum research ML/251107

Naam VROUW ESTHER
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-44b
DVD 7 – III– 184-187
__________________________________________________
Acte koop/verkoop
Naam schip: de VRIENDSCHAP, door kopers genaamd de VROUW ESTHER

Plaats en datum acte onderhandse verkoop, Amsterdam, 19 mei 1815

Soort schip brik

Bouwwerf / verkoper Jurriaan Dallen, koopman te Amsterdam
Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Henry Jackson, koopman te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief ruim 100 tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging Schip is gebouwd te Nieuw Londen

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 29 mei 1815

Nummer van registratie deel ? folio 61, verso, vak 2 en 3.

Notaris Bernard van Praag, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 3000,-

Bijzonderheden




Researcher/datum research ML/251107

Naam VRIENDSCHAP
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam
archiefnummer 5074/1419-1819-102

BIJLBRIEF schip VRIENDSCHAP (de), thans genaamd VROUW ESTHER (de)

plaats en datum acte Amsterdam, 22 juli 1816

soort schip brik

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Philip Heidemans, koopman te Amsterdam, verkoop van 2/3 part in het brikschip

eigenaar/aankoper Esther Zadok Philips, weduwe van E. Dresden

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie Amsterdam, deel 17, folio 133, verso vak 7

datum van registratie 17 maart 1818, waarbij Henry Jackson, koopman te Amsterdam zijn laatste 1/3 part verkoopt aan Jonas Ephraim Dresden koopman te Amsterdm

notaris B. van Praag, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop)

bijzonderheden








researcher/datum research ML-271005

Naam VRIENDSCHAP
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1819
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5081-7157-1814/15-44b
Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5081-7157-1814/15-44a
Stadsarchief Amsterdam archiefnummer Ams. 5074.1413.1819.102
The French Assault on American Shipping, 1793 – 1813 (1831)
N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
De heer Sikko Parma, Hilversum
De heer Luc van Coolput, Antwerpen (L.v.C.)
AH = Algemeen Handelsblad
AMV = Amsterdamsche Mercurius Veilingen 1810
CVA = Courier van Amsterdam
GVB = Gazette van Brugge
MCO = Middelburgsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
PLDA = Public Ledger and Daily Advertiser, Londen
RC = Rotterdamsche Courant