Inloggen
SUSANNA JOHANNA - ID 16769


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1871-08-11 / 1874-09-10

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Portsmouth (New Hampshire), U.S.A.
Launch Date: 1858-06-30
Technical Data

Net Tonnage: 1248.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 172.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 33.00 Feet (British) ***Unknown***
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1871
Datum agenda: 1871-08-11
Register nr: 0
Scheepsnaam: SUSANNA JOHANNA
Type: Fregat
Lasten: 659
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zeijlen, van & Decker
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Vries, G. de
Opmerkingen: VERONGELUKT-datum besluit nieuwe zeebriefnn-nn- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1 e zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1858-00-00 OROZIMBO
Manager: Peter Marcy & Co., New Orleans (La.), U.S.A.
Eigenaar: Peter Marcy & Co., New Orleans (La.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New Orleans (La.) / U.S.A.
Additional info: sinds 1861 thuishaven Boston

Date/Name Ship 1863-09-00 MORENA
Manager: Johann Chr. Göde, Bremen, Hansestadt Bremen
Eigenaar: Johann Chr. Göde, Bremen, Hansestadt Bremen
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Hansestadt Bremen
Additional info: Nooit als MORENA gevaren; aankoop tussen eind aug.1863 en begin nov.1863

Date/Name Ship 1863-11-07 NORDSTERN
Manager: D. H. Wätjen & Co, Bremen, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Eigenaar: D. H. Wätjen & Co, Bremen, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Additional info: voor 8/1866: vlag Hansestadt Bremen

Date/Name Ship 1869-02-01 PAULINE
Manager: J. Maas & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: J. Maas & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1871-08-11 SUSANNA JOHANNA
Manager: Firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTGS

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

De eigenaren van de OROZIMBO in 1858 waren Dr. P. Marcy, S.C. Thwing en kapt. J.J. Nickerton, zullende laatstgenoemde het schip voeren.

Ship Events Data

1868-12-13: Op reis van Callao met een lading guano naar Antwerpen is de NORDSTERN in de nacht van 13 op 14 december 1868 op de Wester-Schelde bij Ellewoutsdijk gestrand. Op 28 december 1868 werd het vlotgebracht en zwaar lek naar Antwerpen gesleept. Aldaar op 1 februari 1869 publiek verkocht, hersteld en op 28 november 1869 als PAULINE in de vaart gebracht.
1874-09-10: Final Fate:
Op reis met een volle lading steenkolen van Newcastle o/T. naar Atjeh is in de ochtend van de 10e september 1874 aan boord van de SUSANNA JOHANNA, kapt. L. Hulshoff, in de Atlantische Oceaan, in positie 38ºZB en 02ºWL, broei in de lading geconstateerd, die snel tot uitslaande brand aanwakkerde. Nadat het Britse fregat DEWA GUNGADHUR naderbij was gekomen, konden alle opvarenden van de SUSANNA JOHANNA in de loop van de middag van genoemde dag het schip verlaten en kwamen veilig aan boord van het Britse schip. De SUSANNA JOHANNA brandde totaal uit en ging verloren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Vries was met vlagnummer R59 in de periode 1871 t/m 1872 en 1874 t/m 1878 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij 1878 als lid voor de vlag is overleden. Het vlaggelidmaatschap hield in, dat men wèl het recht had om de Maatschappijvlag te voeren, maar geen financiële aanspraken kon doen gelden. Het is mogelijk dat G. de Vries in 1871 effectief lid is geworden en dit lidmaatschap in 1874 in een vlaggelidmaatschap heeft omgezet058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G. de Vries met vlagnummer R59 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1874, 1877 van het fregat “’s Gravenhage”      1058 last    varend voor van Zeijlen & Decker te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt G.de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1872 t/m 1873 van het 3/mschip “Suzanna Johanna”, ex Pauline, gebouwd in 1859, bouwplaats niet vermeld, 1248 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*   1875 t/m 1878 van het 3/m stoomschip “’s Gravenhage”, gebouwd in 1866 te Bolnes, 1998 ton o.m., varend voor G.de Vries te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Vries, G. de
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 59
Overige informatie: overleden 1878

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Hulshoff als gezagvoerder gedurende:

*                                                                                                                                     1874 van het 3/mschip “Suzanna Johanna”, ex Pauline, gebouwd in 1859, bouwplaats niet vermeld, 1248 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip is in 1874 verbrand op 38oZ/2oW;

*                                                                                                                                     1875 van het 3/mschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1876 van het 3/mschip “Suzanna Johanna” ex Lichtstraal, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 1500 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1878 t/m 1879 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend  voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar Bremen en herdoopt in “Rudolf”;

*                                                                                                                                     1895 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*                                                                                                                                     1896 van het stalen schroefstoomschip “Flora”, gebouwd in 1894 te Rotterdam, 574 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Hulshoff, L.
Overige informatie: Het vergaan van de SUSANNA JOHANNA was op de eerste reis als gezagvoerder van kapt. Hulshoff.

Afbeeldingen


Omschrijving: Dit schilderij van de schilder Carl Fedeler, gemaakt in 1870, beeldt het schip als NORDSTERN af.
Collectie: Pawlik, Dr. Peter-Michael
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

Boston Evening, 1 juli 1858. A fine new clipper ship of 1000 tons, named OROZIMBO, was launched yesterday morning from the yard of Marcy & Pettigrew at Portsmouth, N.H. She is owned by Dr. P. Marcy, S.C. Thwing and captain J.J. Nickerton, who will command her.

 

JC 201074

Anjer, 17 oktober. Heden is alhier aangebracht per Engels schip DEWA GONGADHUR, kapt. J.B. Furner, de kapitein en equipage van het Nederlandse schip SUSANNA JOHANNA, dat op 38ºZB en 02ºWL verbrand is. Kapt. Hulshoff en zijn equipage betuigen hierbij openlijk hun beste dank aan kapt. Furner,die hen zo juist bijtijds van een wisse dood gered heeft door hen aan boord van zijn schip op te nemen en hen daarenboven gedurende de reis op de royaalste en meest beleefde wijze heeft behandeld en kost en logies heeft verstrekt. Zij zijn aan boord gekomen zonder enige bruikbare provisie en met slechts twee halve leggers drinkwater, zodat kapt. Furner genoodzaakt was op de reis water te distelleren. Gedurende de 35 dagen, die de kapitein en equipage op de DEWA GONGADHUR hebben doorgebracht, mochten zij de beste behandeling van kapt. Furner en zijn officieren ondervinden, en is in al hun behoeften ruimschoots voorzien.

 

BH 231074

Aangaande het ongeluk, het Nederlandse schip SUSANNA JOHANNA overkomen, zijn wij in staat gesteld het navolgende mede te delen.

Bedoeld vaartuig, gevoerd door kapt. L. Hulshoff, was van Newcastle uitgelopen met een volle lading steenkolen en bestemd naar Atchin (opm: Atjeh). Op de 9e september was het in goede staat zeilende in de Atlantische Oceaan op ongeveer 38ºZB en 02ºWL, toen de gezagvoerder, in de morgen van de 10e daaraanvolgende op dek komende, zijn stuurlieden mededeelde, dat het hem voorkwam, te oordelen naar een eigenaardige gaslucht in zijn kajuit, als zou de lading aan het broeien zijn.

Het luik achter de grote mast werd onmiddellijk opengemaakt, de zich tussendeks bevindende steenkolen werden onderzocht, maar men vond geen zweem van broeiing hoegenaamd. Men ging evenwel verder en daalde naar het ruim af en daar kregen de manschappen bijna onmiddellijk een overzicht van het gevaar dat hen dreigde. Het was onmiskenbaar uit de sterke gasdampen, die uit het geopende achterluik opstegen, dat de kolen door broeiing waren aangetast, en daarop riep de gezagvoerder dadelijk zijn volk bijeen in scheepsraad om te handelen gelijk besloten zou worden. Het plan van de gezagvoerder om onmiddellijk in de wind op te lopen, zogenaamd bijdraaien, werd ´t best geacht, waardoor de gehele bemanning natuurlijk beschikbaar kwam om in de lading te onderzoeken, hoever de smeuling zich uitstrekte. Men begon te graven, zo diep en zo uitgebreid mogelijk, zette de uitgegraven kolen over boord en begon de steeds warmer worden lading met water te begieten. Dat gebeurde in de loop van de voormiddag van de 10e september.

Ongeveer te 12 uur kwam het scheepsvolk boven, verklarende, dat zij het niet langer beneden konden uithouden, daar de damp hen dreigde te verstikken. Dat was waarheid, want de kapitein en stuurlieden, die mede in het ruim waren gegaan, moesten zich naar het dek haasten om een onvermijdelijke dood te ontvluchten. Geen half uur daarna sloegen de vlammen uit het achterluik en moest men ernstig op lijfsbehoud bedacht zijn. Gelukkig ontdekte men in dat hachelijke ogenblik op enige afstand een schip, dat, gebruik makende van de flinke bries, die er woei, met volle zeilen op het brandende vaartuig aanhield. Kapt. Hulshoff liet ondertussen met de meeste bedaardheid de giek klaar maken, pakte zijn scheepspapieren, een paar kijkers en verdere instrumenten, benevens enige medicijnen bijeen en gaf last het vreemde schip te praaien. Dat vaartuig, hetwelk weldra bleek het Engelse schip DEWA GONGADHUR te zijn, was inmiddels zo dicht genaderd, als de kapitein bij een holle zee en met het oog op het gevaar voor zijn eigen bodem kon overeen brengen. Toen begon de ontscheping, die tot des avonds 6 uur aanhield, daar de bemanning slechts bij weinigen tegelijk het brandend vaartuig met de kleine boot kon verlaten, en men eindelijk met ontzaglijke moeite, omgeven door vlammen en rook, ook nog de grote boot over boord moest zetten om niet door het vuur om te komen.

Het Engelse vaartuig, aan boord waarvan zich de geredden bevonden, ging in de avond van dezelfde dag nog onder zeil om zijn reis te vervolgen, terwijl men daar aan boord tot laat in de nacht het vuur van het brandende schip nog aan de horizon zag lichten. Kapt. Hulshoff en zijn equipage hebben weinig of niets gered, terwijl de ramp voor eerstgenoemde nog dubbel betreurenswaardig is, daar de reis met het verongelukte schip zijn eerste reis als kapitein was.

 

BH 231074

De gisteren per CORES DE VRIES alhier aangebrachte 17 schipbreukelingen, afkomstig van het verbrande schip SUSANNA JOHANNA, hebben voorzeker niet te roemen over de spoed en de menslievendheid, waarmede de autoriteiten te Batavia zich het lot van dergelijke ongelukkigen aantrekken. Aan de Kleine Boom ontscheept met hun geringe bagage, hebben die mannen daarvan gisteren morgen tot laat in de avond moeten wachten, omdat er niemand kwam opdagen om hun huisvesting te geven. Wel werd door de agenten van het verongelukte vaartuig bij de politie aangifte gedaan van hun aankomst, maar de assistent-resident was niet ten kantore. De eerste kommies op het politiebureau zou evenwel iemand zenden om hen af te halen en naar de schout te brengen, maar vergat zeker onder de beslommeringen van zijn ambt deze nietige aangelegenheid. Eindelijk toen het donker was geworden, begaven de matrozen zich maar zonder geleide op weg om de schout te vinden, doch ook dat was te vergeefs; de schout was uit.

Daarop gingen zij de gezagvoerder opzoeken en deden een beroep op zijn menslievendheid, waarop deze hen voor zijn rekening naar een logement verwees.

 

JB 241074

Volgens bericht van de resident van Bantam zijn in de avond van de 16e dezer te Anjer aangekomen 20 Europese schipbreukelingen, afkomstig van het Nederlandse schip SUSANNA JOHANNA, kapt. Hulshoff.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: mededelingen van Dr. Peter-Michael Pawlik, Bremen en van Luc van Coolput, Antwerpen
Strandgut 89
registers American Lloyds (Mystic Seaport Museum)
Boston Evening, 1858
Bureau Veritas, diverse jaren
Delpher, krantenberichten