Familiegegevens en opleiding
Geert Jans Hoeksma werd geboren te Schiermonnikoog op 28 mei 1808 als zoon van Jan Eltje Hoeksma en Riemert Foppesd. Mellema.
Hij trouwde te Schiermonnikoog op 11 februari 1836 als zeeman met Elisabeth Jannekes Visser, geboren op 27 april 1812 te Schiermonnikoog als dochter van Janneke Harmanus Visser en Lollina Jacobus Mellema. Zij overleed op 13 oktober 1881 te Schiermonnikoog.
Geert overleed op 04 december 1902 in de Czaar Peterstraat te Zaandam.
De Dorpsbode 39(22):1985.Bijdrage 29 meldt dat hij bekend was als een man van aanzien. “Geert had ook een mooie en luide stem. Als Geert in de kerk was, dan genoot ieder ervan. Hij bevorderde zodoende het kerkbezoek.”
Portretten van Geert Jans Hoeksma en Elisabeth Jannekes Visser staan op p. 134 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.Hoeksma was met vlagnummer 20 in de periode 1859 t/m 1883 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
G.Hoeksma (door Bouma ook vermeldt als G.Hoekzema) was gezagvoerder gedurende:
* 1844 op de kof “Stad Kampen”, gebouwd in 1844 bij Hooites te Hoogezand, 114 ton, varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen;
* 1845 t/m 1852 op de schoenerkof “Graaf van Rechteren”, gebouwd in 1845 bij Hooites te Hoogezand, 103 ton, varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen; Het schip voer in 1853 voor C.Pauw te Edam en was herdoopt in “Maria”.
* 1853 t/m 1860 op de 2-mastschoener “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1853 bij Pauw te Muiden, 138 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
* 1862 t/m 1864 op de galjoot “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1862 bij Hooites te Hoogezand, 148 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
* 1866 t/m 1868 op de galjoot “Cornelia Wilhelmina”, gebouwd in 1862 bij Hooites te Hoogezand, 148 ton, varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
* 1869 t/m 1879 van hetzelfde schip maar nu voor rederij P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. 25 februari 1879 is het schip gekocht door kapitein/eigenaar J.R.Stutvoet te Veendam (Sweys).
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Martinus Priebee werd geboren te Purmerend op 11 oktober 1825.
Hij huwde met Maria Weers, geboren te Amsterdam op 11 oktober 1823.
Op 14 december 1848 huwde te Amsterdam:
Martinus Pribee, geboren en wonende te Purmerend, oud 23 jaar, zoon van Christiaan Pribee, overleden, en Aaltje Dinkla, wonende te Purmerend, met
Maria Weers, geboren en wonende te Amsterdam, 25 jaar, geboren op 11 oktober 1823 als dochter van Jan Coenraad Weers, koornmolenaar, en Zwaantje Olie, beiden wonende te Amsterdam.
De ondertekening in de trouwakte van de bruidegom was “M.Priebee”.
Overlijdensgegevens van Martinus en Maria niet teruggevonden in Amsterdam.
Ontleend aan trouw- en geboorteakten op het Gemeentearchief van Amsterdam.
In het Bevolkingsregister van Edam staat vermeld Martinus Priebée, geboren in 1825 te Purmerend, van beroep schipper, Eavangelisch Luthers, wonend op de Voorhaven W5 Nr. 105, gehuwd met Maria Weers, geboren op 11 oktober 1823 te Amsterdam, eveneens Evangelisch Luthers.
Op 28 juni 1892 overleed te Purmerend Sientje Priebee, wonend op de Weerwal Wijk D, nr. 101, oud 76 jaar, weduwe van Pieter Koning, dochter van Christiaan Priebee en Aaltje Dinkla.
Rijksarchief te Haarlem.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M. Priebee werd met vlagnummer 782 effectief lid van Zeemanshoop per 12 december 1848 op voordracht van H.Zeven. Zijn schip bij de inschrijving was de "Eendragt"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 05/12 december 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd M.Priebee oud 23 jaar, voerend de kof “Eendragt”, op voordracht van kapitein H. Zeeven.023.
M. Priebee trad per 04 december 1850 toe als deelnemer tot het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
782 1848 kof de Eendragt geen opgave
1849 geen vermelding van schip en boekhouder
1850-1851 kof Pieter geen opgave
1852-1853 kof Maria C.Pouw te Edam
398 1854-1855 kof Maria idem
1856-1857 brik Wilhelmina en Elize J.Teengs Telting te Alkmaar
1858-1861 brik Wilhelmina en Elize T.Teengs Telting te Edam
1862-1863 brik Wilhelmina en Elize P.van Rooyen Az te Oosthuizen
1864-1866 bark Admiraal Piet Hein idem
1867 geen vermelding van schip en boekhouder
1868-1871 brik Wilhelmina en Elize P.van Rooyen Az te Oosthuizen
1872-1875 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
M.Priebee Wilhelmina & Elize 16 maart 1860 22 mei 1862
Wilhelmina &Elize 01 september 1862 geen opgave
Wilhelmina & Elize 25 juni 1864 1864 (geen datum gegeven)
Admiraal Piet Heion 22 september 1864 “verloren reis”
Wilhelmina & Elize 01 mei 1868 31 oktober 1868
Bouma025 vermeldt M.Priebée als gezagvoerder gedurende:
* 1849 van de kof “Eendragt”, gebouwd in 1829 te Groningen, 112 ton o.m., varend voor H.C.Koker te Broek in Waterland. Het schip voer in 1850 voor kapitein/eigenaar J.R.Schuring te Pekela en was herdoopt in “Antje”;
* 1853 van de kof “Pieter” ex Johanna de Vries”, gebouwd in 1826 te Nieuwendam, 117 ton o.m., varend voor W.Pont te Edam; (Bouma spreekt van Pribée)
* 1853 t/m 1857 van de schkof “Maria” ex J.H.Graaf van Rechteren, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 103 ton o.m., varend voor C.Pauw te Edam;
* 1857 t/m 1858 van de brik “Wilhelmina & Elise”, gebouwd in 1857 te Alkmaar, 270 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Alkmaar;
* 1859 t/m 1861 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder, maar nu varend vanuit Edam;
* 1862 van hetzelfde schip maar nu varend voor C.H.Zoutmaat-Brugman te Edam;
* 1863 t/m 1864 van hetzelfde schip maar nu varend voor P. van Rooyen Az te Oosthuizen;
* 1865 t/m 1866 van de bark “Admiraal Piet Hein”, gebouwd in 1848 te Dordrecht, 671 ton o.m., varend voor P.van Rooyen Az te Oosthuizen. Het schip werd in N.O.I. in averij afgekeurd;
* 1869 t/m 1872 van de brik “Wilhelmina & Elise”, gebouwd in 1857 te Alkmaar, 270 ton o.m., varend voor P. van Rooyen Az te Oosthuizen. Het schip voer in 1873 voor C.M.Nap te Groningen en was herdoopt in “Dieuwerke”;
* 1874 t/m 1875 van de bark “Christina” ex Vriendentrouw, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, varend voor de Vries & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1875 verkocht te Soerabaja. Bouma vermeldt geen koper maar wèl dat het schip in 1877 lek op het strand van Bezoeki werd gezet en wrak raakte. (was Priebée toen ook nog kapitein?)
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Harmen Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 25 augustus 1823 als zoon van IJsbrand Remkes Visser en Stijntje Harmens Smids.
Hij trouwde 19 januari 1853 te Schiermonnikoog met Greetje Remts Feyes, geboren te Schiermonnikoog op 02 oktober 1825 als dochter van Remt Feyes en Catharina Maria Kruizinga. Zij overleed (volgens de Dorpsbode 38(14):1984.Bijdrage 6), samen met andere bemanningsleden, in juni 1881 bij het vergaan van de bark “Nieuwediep” waar haar man gezagvoerder was op weg van Nederlands Oost Indië naar Nederland. “Voor zover de lichamen werden gevonden werden zij in Rangoon begraven”.
Harmen Visser overleed op Ameland op 25 december 1904.
Kinderen: Stijntje Flugger (geboren Visser), IJsbrand Remkes (Ijs) Visser, Catharina Geertruida Visser, Ijsbrand Remkes Visser, Feije Remt Visser
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.IJ. Visser was met vlagnummer 29 in de periode 1859 t/m 1887 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.
Hij was met vlagnummer 4 in de periode 1877 t/m 1881 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Y.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1865 van de schoenerkof “Maria” ex J.H.Graaf van Rechteren, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 103 ton, varend voor C.Pauw te Edam. Het schip werd in 1865 te Delfzijl geveild en verkocht voor f 4.050,-. Het schip vaart dan verder onder de naam “Catharina”;
* 1867 t/m 1872 van de bark “Pieter” ex Dorothea Henriëtte, gebouwd in 1850 te Alblasserdam, 419 ton, varend voor W.Pont te Edam;
* 1872 t/m 1879 van de bark “Söderhamn” ex Doelwijk, gebouwd in 1856 bij Smit te Slikkerveer, 847 ton, varend voor W.Pont te Edam;
* 1880 t/m 1881 van de bark “Nieuwediep” ex Aliquis, gebouwd in 1854 te Quebec, 1125 ton, varend voor W.Pont te Edam. 2 juni 1881: “Nabij Rangoon gestr. en wrak.” (Sweys);
Handelsblad “Amsterdam 09 juni 1881. Volgens bericht van de Ned. Consul te Rangoon is het Nederlandsche schip “NIEUWEDIEP”, kapitein H.Y.Visser, in de nabijheid dier plaats gestrand en uit elkander gevlogen”.
“Rangoon 13 juni 1881. Het schip “NIEUWEDIEP” van Moulmain naar het Kanaal met hout, is op de kust van Krishna totaal verongelukt. Dadelijk na het bekend worden dezer scheepsramp vertrok de sleepboot Salmeen derwaarts, maar bracht slechts eenige sparren mede, daar men niet in de nabijheid van het wrak kon komen. Men vermoedt dan ook dat ook met de zware eb, welke alhier in dit seizoen heerscht, het grootste gedeelte der lading naar zee zal drijven. Men meldt, dat de 3e stuurman en een man der equipage zijn verongelukt.”
“Rangoon 27 juni 1881. De sleepboten uitgegaan om het wrak van het schip “NIEUWEDIEP” binnen te brengen zijn onverrichter zake teruggekeerd. De geborgen inventaris is voor R.4000 verkocht.”
Voorgaande drie berichten uit Hoedemaker.
Overige bijzonderheden
Bremer094 vermeldt de stranding van de bark “Soderham” op 05 november 1876 in het Westgat, varend onder gezag van H.Y.Visser.
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Uitgegaan:
“Texel 9 Jan. Söderhamn, H.Y.Visser, Amerika.”