Inloggen
JUNO - ID 16557


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1851-05-05 / 1869-00-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1851
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Jong, Kortelandt & Anthony, scheepswerf St. Joris, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1850-07-23
Launch Date: 1851-03-31
Delivery Date: 1851-05-05
Technical Data

Net Tonnage: 439.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 250.00 lasts
 
Length 1: 34.80 Meters Registered
Beam: 5.87 Meters Registered
Depth: 4.83 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1851
Datum agenda: 1851-05-12
Register nr: 18510378
Scheepsnaam: JUNO
Type: Bark
Lasten: 332
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vlierboom & Zn., C.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Rijn van Alkemade, L.W. van
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-05-05 JUNO
Manager: Firma C. Vlierboom & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Part eigenaren van de JUNO, 1851:

C. Vlierboom & Zonen, kooplieden en scheepsreders te Rotterdam (61/120e part), De Jong, Kortelandt & Anthony, scheepsbouwers, Rotterdam (24/120e part), R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars te Rotterdam (15/120e part), Frederik van Dam, makelaar, Rotterdam (10/120e part), en Hoyte van der Leeuw, hervormd predikant te Delft (10/120e part)

Ship Events Data

1851-03-31: Additional info
Rotterdam, 31 maart. Heden middag, ongeveer ten 3 ure, werd alhier van de werf St. Joris, toebehorende aan de scheepsbouwmeester De Jong, Kortelandt & Anthony, met het beste gevolg te water gelaten het nieuw gebouwd barkschip JUNO, groot ca. 250 lasten, gebouwd voor rekening van de heren C. Vlierboom & Zonen, bestemd voor de grote vaart en zullende gevoerd worden door kapt. L.W. van Rhijn van Alkemade.
1865-11-01: Final Fate:
01 november 1865

Krant: NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Ramsgate, 29 oktober. Door een visserssmak is gisteren hier aangebracht de bemanning van de Nederlandse bark JUNO, kapt. A.F.A. Hörner, van Rotterdam naar Rangoon, welk schip de 26e dezer, des namiddags ten 5 ure, op het Longsand vastraakte en sedert uit elkander geslagen is, zodat de lading er uitspoelt; daarvan zijn 11 kisten, inhoudende wijn en brandewijn, gisteren hier aangebracht. De equipage heeft zich met haar eigen boot gered en is op het Galloper lichtschip aangekomen, van waar zij door de genoemde smak herwaarts is overgebracht. (Zie N.R.C. van 30 okt, art. Rotterdam.)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Leendert Willem van Rijn van Alkemade werd geboren op 06 november 1819 te Gouda als zoon van Ingebrecht Abraham van Rijn van Alkemade en Agatha Cornelia Dijxman. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Boomgaardslaan Wijk 15 nr. 449. Hij vertrok op 18 april 1869 naar Gouda.

Hij trouwde op 27 februari 1850 te Rotterdam met Tonia van Ameijden van Duijm, geboren op 03 september 1826 te Rotterdam, Nederlands Hervormd als dochter van Aart Ameijden van Duijm en Cornelia Petronella Peek.

Gegevens mede van internet www.gemeentearchief.rotterdam.nl

 

Leendert Willem van Rijn van Alkemade werd geboren op 06 september 1819 te Gouda (klopt niet met voorgaande opgave) als zoon van Abraham van Rijn van Alkemade en Agatha Cornelia Dyxmans.

Hij overleed in 1888 te Den Haag. Hij woonde te Rotterdam. Hij werd op 05 maart 1854 geregistreerd als lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge La Flamboyante met nummer 351064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

 L.W. van Rijn van Alkemade was met vlagnummer R60 in de periode 1846 t/m 1887 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscolleg Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

L.W.van Rijn van Alkemade was in 1863 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen van 1885 en 1886 staat dat hij afziet van zijn recht op uitkering058.

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij staat vermeld dat hij in 1887 is overleden. Dit bericht werd herhaald in het Jaarverslag 1888. Ik neem aan dat het jaar 1887 het juiste overlijdensjaar is058.

In het Jaarverslag 1888 staat vermeld dat de weduwe van kapitein L.W. van Rijn van Alkemade afziet van haar recht op een uitkering058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij komt kapitein L.W. van Rijn van Alkemade met vlagnummer R60 als gezagvoerder in de ledenlijsten voor in058:

*   1849                       van de bark “Ceres”                       84 last    varend v. C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*   1851                       van de bark “Juno”                        236 last  varend v. C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*   1855, 1858,

     1859, 1862            van het fregat “Prinses Amalia”  445 last  varend v. C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*   1863                       geen schip vermeld

*   1864 t/m 1866      van het fregat “Prinses Amalia    “445 last varend v. C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*   1867, 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885, 1886 geen schip vermeld

 

Bouma025 vermeldt L.W.van Rijn van Alkemade als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1851 op de bark “Ceres”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 356 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*   1851 t/m 1854 van de bark “Juno”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 440 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*   1856 t/m 1863 van het 3/m schip “Prinses Amalia”, gebouwd in 1855 te Rotterdam, 842 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*   1865 t/m 1867 op hetzelfde schip en voor dezelfde reederij.

 

Overige bijzonderheden

L.W.van Rijn van Alkemade vervoerde per 03 mei 1862 vanuit Brouwershaven met de “Prinses Amalia” 3 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 10 augustus 1862 na een reis van 99 dagen.

Op 04 maart 1863 vertrok hij van Brouwershaven met de “Prinses Amalia” en een detachement van 5 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 juni 1863 na een reis van 108 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden en werd 1 soldaat vermist065.

 

“Bij de Raad van Tucht waren door de matrozen Van Schooneveld en Volk – gewezen opvarenden van het fregatschip de ‘Prinses Amalia’ – twee klachten ingediend tegen kapitein Leendert Willem van Rijn van Alkemade. Zij zouden door de kapitein zijn geslagen en aan hen was er eveneens voortdurend slecht voedsel verstrekt. De klagers waren in maart 1864 te Amsterdam aangemonsterd. … Op 8 februari 1865 was het schip na een reis van bijna 11 maanden naar Indië in Rotterdam teruggekeerd. … Tijdens het onderzoek werd onder meer een schriftelijke verklaring overgelegd van militairen die met de ‘Prinses Amalia’ uit Indië waren thuisgevaren. Zij verklaarden bijzonder tevreden te zijn over de goede behandeling en de genoten voeding. …

Wat was er voorgevallen? Toen de ‘Prinses Amalia’ eind januari thuisvarend zich in het ‘Engelsche Kanaal’ bevond, werd door de kapitein opdracht gegeven om het gescheurde grootondermarszeil te verwisselen. Kort daarvoor was door de matrozen al voldaan aan een bevel om dit gescheurde zeil vast te maken. De matrozen hadden aanvankelijk geweigerd nu ook nog eens dit zeil te verwisselen. Argument was dat de weersomstandigheden, de stand van de zeilen en hun verkleumde handen dit onmogelijk maakten. Gevolg was dat de kapitein zich hierover opwond en zich niet kon bedwingen. Hij zocht ‘zijn regt in eigen vuisten’, met als resultaat een blauw oog voor matroos Schooneveld. De zwelling was zonder geneeskundige hulp en na korte tijd weer verdwenen. …

De Raad overwoog dat er verzachtende omstandigheden aanwezig waren geweest toen er van zeil verwisseld moest worden. Het schip bevond zich toen immers in een positie die bij de kapitein ‘de grootste zorg verwekte’. Daarna was door hem ondoordacht gehandeld en was zijn vuist uitgeschoten. Deze lichte vorm van mishandelingwas reden om Van Rijn van Alkemade voor tien dagen onbevoegd te verklaren om als kapitein op een Nederlands schip te varen.” 104.

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1881, p.201-216 en 281-330 staat een uitvoerige briefwisseling tussen de reederij Brantjes te Purmerend resp. Permanente Commissie uit de Amsterdamsche Reederijen met de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. Hierin is sprake van twee experts van het bureau Veritas te weten J.C. van de Poll en L.W.van Rijn van Alkemade. Kennelijk hebben beide heren na hun actieve loopbaan als gezagvoerder werk verricht op het gebied van de keuring van schepen.

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Rijn Van Alkemade, Leendert Willem van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jans Ocken Kluin was met vlagnummer R274 in de periode 1849 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

J.O.Kluin was in 1864 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.O.Kluin met vlagnummer R274 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849             van de bark “Macassar”                              220 last        voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1851             van de sch.brik “Diana”                              97 last           voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1855             van de bark                 “Juno”                      236 last        voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1858, 1859  van het fregat “Bellona”                             453 last        voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1862, 1863  van het fregat “Catharina Wilhelmina”    574 last        voor P. de Boer in Rotterdam

*    1864             geen vermelding van schip en reeder

*    1865             van het ss “Baron Sloet van de Beele”      ? last             voor Ned. Ind. Stoomv. Mij. te Rotterdam

*    1866, 1867  geen vermelding van schip en reeder

 

J.O.Kluin was van 1862-1865 gezagvoerder van het fregat "Catharina Wilhelmina" (ex Koning Willem II) varend voor P.de Boer te Rotterdam025

 

Bouma025 vermeldt J.O.Kluin als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1851 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1852 t/m 1854 van de sch.brik “Diana”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 184 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1855 t/m 1857 van de bark “Juno”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 440 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1858 t/m 1861 van het fregat “Bellona”, gebouwd in 1855 te Bremerhaven, 858 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip was in 1862 herdoopt in “Diana”;

*    1862 t/m 1864 van het fregat “Catharina Wilhelmina” ex Koning Willem II, gebouwd in 1842 te Middelburg, 1083 ton o.m., varend voor P.de Boer te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein J.O.Kluin, varend met het fregat de "Catharina Wilhelmina", voer "Van Nieuwediep via Cardiff (april 1862) tot het innemen van een lading (1280 ton) steenkolen naar King George Sound (zuidkust van West-Australië bij Albany) (sept.1862), tussenreis via Java (Soerabaja feb.1863) naar Bangkok, vandaar (23 mei 1863) met een lading rijst naar Shanghay (sept.1863). Vandaar naar Batavia (nov.1863), Soerabaja (dec.1863), Banjoewangi en Batavia (jan.1864), van hetzelve via St.Helena (apr.1864) de 14 juni 1864 te Brouwershaven binnengekomen. Voor de terugreis van Java bevracht geweest door de Ned.Handels-Mij". De thuislading bestond uit suiker, koffie en koffieveegsel, tin en diverse kisten en pakken, waaronder 6 kisten skeletten en 1 kist geschenken.

De volgende reis was van 1864-1867 onder kapitein K.de Boer (zie aldaar).

Ontleend aan gegevens van Ch.van der Zweep, 't Schoman 22, 7478 RM Diepenheim (medio 1999). De heer van der Zweep bezit een Journaal van Scheepsrekeningn en Verantwoordingen van de barkschepen "Wilhelmina", "Everdina Elisabeth" en "Joan Melchior Kemper" en de fregatten "Catharina Jacoba Henriëtte", "Catharina Wilhelmina" en "Cornelia", waaraan bovenstaande gegevens ontleend zijn. Dit Journaal bevat tevens gegevens over aandeelhouders en de uitkeringen per reis.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911. 121

p.52-55: “Naar Californië 1849- 1851. Oceaan, Drie Gebroeders, Jan van Hoorn, J.C.Schotel”

De gegevens zijn ontleend aan het scheepsjournaal uit het Gemeentearchief van Dordrecht. Het zal hetzelfddee zijn als het hiervoor vermelde logboek nr. 50, archief 124.

Enkele opmerkingen van Hazelhoff Roelfsema:

“Dit schip vertrok op 22 december 1850 van Brouwershaven met een gemengde lading, voornamelijk bestaande uit steenkool, plaatstaaf- en bandijzer, tegels, mop- en vloerstenen, planken, latten en sparren, alsmede veel colli waarvan in het journaal slechts de merken worden genoemd. Heel januari werd in Kanaalhavens gewacht op het einde van een reeks zuidwester stormen en een gunstige gelegenheid om de oceaan op te zoeken, hetgeen tenslotte op 1 februari 1851 met een NO-wind kon geschieden. De Atlantische reis verliep normaal.”

Hazelhoff beschrijft gedetailleerd de ronding van Kaap Hoorn.

“Op de rede van Valparaiso werd van 4 tot 8 juni een storm ondervonden waarbij een schoener, een brik en een stoomboot op het strand geslagen werden. Na lossen en (gelijktijdig)  laden werd 5 augustus onttuid met hulp van de equipages van de Hollandse bark Everdina Elisabeth, kapitein Tönjes, en de schoener Diana, kapitein Kluin. Na vertrek werd het journaal vanaf 24 augustus behalve door kapitein De Ridder mede ondertekend door 2de stuurman Van Beest Holle en na enige tijd nog alleen door deze persoon. Kapitein De Ridder was ernstig ziek en overleed tijdens de reis. Het wekt enige verbazing dat niet de 1ste stuurman Batenburg opvolger is geworden. De familie Holle was echter geparenteerd aan de Blussé’s en bezat aandelen in het schip.

Na aankomst in San Francisco deserteerden de timmerman, de kok, de hofmeester, twee matrozen en twee lichtmatrozen. De vloer-, straat- en bouwstenen werden gelost en een partij vaatjes voor de firma Blussé ingenomen, alsmede voldoende ballast voor de oversteek. Voor de deserteurs konden – volgens het journaal – geen vervangers worden gevonden (of de kapitein vond de daarvoor te betalen premie te hoog) en met 20 koppen werd naar Java vertrokken. Op 1 februari 1852 arriveerde de J.C.Schotel  in Soerabaja….”

 

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Kluin (Klun), Jans Ocken

Familiegegevens en opleiding

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.A.Bruijns was met vlagnummer R479 in de periode 1857 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat op hem “Art 37. van het reglement” is toegepast  d.w.z. dat het College een einde aan zijn lidmaatschap heeft gemaakt, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen.058

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein G.J.A.Bruijns met vlagnummer R479 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1858 van de bark “Juno”  232 last  varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam
  • 1859, 1862 vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.J.A.Bruyns als gezagvoerder gdurende:

  • 1858 t/m 1859 van de bark “Juno”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 440 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Bruijns, G.J.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.W.Nicolai was met vlagnummer R455 in de periode 1856 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1865 voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.W.Nicolaï met vlagnummer R455 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1858                      van de bark “Johanna Cornelia”               203 last              varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1859, 1862, 1863 van de bark “Juno”         282 last              varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1864                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.W.Nicolaï als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1859 van het (als bark getuigde) fregat “Johanna Cornelia”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 384 ton o.m., varend voor C.A.Vlierboom te Rotterdam. Het schip werd in 1859 naar het buitenland verkocht;

*    1860 t/m 1864 van de bark “Juno”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 440 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Nicolai, H.W.

Familiegegevens en opleiding

Joannes Wijnandus Hubertus Nuss werd geboren op 28 november 1827 te Maastricht als zoon van de Rooms-Katholieke Simon Nuss en Anna Maria Nackom. Hij woonde te Rotterdamm o.a. aan de Lamsteeg Wijk 8 nr. 36 (nieuw nr. 6). Hij behaalde op 27 november 1858 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.

Hij trouwde op 08 maart 1864 te Rotterdam met Josephine Augustine Lankenau, geboren te Namen in België, als dochter van de  Rooms-Katholieke Juste Lankenau en Margarite Quadevlieg, winkelierster, weduwe van Johannes Carolus van Dooremaalen, vertrok op 28 juni 1899 naar Maastricht.

Joannes W.H.Nuss overleed op 24 mei 1899 te Maastricht005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.W.H.Nuss was met vlagnummer R168 in de periode 1864 t/m 1899 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

J.W.G.Nuss was in 1867 secretaris, in 1872 en van 1886-1898 permanent commissaris en in 1866 en van 1884-1887 afwisselend commissaris van de Maatschappij. Hij was dus in een bepaalde periode gelijktijdig permanent en afwisselend commissaris. Was dat een drukfout in de Jaarverslagen?058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.W.H.Nuss met vlagnummer R168 in de ledenlijsten van058:

1864                      met de bark “Juno”         282 last                                           varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1865 t/m 1867, 1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1898

geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.W.H.Nuss als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1864 van het 3/mschip “Doggersbank”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 695 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1864 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Mercator”;

*    1865 van de bark “Juno”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 440 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip is in 1865 verongelukt op Longsand.

 

Overige bijzonderheden

Zierikzeesche Courant 16 januari 1864

Op 12 januari 1864 te Brouwershaven gearriveerd de “Doggersbank”, kapitein J.W.H.Nuss, van Batavia naar Rotterdam. Met dit schip zijn gearriveerd de heren van Mansveld, van der Star , Willekens en Wittenrood.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Nuss, Joannes Wijnandus Hubertus

Kapitein;

1865-10-04     bark      "JUNO "

1865-12-1       brik         "NAGASAKI "

1869-12-1       bark       "GIJSBERT KAREL van HOGENDORP

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Hörner, Andreas Floris Arys

Afbeeldingen


Omschrijving: JUNO, de aquarel is gemaakt in 1852
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

25 december 1851

AH - Algemeen Handelsblad
Rotterdam, 22 december. Als voorbeeld ener voorspoedige reis valt op te merken, dat het nieuwgebouwde barkschip JUNO, in Brouwershaven binnen, rederij C. Vlierboom & Zn, gevoerd door kapt. Van Rijn van Alkemade, de uit- en thuisreis naar Batavia heeft gedaan in zes maanden en 27 dagen. De snelheid van dit schip moet verbazend zijn, hebbende 85 dagen thuisreis en meer dan 90 schepen vooruitgelopen.

 

Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.212
DVD VIII – 480,482
Bijlbrief

Naam schip: JUNO

Plaats en datum acte Rotterdam, 5 mei 1851

Soort schip bark

Bouwwerf / verkoper Johannes Jan de Jong, voor zijn firma De Jong, Kortelandt & Anthony, scheepsbouwmeesters, scheepstimmerwerf Sint Joris,
Rotterdam

Gevoerd door kapt. Leendert Willem van Rijn van Alkemade

Eigenaar / aankoper C. Vlierboom & Zonen, kooplieden en scheepsreders te Rotterdam (61/120e part), De Jong, Kortelandt & Anthony, scheepsbouwers, Rotterdam (24/120e part), R. Mees & Zoonen, kassiers en makelaars te Rotterdam (15/120e part), Frederik van Dam, makelaar, Rotterdam (10/120e part), en Hoyte van der Leeuw, hervormd predikant te Delft (10/120e part)

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 439 tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 34,80 m., breed 5,87 m., hol 4,83 m.

Kiellegging 23 juli 1850

Tewaterlating 31 maart 1851, geheel volbouwd

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 5 mei 1851

Nummer van registratie deel 131, folio 4, recto, vak 5-7

Notaris Willem Simon Burger, notaris te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/130807

Naam JUNO
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1851
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1851
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-212