Inloggen
MR. JACOB VAN LENNEP - ID 16453


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-04-00 / 1887-03-09 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1869
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Oprichting:

Bij Acte, op den 25sten Julij 1857 voor den Notaris Pieter
Schettinger , te Nieuwendam residerende, verleden, is door de Gebroeders
Wichger Hooites Meursing, wonende te Amsterdam, en Aaldrik Hooites
Meursing, wonende te Nieuwendam, eene Vennootschap aangegaan en
gecontinueerd, nu onder de Firma van W- en A. H. Meursing, tot het
uitoefenen eener Scheepsbouwerij, Scheepsreederij en Scheepsboekhouderij ,
met alles wat daarmede maar eenigzins verwant en in betrekking kan
geacht worden; waarvan de zetel hoofdzakelijk is gevestigd te Amster-
dam : voor zaken bepaaldelijk de Scheepstimmerwerf te Nieuwendam be-
treffende, zal dezelve ook te dezer plaatse gevestigd zijn. Beide Ven-
nooten zullen tot het teekenen der Firma geregtigd zijn.
De Vennootschap, bij continuatie aangegaan zijnde, zal voor onbepaalden
tijd voortduren :en wel tot wederopzegging toe, van weerszijden altijd
een jaar bevorens te doen. Bij overlijden van een der Vennooten zal de
overblijvende in het deel van den eersten opvolgen wanneer daarvan
geene opzegging en bekendmaking binnen eene maand zal zijn geschied.
Tot Aankoopen van onroerende goederen, Leeningen, Beleeningen en
Borgstellingen zal beider gezamenlijke werking noodig zijn, anders zullen
dezelve de Vennootschap niet verbinden.

Scheepsbouwer: W. & A.H. Meursing, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1868-11-15
Delivery Date: 1869-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 436.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-04-20
Register nr: 18690283
Scheepsnaam: MR. JACOB VAN LENNEP
Type: Bark
Lasten: 436
Gebouwd in plaats: Nieuwer Amstel
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meursing, W. & A.H.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Berkelbach van den Sprenkel, R
Opmerkingen: 1871 - 369-datum besluit nieuwe zeebrief21-05-1871-71- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Nieuwer Amstel

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1869-04-20 MR. JACOB VAN LENNEP
Manager: Firma W. & A.H. Meursing (Wicher Hooite en Aalrik Hooite Meursing), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma W. & A.H. Meursing (Wicher Hooite en Aalrik Hooite Meursing), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1879-00-00 MR. JACOB VAN LENNEP
Manager: Wicher Hooite Meursing (1821-1902), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wicher Hooite Meursing (1821-1902), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCQN

Date/Name Ship 1887-04-15 DONEGAL
Manager: G. Milne & Co., Aberdeen, Great Britain
Eigenaar: G. Milne & Co., Aberdeen, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Aberdeen / Great Britain
Additional info: Op 15 april 1887 te Aberdeen geregistreerd, off.no. 88842.

Ship Events Data

1884-02-22: Collision
Penarth, 25 februari. Het schip ARGORY was in aanvaring met het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, en verloor daardoor kluiverboom, marsera en voortuig.
1884-11-21: Damaged
Rotterdam, 21 november. Het Nederlands schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Java naar Nederland is te Mauritius aangekomen, lek en met schade aan het tuig; heeft schade en moet lossen om te repareren.
1887-03-09: Sold to foreign country
Rotterdam, 22 maart. Het barkschip MR. JACOB VAN LENNEP is uit de hand verkocht aan de heren George Wilne & Co. te Aberdeen en zal de naam voeren van DONEGAL.
1887-12-00: Final Fate: Missing

Op reis van Savannah naar Triƫst is de DONEGAL in januari 1888 vermist. (volgens de Pertes van Bureau Veritas februari 1888 wordt het schip verondersteld in december 1887 met alle opvarenden te zijn vergaan op St. George, een eiland van de Bermuda-groep)

Gezagvoerders

Familiegegevens 

 

Richard werd geboren op 15.08.1838 te Sambeek als z.v. Jan Willem Berkelbach van der Sprenkel en Cornelia Petronella van Borcharen. 

Richard (26) trouwde op 22.09.1864 te Loosdrecht met Elisabeth Maria Mager (25) – geb. 27.01.1839 te Bodegraven – d.v. Jan Mager en Aletta Diderika van Appel.  

Richard overleed op 30.09.1885 te Amsterdam (47).  (Overlijdensadvertentie in Rott.N.blad van 06-10-1885)

 

Kinderen

-    Jan – geb. 08.12.1866 te Soerabaja.

-    Cornelia Johanna Petronella – geb. 27.01.1869 te Loenen.

-    Richard – geb. 14.01.1871 op de rede te Banjoewangie

-    Maria Aletta Diederika Maria – geb. 22.02.1874 te Loenen.

-    Maria Aletta Diederika - geb. 22.02.1874 te Loenen.

-    Elisabeth Maria – geb. 27.03.1877 te Den Helder.

 

De schepen van de kapitein

 

*   19.. – 19..  

 

Overige bijzonderheden

Was gezagvoerder bij S.M.N. en inspecteur bij de Stoomvaart Mij. ‘Insulinde’.

Overlijdensadvertentie in Rott.N.blad van 06-10-1885

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Berkelbach van der Sprenkel, Richard

Familiegegevens en opleiding

Harmannus Beekman werd geboren te Wehe gem.Leens als zoon van Jan Beekman en Tekla Harms Spekkers.

Hij trouwde op 23 november 1853 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met de naaister Hillechiena Maria Abeling, geboren te Nieuwe Pekela als dochter van Pieter Berents Abeling en Gesina Harms Tedering. Zij overleed op 16 november 1872 te Londen (zie hierna)

Harmannus hertrouwde op 24 juli 1878 te Oude Pekela als schipper met de modiste Anna Catharina Nagel, geboren te Oude Pekela als dochter van Jan Hindriks Nagel en Tibigi (of Tobina) Berends Drenth. Zij was eerder gehuwd met de schipper Bernardus Timmer. Zij overleed op 30 oktober 1910 te Groningen, 69 jaar.

Harmannus overleed te Groningen op 03 augustus 1915, 86 jaar

 

“Op 3 dec. 1872 is bij mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van het Ministerie van Marine ten geleide van een overlijdensakte, luidende als volgt:

Op 16 nov. 1872, verschenen voor mij, Hermanus Jans Beekman, gezagvoerder van het Nederlands barkschip “Australië”, thans liggende in het Victoriadok te Londen: Frans Johan Schnepil, eerste en Arend Jager, tweede stuurman op genoemde bodem die verklaarden dat de huisvrouw van genoemde gezagvoerder, genaamd Helena Maria Pieters Abeling, oud 43 jaren, geboren en wonende te Nieuwe Pekela, op 14 nov. 1872 door een ongelukkig toeval in de golven is geraakt en verdronken. Met vonnis van de rechtbank te Winschoten van 8 april 1876 dat als voornaam moet worden gelezen Hillechiena, in plaats van Helena.”115.

De Wed Heeren W.A.H.Meursing

Amsterdam                          Londen den 17 Novemb 1872

Waarde Patroon

Zoo als UEd al onderrigt is dat wij op een drijvende wrak verkeerden en het dek al reeds was losgeraakt gezamenlijk moesten besluiten dezelve te verlaten als er zich maar eenigzins hoop op redding voor kwam den 15 des morgens was er in de nabijheid een Hanoversche Schoener die genegen was ons op te nemen en daar wij slechts onze sloep hadden behouden moesten wij dan bij gedeelten zien aan boord van de Schoenerr te komen  een man was reeds in de sloep  vrouw en kinderen zouden daarna volgen maar Elaas mijn vrouw miste de sloep en dreef op de baren  ik sprong zoo spoedig mogelijk in de bood om mijn vrouw te redden maar zij was verdwenen  daarna hadden wij het geluk de schoener te bereiken  ik kwam goed aan boord  de Bood sloeg vol water en de man die bij mij in was is ook in de diepte verdwenen en daar de schoener niet in staat was de Australië mede te bereiken bragt dezelve mij te Harwich aan land.  Gisteren ben ik met den heer Williams naar ?? gereisd om de Australië te treffen maar wij vonden hetzelve gisteren avond laat te Londen in dok  aan de groote mast is een Plakaat geplakt en verlangen de Binnenbrengers £ 12000   het schip is wrak  ik weet niet wat te doen  heeft UEd hier ook een agent  ik twijvel niet dat het schip kunnen wij laten kondemneren  Laat mij zo spoedig mogelijk weten wat UEd denkt te doen.

Na minzaame groeten UEd Heilwenschenden DW Dienaar  H.J.Beekman.

Brief in Archief Meursing Stadsarchief Amsterdam 648-66

 

De schepen van de kapitein

In een notitie van de Waterschout te Amsterdam dd 26 juni 1878 is sprake van het vertrek van Amsterdam op 11 april 1878 naar Batavia van de “Merapi” onder kapitein F.Schnepel. Hij was voorheen stuurman en doet de reis q.q. in de plaats van kapitein H.J.Beekman “welke thans in de Prov. Groningen verblijf houdt.” (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem).

 

Bouma025 vermeldt H.J.Beekman als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1863 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 149 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1863 gezonken;

*    1865 t/m 1866 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand;

*    1867 t/m 1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam.

*    1872 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in Londen verkocht;

*    1874 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

*    1875 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.H.Meursing te Amsterdam;

*    1880 t/m 1883 op hetzelfde schip maar nu voor W.H.Meursing te Baarn;

*    1884 t/m 1889 van de comp.bark “Nachtegaal”, gebouwd in 1884 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor J.F.Meursing te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het Archief van de Firma Meursing op het Stadsarchief te Amsterdam bevat onder n. 648/75-70 een reeks van stukken met betrekking tot de bark “Australië”.

In 648 nr. 67 staat een uitgebreid verslag in een stuk, dat is getiteld “Reglement van Averijen van het schip Australië kapitein H.J.Beekman op de reize van Sundswall n. Amsterdam” hetgeen is opgemaakt vanwege verzekeringskwesties

Het schip was op 18 oktober 1872 uit Sundswall vertrokken met bestemming Amsterdam. Vervolgens verliet het op 31 oktober 1872 Kopenhagen. Na passage van Elseneur begin november kwam men kort daarop in stormweer  waarbij veel schade ontstond en dag en nacht moest wordeen gepompt. Op 08 november liep men Krageroe binnen om te herstellen. Maar na vertrek kwam men weer in stormweer terecht, met hagelbuien. Op 13 november 1872 bevond men zich op 53o40’NB/ 5.8o OL . “Tegen ’s namiddags half 4 ure kwam een hevige breker over, die een gedeelte van de deklast, verschansing met stutten, kombuis met stutten en de groote boot over boord wierp en watervaten en kettingbokken stuk sloeg, terwijl bij die gelegenheid een matroos onder de balken geraakte en daardoor gedood werd, daar men het schip geheel op zijde liggende en de zee over heen slaande, niet bij tijds redding kon aanbregen”. Ondanks een reeks van maatregelen, waaronder het overboord zetten van deklast, “…zonk het schip niettemin al dieper en dieper en was het ongeveer ’s nachts 2 ure geheel vol en dreef op de lading.” Op 14 november begon het voordek op te breken en dreigde het schip te zinken. Na scheepsraad werd besloten het schip te verlaten. “Des morgens ten 9 ure kreeg men een Duitsche schoener in het gezigt, die hen wilde helpen, waarop men de enigste boot nedervierde; men wilde toen volgens pligt de vrouw en twee kinderenvan den kapitein, die aan boord waren, het eerst redden, doch de vrouw geraakte bij het overgaan in de boot in zee; de kapitein, dit ziende, sprong in de boot om haar te redden, hetgeen hem echter niet mogt gelukken; de boot werd door de schoener opgenomen, welke nadat één man was overgegaan, dadelijk zeil zette om het schip te bereiken, doch liep met zooveel vaart in, dat men konde bijdraaijen. Na een kwartier uurs zag men de boot niet meer, terwijl de schoener, na eerst eenigen tijd heen en weder gekruist te hebben, koers zette naar den wal. Men bevond zich alstoen naar gissing on ’t ZO van Orfordness op ongeveer 4 mijlen afstand en besloot den Theems te bereiken”. Er werd door twee stoomboten hulp verleend. “De stoomboot toen de onmogelijkheid inziende de bemanning over te nemen, beproefde het schip in slecht water te brengen met behulp van sleepers en zeilen, warbij echter de sleepers onophoudelijk braken. Ten 10 ure des avonds werd men echter op den Theems in de nabijheid van het vuur van de Gunfleetbank gebragt. Hierop ging de geheel equipage, uitgeput zijnde, op eene der stoombooten over.” Het schip werd even voor Gravesend ten anker gebracht en op 16 november 1872 in het Victoriadok gesleept.

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Beekman, Hermanus (Harmannus) Jans

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In een notitie van de Waterschout te Amsterdam dd 26 juni 1878 is sprake van het vertrek van Amsterdam op 11 april 1878 naar Batavia van de “Merapi” onder kapitein F.Schnepel. Hij was voorheen stuurman en doet de reis q.q. in de plaats van kapitein H.J.Beekman “welke thans in de Prov. Groningen verblijf houdt.” (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem)

 

Bouma025 vermeldt F.Schnepel als gezagvoerder gedurende:

  • * 1879 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor W.H.Meursing te Baarn.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Schnepel, F.

Familiegegevens en opleiding

Arend Jager werd geboren in 1851 te Oude Pekela als zoon van de schipper en collegelid Eildert Tiemens Jager en Belina Klaassens.

Arend trouwde op 03 oktober 1883 te Oude Pekela als koopvaardijkapitein met Teelkina Sara Scherpbier, geboren op 05 april 1856 te Oude Pekela als dochter van de logementhouder Jan Potjewijd Scherpbier en Elsje Smit. Teelkina  overleed op 21 september 1913 te Groningen, 57 jaar.

Arend overleed te Oude Pekela op 14 mei 1901, 50 jaar, fabrikant.

 

Burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Grroningen vermelden Arend als koopvaardijkapitein in 1883, 1884, 1886, 1887, 1890, als logementhouder in 1891, als hotelhouder in 1892, als fabrikant in 1901.

 

Na het overlijden van zijn schoonvader Jan Potjewijd Scherpbier in 1900 nam Arend Jager het hotel Scherpbier te Oude Pekela over, dat uiteindelijk in 1815 werd afgebroken. (Zie ook bij Jan Potjewijd Scherpbier)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.E.Jager was effectief lid met vlagnummer 41 in de periode 1882 t/m 1892 lid van het zeermanscollege “De Trouw” in Oude Pekela, als opvolger van E.T.Jager.

A.A.Jager was als commissaris lid van het Bestuur  van “De Trouw” in de periode 1897 t/m 1898.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 januari 1879 staat vermeld dat als honorair lid is voorgedragen/benoemd Arend Eilert Jager, gezagvoerder van het schip “Astrea’, wonend te Nieuwe Pekela, op voordracht van de heer A.M.Balwé.023

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.E.Jager als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1879 van de sch.brik “Agatha”, gebouwd in 1866 te Nieuwendam, 189 ton o.m., varend voor A.H.Meursing te Nieuwendam. Het schip voer on 1879 voor rederij J.J.v/d Berg te Den Haag en was herdoopt in “Geertruida”;

*    1880 t/m 1882 van de ijzeren brik “Astrea”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 306 ton o.m., varend voor W.H.Meursing te Baarn. Het schip werd in 1882 verkocht naar Duitsland;

*    1884 t/m 1885 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor de Wed. J.van Wesel & Zn te Amsterdam;

*    1888 t/m 1890 van de ijzeren bark “Willem Christiaan”, gebouwd in 1887 te Middelburg, 396 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1890 verkocht naar Frankrijk;

*    1891 van de bark “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1878 te Middelburg, 390 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1891 verkocht naar Noorwegen.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt geen Arend Eilderts Jager.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

  1. 72-73 Groot of klei, zomer of winter, hout of ijzer 1873-1874. Accra, Astrea.

De brik “ Astrea”  onder kapitein A.E.Jager wordt gemeld op op 15 maart 1873 te Martinique suiker ladend voor Bordeaux. Aldaar okshoofden met wijn voor Montevideo. Hij schrijft aldaar: “Schip is in goede orde om de reis rond Kaap Hoorn te maken en het is daar zomerdag. Drie matrozen zijn weggelopen en hier haast geen volk te krijgen”  Op 30 november was de “ Astrea”  zeilklaar . “ Kapitein Jager kon een timmerman aanmonsteren voor £5 per maand (een maand op de hand) en een matroos voor £4 idem. Hij vernam tot zijn schrik een gerucht dat de guano-export zou zijn stilgelegd. Op 31 januari 1874 arriveerde de Astrea in Valparaiso en werd na lossing gelukkig bevracht met tarwe voor Queenstown, Falmouth of Plymouth…”. Het was op 20 juli 1875 te Falmouth.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.76-77 Samenstelling vloot verandert 1880-1890. Gebroeders Smit, Willem Christiaan e.a.

De bark “Willem Christiaan” onder kapitein A.E.Jager vertrok uit Oamaru te Nieuw Zeeland op 07 januari 1889 met tarwe, voer rond Kaap Hoorn, was op 06 mei te Falmouth en op 30 mei te Hull.

 

NRC 23 februarie 1884114

Amsterdam, 22 februari. Ingevolge bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, gisteren te Cardiff in aandrijving geweest en heeft aanzienlijke schade bekomen.

 

NRC 18 maart 1884114

Londen, 15 maart. Aangaande de aanvaring van de MR. JACOB VAN LENNEP wordt door de Salvage Association het volgende gerapporteerd: Op verzoek van assuradeuren is kapt. Gideon naar Cardiff gezonden. Hij bericht dat het schip op de sleephelling stond en belangrijke schade had, zowel aan romp, tuig als aan rondhouten. Men schat de schade aan de ROCENIUS op GBP 150 en die aan de ARGOSY op GBP 40. Er zijn twee eisen van hulploon ingekomen.

 

NRC 24 februari 1884114

Penarth, 22 februari. Het Nederlandse barkschip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, is op de rede van Penarth in aandrijving geweest en heeft de bezaansmast, roer en een gedeelte van het hek verloren. De naam van het andere schip is onbekend.

 

NRC 27 februari 1884114

Penarth, 25 februari. Het schip ARGORY was in aanvaring met het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, en verloor daardoor kluiverboom, marsera en voortuig.

 

NRC 22 november 1884114

Rotterdam, 21 november. Het Nederlands schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Java naar Nederland is te Mauritius aangekomen, lek en met schade aan het tuig; heeft schade en moet lossen om te repareren.

 

NRC 20 december 1884114

Mauritius, 25 november. Het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Tjilatjap naar Amsterdam, is 11 november lek hier binnengelopen (reeds gemeld).

De gezagvoerder rapporteert de 23e oktober op 10º ZB 108º OL een zware storm doorgestaan te hebben, waardoor het schip plat op zijde geworpen werd en de lading overwerkte. De 7e november maakte het 1¼ duim water per uur. De 8e, op 21º ZB 33º OL, maakte het schip meer water, had twee voet slagzijde en werd er koffie opgepompt. De equipage weigerde de reis in die staat voort te zetten en daarom hield men naar Mauritius af. Het schip maakt weinig water meer, doch er komt een sterke beschadigde koffielucht uit het ruim. De experts hebben bevolen dat er zoveel van de lading gelost moet worden tot men bij het beschadigde gedeelte kan komen. Een partij van 262 balen meer of minder door water beschadigde koffie is reeds in publieke veiling verkocht.

 

NRC 17 januari 1885114

Mauritius, 12 december. Het hier de 11e november lek en met schade binnengelopen schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Tjilatjap naar Amsterdam, is in het droogdok geweest en onderzocht. Men heeft de naden onder het koper zeer los bevonden, zodat er aanbevolen is om het schip te verbreeuwen en nieuw te koperen. Het is nu uit het dok en wacht op order van de reder voordat men het nieuwe koperen zal aanvangen. Er zijn 1.086 zakken beschadigde koffie in publieke veiling verkocht, als zijnde ongeschikt ter verdere verscheping. De reparatiekosten zijn begroot op Rs. 22.022 en de tot heden gemaakte kosten bedragen Rs. 1.492.

 

NRC 15 februari 1885114

Mauritius, 9 januari. Het hier lek binnengelopen schip MR. JACOB VAN LENNEP is steeds bezig de voorgeschreven reparaties uit te voeren.

 

NRC 28 februari 1885114

Rotterdam, 26 februari. Volgens een telegram uit Mauritius van 18 dezer, was de reparatie aan het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Java naar Amsterdam en met schade te Mauritius binnen gelopen, geëindigd en werd de geloste lading weer ingenomen.

 

NRC 12 maart 1885114

Mauritius, 16 februari. Het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt Jager, van Tjilatjap naar Amsterdam, lek hier binnen, neemt het gezonde deel van de geloste lading weer in. De reparaties zijn bijna voltooid.

 

NRC 02 april 1885114

Mauritius, 21 februari. Het Nederlandse barkschip MR. JACOB VAN LENNEP, van Tjilatjap naar Amsterdam, heeft de geloste lading bijna weer ingenomen. 370 zakken koffie en veegsel, min of meer door zeewater beschadigd, is in publieke veiling verkocht. (opm.: kapt. A.E. Jager)

 

NRC 11 april 1885114

Mauritius, 6 maart. Het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, heeft de reparaties beëindigd en is 3 dezer naar Amsterdam vertrokken. Er is bodemerij genomen op schip, vracht en lading voor de som van Rs 14.221,39 tegen 10¼%.

 

NRC 28 juni 1887114

Vlissingen, 25 juni. Het te Middelburg nieuw gebouwde ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, stelde gisteren hier in de Binnenhaven zijn kompassen en zal per eerste gunstige gelegenheid naar Sundsvall vertrekken.

 

NRC 14 juli 1887114

Middelburg, 13 juli. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, gisteravond te Sundsvall aangekomen.

 

NRC 02 augustus 1888114

Middelburg, 1 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram vertrok het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. A.E. Jager, gisteren van Sundsvall naar Kaapstad.

 

NRC 13 september 1887114

Middelburg, 12 september. Het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, van Sundsvall naar Kaapstad, was 10 september kruisende bij Zuid Voorland op de reis van Elseneur. Tot daar had men voortdurend met tegenwind en ruw stormachtig weer te kampen.

 

NRC 01 december 1887114

Middelburg, 30 november. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, laatst van Sundsvall, heden 30 november te Kaapstad voor orders gearriveerd.

 

NRC 15 december 1887114

Middelburg, 14 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, van Sundsvall, laatst van Kaapstad 13 december te Durban (Port Natal) gearriveerd.

 

NRC 24 maart 1888114

Middelburg, 23 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegram arriveerde het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, heden 23 maart, van Port Natal te Calcutta.

 

NRC 22 mei 1888114

Rotterdam, 21 mei. Volgens telegram uit Londen is het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, 1 mei van Calcutta vertrokken naar Natal.

 

NRC 23 mei 1888114

Rotterdam, 22 mei. Het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, bestemd naar de Kaap, kwam op de rivier te Sangrol (op de Hooghly rivier) 15 uur aan de grond te zitten, waarna het zonder schade vlot kwam en de reis heeft vervolgd.

 

NRC 16 augustus 1888114

Rotterdam, 15 augustus. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen is het Nederlandse schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, 18 juni van Natal te Algoabaai aangekomen.

 

NRC 28 augustus 1888114

Rotterdam, 27 augustus. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen vertrok het schip WILLEM CHRISTIAAN 28 juli van Algoabaai naar Mauritius en 26 augustus het schip REIZIGER van Falmouth naar Bristol.

 

NRC 16 september 1888114

Middelburg, 15 september. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, de 4e september van Port Elisabeth ( Zuid-Afrika) te Mauritius aangekomen.

 

NRC 20 oktober 1888114

Middelburg, 19 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen telegram arriveerde het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager 18 oktober te Adelaide van Mauritius.

 

NRC 12 december 1888114

Middelburg, 11 december. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, heden te Osmaru (New Zealand) aangekomen.

 

NRC 07 mei 1889114

Middelburg, 6 mei. Volgens bij de reders ontvangen bericht is het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, van Omaru (New Zealand) naar Londen, heden Kaap Lizard gepasseerd.

 

NRC 09 mei 1889114

Falmouth, 7 mei. De lading tarwe, aangebracht van Omaru per WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, alhier voor orders binnen, is geconsigneerd aan Birckett, Sperling & Co. te Londen.

 

NRC 11 juli 1889114

Middelburg, 10 juli. Volgens de reders is het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, de 9e juli te Fredriksstad aagekomen.

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Jager, Arend Eilderts

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten