Inloggen
JONGE IPE (DE) - ID 16389


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1868-06-08 / 1900-03-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1868
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenergaljoot
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 182
Delivery Date: 1868-05-19
Technical Data

Net Tonnage: 92.00 lasts
Net Tonnage 2: 175.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 27.24 Meters Registered
Beam: 5.21 Meters Registered
Depth: 2.77 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-06-08
Register nr: 18680430
Scheepsnaam: JONGE IPE (DE)
Type: Schooner Galjoot
Lasten: 92
Gebouwd in plaats: Hoogezand
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hooites, I.A.
Plaats: Hoogezand
Kapitein op moment van verzoek: Carst, B.G.
Opmerkingen: 1870 - 409-datum besluit nieuwe zeebrief02-08-1870-39- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Hoogezand

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1868-05-19 JONGE IPE (DE)
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PGQK

Date/Name Ship 1871-02-27 REDITE
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PQWR

Date/Name Ship 1872-11-21 HARMONIE
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NVQG

Date/Name Ship 1896-02-26 AGINA ALIDA
Manager: J. Göcken, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Göcken, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Acte 194, van 1868, van de schooner/galjoot DE JONGE IPE

Cedule acte 65/1868, eigenaren:

Ipe Annes Hooites, Hoogezand                 4/16e part
B.G. Carst, Schiermonnikoog, schipper   11/16e part
G.H. Carst, Schiermonnikoog                      1/16 part

Ship Events Data

1872-11-21: Sold at auction
Advertentie. Ten overstaan van de te Hoogezand residerende notaris J. Piccardt zal op donderdag de 21e november 1872, ’s avonds om 6 uur, ten huize van de logementhouder J. H. Roelfsema aldaar, à contant, publiek worden verkocht het snelzeilend en welonderhouden Nederlands galjootschip REDITE, ten jaren 1868 te Hoogezand uitgehaald, groot 175 tonnen, gecl. bij Veritas, 3/3 G.1.1 met deszelfs complete inventaris, laatst gevoerd door kapt. G.B. Carst en thans liggende aan de werf De Nachtegaal van de heren W. & A.H. Meursing, in het Westerdok te Amsterdam. Informatie bij de heer J.A. Hooites te Hoogezand.
1900-03-23: Final Fate: Foundered, gezonken

Heden zijn alhier door de Engelse stoomtrawler BRITANNIA geland de 6 opvarenden van de Nederlandse schoenergaljoot AGINA ALIDA (opm: ex HARMONIE, ex REDITE, bj 1868, K/E J. Geuken, Farmsum). Het schip was op 19 maart vertrokken van Delfzijl naar Frederikstad en is lek op de Noordzee op 23 maart in pos. 53º00’ NB 03º19’ OL (opm: 52’ beW Den Helder) verlaten. Kort nadat het door de bemanning was verlaten, is het schip gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Benjamin Geertz. Carst werd geboren te Schiermonnikoog op 13 juni 1834 als zoon van Geert Hendriks Carst en Elisabeth Benjamins Jaski.

Hij trouwde op 02 november 1859 te Schiermonnikoog als gezagvoerder met Trijntje Teunis Hitman, geboren te Schiermonnikoog op 12 juni 1834 als dochter van Teunis Drieves Hitman en Reintje Jans Karst. Zij overleed op 06 mei 1876 (als weduwe) te Schiermonnikoog.

Benjamin Geerts overleed, volgens de Dorpsbode 38(15):1984.Bijdrage 07, onder de naam Carst op 30 januari 1875 te Schiermonnikoog. Dit is niet in Tresoar bevestigd en ook niet in de 10-jarentafels t/m 1892 van Hoogezand. Volgens het archief van J.Teensma te Den Haag zou de overlijdensdatum zijn 30 januari 1874, zonder vermelding van de overlijdensplaats.

 

Portretten van Benjamin Geerts Carst en Trijntje Teunis Hitman staan op p. 130 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.G.Karst was met vlagnummer 19 in de periode 1859 t/m 1873 (1875?) (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap zeemanscolleges.

Geen

 

De schepen van de kapitein

B.G.Carst was gezagvoerder gedurende:

*          1860 t/m 1867 op de 2-mast ijzeren schoener “Willem van der Voort”, gebouwd in 1859 op de werf “De Nachtegaal” van W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 172 ton, varend voor F.C.Jaski te Amsterdam;

             Een afbeelding van dit schip is in het Noorder Scheepvaartmuseum te Groningen met als onderschrift: “Willem v.d. Voort. Kt. L.T.T.Jaski. in de storm van den 8n NOV. 1869. De afbeelding draagt de vlag 19 van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning” gevoerd door B.G.Carst.

*          1869 t/m 1871 op de galjoot “Jonge Ipe”, gebouwd in 1868 bij Hooites te Hoogezand, 175 ton, varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Kapitein Carst kocht de “Jonge Ipe” in 1872 voor f 13.680,- en herdoopte het schip in “Redite”;

*          1872 t/m 1874 op de galjoot “Redite”, ex Jonge Ipe, gebouwd in 1868 bij Hooites te Hoogezand, 175 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Hoogezand.

 

Een portret van de brik “Willem van der Voort” is afgebeeld op p. 197 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het origineel is in bezit van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen

 

Overige bijzonderheden

Gegevens tevens ontleend de Dorpsbode 38(15):1984.Bijdrage 07.

 

Handelsblad (?) geen datum vermeld

Amsterdam 11 october 1863 Het brikschip “Willem van der Voort”, kapitein B.G.Carst, van Petersburg herwaarts, is volgens brief van den kapitein ad 8 dezer, met overgeworpen lading, verlies van zeilen en van kluiverboom, gescheurd potdeksel, enz. te Svinöer binnengelopen, had in een storm uit het Z.Z.O zwaar moeten zeilen om van de klippen weg te blijven, waardoor de lading was overgegaan en zware slagzijde had bekomen.”

Handelsblad(?) geen datum vermeld

“Verkooping van schepen op maandag 8 juli 1867 te Amsterdam (N.S. Herberg). Het schoenerschip (vermoedelijk de brik) WILLEM VAN DER VOORT f 1675,--, f 125  W.Bakker Bz “.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Karst/Carst, Benjamin Geertsz
Overige informatie: mede-eigenaar (11/16e part) uit Schiermonnikoog

Familiegegevens en opleiding

Hindrik werd geboren op 01 december 1849 te Veendam als zoon van de schipper Remmelt Roelfs Lukkien en Grietje Harms de Beij

Hindrik trouwde op 25 oktober 1877 te Veendam als schipper met Catharina Mulder, geboren op 07 augustus 1850 teVeendam als dochter van de schipper Evert Jans Mulder en Jantje Jans Jonker. Catharina overleed op 14 oktober 1917 te Groningen, 67 jaar, vroedvrouw.

Hindrik overleed op 20 januari 1918 te Ten Boer, 69 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Hindrik vermeld als schipper in 1877, als zeeman in 1879, als schipper in 1881, als stuurman in 1908 en zonder beroep in 1918.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

H.R.Lukkien was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer 29 in de periode 1876 t/m 1880.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.R.Lukkien/H.Lukkien Rz als gezagvoerder gedurende:

*    1875 van de kof “Bouchiena”, gebouwd in 1857 te Stadskanaal, 105 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1876 herdoopt in “Alpha”;

*    1876 t/m 1877 van de galjoot “Alpha” ex Bouchiena, gebouwd in 1857 te Stadskanaal, 105 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar van Veendam. Het schip is in 1877 bij Trindelen aan de Zweedse westkust gezonken;

*    1891 t/m 1895 van de galjoot “Harmonie” ex Redite, gebouwd in 1868 te Hoogezand, 175 ton o.m., varend voor J.Albers te Farmsum. Het schip voer in 1896 voor kapitein/eigenaar J.Geuken te Farmsum en was herdoopt in “Agina Alida”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

13 februari 1869, galjoot “Grietje”, schipper Remmelt Roelfs Lukkien, matroos Hindrik Remmelts Lukkien, 20 jaar uit Veendam.

05 naart 1870, galjoot “Grietje”, schipper Remmelt Roelfs Lukkien, matroos Hinder Remmelts Lukkien, 21 jaar uit Veendam.

20 januari 1873, schoener “Fenna”, schipper Jan Mulder, stuurman Hindrik R.Lukkien, 24 jaar.

26 januari 1875, galjoot “Grietje”, schipper Hindrik Remmelts Lukkien, 26 jaar ui Veendam

18 maart 1887, schoenerbrik, “Henrika”, kapitein J.J.Hazewinkel, 1ste stuurman H.R.Lukkien, 38 jaar uit Veendam

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Lukkien, Hindrik Remmeltz

OOK VERMELD ALS GEUKEN

Familiegegevens en opleiding

Johannes Goëken werd geboren 10 december 1839 te Noordbroek als zoon van Johan Goëken en Aaltje Berends Tempel. Vader Johan werd geboren te Wehm in Duitsland.

Hij trouwde te Noordbroek op 17 juli 1870 als schipper met Maria van der Ven, geboren op 11 juni 1842 te Noordbroek als dochter van de koperslager Franciskus Petrus van der Ven en Agina le Jeune.

Johannes overleed te Delfzijl op 08 november 1918, 78 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Goëken was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 44 in de periode 1892 t/m 1914, maar wellicht tot aan zijn dood in 1918.De publikatie van de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart stopt in 1913.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Geuken als gezagvoerder gedurende:

*    1890 t/m 1894 van de brik “Victoria”, gebouwd in 1866 te Greifswald, 272 ton o.m., varend voor J.Baas te Delfzijl;

      *    1894 t/m 1895 van de schoenerkof “Alberdina”, gebouwd in 1833 te Pekela, 145 ton o.m., reder niet vermeld. Het schip werd in 1895 te Christiansand afgekeurd.

      *    1896 t/m 1900 van de galjoot “Agina Alida”, ex Harmonie, ex Redite, gebouwd in 1868 te Hoogezand, 152 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is in de Noordzee lek gesprongen en gezonken.

 

In de lijst van monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum wordt de naam om computertechnische redenen gespeld als Goeeken, maar in de rollen zelf wordt de naam gespeld als Goëken

(mededeling J.Leinenga, juli 2009)

Navolgende monsterrollen zijn in het Gemeentarchief van Hoogezand-Sappemeerl

Monsterrol 1857-7, 19 februari 1857, kof “Elisabeth Hillena”, kapitein J.Gatzen, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts kok, kajuitwachter/koksmaat, matroos en de lichtmatroos Johannes Goeeken, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

Navolgende monsterrollen zijn in het Gemeentarchief van Delfzijl

Monsterrol 1874-24, 04 maart 1874, brik “Alberdina”, kapitein Augustinus Alberts Wolkammer, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 34 jaar uit Noordbroek, kok, bootsman, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1876-51, 27 maart 1876, brik “Sincerite”, kapitein Augustinus de Jonge, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 36 jaar uit Noordbroek, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1877-11, 23 februari 1877, brik “Sincerite”, kapitein Augustinus Eltjes de Jonge, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 37 jaar uit Noordbroek, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1878-36, 18 maart 1878, schoener “Loppersum”, kapitein Thomas Wierenga, 45 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Jan Goeeken, 37 jaar uit Noordbroek, kok 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-28, 02 april 1879, brik “Anne Betty”, kapitein Popko J.Deisz, 35 jaar uit Heveskes. Voorts  1ste stuurman Johannes Goeeken, 38 jaar uit Noordbroek, 2de stuurman Petrus Rottinghuis, 26 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1880-46, 08 april 1880, schoener “Constance”, kapitein Andries Smit, 38 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 39 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1880-113, 30 augustus 1880, schoener “Charlotte”, kapitein Andries W.Smit, 38 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 40 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1881-84, 06 augustus 1881, brik “Jacoba Vos”, kapitein David Geltes, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 41 jaar uit Noordbroek, matroos en dekjongen;

Monsterrol 1882-13, 02 maart 1882, schoener “Constance”, kapitein Andries W.Smit, 40 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 41 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-21, 21 maart 1885, brik “Bengalen”, kapitein Andries Wolters Smit, 42 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 45 jaar uit Noordbroek, kok, bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-20, 03 april 1886, schoener “Moree”, kapt. Remko Balkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 46 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-11, 01 maart 1887, schoener “Auburn”, kapt. Remo Balkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 47 jaar uit Noordbroek, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-73, 25 juli 1887, bark “Vereeniging”, kapt. Remko Balkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 47 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-8, 13 maart 1888, schoener “Nijverheid”, kapt. Remko Balkema, leeftijd niet vermeld, uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 48 jaar uit Noordbroek, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1889-29, 20 maart 1889, brik “Bengalen”, kapitein Andries Smit, 47 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 49 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

 

Monsterrol 1890-21, 18 maart 1890, brik “Victoria”, kapitein Johannes Goeeken, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nils Persson, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1891-24, 17 maart 1891, brik “Victoria”, kapitein Johannes Goeeken, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nils Persson, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1891-99, 01 oktober 1891, brik “Victoria”, kapitein Johannes Goeeken, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1892-17, 16 maart 1892, brik “Victoria”, kapitein Johannes Goeeken, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis Baas, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter en een dekjongen;

Monsterrol 1893-21, 17 maart 1893, brik Victoria”, kapt. Johannes Goeeken, 52 jaar, uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, en een dekjongen;

Monsterrol 1894-31, 21 maart 1894, brik “Victoria”, kapt. Johannes Goeeken, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Cornelis Baas, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, 2 dekjongen;

Monsterrol 1894-101, 06 oktober 1894, brik “Victoria”, kapitein Johannes Goeeken, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en 2 lichtmatrozen;

 

Monsterrol 1895-26, 27 maart 1895, kof “Albertine”, kapitein Johannes Goeeken, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hillebrand Jacob Wichers, 21 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

 

Monsterrol 1895-74, 10 juli 1895, brik “Victoria”, kapitein Johannes Goeeken, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

 

Monsterrol 1896-16, 04 maart 1896, galjoot “Agina Alida”, kapitein Johannes Goeeken, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Franciscus Goeeken, 22 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1897-9, 10 maart 1897, galjoot “Agina Alida”, kapitein Johannes Goeeken, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Franciscus Petrus Goeeken, 23 jaar uit Delfzijl, kok, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-16, 28 februari 1898, galjoot “Agina Alida”, kapitein Johannes Goeeken, 27 (!) jaar (zal 57 moeten zijn). Voorts stuurman Johannes Goeeken, 29 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1899-6, 20 februari 1899, galjoot, “Agina Alida”, kapitein Johannes Goeeken, 58 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Goeeken, 20 jaar uit Delfzijl, kok, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-14, 05 maart 1900, galjoot “Agina Alida”, kapitein J.Goeeken, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Goeeken, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

 

Monsterrol 1900-40, 14 april 1900, bark “Nijestein”, kapitein H.Velthuis, 57 uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman J.Goeeken, 60 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman D.A.Forma, 22 jaar uit Groningen, bootsman, kok, 2 matrozen, 4 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-61, 18 juli 1900, bark “Nijestein”, kapitein H.Velthuis, 54 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman J.Goeeken, 60 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman D.A.Forma, 22 jaar uit Groningen, bootsman, kok, 2 matrozen, 4 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier;

Monsterrol 1901-29, 02 april 1901, bark “Nijestein”, kapitein H.Velthuis, 53 jaar uit Delfzijl. Voorst 1ste stuurman J.Goeeken, 61 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman G.Neut, 60 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1901-64, 28 september 1901, tjalk “Nederland”, kapitein L. de Groot, 47 jaar uit Hoogezand. Voorts stuurman J.Goeeken, 61 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1902-23, 16 april 1902, bark “Charlotte Anne”, kapitein N.Arkema, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Goeeken, 62 jaar uit Delfzijl, bootsman kok, 3 matrozen, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1902-28d, 22 mei 1902, galjoot “Agina Alida”, kapitein Johannes Goeeken, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1902-49, 15 augustus 1902, bark “Charlotte Anne”, kapitein N.Arkema, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Goeeken, 61 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-16, 18 april 1903, tjalk “Margrietha Meintina”, kapitein W.H.Tattje, 24 jaar uit Groningen. Voorts stuurman J.Goeeken, 62 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1903-24a, 23 mei 1903, schoener “Catharine Wilhelmina”, kapitein H.Zeven, 64 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman J.Goeeken, 62 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, matroos, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1904-22d, 23 april 1904, galjoot “Agina Alida”, kapitein Johannes Goeeken, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl; Voorts geen bemanningsleden vermeld;

Monsterrol 1906-91a, 08 juni 1906, schoener “Mathilde”, kapitein J.J.Wegener, 41 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman J.Goeeken, 66 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Johannes wordt ook vermeld als Jan en J.
  2. Er zijn in totaal 41 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Eén rol is uit het Gemeentearchief van Hoogezand/Sappemeer en de rest uit het Gemeentarchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1857 t/m 1906 met als leeftijd (ca.) 17 t/m 66 jaar. Zijn zeemanscarriére heeft dus ( minstens) bijn 50 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is aanvankelijk Noordbroek opgegeven, de plaats van zijn geboorte en huwelijk, en vanaf het moment dat hij gezagvoerder werd Delfzijl.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt”

      *    1857                lichtmatroos op de kof “Elisabeth Hillena”, kapt. J.Gatzen                                       17 jaar

      *    1874                stuurman op de brik “Alberdina”, kapt. A.A.Wolkammer                                         34 jaar

      *    1876-1877      stuurman op de brik “Sincerite”, kapt. A. de Jonge                                                      36-37 jaar

      *    1878                stuurman op de schoener “Loppersum”, kapt. Th. Wierenga                                     37 jaar

      *    1879                stuurman op de brik “Anne Betty”, kapt. P.J.Deisz                                                      38 jaar

      *    1880                stuurman op de schoener “Constance”, kapt. A.Smit                                                  38 jaar

      *    1880                stuurman op de schoener “Charlotte”, kapt. A.Smit                                                    40 jaar

      *    1881                stuurman op de brik “Jacoba Vos”. kapt. D.Geltes                                                      41 jaar

      *    1882                stuurman op de schoener “Constance”, kapt. A.W.Smit                                             41 jaar

      *    1885                stuurman op de brik “Bengalen”, kapt. A.W.Smit                                                       45 jaar

      *    1886                stuurman op de schoener “Moree”, kapt. R.Balkema                                                 46 jaar

      *    1887                stuurman op de schoener “Auburn”, kapt. R.Balkema                                               47 jaar

      *    1887                stuurman op de bark “Vereniging”, kapt. R.Balkema                                                 47 jaar

      *    1888                stuurman op de schoener “Nijverheid”, kapt. R.Balkema                                          48 jaar

      *    1889                stuurman op de brik “Bengalen”, kapt. A.Smit                                                            49 jaar

      *    1890-1894      kapitein op de brik “Victoria                                                                                           50-53 jaar

      *    1895                kapitein op de kof “Albertine”                                                                                        54 jaar

      *    1895                kapitein op de brik “Victoria”                                                                                         54 jaar

      *    1896-1900      kapitein op de galjoot “Agina Alida”                                                                             55-60 jaar

      *    1900-1901      stuurman op de bark “Nijestein”, kapt. H.Velthuis                                                      60-61 jaar

      *    1901                stuurman op de tjalk “Nederland”, kapitein L. de Groot                                             61 jaar

      *    1902                stuurman op de bark “Charlotte Anne”, kapt. N.Arkema                                           62 jaar

      *    1902                kapitein op de galjoot “Agina Alida”                                                                             62 jaar

      *    1902                stuurman op de bark “Charlotte Anne”, kapt. N.Arkema                                           61 jaar

      *    1903                stuurman op de tjalk “Margrietha Meintina”, kapt. W.H.Tattje                                62 jaar

      *    1903                stuurman op de schoener “Catharina Wilhelmina”, kapt. H.Zeven                           62 jaar

      *    1904                kapitein op de galjoot “Agina Alida”                                                                             64 jaar

      *    1906                stuurman op de schoener “Mathilde”, kapt. J.J.Wegener                                            66 jaar

  1. De volgende aspecten vallen op:

      *    Er is een enorme onderbreking van 17 jaar in de zeemanscarrére tusseen 1857 en 1874. Johannes Goeeken zal in die periode vanuit andere havens hebben gevaren, waarvan wij de monsterrollen niet hebben ingezien.

      *    In zijn periode als stuurman vóór 1900 heeft hij op 13 verschillende schepen gevaren. Meestal waren dat wat grotere schepen.

      *    Hij heeft op relatief late leeftijd van 50 jaar de kapiteinsrang hebben bereikt. Na een periode van ca. 10 jaar als gezagvoerder fungeerde hij op gevorderde leeftijd weer als stuurman. Het valt dan op dat hij ook op kleinere schepen als een tjalk heeft gevaren.

             Een enkele maal na 1900 wordt hij als kapitein genoemd. Het betreffen dan korte monsterrollen en wellicht heeft hij slechts het toezicht op een opgelegd schip gehouden.

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Victoria   J.Göeken   brik   272 brt   gebouwd in 1866   varend voor J.Baas te Delfzijl.”

 

 

Provinciale Groninger Courant 29 december 1894114

Delfzijl, 27 december. Het Nederlandse schip VICTORIA is, na een gedeelte der lading te hebben gelost, vlot en alhier binnengesleept.

 

Provinciale Groninger Courant 07 februari 1995114

Advertentie. In de tweede helft dezer maand zal te Delfzijl publiek worden verkocht het best onderhouden schoener-kofschip ALBERTINE, groot 127 register-tonnen, met deszelfs complete inventaris en toebehoren, ladende 65 standerd gezaagd hout. Informatiën te bekomen bij de eigenaar-kapitein P.L. Bos te Farmsum, de cargadoors Huisinga & Keizer te Delfzijl en Keizer & Van der Burg te Groningen.

J.C. Jentink, notaris te Delfzijl

 

Provinciaal Groninger Courant 21 februari 1895114

Delfzijl, 16 februari. Het Nederlandse schip ALBERTINE, groot 127 ton, gebouwd in 1893, is heden voor NLG 1100 in veiling verkocht aan kapitein J. Goecken, alhier.

 

NRC 13 oktober 1995

Londen, 12 oktober. De Nederlandse kof ALBERTINA (opm: ALBERTINE, kapt. J. Goecken), van Moss naar Papenburg, is te Christiansand vol water binnengelopen

 

Provinciale Groninger Courant 17 oktober 1995114

Christiansand, 12 oktober. De Nederlandse kof ALBERTINA (opm: ALBERTINE), kapt. J. Gocken, van Moss met een lading hout naar Papenburg en hier door de sleepboot FLECKERO binnengesleept, was 21 dagen op zee geweest. Het schip is in de midscheeps doorgebroken en wordt alleen door sjorringen bij elkaar gehouden.

 

NRC 30 oktober 1995114

Christiansand, 24 oktober. De Nederlandse kof ALBERTINE, die hier op de lading drijvend werd binnengebracht, is door experts nagezien. Het schip is gebroken en de schade is van dien aard, dat eerst na lossing der lading kan worden vastgesteld of het gerepareerd kan worden. Om het indringende water meester te blijven, heeft men de gaten in het schip voorlopig met zeildoek dichtgemaakt.

 

Provinciale Groninger Courant 09 november 1995114

Christiansand, 5 november. De Nederlandse kof ALBERTINE, kapt. J. Goecken, van Moss naar Papenburg, die hier op de lading drijvende werd binnengesleept, is afgekeurd. De waarde der lading, die door het zeewater beschadigd en zwart geworden is, wordt op 3175 Kr. geschat. De romp van het schip is zo goed als waardeloos. De waarde van rondhout, tuig en zeilen en verdere inventaris wordt op 350 Kr. geschat.

 

NRC 17 deceember 1897114

Delfzijl, 16 december. De binnengebrachte Nederlandse tjalk TWEE GEZUSTERS, kapitein Schuitema, met lijnkoeken van Amsterdam naar Kolding bestemd, lost de lading in de galjoot AGINA ALIDA, kapitein Goeken. Na algehele lossing wordt het schip onderzocht.

 

Provinciale Groninger Courant  01 augustus 1999114

Delfzijl, 29 juli. Volgens alhier ontvangen bericht is de Nederlandse galjoot AGINA ALIDA, kapt. Goeken, van Drammen naar Delfzijl bestemd, te Fredrikstad binnengelopen met gebroken lenspomp, welke daar gerepareerd wordt.

 

NRC 06 augustus 1899114

Rotterdam, 5 oktober. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse galjoot AGINA ALIDA, van Frederikshaven naar Delfzijl, lek en met andere schade te Cuxhaven binnengesleept. Een gedeelte van de deklast werd geworpen.

 

NRC 07 oktober 1899114

Rotterdam, 6 oktober. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse schip AGINA ALIDA door experts nagezien. De lading moet gelost worden.

 

Provinciale Groninger Courant 27 maart 1900114

Delfzijl, 27 maart. Volgens gisteravond alhier ontvangen telegrafische bericht van kapitein J. Göcken, voerende het alhier te huis behorende schoenerschip AGINA ALIDA, van hier naar Fredrikstad bestemd, had hij genoemd schip in de Noordzee verloren. Volk gered en te Hull aangebracht.

 

Rotterdamsch Nieuwsblad 29 maart 1900114

Hull, 28 maart. Heden zijn alhier door de Engelse stoomtrawler BRITTANIA geland de 6 opvarenden van de Nederlandse schoenergaljoot AGINA ALIDA. Het schip was op 19 maart vertrokken van Delfzijl naar Frederikstad en is lek op de Noordzee op 23 maart in pos. 53º00’ N.B. 03º19’ O.L. verlaten. Kort nadat het door de bemanning was verlaten, is het schip gezonken. De opvarenden zijn gered door het Engelse stoomschip BOVIC en overgezet op de BRITTANIA.

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Goëken, Johannes

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1898-02-28
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: AGINA ALIDA
Schipper: Goeeken, Johannes
Scheepstype: galjoot
Grootte: 151

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.107.1868.65
DVD LIII – 699, 701
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip JONGE IPE

plaats en datum acte Hoogezand, 6 juni 1968

type schip schoener-galjoot

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar Ipe Annes Hooites, Hoogezand (boekhouder en 4/16e part),
B.G. Carst, Schiermonnikoog (schipper en 11/16e part) en
G.H. Carst, Schiermonnikoog (1/16e part)

te voeren door kapt. B.G. Carst, mede-eigenaar

grootte in tonnen 92 lasten of 175 zeetonnen

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Hoogezand

plaats / datum registratie Groningen, 26 juni 1868

nummer registratie deel 81, folio 192, recto, vak 7

notaris Mr. Hendrik Veenhoven, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen en behoort thuis te Hoogezand.
Getoond wordt de bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand
d.d. 19 mei 1868.




researcher/datum research: ML / 290712


Naam JONGE IPE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1868
Toegang 152
Inventaris 107

GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152.119.1868.194
IMG 1100
BIJLBRIEF
Naam schip DE JONGE IPE

plaats en datum Hoogezand, 19 mei 1968
type schip schooner-galjoot
verkoper Ipe Annes Hooites, Hoogezand, scheepsbouwer
werf Ipe Annes Hooites, Hoogezand, scheepsbouwer
gevoerd door kapt.
eigenaar/aankoper Ipe Annes Hooites, Hoogezand, scheepsbouwer
en mede.reders (?)
te voeren door kapt. B.G. Glarst, schipper
grootte in tonnen 175 tonnen, 92 lasten (Meetbrief no 31 van 12 mei 1868, afgegeven door scheepsmeter Borleffs te Groningen)

tuigage / aantal dekken
afmetingen lang 27 el 24 duim, breed 5 el 21 duim, hol 2 el 77 duim
kiellegging
tewaterlating
plaats / datum registratie Groningen, 19 mei 1868
nummer van registratie deel 29 folio 65, verso, vak 3
Notaris Burgemeester Hoogezand R.U. Reinders (l.b.)

prijs
bijzonderheden:

researcher/datum research: FM / 30/03/2016

Naam JONGE IPE (de)
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1868
Toegang 152
Inventaris 119