Inloggen
IRIS - ID 16284


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1867-04-01 / 1869-12-03 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1836
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: wood, copper nailed
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Franciscus De Ceuster,, Boom, Belgium
Delivery Date: 1836-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 63.00 lasts
Gross Tonnage 2: 119.00 tons (oude meting)
Deadweight: 195.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1867
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Zowel de benaming galjoot als kof worden gebruikt. In de Nederlandse Cedule uit 1867 en in de lijst aan de koning uit 1867 wordt het schip als kof gekenmerkt; dat is het type dat Marthisdata heeft aangehouden.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1867
Datum agenda: 1867-04-01
Register nr: 18670274
Scheepsnaam: IRIS
Type: Kof
Lasten: 63
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Brink, M. (Beij & Co., firma van den)
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Lubberink, K.
Opmerkingen: 1869 - 400-datum besluit nieuwe zeebrief31-05-1869-39- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in België

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1836-00-00 EMMANUEL VAN MALDER
Manager: E. van Malder, Antwerp, Belgium
Eigenaar: E. van Malder, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1841-00-00 ISABELLE
Manager: Borremans, Couteaux & Co., Brussels (Bruxelles), Belgium
Eigenaar: Borremans, Couteaux & Co., Brussels (Bruxelles), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Brussels (Bruxelles) / Belgium

Date/Name Ship 1849-00-00 ISABELLE
Manager: A. Bascou, Brussels (Bruxelles), Belgium
Eigenaar: A. Bascou, Brussels (Bruxelles), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Brussels (Bruxelles) / Belgium

Date/Name Ship 1867-04-01 IRIS
Manager: Van den Bey & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van den Bey & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCMD

Ship Events Data

1869-12-03: Final Fate:
De IRIS, kapt. D.H.G. Valk, is op 3 december 1869 in positie 56º NB 5º OL na lekkage gezonken, vermoedelijk veroorzaakt door stoten op een wrak.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Lubberink werd geboren te de Wijk, arr. Assen op 10 mei 1839 als zoon van Geert Lubberink (timmerman, 37 jaar) en Aleida Warners van Schot (27 jaar).

Hij trouwde op 19 juli 1872 te Amsterdam als scheepsgezagvoerder, op de leeftijd van 33 jaar met Rieka Pinksterboer, geboren te Veendam op 16 juni 1849 als dochter van Luitje Steffens Pinksterboer en Geesje Jans Smit. Bij het huwelijk was de vader afwezig en de aanwezige moeder werd aangeduid als logementshoudster te Amsterdam. Als getuigen bij het huwelijk traden o.a. op de scheepsgezagvoerders Edo Hendrik Zuidema (44 jaar) en Klaas Brink (55 jaar).

Na het overlijden van Klaas Lubberdink hertrouwde Rieka Pinksterboer te Amsterdam op 25 augustus 1881 met de 1e stuurman Jacob Hazewinkel.

Rieka Pinksterboer overleed op 24 juli 1904 te Amsterdam in het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis. Zij woonde toen in de Javastraat 27 te Amsterdam.

Klaas Lubberink overleed op 14 januari 1873 in de haven van Pernambuco aan boord van de schoener “Aleida”. De overlijdensacte werd opgemaakt op grond van een machtiging van de arrondissements rechtbank te Amsterdam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Lubberink was met vlagnummer 31 in de periode 1869 t/m 1873 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Lubberink als gezagvoerder gedurende:

*    1868 van de kof “Iris” ex Isabella, gebouwd in 1836 te Boom (België), 119 ton o.m., varend voor v/d Bey te Amsterdam;

*    1870 t/m 1873 van de 3/msch. “Aleida” ex Robert Peel, gebouwd in 1868 te Wennersborg, 181 ton o.m., varend voor J.W.J.Baron de Vos van Steenwijk te Zwolle.

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Aleida” onder kapitein K.Lubberink vertrok in 1870 uit Antwerpen en arriveerde op 01 december te Valparaiso, na ronding van Kaap Hoorn. Het vertrok op 05 december naar Iquique en San Francisco. Verdere meldingen zijn van Callao (30 mei), Talcahuano (09 september), Valparaiso (18 oktober)  en Stanley)  waarbij weer Kaap Hoorn werd gerond.121

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Lubberink, Klaas
College: De Herkenning, Schiermonnikoog
Vlagnummer: 31
Overige informatie: *De Wijk 10-05-1839, †Pernambuco, 14-01-1873

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.H.G.Valk als gezagvoerder gedurende:

*   1867 van de kof “Britannia” ex Hendrika Jantina, gebouwd in 1861 te Veendam, 69 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1867 gezonken;

*   1868 van de schbrik “Entreprise”, gebouwd in 1858 te Veendam, 173 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1868 gezonken;

*   1869 t/m 1870 van de kof “Iris” ex Isabella, gebouwd in 1836 te Boom (België), 119 ton o.m., varend voor v/d Bey te Amsterdam;

*   1880 t/m 1883 van de brik “Janna” ex Bonne Madra, gebouwd in 1860 te Sestri, 350 ton o.m., varend voor P.Oosterhuis te Amsterdam. Het schip is in 1883 op de Manacles (Lizard) gestrand en wrak geraakt;

*   1884 van de bark “Anna & Bertha” ex Persia, gebouwd in 1862 te Brake, 440 ton o.m., varend voor P.Oosterhuis te Amsterdam. Het schip is in 1884 op Arpoë bij Kotka gestrand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Valk, D.H.G.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1867

Op 1 april 1867 werd de eerste Nederlandse zeebrief voor de IRIS verstrekt, aangevraagd door M. Brink van de Firma Van den Beij & Co, Amsterdam, ten behoeve van kapt. K. Lubberink

1869

Op 31 mei 1869 werd een nieuwe zeebrief voor de IRIS verstrekt, aangevraagd door M. Brink van de Firma Van den Beij & Co, Amsterdam, ten behoeve van, kapt. D.H.G. Valk.

NRC 191269
Amsterdam, 18 december. Volgens telegram uit Elseneur (opm: Helsingör) d.d. heden, is het Nederlandse schip IRIS (opm: kof, gebouwd Boom 1836), kapt. D.H.G. Valk, van Stockholm naar Napels, de 3e dezer in de Noordzee gezonken, doch het volk gered en aldaar aangebracht (opm: zie NRC 221269).
NRC 221269
Elseneur (opm: Helsingör), 18 december. Het galjootschip IRIS, kapt. D.H.G. Valk, van Stockholm naar Napels bestemd, heeft de 3e dezer op 56º N.B. en 05º O.L. in de Noordzee gestoten, vermoedelijk op een wrak. Het schip bekwam daardoor een lek, dat zo sterk toenam, dat ¾ uur daarna het schip zonk (opm: zie NRC 191269). De equipage redde zich in de scheepsboot, werd later opgenomen door de Noord-Duitse bark WILHELM KISKER, kapt. Knockenhauer, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Stettin (opm: Szczecin), en heden alhier aan wal gebracht.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1867.8

DVD XI – 8974-8977
CEDULE

Naam schip IRIS, voordien genaamd ISABELLE (Belgische vlag)

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 26 februari 1867

type schip kof

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. G. Kuiper (als Belgisch schip)

eigenaar/aankoper Martinus Brink, voor zijn firma Van den Bey & Co., Amsterdam
te voeren door kapt. Niet vermeld

grootte in tonnen 63 lasten of 119 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd in Belgie.

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 februari 1867

nummer van registratie deel 82, folio 6, recto, vak 8.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip ligt thans te Amsterdam, de waarde wordt gesteld op NLG.2000,-.
De koopbrief wordt overhandigd. Het schip had tevoren nimmer onder Nederlandse vlag gevaren.




researcher/datum research: ML / 110909

Naam IRIS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1867
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Noord-Hollands Archief – Haarlem, Archiefnummer Amst.198.3175-1867.8
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen zeebrieven
De heer L. van Coolput, Antwerpen
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant