Inloggen
INSULINDE - ID 16194


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1866-03-20 / 1873-05-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Construction Data

Scheepsbouwer: F. F. Groen - Werf 'Fortuin', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1865-07-29
Delivery Date: 1866-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 516.00 lasts
Gross Tonnage 2: 977.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1866
Datum agenda: 1866-03-20
Register nr: 18660175
Scheepsnaam: INSULINDE
Type: Fregat
Lasten: 516
Gebouwd in plaats: Amsterdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendriks & Co., Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Duinker Jr. P.P.
Opmerkingen: 1868 - 241-datum besluit nieuwe zeebrief01-04-1868-70- schip ligt in :amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Amsterdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-03-20 INSULINDE
Manager: Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1868-03-16 INSULINDE
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 19 februari 1866, van de INSULINDE:

Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 1/4e part), Y. Kuinders, Amsterdam (1/5e part), F.F. Groen, Amsterdam (1/8e part), firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/16e part), T. Schaap, Amsterdam (1/20e part), Wed. J.L. Hendrichs, geb. Cramer, Amsterdam (1/16e part), firma Zillesen & Van der Aa, Amsterdam (1/16e part), A. Grijpink, Amsterdam (1/16e part), G.E. Moormann, Baarn (1/16e part) en F.H. von Lindern, Alblasserdam (1/16e part)

Bijlage bij acte 1868/5 schip INSULINDE
Eigenaren:

Gebr. Hendrichs & Co. In liquidatie, Amsterdam (1/4e part)
Wed. Y. Kuinders, Amsterdam 93/20e part)
Aug. M. Kuinders, Amsterdam (1/20e part)
F. Schaap, Amsterdam (1/20e part)
F.F. Groen, Amsterdam (2/16e part)
Erven Wed. J.L. Hendrichs, Amsterdam (1/16e part)
A. Grijpink, Amsterdam (1/16e part)
Firma Zillesen & Van der Aa, Amsterdam (1/16e part)
Firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/16e part)
E. Moorman, Baarn (1/16e part)
en F.H. von Lindern, Alblasserdam (1/16e part)

Ship Events Data

1870-02-00: Damaged
Amsterdam, 4 maart. Kapt. Jollie, voerende het clipperschip INSULINDE, van Batavia te Nieuwe Diep binnen, rapporteert dat hij van 4 tot 25 december op het Kaapse Rif voortdurend stormweer, afgewisseld door volkomen stilten, heeft ondervonden en dat hij van 11 tot 26 februari op 45° tot 47° Nbr. en 22° tot 20° WL, met afwisselende harde winden en stormweer uit het oosten en noordoosten te kampen had, bij welke gelegenheden meerdere zeilen stuk sloegen, de ijzeren fokkera brak en enkele deknaden sprongen, zodat hij enige schade aan de lading vreest.
1873-05-00: Final Fate: Foundered, gezonken

Amsterdam, 16 mei. Kapt. Mollerup, voerende het stoomschip ODIN, van Kopenhagen te Antwerpen aangekomen, rapporteerde op 12 dezer des morgens op 53º20’ NB en 04º OL (ter hoogte van Terschelling) gezien te hebben de achtersteven van een groot schip, waarop INSULINDE – Amsterdam. (opm: de INSULINDE, kapt. S. Duinker, was op 26 april 1873 van Sunderland naar Makassar vertrokken, ongetwijfeld met een lading steenkolen. Bij noord-westen wind met hagel en sneeuwbuien is het schip een paar dagen later bij de Nederlandse kust, ter hoogte van Texel of Terschelling gezonken, waarbij alle opvarenden het leven verloren)

Gezagvoerders

 

Familiegegevens en opleiding

Pieter Duinker werd geboren te Texel ca. 1824 als zoon van ondercommissaris der loodsen Pieter Pieterz. Duinker en Fijtje Aukes van der Wijk.

Hij trouwde op 13 juli 1854 te Den Helder als stuurman ter koopvaardij met Ermina Zwaal, geboren op 22 september 1829 te Terschelling als dochter van de loodsman Jurriaan Zwaal en Janke van Marle.

In 1855 werd een zoon Pieter geboren en aangegeven te Harlingen, kennelijk toen de woonplaats van Pieter Duinker. Zijn beroep was toen “zeeman”

Zij hertrouwde na de dood van Pieter op 21 oktober 1869 te Amsterdam met de apotheker Martinus Holm, geboren ca.1834 te Amsterdam als zoon van Martinus Holm en Hendrika Hondius. Ermina overleed op 28 juni 1914 in het Diakoniehuis te Haarlem, 84 jaar, weduwe.

Gezien de hertrouw van Ermina in 1869 moet Pieter vóór dat jaar zijn overleden. In een melding door het zeemanscollege “Zeemanshoop” moet dat 1867 zijn geweest.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Pz.Duinker Jz werd met vlagnummer 725 effectief lid van Zeemanshoop per 25 augustus 1857 op voorspraak van B.Bakker Gz 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/25 augustus 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Pieter Pietersz Duinker Jr, oud 33 jaar, voerend de bark “Mentor”, voor rekening van de Gebr. Hendrichs & Co, wonend in de Warmoesstraat 461 te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Bakker Gz.023.

 

P.P.Duinker Jr was effectief lid van Zeemanshoop on de periode 1857 t/m 1867 met vlagnummer 725.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 02 januari 1868 staat een verzoek om de reglementaire uitkering door de wed. P.P.Duinker, geb. Zwaal welke haar in de vergadering van 30 januari 1868 wordt toegekend ingaande 01 november 1867.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 maart 1870 staat het bericht van E.Holm, geb. Zwaal, eerder getrouwd met P.P.Duinker, dat zij is hertrouwd en dus afziet van de uitkering042

In een Bijlage van de Bestuursvergadering van 03 maart 1904 staat een verzoek om herstel van uitkering door Hermine Zwaal, weduwe van Martinus Holm, eerder weduwe van P.Duinker Jr.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 11 februari 1868 staat vermeld dat per 01 november 1867 een uitkering in de 1e klasse afd. A wordt toegekend aan de wed. kapitein P.P.Duinker Jr geb. Zwaal.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 07 juli 1904 staat vermeld dat de uitkering in de 1ste klasse is hersteld aan de wed. M.Holm, eerder wed. P.Duinker.023.

Dit is een latere kapitein die ik niet in de ledenlijst van Zeemanshoop heb teruggevonden.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

         725                      1857-1864                 bark                  Mentor                             Gebr.Hendrichs en Co

                                      1865-1867                 fregat               Insulinde                          idem

                                           1867                       "overleden"

 

Bouma025 vermeldt P.P.Duinker Jr als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1865 van de bark “Mentor”, gebouwd in 1852 te Alblasserdam, 561 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1866 t/m 1867 van het 3/mschip “Insulinde”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.P.Duinker                             Mentor                                      juni 1860                                               05 april 1861

                                                  Mentor                                      23 oktober 1861                                   27 oktober 1862

                                                  Mentor                                      19 maart 1863                                      10 december 1863

                                                  Mentor                                      05 mei 1864                                          14 februari 1865

                                                  Insulinde                                   19 april 1866                                        27 januari 1867

 

Overige bijzonderheden

"De "'s Gravenhage" vertrok op 2 mei 1867 van Brouwershaven naar Batavia, op dezelfde dag dat de Amsterdamse klipper "Insulinde" van de reder A.Hendrichs van Nieuwediep vertrok. Het verhaal gaat dat de beide kapiteins, P.P.Duinker Jr van de "Insulinde" en J.R.Bok van de "'s Gravenhage" met steun van reders en collega's een weddenschap aangingen waarvan de inzet niet minder dan ¦12.000,- bedroeg. Een echte wedstrijd is het helaas niet geworden. Op de "'s Gravenhage" ontstond namelijk broei in de lading steenkolen, waardoor het schip, met 41 dagen reis, gedwongen werd Rio de Janeiro binnen te vallen om de passagiers te ontschepen (het had 300 man troepen aan boord), de lading te ontschepen en te dokken. De "Insulinde" maakte een snelle reis van 89 dagen; de "'s Gravenhage" arriveerde eerst tweeëneenhalve maand later.Ondanks de gemaakte omweg had het schip slechts 84 "zeildagen", dit is vijf minder dan de "Insulinde". ...". (Uit: E.W.Petrejus Een schip vaart uit De Boer Maritiem, 1975, p.125. Deze ontleende het verhaal aan L.Smit,  Weg met de schroef, eruit met de machine,  Lloyd Mail, nr.8, 1938).I

 

P.P.Duinker verzorgde per 24 oktober 1857 vanuit Nieuwediep met de “Mentor” een transport van 4 officieren en 100 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 24 februari 1858 na 123 dagen.

Hij vervoerde per 02 mei 1867 vanuit Nieuwediep met de “Insulinde” 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 31 juli 1867 na 90 dagen065.

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de volgende vermelding109:

Batavia half juli 1866:

      “Hoewel de Waterloo bewijzen gegeven had van eene goede zeiler te zijn … vernam ik later tot mijn spijt dat de Insulinde (kapt. P.P.Duinker Jr)… een reis van 92 dagen dus 10 dagen korter dan wij gemaakt had.”

Nieuwe Diep 26 januari 1867:

      “Den 26e kwamen de schepen Insulinde (kapt. P.P.Duinker Jr), Bestevaar (kapt. Kapt. ?) , N.Braband (kapt. J.C.W.Loos)… binnen  allen hadden hetzelfde slechte weder op dezelfde hoogte als wij gehad …

 

 

NRC 05 april 1860114

Amsterdam, 4 april. Volgens brief van kapt. Duinker, voerende het schip MENTOR, van Batavia herwaarts gedestineerd, in dato Nieuwe Diep, 3 april, had hij de 31e maart op de hoogte van Goudstaart (opm: Start Point) een hevige storm doorgestaan en twee stortzeeën overgekregen, die veel schade op het dek en aan de verschansing hadden veroorzaakt en waardoor enige dek- en lijf-houtnaden opengesprongen waren, zodat hij vreesde, dat door het ingedrongen water de lading beschadigd zou zijn. Overigens was het schip dicht gebleven en alles wel aan boord.

 

NRC 08 mei 1860114

Rotterdam, 7 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 38 schepen, als:….

…..Voor Amsterdam: ANNA LENA, kapt. C. Zaal; CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman; JAN VAN BRAKEL, kapt. D. de Roever; MENTOR, kapt. P.Pzn Duinker Jr; ….

 

 

NRC 15 februari 1863114

Rotterdam, 14 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht  de navolgende 16 schepen:….

….Voor Amsterdam: HENRIETTE GEERTRUIDA, kapt. F. C. de Boer; MARGARETHA SIMONETTA, kapt. F. J. Hoffman; HENDERIKA, kapt. N. M. Oudshoorn de Groot Stiffry;

BANTAM, kapt. J. P. Claasen; TELANAK, kapt. F. H. Popken; PETRONELLA CATHARINA, kapt. C. H. van der Veen; AMSTERDAM, kapt. A. H. Wehdemeijer; MENTOR, kapt. P. P. Duinker Jr…..

 

NRC 01 april 1866114

Schepen in lading te Amsterdam…..

…..- Naar Batavia en Samarang. Het Nederlandse clipper campagneschip INSULINDE, kapt. P.P. Duinker Jr. ~ Adres: Geb. Hendrichs & Co. en Wed. Jan van Wesel & Zn. te Amsterdam.

 

NRC 14 april 1866114

Rotterdam, 13 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 21 schepen, als:….

….Voor Amsterdam: AQUARIUS, kapt. A. Altmann; ARIA EN BETSY, kapt. H.J. Haverbult; INSULINDE, kapt. P.P. Duinker Jr.;…

 

NRC 26 april 1866114

Amsterdam, 25 april. Volgens brief van kapt. Duinker, voerende het nieuw gebouwde clipperschip INSULINDE, de 19e dezer van het Nieuwe Diep naar Batavia uitgezeild, was hij, na drie dagen in de Noordzee met W. wind gekruist te hebben, de 22e Dover gepasseerd, zijnde toen de wind ONO; passagiers en equipage zijn allen wel en het schip voldoet uitmuntend in alle opzichten.

 

NRC 21 augustus 1866114

Batavia, 27 juli. Aangekomen schepen op Java:….

….van Glasgow; INSULINDE, kapt. Duinker, van Amsterdam; SUZANNA, ….

 

NRC 07 september 1866114

Amsterdam, 6 september. Volgens brief van kapt. P.P. Duinker Jr., voerende het Nederlandse schip INSULINDE, de 23e juli ll. van Texel te Batavia gearriveerd, had hij gedurende de uitreis met vele tegenspoeden te kampen gehad; de 22e juli, op 44°54' ZB en 53°40' OL, overviel het schip een orkaan, waarin het zware stortzeeën over dek kreeg, het tuig ontzet werd en het stuurgerij stuksloeg; ook was een gebrek aan de chronometer oorzaak dat, door nabij Java een doorsteek te maken, de reis zes dagen werd vertraagd; overigens voldeed het schip uitmuntend en waren passagiers en equipage in beste welstand.

 

NRC 13 september 1867114

Batavia, 30 juli. Heden morgen arriveerde hier ter rede het Nederlandse klipper- fregatschip INSULINDE, gevoerd door kapt. P. P. Duinker Jr., hebbende de reis van Nederland in 89 dagen volbracht. Dit schip deed de wedstrijd met het van hulp-stoomvermogen voorziene schip ’s GRAVENHAGE, waarvan men de aankomst nog te vergeefs verwacht.

De INSULINDE zeilde de 2e mei uit het Nieuwediep, ondervond bij de aanvang der reis voortdurend stilte en zeer flauwe zuchtjes, de 4e mei passeerde dit schip Dungeness en de 6e Kaap Lizard, aan het einde van het Kanaal.

De ’s GRAVENHAGE verliet Brouwershaven de 2e mei, passeerde de 3e Dungeness en de 4e ’s middags Goudstaart, zodat dit schip de 5e mei ’s morgens vroeg bij Kaap Lizard geweest kan zijn.

 

NRC 30 september 1867114

Batavia, 14 augustus. De 31e juli jl. arriveerde ter rede van Batavia het Nederlandse klipper fregatschip INSULINDE, gevoerd door kapt. P.P. Duinker jr., hebbende de reis van Nederland in 89 dagen volbracht. Dit schip deed de wedstrijd met het van hulpstoomvermogen voorziene schip ’S GRAVENHAGE, waarvan men de aankomst nog tevergeefs verwacht. De INSULINDE zeilde de 2e mei uit het Nieuwediep, ondervond bij de aanvang van de reis voortdurende stilte en zeer flauwe zuchtjes; de 4e mei passeerde dit schip Dungeness en de 6e Kaap Lizard aan het einde van Het Kanaal. De ’S GRAVENHAGE verliet Brouwershaven de 2e mei, passeerde de 3e Dungeness en de 4e ’s middags Goudstaart, zodat dit schip de 5e mei ’s morgens vroeg bij Kaap Lizard geweest kan zijn. De ’S GRAVENHAGE verliest daardoor de weddenschap van enige Amsterdammers, groot NLG 12.000, die de INSULINDE als eerstkomende heeft gewonnen.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Duinker Jr, Pieter Pietersz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.J.Jollie is op 11 april 1871 en op voordracht van S.C.J.Olivier met vlagnummer 862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip tijdens de inschrijving was de "Insulinde"002. Ten tijde van de inschrijving was Jollie 34 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 04/11 april 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Johannes Hendricus Jacobus Jollie, oud 34 jaar, voerend het fregat “Insulinde”, voor rekening van  de Gebr. Hendrichs & Co, op voordracht van kapitein S.C.J.Olivier.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        862                       1871-1872     fregat               Insulinde                                               A.Hendrichs & Co

                                      1873-1878     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.H.Jolly                       Insulinde                                  03 mei 1868                                          28 januari 1868

Hier moet een foutieve opgave zijn gedaan. De opgaven zijn door mij wèl correct weergegeven.

 

Bouma025 vermeldt J.H.J.Jollie als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1873 van het 3/mschip “Insulinde”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip is in 1873 verongelukt in de Noordzee;

*    1874 t/m 1876 van het 3/mschip “Ernestine” ex Augusta, gebouwd in 1868 te Newburyport, 1400 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1877 voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam en was herdoopt in “President Trakranen”;

*    1876 van de comp.bark “Slamat”, gebouwd in 1876 te Amsterdam 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.H.J.Jolly verzorgde per 03 mei 1868 vanuit Nieuwediep met de “Insulinde een troepentransport van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 31 juli 1868 na een reis van 89 dagen.

Op 24 mei 1869 vertrok hij van Nieuwediep met de “Insulinde” en een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 augustus 1869 na een reis van 90 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden065.

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1, p.22-26, 1879 staat een artikel door J.C.Ceuvel “De reparatie van het Nederl. fregatschip “Ernestine”.

In 1875 was op reis van Newcastle naar Java het schip Ernestine, geladen met 1950 ton steenkolen, op de engelse kust op de klippen gelopen. Na het overboord zetten van c. 400 ton kolen kwam het schip weer vlot, maar had veel schade opgelopen. Het werd naar Nieuwediep gesleept om te worden gerepareerd. De assuradeuren achtten de reparatiekosten te hoog en de de rederij verkocht het schip op 09 augustus 1875. De nieuwe eigenaar zette de reparatie door en het artikel gaat uitvoerig in op de schade en de rapartie. Het schip kwam daarna onder de naam “President Trakranen” weer in de vaart.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Jollie, Johannes Hendricus Jacobus

Afbeeldingen


Omschrijving: De INSULINDE van 1866, liggende hoek Schippersgracht/Kadijkscheplein met links uitzicht op het Oosterdok.
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: INSULINDE, aquarel gemaakt in 1868, kapitein P.Pz. Duinker (vlagnummer 725)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1866.7

DVD XI – 8829- 8832

CEDULE

Naam schip INSULINDE

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 19 februari 1866

type schip fregat

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 1/4e part), Y. Kuinders, Amsterdam (1/5e part), F.F. Groen, Amsterdam (1/8e part), firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/16e part), T. Schaap, Amsterdam (1/20e part), Wed. J.L. Hendrichs, geb. Cramer, Amsterdam (1/16e part), firma Zillesen & Van der Aa, Amsterdam (1/16e part), A. Grijpink, Amsterdam (1/16e part), G.E. Moormann, Baarn (1/16e part) en F.H. von Lindern, Alblasserdam (1/16e part)

te voeren door kapt. P.P. Duinker Jr.

grootte in tonnen 977 tonnen of 516 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 februari 1866

nummer van registratie deel 79, folio 112, verso, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Amsterdam; de bijlbrief met bevestigende verklaring van het gemeentebestuur van Amsterdam werd overhandigd en het schip was voor rekening van de bovengenoemde eigenaren nieuw gebouwd




researcher/datum research: ML / 090909

Naam INSULINDE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1866
Toegang 198
Inventaris 3175

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.5

DVD XI – 9060-9063
CEDULE

Naam schip INSULINDE

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, … maart 1868

type schip fregat

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma A. Hendrichs & Co, Amsterdam (boekhouders) (voor eigenaren zie bijlage)

te voeren door kapt. J.H.J. Jollie

grootte in tonnen 977 tonnen of 516 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 maart 1868

nummer van registratie deel 84, folio 46, recto, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de oorspronkelijke bijlbrief met bevestigende verklaring van het gemeentebestuur van Amsterdam werd getoond.
Opm: vergelijk acte 1866/7










researcher/datum research: ML / 120909





Bijlage bij acte 1868/5 schip INSULINDE
Eigenaren:
Gebr. Hendrichs & Co. In liquidatie, Amsterdam (1/4e part)
Wed. Y. Kuinders, Amsterdam 93/20e part)
Aug. M. Kuinders, Amsterdam (1/20e part)
F. Schaap, Amsterdam (1/20e part)
F.F. Groen, Amsterdam (2/16e part)
Erven Wed. J.L. Hendrichs, Amsterdam (1/16e part)
A. Grijpink, Amsterdam (1/16e part)
Firma Zillesen & Van der Aa, Amsterdam (1/16e part)
Firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/16e part)
E. Moorman, Baarn (1/16e part)
en F.H. von Lindern, Alblasserdam (1/16e part)

opm: vergelijk acte 1866/7. Waarschijnlijk was/waren een of meerdere partners in de firma Gebr. Hendrichs & Co. overleden, werd deze firma geliquideerd en werden de zaken voortgezet onder een nieuwe firma genaamd A. Hendrichs & Co., te Amsterdam.

ML 120909

Naam INSULINDE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk