Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Maalsteed werd met vlagnummer 801 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op 13 januari 1863 op voorspraak van E.F.A.Roszberger. Zijn schip was de "Mathilda Barbara". Toegevoegd is "bedankt"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 06/13 januari 1863 staan vermeld dat tot lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Coert Maalsteed, oud 32 jaar, voerend de schooner “Mathilda Barbara”, op voordracht van kapitein E.F.A.Roszberger.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
801 1862-1863 geen vermelding van schip en boekhouder
1864-1866 brik Machtilde en Simonette J.Bakker, Nieuwediep
1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt C.Maalsteed als gezagvoerder gedurende:
* 1860 t/m 1863 van de 2/schh. “Zwaluw”, gebouwd in 1857 te Oscarhamn, 61 ton o.m., varend voor J.& S.Lasdrager te Nieuwediep;
* 1862 t/m 1863 van de brik “Machtilda Barbara”, gebouwd in 1850 te Pernau, 145 ton o.m., varend voor J.&S.Lastdrager te Nieuwediep. Het schip voer in 1864 voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage en was herdoopt in “Anton & Jacob”;
* 1864 t/m 1866 van de brik “Machtilda Simonetta”, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 ton o.m., varend voor J.Bakker te Nieuwediep;
* 1867 op hetzelfde schip, maar nu varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder.
Overige bijzonderheden
In Ons Zeewezen 1938, p.49 (in een artikel van Leen Smit) staat een afbeelding van de bark “China” door Spin uit 1851, waarbij als kapitein C.Maalsteed wordt vermeld. Het schip voert inderdaad de vlag van Zeemanshoop met nr. 801, hetgeen de vlag van C.Maalsteed was. Maar in 1851 was deze nog geen lid van Zeemanshoop. In dat jaar voerde Hendrik Prins nummer 801, maar was toen gezagvoerder op “De Drie Vrienden”. Dus: òf het portret is niet in 1851 gemaakt (op de afbeelding in Ons Zeewezen staat met potlood een vraagteken!), òf het is geen portret van de “China”. De herkomst van het portret is niet vermeld. Smit heeft hier en daar nogal eens een foutje gemaakt.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Remmers als gezagvoerder gedurende:
* 1868 van de brik “Machtilda Simonetta”, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 ton o.m., varend voor W.J.Hidde Bok te Den Helder. Het schip voer in 1869 voor Harmens & Zn te Harlingen en was herdoopt in Batoe Bassie”;
* 1870 t/m 1876 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven. Het schip voer in 1877 voor Y.Veenstra te Amsterdam en was herdoopt in “Vrijheid”;
* 1877 t/m 1879 van de brik “Vrijheid” ex Rio de la Plata, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor Y Feenstra te Amsterdam. (Feenstra was de vroeger kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar).
Overige bijzonderheden
Geen