Inloggen
L.J. ENTHOVEN - ID 16058


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-08-25 / 1879-02-12 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1864-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 432.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-08-25
Register nr: 18640728
Scheepsnaam: L.J. ENTHOVEN
Type: Fregat
Lasten: 432
Gebouwd in plaats: Alblasserdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groot Roelants & Co, de
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Koens, N.
Opmerkingen: 1866 - 559-datum besluit nieuwe zeebrief03-08-1866-116- schip ligt in :Schiedam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Alblasserdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-08-25 L.J. ENTHOVEN
Manager: Firma De Groot, Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma De Groot, Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Ship Events Data

1874-10-03: Damaged
Singapore, 3 oktober. Het schip L.J. ENTHOVEN, kapt. Van Nouhuys, alhier 30 september van Liverpool gearriveerd, had veel slecht weer doorstaan, bij onderzoek bleek de boegspriet te zijn gebroken, benevens enige rustijzers en verscheidene stuiken zwaar ontzet. Het zal waarschijnlijk in het dok moeten om te repareren.
1874-11-11: Stranded
Singapore, 18 november. De L.J. ENTHOVEN, 7 november van hier vertrokken, is 11 november te Misanna aan de grond geraakt, doch weder vlot gekomen, en kwam 16 november weer hier terug. Na gedaan onderzoek door experts verklaarden dezen dat het schip zonder reparatie vertrekken kon. Men gelooft dat de loze kiel beschadigd is, en een paar bladen koper afgestroopt zijn.
1879-01-03: Damaged
Mauritius, 3 januari. Het Nederlandse schip L. J. ENTHOVEN, kapt. Boon, van Batavia naar Rotterdam, is hier 10 december binnengelopen, makende 18 duim water per uur.
De gezagvoerder rapporteert de 14e november op 7º ZB 103º OL zwaar stormweder met hoge zee gehad te hebben, waardoor het schip lek werd, dat toenam tot op 18 duim per uur. De 3e december hield hij af naar Mauritius, waar het schip, stilliggende, nog 5 duim water per uur maakte. De gehele lading wordt gelost. Het tussendek en een gedeelte van het onderruim is ledig en maakt het schip nu nog één duim water per uur.
1879-02-12: Final Fate: Condemned

Mauritius, 12 februari. Het Nederlandse schip L.J. ENTHOVEN (opm: fregat, bouwjaar 1864, kapt. F. Boon), lek alhier aangekomen, heeft de lading gelost en ging in het dok, is later afgekeurd en zal verkocht worden. Er worden schepen aangevraagd om de lading over te brengen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

 

NRC 07 september 1868

Soerrabaja, 20 Julij. De cholera, die wij reeds meenden geweken te zijn, eischte echter gisteren nog een offer en wel ten huize van den heer J.W.Bouter, scheepsleverancier in de Werfstraat alhier. Zoo wij wel onderrigt zijn, is het de heer N.Koens, gezagvoerder van het Ned. Schip  L.J.Enthoven, die daaraan bezweken is.

 

 

NRC 07 september 1868114

Soerabaija, 20 juli. De cholera, die wij reeds meenden geweken te zijn, eiste echter gisteren nog een offer en wel ten huize van de heer J.W. Butner, scheepsleverancier in de Werfstraat alhier. Zo wij wel onderricht zijn, is het de heer N. Koens, gezagvoerder van het Nederlands schip L.J. ENTHOVEN, die daaraan bezweken is.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.Koens was met vlagnummer R241 in de periode 1847/48 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein N.Koens met vlagnummer R241 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849                       brig. “De Leeuw”                          95 last     voor deGroot, Roelants & Co te Schiedam

*    1851                       3/m.sch. “Mary Goddard”           165 last  voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*    1855, 1858, 1859 fregat”Pieter Cornelisz. Hooft“   479 last  voor de Schiedamse Scheepsreederij

*    1862, 1863 geen vermelding van schip en reeder

*    1864 t/m 1867      fregat “L.J.Enthoven”         400 last     voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

 

Bouma025 vermeldt N.Koens als gezagvoerder gedurende:

*    1848 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*    1849 t/m 1851 van de hoeker (sch.brik) “De Leeuw”, gebouwd in 1840 te Vlaardingen, 228 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1850 t/m 1854 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1855 t/m 1862 van het 3/mschip “Pieter Cornelisz Hooft”, gebouwd in 1841 te Schiedam, 907 ton o.m., varend voor de Schiedamsche Scheepsreederij L.Loopuyt e.a.. Het schip werd in 1862 afgekeurd en verkocht te Batavia. Het werd toen herdoopt in “Neerlands Indië”;

*    1864 t/m 1868 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door N.Koens.104.

 

Volgens monsterrol nr. 920 dd 11 maart 1839 in het Gemeentearchief van Dordrecht monsterde aan als 4e stuurman van de “Stad Tiel” onder kapitein E.M.Chevalier, N.Koens, wonend te Schiedam, oud 19 jaar, met een maandgage van f 18,/  en vertrekt op 28 april 1839 uit Hellevoetsluis met 34 man naar Batavia. Hij keert terug in Holland / Amsterdam op 28 januari 1840.

 

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Koens, N.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Kooij wonend te Gouda was met vlagnummer 108 in de periode 30 juni 1864 t/m zijn bedanken op 14 oktober 1872 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”111 en 064.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Kooij als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1859 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1860 t/m 1868 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1869 t/m 1871 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Kooij, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.J. van Nouhuijs was met vlagnummer R12 in de periode 1876 t/m 1880 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen 1877 en 1878 van de Maatschappij staat kapitein H.J. van Nouhuijs met vlagnummer R12 in de ledenlijsten als gezagvoerder van het fregat “Europa”, 1180 ton n.m., varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt H.J. van Nouhuys als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1871 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1872 t/m 1876 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*    1877 t/m 1879 van het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam. Het schip werd in Mauritius geabandonneerd en verkocht.

 

Overige bijzonderheden

In de eerste helft van 1869 “verzoekt Sweys (de auteur van de Almanakken. - zie aldaar) H.J.van Nouhuys (19/2/1836 - 27/01/1920) op dat moment gezagvoerder van de driemastschoener “Mary Goddard”, 312 ton, rederij De groot Roelants te Schiedam zijn assistent te worden. Van Nouhuys ziet daar vanwege de wankele gezondheid van Sweijs van af. Hij vreest dat voor hij ingewerkt zal zijn, Sweijs zal moeten vervangen. Van Nouhuys voer als hij met zijn schip in Indië was, vaak voor de Fa Landsbergh & Zoon (öf liever de heer Hulsteijn” schrift van Nouhuys) (van Nouhuys, Herinneringen.). … “090

Zie ook “Herinneringen uit de eerste jaren van mijn zeemansloopbaan aan de hand van mijn datumlijst neergeschreven in 1919” door Herman Jacob van Nouhuys. Afschrift van een handschrift. Afschrift in bezit van het Maritiem Museum te Rotterdam.

 

Het scheepsjournaal van de “Henriëtta” onder kapitein Jan Rinse Meyer van een reis in 1867 van Amsterdam naar Padang meldt in het havenjournaal ca begin september 1867:

“ … lagen tusschen Z.M.Wachtschip de Willem  en het Arabiersch Scip Pamella, verder lag er de Mailboot de Marij Gadard, kapitein Nuhuis … en later nog de Pieter Adolf, kapitein Jaski …”

Uit: “Het Journaal van het Nederlandse barkschip “Henrietta”, door Jan Bleeker, brochure 2006, eigen beheer 24 pp.

 

 

NUEBORG. J van

Binnenlandsche Bataafsche courant 31 maat 1803

Middelburg, 28 maart. Binnengekomen de OOSTRUST, kapt. J. van Nueborgh, van Suriname.

(In 1807 was J. Nora kapitein van dit fregat.)

 

Amsterdamsche Courant  23 april 1811

Advertentie. Heden overleed, tot mijne en mijner kinderen droefheid, aan ene beroerte, in den ouderdom van 60 jaren, mijn tedergeliefde man, Jan van Nueborgh, oud schipper om de west, met wien ik sedert 38 jaren in een genoeglijke echt verbonden was. Ik geve van dit smartelijke sterfgeval kennis aan naastbestaande en vrienden, met verzoek van condoleantie verschoond te blijvenAmsterdam, den 21ste april 18110Cornelia Roelofsz, Wed. Jan van Neuborgh.(opm: let op de twee verschillende schrijfwijzen van de naam)

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Nouhuijs, Herman Jacob van

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.Boon was met vlagnummer R62 in de periode 1879 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen aanspraak kon maken op financiële tegemoetkomingen058.

In de Jaarverslagen 1880 t/m 1883 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein T.Boon met vlagnummer R62 in de ledenlijsten als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1876 t/m 1879 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd te Mauritius geabandoneerd en verkocht; (Bouma zegt F.Boon, maar dat is een verwisseling van T. en F.)
  • 1880 van de bark “Professor Simon Thomas” ex Sindbad, ex Johannes Christiaan, gebouwd in 1858 te Zwolle, 481 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd in 1880 te Bremerhaven verkocht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Boon, T.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten