Familiegegevens en opleiding
NRC 07 september 1868
Soerrabaja, 20 Julij. De cholera, die wij reeds meenden geweken te zijn, eischte echter gisteren nog een offer en wel ten huize van den heer J.W.Bouter, scheepsleverancier in de Werfstraat alhier. Zoo wij wel onderrigt zijn, is het de heer N.Koens, gezagvoerder van het Ned. Schip L.J.Enthoven, die daaraan bezweken is.
NRC 07 september 1868114
Soerabaija, 20 juli. De cholera, die wij reeds meenden geweken te zijn, eiste echter gisteren nog een offer en wel ten huize van de heer J.W. Butner, scheepsleverancier in de Werfstraat alhier. Zo wij wel onderricht zijn, is het de heer N. Koens, gezagvoerder van het Nederlands schip L.J. ENTHOVEN, die daaraan bezweken is.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.Koens was met vlagnummer R241 in de periode 1847/48 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein N.Koens met vlagnummer R241 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849 brig. “De Leeuw” 95 last voor deGroot, Roelants & Co te Schiedam
* 1851 3/m.sch. “Mary Goddard” 165 last voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam
* 1855, 1858, 1859 fregat”Pieter Cornelisz. Hooft“ 479 last voor de Schiedamse Scheepsreederij
* 1862, 1863 geen vermelding van schip en reeder
* 1864 t/m 1867 fregat “L.J.Enthoven” 400 last voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam
Bouma025 vermeldt N.Koens als gezagvoerder gedurende:
* 1848 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
* 1849 t/m 1851 van de hoeker (sch.brik) “De Leeuw”, gebouwd in 1840 te Vlaardingen, 228 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1850 t/m 1854 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1855 t/m 1862 van het 3/mschip “Pieter Cornelisz Hooft”, gebouwd in 1841 te Schiedam, 907 ton o.m., varend voor de Schiedamsche Scheepsreederij L.Loopuyt e.a.. Het schip werd in 1862 afgekeurd en verkocht te Batavia. Het werd toen herdoopt in “Neerlands Indië”;
* 1864 t/m 1868 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.
Overige bijzonderheden
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door N.Koens.104.
Volgens monsterrol nr. 920 dd 11 maart 1839 in het Gemeentearchief van Dordrecht monsterde aan als 4e stuurman van de “Stad Tiel” onder kapitein E.M.Chevalier, N.Koens, wonend te Schiedam, oud 19 jaar, met een maandgage van f 18,/ en vertrekt op 28 april 1839 uit Hellevoetsluis met 34 man naar Batavia. Hij keert terug in Holland / Amsterdam op 28 januari 1840.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.Kooij wonend te Gouda was met vlagnummer 108 in de periode 30 juni 1864 t/m zijn bedanken op 14 oktober 1872 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”111 en 064.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Kooij als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1859 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1860 t/m 1868 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1869 t/m 1871 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.J. van Nouhuijs was met vlagnummer R12 in de periode 1876 t/m 1880 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen 1877 en 1878 van de Maatschappij staat kapitein H.J. van Nouhuijs met vlagnummer R12 in de ledenlijsten als gezagvoerder van het fregat “Europa”, 1180 ton n.m., varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt H.J. van Nouhuys als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t/m 1871 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1872 t/m 1876 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
* 1877 t/m 1879 van het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam. Het schip werd in Mauritius geabandonneerd en verkocht.
Overige bijzonderheden
In de eerste helft van 1869 “verzoekt Sweys (de auteur van de Almanakken. - zie aldaar) H.J.van Nouhuys (19/2/1836 - 27/01/1920) op dat moment gezagvoerder van de driemastschoener “Mary Goddard”, 312 ton, rederij De groot Roelants te Schiedam zijn assistent te worden. Van Nouhuys ziet daar vanwege de wankele gezondheid van Sweijs van af. Hij vreest dat voor hij ingewerkt zal zijn, Sweijs zal moeten vervangen. Van Nouhuys voer als hij met zijn schip in Indië was, vaak voor de Fa Landsbergh & Zoon (öf liever de heer Hulsteijn” schrift van Nouhuys) (van Nouhuys, Herinneringen.). … “090
Zie ook “Herinneringen uit de eerste jaren van mijn zeemansloopbaan aan de hand van mijn datumlijst neergeschreven in 1919” door Herman Jacob van Nouhuys. Afschrift van een handschrift. Afschrift in bezit van het Maritiem Museum te Rotterdam.
Het scheepsjournaal van de “Henriëtta” onder kapitein Jan Rinse Meyer van een reis in 1867 van Amsterdam naar Padang meldt in het havenjournaal ca begin september 1867:
“ … lagen tusschen Z.M.Wachtschip de Willem en het Arabiersch Scip Pamella, verder lag er de Mailboot de Marij Gadard, kapitein Nuhuis … en later nog de Pieter Adolf, kapitein Jaski …”
Uit: “Het Journaal van het Nederlandse barkschip “Henrietta”, door Jan Bleeker, brochure 2006, eigen beheer 24 pp.
NUEBORG. J van
Binnenlandsche Bataafsche courant 31 maat 1803
Middelburg, 28 maart. Binnengekomen de OOSTRUST, kapt. J. van Nueborgh, van Suriname.
(In 1807 was J. Nora kapitein van dit fregat.)
Amsterdamsche Courant 23 april 1811
Advertentie. Heden overleed, tot mijne en mijner kinderen droefheid, aan ene beroerte, in den ouderdom van 60 jaren, mijn tedergeliefde man, Jan van Nueborgh, oud schipper om de west, met wien ik sedert 38 jaren in een genoeglijke echt verbonden was. Ik geve van dit smartelijke sterfgeval kennis aan naastbestaande en vrienden, met verzoek van condoleantie verschoond te blijvenAmsterdam, den 21ste april 18110Cornelia Roelofsz, Wed. Jan van Neuborgh.(opm: let op de twee verschillende schrijfwijzen van de naam)
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.Boon was met vlagnummer R62 in de periode 1879 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen aanspraak kon maken op financiële tegemoetkomingen058.
In de Jaarverslagen 1880 t/m 1883 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein T.Boon met vlagnummer R62 in de ledenlijsten als gezagvoerder maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt T.Boon als gezagvoerder gedurende:
- 1876 t/m 1879 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd te Mauritius geabandoneerd en verkocht; (Bouma zegt F.Boon, maar dat is een verwisseling van T. en F.)
- 1880 van de bark “Professor Simon Thomas” ex Sindbad, ex Johannes Christiaan, gebouwd in 1858 te Zwolle, 481 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip werd in 1880 te Bremerhaven verkocht.
Overige bijzonderheden
Geen
|