Familiegegevens en opleiding
Jan Karel Frederik Lupcke werd geboren te Rotterdam op 16 december 1821 als zoon van Johan Carl Frederich Lupcke (afkomstig uit Liscau en koopvaardijkapitein) en Heintje Vasse. Hij trouwde in 1846 (datum niet vermeld) met Maria Anna van Winkel. Het echtpaar kreeg 12 kinderen. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamse Dijk, de Opper, de Baan, de Keerweerlaan en de Weenastraat. In januari 1872 vertrok het gezin naar Cuyk in Noord-Brabant, maar keerde in 1875 weer terug naar Rotterdam, naar de Mauritsstraat. In 1889 vestigden zij zich in Hillegersberg. Uiteindelijk, in mei 1897, toen Johan weduwnaar was geworden, ging hij weer naar Rotterdam. Hij overleed aldaar op 08 november 1900.
Hij werd aan het eind van de veertiger jaren gezagvoerder van het fregat “Helena & Anna”, van de rederij J.R.Veder. In 1863 stapte hij over op het fregat “Europa” van dezelfde reder. Met beide schepen volbracht hij diverse reizen naar Oost-Indië totdat hij rond 1876 zijn loopbaan beëindigde. Op deze reizen verrichtte hij regelmatig metingen voor het KNMI. Deze waren onderdeel van een programma van de “Commissie ter bevordering van het onderzoek naar de verschijnselen op de oceaan” geïnitieerd door het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart in samenwerking met het KNMI. Via modeljournalen werden gegevens ingevuld en wie een aantal malen een goed journaal had ingeleverd kreeg een medaille. Lupcke kreeg een gouden medaille voor drie goede verslagen.
Zie voor gedetailleerde gegevens, inclusief een overzicht van de reizen met de gevoerde lading, het oorspronkelijk typoscript van Rimkus005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Johan K.F.Lupcke was lid van het Rotterdamse zeemanscollege met vlagnummer R237 en vervulde bestuursfuncties als secretaris (1850) en commissaris (1853, 1854 en 1856)005.
J.C.F.Lupcke Jr was met vlagnummer R237 van 1847/48 t/m 1877 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart 058.
J.C.F.Lupcke Jr was in 1849 secretaris en in 1858 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1864 staat het volgende bericht::
“”Missive van de Heeren Kool en Rahusen berigtende dat Heeren Belanghebbenden bij eene averij zaak van de Helena en Anna kapt. Lupcke eene gift van f 224,77 aan het EWeldadig Zeemansfionds ter beschikking stellen.”042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat het volgende bericht:
“Wordt medegedeeld dat bij het Bestuur van de Heeren Kool en Rahusen berigt is ontvangen dat door Belanghebbende bij een averij zaak van de Helena en Anna Kapt. Lupcke, een hun aankomend saldo wegens die averij van f 224,77 door H.Ed. bemiddeling ten behoeve van het Weldadig Zeemansfonds is afgestaan.”023.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.C.F.Lupcke Jr met vlagnummer R237 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Johanna Maria” 352 last voor J.R.Veder te Rotterdam
* 1855 van het fregat “Helena en Anna” 455 last voor J.R.Veder te Rotterdam
* 1858, 1859 van het fregat “Helena en Anna” 456 last voor J.R.Veder & Zoon te Rotterdam
* 1862 van het fregat “Helena en Anna” 456 last voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam
* 1863, 1864
t/m 1867, 1874 van het fregat “Europa” 670 last voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam
Bouma025 vermeldt J.K.F.Lupcke Jr als gezagvoerder gedurende:
* Zie voor “Johanna Maria”bij kapitein J.C.F.Lupcke Senior!
* 1856 t/m 1863 op het fregat “Helena en Anna”, gebouwd in 1855 te Stormpolder aan de IJssel, 862 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;
* 1864 t/m 1870 op het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 in Krimpen aan de lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;
* 1872 t/m 1876 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder. In het tussenliggende jaar stond het schip onder commando van kapitein J.Reiniersen.
Overige bijzonderheden
J.C.F.Lupcke Jr vertrok op 20 maart 1857 van Nieuwediep met de “Helena en Anna” en een contingent van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juni 1857 na 99 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.
Helena & Anna. CSR 439/101: 607 tons. 27 crew. Captain = J.C.F. Lupcke Jr. Departed Hartlepool, England on 6 January 1859 with a cargo of coals and arrived at Albany on 20 April 1859. Where intended bound – Batavia. 110
Familiegegevens en opleiding
Johannes Reiniersen werd geboren op 03 januari 1838 te Amsterdam. Hij behaalde op 28 juli 1860 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.Reiniersen was met vlagnummer R20 in de periode 1864 t/m 1877 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der zeevaart058.
J.Reiniersen was in 1871 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.Reiniersen met vlagnummer R20 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1864 t/m 1866 van de bark “Zeemanshoop” 361 last varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam
* 1867 van de bark “Cheribon” 398 last varend voor P.van Rossem & Zoon te Rotterdam
* 1874 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt J.Reiniersen als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1867 van de bark “Zeemanshoop” ex Jan Schouten, gebouwd in 1853 te Dordrecht, 721 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;
* 1871 van het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Karel Frederik Lupcke werd geboren te Rotterdam op 16 december 1821 als zoon van Johan Carl Frederich Lupcke (afkomstig uit Liscau en koopvaardijkapitein) en Heintje Vasse. Hij trouwde in 1846 (datum niet vermeld) met Maria Anna van Winkel. Het echtpaar kreeg 12 kinderen. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamse Dijk, de Opper, de Baan, de Keerweerlaan en de Weenastraat. In januari 1872 vertrok het gezin naar Cuyk in Noord-Brabant, maar keerde in 1875 weer terug naar Rotterdam, naar de Mauritsstraat. In 1889 vestigden zij zich in Hillegersberg. Uiteindelijk, in mei 1897, toen Johan weduwnaar was geworden, ging hij weer naar Rotterdam. Hij overleed aldaar op 08 november 1900.
Hij werd aan het eind van de veertiger jaren gezagvoerder van het fregat “Helena & Anna”, van de rederij J.R.Veder. In 1863 stapte hij over op het fregat “Europa” van dezelfde reder. Met beide schepen volbracht hij diverse reizen naar Oost-Indië totdat hij rond 1876 zijn loopbaan beëindigde. Op deze reizen verrichtte hij regelmatig metingen voor het KNMI. Deze waren onderdeel van een programma van de “Commissie ter bevordering van het onderzoek naar de verschijnselen op de oceaan” geïnitieerd door het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart in samenwerking met het KNMI. Via modeljournalen werden gegevens ingevuld en wie een aantal malen een goed journaal had ingeleverd kreeg een medaille. Lupcke kreeg een gouden medaille voor drie goede verslagen.
Zie voor gedetailleerde gegevens, inclusief een overzicht van de reizen met de gevoerde lading, het oorspronkelijk typoscript van Rimkus005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Johan K.F.Lupcke was lid van het Rotterdamse zeemanscollege met vlagnummer R237 en vervulde bestuursfuncties als secretaris (1850) en commissaris (1853, 1854 en 1856)005.
J.C.F.Lupcke Jr was met vlagnummer R237 van 1847/48 t/m 1877 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart 058.
J.C.F.Lupcke Jr was in 1849 secretaris en in 1858 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1864 staat het volgende bericht::
“”Missive van de Heeren Kool en Rahusen berigtende dat Heeren Belanghebbenden bij eene averij zaak van de Helena en Anna kapt. Lupcke eene gift van f 224,77 aan het EWeldadig Zeemansfionds ter beschikking stellen.”042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat het volgende bericht:
“Wordt medegedeeld dat bij het Bestuur van de Heeren Kool en Rahusen berigt is ontvangen dat door Belanghebbende bij een averij zaak van de Helena en Anna Kapt. Lupcke, een hun aankomend saldo wegens die averij van f 224,77 door H.Ed. bemiddeling ten behoeve van het Weldadig Zeemansfonds is afgestaan.”023.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.C.F.Lupcke Jr met vlagnummer R237 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Johanna Maria” 352 last voor J.R.Veder te Rotterdam
* 1855 van het fregat “Helena en Anna” 455 last voor J.R.Veder te Rotterdam
* 1858, 1859 van het fregat “Helena en Anna” 456 last voor J.R.Veder & Zoon te Rotterdam
* 1862 van het fregat “Helena en Anna” 456 last voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam
* 1863, 1864
t/m 1867, 1874 van het fregat “Europa” 670 last voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam
Bouma025 vermeldt J.K.F.Lupcke Jr als gezagvoerder gedurende:
* Zie voor “Johanna Maria”bij kapitein J.C.F.Lupcke Senior!
* 1856 t/m 1863 op het fregat “Helena en Anna”, gebouwd in 1855 te Stormpolder aan de IJssel, 862 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;
* 1864 t/m 1870 op het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 in Krimpen aan de lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam;
* 1872 t/m 1876 op hetzelfde schip en voor dezelfde reder. In het tussenliggende jaar stond het schip onder commando van kapitein J.Reiniersen.
Overige bijzonderheden
J.C.F.Lupcke Jr vertrok op 20 maart 1857 van Nieuwediep met de “Helena en Anna” en een contingent van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juni 1857 na 99 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.
Helena & Anna. CSR 439/101: 607 tons. 27 crew. Captain = J.C.F. Lupcke Jr. Departed Hartlepool, England on 6 January 1859 with a cargo of coals and arrived at Albany on 20 April 1859. Where intended bound – Batavia. 110
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.J. van Nouhuijs was met vlagnummer R12 in de periode 1876 t/m 1880 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen 1877 en 1878 van de Maatschappij staat kapitein H.J. van Nouhuijs met vlagnummer R12 in de ledenlijsten als gezagvoerder van het fregat “Europa”, 1180 ton n.m., varend voor J.R.Veder & Zonen te Rotterdam058.
Bouma025 vermeldt H.J. van Nouhuys als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t/m 1871 van de 3/msch “Mary Goddard”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 312 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;
* 1872 t/m 1876 van het 3/mschip “L. J. Enthoven”, gebouwd in 1864 te Alblasserdam, 848 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
* 1877 t/m 1879 van het fregat “Europa”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1275 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam. Het schip werd in Mauritius geabandonneerd en verkocht.
Overige bijzonderheden
In de eerste helft van 1869 “verzoekt Sweys (de auteur van de Almanakken. - zie aldaar) H.J.van Nouhuys (19/2/1836 - 27/01/1920) op dat moment gezagvoerder van de driemastschoener “Mary Goddard”, 312 ton, rederij De groot Roelants te Schiedam zijn assistent te worden. Van Nouhuys ziet daar vanwege de wankele gezondheid van Sweijs van af. Hij vreest dat voor hij ingewerkt zal zijn, Sweijs zal moeten vervangen. Van Nouhuys voer als hij met zijn schip in Indië was, vaak voor de Fa Landsbergh & Zoon (öf liever de heer Hulsteijn” schrift van Nouhuys) (van Nouhuys, Herinneringen.). … “090
Zie ook “Herinneringen uit de eerste jaren van mijn zeemansloopbaan aan de hand van mijn datumlijst neergeschreven in 1919” door Herman Jacob van Nouhuys. Afschrift van een handschrift. Afschrift in bezit van het Maritiem Museum te Rotterdam.
Het scheepsjournaal van de “Henriëtta” onder kapitein Jan Rinse Meyer van een reis in 1867 van Amsterdam naar Padang meldt in het havenjournaal ca begin september 1867:
“ … lagen tusschen Z.M.Wachtschip de Willem en het Arabiersch Scip Pamella, verder lag er de Mailboot de Marij Gadard, kapitein Nuhuis … en later nog de Pieter Adolf, kapitein Jaski …”
Uit: “Het Journaal van het Nederlandse barkschip “Henrietta”, door Jan Bleeker, brochure 2006, eigen beheer 24 pp.
NUEBORG. J van
Binnenlandsche Bataafsche courant 31 maat 1803
Middelburg, 28 maart. Binnengekomen de OOSTRUST, kapt. J. van Nueborgh, van Suriname.
(In 1807 was J. Nora kapitein van dit fregat.)
Amsterdamsche Courant 23 april 1811
Advertentie. Heden overleed, tot mijne en mijner kinderen droefheid, aan ene beroerte, in den ouderdom van 60 jaren, mijn tedergeliefde man, Jan van Nueborgh, oud schipper om de west, met wien ik sedert 38 jaren in een genoeglijke echt verbonden was. Ik geve van dit smartelijke sterfgeval kennis aan naastbestaande en vrienden, met verzoek van condoleantie verschoond te blijvenAmsterdam, den 21ste april 18110Cornelia Roelofsz, Wed. Jan van Neuborgh.(opm: let op de twee verschillende schrijfwijzen van de naam)
|