Inloggen
MEPPEL - ID 15865


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-03-27 / 1897-06-21 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G. Zwerver Jr., Alkmaar, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 251.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 223.00 Net tonnage
Deadweight: 133.00 lasts
 
Length 1: 34.65 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.08 Meters Depth, moulded
Draught: 3.35 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-03-27
Register nr: 18630194
Scheepsnaam: MEPPEL
Type: Brik
Lasten: 133
Gebouwd in plaats: Alkmaar
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kaars Sijpesteijn, B.W.
Plaats: Krommenie
Kapitein op moment van verzoek: Stikkel van Dam, S.
Opmerkingen: 1865 - 593-datum besluit nieuwe zeebrief28-08-1865-109- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Alkmaar

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-03-27 MEPPEL
Manager: Brechtus Willem Kaars Sijpesteijn, Krommenie, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Brechtus Willem Kaars Sijpesteijn, Krommenie, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krommenie / Netherlands
Callsign: PLWC
Additional info: Kapitein S. Stikkel van Dam

Date/Name Ship 1869-00-00 MEPPEL
Manager: J. de Jonge Jr., Meppel, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: J. de Jonge Jr., Meppel, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PLWC
Additional info: Kapt. S. Stikkel van Dam

Date/Name Ship 1873-00-00 PETRONELLA
Manager: D. Held, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: D. Held, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQWB
Additional info: Kapt. Y.H.Ebes.

Date/Name Ship 1880-00-00 CONFIANCE
Manager: Hindrik Pieterz Grasdijk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Pieterz Grasdijk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NKVQ
Additional info: Kapitein-eigenaar.

Ship Events Data

1863-10-00: Damaged
Macao, 13 oktober 1863. Het Nederlands brikschip MEPPEL, kapt. Stikkel van Dam, alhier de 29e dezer van Amsterdam gearriveerd op reis naar Kanagawa, heeft op 20º NB en 115º OL zeilen verloren. Volgens een ander bericht heeft het schip de grote mast en alle zeilen verloren. Het heeft echter de 8e dezer de reis weder voortgezet.
1864-12-02: Collision
Deal, 5 december 1864. Het Nederlands schip MEPPEL, kapt. Van Dam, van Londen naar Buenos-Aires, is alhier met schade binnengelopen, zijnde de 2e dezer op de hoogte van Douvres (opm: Dover) in aanzeiling geweest met de schoener ALBATROS.
1872-06-04: Sold at auction
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op dinsdag 4 juni 1872, des avonds na 6 ure, in De Brakke Grond in de Nes te Amsterdam, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, bij opbod en afslag in veiling brengen het extradordinair welbezeild, gekoperd en kopervast brikschip, genaamd MEPPEL, gevoerd door kapt. S. Stikkel van Dam, volgens Nederlandse meetbrief lang 34,67 meters, wijd 5,30 meters, hol 3,08 meters en alzo gemeten op 133 lasten of 251 tonnen. Het schip ligt ter bezichtiging te Alkmaar, aan de Werf Nicolaas Witsen. Breder bij biljetten omschreven, wordende nadere informatiën verleend door bovengenoemde makelaar, zomede door de cargadoors Oolgaardt & Bruinier.
1881-04-01: Stranded
Nieuwediep, 2 april 1881. De schoener CONFIANCE, kapt. Grasdijk, gisteren bij de rode ton van de Vlieter gestrand is door de sleepboot STAD AMSTERDAM, af- en alhier binnengebracht. Het schip ligt ter rede geankerd en heeft ogenschijnlijk geen schade. Het was van Hoorn in ballast op avontuur bestemd.
1882-12-09: Sprang a leak
Londen, 9 december 1882. Het Nederlandse schip CONFIANCE, kapt. H.P. Grasdijk, van Gotenburg naar Gent, is met schade aan de romp in bijna zinkende staat en zwaar beschadigd te Leith binnengelopen.
1897-00-00: Final Fate:
Lloyds Casualty report: 21 juni 1897: Onderweg in ballast van Groningen naar Sundsvall na een aanvaring met het Engelse ss “Spero”(1.132 brt: 1896 blt) in de Noordzee gezonken. De opvarenden zijn door het stoomschip gered en te Hull geland.

Rotterdamsch Nieuwsblad 25-06-1897: De Nederl. brik Confiance, kapt. Grasdijk, 18 Juni in ballast van Delfzijl naar Sundsvall vertrokken, is Maandag in de Noordzee, na aanvaring met het Eng. stoomschip Spero, gezonken. Alle opvarenden werden door de Spero gered en te Hull geland. De Confiance was 224 tons groot en behoorde te Groningen thuis. Kapitein Grasdijk was tevens reeder.

Nieuwsblad van het Noorden 13-07-1897: Liefdadige stad- en landgenooten! In den nacht van 20 op 21 Juni j.l. werd 's morgens om 2 uur op de Deensche kust het Ned. brikschip „Confiance," gevoerd door kapt. H. Grasdijk, tijdens een dikken mist door een Engelsch stoomschip van de Wilsonlijn in het midden ongeveer aangevaren. De opvarenden van de brik konden zich, daar de zee kalm was, gelukkig allen redden door zich aan de ankers voor de kluif van het stoomschip vast te grijpen, zoodat bij de ramp geen menschenlevens zijn te betreuren. Wegens de snelheid, waarmede de brik zonk, in ongeveer 5 minuten, was van het schip niets meer te zien, kon echter aan niets anders dan aan lijfsbehoud worden gedacht. Voor een der opvarenden, den matroos-zeilmaker P. Cadée, 59 jaar, wonende alhier, gehuwd en vader van vier kinderen, is dit eene een groot ongeluk. Van alles ontbloot is hij niet in staat de noodige uitrusting voor een nieuwen tocht bijeen te krijgen en heeft bovendien in deze dagen met zijn gezin inderdaad aan alles gebrek. Met vrijmoedigheid doen wij daarom een beroep op de milddadigheid van vermogende menschenvrienden, teneinde den man en zijn gezin in hun benarden toestand te helpen. Elke gift zal met dankbaarheid worden aanvaard bij de Redactie van dit blad, die ze gaarne aan het hulpbehoevend gezin ter hand zal stellen. De bovenstaande verklaring is gezien en alles naar waarheid bevonden. Kapt. H. Grasdijk.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.Stikkel van Dam werd met vlagnummer 926 per 28 juni 1853 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.Tuk. Als zijn schip wordt vermeld de “Java”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 21/28 juni 1853 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Simon Stikkel van Dam, oud 27 jaar, voerend de bark “Java”, wonend te Alkmaar, adres bij Boissevain & Kooy te Amsterdam, op voordracht van kapitein L.Tuk.023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer     periode   type          naam van het schip                                boekhouder/reder

      926              1853      bark          Java                                                         Boissevain & Kooy

      532           1854-1859 bark          Java                                                         idem

                          1860-1861 geen vermelding van schip en boekhouder

                          1862-1868 brik           Meppel                                                    B.W.Kaars Sijpestijn te Krommenie

                          1868-1869 brik           Meppel                                                    Jb. de Jonge te Meppel

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

S.S. van Dam                      Java                                      30 maart 1857                     19 februari 1861

S.Stikkel van Dam             Meppel                                 30 april 1863                       mei 1864

                                               Meppel                                 november 1864                   07 juli 1865

                                               Meppel                                 04 septembe 1865              oktober 1865

                                               Meppel                                 geen melding                       01 augustus 1868

 

Bouma025 vermeldt S.Stikkel van Dam als gezagvoerder gedurende:

  • * 1854 t/m 1860 van de bark “Java”, gebouwd in 1846 te Alblasserdam, 625 ton o.m., varend voor Boissevain & Kooy te Amsterdam. Het schip is in 1860 afgekeurd op Java. In 1863 is het schip gestoten en gezonken in Indië (gezagvoerder niet genoemd);
  • * 1864 t/m 1868 van de brik “Meppel”, gebouwd in 1863 te Alkmaar, 251 ton o.m., varend voor B.W.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;
  • * 1869 t/m 1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor J. de Jonge Jr te Meppel. Het schip voer in 1873 voor D.Held te Amsterdam en was herdoopt in “Petronella”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Stikkel Van Dam, Simon

Familiegegevens en opleiding

Ytsen Eebes werd geboren 18 oktober 1830 te Nieuwe Pekela als zoon van de zeeman en later zeekapitein Hindrik Hendriks Ebes en Aaltje Ytsens Piebes.

Ytsen trouwde op 20 december 1855 te Harlingen als zeeman met Aafke Lautenbach, geboren 30 december 1831 als dochter van de broodbakker Dirk Lautenbach en Alegonde Merkelbach.

Ytsen Ebes overleed op 15 mei 1879 te Harlingen, oud 48 jaar, gehuwd, scheepskapitein.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ytzen Hendriks Ebes werd per 01 januari 1859 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman van de "Mercurius" (type niet vermeld). Zijn contributie werd voldaan door zijn vrouw Aafke Dirks Lautenbach, geboren 29 december 1831. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 1 kind: Hendrik. Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse per 04 april 1864029-fol.026.

Y.H.Ebes werd per 04 april 1864 met vlagnummer H6 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Minister Thorbecke". Verdere gegevens ontbreken028-fol.104.

 

Y.H.Ebes was eersteklas-lid van het College in de periode 1864-1879034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Y.H.Ebes overleed in 187935-13 febr.1880.

Het College verzond op 15 maart 1888 een brief aan mevr.Y.H.Ebes-Lautenbach te Harlingen waarin een extra uitkering van ¦50,- werd toegezegd033.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                            boekhouder/reder

          H6          1864-1865 brik            Minister Thorbecke

                                                                   (ex Landais, ex St.Michel)                              P.Scheffer & Zn., Amsterdam

                               1866        3/m            Hugo Grotius                                                     Ph.van Ommeren Jr, Rotterdam

                                                                   gestrand en afgekeurd in New York

                               1871        sch.br.        Jacob & Anna (ex Arend)                      D.Held, Amsterdam

                                                                   verongelukt

                               1872        brik            Petronella (ex Meppel)                                    D.Held, Amsterdam

                           1877-1879 sch.kof      Aurora                                                                O.S.Parma, Midlum

 

Bouma025 vermeldt Y.H.Ebes als gezagvoerdende gedurende:

*       1864 t/m 1865 van de brik “Minister Thorbecke”, ex Landais, ex St.Michel, gebouwd in 1849 te Vannes, 158 ton o.m., varend voor P.Scheffer & Zn;

*       1865 van het fregat “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 bij de wed. Visser te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren Jr te Rotterdam. Het schip is gestrand en afgekeurd in New York;

*       1872 van de schoenerbrik “Jacob & Anna”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 248 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip strandde bij Frederikshavn;

*       1873 t/m 1874 van de brik “Petronella”, ex Meppel, gebouwd in 1863 te Alkmaar, 252 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam;

*       1878 t/m 1879 van de schoenerkof “Aurora”, gebouwd in 1858 te Pekela, 160 ton o.m., vaend voor O.S.Parma te Midlum.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Eebes/Ebes, Ytsen Hendriks

Familiegegevens en opleiding

Hindrik werd geboren 29 april 1839 te Noorddijk als zoon van de arbeider, later landbouwer Pieter Klaassens Grasdijk en Anna Hindriks Kooi.

Hij trouwde op 28 december 1870 te Groningen als scheepskapitein met Hillegiena de Jong, geboren 21 maart  1850 te Groningen als dochter van de schipper Harm de Jong en Lubbiggijna Berents de Haan.

Geen overlijdensgegevens te Groningen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.P.Grasdijk was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 13 in de periode 1878 t/m 1885.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.P.Grasdijk als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1875 van de kof “Esperance”, ex Secundus, ex Catharina, gebouwd in 1859 te Veendam, 104 ton o.m., varend voor H.E. de Jonge te Groningen;

*    1876 t/m 1880 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1881 t/m 1897 van de brik “Confiance” ex Petronella, ex Meppel, gebouwd in 1863 te Alkmaar, 252 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. In de Noordzee na aanvaring gezonken.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Grasdijk, Hindrik Pieterz

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1882-08-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CONFIANCE
Schipper: Grasdijk, Hendrik
Scheepstype: brik
Grootte: 223

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten