Familiegegevens en opleiding
Klaas Jonker werd geboren te Workum op 23 januari 1815 als zoon van Jan Klazen Jonker en Geertje Harmens Meyer.
Hij trouwde op 01 juli 1843 te Nieuw Lekkerland met Leentje van de Kuyl, geboren in 1819 te Nieuw Lekkerland als dochter van Hendrik van der Kuyl, scheepstimmerman, en Geertruida Pijl.
Hij overleed op 25 juni 1864 te Callao te Peru.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
J. Jonker was met vlagnummer R222 in de periode 1847/48 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1864 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in 1864 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein K.J.Jonker met vlagnummer R222 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851,
1855, 1858, 1859 van het fregat “Maria Elizabeth” 414 last M.Varkevisser te Rotterdam
* 1862 van de bark “Onrust” 427 last G.H.Uytdenboogaard te Maassluis
Bouma025 vermeldt K.J.Jonker als gezagvoerde gedurende:
* 1848 t/m 1861 op het fregat “Maria Elisabeth”, gebouwd in 1841 te Slikkerveer, 783 ton o.m., varend voor P.Varkevisser & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1861 verkocht naar Noorwegen als “Magenta”;
* 1863 t/m 1864 van de bark “Onrust”, gebouwd in 1862 te Maassluis, 850 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenboogaard te Maassluis;
Overige bijzonderheden
Klaas Jan Jonker was gezagvoerder op de “Maria Elisabeth”. Op 22 mei 1850 zeilde hij op de Noorder Atlantische Oceaan op 46o76’NBr en 41o36”WL op reis naar New York. De 3e stuurman was Huibrecht Hoogerwerf, 21 jaar, geboren en wonende te Vlaardingen (Bron: Gemeentearchief Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1857 Deel B, folio 167, aktenr 1472)062a.
Hij voer op 04 april 1858 met de “Maria Elisabeth” in de Golf van Bengalen op 11o18’NBr en 96o49’OL en lag op 24 april 1858 met hetzelfde schip” te Singapore.(Bron: Gemeentearchief Rotterdam, Burgerlijke Stand Overlijden Rotterdam 1859 Deel D, folio 126 aktenr. 2085 resp.folio 127, aktenr. 2086062a.
Het schip “Maria Elisabeth” werd genoemd naar de vrouw van reder Pieter Maartensz Varkevisser (1793-1862).
Bron: De ’s Gravenhaagse Scheeps-Reederij (1839-1862). Geschiedenis van een kleine rederij. Historisch Tijdschrift Holland 27,(2): 80-93, 1995.
Foto (nr.102) van kapitein K.J.Jonker beschikbaar047.
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.
P 67-68 Situatie midden jaren zestig 1864-1865. Vrede, Onrust, Julia, Java,
De bark “ Onrust” onder kapitein K.J.Jonker vertrok in 1864 uit Macao, vermoedelijk met koelies en arriveerde op 12 juni 1864 te Callao, alwaar de kapitein overleed. Via ronding van Kaap Hoorn arriveerde het schip op 19 maart 1865 te Plymouth.
Familiegegevens en opleiding
Andries Lourens Hoffman werd geboren op 24 juli 1824 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Johan Philips Hofman, stadswaagmeyer, en Cornelia Hoek. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Lombartstraat Wijk 8 nr. 181 en aan de Kruiskade Wijk 14 nr. 798.
Hij trouwde te Rotterdam op 09 juli 1851 met Maria Wildeboer, geboren op 30 maart 1825 te Zwartewaal als dochter van de Nederlands Hervormde Cornelis Wildeboer en Jannetje de Wit.
Hij overleed te Rotterdam aande Oostsingel op 24 augustus 1887005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
A.L.Hoffman was met vlagnummer R384 in de periode 1853 t/m 1887 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
A.L.Hoffman was in 1870 afwisselend commissaris en in 1886 secretaris van de Maatschappij058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij tot Nit der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1887 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.L.Hoffman met vlagnummer R384 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1855 bark “Macao” 200 last voor W.Versluys te Rotterdam
* 1858 bark “Prinses Sophia” 320 last voor J.Antheunis te Rotterdam
* 1859 geen vermelding van schip en boekhouder
* 1862 t/m 1867 bark “Schelde” 348 last voor de Jonge & Keller te Zierikzee
* 1874 bark “Onrust” 407 last voor G.A.Uitdenboogaardt te Maassluis
* 1877, 1878 fregat “Gysbertus Hermanus 921 ton o.m. voor G.A.Uitenbogaardt te Maassluis
* 1880 t/m 1883 fregat “Auguste” 1308 ton n.m voor F.F.Groen te Amsterdam
* 1885, 1886 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt A.L.Hoffman als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1857 van de bark “Macao”, gebouwd in 1848 te Capelle aan de IJssel, 381 ton o.m., varend voor W.C. Versluys te Rotterdam;
* 1857 t/m 1861 van de bark “Fop Smit”, gebouwd in 1851 te Slikkerveer, 549 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;
* 1858 op de bark “Prinses Sophia”, gebouwd in 1839 te Slikkerveer, 607 ton o.m., varend voor J.Antheunis te Rotterdam. Het schip werd in 1859 afgekeurd te Batavia;
* 1860 t/m 1870 van de bark “Schelde”, gebouwd in 1851 te Zierikzee, 658 ton o.m., varend voor J.de Jonge & Keller te Zierikzee. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duistland.
“Op 24 mei 1870 werd De Schelde voor 17.300 gulden verkocht naar Duitsland. Het was het laatste schip van rederij De Jonge & Keller.”074.
* 1872 t/m 1875 van de bark “Onrust”, gebouwd in 1862 te Maassluis, 850 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenboogaard te Maassluis;
* 1877 t/m 1880 van het 3/mschip “Gijsbertus Hermanus”, gebouwd in 1869 te Maasluis, 1040 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenbogaardt te Maassluis. Het schip is in Straat Karimata gestrand en wrak geraakt.
1881 t/m 1885 van het fregat “Auguste” ex General Perry, gebouwd in 1864 te Thomaston, 1391 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip werd in 1885 verkocht naar Noorwegen.
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 04 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Binnengekomen.
“Bij Wight 28 Nov. Onrust, A.L.Hoffman, Sunderland n. Java.”
Betreffende de bark “De Schelde”:
“In 1860 nam kapitein A.L.Hoffman het bevel over. Andries Lourens Hoffman werd geboren in Rotterdam in 1824. Zijn echtgenote Maria Wildeboer, ging vaak mee op reis. Tijdens één van die reizen werd aan boord hun dochtertje Jeanette Cornelia op 25 maart 1865 geboren.”074.
Obe Douwes Van der Wal monsterde c. 1858 te Cardiff aan op een hollandse bark , de “Prinses Sophia”.
“Wij … kwamen weldra tot de overtuiging, dat wij ons op een met steenkolen diep geladen, drijvende doodkist bevonden. … En dat de “Prinses Sophia” lek was, ondervonden wij maar al te spoedig, want toen wij het kanaal van Bristol … uitzeilden, was het reeds pompen of verzuipen. … De behandeling liet ook zeer veel te wenschen, de voeding was slecht …. Steeds harder werkende, gestadig pompende, kwamen wij eindelijk in Hongkong. Gelukkig hadden wij niet met veel slecht weer te kampen gehad, anders vrees ik, dat de “Prinses” naar den kelder was gegaan. In die 128 dagen reis was het schip door het werken (stampen en slingeren) aanmerkelijk lekker geworden. Wij losten zoo spoedig mogelijk; toen werd de schuit naar de kiellichter verhaald, daar overzijde gehaald, gekalefaterd en hier en daar een rotte plank uitgenomen, welke door een nieuwe vervangen werd. Of het geholpen heeft, weet ik niet, want wij beiden gaven er den brui van.075.
(Het schip werd kort daarop te Batavia afgekeurd - zie hiervoor).
De bark “ Onrust” onder kapitein A.L.Hoffman vertrok in 1872 uit Macao en ariveerde via de Pacific op 28 september 1872 te Callao. Het vertrok van daar op 14 december naar via Buenos Aires New York en rondde begin 1873 Kaap Hoorn.121
Zierikzeesche Courant 09 april 1864
Op 11 februari 1864 is te St.Helena gearriveerd de bark “Schelde”, kapt. A.L.Hoffman.