Inloggen
INDIA PACKET - ID 15737


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1861-11-01 / 1893-05-25 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Clipperfregat
Masten: Three masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland
Werfnummer:
Launch Date: 1861-08-31
Technical Data

Net Tonnage: 756.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 400.00 lasts
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1877
Type: Rigging changed
Omschrijving: Snel na aankoop in 1877 is de INDIA PACKET van fregat gereduceerd tot bark en hermeten volgens de nieuwe meetwijze. Nu: 710,03 ton netto.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1861
Datum agenda: 1861-11-01
Register nr: 18610768
Scheepsnaam: INDIA PACKET
Type: Clipper
Lasten: 400
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wesel & Zn., wed. J. van
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Diepering, G.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1861-11-01 INDIA PACKET
Manager: Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Callsign: PCKM

Date/Name Ship 1877-05-07 INDIA PACKET
Manager: D. Held, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: D. Held, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCKM

Date/Name Ship 1881-11-06 HEEMSE
Manager: Firma J. & J. Vinke, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma J. & J. Vinke, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NVTQ

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Oktober 1861

eigenaar/aankoper firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders van het schip en 4/16e part), IJ. Kuinders, Amsterdam (4/16e part), F.F. Groen, Amsterdam (1/16e part), firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/16e part), J. Schaap, Amsterdam (1/16e part), J.A. Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/16e part), firma J. van Eden Jr. & Zoon, Krommenie (1.16e part), A. van Scherpenberg, Driebergen (1/16e part), F.H. von Lindern, Alblasserdam (1/16e part) en Wed. E.H. Krelage en J.H. Krelage, Haarlem (samen 1/16e part)

Ship Events Data

1866-11-15: Het Nederlandse schip INDIA PACKET, Kapt. Diepering, heeft op 15 november 1866 een hevige orkaan doorstaan, die een gedeelte van de stuurboordverschansing en de kluiverboom en verschillende zeilen stuk sloeg, en waarin twee sloepen en vee verloren zijn geraakt.
1879-10-07: Het zeilschip India Packet heeft in oktober 1879 schade opgelopen bij aanvaring met een ijsberg, maar kon zelfstandig verder varen.
1881-11-06: Verkocht
Het Nederlandse barkschip INDIA PACKET, groot 710 ton nieuwe meting, gebouwd in 1861, is uit de hand verkocht aan de heren J.& J. Vinke te Amsterdam.
1893-05-00: Final Fate: Sunk

De HEEMSE, kapt. W.W. Visser, op 2 mei 1893 van Amsterdam met een lading cokes naar Kroonstad vertrokken, is in de avond van 24 mei 1893 ten westen van Narga (bij Reval - Tallinn) door het ijs doorsneden en in 25 vadem diep water gezonken. De 13 opvarenden kwamen veilig aan land, schip en lading waren verloren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Diepering werd met vlagnummer 755 effectief lid van Zeemanshoop per 08 maart 1859 op voorspraak van J.L.ten Boekel. Zijn schip was de "Java Koerier"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01/08 maart 1859 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Gerrit Diepering, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Java Koerier”, voor rekening van gebr. Hendrichs, adres bij mej. Dekker op de Houtgracht bij de Zwanenburgwal te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.L ten Boekel.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam              naam reder/boekhouder

         755                           1859                       bark                  Java Koerier                Gebr.Hendrichs en Co

                                      1860-1877                 fregat               India Packet                idem

                                      1878-1896                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Op 13 april 1859 vertrok van de rede van Texel de bark "Java Koerier" van Gebr. Hendrichs & Co onder kapitein G.Diepering en arriveerde op 10 augustus te Batavia na een reis van 108 dagen026(38/049).

 

In het Register van schepen, aangekomen in het Oosterdok045 komen o.a. de volgende meldingen voor:

bron                              aankomstdatum         naam van het schip                      vertrekdatum                    bestemming

502-289                       16 december 1857    Anna                                               27 maart 1858                  Batavia

  1. 30 december 1858    Java Koerier                                  22 maart 1859                  Samarang

 

G.Diepering was van 1861-1877 kapitein van het houten fregat “India Packet”, gebouwd in 1861 door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor Gebr. Hendrichs & Co (1861-1868) en Juiners & Co (1868-1877) beiden te Amsterdam052.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

G.Diepering                             India Packet                             20 november 1861                              03 oktober 1862

                                                  India Packet                             17 februari/04 maart 1863                 22 november 1863

                                                  India Packet                             17 april 1864                                        09 december 1864

                                                  India Packet                             30 april 1865                                        25 januari 1866

                                                  India Packet                             26 maart 1866                                      23 februari 1867

                                                  India Packet                             11 juni 1867                                         15 april 1868

                                                  India Packet                             04 juli 1868                                          geen melding

 

 

Bouma025 vermeldt G.Diepering als gezagvoerder gedurende:

*    1859 van de bark “Java Koerier”, gebouwd in 1840 te Elshout, 541 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1860 gesloopt;

*    1859 t/m 1860 van de 3/m sch. “Anna”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 327 ton o.m., varend voor Groen & Bos te Amsterdam. Het schip werd in 1861 verkocht aan H.J.E.Hekman te Amsterdam en herdoopt in “Cito”;

*    1861 t/m 1867 van het 3/m schip “India Packet”, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1868 t/m 1877 op hetzelfde schip maar nu voor Kinders & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

03 mei 1859 (Noord Atlantische Oceaan op weg naar Batavia op 29o52’NB en 19o34’WL): “…Praaiden om 5 Glazen het Ned Barkschip Java Koerier Kap Diepering van Amsterdam naar Batavia  Aan boord alles wel …”053 (reis Amsterdam-Batavia/Tegal/Batavia-Gronden. Maart 1859-februari 1860).

G.Diepering was in 1859 gezagvoerder van de bark “Java Koerier”, varend voor Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam025. Het Stortingsregister meldt het vertrek uit Amsterdam c.19 maart 1859 voor een reis naar Batavia en een terugkeer c.12 maart 1860044. Het Register van Schepen in het Oosterdok045 vermeldt het vertrek van de “Java Koerier” op 22 maart 1859 met bestemming Semarang.

 

G.Diepering vertrok per 04 maart 1863 vanuit Nieuwediep met de “India Packet” en 2 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 21 juni 1863 na een reis van 109 dagen.

Op 26 maart 1866 verzorgde hij vanuit Nieuwediep met de “India Packet” een troepentransport van 3 officieren en 150 manschappen. Na een reis van 103 dagen arriveerde hij de Batavia op 07 juli 1866065.

 

Amsterdam, 19 december 1869

Volgens brief van kapitein G. Diepering, varende het Nederlandse 3/m schip India Packet 4 november van Amsterdam te Batavia gearriveerd, was deze bodem op 7 oktober l.l. in de Indische Zee op 53°37' ZB en 50°7' OL met een ijsberg naar gissing 300 à 400 voet lang en 80 à 100 voet hoog, veel gelijkend op den hoek van Bevesier, in aanraking geweest, waardoor schip en tuig belangrijke schade bekwamen.

Donderdag, 7 oktober 1869

Dagnacht 4 ure des 's morgens aannemende stijve bovenbramzeil koelte, geiden de bezaan op, woelige zee met dikke mist. Konden niet meer dan een of twee scheepslengte van ons afzien. De lucht 7° en het zeewater 5°Celsius. Hielden goede uitkijk naar ijsbergen. Ten 6 ure des 's morgens riep de uitkijk van de bak Loef! Loef! een ijsberg vooruit. Loefden onmiddellijk op en bespeurden de steile hoek van een ijsberg nog wel 3 streken te loevert op, aan de lijzijde zagen wij niets dan een uitgestrekt ijseiland, blauw en doorschijnend wit van kleur, helder als kristal, met hoge spitse pieken en dieptens. Huiveringwekkend was het gezicht toen het schip met een tienmijls vaart het hoge ijseiland met de buitenkluiver reeds nabij was en men nog steeds de steile hoek van dat ijsgevaarte te loevert op gewaar werd. Er was dan ook geen andere gedachte of de India Packet zou binnen een minuut daarop in splinters verbrijzelen. Spoedig raakte de lijnok van de fokkenra tegen de hoge steile ijswand, waardoor hij door midden brak. Ook de grote en begijnera kwamen daarmee in aanraking en schuurde alras het gehele schip met een vreselijk geweld en gekraak met de SB zijde en met een 10 mijls vaart langs de overhangende ijswanden, welke over hert gehele campagne dek hingen, waardoor het stuurboordsdek gevuld werd met zware stukken ijs, welke van de wanden afbrokkelden. Sommige van deze stukken hadden een dikte van 3 voet middellijn. De giek die in de davids hing, alsmede het bord van de seinlantaarn werden in splinters tegen het schip verbrijzeld, de ijzeren sloepdavids braken als glas, de fokken- en grote rust werden gedeeltelijk verbrijzeld en de verschansing en reling op sommige plaatsen erg gehavend. Kwamen echter goddank met dodelijk schrik van de ijsberg vrij, doch konden door de dikke mist en snelle vaart de uitgestrektheid daarvan niet juist bepalen. Peilde na het voorval onmiddellijk de pomp en bevonden het schip dicht gebleven. Herstelde onmiddellijk zoveel doende de geleden schade. Observeerde de lucht 8° en het water 5° Celcius. De kapitein dacht vele ijsbergend gepasseerd te zijn en besloot hij, uit hoofde van de gevaren verbonden aan een zo dagelijkse route, om de zeilaanwijzing van Maaru te verlaten, ofschoon hij deze reeds gedurende acht reizen naar Java had gevolgd en meer Noordelijk af te houden. Stevende toen tot op 41° ZB vanwaar hij verder zonder buitengewone ongevallen op 4 november l.l. te Batavia arriveerde.

De India Packet, 756 ton, werd in 1861 gebouwd in Alblasserdam voor de reder Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam. In 1869 was de driemaster in het bezit van Kuinders & Co., Amsterdam. 

In 1882 voer het schip verder onder de naam Heemse. 

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Diepering, Gerrit

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

P.J.Klijn was in 1878 kapitein van het houten fregat “India Packet”, gebouwd in 1861 door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor D.Held te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt P.J.Klein als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van de 2/msch “Economie”, gebouwd in 1858 te Elshout, 208 ton o.m., varend voor J.Smit Cz te A;blasserdam. Het schip voer in 1866 voor Heijdeman & Houck te Amsterdam en was herdoopt in “Julius”;

*    1871 t/m 1873 van de schbrik “Vier Gebroeders” ex Stad Oldenzaal, gebouwd in 1866 te Amsterdam, 241 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip voer in 1874 voor van Vliet & Co te Nieuwediep en was herdoopt in “Den Helder”;

*    1875 t/m 1877 van de schbrik “Nelly”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 223 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam;

*    1878 op het 3/m schip “India Packet”, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Handelsblad 08 november 1873, Nieuwediep 6 november 1873 “Door de Heeren van Vliet en Co. Alhier is aangekocht het Nederlandsche Klipperschoenerbrikschip “VIER GEBROEDERS”, gebouwd in 1866, groot 241 Nederlandsche tonnen, laatst gevoerd door kapitein Klijn. Het is nu genaamd “Den Helder” en zal gevoerd worden door kapitein Rab en Co.”037

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Klijn, P.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

G.Dokter was van 1879-1880 kapitein van het houten fregat “India Packet”, gebouwd in 1861 door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor D.Held te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt G.Dokter als gezagvoerder gedurende:

*    1879 t/m 1880 op het 3/m schip “India Packet”, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Dokter, G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

A.Mosterman was in 1881 kapitein van het houten fregat “India Packet”, gebouwd in 1861 door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor D.Held te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt A.Mosterman als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1878  van de bark “Anna Lucretia” ex Suzanna Elisabeth”, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 739 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip is te Nerva gestrand;

*    1879 t/m 1880 van de bark “Geessiena Maria”, ex Theodora Machtilda, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor D. Held te Amsterdam. Het schip werd in 1880 verkocht en gesloopt;

*    1881 op het 3/m schip “India Packet”, gebouwd in 1861 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht aan J.& J.Vinke te Amsterdam en herdoopt in “Heemse”;

*    1883 op de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip is in 1883 bij Farø op de noordpunt van Gotland gestrand en wrak geraakt. Bouma vermeldt bij 1883 ook een kapitein C. Lodewijks. Het is niet duidelijk of de stranding in 1883 onder Mosterdman of Lodewijks heeft plaatsgevonden. Of dat Mosterdman tijdens deze laatste reis het commando heeft overgenomen.

*    1886 t/m 1887 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor de Wed. J.van Wesel & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1887 verkocht naar Engeland;

*    1887 van de bark “Merwede” ex Soerabaya, ex Emma, ex Baron van Heemstra, gebouwd in 1852 te Middelburg, 739 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1887 te Bremerhaven verkocht wegens averij, daarna ging het naar Noorwegen als “Briljant”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Mosterman, A.

Familiegegevens en opleiding

Wigbold Gerardus Visser werd geboren ca 1787 te Veendam als zoon van de dagloner Gerardus Berends Visser en Willemtje Berends Veldhuis.

Hij trouwde op 24 april 1817 te Veendam als schipper met de wollenaaister Dina Jans Joosten, geboren ca 1796 te Veendam als dochterr van Jan Simons Joosten en Sijke Geerts. Zij overleed te Veendam op 24 juni 1839, 43 jaar.

Wigbold overleed op 09 april 1849 te Veendam, 62 jaar.

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.G.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1825 t/m 1828 van de kof “Goede Hoop”, gebouwd in 1824, bouwlocatie niet vermeld, 59 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar, thuishaven niet vermeld.

 

In de reeks monsterrollen van het Gemeentearchief van Amsterdam wordt Wigbold Gerardus Visser 1 maal vermeld als gezagvoerder van “De Goede Hoop”.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 01 juni 1819114

Door het Hertogelijk Holstein Oldenburgsch landgeregt daartoe verzocht, brengt de schout der gemeente Veendam hierdoor ter kennis van alle de genen, welke daarbij belang mogten hebben, de navolgende bekendmaking, door hetzelfde landgerecht aan hem schout ingezonden:

"Het wordt hiermede aan een ieder bekendgemaakt, dat het Tjalkschip de JONGE DINA genaamd, groot 17 lasten, behorende aan schipper Wisbold (opm: vermoedelijk Wigbold) Gerhardus Visser, van Veendam, in Groningerland, thans op de Weser, bij Elsfleth liggende, met al deszelfs toebehoren in Hauerken -huis, te Elsfleth voornoemd, 10 juli aanstaande, openlijk aan de meestbiedende verkocht zal worden. Aan al die genen, welke vermenen mochten, om enige redenen een aanspraak of vordering op voornoemd tjalkschip te hebben, worden door deze opgeroepen om zulks voor 6 juli aanstaande behoorlijk op te geven, als zijnde die dag de uiterlijk betaalde termijn, op poene (opm: straffe) van vertrek.

Veendam, 31 mei 1819                                    T.J. Giezen,

schout voornoemd

 

Rotterdamsche Courant 31 juli 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Aan de Beurten naar:

Antwerpen: het schip LIVINA IZABELLA, kapt. J. Zeijlmans; vertrekt den 25 dezer.

Idem: het Schip de ZEVEN GEBROEDERS, kapt. G. Lamot, vertrekt den 28 dezer.

Idem: het Schip VROUW ROZINA, kapt. P. Hensen, vertrekt den 1 augustus.

Brussel: het schip MARIA DOROTHEA, kapt. W. Kemp; vertrekt den 31.

     Adres bij de Commissarissen Geerling en Ooms, in de Korte Wijnstraat

Brugge, Ostende, en ook voor de goederen naar Nieuwpoort, Veurne en omliggende plaatsen: het Beurtschip de VROUW CORNELIA, kapt. P. de Dood, om den 31 te vertrekken.

Leuven en Mechelen: het Beurtschip de GOEDE HOOP, kapt. W. Visser.

Duinkerken: het Beurtschip JOHANNA CORNELIA, kapt. A. Seeuwen.

               Adres bij de Commissaris N.J. Kelk en de Wed. Beijerman, de Posthorensteeg, wijk B

 

 

VISSER, W.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.J.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1855 van het schip “Onderneming”, geen vermelding van type, bouwgegevens, thuishaven en eigenaar. Het schip was in 1855, op weg van Amsterdam naar Hamburg met stukgoed, te Harlingen bijgelegd vanwege ijsgang.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSER, WIEBE JACOBS

Familiegegevens en opleiding

Wijbe Jacobs Visser werd geboren op 14 mei 1796 te Schiermonnikkoog als zoon van Jacob Wijbes Visser en Geertje Harmanus Visser.

Hij trouwde op 27 februari 1823 te Schiermonnikoog als scheepsgezagvoerder met Betje Sierps Wouter, geboren op 12 juli 1798 te Schiermonnikoog als dochter van Sierp Jans Wouter en Lollina Hendriks de Groot. Zij overleed te Schiermonnikoog op 07 september 1830.

Wijbe Jacobs hertrouwde op 04 december 1839 te Schiermonnikoog als koopvaardijschipper met Grietje Ytjes Post, geboren op 17 augustus 1800 te Ameland als dochter van Ytje Jans Post en Antje Ennes Dijkstra. Zij overleed te Schiermonnikoog op 11 september 1878.

Wijbe Jacobs overleed te Schiermonnikoog op 18 januari 1870.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.J.Visser was met vlagnummer 4 in de periode 1859 t/m 1863 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                 Naam schip                                      vertrek                              terugkomst

W.J.Visser                                         Vriendschap                                    13 juni 1862                     27 augustus 1862

 

Bouma025 vermeldt W.J.Visser als gezagvoerder gedurende:

*         1836 t/m 1864 op de kof “Vriendschap” ex Jonge Juffrouw Sara, gebouwd in 1804 te Stavoren, 230 ton, varend voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam;

           In de periode 1858/1859 heeft volgens Sweys kapitein H.W.Visser het gezag over dit schip gevoerd, eveneens voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam;

*         1864 op de schoenerbrik “Sara”, gebouwd in 1838 te Emden, 294 ton varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de reeks monsterollen in het Gemeentearchief van Amsterdam wordt Wiebe Jacobs Visser 5 maal genoemd als gezagvoerder van de “Vriendschap”;

 

 

VISSER, WIEBE WIEBESZ.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

W.W.Visser was van 1882-1893 kapitein van het houten fregat “Heemse”, in 1861 gebouwd als “India Packet” door J.Smit te Alblasserdam, 680/758 ton, varend voor J.& J.Vinke, Vinke & Co (1883-1888) en Vinke & Co (1888-1892). Het schip is voorjaar 1893 bewesten Faro, Zweden, door ijsgang gezonken052.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSER, WIEBE WIEBESZ.

Familiegegevens en opleiding

Wiebe Wijbes Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 10 september 1840 als zoon van Wijbe Jacobs Visser en Grietje Ytjes Post.

Hij trouwde op 19 januari 1865 te Schiermonnikoog als scheepsgezagvoerder met Catharina Maria Teensma, geboren op 30 augustus 1841 te Schiermonnikoog als dochter van Lourens Pieters Teensma en Reintje Pieters Colle. Zij overleed op 18 juni 1909 te Amsterdam op de leeftijd van 67 jaar.

Wiebe overleed te Amsterdam op 08 januari 1918 op de leeftijd van 77 jaar.

 

Portretten van Wiebe Wiebesz Visser en Catharina Maria Teensma staan op p. 71 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.W.Visser was met vlagnummer 4 in de periode 1864 t/m 1918 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “Zeemanshoop”.

Hij was met vlagnummer 13 in de periode 1877 t/m 1893 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.W.Visser als gezagvoerder gedurende:

*         1865 op de schoonerbrik “Sara”, gebouwd in 1838 te Emden, 294 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam.

           Handelsblad: “Amsterdam 14 september 1865. Volgens telegram van Nerva van 12 september was aldaar bij zwaren storm van 12 september onder meer ter reede gestrand het schip SARA, kapitein W.Visser, volk gered.”;

           “Nerva 19 september 1865. Het schip SARA kapitein Visser dat alhier is gestrand is afgekeurd en zal verkocht worden.” (Hoedemaker).

*         1867 t/m 1869 op de galjoot “Zwaluw”, gebouwd in 1864 bij W.Pattje & Zn te Waterhuizen, 94 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1871 t/m 1881 op de bark “Heemse” ex Koning Willem II, gebouwd in 1843 op de werf “De Hoop” van J.Meijjes & Zn te Amsterdam, 724 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1881 op de bark “Egbert & Nicolaas” ex Landbouw, gebouwd in 1856 bij J.Smit te Papendrecht, 607 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1882 t/m 1888 op de bark “Heemse” ex India Packet, gebouwd in 1861 bij J.Smit Cz te Alblasserdam, 710 ton, varend voor J.& J.Vinke te Amsterdam;

*         1889 t/m 1893 op hetzelfde schip maar nu varend voor Vinke & Co te Amsterdam.

           Zeetijdingen 25 mei 1893: “bewesten Faro door het ijs gez.” (Sweys).

           Er wordt geen W.W.Visser meer vermeld in de Staat der Nederlandse Zeemacht en Koopvaardij t/m 1905.

 

Overige bijzonderheden

De Dorpsbode 38(24):1984.Bijdrage 12 sSchiermonnikoog meldt nog de volgende bijzonderheden:

 “In 1853 moet hij (=W.W.Visser) gevaren hebben op de bark Hellevoetsluis, dragende 335 lasten, gebouwd in 1853, van de rederij J.B.’t Hooft en T.C.Dekking Dura in Dordrecht.

Bovenstaande gegevens worden gegeven met enig voorbehoud, althans van vóór 1859. De naam Visser is in de zeevaart zo algemeen, en er zwerven in die jaren 7 Nederlandse schepen op zee met de naam Vrienschap, dat het moeilijk is om vast te stellen wie bij welk schip hoort”.

De bark “Hellevoetsluis” wordt door Bouma wel vermeld (gebouwd in 1853 bij Gips te Dordrecht, 631 ton, varend voor J.B.’t Hooft & Déking Dura te Dordrecht), maar de eerste kapitein van 1853 t/m 1863 is W.J.Vos. Een W.W.Visser wordt niet genoemd.

 

 

VISSER, WILLEM

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

“Goede Hoop”

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 18 maart 1819114

Te Rotterdam in lading liggend naar:  

Leuven en Mechelen, het schip de GOEDE HOOP, kapt. Willem Visser, om binnen tien dagen te vertrekken.

Adres bij de Commissaris en Bestelmeester Walop en de Weduwe Beyerman, op de Zuidblaak, B. No. 18, of Wijnhaven, B. No. 253.

 

Rotterdamsche Courant 28 september 1819114

In lading liggend te Rotterdam naar:

Aan de Beurten:

Leuven en Mechelen: het Beurtschip de GOEDE HOOP, kapt. Wm. Visser. Adres bij de bestelmeester en Commissaris Walop en de Wed. Beyerman, op de Wijnhaven, Wijk B, No. 233. ….

 

 

VISSER, YSBRAND REMKESZ.

Familiegegevens en opleiding

IJsbrand Remkes Visser werd geboren te Schiermonnikoog op 26 oktober 1793 als zoon van Remke Willems en Sijtje IJsbrands.

Hij trouwde op 18 december 1817 te Oostdongeradeel als zeeman met Stijntje Harmens Smids, dochter van Harmen Klases Smids en Froukje Harmens Zij overleed te Schiermonnikoog op 18 november 1874.

IJsbrand Remkes overleed te Schiermonnikoog op 30 december 1860.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

IJ.R.Visser was met vlagnummer 16 in de periode 1859 t/m 1860 (dus vanaf de oprichting) lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

     Bouma025 vermeldt Y.R.Visser als gezagvoerder gedurende:

     *   1859 van de kof “Vriendschap”, gebouwd in 1835 te Hoogezand, 62 ton o.m. varend voor C.Pauw te Edam;

     *   1860 t/m 1862 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.P.Pauw te Edam. Het schip is in 1862 op Terschelling verongelukt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSER, HENDRIK de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.de Visser werd met vlagnummer 617 per 27 maart 1855 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein K.Haasnoot. Als zijn schip is genoemd de “Christina Agatha”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 20/27 maart 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Hendrik de Visser, oud 31 jaar, voerend de bark “Christina Agatha”, voor rekening van Jerem. Meijjes & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Haasnoot.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren               type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      617                       1855               bark                Christina Agatha                                 Jerem.Meijjes & Zn

 

Bouma025 vermeldt H. de Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1856 van het fregat “Christina Agatha”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 609 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam. Bouma vermeldt dat de kapitein in 1856 is overleden en werd vervangen (kennelijk tijdens de reis) door ene Timmer (geen initialen vermeld).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSINGA, H.R.

zie ook bij Vissenga

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.R.Vissinga als gezagvoerder gedurende:

*   1856 t/m 1863 van de sch.kof “Geziena Jantina”, gebouwd in 1855 te Sappemeer, 105 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1863 verongelukt;

     Bouma acht de spelling Vissenga de juiste. Dat betekent dat bovenstaand vermelding naar kapitein H.R.Vissenga moet worden overgebracht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VISSINGA, J.

zie ook bij Vissenga

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Vissinga als gezagvoerder gedurende:

*   1859 van de kof “Elsiena Annette”, gebouwd in 1841, bouwlocatie niet vermeld, 63 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in februari gezonken in de Noordzee;

*   1861 van de kof “Hoogezand”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 68 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

VITRINGA COULON, PIER J.E.R.

Familiegegevens en opleiding

Pier Vitringa Coulon werd per 29 augustus 1846 als leerling "ingenomen" door de Kweekschool voor de zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Leeuwarden op 10 januari 1833. Zij ouders waren Aemilius Vitringa Coulon, med.doct., overleden, en Nieske Zeper te Deinum (Fr.). Toeziend voogd was Pieter Kouman Schmeding, koopman te Leeuwarden. Het kostgeld werd betaald door F.Brink Wz, Herengracht bij de Wolvenstraat te Amsterdam. De vorderingen werden bijgehouden in een drie-maandelijkse rapportage over de periode 1847-1849 van de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (nederlands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts is vermeld:

" 4 Augs 1848 bekomt den Prijs in de Teekenkunst, zijnde Een cahier met teekeningen

20 Decr 1848 aangenomen tot lidm. der nederl.Herv.Gemeente door Do de Voogd

3 April 1849 gepl. als Jongen op het schip Cornelia Henriette Capt.Gollard naar Batavia voor Amsterdam; Gagie ¦8,-

19 Nov. 1849 terug van de reis met goed attest

18 febr. 1850 gepl. als ligtmatroos op het schip Plancius Capt.Rotgans naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ¦10,-

0 Julij 1851 terug van de reis met goed attest

9 dito eervol ontslagen004(533/2095.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Vitringa Coulon uit ‘s Gravenhage werd met vlagnummer 790 per 04 maart 1862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Huidekoper. Als zijn schip is genoemd de “Macassar” 002. Ten tijde van de inschrijving was Vitringa Coulon 29 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 25 februari/04 maart 1862 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd P.Vitringa Coulon, oud 29 jaar, wonende te ’s Gravenhage, voerend de bark “Macassar”, voor rekening van Harmens & Zn te Harlingen, op voordracht van kapitein P.Huidekoper.023.

 

P.Vitringa Coulon werd per 06 maart 1862 met vlagnummer H36 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Macassar". Verdere gegevens ontbreken028-fol.097.

Hij was met vlagnummer H36 lid van het College in de periode 1862-1874034.

 

  1. Vitringa Coulon was met vlagnummer R158 in de periode 1865 t/m 1874 effectief lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij was derhalve gerechtigd de Maatschappijvlag te voeren, maar had geen recht op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het lidmaatschap voor de vlag heeft bedankt.058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      790                       1862-1868    bark                Macassar                                              Harmens & Zn te Harlingen

                                     1869-1870    brik                  Batoe Bassie                                        idem

                                        1871          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1872-1878    bark                Zeenymph                                           L.'t Hoen & Co te Rotterdam

                                        1879          geen vermelding van schip en boekhouder

 

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer   periode     type          naam van het schip                                                            boekhouder/reder

H36/A790/     1861-1867 bark          Macassar (ex Amicitia)                                                     Harmens & Co, Harlingen

   R518

                            1870       brik           Batoe Bassie (ex Machtilda & Simonette)                     Harmens & Co, Harlingen

                          1872-1874 bark          Zeenymph (ex Spirit of the Day)                                     L.'t Hoen, Rotterdam

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat P. Vitringa Coulon met vlagnummer R158 als geagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1865 t/m 1867     van de bark “Macassar”                        173 last    varend voor Harmens & Zonen te Harlingen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.Vitringa Coulon                 Macassar                           31 maart 1862                       26 februari 1863

                                                 Macassar                           24 maart 1865                       24 maart 1866

                                                 Macassar                           12 oktober 1867                   geen melding

 

Bouma025 vermeldt P.Vitringa Coulon als gezagvoerder gedurende:

*   1862 t/m 1868 op de bark “Macassar” ex Amicitia, gebouwd in 1849 te Amsterdam, 328 ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen. Het schip werd in 1868 verkocht in Nederl. Oost Indië;

*   1871 op de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 325 ton o.m., varend voor Harmsen & Zn te Harlingen;

*   1873 t/m 1876 op de bark “Zeenymph” ex Sprit of the Day, gebouwd in 1859 te Belfast, 484 ton o.m., varend voor L.’t Hoen te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 04 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Uitgegaan.

“Macassar 28 Nov. Zeenymph, P.Vitringa Coulon, Rotterdam.”

 

Zierikzeesche Courant 09 maart 1864

Op 07 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Macassar”, kapt. P.Vitringa Coulon, komend van Macassar op weg naar Rotterdam. Als passagiers waren aan boord de heer H.Holz, controleur 1e kl. met twee bedienden.

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Visser, Wigbold Gerardus

Afbeeldingen


Omschrijving: INDIA PACKET, aquarel gemaakt in 1863, kapitein G. Diepering
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Storm
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3174-1861.30

DVD XIII- 7555 - 7558

CEDULE

Naam schip INDIA PACKET

plaats en datum acte eigendoms-verklaring, Amsterdam, … oktober 1861

type schip clipper-fregat

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders van het schip en 4/16e part), IJ. Kuinders, Amsterdam (4/16e part), F.F. Groen, Amsterdam (1/16e part), firma Wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam (1/16e part), J. Schaap, Amsterdam (1/16e part), J.A. Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/16e part), firma J. van Eden Jr. & Zoon, Krommenie (1.16e part), A. van Scherpenberg, Driebergen (1/16e part), F.H. von Lindern, Alblasserdam (1/16e part) en Wed. E.H. Krelage en J.H. Krelage, Haarlem (samen 1/16e part)

te voeren door kapt. G. Diepering

grootte in tonnen 400 lasten of 758 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 oktober 1861

nummer van registratie deel 79, folio 194, recto, vak 5.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip was gebouwd te Alblasserdam voor rekening van aankopers gekocht en de bijlbrief werd getoond. Het schip lag te Rotterdam.



researcher/datum research: ML / 040109

Naam INDIA PACKET
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1861
Toegang 198
Inventaris 3174