Inloggen
INDIA PACKET - ID 15737


Kroniekberichten

Datum 12 oktober 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 oktober. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 9 schepen als:
Voor Rotterdam: CORNELIS ANTHONIE, kapt. R.J. Reynders; JANNETJE, kapt. D. Blokziel; JOHANNES LODEWIJK, kapt. A.H. de Waal.
Voor Amsterdam: CORNELIA, kapt. J.H. Witt; MATHILDA, kapt. J.H. Fekkes; ORTELIUS, kapt. F.H. Groote; INDIA PACKET, kapt. G. Diepering.
Voor Middelburg: MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duyn; ZEEPAARD, kapt. T. Tjebbes.

Afbeelding
Datum 24 november 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia en Samarang, om de 25e dezer te vetrekken, het nieuw gebouwd Nederlands klipperschip (opm: fregat clipperschip) INDIA PACKET, groot 1.000 tons, kapt. G. Diepering, voerende een geëxamineerde scheepsdokter. Bijzonder op zeilage gebouwd en de campagne voor de Oost-Indische passagiersvaart doelmatigst ingericht zijnde, zo beveelt zich deze bodem daartoe bij uitstek aan. (opm: eerste reis)
Voor passage of vracht gelieve men zich te adresseren te Amsterdam bij de reders Gebr. Hendrichs & Co of bij de cargadoors Wed. Jan van Wesel & Zn, en te Rotterdam bij de cargadoors Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.

Afbeelding
Datum 15 maart 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 maart. De schepen INDIA PACKET, kapt. Diepering, SLIEDRECHT, kapt. Feenstra, beiden van hier naar Batavia en MARIA CATHARINA, kapt. De Bos, van hier naar Glasgow, wegens tegenwind ter rede van Duins (The Downs) binnengelopen, hebben 11 dezer de reizen weer voortgezet; eerstgemelde is dezelfde dag Brighton gepasseerd, de wind Noord.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juli. Vrachten. Nederlandse schepen. De ANTONIA PETRONELLA nam NLG 100 aan voor koffij en licht goed van Padang naar Rotterdam. INDIA PACKET NLG 105 voor koffij en licht goed van Padang naar Amsterdam. De TONIA werd opgenomen voor koffij van Menado à NLG 120, opvullende met lading van Samarang à NLG 100 naar Rotterdam. De LOUISE bedong voor suiker, rijst en koffij en licht goed hier en op de kust te laden naar Amsterdam NLG 100.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen : JOHANNES LODEWIJK, SLIEDRECHT en WATERGEUS.

Afbeelding
Datum 13 maart 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:
Voor Rotterdam: BASTIAAN POT, kapt. P. van der Hoog, LICHTSTRAAL, kapt. P. Wierikx, GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma, JANNETJE, kapt. H.G. Meijerhoff, JULIA kapt. A. van der Tas, PETRONELLA, kapt. W.T. Leicher, FREDERIK HENDRIK, kapt. l.N. Glazener, ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers, OTTOLINA, kapt. A. Eeleman.
Voor Amsterdam: PROVINCIE DRENTHE, kapt. B.H. Boer, MATHILDE, kapt. J.H. Fekkens, BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, INDIA PACKET, kapt. G. Diepering, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter, NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P.C. Rosier, PETRONELLA, kapt. J.C.Strootman, KOOPHANDEL, kapt. J.N. Mooi, AMSTERDAM, kapt. C.J. Doekzen, MARIA VERONICA, kapt. J.S. Schol, WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma, VERTROUWEN,kapt. F. de Vos, KANDANGHAUER, kapt. W. Zeelt.
Voor Dordrecht: GEERTRUIDA MARIA, kapt. M. de Ligny, JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, kapt. K.F. Lammerts.
Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten.
Voor Middelburg: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve, SALATIGA, kapt. J. Kettler.

Afbeelding
Datum 19 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: STAD DORDRECHT, kapt. H.L. Stasse, van Londen, met stukgoederen; PALLADIUM, kapt. J. Gray, van Newcastle, met 112 chaldr. steenkolen; KATE, kapt. C. Rhodes, van Londen, met 76 ton gebroken glas.
Helvoet, 17 april. Aangekomen: WILLEM JACOBUS, kapt. De Vries, van New-York; JAMES, kapt. Wade, van Newcastle. Vertrokken: LEVANT, naar Havre; QUEEN OF THE SEA, kapt. Maifield, van Middlesbro'; AFINA, kapt. Broekema, en JOHANNA, kapt. Brouwer, beiden van Newcastle, beide laatsten liggen bij Goereehaven ten anker.
Brouwershaven, 16 april. Aangekomen: GENERAAL MICHIELS, kapt. Visser, van Banjoewangie; MYRTLE, kapt. Esson, van Newcastle.
Vertrokken: SARA, naar Londenaar 17 dito, aangekomen: BULGERSTEYN, kapt. Geerling, van Batavia; ELISABETH, kapt. Thompson, van Newcastle.
Te Texel aangekomen, 15 april, TELEGRAPH, kapt. Rolufs, en MARIA ADOLFINA, kapt. Blom, beiden van Batavia. Vertrokken, PETRONELLA, kapt. Leicher, en 17 dito, INDIA PACKET, kapt. Diepering, beiden naar Batavia.
Te Zierikzee aangekomen, 16 april, JOH. CHRISTINA, kapt. Leclercq, van Banjoewangie naar Rotterdam.
Goudstaart gepasseerd, 12 april, JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Romijn, van Java naar Dordt; ANTONIA PETRONELLA, kapt. Vorendijk, van Amsterdam naar Batavia.
Van Yarmouth (Wight) vertrokken, 13 april, NUMMER 1, kapt. Van Duyn, van Rotterdam  naar Japan.
Gepraaid 13 april, bij de Singels, GEERTRUIDA MARIA, kapt. De Ligny, van Rotterdam naar Batavia.
Helvoet, 18 april. Aangekomen: ALBERT, stoomboot, van Hull; EARL OF AUCKLAND, stoomboot, van Londen; MYRTLE, kapt. Eason, van Brouwershaven.
Vertrokken: WATCHLESS, kapt. Ternie, naar Londen; MARY EN MARGARIST, naar Brouwershaven; LOEVESTEYN, kapt. Hulshof, naar Zierikzee; IDA ELISABETH, kapt. Jansen, naar Shoreham; GAZELLE, kapt. Seagers, naar Reval; ONKAHAGA, kapt. Caalon, en AMUNDA, kapt. Ringe, beiden naar New York; EDITH, kapt. Erichson, naar Philadelphia.
Brouwershaven, 18 april. Aangekomen: JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Romijn, van Banjoewangie. Alles wel.

Afbeelding
Datum 21 december 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 december. In het Groot Noord-Hollandsch Kanaal liggen tussen ‘t Zand en Nieuwe Diep ingevroren de schepen TWEELINGEN, kapt. Bruins, van Batavia, en INDIA PACKET, kapt. Diepering, van Wijnkoopersbaai, beiden herwaarts bestemd.

Afbeelding
Datum 26 januari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 25 januari. Volgens brief van kapt. Diepering, voerende het Nederlandse schip INDIA PACKET, de 27e december van Batavia te St. Helena gearriveerd, had hij de 15e november, op 19º ZB en 76º OL een hevige orkaan doorgestaan, welke 16 uren achtereen aanhield, die een gedeelte der stuurboordverschansing, benevens de kluiverboom en verschillende zeilen stuk sloeg en waarin twee sloepen, onderscheidene watervaten, de kippen-, varkens- en geitenhokken met het daarin geborgen vee verloren zijn geraakt.
Het schip had twee uren op zijde gelegen, waardoor verschillende voorwerpen van dek zijn gespoeld en er veel water bij de pomp kwam. Echter bevond men, na rijzing, dat het schip dicht was gebleven.

Afbeelding
Datum 07 november 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 september. Vrachten. Na het vertrek der laatste mail verflauwde de stemming enigszins, daar de aangekomen mail weder bericht bracht van het charteren te Singapore, Point de Galle en in China van onderscheidene bodems voor rekening van huizen alhier, terwijl ook enige onbevrachte schepen dagelijks verwacht werden. Ook de Factorij, die kort te voren enige schepen had opgenomen, trok zich van de markt terug, doch heeft nu weder een paar schepen gecharterd. Naar Nederland werden bevracht : Nederlands NEDERLAND naar Rotterdam à NLG 90, voor koffij, hier en te Samarang en NLG 95 voor suiker, te Cheribon in te nemen.
Nederlands JAVA bedong NLG 100 voor suiker, aan de fabrieken Tjomal en Bandjerdawa en te Samarang te laden, benevens NLG 95 voor koffij, alhier en te Samarang naar Rotterdam, waarheen ook Nederlandse HENDRIK IDO AMBACHT in de Oosthoek beladen wordt à NLG 95 voor suiker en koffie. Nederlands INDIA PACKET laadt op dezelfde voorwaarden insgelijks in de Oosthoek naar Amsterdam.
Nederlands CATHARINA ELISABETH werd tot geheime condities mede naar Amsterdam opgenomen.
Onbevracht is nog Nederlands NOORD BRABANT.

Afbeelding
Datum 11 juni 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juni. Bij de heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen ter bevrachting retour van Java, hebben zich aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij de volgende 50 schepen aangeboden: JACOB ROGGEVEEN (377 last), naar Amsterdam NLG 89,38; DOESBORGH (176 last), naar Amsterdam NLG 95; SUSANNA EN ELISABETH (390 last), naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 90, Middelburg NLG 89, Schiedam NLG 90; STAD MIDDELBURG (397 last), naar Amsterdam NLG 94, Rotterdam NLG 92,50, Dordrecht NLG 92,50, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 92,50; LUCTOR ET EMERGO (398 last), naar Amsterdam NLG 91, Rotterdam NLG 89, Dordrecht NLG 89, Middelburg NLG 88,50, Schiedam NLG 89; SINBAD (254 last), naar Amsterdam NLG 89,88; GRONDWET (396 last), naar Middelburg NLG 97,48; KOSMOPOLIET I (398 last), naar Amsterdam NLG 97, Rotterdam NLG 90,94, Dordrecht NLG 90,94, Schiedam NLG 90,94; J.C. SCHOTEL (334 last), naar Amsterdam NLG 95, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 89,98, Schiedam NLG 89,98; WATERLOO (394 last), naar Amsterdam NLG 90,44; GELDERLAND (243 last), naar Amsterdam NLG 90,44; KINDERDIJK (353 last), naar Amsterdam NLG 92,98, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 90,98, Middelburg NLG 91,98, Schiedam NLG 89,98; JASON (438 last), naar Rotterdam NLG 94, Schiedam NLG 94; EUROPA ( 669 last), naar Amsterdam NLG 93,45, Rotterdam NLG 88,75, Dordrecht NLG 89,75, Middelburg NLG 93,50, Schiedam NLG 89,75; JOHANNA MARIA (471 last), naar Amsterdam NLG 94,45, Rotterdam NLG 90,35, Dordrecht NLG 91,85, Middelburg NLG 93,50, Schiedam NLG 91,45; CHERIBON (398 last), naar Rotterdam NLG 88,34, Dordrecht NLG 89,43, Middelburg NLG 93,43, Schiedam NLG 89,43; SUSANNA (476 last), naar Amsterdam NLG 94,45, Rotterdam NLG 90,35, Dordrecht NLG 91,85, Middelburg NLG 93,50, Schiedam NLG 91,45; NICOLAAS WITSEN (351 last), naar Amsterdam NLG 89,38; HEBE (328 last), naar Amsterdam NLG 95,50, Rotterdam NLG 90,50, Dordrecht NLG 91,50, Middelburg NLG 93, Schiedam NLG 90,50; ZEELANDIA (391 last), naar Rotterdam NLG 88,98, Dordrecht NLG 87,98, Middelburg NLG 85,49; KRIMPEN AAN DE LEK (371 last), naar Amsterdam NLG 92,98, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 90,98, Middelburg NLG 91,98, Schiedam NLG 89,98; HELENA EN ANNA (456 last), naar Amsterdam NLG 94,45, Rotterdam NLG 90,35, Dordrecht NLG 91,85, Middelburg NLG 93,50, Schiedam NLG 91,45; ANTJE (452 last), naar Amsterdam NLG 86,97, Rotterdam NLG 84,97, Dordrecht NLG 85,50, Middelburg NLG 86,97, Schiedam NLG 85; ALBLASSERDAM (371 last), naar Amsterdam NLG 91,98, Rotterdam NLG 87,98, Dordrecht NLG 89,98, Middelburg NLG 90,98, Schiedam NLG 88,98; LICHTSTRAAL (794 last), naar Rotterdam NLG 89, Dordrecht NLG 89,50, Schiedam NLG 89; JANNETJE (346 last,) naar Amsterdam NLG 93, Rotterdam NLG 91, Dordrecht NLG 91, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 91; DAGERAAD (382 last), naar Amsterdam NLG 93, Rotterdam NLG 91, Dordrecht NLG 91, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 91; TWEE GEZUSTERS (293 last), naar Amsterdam NLG 96, Rotterdam NLG 90,25, Dordrecht NLG 91,25, Middelburg NLG 94, Schiedam NLG 91,25; DOELWIJK (435 last), naar Rotterdam NLG 88,95, naar Schiedam NLG 90; VIER GEZUSTERS (389 last), naar Amsterdam NLG 91,47, naar Rotterdam NLG 89,87, naar Dordrecht NLG 90,98, naar Middelburg NLG 98,87, naar Schiedam NLG 89,87; JOHANNA (377 last), naar Amsterdam NLG 91,47, naar Rotterdam NLG 89,87, naar Dordrecht NLG 90,98, naar Middelburg NLG 89,87, naar Schiedam NLG 89,87; JEDO (399 last), naar Amsterdam NLG 96, naar Rotterdam NLG 90, naar Dordrecht NLG 92, naar Middelburg NLG 93, naar Schiedam NLG 91; INDIA (685 last), naar Amsterdam NLG 93, naar Rotterdam NLG 87, naar Dordrecht NLG 89, naar Middelburg NLG 90, naar Schiedam NLG 88; HENRIETTE GERARDINA SUSANNA ( 303 last), naar Amsterdam NLG 93, naar Rotterdam NLG 89,94, naar Dordrecht NLG 90,94, naar Schiedam NLG 90.94; ’S GRAVENHAGE (1058 last), naar Amsterdam NLG 89,99, naar Rotterdam NLG 87,87, naar Dordrecht NLG 87,87, naar Middelburg NLG 87,87, naar Schiedam NLG 87,87; HUIDECOPER (398 last), naar Rotterdam NLG 87,87, naar Dordrecht NLG 87,87, naar Middelburg NLG 87,87, naar Schiedam NLG 87,87; TWEELINGEN ( 314 last), naar Amsterdam NLG 88,99; QUATRE-BRAS (161 last), naar Amsterdam NLG 90,90; BATAVIA (243 last), naar Amsterdam NLG 89,88; INDIA PACKET (400 last), naar Amsterdam NLG 90,98, naar Rotterdam NLG 95,98; PETRONELLA (295 last), naar Amsterdam NLG 89,50; ZEENIMPH (329 last), naar Amsterdam NLG 91,85; HENRIETTE MARIA ( 423 last), naar Amsterdam NLG 94,50, naar Rotterdam NLG 99,50, naar Dordrecht NLG 99,50, naar Schiedam NLG 99,50; ELMINA (153 last), naar Amsterdam NLG 95; CHERIBON (398 last) naar Amsterdam NLG 89,87; ANNA MARIA WILHELMINA (319 last), naar Amsterdam NLG 89,88; DRIE GEZUSTERS (273 last), naar Amsterdam NLG 89,98; LOUISE (396 last), naar Amsterdam NLG 89; CONSTANCE (381 last), naar Amsterdam NLG 89,48, naar Rotterdam NLG 93,48, naar Dordrecht NLG 93,48, naar Middelburg NLG 93,48, naar Schiedam NLG 93,48; DEN ELSHOUT (332 last), naar Amsterdam NLG 89,48, naar Rotterdam NLG 93,48, naar Dordrecht NLG 93,48, naar Middelburg NLG 93,48, naar Schiedam NLG 93,48.

Afbeelding
Datum 14 november 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 21 oktober. Aangekomen schepen: ALDEBARAN, kapt. Meyboom; BESTEVAER, kapt. Rosier; DAGERAAD, kapt. Duinkerken; DOESBORGH, kapt. Spaanderman; GRAAFSTROOM, kapt. Rösingh; HENRIËTTE MARIA, kapt. Tjebbes; INDIA PACKET, kapt. Diepering; JANNETJE, kapt. Van Striemen; JAVA PACKET, kapt. Crap Hellingman; JOHANNA CHRISTINA, kapt. Rosingh; JOHANNES LODEWIJK, kapt. Van Delft; MARIA EN ELISABETH, kapt. Bonjer; RIDDERKERK, kapt. Buuk; S. VAN HEEL, kapt. von Munchen; YMUIDEN, kapt. De Jongh; ZEENIMPH, kapt. Grandt van Roggen.
Vertrokken schepen: ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. De Haan; ANTJE, kapt. Van der Hoog; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. Wielema; CORTGENE, kapt. Wemmerus; FRIESLAND, kapt. Sipkes; HELENA EN ANNA, kapt. Van Aalborg; HOEK VAN HOLLAND, kapt. Bakker.

Afbeelding
Datum 02 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 1 december. Volgens brief van kapt. G. Diepering, d.d. Batavia 21 oktober, was het schip (opm: fregat) INDIA PACKET de 13de van die maand aldaar gearriveerd; schip, equipage en passagiers bevonden zich in de beste welstand.
De gezagvoerder had een vracht aangenomen naar Amsterdam tot NLG 95,- voor suiker en NLG 105,- per last voor lichte goederen.

Afbeelding
Datum 07 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 december. De vijfde inschrijving der Factorij door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, op 26 oktober 1868 te Batavia gehouden, liep af als volgt:
Aangeboden schepen: SINDBAD, Amsterdam NLG 99,75; ALBLASSERDAM, Amsterdam NLG 102,50, Rotterdam NLG 99,50, Dordrecht NLG 100,50, Schiedam NLG 100,50, Middelburg 101,50; JOHANNA CHRISTINA, Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,89, Dordrecht NLG 98,89, Schiedam NLG 98,89, Middelburg NLG 103,-; GRAAFSTROOM, Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,89, Dordrecht NLG 98,90, Middelburg NLG 103,-; CHERIBON, Amsterdam NLG 107,40, Rotterdam NLG 101,83, Dordrecht NLG 104,75, Schiedam NLG 104,75; ZEENYMPH, Amsterdam NLG 102,49, Rotterdam NLG 107,50, Dordrecht NLG 107,50, Schiedam NLG 107,50; IJMUIDEN, Amsterdam NLG 98,-, Rotterdam NLG 102,50; ZEEBLOEM, Amsterdam NLG 99,99, Rotterdam NLG 104,75, Dordrecht NLG 104,75, Schiedam NLG 104,75, Middelburg NLG 104,75; OUDERKERK AAN DE AMSTEL, Amsterdam NLG 110,60, Rotterdam NLG 100,60, Dordrecht NLG 105,60, Schiedam NLG 105,60, Middelburg NLG 108, 60; waarvan opgenomen naar Amsterdam IJMUYDEN, groot 338 lasten, tot NLG 98,-; SINDBAD, groot 255 lasten, tot NLG 99,75; ZEEBLOEM, groot 221 lasten, tot NLG 99,99; naar Rotterdam GRAAFSTROOM, groot 399 lasten, tot NLG 98,90; ALBLASSERDAM, groot 371 lasten, tot NLG 99,50; naar Schiedam JOHANNA CHRISTINA, groot 375 lasten, tot NLG 98,89; ZEENYMPH NLG 30,- voor tin, NLG 95,- voor suiker, oeloedjamie (opm: ons onbekend product) en koffij te Samarang.
Nog werden particulier bevracht JOHANNA, naar Amsterdam NLG 95,- voor koffij, Samarang; INDIA PACKET, naar Amsterdam NLG 95,- all round Oosthoek; DOESBORGH, naar Amsterdam, all round, Samarang; JEDO, naar Rotterdam, NLG 100,- voor suiker, NLG 95,- voor koffij, idem, zodat onbevracht blijven HENRIETTE MARIA, CHERIBON, OUDERKERK AAN DE AMSTEL, TJILINGSIE en JOHANNA LODEWIJK.

Afbeelding
Datum 13 april 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 april. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel- Maatschappij:
ARIA EN BETSY, 319 lasten, naar Amsterdam NLG 78,74 ; PIETER ADOLF, 449 lasten, naar Amsterdam NLG 79,95 ; CORNELIA, 440 lasten, naar Amsterdam NLG 79,89; naar Dordrecht en Schiedam NLG 83,89; INDIA PACKET, 400 lasten, naar Amsterdam NLG 81,73; naar Rotterdam NLG 86,73; JOHANNES, 845 lasten, naar Amsterdam NLG 76,40; naar Rotterdam en Dordrecht NLG 76,99; GESINA, 272 lasten, naar Amsterdam NLG 79,79; GALILEI, 392 lasten, NLG 78,69, naar Rotterdam NLG 82,69; INSULINDE, 516 lasten, naar Amsterdam NLG 78,68, naar Rotterdam NLG 82,68; MAIBIT, 609 lasten, naar Amsterdam NLG 78,30; TELANAK, 398 lasten, NLG 80; DEN ELSHOUT, 332 lasten, naar Amsterdam NLG 84; HOLLANDS TROUW, 387 lasten naar Amsterdam NLG 84; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 lasten, naar Amsterdam NLG 77,44; AMSTELSTROOM, 378 lasten, naar Amsterdam NLG 77,44; FERDINAND EN LOUIS, 268 lasten, naar Amsterdam NLG 79,45; MARIA CATHARINA, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 78,74; ELIZABETH, 610 lasten, naar Amsterdam NLG 75,90; AURORA, 753 lasten naar Amsterdam NLG 75,40, Rotterdam NLG 80; DORDRECHT II, 408 lasten, naar Amsterdam NLG 85, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,74; H. W. M. , 665 lasten, naar Amsterdam NLG 78,97; JUPITER, 387 lasten, naar Amsterdam NLG 80; CATHARINA MARIA, 398 lasten, naar Rotterdam NLG 83, naar Middelburg NLG 81,98; HAAMSTEDE, 391 lasten, naar Amsterdam NLG 83, naar Middelburg NLG 81,98; MAASSLUIS, 471 lasten, naar Amsterdam NLG 83,50, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,50, naar Midde4lburg NLG 83,50 naar Schiedam NLG 81,50; JONGE CORNELIS, 351 lasten, naar Amsterdam NLG 79,48, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,98, naar Middelburg NLG 81,50, naar Schiedam NLG 78,98; ONRUST, 427 lasten, naar Amsterdam NLG 82,50, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 80,50, naar Middelburg NLG 82,50, naar Schiedam NLG 80,50; JONGE JAN, 407 lasten, naar Amsterdam NLG 81,98, naar Rotterdam NLG 77,98, naar Dordrecht, NLG 78,93, naar Middelburg NLG 81,93, naar Schiedam NLG 78,98; HENRIETTE ADRIANA, 795 lasten, naar Amsterdam NLG 80,69, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 77,69, naar Middelburg NLG 80,69, naar Schiedam NLG 77,69; SUNDA, 900 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82,34; UTRECHT, 1063 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,99; PHILIPS VAN MARNIX, 752 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,93; ZUID-HOLLAND, 682 lasten, naar Amsterdam NLG 80,45, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,45, naar Middelburg NLG 79,45, naar Schiedam NLG 78,45; MEDEA, 393 lasten, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,95;
BEZOEKI, 395 lasten, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,85; OTTO, 373 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,92; 5 VRIENDEN, 178 lasten, naar Rotterdam NLG 77,49, naar Dordrecht NLG 79,49, naar Middelburg NLG 82,49, naar Schiedam NLG 77,49; SOERABAYA PACKET, 262 lasten, naar Amsterdam NLG 77,80’JACOBA HELENA, 389 lasten, naar Amsterdam NLG 80,45, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,45, naar Middelburg NLG 79,45, naar Schiedam NLG 78,45; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 81,50 naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 80; ADA, 376 lasten, naar Amsterdam NLG 82,74, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,74, naar Middelburg NLG 82,74, naar Schiedam NLG 78,74.

Afbeelding
Datum 11 mei 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij: FERDINAND EN LOUIS, 268 last, naar Amsterdam, NLG 77,95; AMSTELSTROOM, 378 last, naar Amsterdam, NLG 79,44; AUGUSTE, 316 last, naar Amsterdam, NLG 79,79; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 last, naar Amsterdam, NLG 79,44; INDIA PACKET, 400 last, naar Amsterdam, 79,83, Rotterdam NLG 84,83; ORTHELIUS, 392 last, naar Amsterdam, NLG 79,83, Rotterdam NLG 84,83; CONSTANCE, 381 last, naar Amsterdam NLG 82; HOLLANDS TROUW, 387 last, naar Amsterdam NLG 82; DEN ELSHOUT, 332 last, naar Amsterdam NLG 82; TELANAK, 398 last, naar Amsterdam NLG 80; MAIBIT, 609 last, naar Amsterdam NLG 78,30; ARIA EN BETSY, 391 last, NLG 78,74; PIETER ADOLF, 449 last, NLG 74,90; OCEAAN, 486 last, NLG 78,89; Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 82; CATHARINA ELIZABETH, 232 last, NLG 88,79; SOERABAYA PACKET, 262 last, NLG 79,88; MARIA ELIZE, 398 last, NLG 79,49; INSULINDE, 516 last, NLG 77,42, Rotterdam NLG 79,42; GALILEI, 392 last, NLG 77,73; FLEVO, 685 last, naar Amsterdam NLG 77, Rotterdam en Dordrecht NLG 79, Middelburg NLG 83, Schiedam NLG 79,50; H.W.M, 665 last, naar Amsterdam NLG 85; A.M.E, 491 last, naar Amsterdam NLG 85; DORDRECHT II, 408 last, naar Amsterdam NLG 83, Rotterdam en Dordrecht NLG 76,49, Middelburg NLG 78,49, Schiedam NLG 76,49; KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam NLG 84,75, Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 79,75; UTRECHT, 1063 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 75; HENRIETTE ADRIANA, 795 last naar Amsterdam NLG 78,99, Rotterdam NLG 74,89, Dordrecht NLG 75,24, Middelburg NLG 78,99, Schiedam NLG 75,24; MARIA ELIZABETH, 718 last, naar Amsterdam NLG 81,99, Rotterdam NLG 77,89, Dordrecht NLG 78,25, Middelburg NLG 81,99, Schiedam NLG 78,25; PETRONELLA, 399 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 80; JONGE JAN, 407 last, naar Amsterdam NLG 81,98, Rotterdam NLG 77,98, Dordrecht NLG 78,98, Middelburg NLG 81,98, Schiedam NLG 77,98; CORNELIA, 769 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,50; LAURENS COSTER, 692 last, naar Amsterdam NLG 79,99, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 77,49, Middelburg NLG 79; PHILIPS VAN MARNIX, 752 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77, naar Middelburg NLG 79; WILLEM POOLMAN, 859 last, naar Amsterdam, NLG 79,99, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,49, naar Middelburg NLG 79; JONGE CORNELIS, 351 last, naar Amsterdam NLG 79, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,94, naar Middelburg NLG 81; ADA, 376 last, naar Amsterdam of Middelburg NLG 81,40, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,40; CATHARINA MARIA, 337 last, naar Amsterdam of Middelburg NLG 82,40, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,40; MAASSLUIS, 471 last, naar Amsterdam, NLG 80,90, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,80, naar Middelburg NLG 78,80; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 last, naar Amsterdam NLG 79,90, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,80, SUNDA, 900 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 81,74; NIEUWE WATERWEG, 744 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,29; BEZOEKI, 430 last, naar Rotterdam of Schiedam NLG 89,35; MARIE, 395 last, naar Amsterdam NLG 84,45, Middelburg NLG 80,45, naar Rotterdam of Dordrecht NLG 79,45, naar Schiedam NLG 79,45; OTTO, 373 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 84,39; BATAVIA, 400 last, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,39; VIJF VRIENDEN, 178 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 77,49, naar Dordrecht NLG 79,49, naar Middelburg NLG 82,49; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, 399 last, naar Amsterdam NLG 80, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,50; SUZANNA EN ELISABETH, 390 last, naar Amsterdam NLG 83, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,89, naar Middelburg NLG 80,49, naar Schiedam NLG 81,89; REGINA MARIS, 399 last, naar Amsterdam NLG 83, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,89, naar Middelburg NLG 80,49, naar Schiedam NLG 81,89; CATHARINA MARIA, 398 last, naar Rotterdam NLG 80,70, naar Middelburg NLG 79,24; HAAMSTEDE, 391 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 80,70, naar Middelburg NLG 79,24; ANTJE, 452 last, naar Amsterdam NLG 78,97, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 75,97, naar Middelburg NLG 78,97, naar Schiedam NLG 75,97; BASTIAAN POT, 394 last, naar Amsterdam NLG 78,97, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 75,97, naar Middelburg NLG 78,97, naar Schiedam NLG 75,97.

Afbeelding
Datum 15 juni 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 juni. Volgens brief van kapt. Diepering, voerende het Nederlandse schip INDIA PACKET, van hier naar Makasser, bevond hij zich de 28e april in goede staat zeilende op 06º ZB en 29º50’ WL; aan boord was alles wel. Nog rapporteert genoemde gezagvoerder die dag van enige provisiën voorzien te hebben, het Engelse schip STERLING, van Callao naar Barbados bestemd.

Afbeelding
Datum 30 september 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 augustus. Door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden de navolgende schepen bevracht:
Naar Amsterdam. INDIA PACKET NLG 77,90, WIJK AAN ZEE NLG 79,00, AMSTELSTROOM NLG 79,20, MARIA CATHARINA NLG 79,89, STAATSRAAD VAN EWIJCK NLG 82,00, TELENAK NLG 82,49, NIEUWE WATERWEG II NLG 82,49.
Naar Rotterdam. HEBE NLG 79,00, JONGE JAN NLG 82,49, PHILIPS VAN MARNIX NLG 82,49.
Naar Schiedam. JONGE CORNELIS NLG 82,49.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 september. Vrachten. De Factorij nam de 17de augustus bij inschrijving de volgende schepen op: Voor Amsterdam: INDIA PACKET tot NLG 77,90; WIJK AAN ZEE tot NLG 79,-; AMSTELSTROOM tot NLG 79,20; MARIA CATHARINA tot NLG 79,89; STAATSRAAD VAN EWIJCK tot NLG 82,-; TENALAK tot NLG 82,49; NIEUWE WATERWEG II tot NLG 82,49. Voor Rotterdam: HEBE tot NLG 79,-; JONGE JAN tot NLG 82,49; PHILIPS VAN MARNIX tot NLG 82,49; JONGE CORNELIS tot NLG 82,40. Nederlandse OTTO laadt koffie en indigo te Samarang tot NLH 80,- en 90,- respectievelijk. TWEE CORNELISSEN sloot voor San Francisco af tot GBP 4,- voor suiker en G.H. BETZ voor St. Nazaire tot FFRs. 80,-. De HAAMSTEDE doet kustreizen.

Afbeelding
Datum 12 april 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende vier schepen, als:
Voor Amsterdam: INDIA PACKET, kapt. G. Diepering, 400 lasten, vracht NLG 74,23; MR JACOB VAN LENNEP, kapt. R.B. van den Sprenkel, 404 lasten, vracht NLG 74,47.
Voor Rotterdam: GEBR. VAN DER BEEK, kapt. H. van der Wouden, 655 lasten, vracht NLG 72,94.
Voor Middelburg: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. D.H. Dietz, 751 lasten, vracht NLG. 72,00.

Afbeelding
Datum 10 april 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 april. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
LIBERAAL, 1.090 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam, NLG 83,50 per gehele ruimte; INDIA PACKET, 400 last, naar Amsterdam, NLG 98 per 280 last, NLG 86,89 per gehele ruimte naar Rotterdam, NLG 92,89 per gehele ruimte; JACOBA EN CHRISTINA, 240 last, naar Amsterdam, NLG 92 per 280 last; WATERLOO, 394 last, naar Amsterdam, NLG 89 per gehele ruimte; WILHELMINA EN CLARA, 342 last, naar Amsterdam, NLG 90 per gehele ruimte; GERARD PIETER SERVATIUS, 350 last, naar Amsterdam, NLG 89,98 per 280 last, NLG 94,93 per gehele ruimte; JAN PIETERZOON KOEN, 409 last, naar Amsterdam, NLG 87,90 per 280 last, NLG 83,50 per gehele ruimte; ELIZABETH, 610 last, naar Amsterdam, NLG 89,89 per gehele ruimte. Naar Rotterdam, NLG 93 per gehele ruimte; MENTOR, 296 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 86,68 per 280 last; NOORDZEEKANAAL, 439 last, naar Amsterdam, NLG 89,97 per gehele ruimte; SLIEDRECHT, 714 last, naar Amsterdam, NLG 89,89 per gehele ruimte; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam, NLG 92,92 per gehele ruimte; naar Rotterdam NLG 96 per gehele ruimte; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, 449 last, naar Amsterdam, NLG 87,42 per gehele ruimte; TWEE GEZUSTERS, 312 last, naar Amsterdam, NLG 90 per gehele ruimte; PRINSES AMALIA, 445 last, naar Amsterdam, NLG 87,42 per gehele ruimte; PAULINE CONSTANCE ELEONORA, 306 last, naar Amsterdam, NLG 87,42 per gehele ruimte; VIER GEBROEDERS, 323 last, naar Amsterdam, NLG 90 per gehele ruimte; MR. JACOB VAN LENNEP, 404 last, naar Amsterdam, NLG 88,44 per 280 last; NLG 89,44 per gehele ruimte; VESTA, 231 last, naar Amsterdam, NLG 84,90 per gehele ruimte; DORDRECHT II, 408 last, naar Amsterdam, NLG 89,49 per gehele ruimte; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,49 per gehele ruimte; naar Middelburg. NLG 87,49 per gehele ruimte; ÆGIDIA EN PAULINA, 395 last, NLG 94,80 per gehele ruimte; naar Amsterdam, NLG 89,49 per gehele ruimte; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,49 per gehele ruimte; naar Middelburg, NLG 87,49 per gehele ruimte; JOHANNA MARIA, 472 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Middelburg, NLG 94,80 per gehele ruimte; naar Schiedam, NLG 84,80 per gehele ruimte; EUROPA, 669 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam, NLG 94,80 per gehele ruimte; ADA, 376 last, naar Amsterdam en Rotterdam, NLG 94,90 per 280 last; naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,90 per gehele ruimte; naar Middelburg, NLG 86,90 per gehele ruimte; HEBÉ, 328 last, naar Amsterdam en Rotterdam, NLG 94,90 per 280 last; naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,90 per gehele ruimte; naar Middelburg, NLG 86,90 per gehele ruimte; EMMA, 397 last, naar Amsterdam en Rotterdam, NLG 94,90 per 280 last; naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,90 per gehele ruimte; naar Middelburg, NLG 86,90 per gehele ruimte; NOACH II, 503 last, naar Rotterdam, NLG 96 per 280 last; HENRIETTE ADRIANA, 795 last, naar Amsterdam en Middelburg, NLG 85,69 per gehele ruimte; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 83,69 per gehele ruimte; ZUID HOLLAND, 682 last, naar Amsterdam, NLG 86,48 per gehele ruimte; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,48 per gehele ruimte; naar Middelburg NLG 85,48 per gehele ruimte; MAIBIT, 609 last, naar Amsterdam, NLG 85,84 per gehele ruimte; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam, NLG 93,84 per 280 last; NLG 89,84 per gehele ruimte; TELANAK, 398 last, naar Amsterdam, NLG 89,84 per 280 last; 85,84 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 17 mei 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 16 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij: SOEMBING 699 lasten, naar Amsterdam NLG 83,33 per gehele ruimte; TELANAK 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,84 per gehele ruimte; MAIBIT 609 lasten, naar Amsterdam NLG 83,84 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL 439 lasten, naar Amsterdam NLG 87 per gehele ruimte; GERARD PIETER SERVATIUS 360 lasten, naar Amsterdam NLG 88,98 per 260 lasten, NLG 88,98 per gehele ruimte; ELIZABETH 610 lasten, naar Amsterdam NLG 89,87 per gehele ruimte, naar Rotterdam NLG 94,87 per gehele ruimte; A.M.E. 422 lasten, naar Amsterdam NLG 85,97 per gehele ruimte; FRIESLAND 378 lasten, naar Amsterdam NLG 89,87 per gehele ruimte; MEESTER JACOB VAN LENNEP 404 lasten, naar Amsterdam NLG 89,97 per 260 lasten, NLG 88,97 per gehele ruimte; ELECTRA 590 lasten, naar Amsterdam NLG 89,95 per gehele ruimte; ARY SCHEFFER 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte; PRINSES AMALIA 445 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL 449 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte PAULINE CONSTANCE ELEONORA 306 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte; JACOBA EN CHRISTINA 240 lasten, naar Amsterdam NLG 92 per 260 lasten; WILHELMINA EN CLARA 342 lasten, naar Amsterdam NLG 90 per gehele ruimte; JOHANNA MARIA 472 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 94,80 per gehele ruimte EUROPA 669 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 90,25 per gehele ruimte; HEBÉ 328 lasten, naar Amsterdam NLG 99,40 per 260 lasten en NLG 94,40 per gehele ruimte Rotterdam NLG 96,90 per 260 lasten en NLG 91,90 per gehele ruimte, Dordrecht NLG 91,90 per gehele ruimte, Middelburg NLG 94,40 per gehele ruimte, Schiedam NLG 91,90 per gehele ruimte; JONGE CORNELIS 351 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam NLG 99,50 per 260 lasten en NLG 94,50 per gehele ruimte, Dordrecht, Schiedam NLG 94,50 per gehele ruimte, Middelburg NLG 100 per gehele ruimte; ADA 376 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 89,90 per gehele ruimte, Middelburg NLG 92,40 per gehele ruimte; ROBERTUS HENDRIKUS 397 lasten, naar Rotterdam NLG 94,49 per 260 lasten; NIEUWLAND 398 lasten, naar Amsterdam, Middelburg NLG 92,90 Rotterdam NLG 89,90 Dordrecht, Schiedam NLG 90,90 per gehele ruimte; JOHANNA EN MARGARETHA 596 lasten, naar Amsterdam, Middelburg NLG 92,90 Rotterdam NLG 89,90 Dordrecht, Schiedam NLG 90,90 per gehele ruimte; SALATIGA 648 lasten, naar Amsterdam NLG 99,74 Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 94,74 Middelburg NLG 95,74 per gehele ruimte; BARON VAN PALLAND VAN ROOSENDAAL 752 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam NLG 83,49 per gehele ruimte; DORDRECHT II 408 lasten naar Amsterdam NLG 89,44 Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 84,44 Middelburg NLG 87,44 per gehele ruimte; CORNELIA 440 lasten, naar Amsterdam NLG 93,93 per gehele ruimte, naar Rotterdam NLG 95,98 per gehele ruimte; INDIA PACKET 400 lasten, naar Amsterdam NLG 83,47 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 20 mei 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 9 schepen, als:
Voor Amsterdam:
SOEMBING, kapt. W.H. Kannegieter, 699 gem. lasten, NLG 83,33; INDIA PACKET, kapt. G. Diepering, 400 gem. lasten, NLG 83,47; MAIBIT, kapt. A. Altmann, 609 gem. lasten, NLG 83,84; ARY SCHEFFER, kapt. J.L. Besseling, 398 gem. lasten, NLG 84,70;
PRINSES AMALIA, kapt. G.H. Timmerman, 445 gem. lasten, NLG 84,70; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. K.J. Lieuwen, 449 gem. lasten, NLG 84,70; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. P.H. Bloem, 306 gem. lasten, NLG 84,70.
Voor Rotterdam:
BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, kapt. J.A. Vrijman, 752 gem.lasten NLG 83,49
Voor Schiedam:
DORDRECHT II, kapt. C.J. Rotgans, 408 gem. lasten, NLG 84,44.

Afbeelding
Datum 07 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 januari. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen vonden plaats: BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Factorij, particulier NLG 55 voor suiker, te Samarang, HELENA ANNA, naar Marseille à FFR 75, hier en te Soerabija te laden. Bij de op de 28 dezer door de Factorij gehouden inschrijving zijn de volgende schepen opgenomen: INDIA PACKET, gehele ruimte NLG 62,50, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, 260 last, NLG 74,90; TROMP, 260 last, NLG 74,90, alle naar Amsterdam.
In lading hier en op de kust de volgende Nederlandse schepen: CORNELIS SMIT, OTTO, LOUIS AUGUST CONSTANTIN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, TROMP, CORNELIA, GENERAAL VAN SWIETEN, NOACH I, stoomschip HOLLAND, PRINS HENDRIK.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJMUIDEN, GRAAFSTROOM, HENRIETTE, ELISABETH SUSANNA.

Afbeelding
Datum 01 september 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 juli. Vrachten. Sedert de uitgifte van het laatste bericht was het in zaken over het algemeen stil, hoofdzakelijk wel ten gevolge van de ongunstige berichten omtrent de Europese toestand. Deze gedrukte stemming oefende natuurlijk ook haar invloed uit op onze vrachtenmarkt en er zijn bijna geen afdoeningen te vermelden. Houders van product zijn zeer geretireerd en wensen alleen tot lager dan tot de bedongen cijfers af te sluiten. De Factorij hield de 22e dezer de op 17 van deze aangekondigde inschrijving. Alle inschrijvers werden echter door de Factorij geweigerd. Onderhands wordt thans niet hoger dan NLG 70 voor 260 last koffie van de noordkust geboden; de factorij verklaarde niet om ruimte verlegen te zijn. Voor een volle lading koffie van Tjilatjap naar Amsterdam werd de THORBECKE opgenomen tot NLG 72½, te laden na afloop van de zoutvracht van Sumanap naar Tjilatjap. Suiker naar Nederland wordt zeer weinig aangeboden en alleen tot lage cijfers verkrijgbaar. Naar Het Kanaal is GBP 3 moeilijk te bedingen. Naar Australië werd GBP 1.7.6 voor suiker in kranjangs naar Sydney geaccepteerd. De laatste afdoeningen zijn: Naar Nederland, het Nederlands schip THORBECKE à NLG 72½ volle lading koffie van Tjilatjap naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: Het Nederlands schip LOURENS COSTER, JONGE JAN, JAN VAN HAAFTEN, HENDRIKA, MARIE, LUIT, GENERAAL VAN SWIETEN, GEBROEDERS SMIT, NICOLAAS WITSEN, NOACH II, HENRIETTE ADRIANA, MAASNYMPH, INDIA PACKET, SAMARANG, MAARTEN VAN ROSSEM, ANTOINETTE, MERAPI, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL en KITTY.

Afbeelding
Datum 26 september 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustus. De vrachten zijn vaster en is het moeilijk om voor het Kanaal geschikte schepen tot GBP 3.- te krijgen. Bevrachters zijn echter weinig genegen om meer te betalen, hetgeen de afsluitingen enigszins belemmert. De moeilijkheid om zwaar goed voor Nederland te krijgen blijft voortduren en is tot nog toe niet meer dan NLG 55 voor suiker te bedingen. De Factorij hield op de 10e dezer een inschrijving voor de overvoer van lading naar Nederland, waarvoor 15 schepen mededongen en waarvan de volgende werden opgenomen: SLIEDRECHT voor 15.000 picols naar Amsterdam à NLG 65, ANTOINETTE voor 1.500 picols naar Amsterdam à NLG 65, MARIE voor 7.500 picols naar Rotterdam à NLG 75 (opm: zal drukfout zijn, wellicht ook NLG 65), LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN voor 15.000 picols naar Rotterdam à NLG 64,50, SAMARANG voor 15.000 picols naar Middelburg à NLG 64,80, UTRECHT voor 3.000 picols naar Middelburg à NLG 65, INDIA PACKET voor 15.000 picols naar Amsterdam à NLG 65, alles per last.
Aan afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn te melden: stoomschip PRINS VAN ORANJE, naar Nieuwediep koffie NLG 100, tabak NLG 100, thee NLG 100, indigo NLG 120; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL naar Amsterdam koffie NLG 65, in de Oosthoek te laden, MERAPI koffie NLG 65, op de kust te laden.

Afbeelding
Datum 14 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. P. Reineke, P.J. van der Aa, E.C.A. Koli en A.D. Strumphler, makelaars, zullen op maandag 7 mei 1877, des namiddags ten 3 ure precies, in het lokaal De Brakke Grond te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, aan de meestbiedende of hoogstmijnende presenteren te verkopen het snelzeilend gekoperd en kopervast klipperfregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd INDIA PACKET, gevoerd door kapt. G. Diepering, liggende aan de werf De Boot, in de Groote Wittenburgerstraat, volgens Nederlandse meetbrief lang 44,05 meter, wijd 7,01 meter, hol 5,52 meter, en alzo gemeten op 758 tonnen O. M. of 399 lasten, en dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld.
Nader onderricht begerende spreke met genoemde makelaars of de cargadoors de wed. J. van Wesel & Zoon, Amsterdam.

Afbeelding
Datum 08 mei 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Veiling van schepen op 7 mei in De Brakke Grond te Amsterdam: het Nederlandse clipperfregatschip INDIA PACKET, groot 758 ton, oude meting, is tot NLG 31.500,- opgehouden.

Afbeelding
Datum 03 juni 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Amsterdam, 2 juni. Het Nederlandse clipperfregatschip INDIA PACKET, groot 758 ton, gebouwd in 1861, 7 mei ll. in publieke veiling opgehouden, is uit de hand verkocht aan de heer D. Held.

Afbeelding
Datum 23 mei 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 april. Vrachten. In de stand onzer vrachtenmarkt is geen verandering gekomen, de vraag blijft onbeduidend en de disponibele ruimte overvloedig. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: stomer PRINS VAN ORANJE, Nieuwe Diep, NLG 90 tabak, NLG 35 particulier tin; MARIE, Rotterdam, NLG 50 à NLG 52½ Suiker, NLG 55 koffie, NLG 75 huiden, NLG 47,50 tabak, NLG 60 kapok.
Lossende en onbevrachteNederlandse schepen: UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ALBLASSERDAM, EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, SCHIEDAM, JAN PIETERSZ. KOEN, JOSEPH, INDIA PACKET, LUITENANT GENERAAL VAN SWIETEN, MAASSLUIS en SUSANNA JOHANNA.

Afbeelding
Datum 04 juni 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 mei. Vrachten. De markt bleef in dezelfde treurige toestand verkeren en zijn slechts een paar afdoeningen te vermelden. De 7e dezer zal een inschrijving worden gehouden voor de overvoer naar Amsterdam van resterende lading gouvernementskoffie, pl.m. 6.000 picols, uit de PAULINE CONSTANCE ELEONORE. Naar het Kanaal werd tot GBP 2 afgesloten. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoening naar Nederland is Nederlands stoomschip ARIADNE NLG 80 à 100 voor tabak, NLG 75 voor koffie, NLG 35 voor particuliere tin, naar Rotterdam, van Noord- en Zuidkust.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ALBLASSERDAM, EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, LUITENANT GENERAAL VAN SWIETEN, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, ANNA EN SOPHIA, RUDOLPHINE, L.J. ENTHOVEN en JOHANNA EN WILLEM.

Afbeelding
Datum 20 juni 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 mei. Vrachten. De stemming bleef sedert het bericht van 5 dezer even lusteloos, en daar het product dagelijks schaarser wordt is er vóór het binnenkomen van de nieuwe oogst geen verbetering te hopen. Voor de overvoer der resterende lading ex PAULINE CONSTANCE ELEONORE was slechts één inschrijver tot NLG 60,- naar Rotterdam, leverbaar Amsterdam, doch werd niet geaccepteerd. Later werd deze partij koffie (plm. 6.500 picols) door de NOACH I genomen tot NLG 58 naar Amsterdam. De Factorij betaalde voor een klein partij koffie van de Noordkust NLG 50 en nam van de Zuidkust enige ruimte op tot NLG 60. Naar Kanaal werd van de Zuidkust GBP 2-2-6 betaald. Voor koffie van Padang naar New York wordt een klein schip gezocht tot hoogstens GBP 2-5-0. Voor Australië is geen vraag. Voor zout van Sumanap naar Java en Sumatra’s Westkust werden de UTRECHT en ZES GEZUSTERS bevracht. Stoomschepen hebben voortdurend veel moeite de nodige lading bijeen te krijgen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn:
ALBLASSERDAM NLG 50,- suiker, NLG 50 à 60 koffie, van de Noord- en Zuidkust naar Rotterdam; NOACH I NLG 47,50 tabak, NLG 55 à 58 koffie, van Batavia naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, LUITENANT GENERAAL VAN SWIETEN, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, ANNA EN SOPHIA, RUDOLPHINE, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, en PROF. SIMON THOMAS.

Afbeelding
Datum 28 juli 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juni. Vrachten. Wegens gebrek aan lading is er naar zeilschepen geen vraag en werd in de afgelopen veertien dagen geen enkel charter gesloten, terwijl disponibel licht goed in stoomschepen wordt afgeladen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER,

Afbeelding
Datum 11 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 juli. Vrachten. De markt is geheel in dezelfde toestand als laatst bericht werd, gebleven.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN. PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, JOHANNA EN WILLEM en INDUSTRIE.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 juli. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt nagenoeg onveranderd. Voor Nederland werd nog geen product aangeboden. Naar Australië werd een scheepje van 180 tons opgenomen om te Adelaide en Melbourne te lossen tot GBP 1,2,6 en GBP 1,5. In kustvrachten bleef het onveranderd stil. Slechts één afdoening van een Nederlands schip valt te melden, t.w. stomer OVERIJSSEL NLG 35,- tin, NLG 80,- tabak, NLG 77,50 particuliere koffie, NLG 65,- Factory koffie naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR, V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, JOHANNA EN WILLEM, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C. HENDRIKS, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA en NESTOR.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 juli. Vrachten. Onze vrachtenmarkt verkeert op het ogenblik in een geheel exceptionele toestand. Wegens het late binnenkomen der producten is de vraag voor dadelijke behoefte uiterst beperkt, terwijl de buitengewone grote hoeveelheid beschikbare ruimte afladers zeer laag stemt. Onder die omstandigheden zijn de afsluitingen tot nog toe van weinig betekenis en hebben wij geen bevrachtingen van Nederlandse schepen op te geven.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISBETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIA, ONRUST, JOHANNA EN WILLEM, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W .C., HENDRIKA, KENNMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT en THORBECKE.

Afbeelding
Datum 07 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 juli. Vrachten. De afgelopen 14 dagen hebben geen verandering gebracht. De vraag blijft voor de tijd van ’t jaar bijzonder klein, en maakt de dagelijkse vermeerdering van disponibele ruimte de vooruitzichten voor een spoedige verbetering meer dan twijfelachtig. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen zijn te melden: stomer CELEBES NLG 30,- tin, NLG 65,- à 80,- koffie, NLG 75,- tabak en thee, NLG 100,- indigo, naar Nederland; JOSEPH NLG 80,- koffie, te Menado te laden naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN en MR. J. VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. Vrachten. De afsluitingen blijver zeer beperkt en daar de aanwezige scheepsruimte de tegenwoordige behoefte ver overtreft, zijn koersen flauw. Heden wordt door de Factorij een inschrijving gehouden voor de overvoer van koffie en tin van Java naar Nederland, waarvoor de schepen op de 31e dezer gereed moeten zijn. Slechts één afdoening van een Nederlands schip kwam tot stand: KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 70,- thee, NLG 65,- koffie, NLG 30,- Factorij tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J.ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN. MR. J. VAN LENNEP, LUIT.GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, KERSBERGEN, THORBECKE II, CORNELIA, ANTJE en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 07 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 december. Volgens particulier ontvangen telegram is het Nederlandse schip INDIA PACKET, kapt. Dokker qq., 5 december van Banka te Samarang aangekomen.

Afbeelding
Datum 16 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia 11 januari. Vrachten. Wanneer men de in het afgelopen jaar betaalde koersen nagaat en die cijfers vergelijkt met die van 1877, dan ontwaart men dat het jaar 1878 een voortzetting is geweest van de lusteloze stemming, welke reeds in de helft van 1877 op onze markt heerste en de hoop, dat bij het binnenkomen van de nieuwe oogst die stemming vaster zou worden, werd niet verwezenlijkt. Dat de vraag gering was en de grote vloot enorm drukte, kan men zien uit de betaalde cijfers. Van januari tot eind mei werd voor suiker naar het Kanaal voor orders GBP 2.10/-, GBP 2.7/6, GBP 2.5/-, GBP 2.2/6 en GBP 2.- besteed, terwijl in juli met moeite GBP 2.2/6 te verkrijgen was, welke koers in augustus reeds tot GBP 1.7/6 terugging. In september en oktober, dus in volle afscheeptijd, zag men afdoeningen tot GBP 1.7/6 à GBP 1.10/- vermeld, en bleef het laatste cijfer tot einde december ongeveer stationair. Verscheidene schepen van groot charter moesten zich echter tot die koersen met een gedeeltelijke lading vergenoegen en deden daardoor dus de kleinere, voor de gewenste hoeveelheid product geschikte bodems veen nadeel. Bovendien werden verscheidene schepen, in Brits Indië geen emplooi kunnende vinden, door de reders naar Java beorderd om hier voor hun rekening suiker te laden. Wanneer men door enige vraag naar kleinere schepen vermoedde, dat de markt iets vaster zou worden, was men wegens enorme concurrentie van Singapore en China wel verplicht tot de hier roulerende koersen aan te nemen om te voorkomen, dat charters van daar werden afgesloten. De Nederlandse reder zal het jaar 1878 ook niet spoedig uit het geheugen gaan. Was er vorige jaren reeds een voorkeur voor de afscheep naar het Kanaal voor orders boven een directe zending naar Nederland merkbaar, in het afgelopen jaar heeft zich die preferentie zeer doen gevoelen; andere partijen dan restantjes werden daarheen bijna niet afgezonden. In augustus, september en het laatste gedeelte van het jaar werden er enkele partijtjes aangeboden en men mag gerust aannemen, dat vooral in de laatste maand de enorm lage vrachtkoers tot de afscheep de hoofdaanleiding is geweest. Van januari tot eind mei betaalde men voor suiker NLG 50, NLG 52,50, NLG 47,50, NLG 50 in augustus, NLG 50 à NLG 47,50 in september, NLG 42,50 voor kleine partijen, in november en december NLG 25, NLG 22,50 NLG 20, en zelfs NLG 15.
De Factorij besteedde van januari tot eind mei NLG 55, NLG 50, NLG 52,50, NLG 55, en NLG 52,50 voor 8.500 picols koffie van de Noordkust, en hield de 12e augustus de eerste inschrijving, waarbij van 37 inschrijvers 13 werden opgenomen voor 8.500 picols tot NLG 45 en NLG 49,50 Noordkust en tot NLG 49,80 à NLG 54,80 Zuidkust. Deze naar omstandigheden nog hoge cijfers werden onbedingbaar, toen de 18e september uit 35 inschrijvers de MAIBIT opgenomen werd tot NLG 34,99 voor 17.000 picols koffie van de Zuidkust, zodat 2 oktober - de derde en laatste inschrijving – van 44 inschrijvers 7 schepen bevracht werden tot NLG 22,50 à NLG 29,95 voor 15.000 picols koffie. Na die inschrijving kon voor 15.000 picols hoogstens NLG 25, later NLG 22,50 en NLG 20 bedongen worden en was in december niet meer verkrijgbaar dan 8.500 picols koffie tot NLG 17,50. Van de Zuidkust werd tot einde mei NLG 60 à NLG 55 besteed, in de laatste maanden NLG 30 à NLG 25 bedongen.
Men kan zich gemakkelijk begrijpen, hoe de lage stemming van de Factorij op het weinig overig product voor Nederland influeerde. Tabak van januari tot mei afgescheept tot NLG 42,50 à NLG 47,50, bedong in de laatste maanden NLG 17,50 à NLG 12,50. Huiden vóór mei tot NLG 75, werden nu tot NLG 35 à NLG 30 gaarne aangenomen. Arak bedong NLG 85, thans NLG 50 à NLG 60.
Stoomschepen hebben het gehele jaar door zeer veel moeite gehad om volle ladingen bijeen te krijgen. De betaalde koersen waren natuurlijk evenredig aan de treurige cijfers voor zeilschepen. Koffie liep van NLG 85 tot NLG 55, tabak van NLG 90 tot NLG 50. Naar Marseille werd GBP 2.10/- en Ffrs. 80 à Ffrs 70 geaccepteerd voor suiker en koffie.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KOSMOPOLIET III ligt aan naar Nederland, NLG 22,50 Factorij koffie van Tjilatjap; MAARTEN VAN ROSSEM GBP 1.0 stroopsuiker van de kust naar het Kanaal, INDIA PACKET GBP 0.18/9 suiker van Tagal naar Sydney in Australië.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III, JOHANNES en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 01 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 september. In vrachten is weinig of geen fluctuatie. Bevracht werden slechts twee Nederlands schepen: het stoomschip PRINS HENDRIK, naar Marseille Ffrs. 85 per ton bruto voor suiker en koffie, en NLG 65 voor koffie en thee en NLG 20 voor tin naar Amsterdam; TROMP NLG 30 voor suiker van de Noordkust naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A.EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET.

Afbeelding
Datum 06 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 oktober. De vrachten bleven de laatste weken stil en zijn slechts weinig afdoeningen te vermelden. Produkt komt overvloedig binnen, maar schijnt de stand der Europese markt de exporteur niet tot een vlugge afscheep aan te moedigen. De Factrorij, naar het schijnt ruim voorzien,. is zee geretireerd. Naar Nederland werd suiker tot NLG 30 geaccepteerd, naar het Kanaal werd tot GBP 2./- tot GBP 2.5/- afgedaan, maar is op het ogenblik de vraag zeer gering. Naar Amerika werden voor koffie naar New York een paar schepen tot GBP 2./- opgenomen. Naar Australië blijft vraag bestaan, maar ontbreken de geschikte schepen. Voor Perzië werd sedert niets opgenomen.
Bevracht werden de Nederlandse schepen: stoomschip GELDERLAND NLG 62,50 voor koffie, NLG 70 thee, NLG 57,50 tabak naar Rotterdam; stoomschip CELEBES NLG 65 koffie, thee en tabak naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A. EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA en PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 26 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht was de markt zeer levendig en werden er vele schepen opgenomen tot verhoogde koersen. Het aantal onbevrachte vaartuigen is zeer gering en een verdere rijzing is daarom niet onwaarschijnlijk. Naar Nederland bood de Factorij in de laatste dagen NLG 37,50, doch te vergeefs; de weinige schepen houden zich zeer geretireerd. Voor suiker werd NLG 32,50 geboden, kleine partijen bedongen NLG 35. De Factorij heeft bekend gemaakt, dat zij de 23e dezer een inschrijving zal houden. Naar het Kanaal werd van GBP 1.17/6 tot GBP 2.10/- betaald en bestaat er goede vraag. Voor schepen, einde november disponibel, werd GBP 2.5/- besteed. Naar Amerika werd GBP 2./- voor koffie naar New York geaccepteerd. Voor Australië werden schepen opgenomen tot GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 1.3/6 naar Sydney; voor de laatste plaats blijft veel ruimte gezocht Voor Perzië zou een klein scheepje te plaatsen zijn.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KITTY NLG 30 suiker, NLG 70 arak, uit de Oosthoek; OBI NLG 30 suiker en koffie van Samarang en uit de Oosthoek; SMEROE NLG 37,50 vol Factorij-koffie van Pangool en Patjitan; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, allen naar Amsterdam. STAD MIDDELBURG NLG 30 suiker en A. EN W.C. NLG 30 suiker en part. koffie naar Rotterdam. De ANTONIA en LIBERAAL boekten suiker naar het Kanaal voor orders tot GBP 1.17/6.
De NIEUWE WATERWEG I werd gedeeltelijk bevracht voor rijst van Bangkok à NLG 0,50 per pikol, de BETSY EN ARNOLD accepteerde zout van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 28 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Naar aanleiding van de dezer dagen vermelde aanvaring der ARIZONA (opm: niet opgenomen, geen Nederlands schip) tegen een ijsberg, deelt de Veendammer Courant het volgende feit mede, dat met het zeilschip INDIA PACKET op 7 oktober 1869 is gebeurd:
De nacht was al voorbij en hoezeer de zon reeds sedert een halfuur haar stralen door het luchtruim schoot, heerste diepe duisternis op de aarde. Een dikke zware mist hing loodzwaar op de zee en belette het zoekend oog van de man op uitkijk verder dan een paar scheepslengten van zich af te zien. Reeds sedert twee etmalen hield de dikke mist aan en bij de aflossing van de uitkijk werd het wachtwoord gegeven van uitzien naar ijs.
Het was tegen 6 uur in de morgen, de wind woei met een frisse koelte uit het Noorden, met de bovenbramzeils op de kop werd een half uur tevoren 10 mijlen vaart gelegd. De zee was met die wind uit die hoek tamelijk vlak; het schip liep rustig, over een zijde hellende, lekker door ’t water; toen opeens de kreet van de man op uitkijk werd vernomen:”Loef! Loef! Een ijsberg, vooruit.” Verschrikt springt al het volk voorop, en terwijl de één roept ”loeven!” roept de ander “afhouden”. Het volk, dat de wacht te kooi heeft, ontwaakt met schrik van dat ongewone geroep, vliegt op dek en het geschreeuw verdubbelt.
De kapitein, die juist bezig was de kaart te raadplegen, hoort wat er gaande is, springt op het achterdek bij de 2e stuurman, die de wacht heeft, en ziet ijs vooruit aan alle zijden, maar het minste te loefwaart en het roer wordt aan lij gecommandeerd nog juist in tijds, want reeds raakt de buitenkluiver-gij de ijsberg en werpt zich het volk handenwringend op het dek als hadde hun laatste moment geslagen.
Maar God dank, het schip luistert dadelijk naar het roer en in de loevende beweging raken de onderra’s één voor één het ijs, de fokken slaan aan dek, de grote ra wordt gekraakt, de rusten met de ijzers worden van de zijden gescheurd, maar nu nog het achterschip, dat het laatste er langs moet schuren en met het oploeven er tegen aan wordt gedrongen. De man aan het roer waant reeds alles verloren en de angst doet hem de spaken van het stuurrad uit de handen glippen; gelukkig grijpt de 2de stuurman het wiel en houdt het schip in zijn loevende beweging.
De bagijn-ra breekt en het zeil wordt door het ijs van de ra gescheurd, terwijl grote stukken ijs op het dek vallen; met angst wordt tegemoet gezien, dat het achterschip zal blijven haken en dan moet de spiegel er uit en het schip openslaan, maar er hangt een sloep in de davits, die de stoot breekt, de ijzeren davits springen als glas; de sloep wordt tot gruis gedrukt; wel gaat nog de ijzeren brasboom mede, maar het schip raakt vrij en een “God dank!” ontvloeide aan aller lippen.
Welk een ogenblik van diepe angst werd daar doorgebracht, met een tienmijls vaart, dat is ongeveer vijf Nederlandse ellen per seconde, langs een ijsberg te moeten slieren, die zo hoog is als het tuig van het schip en enige honderd voeten lang… wat in zulk een ogenblik doorleefd wordt, laat zich niet beschrijven.

Afbeelding
Datum 30 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 oktober. Vrachten. Er zijn weinig schepen aangekomen, gepaard aan het totstandkomen van de vorige afsluitingen, een belangrijke vermindering der beschikbare scheepsruimte en een verhoging van vrachtcijfers ten gevolge heeft gehad.
Hier en op de kust liggen in lading de Nederlandse stoomschepen PRINSES AMALIA, DRENTHE en PRINS VAN ORANJE.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT en IJMUIDEN.
Op de eergisteren door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij gehouden inschrijving werden de onderstaande Nederlandse schepen aangeboden: ZES GEZUSTERS NLG 65 voor 4.000 picols koffie naar Amsterdam; ERASMUS 33.000 picols koffie naar Rotterdam, Dordrecht of Middelburg tot NLG 50; PRESIDENT TRAKRANEN en JOHANNES beiden NLG 70 voor een volle lading koffie, NLG 80, wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; MEDEA NLG 72 voor een volle lading koffie, NLG 80 wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Rotterdam, Dordrecht, Schiedam of Middelburg; INDIA PACKET NLG 70 voor koffie, NLG 75 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; JAN PIETERSZ. KOEN NLG 64,47 voor koffie, NLG 72,47 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; THORBECKE II NLG 74,74 en NLG 84,74 als boven; OCEAAN NLG 52,50 voor koffie, NLG 55 voor koffie en suiker naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 voor 10.000 pikols koffie naar Rotterdam. Tin voor alle schepen uitgesloten. De beslissing zal nader bekend gemaakt worden.

Afbeelding
Datum 08 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. In de laatste tijd was de markt minder levendig ten gevolge van de flauwere suikerberichten. De laatst betaalde koersen werden echter gehandhaafd en daar de hoeveelheid te verschepen produkt nog zeer groot is, en niet alleen op Java maar ook in de naburige havens de scheepsruimte gering is, terwijl overal de vraag aanhoudt, zijn de vooruitzichten zeer gunstig te noemen. De Factorij hield 23 oktober een inschrijving – waarvan de aangeboden schepen reeds door ons zijn medegedeeld – en eerst op 25 oktober maakte zij bekend, dat de OCEAAN door haar was opgenomen tot NLG 52,50 naar Amsterdam. Na de inschrijving was zij in de markt tot NLG 55, maar zonder tot afdoening te leiden. Naar het Kanaal werd GBP 2.10/- grif bedongen, en een klein scheepje werd tot GBP 2.15/- opgenomen. Voor koffie naar Amerika werd GBP 2.10/- aangelegd, voor suiker werd GBP 2.5/- besteed. Voor Australië blijft ruimte gevraagd, maar zijn de offertes te laag om tot zaken te komen. Voor Perzië bestaat geen vraag. De koersen voor stoomschepen zijn bijna gelijk aan die, voor zeilschepen betaald. De veel aangeboden ruimte werkt rijzing niet in de hand. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OCEAAN NLG 52,50 vol Gouvernementskoffie en suiker van de Noordkust naar Nederland; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, NLG 57.50 rijst en stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 65 koffie en NLG 30 tin, beide naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 koffie, NLG 70 thee en huiden, naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, MEDEA, IJMUIDEN BARON VAN PALLANDT en TRIO.

Afbeelding
Datum 15 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. De stemming is zeer vast en gaan koersen hoger bij betrekkelijk weinig beschikbare ruimte. Opgenomen is het Nederlandse schip BETSY EN ARNOLD naar Middelburg tot NLG 55 voor een volle lading koffie van Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, IJMUIDEN, BARON VAN PALLANDT, TRIO, MINA en TELANAK.

Afbeelding
Datum 21 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 november. Vrachten. Sedert het laatste bericht gingen koersen hoger en heerst er goede vraag, zodat met het oog op de weinige scheepsruimte alle kans op verdere verhoging bestaat. De Factorij nam, na de uitgave van de laatste circulaire, de BETSY EN ARNOLD - op 13 oktober vertrokken van Samarang naar Sumanap om zout voor de eerstgenoemde plaats te laden, dus vooreerst nog niet disponibel – op tot NLG 55 voor een volle lading. Daarop kwam zij in de markt tot NLG 60, daarna tot NLG 65, waartoe de PRESIDENT TRAKRANEN (vol) en JOHANNES (20.000 pikol) afsloten. Toen door deze afdoening een verdere verhoging vooreerst dus niet te verwachten was, boden ook andere schepen zich tot dit cijfer aan, daar het wachten nu niet meer voldoende beloond zou worden. Men betreurt echter het vlugge besluit van bovengenoemde schepen, daar men, de toestand kennende, met zekerheid hogere cijfers had mogen verwachten. Het kleine verschil van NLG 2,50, dat later door de Factorij gemaakt werd, moet worden gezocht in verschil in klasse en leeftijd tussen de vier betreffende schepen en de eerst opgenomenen. De Factorij is op het ogenblik zeer geretireerd. Naar het Kanaal bestond veel vraag en werd het laatst GBP 3.5/- betaald, dat thnas grif geboden wordt. Naar Amerika werd ruimte voor suiker en koffie opgenomen tot GBP 2.15/-. Naar Australië bestaat vraag voor een klein schip.
De koersen voor stoomschepen deelden in de algemene rijzing. Voor koffie werd NLG 80, voor rijst NLG 75 bedongen.
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: PRESIDENT TRAKRANEN NLG 65 Factorij-koffie, suiker en rijst van Bantam, Dadap, Cheribon, Tegal en Pekalongan naar Amsterdam; JOHANNES ligt aan, NLG 65 20.000 pikol Factorij-koffie uit de Oosthoek, THORBECKE II NLG 65 vol Factorij-koffie uit de Oosthoek naar Rotterdam; ERASMUS ligt aan, NLG 50 15.000 pikol Factorij-koffie; IJHOEK naar Dordrecht, BARON VAN PALLANDT naar Rotterdam, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET naar Amsterdam, ieder NLG 62,50 vol koffie uit de Oosthoek; IJMUIDEN GBP 2.15/- koffie van Passaroean naar New York; MEDEA GBP 2/15/- suiker indien naar New York, GBP 3./- indien naar Boston. Naar Australië: Nederlands-Indisch stoomschip TAMBORA gbp 1.10/- NAAR Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, MAIBIT, TRIO, MINA, TELANAK, ELISABETH, ANTOINETTE, KANAGAWA en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 11 januari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 januari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram van Batavia zou het Nederlandse schip INDIA PACKET, kapt. Dokter q.q., de 12 dezer van Java herwaarts vertrekken.

Afbeelding
Datum 23 februari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 januari. Vrachten. Gedurende de laatste dagen bleef vraag voor ruimte bestaan, doch bepaalde zij zich meer tot handige schepen; zij kon echter niet bevredigend worden, daar of de ligplaats van de geschikte bodems dan wel de laadplaatsen het tot stand komen van afdoeningen verhinderden. De Nederlandse vloot vermeerderde door enige arrivementen. Naar Nederland waren enige partijen suiker aan de markt en werden daarop 2 schepen aangelegd, die in de Oosthoek met licht goed zullen opvullen. De Factory had geen behoefte aan scheepsruimte. Naar het Kanaal werd slechts een schip opgenomen, te Djoana te laden. De bedongen koers is op zich zelf niet ongunstig, maar de door bevrachters gestelde conditie, dat het schip van zijn ligplaats Soerabaija, voor scheepsrekening naar de laadhaven gesleept moet worden, levert een aanzienlijk nadeel op. Voor koffie van Batavia en Padang naar Amerika werd een groot schip opgenomen tot GBP 2.17/6 en GBP 3.5/- voor licht goed. Wanneer de bestemming van het restant koffie ex-laatste Padang veiling Amerika mocht worden, dan zou nog een klein schip emplooi kunnen vinden. Voor suiker van Batavia werd voor een klein schip GBP 3 besteed. Naar Australië vond een klein schip plaatsing tot GBP 1.5/- voor Sydney, en blijft daartoe en tot GBP 1.7/6 à GBP 1.10/- voor Melbourne vraag bestaan. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip MADURA, NLG 90 koffie, NLG 80 tabak, NLG 80 thee, NLG 110 huiden, naar Amsterdam; YHOEK, NLG 50 koffie, vult verder op te Soerabaija naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; TELANAK, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 01 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 januari. Vrachten zijn iets minder vast nu aan de meest dringende eisen voor de afscheep van product is voldaan. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn tot stand gekomen; stoomschip GELDERLAND Ffrs 95 voor suiker naar Marseille, NLG 87,50 voor koffie, NLG 75 voor rijst en tabak, NLG 40 voor tin naar Rotterdam; MARY NLG 55 voor koffie en licht goed te Padang, Batavia en Pangool te laden naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, PRESIDENT TRAKRANEN, OTTOLINA, INDIA PACKET en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 08 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 februari. Vrachten. De stemming aan onze markt is sinds 20 passato (opm: 20 januari) wel iets verbeterd ten gevolge van het niet arriveren van vrachtzoekende schepen, maar de vraag is gering, daar het resterende van de suikeroogst zich in handen bevindt van slechts weinige exporteurs. De lossende en ladende schepen ondervinden zeer veel oponthoud door de ongekend hevige Westmoesson langs de gehele kust. Naar Nederland is slechts een enkele afdoening te vermelden; particuliere lading was uiterst schaars en is ook de voorraad gouvernements producten zeer gering. Naar het Kanaal werden verscheidene schepen opgenomen; om op Samarang te laden werd GBP 3 à 3.2/6 betaald. Naar Amerika kwamen geen afdoeningen tot stand. De resterende Padang koffie uit de laatste veiling kreeg nog geen destinatie, doch zal zij vermoedelijk wel Amerika worden. Naar Australië blijven kleine schepen te plaatsen. In kustvrachten is niets omgegaan. Stoomschepen: In de bestaan hebbende vraag voor Marseille werd door de geregelde lijnen voldoende voorzien tot Ffrs. 95 en Ffrs. 100 De laatst afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS VAN ORANJE Ffrs. 100 voor suiker naar Marseille, en NLG 90 koffie, NLG 80 tabak, NLG 110 huiden, NLG 80 thee naar Amsterdam; PROFESSOR VAN DER BOON MESCH, GBP 3 van Cheribon en Soerabaija.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, PRESIDENT TRAKRANEN, OTTOLINA, INDIA PACKET, SALATIGA en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 15 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 februari. Vrachten. Er gaat weinig om, doch zijn passende schepen niet tot lagere vracht te bekomen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, PRESIDENT TRAKRANEN, OTTOLINA, INDIA PACKET, SALATIGA en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 22 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 februari. Vrachten. De positie van onze markt bleef gunstig; de onbevrachte vloot is gering, terwijl er nog al vraag bleef bestaan. Naar Nederland accepteerde een klein schip NLG 70 voor koffie van Macassar; voor een partij rijst van Indramayoe werd NLG 55 besteed. Naar het Kanaal werd een schip bevracht tot GBP 2.15/- voor stroopsuiker ingenomen gewicht, en bestaat verder vraag voor enige handige schepen, zowel voor stroop- als droge suiker. Naar Amerika wordt ruimte gezocht voor suiker; voor de resterende koffie uit de laatste veiling werden nog geen instructies ontvangen. Naar Australië vond een klein schip emplooi. In kustvrachten heerst meer leven dan sinds geruime tijd het geval is geweest. Voor zout van Madura naar de Zuidkust werd ruimte gezocht en opgenomen en zouden nog enige schepen daarvoor te plaatsen zijn. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip VOORWAARTS, NLG 90 koffie, NLG 80 tabak, NLG 110 huiden, NLG 80 thee naar Amsterdam; SALATIGA ligt aan NLG 55 rijst van Indramayoe en Dadap naar Rotterdam, leverbaar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, OTTOLINA, INDIA PACKET en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 30 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 februari. Vrachten. De stemming blijft vast bij een uiterst gering aantal beschikbare schepen. De Nederlandse INDIA PACKET ligt aan om in de Oosthoek te laden voor Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, OTTOLINA en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 06 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het Nederlandse schip INDIA PACKET, groot 710 ton nieuwe meting, gebouwd in 1861, is uit de hand verkocht aan de heren J.& J. Vinke te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 20 januari 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 19 januari. Aan het overzicht van de Handel en Scheepvaart, uitgave Metzler & Basting alhier, ontlenen wij het volgende:
- Lijst van Nederlandse schepen, in 1881 uit de grote vaart geraakt door verongelukken, afkeuren, enz.
ZES GEZUSTERS, kapt. Van d. Bos, op reis van Amsterdam naar Batavia met steenkolen afgebrand.
N.N., kapt. Van Duivenbode, op reis van Semarang naar New York verongelukt.
ALBLASSERDAM, kapt. Husselman, op reis van Rotterdam naar Semarang verongelukt.
HENRIËTTE EN ADRIANA, kapt. Bonjer, van Semarang naar Nederland vermist.
LIBERAAL, kapt. Wierikx, van Probolingo naar Nederland te Port Elisabeth afgekeurd.
Stoomschip KONING DER NEDERLANDEN, van Batavia naar Nederland verongelukt.
BARON VAN PALLANDT, kapt. Duintjer, gestrand op reis van Moulmain naar Liverpool.
ALBLASSERWAARD, kapt. Schultz, verbrand op reis van Newcastle naar Java.
Tezamen 8 zeilschepen en 1 stoomschip. 10.278 ton nieuwe meting.
- Nederlandse schepen tot de grote vaart behorende in 1881 in veiling of uit de hand verkocht:
19 januari. NICOLETTE (herveild in maart), kapt. Bouten. NLG 29.500 verkocht.
Maart. INDUSTRIE, uit de hand verkocht, voor Bremen.
Maart. ADMIRAAL DE RUYTER, idem, idem.
Maart. NICOLETTE, kapt. Bouten. NLG 21.500 opnieuw verkocht voor de houtvaart.
Maart. AARDENBURG, uit de hand verkocht voor Duitse vlag.
April. NESTOR, NLG 90.000 uit de hand verkocht voor buitenlandse vlag.
April. VOORLICHTER, uit de hand verkocht aan J. Koning te Rotterdam.
3 mei. ERASMUS, kapt. Van Baalen, GBP 3.010 te Greenock in veiling verkocht, voor Bremen.
Mei. JAN PIETERSZOON KOEN, kapt. Rijnsaardt, uit de hand verkocht voor de houtvaart.
Aug. Stoomschip JAVA, uit de hand verkocht aan een Franse maatschappij.
Aug. LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, uit de hand verkocht voor Noorwegen.
Aug. NOORDZEEKANAAL, kapt. Bron, uit de hand verkocht voor Denemarken.
Aug. STER DER HOOP, kapt. Van der Vegte, uit de hand verkocht voor Bremen.
25 okt. NEERLANDS VLAG, kapt. Hoeksman, NLG 12.000 verkocht.
Nov. INDIA PACKET, uit de hand verkocht aan J. en J. Vinke, te Amsterdam.
Tezamen 13 zeilschepen en 1 stoomschip, tezamen 13.453 tonnen nieuwe meting en 2.298 ton oude meting.
- Lijst van Nederlandse schepen, in 1881 in grote vaart gekomen:
EDAM, stoomschip, Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.
ZUID-HOLLAND, stoomschip, W. Ruys en Zn. te Rotterdam.
AMSTERDAM (ex EDINBURGH), stoomschip, Stoomvaart Maatschappij Insulinde.
C. FELLINGER (ex MERCEDES), stoomschip, idem, tezamen 4 stoomschepen 9.600 tonnen nieuwe meting.
- Schepen in aanbouw:
PRINSES WILHELMINA, firma Den Bouwmeester, Borsius en Van der Leye, Middelburg en 4 stoomschepen, Stoomvaart Maatschappij Nederland.
De Nederlandse vloot op de grote vaart bestond op 31 december 1881 uit 74 zeilschepen, metende 48.946 last, en 18 stoomschepen, metende 24.288 last, tezamen 73.234 last, tegen
31 dec. 1880 ..................97 zeilschepen, 16 stoomschepen 83.070 last.
1879 ................114 " 15 " 87.505 "
1867 ................394 " 130.800 "
1859 ................536 " 165.230 "

Afbeelding
Datum 24 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 september. Het Nederlandse schip HEEMSE, kapt. Visser, van Riga herwaarts, heeft volgens en telegrafisch bericht bij de vuurtoren van Riga gestoten. Het is lek en moet lossen.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 oktober. Volgens een telegram heeft het Nederlandse schip HEEMSE, kapt. Visser, met schade te Riga terug, de reparatie beëindigd, de geloste lading weder ingenomen, en was gereed de reis te hervatten.

Afbeelding
Datum 27 mei 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 25 mei. Volgens telegram uit Reval (opm: Tallinn) aan de rederij d.d. gisterenavond, is het Nederlandse schip (opm: bark) HEEMSE, kapt. W.W. Visser, de 2e mei van Amsterdam naar Kroonstad vertrokken, gezonken. Het volk is gered.

Afbeelding
Datum 29 mei 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Reval (opm: Tallinn), 24 mei. Het schip HEEMSE, kapt. W.W. Visser, is door het ijs doorsneden en ten Westen van Narga in 25 vadem diep water gezonken.

Afbeelding
Datum 05 juni 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 2 juni. Met het stoomschip KATHLEEN, heden de Nieuwe Waterweg binnengekomen van Reval (opm: Tallinn) en bestemd naar Schiedam, zijn aangebracht 8 man, behoord hebbende tot de equipage van het op 24 mei bij Reval gezonken Nederlandse schip HEEMSE, kapt. Visser (opm: zie PGC 270593).

Afbeelding