Inloggen
DOLLARD - ID 15509

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1859-05-16 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1859
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brig
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1859-03-00
Delivery Date: 1859-03-22
Technical Data

Net Tonnage: 211.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 111.00 lasts
 
Length 1: 30.74 Meters Registered
Beam: 5.00 Meters Registered
Depth: 3.09 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1859
Datum agenda: 1859-05-16
Register nr: 18590352
Scheepsnaam: DOLLAND
Type: Brik
Lasten: 111
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koster, J.J.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1859-03-22 DOLLARD
Manager: J.J. Koster, Finsterwolde, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.J. Koster, Finsterwolde, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Finsterwolde / Netherlands

Ship Events Data

1862-01-11: Final Fate:
Op reis met een lading tarwe van Triëst naar Falmouth voor orders is de DOLLARD, kapt. J.J. Koster, op 11 januari 1862, ten 7 ure, in hevige Z.W.t.W-storm, nadat het fokkera en zeilen had verloren, gestrand en wrak geslagen op de Rill-point (positie 49º58'NB en 05º17'WL), twee mijl ten westen van Kynance Cove. Van de uit zeven man bestaande equipage kon slechts de matroos Frans de Roos zich met veel moeite redden.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Koster, J.J.
Overige informatie: kapt/eigenaar, wonend te Finsterwolde. Hij verloor, met nog vijf andere opvarenden, w.o. zijn zoon, die stuurman was, het leven bij de ramp aan zijn schip, de brik DOLLARD, op 11 januari 1862 overkomen.

Algemene informatie

NRC 160162

Mullion, 11 januari. Hedenmorgen ten zeven uur strandde twee mijlen ten westen van Kynance Cove, op de zogenaamde Rill-point (opm: 49 58 N 05 17 W) de Nederlandse (en niet Hanoverse als gisteren abusief gemeld) schoenerbrik DOLLARD, kapt. J.J. Koster, van Triëst met tarwe om order naar Falmouth bestemd. Van de equipage die uit zeven man bestond, heeft zich maar één, de matroos Frans de Roos, kunnen redden. Deze sprong, toen het schip stootte op de rots en verzekert dat de kapitein en diens zoon, zijnde de stuurman, toen kort bij zijn zijde waren, doch dat hij hen niet weer gezien had. De arme schipbreukeling zal ook wel geen gelegenheid gehad hebben om er naar om te zien, want wanneer men een bijna perpendiculaire rots van circa 300 voeten op handen en knieën moet beklimmen, dan valt er niet aan te twijfelen of een enkele terugwaartse blik is dodelijk. Het is dan ook bijna als een wonder te beschouwen dat de man er het leven afgebracht heeft en het was hartverscheurend om hem half naakt en met wonden bedekt te zien, maar door de gastvrijheid van een onzer kustbewoners, de landman Handcock, werd hij spoedig verpleegd en van het nodige voorzien, waarna hij verder aan de zorgen van de Nederlandse consulaire agent werd toevertrouwd. De DOLLARD was spoedig spoorloos verdwenen. Het bovenste werd door het tij meegesleept en het onderste zonk in diep water. (opm: zie respectievelijk de PGC en LC van 210162)

 

PGC 210162

Penzance, 13 januari.  Laatstleden zaterdag geraakte de brik DOLLARD, kapt. J.J. Koster, uit Finsterwolde, van Triëst met tarwe naar Falmouth om order, in Mount’s Bay bezet, verloor de fokkera en zeilen, werd in een hevige storm uit het Z.W.t.W. op strand geworpen en tegen de hoge rotsen te Rill-Point bij Lizard. (opm: zie NRC van 160162)

 

LC 210162
Leeuwarden, 20 januari. Van Penzance wordt van 13 dezer gemeld: Aangaande het schip (opm: brik) DOLLARD, kapt. J.J. Koster, van Triëst naar Antwerpen, op de rotsen van Rill-Point, bij Lizard, gestrand, wordt gemeld, dat het in diep water gezonken was, terwijl het vlottende gedeelte door het tij weggevoerd (opm: werd). De matroos Frans de Roos had zich gered met op de rots te springen, en op handen en knieën kruipende den top der klip, ongeveer 300 voeten hoog en bijna loodrecht, bereikt: de overige equipage was verdronken.

 

 

 

 

 

Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1859.1869.128.820
DVD IM.– 3038,3039 – 841,842

BIJLBRIEF

Naam schip DOLLARD

Plaats en datum acte Hoogezand, 21 maart 1859

Type schip brik

Bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper J.J. Koster

Te voeren door kapt. J.J. Koster

Grootte 211 tonnen of 111 lasten
(Meetbrief nr. 17 d.d. 16 maart 1859 afgegeven door scheepsmeter Katoen te Groningen)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 30,74 m., breed 5,00 m., hol 3,09 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1859

Plaats , datum registratie Groningen, 22 maart 1859

Nummer van registratie deel 24, folio 2, recto, vak 1

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs

Bijzonderheden:

Het schip is gebouwd op de werf van Hooites in het Fom.,holsterbosch.
Bouma-Reineking vermeldt als tonnenmaat 227 ton i.p.v. 211 ton.


Researcher/datum research: JDvdB / 010611

Naam DOLLARD
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1859
Toegang 883
Inventaris 2139

Bronnen


Jaar: 1859
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Gron. 1859.1869.128.820