Inloggen
PATRIARCH SAMHIRI - ID 15469


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-10-15 / 1872-04-13 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: G. Lindeman - Werf 'De Lelie', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Date Laid Down: 1856-01-07
Launch Date: 1858-06-15
Delivery Date: 1858-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 384.00 lasts
 
Length 1: 41.63 Meters Registered
Beam: 7.40 Meters Registered
Depth: 5.30 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-10-15
Register nr: 18580886
Scheepsnaam: PH. SAMBERI
Type: Bark
Lasten: 384
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Genth, J.H. van
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Lion, G.G.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-10-15 PATRIARCH SAMHIRI
Manager: Firma J.H. van Gent, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma J.H. van Gent, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Date/Name Ship 1861-00-00 PATRIARCH SAMHIRI
Manager: J.D. Meijer Jzn., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J.D. Meijer Jzn., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PNTD

Date/Name Ship 1870-00-00 SAMHIRI
Manager: Firma J.H. van Gent, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma J.H. van Gent, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PRSB

Ship Events Data

1856-01-28: Building History
Schiedam, 28 januari. Heden arriveerde alhier ten tweede male Z.H. Mgr. Samhiri, bisschop van Antiochiƫ, thans met het doel om op de scheepstimmerwerf De Lelie tegenwoordig te zijn bij het leggen van de kiel van het schip SAMHIRI. Daar echter de kiel nog niet gereed was, heeft de inzegening plaats gehad aan een daartoe bestemd stuk hout. Vervolgens heeft dezelfde plechtigheid plaats gehad op het voor korte tijd te water gelaten schip ST. JAN, van dezelfde werf, in tegenwoordigheid van burgemeester en vele aanzienlijken van deze stad.
1867-12-00: Grounded
Singapore, 7 december 1867. Het Nederlandse barkschip PATRIARCH SAMHIRI, kapt. Lion, van Cardiff naar alhier bestemd en geladen met steenkolen, heeft in de Straat Banka aan de grond gezeten, doch nadat het omstreeks 30 ton steenkolen over boord had geworpen, weder zonder andere schade bekomen te hebben vlot gekomen.
1872-02-07: Damaged
Falmouth, 7 februari. De Nederlandse bark SAMHIRI, kapt. C. van der Burg, van Newcastle naar Java, is hier met schade aan het roer en bovenschip binnengelopen.
1872-04-13: Final Fate: Missing

Lissabon, 6 april. De schade aan het roer van het schip SAMHIRI, kapt. C. v.d. Burg, van Sunderland naar Batavia, schijnt van weinig belang te zijn. (opm: zie NRC 090272 en 060472; de bark vervolgde op 13 april haar reis met kolen naar Semarang, maar is sindsdien vermist; zie ook AH 260173)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Govert Godefridus Lion werd geboren te Rotterdam c. 1832 als zoon van Abraham Lion, commissionair, en Maria Theresia Wolff.

Hij trouwde op 07 juli 1852 te Rotterdam met Anette Petronella Schiedges, geboren te Rotterdam c. 1833, dochter van Johannes Matthijs Schiedges, boekhouder, en Johanna Hendrika Versluys005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.G.Lion was met vlagnummer R193 in de periode 1851 t/m 1872 lid van het Rotterdamse zemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) was G.G.Lion met vlagnummer R193 gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                    van de brik “H.Willibrordus”                         181 last             J.A. van Gent te Schiedam

*    1855                    van de bark “Louize Prinses der Nederl.       314 last             J.A. van Gent te Schiedam

*    1858, 1859         van de bark “Patriarch Samhirie”                  384 last             J.H. van Gent te Schiedam

*    1862 t/m 1867   van de bark “Patriarch Samhirie”                  384 last             J.D.Meijer J.Hz te Schiedam

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden G.G.Lion als gezagvoerder gedurende:

*    1851 op de brik Heilige Willebrordus, de kiel gelegd op 19 maart 1851 en te water gelaten op 23 oktober 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 181 last/342 ton o.m., varend voor reeder J.H.van Gent te Schiedam;

NRC 25 oktober 1851

Rotterdam, 24 oktober. Gisteren is te Schiedam, van de werf van de heer Lindeman, met het beste gevolg te water gelaten, de brik, genaamd H. WILLIBRORDUS, groot omtrent 180 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. Lion. Daarna is de kiel gelegd van een bark, H. LIDUINA, genaamd, groot ruim 300 Java lasten. Beide zijn bestemd voor de grote vaart, en voor rekening der rederij onder directie van de heer J.H. van Gent.

*    1853 t/m 1856 van de bark “Louisa Prinses der Nederlanden”, gebouwd in 1826 te Dordrecht, 750 ton o.m., varend voor J.H.van Gent  te Schiedam;

*    1857 t/m 1858 van de bark “St.Jan”, gebouwd in 1855 te Schiedam, 584 ton o.m., varend voor J.H. van Gent te Schiedam;

*    1859 t/m 1860 op de bark “Patriarch Samhiri”, gebouwd in 1858 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor J.H.van Gent te Schiedam;

*    1861 t/m 1869 op hetzelfde schip maar nu voor J.D.Meyer Jz te Schiedam. Het schip ging in 1870 weer over naar J.H.van Gent te Schiedam en herdoopt in “Samhiri”.

*    1870 t/m 1871 op de “Samhiri” ex “Patriarch Samhiri” (zie hiervoor) voor J.H.van Gent te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door G.G.Lion.104.

 

Zierikzeesche Courant 23 januari 1864

Gearriveerd te Brouwershaven op 21 januari 1864 de “Patriarch Samhirie”, kapitein G.G.Lion, komend van Batavia naar Schiedam. Passagiers de heer Koelman met vrouw en 5 kinderen (secretaris van Tegal) en een onderofficier van de marine.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Lion, Govert Godefridus

Familiegegevens en opleiding

Cornelis van der Burg werd geboren op 30 juli 1817 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Willem van der Burg , metselaar, en Jobina Vijl. Hij woonde te Rotterdam en vertrok op een onbekend moment uit deze stad. Daarna woonde hij te Schiedam en keerde op 15 september 1855 weer terug, waar hij o.a. woonde aan de Oostsingel Wijk 13 nr. 493.

Hij was getrouwd met Wilhelmina Vermooten en voor den 2e maal te Rotterdam op 26 juli 1848 met Henriëtte Adriana van der Heim Bosschaart, geboren op 22 september 1826 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Johannes Henricus van der Heim Bosschaart en Janna van Kralingen005.

Cornelis werd in februari 1872 vermist op zee.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Burg was met vlagnummer R435 in de periode 1855 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

C.van der Burg was in 1871 afwisselend commissaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart.058.

  1. van der Burg wonend te Rotterdam was van 03 februari 1854 t/m zijn royement in 1872 met vlagnummer 88 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Willem III” van rederij de Groot Roelands en Co te Schiedam. Toegevoegd is dat hij werd vermist sinds februari 1872. 064.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat C. van den Burg als gezagvoerder064:

  • 1854 t/m 1859 bark “Willem III”   boekhouders de Groot Roelands & Co te Schiedam
  • 1861 fregat “Bato”  boekhouder Maatschappij van Dordrechtse Scheepsreederij

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C. van der Burg met vlagnummer R435 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1855, 1858 bark “Koning Willem III” 322 last  de Groot, Roelants & Co te Schiedam
  • 1859 geen vermelding van schip en boekhouder
  • 1862 fregat “Bato”      475 last  v/d Dordtsche Scheepsreederij
  • 1863 t/m 1867 bark “Albrecht Beijling” 268 last      de Groot, Roelants & Co te Schiedam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

  1. van den Burg Bato 14 oktober 1861     21 oktober 1862

 

Bouma025 vermeldt C. van der Burg als kapitein gedurende:

  • 1850 van de bark “Koning Willem III”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 600 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
  • 1853 t/m 1859 van de bark “Willem III”, gebouwd in 1850 te Dordrecht, 609 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip is in december 1859 gestrand bij Brouwershaven en wrak geraakt;
  • 1861 t/m 1863 op het 3/m schip “Bato”, gebouwd in 1836 te Dordrecht, 898 ton o.m., varend voor J.S.Vriesendorp, J.de Voogd & F.C.Déking Dura te Dordrecht. Het schip werd in 1863 verkocht naar Engeland;
  • 1864 t/m 1870 van de bark “Albrecht Beyling”, gebouwd in 1849 te Schiedam, 507 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duisland;
  • 1872 op de bark “Samhiri” ex Patriarch Samhiri, gebouwd in 1858 te Schiedam, 726 ton o.m., varend voor J.H.van Gent te Schiedam. Het schip werd in 1872 vermist.

 

Overige bijzonderheden

“Koning Willem III”, 1850, 600 ton: De “Koning Willem III” is in 1850 gebouwd in Dordrecht bij Gips & Zn, mat 609 ton, voer voor De Groot, Roelants & Co te Schiedam en werd in 1850 uitgehaald door kapitein H.R.Bok. Zijn opvolger in 1853 van kapitein C. van den Burg tot aan de stranding in 1859. Het schip is identiek aan de “Willem III” in Bouma, welke vermelding geschrapt kan worden. (Informatie Verhoeff, mei 2005).

De bark “Willem III” onder kapitein C. van der Burg staat op 16 augustus 1852 geregistreerd te Cardiff en vervolgens met aankomst op 12 januari 1852 te San Francisco. De reis moet via Kaap Hoorn zijn gegaan. De volgende vermelding is Batavia, zonder datum en het schip zal dus via Kaap de Goede Hoop naar Europa zijn teruggezeild.121

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Burg, Cornelis van der

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten