Inloggen
HENRIETTE WILHELMINA - ID 15331


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-11-14 / 1876-04-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gerrit Barend Pas, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1856-12-19
Launch Date: 1857-09-02
Delivery Date: 1857-10-13
Technical Data

Gross Tonnage: 173.00 lasts
Gross Tonnage 2: 327.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 34.20 Meters Registered
Beam: 5.78 Meters Registered
Depth: 3.72 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-11-14
Register nr: 18570987
Scheepsnaam: HENRIETTE WILHELMINA
Type: Schooner
Lasten: 173
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Buren, R. van
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Kuijk, W.C.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-10-13 HENRIETTE WILHELMINA
Manager: Firma R. van Buren & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-10-16 LODEWIJK
Manager: Firma Kerdijk & Pincoffs, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Kerdijk & Pincoffs, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.430, 13 oktober 1857, schoenerschip
HENRIETTE WILHELMINA

Eigenaren:

Firma R. van Buren & Co., reders, Rotterdam (boekhouders van het schip en 3/30e part)
Jan Kuijks, notaris, Wageningen (5/30e part)
Willem Christiaan Kuijks, scheepkapitein, Rotterdam (2/30e part)
Firma Bicker Caarten & Anthony, makelaars in assurantiën, Rotterdam (2/30e part)
Firma Wambersie & Crooswijck, cargadoors, Rotterdam (2/30e part)
Johannes Jacobus Wijen, boterkoper, Rotterdam (1/30e part)
Hendrik van Andel, zeilmaker, Rotterdam (2/30e part)
Leendert Hendrik Smits Corneliszoon, blokmaker, Rotterdam (1/30e part)
Gebr. Pas, scheepsbouwers, Bolnes (gem.Ridderkerk) (8/30e part)
Firma J.M. van der Lely, touwslagers, Maassluis (2/30e part)
en Reinier Hendrik van de Wayfort, notaris, Ridderkerk (2/30e part)

Ship Events Data

1876-04-09: Final Fate:
NRC 110476
Maassluis, 10 april. Gisteren morgen om 4 uur geraakte het te Rotterdam te huis behorende barkschip LODEWIJK, gezagvoerder Dupui, op het West op strand. Van hier vertrokken de sleepboten ZIERIKZEE met de ijssloep van B. Weltevreede en BROUWERSHAVEN met een goed bemande lichter. Door het stormachtige weder was het niet mogelijk met de lichter langs zijde van de LODEWIJK te komen; met de ijssloep werden al spoedig 3 passagiers en 2 zieke matrozen aan de Hoek van Holland aan wal gebracht. Door de sleepboot ZIERIKZEE werden tevergeefs pogingen in het werk gesteld om het schip af te brengen. Door de steeds toenemende wind en zee begon het schip zwaar te werken, eindelijk werd het lek en schoof nog 1½ scheepslengte vooruit. Het werd nu meer dan tijd dat de opvarenden, die zich steeds in het want bevonden, het wrak verlieten. De reddingsboot van ’t Loodswezen aan den Hoek van Holland, de redding willende beproeven, werd zodanig tegen het wrak geslingerd, dat zij onbruikbaar werd; vier van de vijf redders sprongen op het wrak; de reddingsboot, waarmede de scheepsjongen zich nog wilde redden, doch die daarbij verdronk, dreef met een man benoorden de hoofden, doch werd gelukkig door de sleepboot BROUWERSHAVEN opgenomen en in het Kanaal gesleept. Nu trachtte zowel de ZIERIKZEE als de ijssloep het wrak te naderen; maar de pogingen van beide vaartuigen werden telkens verijdeld. De toestand der schipbreukelingen werd hoe langer hoe hachelijker; 11 man bevonden zich op een kleine ruimte op het voorschip; telkens sloeg de zee over hen heen, en twee man geraakten zelfs te water, doch werden door hun lotgenoten gered. Inmiddels had men van den Hoek van Holland naar hier geseind om de bij ons gestationeerde reddingsboot van de Zuidhollandsche Maatschappij, schipper P. van Noord. Met alle mogelijke spoed vertrok deze per sleepboot BATO naar de plaats des onheils en kwam gelukkig nog bij tijds om de schipbreukelingen die zich op het wrak bevonden van een anders gewisse dood te redden. Twee matrozen, die uitgeput van vermoeienis en ziek waren, werden door de BATO overgenomen. Toen de schipbreukelingen alhier kwamen, werden zij in het logement Bellevue gebracht, waar zij verzorgd en van nieuwe kledingstukken voorzien zijn; één hunner, wiers levensgeesten uitgeput schenen te zijn, vereiste bijzondere zorg. Door krachtige inspanning van de chirurgijn Versteeg mocht het gelukken hem weder enigszins tot bewustzijn te brengen, maar de lijder is zo zwak, dat hij nog niet kon worden vervoerd en men voor zijn leven vreest. De overige manschappen zijn nog gisterenavond, deels per sleepboot BATO, deels per as, naar Rotterdam overgebracht.

NRC 110476
Rotterdam, 10 april. Ingezonden brieven. Mijnheer de redacteur!
Onder de rubriek zeetijdingen in uw courant van heden komt onder meer het volgende voor:
"Maassluis, 3 april. Het schip LODEWIJK, kapt. Dupuy, van de westkust van Afrika naar Rotterdam, is hedennacht op de West gestrand; sleepboten van hier zijn derwaarts tot assistentie; nadere bijzonderheden ontbreken.
De LODEWIJK zal weg zijn; door de ijssloep zijn hedenmorgen 3 passagiers en 2 zieke matrozen aan wal gebracht. Heden is de reddingboot langs de zijde van het schip en neemt de overige mensen over. Uitgezonderd de jongen is de equipage van de LODEWIJK door de reddingboot van hier gered. De LODEWIJK is wrak en in het vaarwater gezonken".
Dewijl velen van uw lezers onbekend zullen zijn met de uitdrukking "op de West gestrand" en misschien in de waan verkeren, dat het schip in het vaarwater aan de grond is geraakt, zo neem ik de vrijheid, om alle verkeerde gevolgtrekkingen voor te komen, u mede te delen dat de LODEWIJK, zoals ik gisteren aan de Hoek van Holland heb vernomen, geheel buiten het vaarwater aan de grond is geraakt (zijnde de West een bank, die zich langs en voor het Zuider Hoofd van de Waterweg uitstrekt), dat men daarop heeft getracht met behulp van de zeilen en een stoomboot, zolang deze bij het schip kon blijven, de LODEWIJK over de bank heen in het vaarwater te brengen, doch dat het schip bij die pogingen zoveel heeft geleden dat het, niettegenstaande aanhoudend pompen, vol water is gelopen en, zodra het in dieper water is gekomen, even beoosten de tweede witte ton, is omgeslagen en gezonken.
Wat de oorzaak is dat het schip, van een kanaalloods voorzien, zover buiten het vaarwater aan de grond is gekomen, is mij niet bekend.
Met de plaatsing van deze regels zult u verplichten Uw. Dv. Dienaar, D.C. Rietbergen.




Documentatie beschikbaar gesteld door de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders uit hun collectie dat tot stand kwam door het samenvoegen van de collecties van drie grote verzamelaars, kenners en liefhebbers van de Nederlandse grote zeilvaart: de heren M. Hoedemaker, L. Smit en K. Suyk Jr.
Klik hier om het document te downloaden/openen

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Willem Christiaan Kuijks
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: LODEWIJK, geheel rechts liggende bij de factorij "Rotterdam" in Banana, Congo
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.430
DVD VIII – 1017, 1020
BIJLBRIEF
Naam schip HENRIETTE WILHELMINA

plaats en datum acte Rotterdam, 13 oktober 1857

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Gerrit Barend Pas, scheepsbouwmeester, van zijn firma
Gebr. Pas, Bolnes, gemeente Ridderkerk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. Willem Christiaan Kuijks

grootte in tonnen 327 tonnen of 173 lasten
(meetbrief Rotterdam, 27 augustus 1857)

tuigage / aantal dekken 3 masten, 1 dek

afmetingen lang 34,20 m., breed 5,78 m., hol 3,72 m.

kiellegging 19 december 1856

tewaterlating 2 september 1857, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 13 oktober 1857

nummer van registratie deel 147, folio 92, recto, vak 8

notaris Mr. Pierre Gerard Dalen, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 250608









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.430 schoenerschip
HENRIETTE WILHELMINA

Eigenaren:

Firma R. van Buren & Co., reders, Rotterdam (boekhouders van het schip en 3/30e part)
Jan Kuijks, notaris, Wageningen (5/30e part)
Willem Christiaan Kuijks, scheepkapitein, Rotterdam (2/30e part)
Firma Bicker Caarten & Anthony, makelaars in assurantiën, Rotterdam (2/30e part)
Firma Wambersie & Crooswijck, cargadoors, Rotterdam (2/30e part)
Johannes Jacobus Wijen, boterkoper, Rotterdam (1/30e part)
Hendrik van Andel, zeilmaker, Rotterdam (2/30e part)
Leendert Hendrik Smits Corneliszoon, blokmaker, Rotterdam (1/30e part)
Gebr. Pas, scheepsbouwers, Bolnes (gem.Ridderkerk) (8/30e part)
Firma J.M. van der Lely, touwslagers, Maassluis (2/30e part)
en Reinier Hendrik van de Wayfort, notaris, Ridderkerk (2/30e part)

ML / 250608

Naam HENRIETTE WILHELMINA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.487
DVD VIII – 1396,1402
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip HENRIETTE WILHELMINE, thans LODEWIJK

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 16 oktober 1860

type schip schoener, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper zie bijlage

gevoerd door kapt. J.H. Becker

eigenaar/aankoper firma Kerdijk & Pincoffs, kooplieden en scheepsreders, Rotterdam
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 327 tonnen of 173 lasten
(meetbrief Rotterdam, 27 augustus 1857)

tuigage / aantal dekken 3 masten

afmetingen lang 34,20 m., breed 5,78 m., hol 3,72 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 17 oktober 1860

nummer van registratie deel 8, folio 132, verso, vak 4

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier Kantongerecht, Rotterdam

prijs NLG. 32.000,-

Bijzonderheden: Verkoping vond plaats door W. van Dam HHzn, c.s., makelaar, in de zaal op hoek Scheepsmakershaven en Bierstraat, Rotterdam.







researcher/datum research: ML / 101208








Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.487 schoener HENRIETTE WILHELMINE

Verkopende eigenaren:

Firma K. van Buren & Co., Rotterdam (5/60e part)
Firma Gebr. Pas, Bolnes (10/60e part)
J. Kuijk, Arnhem (5/60e part)
Firma Wambersie & Zoon, Rotterdam (4/60e part)
Firma Bicker Caarten & Anthony, Rotterdam (4/60e part)
Firma J. & M. van der Lely, Maassluis (4/60e part)
A.K.H. van der (onleesbaar), Ridderkerk (4/60e part)
W.F. Kuijk, Beusichem (3/60e part)
Mevr. J.H.P. Kleijn, geboren Hogelpoot, Rotterdam (2/60e part)
J.J. Wijen, Rotterdam (2/60e part)
H. van Andel, Rotterdam (2/60e part)
L. ’t Hoen, Rotterdam (2/60e part)
H. Uitenhage de Mist, Alphen (2/60e part)
F.G. Donker, Alblasserdam (2/60e part)
A. Brand, Dordrecht (2/60e part)
G. Pit, Arnhem (2/60e part)
D. Vreede, Wageningen (1/60e part)
W. Merkus, Wageningen (1/60e part)
N.G. de Voogt, Wageningen (1/60e part)
H.G. Beijerink, Dieren (1/60e part)
K. van Andel Jr., Gorinchem (1/60e part)

ML / 101208

Naam LODEWIJK
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1860
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17,01,3675-430