Familiegegevens en opleiding
Harmannus Haverbult werd geboren te Groningen op 02 maart 1824 als zoon van Jan Harmannus Haverbult en Trientje Hulsinga.
Hij trouwde op 30 maart 1853 te Sappemeer met Ikien Lingbeek, geboren op 08 november 1827 te Groningen als dochter van Meindert Lingbeek, rijkscommies, en Anna Pieters Voorentholt. Zij overleed 13 september 1903.
Harmannus overleed in 1869. Bij zijn overlijden is Amsterdam als zijn woonplaats vermeld.118
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.J.Haverbult werd met nr.911 effectief lid van Zeemanshoop per 29 maart 1853 op voorspraak van A.Spekman. Zijn schip was de "Elisabeth"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd.22/29 maart 1853.werd als effectief lid voorgedragen/benoemd H.J.Haverbult (alleen initialen), oud 30 jaar, voerend de schoner “Elisabeth”, op voordracht van kapitein A.Spekman.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 juni 1869 staat een verzoek om de reglementaire uitkering door de wed. H.J.Haverbult geb. Lingenbeek welke haar in de vergadering dd 29 juli 1869 wordt toegekend ingaande 01 april 1869.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 10 augustus 1869 staat vermeld dat per 01 april 1869 een uitkering in de 1e klasse afd A werd toegestaan aan de wed kapitein H.J.Haverbult geb Lingbeek voor haar en 5 kinderen.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
911 1853 schoner Elisabeth geen opgave
517 1854-1855 schoner Elisabeth Mr.F.U.H.Reiger
1856-1861 schoner Stad Assen Mr.F.U.H.Reiger & Co
1862-1864 bark Stad Assen idem
1865-1869 bark Area en Betsy idem
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.J.Haverbult Stad Assen februari 1859 08 december 1861
Stad Assen 17 april 1862 niet vermeld
Stad Assen geen melding 18 januari 1864
Stad Assen 08 juli 1864 geen melding
Aria Betsy 11 december 1865 27 januari 1867
Aria Betje 26 april 1867 13 juni 1868
Aria Betsie 10 augustus 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt H.J.Haverbult als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1856 van de 2/msch “Elisabeth”, gebouwd in 1851 te Hoogezand, 135 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;
* 1857 t/m 1865 van de bark “Stad Assen”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 517 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;
* 1866 t/m 1869 van de bark “Aria & Betsy”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 737 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 24 augustus 1858 vertrok van Batavia de bark "Stad Assen" onder kapitein H.J.Haverbult. Het schip arriveerde te Texel op 26 december 1858 na een reis van 123 dagen026(38/105).
H.J.Haverbult verzorgde per 02 november 1857 vanuit Nieuwediep met de “Stad Assen” een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 17 mei 1858 na 196 dagen . Onderweg waren 5 manschappen gedeserteerd065.
De bark “Stad Assen” onder kapitein H.J.Haverbult werd op 22 juli 1862 te Liverpool gemeld en op 18 december te San Francisco. Het schip heeft dus Kaap Hoorn gerond. Op 11 januari 1863 was het schip klaar om terug te keren naar Liverpool maar een aankomstdatum is niet gevonden.121
NRC 09 mei 1869114
Batavia, 1 april. In een telegram van Samarang wordt bericht, dat de gezagvoerder van het Nederlandse schip ARIA EN BETSY, kapt. H.J. Haverbult, vrijdagnacht j.l. op de rede aldaar is verdronken.
In een volgend bericht staat zijn opvolger vermeld (uittreksel):
NRC 13 mei 1859
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag den 31 mei 1869, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de Notaris O. Leefkens, presenteren te verkopen:
- 1/64 Aandeel in het gekoperd dito ARIA & BETSY, 391 gem. lasten, kapt. R. Ran, voor wijlen kapt. H.J. Haverbult, dir. als boven, te Batavia gereed liggende, gedestineerd naar Amsterdam.
Familiegegevens en opleiding
Berend Boer werd geboren op 19 december 1828 te Groningen als zoon van de molenaar, later commissionair, Hindrik Harms Boer en Lammechien Berends Houwing.
Berend Hindriks trouwde op 20 januari 1853 te Groningen als stuurman met Antje Huizinga, geboren te Groningen 21 juli 1831 als dochter van de diakendienaar Wilke Itje Lourens Huizinga en Jorissina Joris.
Geen overlijdensgegevens gevonden in Amsterdam
In het Jaarverslag 1890 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1890 is overleden058.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
In de ledenlijst van van den Hoek Ostende019 staat achter vlagnummer 794 in 1862 geen naam ingevuld.
B.H.Boer werd per 24 juni 1862 met vlagnummer 794.ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein H.Beckering. Als zijn schip is opgegeven de Graaf van Heiden Reinenstein002. In het andere inschrijfregister van Zeemanshoop002a staat als inschrijfdatum van vlagnummer 794 , zijnde B.H.Boer, eveneens 24 juni 1862. Hij was toen 33 jaar.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 17 juni 1862 werd als effectief lid voorgedragen Berend Hendriks Boer, oud 33 jaar, voerend de bark “Graaf van Heiden Reinenstein, voor rekening van F.U.H.Reiger & Co, op voordracht van kapitein H.Beckering. In de notulen dd 24 juni 1862 staat de mededeling dat kapitein B.H.Boer met meerderheid van stemmen werd gedeballoteerd en dus niet als effectief lid werd aangenomen. In de notulen van de vergadering dd 01 juli 1862 staat dat: “… op de brief van eenige Effectieve Leden omtrent de herballotage van Kapt. B.H.Boer zal worden beslist in de eerst te houden Bestuurders vergadering.023
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 08/15 maart 1864 werd voorgedragen/benoemd als effectief lid voor de vlag Barend Hendrik Boer, oud 35 jaar, voerend de bark “Provincie Drenthe”, voor rekening van F.U.H.Reiger & Co, op voordracht van kapitein H.J.Haverbult. Hem werd vlagnummer 794 toegewezen023. De herbenoeming heeft dus bijna 2 jaar op zich laten wachten waarbij overigens zijn vlagnummer wél gereserveerd bleef.
Ene B.H.Boer was met vlagnummer R242 in de periode 1858 t/m 1890 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
B.H.Boer was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” in de periode 1855 t/m 1861 met vlagnummer 50.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1890 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1890 is overleden058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
794 1864 bark Provincie Drenthe F.U.H.Reiger en Co
1865-1868 bark Stad Assen idem
1869 geen opgave van schip en boekhouder
1870-1871 bark Cornelis T.C.Schol
1871 “zonder schip”
1872-1873 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt het fregat Graaf van Heiden Reinenstein, gebouwd in 1836 te Rotterdam, 607 ton o.m., (ex-
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein B.H.Boer met vlagnummer R242 als gezagvoerde in de ledenlijsten van058:
1858, 1859 sch.brik “Haren’ 81 last Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam
1862, 1863 fregat “Graaf van Heiden Reinestein” 320 last Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam
1864 bark “Provincie Drenthe” 325 last Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam
1865 t/m 1867 bark “Stad Assen” 273 last Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam
1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt B.H.Boer als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1855 van de sch.brik “Johanna Henriëtta”, gebouwd in 1853 te Groningen, 178 ton o.m., varend voor Mr.F.U.H.Reiger te Groningen. Het schip werd in 1856 door dezelfde reder herdoopt in “Haren”;
* 1854 t/m 1862 van de sch.brik “Haren” ex Johanna Henriëtte, gebouwd in 1853 te Groningen, 152 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;
* 1863 van het 3/m schip “Graaf van Heiden Reinestein”, ex Generaal v/d/ Bosch gebouwd in 1836 te Rotterdam, 607 ton o.m., varend voor Mr.F.U.H.Reiger te Amsterdam. Het schip voer in 1864 voor reder G.F.Egidius te Amsterdam en was herdoopt in “Aegidia”;
* 1865 van de bark “Provincie Drenthe”, ex Anna Margaretha, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam. Het schip werd in 1865 afgekeurd in Nederlands Oost-Indië.
* 1866 t/m 1869 van de bark “Stad Assen”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 517 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam. Het schip werd in 1870 door dezelfde reeder herdoopt in “Roline Maria”;
* 1871 van de bark “Cornelis” ex Almelo, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor T.C.Schol te Amsterdam. Het schip strandde en werd afgekeurd.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
B.H.Boer Provincie Drenthe 13 april 1864 geen melding
B.H.Boer Stad Assen 20 februari 1866 -1 april 1867
Overige bijzonderheden
Geen,
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
K.Hoekstra was van 1875-1876 kapitein van de houten bark “Anna Sophia”, gebouwd in 1862 door P.Haverkamp te Amsterdam, 722 ton, varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam052.
Bouma025 vermeldt K.Hoekstra als gezagvoerder gedurende:
* 1867 t/m 1869 van de sch.brik “Dolfijn” ex Catharina Hermana, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 136 ton o.m., varend voor H.Tromp te Amsterdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;
* 1870 t/m 1871 van de bark “Roline Maria” ex Stad Assen, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 517 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip is in 1871 van de ankers geslagen en wrak geraakt;
* 1873 t/m 1876 van de bark “Anna Sophia”, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 722 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;
* 1877 t/m 1883 van het fregat “President Trakranen” ex Ernestine, ex Augusta, gebouwd in 1868 te Newburyport, 1402 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Bremen en herdoopt in “Marco Polo”.
Overige bijzonderheden
Geen
|