Inloggen
HOLLAND - ID 15284


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-07-29 / 1868-10-14 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Zweden

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: F. Haverkamp - Werf 'Het Wapen van Harlingen', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1856-00-00
Launch Date: 1857-04-18
Delivery Date: 1857-05-30
Technical Data

Gross Tonnage: 287.00 lasts
Gross Tonnage 2: 584.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 39.00 Meters Registered
Beam: 6.35 Meters Registered
Depth: 4.94 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-07-29
Register nr: 18570696
Scheepsnaam: HOLLAND
Type: Bark
Lasten: 287
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rahusen, H. & D.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Auffinworth, B.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief
nieuw gebouw schip-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-05-30 HOLLAND
Manager: Firma H. & D. Rahusen (Herman en David), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma H. & D. Rahusen (Herman en David), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1857-04-18: Building History
Rotterdam, 18 april. Het op de werf Het Wapen van Harlingen voor rekening van de heren H. & D. Rahusen gebouwde barkschip HOLLAND is heden in het bijzijn ener ontelbare menigte met de beste uitslag te water gelaten.
1857-08-19: Damaged
Texel, 19 augustus. Het van hier naar Batavia vertrokken Nederlandse schip (opm: bark) HOLLAND, kapt. Aufnorth, is met schade aan de fokkera uit zee teruggekomen, doch heeft dit hersteld en heden de reis opnieuw aanvaard.
1867-01-20: Damaged
Rotterdam, 21 januari. Het schip HOLLAND, kapt. Grönbeck, van Batavia naar Amsterdam, is, volgens telegrafisch bericht van Lissabon van 20 januari, aldaar lek, met schade aan de lading, aan de grote mast, roer, zeilen, enz., binnengelopen, Het moest 3 dagen quarantaine liggen.
1868-10-12: Sold at auction
Advertentie. C. Ament, A. Roland Holst, W.Y. van Reinouts en P. Reineke, makelaars, presenteren, als lasthebbende van hun principalen, op maandag de 12e oktober 1868, des avonds ten zes ure precies, in de Nieuwe Stadsherberg aan het IJ, ten overstaan van de deurwaarder B.D. Beets, aan de meestbiedenden of hoogstmijnenden te verkopen: het extra ordinair welbezeild gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd HOLLAND, gevoerd door kapt. H.P. Grönbeck. Volgens Nederlandse meetbrief lang 39 ellen, wijd 6 ellen 35 duimen, hol 4 ellen 94 duimen en alzo gemeten op 544 tonnen of 287 lasten.
Het voorzegde barkschip ligt aan de werf Het Wapen van Harlingen, Groote Wittenburgerstraat. Nadere informatie bij bovengemelde makelaars of de cargadoors Hoyman en Schuurman.
1868-10-14: Het schip werd verkocht naar Zweden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Berend Auffmorth werd geboren te Almelo op 11 april 1821 als zoon van Gabriél Hendrik Auffmorth en Fenneken Wennink

Hij trouwde als scheepsgezagvoerder op 13 november 1863 te Nijmegen met Christina Antonia Thorbecke, geboren te Zwolle op 15 mei 1831 als dochter van Lubbertus Thorbecke en Lamberta Didrica Johanna Veeren. Christina overleed te Kampen in 1905 (dag en maand niet genoemd)

Berend Auffmorth woonde in de Warmoesstraat 159 te Amsterdam. Zijn religie was Nederduits Hervormd.098

Berend overleed te Kampen in 1875 (dag en maand niet genoemd)

Ontleend aan BR 1850 te Amsterdam en GenLias

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.Auffmorth werd met nr. 863 effectief lid van Zeemanshoop op 03 februari 1852 op voordracht van H.Blokziel. Zijn schip was de "Almelo"002. Ten tijde van de inschrijving was Auffmorth 30 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 27 januari/03 februari 1852 zijn als effectief lid voorgedragen/benoemd B.Auffmorth (alleen initialen), oud 30 jaar, gaan voeren de in aanbouw zijnde bark “Almelo”, voor rekening van H.& D.Rahusen, op voordracht van kapitein H.Blokziel.023.

 

B.Auffmorth was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1852 t/m (minstens) 1867 met de vlagnummers 863 (1852 t/m 1854) en 469 (1854 t/m minstens 1867).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

         863                      1852-1853     bark                 Almelo                                                   H.& D.Rahusen

         469                      1854-1856     bark                 Almelo                                                   idem

                                      1857-1866     bark                 Holland                                                 idem

                                           1867           geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

B.Auffmorth               Holland                                    04 april 1860                                        13 januari 1861

                                      Holland                                    19 april 1861                                        06 februari 1862

                                      Holland                                    20 juni 1862                                         06 juni 1863

                                      Holland                                    07 oktober 1864                                  12 oktober 1865

 

Bouma025 vermeldt B.Auffmorth als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1857 van de bark “Almelo”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor H.& D.Rahusen te Amsterdam;

*    1858 t/m 1863 van de bark “Holland”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 544 ton o.m., varend voor H.& D.Rahusen te Amsterdam;

*    1865 t/m 1866 op hetzelfde schip en voor dezelfde rederij.

 

Overige bijzonderheden

De bark “ Almelo”  onder kapitein B.Auffmorth werd in 1854 vermeld van Liverpool en op 30 augustus 1854 te San Francisco. Het schip moet dus Kaap Hoorn hebben gerond. Op 15 januari 1855 was het in Canton en de thuisreis zal dus via Kaap de Goede Hoop zijn gegaan.121

 

NRC 04 maart 1855114

Canton, 15 januari. De Nederlandse bark ALMELO, kapt. Aufnorth, (spelling is onjuist) is alhier gecharterd à $ 1500 per maand en de JOHANNA, kapt. Bik, à $ 1400; de eerste voor een en de laatste voor twee jaren. Mocht men de schepen naar Australië of San Francisco bestemmen, dan zullen zij daarvoor $ 400 en $ 200 extra genieten.

Gegevens van Ger Mulder - Marhisdata

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Auffmorth, Berend
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.P.Gronbeck werd met nr.840 lid van Zeemanshoop per 09 juli 1867 op voorspraak van S.W.F.Kretschmer. Zijn schip was de "Holland"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 juli 1867 staat vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd H.P.Gronbeck, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Holland”, voor rekening van H.& D.Rahusen, op voordracht van kapitein S.W.Kretschmer.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer          jaren       type                 scheepsnaam                             naam reder/boekhouder

         840                 1867       bark                 Holland                                       H.& D.Rahusen

                                 1868       geen vermelding van schip en boekhouder

                                 1869       bark                 Almelo                                        H.& D.Rahusen

                            1870-1872  brik                  Vondel                                        Hekman,Klinkhamer & Co

                            1873-1874  geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.P.Gronbeck                         Marianne                                  13 augustus 1860                                 14 april 1861

                                                  Holland                                     30 juli 1863                                          16 juni 1864

                                                  Holland                                     20 april 1867                                        11 augustus 1868

 

Bouma025 vermeldt H.P.Grönbeck als gezagvoerder gedurende:

*    1864 op de bark “Holland”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 544 ton o.m., varend voor H.& D.Rahusen te Amsterdam

*    1867 t/m 1868 op hetzelfde schip en voor dezelfde reederij. Het schip werd in 1868 verkocht naar Zweden;

*    1869 t/m 1870 op de bark “Almelo”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor H.&& O.Rahusen te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht aan T.C.Schol te Amsterdam en herdoopt in “Cornelis”;

*    1871 t/m 1872 van de brik “Vondel”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 246 ton o.m., varend voor Hekman, Klinkhamer & Co te Amsterdam. Het schip is in 1872 verongelukt in de Chinese Zee;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Gronbeck, H.P.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1857.45

DVD XII – 6805, 6806
BIJLBRIEF
Naam schip HOLLAND

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 30 mei 1857

type schip bark, kopervast en gekoperd

bouwwerf/verkoper Frederik Haverkamp, scheepsbouwmeester, werf het Wapen van Harlingen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Herman & David Rahusen, kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt. Barend Auffmorth

grootte in tonnen 544 tonnen of 287 lasten

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 39,00 x 6,35 x 4,94 meter

kiellegging 1856

tewaterlating 18 april 1857

plaats / datum registratie Amsterdam, 4 juni 1857

nummer van registratie deel 72, folio 40, recto, vak 6.

notaris J. de Neufville, hoofdcommies afd. financien van Amsterdam

prijs NLG

bijzonderheden:






researcher/datum research: ML / 090708

Naam HOLLAND
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1857
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3181-1857.45