Inloggen
MARIA VERONICA - ID 15077


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-06-06 / 1868-08-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1856-04-12
Delivery Date: 1856-06-06
Technical Data

Gross Tonnage: 392.00 lasts
Gross Tonnage 2: 742.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 40.26 Meters Registered
Beam: 7.46 Meters Registered
Depth: 5.56 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-07-01
Register nr: 18560594
Scheepsnaam: MARIA VERONICA
Type: Bark
Lasten: 392
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hendrichs & Co., Gebr.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Mulder, G.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-06-06 MARIA VERONICA
Manager: Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1868-02-19 MARIA VERONICA
Manager: Firma Kuinders & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij cedule Amsterdam-55van 1856
Eigenaren van het barkschip MARIA VERONICA

Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 716e part)
Corns. Smit, Alblasserdam (2/16e part)
J.F. Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/16e part)
A.A. van Ebbing, Amsterdam (1/16e part)
A. Hendrichs, Amsterdam (1/16e part)
Firma Haring Booy & Zonen, Amsterdam (1/16e part)
Firma B. & H. Veltman, Amsterdam (1/16e part)
A. van Drooge, Gorcum (1/16e part)
Wed. E.H. Krelage en J.H, Krelage, Haarlem (samen 1/16e part)

Bijlage bij acte 1868/3 schip MARIA VERONICA
Eigenaren:

Firma Kuinders & Co., Amsterdam (boekhouders en 2/16e part)
Firma Haring Booy & Zn., Amsterdam (1/16e part)
August M.J. Hendrichs, Amsterdam (1/16e part)
Firma B. & H. Veltman, Amsterdam (1/16e part)
Th.J. Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/16e part)
Wed. Y. Kuinders, Amsterdam (3/16e part)
Eduard J.J. Kuinders, Amsterdam (1/16e part)
Wed. E.H. Krelage en J.H. Krelage, Haarlem (samen 1/16e part)
Firma J. van Eden & Zoon, Krommenie (1/16e part)
J.G. van der Lee, Alblasserdam (1/16e part)
Jan Smit Czn., Alblasserdam (1/16e part)
Weduwe en erven A.A. van Ebbing, Amstyerdam (1/32e part)
Th.J. van Aerensbergen, Nijmegen (1/32e part)
en A. van Drooge, Gorinchem (1/16e part)

Ship Events Data

1857-11-12: Damaged
Amsterdam, 31 januari. Volgens brief van kapitein G.J. Mulder, voerende het schip (opm: bark) MARIA VERONICA, in dato Batavia, 12 november, was die bodem aldaar lek en met verlies van zeilen aangekomen, hebbende de 23e oktober een hevige orkaan doorgestaan.
1861-01-14: Damaged
Amsterdam, 15 januari. Het schip (opm: bark) MARIA VERONICA, kapt. T. Mulder, van Batavia herwaarts gedestineerd, heeft volgens telegrafisch bericht, na te Deal van een ander anker en ketting voorzien te zijn geworden, de 14e dezer de reis voortgezet. Het was wegens dikke mist op 3½ vadem water bezet geraakt, doch met adsistentie weder in de ruimte en zonder schade ter rede van Duins gebracht. Voor bergloon wordt GBP 700 gevraagd.
1865-01-07: Damaged
Texel, 7 januari. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip (opm: bark) MARIA VERONICA, kapt. J.S. Schol, is lek, heeft zeilen, verschansing en anker verloren en meer andere schade bekomen.
1867-08-20: Damaged
Amsterdam, 25 september. Volgens brief van kapt. Schol, voerende het Nederlandse barkschip MARIA VERONICA, de 20e augustus te St. Helena gearriveerd, had hij op 32º ZB en 32º OL, met een zware westelijke storm te kampen gehad, waarbij een stortzee achter de bezaansrust overkwam, welke de hut op dek stuk sloeg en de kajuitskap, het schijnlicht het kompas en toebehoren, de barometer, de bezaansrust, de verschansing van achteren tot de voorkant van het bezaanswant geheel weg nam, terwijl de overige verschansing en poorten zwaar beschadigd werden en enige watervaten van het achterdek, benevens de kippenbanken en een rolpaard met het stuk geschut over boord sloegen. Het koper werd bevonden op enige plaatsen losgeslagen te zijn, echter kon men niet bespeuren het schip meerder water maakte. De gezagvoerder had een gedeelte van de schade te St. Helena zo goed mogelijk hersteld en was hij voornemens de reis naar Nederland met een paar dagen te vervolgen.
1868-08-09: Final Fate: Stranded

Batavia, 15 augustus. Het Nederlands schip MARIA VERONICA, dezer dagen van hier naar Soerabaija vertrokken, is in de nabijheid der Boompjes-eilanden gestrand en door het volk verlaten, dat hier is aangekomen. Naar men zegt, is het vaartuig door de strandbewoners leeggeplunderd, vol water gelopen en door midden gebroken. (opm: de bark onder kapt. J.S. Schol, was op 7 augustus van Batavia naar Soerabaija vertrokken

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Gerrit Jan Mulder, koopvaardijkapitein, geboren rond 1800(?), wonende te Terschelling. Hij was gehuwd met Trijntje Wigles Swart062.

 

Gerrit Jan Mulder werd geboren op 13 augustus 1798 te Amsterdam als zoon van Tjebbe Rommes Mulder en Jetsche Jans van der Zee.

Hij huwde op 16 mei 1827 op Terschelling met Trijntje Wigles Swart, geboren 07 juli 1808 te Terschelling als dochter van Wigle Swart en Elidabeth Winter.Zij is overleden 12 november 1886 op Terschelling als weduwe. Zij waren de ouders van de kapitein Tjebbe Mulder (zie aldaar). Ook andere zonen waren zeelieden. Dochter Jetske Mulder trouwde in 1856 te Albalsserdam met kapitein Cornelis Ruijge. De zoon Bonne Gerrits Mulder, geboren 08 juni 1844, overleed op zee in 1861. De graven van de Mulders zijn (althans in 1972) aanwezig op het kerkhof te Terschelling.

Gerrit Jan overleed te Terschelling op 04 oktober 1880.010

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Mulder werd met vlagnummer 309 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 19 januari 1830 op voordracht van K.J.Masker. Zijn schip was de "Straat Sunda". Doorgestreept en vervangen door "Batavier". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 12/19 januari 1830 werd met vlagnummer 309 voorgedragen/benoemd kapitein Gerrit Mulder, wonende te Antwerpen en met als adres F.Smelt te Amsterdam, oud 31 jaar, voerende het fregat Felicitas, op voordracht van kapitein D.Krayer023.

Lid van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 02 juli 1938003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 oktober 1870 vraagt kapitein G.Mulder om onderstand welke hem in de vergadering van 24 november 1870 wordt toegekend ingaande 01 november 1870.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 25 november 1880 vraagt de wed. G.Mulder geb. Swart om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 01 november 1880 wordt toegekend.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 13 december 1870 staat vermeld dat per 01 november 1870 een uitkering in de 1e klasse wordt toegekend aan kapitein G.MMulder.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 22 januari 1881 staat dat per 01 november 1880 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. G.Mulder geb. Swart.023.

 

In notulen dd 01 juni 1854 van een Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat de volgende mededeling:

“De Voorzitter de vergadering geopend hebbende zegt de Secretaris dat van de Heeren P.Huidekoper, H.Rolff, S.J.Rotgans en G.Mulder is ingekomen eene missive van de 23ste der vorige maand verzoekende eene buitengewone vergadering van effectieve Leden bijeenteroepen ten einde hun ter ondersteuning aan te bieden, een request aan den Minister van Justitie, ter verkrijging van wettelijke verordeningen op de tucht aanboord van koopvaardij schepen. Hij zegt dat ten gevolge hiervan de tegenwoordige vergadering is bijeengeroepen en leest hierop het request voor. Hij herinnert hoe reeds in den jare 1841 vanwege het Bestuur van Zeemanshoop aan den Koning een verzoekschrift gelijke strekking hebbende, doch zonder gevolg was ingediend en licht vervolgens de zaak nader toe.

Al de aanwezige Leden, het gewicht der zaak beseffende, bekrachtigen het voorgelezen request met hunne naamteekening welk request nog gedurende eene week op het Bureau ter verdere onderteekening zal liggen.”

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap college "Zeemanshoop" te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                           naam reder/boekhouder

       309                        1830-1834     fregat               Felicitas                                    P.Oudshoorn te Amsterdam

                                          1835           fregat               Augustin                                   P.J.Neef te Amsterdam

       202                            1836           fregat               Augustin                                   idem

                                      1837-1838     bark                 Straat Sunda                            Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam

                                      1839-1840     bark                 Christophorus Columbus      idem

                                      1841-1853     fregat               Straat Balij                              idem

        58                         1854-1855     fregat               Straat Balij                              idem

                                      1856-1857     fregat               Maria Veronica                       idem

                                      1858-1879     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Gerrit Jan Mulder was gezagvoerder van de volgende schepen:

1830-1835                  de bark "Felicitas", 220 ton, rederij P.Oudshoorn te Amsterdam, eerder gevestigd te Antwerpen.

1836-1837                  fregat "Augusta", na 1836 als bark getuigd, 124 last, rederij P.J.Neef.

1838-1839                  bark "Straat Soenda", 121 last (229 ton). In 1856 herbenoemd als "Twee Alida's".

1839-1840                  bark "Christophorus Columbus", 315 last. In 1853 in Straat Soenda gestrand, daarna op Onrust afgekeurd en geveild.

1841                             bark "Batavier", 315 last (597 ton).

1841-1856                  fregat "Straat Bali", 936 ton.010-p.29-31.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                       Schip                                                    Vertrek                         Aankomst

G.Mulder                     Maria Veronica                                  22 februari 1860         22 januari 1861

 

Bouma025 vermeldt G. Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1831 t/m 1835 van het 3/mschip “Felicitas”, gebouwd in 1810, bouwlocatie niet vermeld, 190 ton o.m., varend voor P.Oudshoorn te Amsterdam

*    1836 t/m 1838 van het fregat “Augustin”, gebouwd in 1806, bouwlocatie niet vermeld, 230 ton o.m., varend voor P.J.Neef te Amsterdam;

*    1838 t/m 1839 van de bark “Straat Sunda”, gebouwd in 1837 te Capelle aan de IJssel, 320 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1840 t/m 1841 van de bark “Christophorus Columbus”, gebouwd in 1839 te Alblasserdam, 600 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1842 t/m 1856 op het 3/m schip “Straat Baly”, gebouwd in 1839 te Krimpen aan de IJssel, 736 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1857 t/m 1858 van de bark “Maria Veronica”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Gerrit Jan Mulder was in 1838 kapitein op de bark de "Straat Sunda" met als onderstuurman de latere kapitein Tjebbe Albertus Wulp010-p.49.

 

Overige bijzonderheden

Foto van Gerrit Jan Mulder aanwezig in 010.

 

G.Mulder verzorgde per 04 augustus 1853 vanuit Nieuwediep met de “Straat Baly” een troepentransport van 2 officieren en 150 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 07 november 1853 na 95 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Mulder, Gerrit Jan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jacob Sjoerdszen Schol werd geboren op Terschelling op 17 maart 1826 als zoon van Sjoerd Jacobsz Schol en Antje Johannes Stam.

Hij trouwde op 24 december 1856 op Terschelling met Grietje Anes Swaal, oud 29 jaar, geboren op Terschelling op 13 oktober 1827 als dochter van Ane Volkerts Swaal en Antje Jans Doeksen.

Te Amsterdam werd op 14 juli 1875 ingeschreven ingevolge een extract uit het Journaal van het Nederlandsche schip Galilei gevoerd door B.S.van der Mey en volgens missive van de Minister van Marine dat op 31 jan 1800 en vier en zeventig is overleden, J.S.Schol, van beroep kok, wonend alhier en oud 52 jaar. “welk schip toen lag ter reede van Buchire”

(volgens deze opgave zou hij zijn geboren in 1823. Dat zou kunnen duiden op een andere persoon. Bovendien suggereert dit bericht dat kapitein Schol zijn zeemansleven beeindigde als kok, een geduchte devaluatie. – S.P.)

Volgens een akte te Amsterdam overleed Grietje Anes Swaal op 12 april 1914, 86 jaar, geboren te Terschelling, weduwe van Jacob Sjoerdszen Schol, dochter van Ane Volkerts Swaal en Antje Jans Doeksen.

 

Jacob Schol legde in 1851 het examen in het zeevaartkundig onderwijs af op Ameland bij de dorpsonderwijzer Folkert Dijkstra.

“In de winter waren veel Amelander zeelieden thuis en de meesten wilden hogerop. Dijkstra wilde hen helpen en besloot zijn kennis van de wiskunde en de zeevaartkunde te gebruiken om deze jonge mannen les te geven in de zeevaart. En wel zodanig dat hij hen klaar stoomde voor het examen van stuurman dat in Harlingen werd afgenomen. Op deze wijze heeft Folkert Dijkstra van 1840, toen hij begon met zijn lessen zeevaartkunde, tot aan zijn vertrek in 1856 ruim honderd zeelieden opgeleid voor het stuurmansdiploma … “.

Uit: “De zeevaartschool in Nes” door Douwe hz de Boer in Pollepraat, blad van de Stichting “De Oude Polle”, nr. 34, juni 2001.

“In het verslagjaar 1850-’51 slaagden drie leerlingen voor het examen tweede stuurman ter koopvaardij. Commissarissen konden op 31 mei 1850 dit diploma uitreiken aan Laurens Winkler van Leeuwarden en op 9 augustus 1850 aan Jacob Schol van Terschelling en Jan H.Barends van Hollum. …”017.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.S.Schol werd met vlagnummer 768 per 28 februari 1860 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van B.Bakker Gz. Zijn schip was de “Straat Baly”002. Ten tijde van de inschrijving was Schol 34 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 februari 1860 staat vermeld dat als effectief lid is voorgedragen/benoemd Jacob Sjoerds Schol, oud 34 jaar, voerend het fregat “Straat Baly”, voor rekening van de Gebr. Hendrichs & Co, wonend te Terschelling, op voordracht van kapitein B.Bakker Gz. 023.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1907 vraagt D.J.Oepkes een gratificatie voor de wed. Jacob Schol geb. Zwaal. Zij krijgt f 20,- uit de bussen.042.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 14 maart 1871 staat vermeld een: “Missive van de Heeren Kuinders & Co namens Heeren Assuradeuren ten behoeve van het Weldadig Zeemansfonds toezendende eene som van f 257,15 zijnde de opbrengst van eenige ontvreemde doch later achterhaalde goederen uit het wrak van het bij Java verongelukte schip Maria Veronica.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 06 februari 1908 staat vermeld dat een gratificatie ad f 20,- is toegekend aan de wed. Jacob Schol geb. Zwaal.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam          naam reder/boekhouder

      768                          1860          fregat              Straat Baly             Gebr.Hendrichs & Co te Amsterdam

                                     1861-1866    bark                Maria Veronica      idem

                                        1867          bark                Maria Veronica      Kuinders & Co te Amsterdam

                                        1868          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1869-1871    fregat              Ortelius                    Kuinders & Co te Amsterdam

                                     1872-1873    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Jacob Sjoerds Schol was van 1860-1861 gezagvoerder van het fregat de “Straat Bali”, als opvolger van kapitein Tjebbe Mulder. In 1862-1868 volgde hij dezelfde kapitein op als gezagvoerder van de “Maria Veronica” welk schip in 1868 in Nederlands Oost-Indië verongelukte010-p.31.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                     Naam schip                              Vertrek                                       Terugkomst

J.S.Schol                               Straat Balij                               23 maart 1860                          25 januari 1861

                                               Maria Veronica                       11 maart 1861                          15 maart 1862

J.S.Scholl                              Maria Veronica                       28 juni 1862                              02 juli 1863

                                               Maria Veronica                       18 maart 1864                          07 januari 1865

                                               Maria Veronica                       30 april 1865                             09 februari 1866

J.S.Schol                               Maria Veronica                       01 juni 1866                              19 oktober 1867

                                               Maria Veronica                       18 maart 1868                          geen melding

                                               Maria Veronica                       18 maart 1868                          geen melding

 

Bouma025 vermeldt J.C (moet zijn J.S.) Schol als gezagvoerder gedurende:

  • * 1861 op het 3/m schip “Straat Baly”, gebouwd in 1839 te Krimpen aan de IJssel, 736 ton o.m., varend voor Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1861 verkocht naar Batavia;
  • * 1862 t/m 1867 van de bark “Maria Veronica”, gebouwd in 1856 te Alblasserdam, 742 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;
  • * 1868 van hetzelfde schip maar nu varend voor Kuinders & Co te Amsterdam. Het schip is in 1868 verongelukt in N.O.I.;
  • * 1871 t/m 1872 van het 3/mschip “Ortelius”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 743 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Scheepvaartberichten uit het Handelsblad

“Batavia 22 Augustus 1868. Volgens particulier ontvangen berigt d.d. Point de Galle 5 September is het schip MARIA VERONICA, kapitein Schol, in de nabijheid der Boompjes eilanden verongelukt, de opvarende zijn allen gered. Het wrak is voor ƒ 8000,- verkocht. Volgens brief van de gezagvoerder d.d. Batavia 27 July dacht hij in het laatst dier maand van Batavia naar Soerabaja te verzeilen”.

 

“Amsterdam 6 October 1868. Volgens berigt uit Batavia was het Nederlandsche schip MARIA VERONICA Kapt. Schol 7 July van Texel behouden aldaar gearriveerd en was die bodem 39 ste daaropvolgend door de factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij voor de terugreis naar Nederland geschat a.ƒ92½ per last. Des Vrijdagsmorgens 7 Augustus de reede van Batavia verlaten te hebbende met bestemming naar Soerabaja, was men Zondag den 9 de daar opvolgende in goede staat kruisende met de gewone land en zeewinden, toen eensklaps des avonds ten 7 ure het schip hevig stoote en zwaar lek werd, en men ontdekte den volgende morgen dat de MARIA VERONICA door sterke stroomverleiding op het middenrif der Boompjes eilanden was vastgeraakt. Onmiddellijk na het ongeval werden alle pogingen in het werk gesteld om het schip vlot te krijgen, doch voor men de sloep tot het uitbrengen van de noodige trossen buitenboord had, was het water reeds tot aan het tusschen dek gerezen, waarna het schip weldra over bakboord op zijde viel. Uit hoofde van het hevige stooten en gevaar voor het nederkomen van het tuig, besloot de gezagvoerder de booten uit te zetten, en na de gehele nacht in de nabijheid van het wrak te zijn gebleven, bespeurde men den volgende morgen dat het schip met het achterdek onder water lag, waardoor de kans tot redding onmogelijk werd en men besloot naar Indramayoe af te houden om assistentie te bekomen, echter mogt men daarin door tegenwind niet slagen en werd de bemanning door een Chineesche kustvaarder op de hoogte van Panaroekan opgenomen en behouden te Batavia aan wal gebragt. Door de agenten te Batavia werd na het bekend worden van het ongeval onmidelijk de stoomboot SUNDA tot assistentie afgezonden welke na vier en halve dag vertoevens bij het wrak nog ca. 100 Kojangs, waarvan de helft beschadigd was, van de lading heeft geborgen, het wrak met de nog overgebleven lading was 21 Augustus in publieke veiling voor ƒ8150,- was verkocht, de onkosten der stoomboot bedroegen ƒ5008,-“.

Via tussenkomst van de heer K.Suyk te Heiloo overgenomen uit de “Boekjes van Hoedemaker” April 2000..

NRC 30 oktober 1859114

Plymouth, 28 oktober. Het Nederlandse schip STRAAT BALY, kapt. Scholl qq, van Batavia naar Amsterdam, is alhier met verlies van zeilen en rondhout en nog andere schade binnengelopen.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Schol, Jacob Sjoerds

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1856.55

DVD XII – 6727, 6728
BIJLBRIEF
Naam schip MARIA VERONICA

plaats en datum acte bijlbrief, Alblasserdam, 6 juni 1856

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam, op zijn werf gebouwd

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 7/16e part), Cornelis Smit, Alblasserdam (2/16e part), Joh.Franc.Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/16e part), Arnold Anton van Ebbing, Amstedam (1/16e part), August Hendrichs, Amsterdam (1/16e part), firma Haring booy & Zonen, Amsterdam (1/16e part), firma B. & H. Veltman, Amsterdam (1/16e part), Antonius van Drooge, Gorinchem (1/16e part), en Mw.Wed. Ernst Heinrich Krelage, samen met Johan Heinrich Krelage, beiden te Haarlem (samen 1/16e part)

te voeren door kapt. Gerrit Mulder

grootte in tonnen 392 lasten of 742 tonnen (meetbrief Alblasserdam, 11 maart 1856)

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 40,26 x 7,46 x 5,56 meter

kiellegging

tewaterlating 12 april 1856

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 juni 1856

nummer van registratie deel 70, folio 77, verso, vak 4.

notaris verklaring voor burgemeester van Alblasserdam

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 080608

Naam MARIA VERONICA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1856.55

DVD XLIV – 2146-2149
CEDULE

Naam schip MARIA VERONICA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, … juni 1856

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. G. Mulder

eigenaar Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam, boekhouders en mede-eigenaren (zie bijlage)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 392 lasten of 742 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Alblasserdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 20 juni 1856

nummer van registratie deel 70, folio 77, verso, vak 6

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief: 25 juni 1856

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een zeebrief. De bijlbrief en bevestigende verklaring burgemeester van Alblasserdam worden overlegd. Het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde reders.
Schip ligt thans te Rotterdam


Bijlage bij cedule Amsterdam-55van 1856
Eigenaren van het barkschip MARIA VERONICA

Firma Gebr. Hendrichs & Co., Amsterdam (boekhouders en 716e part)
Corns. Smit, Alblasserdam (2/16e part)
J.F. Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/16e part)
A.A. van Ebbing, Amsterdam (1/16e part)
A. Hendrichs, Amsterdam (1/16e part)
Firma Haring Booy & Zonen, Amsterdam (1/16e part)
Firma B. & H. Veltman, Amsterdam (1/16e part)
A. van Drooge, Gorcum (1/16e part)
Wed. E.H. Krelage en J.H, Krelage, Haarlem (samen 1/16e part)


ML / 140710

Naam MARIA VERONICA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.3

DVD XI – 9052-9055
CEDULE

Naam schip MARIA VERONICA

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 19 februari 1868

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Kuinders & Co., Amsterdam (boekhouders en 2/16e part) (zie bijlage voor overige eigenaren)

te voeren door kapt. J.L. Schol

grootte in tonnen 742 tonnen of 392 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Alblasserdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 februari 1868

nummer van registratie deel 84, folio 20, verso, vak 4.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Amsterdam; Het schip is nieuw gebouwd voor de in de bijlage genoemde eigenaren, de bijlbrief met bevestigende verklaring van de burgemeester van Alblasserdam werd getoond.









researcher/datum research: ML / 120909





Bijlage bij acte 1868/3 schip MARIA VERONICA
Eigenaren:
Firma Kuinders & Co., Amsterdam (boekhouders en 2/16e part)
Firma Haring Booy & Zn., Amsterdam (1/16e part)
August M.J. Hendrichs, Amsterdam (1/16e part)
Firma B. & H. Veltman, Amsterdam (1/16e part)
Th.J. Alberdingk Thijm, Amsterdam (1/16e part)
Wed. Y. Kuinders, Amsterdam (3/16e part)
Eduard J.J. Kuinders, Amsterdam (1/16e part)
Wed. E.H. Krelage en J.H. Krelage, Haarlem (samen 1/16e part)
Firma J. van Eden & Zoon, Krommenie (1/16e part)
J.G. van der Lee, Alblasserdam (1/16e part)
Jan Smit Czn., Alblasserdam (1/16e part)
Weduwe en erven A.A. van Ebbing, Amstyerdam (1/32e part)
Th.J. van Aerensbergen, Nijmegen (1/32e part)
en A. van Drooge, Gorinchem (1/16e part)

ML / 120909

Naam MARIA VERONICA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3181-1856.55