Inloggen
ZEVEN STERREN (DE) - ID 15012


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-04-18 / 1869-07-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: wood, sheathed with zinc
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1856-00-00
Delivery Date: 1856-03-25
Technical Data

Net Tonnage: 98.00 lasts
Net Tonnage 2: 186.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 29.10 Meters Registered
Beam: 4.71 Meters Registered
Depth: 3.06 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-04-18
Register nr: 18560352
Scheepsnaam: ZEVEN STERREN (DE)
Type: Schooner
Lasten: 98
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bruggen & Co., Ter
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Ruhaak, H.R.
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-03-25 DE ZEVEN STERREN
Manager: firma Ter Bruggen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: firma Ter Bruggen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-03-15 ZEVEN STERREN
Manager: Roelf Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1859-05-14 ZEVEN STERREN
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Date/Name Ship 1862-08-08 ZEVEN STERREN
Manager: Firma Jansen & Van der Burg (cargadoors, expediteurs), Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Jansen & Van der Burg (cargadoors, expediteurs), Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Ship Events Data

1869-07-23: Final Fate:
16 augustus 1869. PGC - Provinciale Groninger Courant.
New York, 2 augustus. Het schip (opm: schoener) ZEVEN STERREN, kapt. A. Hemmes, van Trinidad naar Tobasco, is de 23e juli, na zwaar lek geworden te zijn, op 23º N.B. en 86º W.L. gezonken, doch het volk gered en te New Orleans aangekomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Haije Rickers Ruhaak werd geboren in 1820 te Westerende/Hage/Ost Friesland als zoon van Jan Gerdes Ruhaak en Vomtje(?) Jaspers.

Hij trouwde op 23 augustus 1848 te Alblasserdam met Lucke Weers, geboren in 1816 te Hagermarsch/Norden als dochter van Peter Heije Weers (Weyers) en Antje Willems Oosterman. In 1845 kreeg hij de Nederlandse nationalitein.

Hij overleed vóór 1872. Hij werd in 1845 Nederlander te Alblasserdam.064.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.R.Ruhaak was van 1849 t/m 1864 met vlagnummer 270 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1864 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat H.R.Ruhaak in 1864 “volgens Art. 37 … van het Lidmaatschap vervallen verklaard moet worden”. Dit artikel regelt royement wegens het niet voldoen aan de financiële verplichtingen058.

 

De schepen van de kapitein

H.R.Ruhaak was in 1849 gezagvoerder op de “Hongkong”062.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.R.Ruhaak met vlagnummer R270 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                           van de bark “Hongkong” 137 last    varend voor J.Vroege te Alblasserdam

*   1851                           van de bark “Noord”       345 last    varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam

*   1855, 1858                van de sch. “Zevenster”  110 last    varend voor W.A. Terbruggen & Co te Rotterdam

*   1859, 1862, 1863 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.R.Ruhaak als gezagvoerder gedurende:

*   1850 t/m 1851 op de bark “Hong Kong”, gebouwd in 1845 op de werf van Vornelis Smit teAlblasserdam, 260 ton o.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;

*   1852 t/m 1854 op de bark “Noord”, gebouwd in 1848 te Alblasserdam, 655 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam.

           Op weg naar Batavia is hij op 27 april 1854 vergaan op de reede bij Schouwen op de Banjaard. Dankzij het koelbloedig optreden van kapitein Ruhaak overleefde de bemanning de ramp. Hij zette het schip voor de wind op de kust en de bamanning kon zich in de boten redden. Ze werden door de voorgaats kruisende Brouwerhavense loodsboot opgenomen en te Brouwershaven binnengebracht064.

*   1856 t/m 1858 van de 2/m sch. “Zeven Sterren”(sic), gebouwd in 1856 te Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor ter Bruggen & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 28 mei 1852114

Rotterdam, 27 mei. Volgens bericht van kapt. Ruhaak, voerende het barkschip NOORD, te Brouwershaven binnen, had het schip MOZAMBIQUE, kapt. Bouman, van Batavia naar Rotterdam, de 29e maart te St. Helena binnengelopen, schade aan het roer bekomen, doch zou binnen acht dagen gereed zijn de reis voort te zetten.

 

NRC 19 juni 1852114

Rotterdam, 18 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 30 schepen:

Voor Rotterdam: NOORD, kapt. H.R. Ruhaak; JAN DANIEL, kapt. J.H. Zeeman; CORTGENE, kapt. J.A. Scott; SARA LYDIA, kapt. B. van der Tak; MENADO, kapt. N.N.; GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. F. Parlevliet; WENA, kapt. J.F. des Ruelles; JULIA, kapt. J. Teygeler; OTTO, kapt. P. Flens. ….

 

NRC 29 april 1854114

Rotterdam, 28 april. Het te Alblasserdam te huis behorend barkschip NOORD, kapitein H.R. Ruhaak, van Panaroekan (opm: Panarukan) naar deze stad bestemd, is gisteren door hevig stormweder op de westpunt van de Banjaard gestrand en zal, daar het schip tot aan het dek onder water zit, hoogstwaarschijnlijk totaal weg zijn. De bemanning heeft zich in de boten gered en is door de voor gaats kruisende Brouwershavense loodsboot opgenomen en te Brouwershaven binnengebracht.

 

NRC 07 mei 1854114

Vlissingen, 4 mei. Te Westkapelle is aangespoeld een partij bindrottingen, een nagelbank, een kompas, zes gedeeltelijk geschonden dekbalken en enige stukken dekdelen, een en ander vermoedelijk afkomstig van het op de Banjaard verongelukte schip de NOORD, kapt. Ruhaak, van Batavia naar Rotterdam.

 

NRC 25 november 1858114

Poole, 22 november. De Nederlandse schoener DE ZEVEN STERREN, kapt. Ruhaak, van Rio Janeiro, laatst van Falmouth naar Bremen bestemd, hebbende 24 dagen reis van Falmouth, is alhier met gescheurde zeilen en wegens gebrek aan provisie binnengelopen.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Ruhaak, Haije Rickers(Richers?)
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G.Borchers was met vlagnummer R253 in de periode 1849 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat op hem “Art 37. van het reglement” is toegepast  d.w.z. dat het College een einde aan zijn lidmaatschap heeft gemaakt, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein H.G.Borchers met vlagnummer R253 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1849, 1851 van de galj. “Eliza”    77 last   varend voor de erve N.J. de Cock te Rotterdam
  • 1855, 1858, 1859, 1862 geen vermelding van schip en reeder

     

H.G.Borchers was gezagvoerder van

  • de schoener-kof “Elisa” (ex Anjien) (1846-1854, rederij N.J.de Cock te Rotterdam),
  • de bark “Constance” (1856-1858, rederij de Cock, Hop & van Wijngaerdt te Rotterdam)
  • de 2-mast schoener “Zeven Sterren” (1859-1860, rederij Ter Bruggen & Co te Rotterdam)013,025.

 

Bouma025 vermeldt H.G.Borchers als gezagvoerder gedurende:

  • 1848 t/m 1854 op de sch.kof “Elisa” ex Anjien, gebouwd in 1834 te Capelle aan de IJssel, 145 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam. Het schip werd in 1854 herdoopt in “Gier”;
  • 1858 van de bark “Constance”, gebouwd in 1856 te Maassluis, 722 ton o.m., varend voor de Cock, Hop & van Wijgaerdt te Rotterdam;
  • 1859 van de 2/m sch. “Zeven Sterren”(sic), gebouwd in 1856 te Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor ter Bruggen & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Borchers, H.G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Hulsinga was met vlagnummer R363 in de periode 1857 t/m 1859 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) is vermeld dat hij in 1859 voor het lidmaatschap heeft bedankt059.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1858 van het College staat kapitein D.Hulsinga met vlagnummer R363 in de ledenlijst als gezagvoerder van de bark “Paul Johan”, 357 last, varend voor de Groot, Roelandts & Co te Schiedam058.

 

Bouma025 vermeldt D.Hulsinga als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1859 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*    1860 van de 2/m sch. “Zeven Sterren”(sic), gebouwd in 1856 te Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*    1861 t/m 1862 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Op 03 januari 1858 vertrok de bark "Paul Johan" van rederij De Groot Roelants & Co te Schiedam onder kapitein D.Hulsinga van de rede van Texel en arriveerde op 12 april 1858 te Batavia na een reis van 98 dagen. Het schip had 130 man troepen aan boord. Men vertrok weer van Batavia op 10 juni 1858, was in St.Helena op 31 augustus-01 september en liep te Brouwershaven binnen op 30 november na dus een reis van 171 zeedagen. Het is een voorbeeld van de grote verschillen in reisduur op dit traject026(38/220).

 

D.Hulsinga verzorgde per 03 januari 1858 vanuit Nieuwediep met de “Paul Johan” een troepentransport van 6 officieren en 130 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 13 april 1858 na 100 dagen. 1 manschap ontbreekt na de aankomst065.

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Hulsinga, D.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Hemmes als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1861 van de 2/msch “Marius” ex Constantin, gebouwd in 1850 te Dagø, 89 ton o.m., varend voor Jansen & v/d Burg te Schiedam. Het schip is in 1861 gestrand in de Oostzee en wrak geraakt;

*    1863 t/m 1864 van de 2/m sch. “Zeven Sterren”(sic), gebouwd in 1856 te Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor Jansen & v/d Burg te Schiedam;

*    1886 van de bark “Resolutie”, gebouwd in 1857 te New York, 1645 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam. Het schip werd op zee verlaten op 38oN/61oW;

*    1889 van het 3/mschip “Emmanuel” ex Steward Freeman, gebouwd in 1876 aan de Jordan River in Nova Scotia, 1485 ton n.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam;

*    1893 t/m 1895 van de bark “Jan Melchers” ex Chandos, gebouwd in 1869 te Belfast/Maine, 1448 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Hemmes, L.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Hemmes als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1869 van de 2/m sch. “Zeven Sterren”(sic), gebouwd in 1856 te Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor Jansen & v/d Burg te Schiedam. Het schip is in 1869 gezonken;

*    1871 t/m 1873 van de sch.brik “Kosmopoliet”, ex Wilhelmina & Henriëtte, gebouwd in 1855 te Nieuwendam, 212 ton o.m., varend voor T.C.Melchers te Schiedam;

*    1874 t/m 1876 van hetzelfde schip maar nu varend voor S.J.Melchers te Schiedam;

*    1877 van de schbrik “Marie & Antoinette” ex Trident, gebouwd in 1864 te Granville, Nova Scotia, 420 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam. Het schip is in 1877 gestrand op Terschelling;

*    1878 t/m 1883 van het 3/mschip “Marie & Antoinette” ex Le Grand Gustave, gebouwd in 1857 te Kennebunk, 1680 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam;

*    1884 van de bark “Walraven Melchers” ex Birmingham, gebouwd in 1860 te Kennebunk Maine, 1408 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam;

*    1885 van de bark “Resolutie”, gebouwd in 1857 te New York, 1645 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam;

*    1886 t/m 1889 van de bark “Jan Melchers” ex Chandos, gebouwd in 1869 te Belfast/Maine, 1448 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam;

*    1890 t/m 1891 van het ijzeren fregat “Khersonese”, gebouwd in 1855(?) te Belfast, 1711 ton o.m., varend voor S.J.Melchers te Schiedam. Het schip is in 1891 op de reede van Montevideo uitgebrand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Hemmes, A.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.359
DVD VIII - 844, 845
BIJLBRIEF
Naam schip de ZEVEN STERREN

plaats en datum acte Hoogezand, 25 maart 1856

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Ipe A. Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand, op zijn werf te Foxhol

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Ter Bruggen & Co.

te voeren door kapt. H.R. Ruhaak

grootte in tonnen 186 tonnen of 98 lasten (meetbrief Groningen, 20 maart 1856)

tuigage / aantal dekken 1 dek, 2 masten

afmetingen lang 29,10 m., breed 4,71 m., hol 3,06 m.

kiellegging

tewaterlating 1856

plaats / datum registratie Groningen, 25 maart 1856

nummer van registratie deel 65, folio 47, verso, vak1

notaris verklaring voor burgemeester van Hoogezand

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 090608

Naam ZEVEN STERREN (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1856
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.38a
USB-stick 0374, 0375
BIJLBRIEF

Naam schip ZEVEN STERREN

plaats en datum acte niet vermeld, doch in 1856

type schip schoener, gezinkt

bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Firma Ter Breggen & Co., reders te Rotterdam

te voeren door kapt. H.R. Ruhaak

grootte in tonnen 186 ton of 98 last

tuigage / aantal dekken niet vermeld

afmetingen lang 29,10 m., breed 4,71 m., hol 3,06 m.

kiellegging

tewaterlating 1856 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie niet vermeld

nummer registratie niet vermeld

notaris bevestigende verklaring burgemeester Hoogezand, geen datum

prijs

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 250912

Naam ZEVEN STERREN
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1856
Toegang 152
Inventaris 118

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.38b
USB-stick 0374, 0375
KOOPBRIEF

Naam schip ZEVEN STERREN

plaats en datum acte Rotterdam, 15 maart 1859

type schip schoener, gezinkt

bouwwerf/verkoper firma Ter Breggen & Co., reders te Rotterdam

gevoerd door kapt. mogelijk H.G. Borchers

eigenaar/koper Roelf Hooites, zonder beroep, Hoogezand

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 186 ton of 98 last

tuigage / aantal dekken niet vermeld

afmetingen lang 29,10 m., breed 4,71 m., hol 3,06 m.

kiellegging

tewaterlating 1856 nieuw van de bijl te water gebracht bij Ipe Annes Hooites, Hoogezand

plaats / datum registratie Rotterdam, 16 maart 1859

nummer registratie deel 3, folio 73, verso, vak 3 – 7

notaris Wilhelmus Johannes Rietstap, griffier te Rotterdam
op 15 maart 1859

prijs

Bijzonderheden:
De verkoop/koop vindt plaats te Rotterdam op 15 maart 1859 via de makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, Willem van Dam H.Hzn, W.H. Montauban van Swijndregt en B.H.D. Hanegraaf.




researcher/datum research: ML / 250912

Naam ZEVEN STERREN
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1859
Toegang 152
Inventaris 118

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.38c
USB-stick 0374, 0375
KOOPBRIEF

Naam schip ZEVEN STERREN

plaats en datum acte onderhandse verkoop, Hoogezand, 14 mei 1859

type schip schoener, gezinkt

bouwwerf/verkoper Roelof Hooites, zonder beroep, Hoogezand

gevoerd door kapt. H.G. Borchers

eigenaar/koper Ipe Annes Hooites, Hoogezand, en Derk Hulsinga, Rotterdam,
ieder voor een halfscheid.

te voeren door kapt. Derk Hulsinga, Rotterdam, mede-eigenaar

grootte in tonnen 186 ton of 98 last

tuigage / aantal dekken niet vermeld

afmetingen lang 29,10 m., breed 4,71 m., hol 3,06 m.

kiellegging

tewaterlating 1856 nieuw van de bijl te water gebracht bij Ipe Annes Hooites, Hoogezand

plaats / datum registratie Groningen, 13 mei 1859

nummer registratie deel 43, folio 196, verso, vak 8

notaris onderhandse koopacte, te Hoogezand getekend op 5 mei 1859 en te Rotterdam op 7 mei 1859.

prijs NLG 1.000,- (ieder NLG 500,-)

Bijzonderheden:
Het schip ligt bij deze onderhandse transactie te Rotterdam.




researcher/datum research: ML / 250912

Naam ZEVEN STERREN
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1859
Toegang 152
Inventaris 118

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.98.92.1859.100
DVD LIII – 8964, 8966
CEDULE en KOOPBRIEF

Naam schip de ZEVEN STERREN

plaats en datum acte Hoogezand, 14 mei 1859

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Roelof Hooites, Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer, Hoogezand (boekhouder en
1/2e part)) en Derk Hulsinga, Rotterdam (kapitein en 1/2e part),
enig eigenaren

te voeren door kapt. Derk Hulsinga, Rotterdam, mede-eigenaar

grootte in tonnen 186 tonnen of 98 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1856 te Hoogezand

plaats / datum registratie Groningen, 17 mei 1859

nummer registratie deel 20, folio 96, recto, vak 5

notaris Mr. Johannes Offerhaus, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Rotterdam.
Getoond wordt de laatste koopbrief van het schip d.d. 7 mei 1859.
Het schip behoorde eerst aan de firma F. van Bruggen (of Terbruggen) & Co. te Rotterdam, en daarna aan Roelf Hooites te Hoogezand, die het schip in 1859 verkocht aan Ipe Annes Hooites en Derk Hulsinga.



researcher/datum research: ML / 050612

Naam ZEVEN STERREN (de)
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1859
Toegang 152
Inventaris 98

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-359