Inloggen
ST. JAN - ID 14975


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-02-28 / 1871-09-26 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: G. Lindeman - Werf 'De Lelie', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-07-19
Launch Date: 1856-01-07
Delivery Date: 1856-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 308.00 lasts
Gross Tonnage 2: 584.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 39.30 Meters Registered
Beam: 7.22 Meters Registered
Depth: 4.63 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-02-28
Register nr: 18560166
Scheepsnaam: ST. JAN
Type: Bark
Lasten: 308
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gent, J.H. van
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Lion, G.G.
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-02-28 ST. JAN
Manager: Firma J.H. van Gent, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Date/Name Ship 1863-11-25 ST. JAN
Manager: J.D. Meijer Jzn., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PSGF
Additional info: roepsein sinds 1867

Date/Name Ship 1870-00-00 ST. JAN
Manager: Firma J.H. van Gent, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PSGF

Date/Name Ship 1871-09-26 ST. JAN
Manager: Eduard Hemptenmacher, Rügenwalde, Germany
Eigenaar: Eduard Hemptenmacher, Rügenwalde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rügenwalde / Germany
Callsign: JDGL

Ship Events Data

1853-07-19: NRC 210753. Kiel gelegd op 19 juli 1853.
1856-01-07: Op 7 januari 1856 te Schiedam te water gelaten. (opm: een merkwaardig lange hellingtijd)
1858-10-09: Damaged
Rotterdam, 9 oktober. Volgens een op heden ontvangen telegrafisch bericht is het te Schiedam te huis behorende barkschip ST. JAN, kapt. P. Lommerse, van Middlesbro' naar Adelaide bestemd, met verlies van ankers, kettingen en zeilen te Ramsgate binnengebracht. De vergoeding voor het binnenbrengen zou bij arbitrage uitgemaakt worden
1867-07-31: Damaged
Simonsbaai, 31 juli. Het Nederlandse schip ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Schiedam bestemd, is alhier binnengelopen, met schade aan het roer, verschansingen enz.
1871-09-26: Sold to foreign country
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als lasthebbende van hun meester op dinsdag 26 september 1871, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip ST. JAN, laatst gevoerd door kapt. J. Lommerse, volgens meetbrief lang 39 meter 30 centimeter, wijd 7 meter 22 centimeter, hol 4 meter 63 centimeter en alzo groot 584 tonnen of 308 lasten, met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, geschut en verdere scheepsgereedschappen, zoals het is liggende in de Westerhaven te Rotterdam. Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengemelde makelaars en bij de makelaar H.P. Nolet te Schiedam. (opm: het schip wordt verkocht naar Duitsland).
1879-10-21: Final Fate:
Op reis van Londen in ballast naar Dantzig is de Duitse bark St. JAN op de 21e oktober 1879 des morgens om 11.00 uur op de Razende Bol (Noorderhaaks) gestrand en totaal wrak geslagen. De 14 opvarenden werden gered. Het schip was niet verzekerd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Govert Godefridus Lion werd geboren te Rotterdam c. 1832 als zoon van Abraham Lion, commissionair, en Maria Theresia Wolff.

Hij trouwde op 07 juli 1852 te Rotterdam met Anette Petronella Schiedges, geboren te Rotterdam c. 1833, dochter van Johannes Matthijs Schiedges, boekhouder, en Johanna Hendrika Versluys005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.G.Lion was met vlagnummer R193 in de periode 1851 t/m 1872 lid van het Rotterdamse zemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) was G.G.Lion met vlagnummer R193 gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                    van de brik “H.Willibrordus”                         181 last             J.A. van Gent te Schiedam

*    1855                    van de bark “Louize Prinses der Nederl.       314 last             J.A. van Gent te Schiedam

*    1858, 1859         van de bark “Patriarch Samhirie”                  384 last             J.H. van Gent te Schiedam

*    1862 t/m 1867   van de bark “Patriarch Samhirie”                  384 last             J.D.Meijer J.Hz te Schiedam

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden G.G.Lion als gezagvoerder gedurende:

*    1851 op de brik Heilige Willebrordus, de kiel gelegd op 19 maart 1851 en te water gelaten op 23 oktober 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 181 last/342 ton o.m., varend voor reeder J.H.van Gent te Schiedam;

NRC 25 oktober 1851

Rotterdam, 24 oktober. Gisteren is te Schiedam, van de werf van de heer Lindeman, met het beste gevolg te water gelaten, de brik, genaamd H. WILLIBRORDUS, groot omtrent 180 gemeten lasten, gevoerd zullende worden door kapt. Lion. Daarna is de kiel gelegd van een bark, H. LIDUINA, genaamd, groot ruim 300 Java lasten. Beide zijn bestemd voor de grote vaart, en voor rekening der rederij onder directie van de heer J.H. van Gent.

*    1853 t/m 1856 van de bark “Louisa Prinses der Nederlanden”, gebouwd in 1826 te Dordrecht, 750 ton o.m., varend voor J.H.van Gent  te Schiedam;

*    1857 t/m 1858 van de bark “St.Jan”, gebouwd in 1855 te Schiedam, 584 ton o.m., varend voor J.H. van Gent te Schiedam;

*    1859 t/m 1860 op de bark “Patriarch Samhiri”, gebouwd in 1858 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor J.H.van Gent te Schiedam;

*    1861 t/m 1869 op hetzelfde schip maar nu voor J.D.Meyer Jz te Schiedam. Het schip ging in 1870 weer over naar J.H.van Gent te Schiedam en herdoopt in “Samhiri”.

*    1870 t/m 1871 op de “Samhiri” ex “Patriarch Samhiri” (zie hiervoor) voor J.H.van Gent te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door G.G.Lion.104.

 

Zierikzeesche Courant 23 januari 1864

Gearriveerd te Brouwershaven op 21 januari 1864 de “Patriarch Samhirie”, kapitein G.G.Lion, komend van Batavia naar Schiedam. Passagiers de heer Koelman met vrouw en 5 kinderen (secretaris van Tegal) en een onderofficier van de marine.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Lion, Govert Godefridus
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 193
Overige informatie: *ca.1832 te Rotterdam

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden P.Lommerse als gezagvoerder gedurende:

*    1853 op de brik “Heilige Willebrordus”, de kiel gelegd op 19 maart 1851 en te water gelaten op 23 oktober 1851 op de werf van de Lelie te Schiedam onder scheepsbouwmeester G.Lindeman, 181 last/342 ton o.m., varend voor reder J.H.van Gent te Schiedam;

*    1854 t/m 1858 van de bark “Heilige Liduina”, gebouwd op 1853 te Schiedam, 463 ton o.m., varend voor J.H. van Gent te Schiedam;

*    1859 t/m 1860 van de bark “St.Jan”, gebouwd in 1855 te Schiedam, 584 ton o.m., varend voor J.H. van Gent te Schiedam;

*    1861 t/m 1869 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.D.Meyer Jz te Schiedam;

*    1870 t/m 1871 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.H. van Gent te Schiedam. Het schip werd in 1871 verkocht naar het buitenland.

 

Overige bijzonderheden

P.Lommerse vertrok op 10 december 1864 van Brouwershaven met de “Sint Jan” en een detachement van 3 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 maart 1865 na 101 dagen.

Op 01 december 1865 vertrok hij van Hellevoetsluis met de “Sint Jan” en een detachement van 6 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 maart 1866 na een reis van 105 dagen.

Op 17 januari 1867 vertrok hij van Hellevoetsluis met de “Sint Jan” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 25 april 1867 na een reis van 98 dagen065.

 

In Gens Nostra 61, p.290, 2006, wordt gesproken over een militair Petrus Vrolijk. Deze keerde als sergeant op 18 oktober 1866 met het schip “Sint Jan” terug in Nederland vanuit NOI. (niet vermeld of dit vertrek of aankomstdatum is).

 

Zeetijdingen 07 mei 1855.

Antwerpen 6 mei 1855. Op het tot vertrek gereed liggende schip "H. LIDUINA", kapt. P. Lommerse (voor Kapt. Matthias Josephus Witsch), vond een vechtpartij plaats tussen enkele Italiaansche Landverhuizers, de eerste stuurman en een matroos. Hierbij werd één der Landverhuizers zwaar verwond en overleed later in het Gasthuis. De eerste stuurman en de matroos zijn in verzekerde bewaring genomen.  1858. Uit de hand verkocht naar rederij J. D. Meyer Jzn. Schiedam. !867. Te Batavia uit de hand verkocht.  

 

NRC 07 mei 1855114

Rotterdam, 6 mei. Nopens de oorzaak van de medegedeelde vechtpartij aan boord van het te Antwerpen tot vertrek gereed liggende schip H. LIDUINA, zijn wij in staat mede te delen, dat deze te zoeken is in een misverstand bij de uitdeling der levensmiddelen aan de zich aan boord bevindende Italiaanse landverhuizers, welk misverstand voornamelijk is toe te schrijven aan de omstandigheid dat de Italianen in hun taal zich niet verstaanbaar genoeg voor het scheepsvolk konden uitdrukken. Enige Italianen wilden toen de kajuit binnentreden. De eerste stuurman trachtte hun zulks te beletten, waarop een matroos, onbekend met de oorzaak van het geschil, toesnelde en terstond tot dadelijkheden overging. Alsnu ontstond een worsteling tussen de Italianen en de stuurman en de matroos, welke laatste aan een der landverhuizers met een mes in de buik en op het aangezicht wonden toebracht, aan de gevolgen waarvan deze in het gasthuis te Antwerpen is overleden. Men voegt er bij, dat nog een andere Italiaan gewond is, terwijl ook de aanvallers wonden hebben bekomen.

De gezagvoerder van de H. LIDUINA was op het ogenblik, dat dit voorviel, afwezig, daar hij zijn rekeningen met de cargadoors afsloot; anders zou dit betreurenswaardig voorval waarschijnlijk geen plaats gehad hebben, daar te meer deze Italiaanse landverhuizers over het algemeen geschikte lieden zijn. De eerste stuurman en de matroos zijn in verzekerde bewaring genomen en aan boord van de bodem bereids door andere personen vervangen.

 

NRC 28 juli 1855114

Rotterdam, 27 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 14 schepen, als:…..

…..Voor Schiedam: H. LIDUINA, kapt. P. Lommerse.

 

NRC 02 juni 1856114

Batavia, 12 april. Het Nederlandse schip H. LIDUINA, kapt. Lammerse (Lommerse), dat te Tjilatjap (opm: Cilacap) bezig was een lading voor de Nederlandsche Handel Maatschappij naar Nederland in te nemen, heeft de 9e maart aldaar in een hevige storm zware schade bekomen. Het schip is 2 april na geëindigde reparatiën naar Schiedam gezeild.

 

 

Zeeuwsche Zierikzeesche Courant 02 januari 1864

Uitgezeild van Brouwershaven op 31 december 1863 de “St. Jan” kapitein P.Lommerse. Bestemming Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Lommerse, P.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1853

NRC 200753
Schiedam, 19 juli. Heden is met het beste gevolg van de werf De Lely, toebehorende aan de scheepsbouwmeester G. Lindeman te water gelaten het barkschip H. LIDUINA, groot 246 gemeten lasten. Onmiddellijk daarna is de kiel gelegd voor een barkschip, hetwelk de naam van ST. JAN zal dragen. Beide schepen zijn bestemd voor de grote vaart en voor rekening ener rederij onder het boekhouderschap van de heer J.A. van Gent.

1856

NRC 090156
Schiedam, 7 januari. Heden is met het beste gevolg te water gelaten van de werf De Lely, toebehorende aan de scheepsbouwmeester G. Lindeman, het barkschip genaamd ST. JAN, en is onmiddellijk daarna de kiel gelegd voor een schip, hetwelk de naam zal dragen van SAMHIRI (opm: bark PATRIARCH SAMHIRI), beide voor rekening ener rederij onder boekhouderschap van de heer J.H. van Gent alhier, en voor de grote vaart bestemd.
UPS 130456
Hellevoetsluis, 13 april. Uitgezeild naar Batavia ST. JAN, kapt. Lion. (opm: UPS = Utrechtsche Provinciale- en Stadscourant)

1858

NRC 160258
Batavia, 24 december. Vrachten. Voor scheepsruimte bestaat meer vraag sedert de laatste mail, doch verscheidene vrachtzoekende schepen worden dagelijks verwacht. De volgende bevrachtingen zijn gedurende de laatste veertien dagen gesloten. KONING WILLEM III te Soerabaja bevracht à NLG 85 en NLG 90 per last voor suiker naar Amsterdam.
IMMAGONDA SARA CLASINA en MARIA ADRIANA zijn beide door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 85 voor koffij en NLG 90 voor suiker, op de kust te laden naar Nederland. GELDERLAND verkreeg NLG 17.500 voor twee reizen naar de Zuidkust met zout. JAVA is opgenomen à GBP 3.10/- voor rijst en GBP 4 voor licht goed, hier te laden naar Falmouth om orders. EQUATOR (Nederlands) NLG 95 voor suiker en huiden naar Amsterdam, te Soerabaja te laden. MARIA ELISE NLG 92 voor suiker, NLG 85 voor tabak en NLG 100 voor arak (opm: rijstbrandewijn), te Soerabaja ladende naar Amsterdam. ST. JAN, NLG 90 voor suiker, Soerabaja naar Rotterdam, JOAN MELCHIOR KEMPER, en PRINS VELDMAARSCHALK werden in Europa bevracht.
NRC 101058
Rotterdam, 9 oktober. Volgens een op heden ontvangen telegrafisch bericht is het te Schiedam te huis behorende barkschip ST. JAN, kapt. P. Lommerse, van Middlesbro' naar Adelaide bestemd, met verlies van ankers, kettingen en zeilen te Ramsgate binnengebracht. De vergoeding voor het binnenbrengen zou bij arbitrage uitgemaakt worden.
NRC 151058
Deal, 12 oktober. Aan de bemanning van de logger PETREL, welke assistentie verleend heeft aan het te Ramsgate binnengelopen Nederlands schip (opm: bark) ST. JAN, kapt. P. Lommerse, van Middlesbro' naar Adelaide – zie ons nommer van 10 dezer – is bij arbitrage een beloning van GBP 400 toegekend. Zij hadden GBP 700 geëist.

1859

NRC 120859
Batavia, 23 juni. Vrachten. Scheepsruimte nog steeds overvloedig met zeer weinig levendigheid. In de laatste dagen zijn de volgende transacties gesloten:
ALIDA MARIA laadt voor reders rekening; ELECTRA in lading naar Amsterdam; CHERIBON bedong NLG 6,25 per ton voor 800 ton kolen van Soerabaja naar Macasser; CORNELIA EN HENRIETTE neemt 800 picols rijst à NLG 22,50 per last en vult op met licht goed naar Amsterdam.
De nu nog disponibele schepen zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, JOHANNA CATHARINA, ST. MICHAEL, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM III, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, VRIENDENTROUW, VALPARAISO, HENRIETTE, WILHELMINA, HELMERS, ST. JAN en CONSTANCE.
NRC 181059
Batavia, 23 augustus. Vrachten, Ofschoon men van vrachtverhoging spreekt, is die werkelijk nog niet te bespeuren. De Nederlandse MARIA ANNA werd bevracht naar Nederland. DOLFIJN, 300 ton, werd te Soerabaja opgenomen voor NLG 17,50 de koyang zout, van Sumanap naar Wijnkopersbaay. De A.R. FALCK is bestemd naar Japan.
Disponibel zijn de Nederlands schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, PIETER, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, en OUDERKERK AAN DE AMSTEL.
NRC 311059
Batavia, 7 september. Scheepsvrachten. Hoewel gedurende deze maand weinig bevrachtingen plaats hadden, begint men nu toch enige verbetering te bespeuren.
De PIETER bekwam NLG 45 voor suiker en NLG 55 voor arak op de kust. De MARIA ANNA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en het Belgische schip PHILOTAXE (opm: kapt. Louis Weysen), laden voor eigen rekening; de PHOEBUS laadt voor Holland. De DOLFIJN werd te Soerabaija gecharterd voor een zoutvracht van Sumanap naar Wijnkoopsbaai tot NLG 17,50 per koijang. De COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM (662 ton) bekwam NLG 17.800. De A.R. FALCK is naar Japan vertrokken.
De nu nog disponibele Nederlandse schepen zijn: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ST. MICHAEL, NOORD-BRABANT, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENR. ELIS, SUSANNE, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA AGNES en LOEVESTEYN.

1860

NRC 140260
Rotterdam, 13 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende schepen, als:
voor Rotterdam, WILHELMINA, kapt. J.H. Blekkingh; ABEL TASMAN, kapt. J.R. Rijken; JACOB, kapt. J.F.C. Börger; PRESIDENT PLATE, kapt. J.C. Harten; JOHANNA CHRISTINA, kapt. J.R. de Boer; KINDERDIJK, kapt. D. Zwanenburg; ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers; D.T. VISSER, kapt. W. van der Linden; GRAAFSTROOM, kapt. G.H. Ruhaak; HEBE, kapt. A.H. Kiehl; WHAMPOA, kapt. Butner.
Voor Schiedam: ST. JAN, kapt. P. Lommerse; BANTAM, kapt. B.G. van der Bolck; MERCATOR, kapt. H. van der Woude, PATRIARCH SAMHIRI, kapt. G.G. Lion.

1863

NRC 270163
Batavia, 16 december. Vrachten. Nederlandse vlag. Nadat in het laatst van de vorige maand enige schepen als de CORNELIA, HENDRIKA, JUNO, EUTERPE, ACADIA, ALBLASSERDAM, HENDRIKA van NLG 90 tot NLG 75, voor suiker naar Holland werden afgesloten, hebben gezagvoerders zich aan een verdere verlaging moeten onderwerpen en werden de EUGENIE en de POLLUX tot NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor koffij, en de CONSTANTIA à NLG 70 voor suiker hier en op de kust te laden afgesloten. Later bedongen de DOELWIJK, EVA JOHANNA EN WILLEM DE ZWIJGER maar NLG 65 voor suiker. De GRONDWET, CONCURRENT, PIETER, GRAAF DIRK III, ALLEGONDA JACOBA en MINISTER PAHUD namen GBP 3.15 aan voor rijst te Akyab, Bassein of Rangoon naar Het Kanaal te laden. De CATHARINA JACOBA HENRIETTE laadt rijst van de rijsthavens naar Amsterdam voor NLG 80. De FOP SMIT gaat vrachtzoekend naar Akyab. De S. VAN HEEL, ROTTERDAM en BELLATRIX laden voor reders rekening naar Nederland.
Ter bevrachting blijven nog de Nederlandse schepen: BATAVIA, SCHEVENINGEN, JOHANNA MARIA, CATHARINA WILHELMINA, VAN DER PALM, TJILINGSIE, MARIA ELISABETH, NOORD BRABAND, MARY HILLEGONDA, ANTONIA PETRONELLA, CHERIBON, HENDRIK, CHRISTINA, DRIE GEBROEDERS, WILLEM DANIEL, HOLLANDS TROUW, MADURA, CAPELLA en ST. JAN.

1864

DC 020164
Brouwershaven, 31 december. Vertrokken: NEDERLAND, kapt.v.d.Eb; ALLEGONDA JACOBA,kapt. Swart, en VREDE,kapt. Ter Bruggen, allen naar Batavia; ST. JAN, kapt. Lommerse, en WHAMPOA, kapt. Metz, beiden naar Samarang; MARIE,kapt. Biesthorst, naar Soerabaija; BASTIAAN POT,kapt. De Hoog, naar Melbourne; BALTIMORE, kapt.Meijer, EMIL,kapt. Bormann, beiden naar New-York ; LOBELIA,kapt. Joblin, naar Londen.
NRC 261064
Rotterdam, 25 oktober. Voor de overvoer van bazalt naar Samarang zijn door de Nederlandsche Handel Maatschappij aangenomen de schepen : BARON VAN HEEMSTRA, kapt. Nepperus, voor 250 last; MARIE, kapt. Bieshorst, voor 150 last en ST. JAN, kapt. Lommerse, voor 120 last. De vracht voor de twee laatstgemelde partijen is NLG 30 per last van 2000 pond zonder meer.

1865

NRC 041165
Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse brik CHRISTINA MARIA, kapt. J. de Veer.
Adres: Ruys & Kellar alhier, Pfister Wurfbein & Co en W.J. Langeveld & Co. te Amsterdam.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse bark LAMMINA ELISABETH, kapt. F. Pot.
Adres: Vlierboom & Suermondt.
- Batavia. De Nederlandse bark ST. JAN, kapt. P. Lommerse.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
- Buenos Aires. De Nederl. bark SILENTIUM, kapt. J.N. Schagen van Leeuwen.
Adres: Vlierboom & Suermondt, of bij Gerbaulet & Co.

1866

NRC 040466
Batavia, 15 maart. Aangekomen schepen op Java:
NEERLANDS VLAG, kapt. v.d. Broek Humphrey, van Singapore; ST. JAN, kapt. Lommerse, van Rotterdam; QUARTET, kapt. Mulder, van Amsterdam; CHINA, kapt. Tofield, van Amsterdam.
NRC 150466
Rotterdam, 14 april. Volgens een de 12e april te Schiedam uit Batavia ontvangen telegram, was het Nederlandse barkschip ST. JAN, kapt. Lommerse, bevracht tegen NLG 45 voor suiker naar Rotterdam en voor de overvoer van gepasporteerde militairen.
PGC 210866
Amsterdam, 18 augustus.  Het schip ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Rotterdam, is de 5e juli beoosten Kaap Agulhas met verlies van grote top gezien; terwijl de schepen ARGO, kapt. Ankringa en ALDEBARAN, kapt. Meijboom, beiden van Batavia naar Nederland, het eerste de 15e juni en het tweede de 3e juli op gemelde hoogte gepraaid zijn.
NRC 250866
Rotterdam, 23 augustus. Volgens particulier bericht van Kaapstad, dato 15 juli, waren op die dag te Simonsbaai binnengelopen de Nederlandse barkschepen  ST JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Rotterdam, met verlies van grote marssteng en toebehoren (equipage en troepen welvarende) en ALBLASSERDAM, kapt. 't Hoen, van Padang naar Amsterdam, het laatste alleen om water. Twee dagen te voren was door kapt. 't Hoen gepraaid het fregat OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. Dingemans, van Batavia, (laatst van Mauritius) naar Amsterdam.
NRC 260966
Kaapstad, 20 augustus. Op 14 juli liep in Simonsbaai binnen de bark ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Rotterdam, met verlies van grote mars- en bramsteng en toebehoren en meerdere schade, doordien het van af de 30e juni tot en met de 4e juli hevige stormen had doorstaan. Na reparatie te hebben ondergaan en een gedeelte van de lading te hebben gelost en later weer ingenomen, zeilde het vaartuig op 14 dezer uit.
NRC 041266
Schepen in lading te Rotterdam:
- Naar Batavia en Cheribon. De Nederlandse bark COPERNICUS, kapt. J. Algra.
Adres: de reders E. Suermondt & Zonen & Co. en de cargadoors Vlierboom & Suermondt.
- Naar Batavia. De Nederlandse bark ST. JAN, kapt. P. Lommerse.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper Van Dam & Smeer.
NRC 161266
Rotterdam, 15 december. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 8 schepen, als:
Voor Amsterdam: KATHARINA MARIA, kapt. J. Brandts; EDOUARD MARIE, kapt. A. van der Kolff; MEDEA, kapt. A.W.F. van Teutem; JACOB, kapt. J. Mulder Drenth; CORNELIA, kapt. H. Croese.
Voor Schiedam: ST. JAN, kapt. P. Lommerse.
Voor Middelburg: GENERAAL MICHIELS, kapt. P.G. Visser; PANTALON, kapt. H.J. van Geijt.

1867

NRC 080967
Simonsbaai, 31 juli. Het Nederlandse schip ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Schiedam bestemd, is alhier binnengelopen, met schade aan het roer, verschansingen enz.
NRC 090967
Kaapstad, 3 augustus. Het schip ST. JAN, kapt. Lommerse, van Batavia naar Schiedam bestemd, ’t welk de 31e juli in Simonsbaai is binnengelopen om het roer enz. te repareren - zie ons nummer van gisteren - heeft op de 12e en 23e juli zeer slecht weder op de kust ondervonden.
NRC 250967
Kaapstad, 20 augustus. Wij hebben nog te vermelden het Nederlandse barkschip ST. JAN, kapt. Lommerse, op de 3e juni van Batavia vertrokken met een lading koffie en thee naar Schiedam, dat op de avond van de 29e juli de Simonsbaai is binnengelopen met gebroken roer en andere schade ( bevorens gemeld). Het vaartuig had twee-en-twintig dagen  lang langs de kust alhier met stormweer te kampen gehad, hetwelk op de 19e juli zo erg was, dat men dacht dat het zonk.
NRC 251067
Kaap de Goede Hoop, 19 september. Er bevindt zich thans geen enkel Nederlands schip in onze havens. De SALATIGA, die in Algoabaai en de ST. JAN, die in Simonsbaai de nodige reparaties hebben ondergaan, zijn beiden naar hunne bestemming vertrokken.
NRC 261067
Amsterdam, 25 oktober. Volgens brief uit de Kaap de Goede Hoop, d.d. 18 september, had er op de 6e dier maand een derde verkoping, 633 balen beschadigde koffie, van het schip ST. JAN, kapt. Lommerse, plaats gehad, en had hij de 13e  dito, na volbrachte reparatie, de reis voortgezet.

1868

NRC 130268
Rotterdam, 12 februari. Ter overvoer van producten van Java naar Nederland, zijn gisteren bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangeboden de volgende 49 schepen: CORNELIA van Amsterdam (440 lasten) vracht naar Amsterdam NLG 94,49, Rotterdam 95,49, Dordrecht NLG 98,-, Schiedam NLG 98,-; SENIOR van Amsterdam (311 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 89,-; WIJK AAN ZEE van Amsterdam (385 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; PASSAROEANG van Amsterdam (325 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; HELENA HENRIETTA van Amsterdam (261 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,74, Rotterdam NLG 101,74; CELEBES van Amsterdam (250 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 115,-; VERTROUWEN van Amsterdam (360 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 120,-; IDA GEERTRUIDA van Amsterdam (246 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,-; CONSTANCE van Amsterdam (381 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 120,-; EENSGEZINDHEID, van Amsterdam (228 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 102,50; BETTY van Amsterdam (292 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,50; MARIA ELIZA van Amsterdam (398 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 94,50; QUATRE BRAS van Amsterdam (161 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 120,-; MARIA VERONICA van Amsterdam (392 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 97,50, naar Rotterdam NLG 100,-; MENTOR van Amsterdam (294 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 94,43, naar Rotterdam NLG 99,43, naar Dordrecht NLG 99,43, naar Schiedam NLG 99,43, naar Middelburg NLG 104,43; GALILEI van Amsterdam (392 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 94,43, naar Rotterdam NLG 99,43, naar Dordrecht NLG 99,43, naar Schiedam NLG 99,43, naar Middelburg NLG 104,43; KONING WILLEM II van Amsterdam (383 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 92,-; MARIA van Amsterdam (255 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,72; STAD DOCKUM van Amsterdam (206 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; KAAP HOORN van Rotterdam (251 lasten), vracht naar Rotterdam NLG 105,-; ARIE SCHEFFER van Dordrecht (398 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 110,-, naar Rotterdam NLG 100,-, naar NLG 100,-, naar Schiedam NLG 100,-, naar Middelburg NLG 105,-; ST. JAN van Schiedam (308 lasten), vracht naar Rotterdam NLG 97,-, naar Dordrecht NLG 97,-, naar Schiedam NLG 97,-, naar Middelburg NLG 100,-; JACOBA CHRISTINA van Amsterdam (240 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; AZIA van Amsterdam (235 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; DORDRECHT van Dordrecht (399 lasten) naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 93,-, Dordrecht NLG 93,-, Schiedam NLG 93,-; HELLEVOETSLUIS van Dordrecht (333 lasten), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 93,-, Dordrecht NLG 93,-, Schiedam NLG 93,-; L.J. ENTHOVEN, van Schiedam (448 lasten), naar Amsterdam NLG 94,-, Rotterdam 89,60, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 89,-; MINIST. FRANSEN V.D. PUTTE, van Rotterdam (828 lasten), naar Amsterdam NLG 86,-, Rotterdam NLG 84,90, Dordrecht NLG 84,90, Schiedam NLG 84,90, Middelburg NLG 84,90; WILLEM POOLMAN, van Rotterdam (859 lasten), naar Amsterdam NLG 86,-, Rotterdam NLG 86,-, Dordrecht NLG 86,-, Schiedam NLG 86,-; REGINA MARIS, van Middelburg (399 lasten), naar Amsterdam NLG 93,44, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 88,94, Schiedam NLG 88,94, Middelburg NLG 88,94; WALCHEREN van Middelburg (234 lasten), naar Amsterdam NLG 93,44, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 88,94, Schiedam NLG 88,94, Middelburg NLG 88,94; MAARTEN VAN ROSSEM, van Rotterdam (381 lasten), naar Amsterdam NLG 104,-, Rotterdam NLG 94,-, Dordrecht NLG 96,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 99,-; BARON VAN HEEMSTRA, van Middelburg (397 lasten), naar Rotterdam NLG 93,50, Middelburg NLG 88,25; WILHELMINA, van Rotterdam (377 lasten), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 100,- CORTGENE, van Rotterdam (397 lasten), naar Rotterdam NLG 94,98; LOUIS MEIJER, van ’s Gravenhage (399 lasten), naar Amsterdam NLG 99,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 96,-; NIEUWE WATERWEG, van Rotterdam (744 lasten), naar Amsterdam NLG 88,88, Rotterdam NLG 88,88, Dordrecht NLG 88,88, Schiedam NLG 88,88, Middelburg NLG 88,88; HELENA EN ANNA, van Rotterdam (455 lasten), naar Amsterdam NLG 97,35, Rotterdam NLG 94,35, Dordrecht NLG 95,35, Schiedam NLG 94,35, Middelburg NLG 96,35; ANNA, van Rotterdam (441 lasten), naar Amsterdam NLG 95,-, Rotterdam NLG 90,-, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 90,-, Middelburg NLG 95,-; KORTENAER, van Rotterdam (513 lasten), naar Amsterdam NLG 95,-, Rotterdam NLG 89,-, Dordrecht NLG 90,-, Schiedam NLG 90,-, Middelburg NLG 95,-; COPERNICUS, van Rotterdam (392 lasten), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 93,-, Dordrecht NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-, Middelburg NLG 100,-; MINISTER THORBECKE, van Rotterdam (299 lasten), naar Amsterdam NLG 93,99, Rotterdam NLG 89,99, Dordrecht NLG 91,99, Schiedam NLG 90,99, Middelburg NLG 92,99; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, van Rotterdam (449 lasten), naar Amsterdam NLG 96,50, Rotterdam NLG 92,45, Dordrecht NLG 94,35, Schiedam NLG 93,50, Middelburg NLG 96,50; TWEE CORNELISSEN, van Rotterdam (392 lasten), naar Amsterdam NLG 93,99, Rotterdam NLG 89,99, Dordrecht NLG 91,91, Schiedam NLG 90,99, Middelburg NLG 92,99; BILDERDIJK, van Rotterdam (399 lasten), naar Amsterdam NLG 98,70, Rotterdam 94,70, Dordrecht NLG 96,20, Schiedam NLG 95,20, Middelburg NLG 96,70; ROBERTUS HENDRIKUS, van Rotterdam (397 lasten), naar Amsterdam NLG 102,44, Rotterdam NLG 98,44, Dordrecht NLG 99,74, Schiedam NLG 99,74; NOACH, van Rotterdam (471 lasten), naar Rotterdam NLG 94,75, Dordrecht NLG 94,75, Schiedam NLG 94,75; HENDRIKA, van Rotterdam (352 lasten), naar Amsterdam NLG 97,85, Rotterdam NLG 94,85, Dordrecht NLG 95,85, Schiedam NLG 94,85, Middelburg NLG 96,85.
DC 240968
Batavia, 5 september. Aangekomen schepen EUROPA, kapt. Lupcke; ST. JAN, kapt. Lommerse; JASON, kapt. Rusman; JAVA, kapt. Tuk; KANDANGHAUER, kapt. Zeelt; KOSMOPOLIET, kapt. De Groot; MARIA LOUISA ANTHONETTE (ex JOSEPHA LOUISA), kapt. Muysson; SOPHIE KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. Klein; WILHELMINA EN CLARA, kapt. Van Herwerden; ELMINA, kapt. …..

1869

NRC 120369
Zierikzee, 11 maart. Heden is alhier door de sleepboot HELLEVOETSLUIS binnengesleept ST. JAN (opm: bark), kapt. P. Lommerse, de 8e november 1868 uit Batavia vertrokken en bestemd naar Rotterdam.

1871

NRC 160471
Batavia, 6 maart. Vrachten soutineerden zich; de vraag naar scheepsruimte staat bijna geheel in verhouding tot het aantal disponibele bodems. Nederlandse schepen: TRITON laadt in de Oosthoek naar Rotterdam tot NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor tabak. YMUIDEN werd door de factorij opgenomen voor koffie van Menado tot NLG 110 en ST. JAN voor koffie te Padang te laden tot NLG 83, beide naar Amsterdam.
NRC 090971
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als lasthebbende van hun meester op dinsdag 26 september 1871, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip ST. JAN, laatst gevoerd door kapt. P. Lommerse, volgens meetbrief lang 39 meter30 centimeter, wijd 7 meter22 centimeter, hol 4 meter63 centimeter en alzo groot 584 tonnen of 308 lasten, met al zijn rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, geschut en verdere scheepsgereedschappen, zoals het is liggende in de Westerhaven te Rotterdam. Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengemelde makelaars en bij de makelaar H.P. Nolet te Schiedam. (opm: het schip wordt verkocht naar Duitsland).

1879

NRC 221079
Nieuwediep, 21 oktober. In de Razende Bol is gestrand de Duitse bark ST. JOHN, kapt. Jaeger, tehuis behorende te Rügenwalde, van Londen in ballast naar Dantzig bestemd; de gehele equipage, had zich in eigen boot gered en is door twee loodskotters opgenomen en alhier aangebracht. Het schip is weg. (opm: de ex-Nederlandse ST JAN, gebouwd in 1856)
NRC 221079
Uit Nieuwediep wordt ons van heden gemeld: Van het in de Noorderhaaks gestrande en kort daarop totaal verbrijzelde Duitse barkschip ST. JAN (niet ST. JOHN), kapt. A. Jaeger is niets te zien. Het schip moet zwaar lek zijn geweest. De afgematte equipage had zich nog in tijds in haar eigen boten begeven en werd door de twee op die hoogte kruisende loodskotters, no. 3 en 12, ontdekt en opgenomen. Met de vlag in top kwamen zij met de 14 geredden hier binnen. De heer P. Groen, consulair agent van Duitsland, zorgde dadelijk voor hun huisvesting en verdere behoeften.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten